Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 442 din 27 octombrie 2003

pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Islamice Iran privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Teheran la 26 ianuarie 2003

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 783 din  6 noiembrie 2003


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Islamice Iran privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor, semnat la Teheran la 26 ianuarie 2003.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                         p. PRESEDINTELE SENATUI,
                             DAN MIRCEA POPESCU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 6 octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                      PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                               VALER DORNEANU

                                   ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Islamice Iran privind promovarea si protejarea reciproca a investitiilor

                                 PREAMBUL

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Islamice Iran, denumite in cele ce urmeaza parti contractante,
    dorind sa intensifice cooperarea economica in avantajul reciproc al ambelor state,
    intentionand sa utilizeze resursele lor economice si facilitatile potentiale in domeniul investitiilor si, de asemenea, sa creeze si sa mentina conditii favorabile pentru investitiile investitorilor unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante si
    recunoscand necesitatea promovarii si protejarii investitiilor investitorilor unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante,
    au convenit cele ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    In sensul prezentului acord, urmatorii termeni vor avea semnificatiile de mai jos:
    1. investitie se refera la orice fel de drept de proprietate sau activ investit de catre investitorii unei parti contractante pe teritoriul celeilalte parti contractante, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale ale acesteia din urma (denumita in continuare partea contractanta gazda), incluzand in special, dar nu exclusiv, urmatoarele:
    a) drepturi de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile, precum si drepturi reale, cum ar fi: ipoteci, drepturi de retentie si gajuri;
    b) actiuni sau orice fel de participare la societati comerciale;
    c) drepturi de creanta sau alte drepturi privind prestatii relative la o investitie, care au o valoare economica;
    d) drepturi de proprietate intelectuala, cum sunt: brevete, modele utilitare, desene sau modele industriale, marci si nume comerciale, precum si know-how si fond comercial;
    e) drepturi acordate de legislatia nationala a partii contractante gazda a investitiei, inclusiv drepturi privind prospectarea, extractia sau exploatarea resurselor naturale.
    Nici o modificare aprobata a formei in care sunt investite sau reinvestite activele nu va afecta caracterul lor de investitie;
    2. investitori ai unei parti contractante se refera, in legatura cu fiecare parte contractanta, la urmatoarele persoane care investesc pe teritoriul celeilalte parti contractante, in limitele prezentului acord:
    a) persoane fizice ale statului fiecarei parti contractante care sunt considerate a fi cetatenii sai.
    Termenul cetateni inseamna:
    - in ceea ce priveste Romania, asa cum este definit in legile si in reglementarile sale legale;
    - in ceea ce priveste Republica Islamica Iran, asa cum este definit in legile si in reglementarile sale legale;
    b) persoane juridice ale oricarei parti contractante, care sunt constituite in conformitate cu legile nationale ale acelei parti contractante, iar sediul sau activitatile lor economice efective sunt situate pe teritoriul acelei parti contractante;
    3. venituri inseamna sumele produse de o investitie si includ in special, dar nu exclusiv, profituri, dividende, dobanzi, castiguri de capital, redevente si onorarii;
    4. teritoriu al unei parti contractante:
    - in cazul Romaniei inseamna teritoriul Romaniei, inclusiv marea teritoriala si spatiul aerian de deasupra teritoriului si marii teritoriale, asupra carora Romania isi exercita suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zona economica exclusiva asupra carora Romania isi exercita jurisdictia, respectiv drepturile suverane in concordanta cu propria sa legislatie si cu dreptul international;
    - in cazul Republicii Islamice Iran se refera la suprafetele aflate sub suveranitatea sau jurisdictia Republicii Islamice Iran, dupa cum este cazul, si include zonele sale maritime corespunzatoare.
    Art. 2
    Promovarea si admiterea investitiilor
    1. Fiecare parte contractanta va promova si va admite investitiile investitorilor celeilalte parti contractante de pe teritoriul sau, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale.
    2. Daca s-a admis o investitie, fiecare parte contractanta va acorda, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, autorizatiile necesare pentru realizarea investitiei respective, inclusiv autorizatiile pentru angajarea de personal de conducere si tehnic.
    Art. 3
    Protejarea investitiilor
    1. Investitiile investitorilor oricarei parti contractante, efectuate pe teritoriul celeilalte parti contractante, vor primi de la partea contractanta gazda protectie legala deplina si un tratament just nu mai putin favorabil decat cel acordat investitorilor sai sau investitorilor oricarui stat tert, care se afla intr-o situatie comparabila. Nici o parte contractanta nu va afecta prin masuri nerezonabile sau discriminatorii managementul, intretinerea, folosinta, posesia, extinderea, vanzarea sau lichidarea investitiilor investitorilor celeilalte parti contractante.
    2. Daca o parte contractanta a acordat sau va acorda in viitor drepturi ori avantaje speciale investitorilor unui stat tert in virtutea unui acord existent sau viitor care instituie o zona de comert liber, o uniune vamala, o piata comuna ori o alta organizatie regionala similara si/sau in virtutea unei conventii de evitare a dublei impuneri, ea nu va fi obligata sa acorde astfel de drepturi sau avantaje investitorilor celeilalte parti contractante.
    Art. 4
    Prevederi mai favorabile
    1. Fara a tine seama de conditiile stabilite in prezentul acord, prevederile mai favorabile, care au fost sau pot fi convenite de oricare dintre partile contractante cu un investitor al celeilalte parti contractante, sunt aplicabile.
    2. Daca legislatia nationala a oricarei parti contractante indreptateste investitiile investitorilor celeilalte parti contractante la un tratament mai favorabil decat cel prevazut de prezentul acord, respectiva legislatie, in masura in care este mai favorabila, va prevala asupra acestui acord.
    Art. 5
    Expropriere si pierderi
    1. Investitiile investitorilor oricarei parti contractante nu vor fi nationalizate, confiscate, expropriate sau supuse unor masuri similare de catre cealalta parte contractanta decat daca masurile respective sunt luate in interes public, in conformitate cu procedura legala, pe baza nediscriminatorie si cu plata unei despagubiri prompte si efective.
    2. Cuantumul despagubirii va fi echivalent cu valoarea de piata a investitiei imediat inainte ca actiunea de nationalizare, confiscare sau expropriere sa fie luata sau sa devina cunoscuta.
    3. Investitorilor oricarei parti contractante, ale caror investitii sufera pierderi datorate oricarui conflict armat, revolutiei, starii de urgenta sau altor evenimente similare de pe teritoriul celeilalte parti contractante, li se va acorda de catre cealalta parte contractanta un tratament nu mai putin favorabil decat cel acordat propriilor investitori sau investitorilor oricarui stat tert, in ceea ce priveste restituirea, compensarea sau orice alt tratament.
    Art. 6
    Repatriere si transfer
    1. Fiecare parte contractanta va garanta investitorilor celeilalte parti contractante, in conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, transferul liber si fara intarziere al platilor legate de investitiile la care se face referire in prezentul acord, in special al:
    a) veniturilor, in conformitate cu art. 1 pct. 3;
    b) sumelor provenind din vanzarea si/sau lichidarea totala sau partiala a unei investitii;
    c) redeventelor si onorariilor legate de acordurile de transfer de tehnologie;
    d) sumelor platite conform art. 5;
    e) ratelor imprumuturilor legate de o investitie, cu conditia ca acestea sa fie platite din activitatile investitiei respective;
    f) salariilor lunare si remuneratiilor primite de catre angajatii unui investitor al unei parti contractante care a obtinut pe teritoriul partii contractante gazda autorizatiile de munca corespunzatoare in legatura cu acea investitie;
    g) platilor rezultate dintr-o hotarare a autoritatii la care se face referire in art. 10.
    2. Transferurile mentionate mai sus vor fi efectuate intr-o valuta convertibila si la cursul de schimb uzual, in conformitate cu reglementarile valutare nationale existente la data transferului.
    3. Investitorul si partea contractanta gazda pot conveni si in alt mod asupra mecanismului de repatriere sau transferurilor la care se face referire in acest articol.
    Art. 7
    Subrogare
    Daca o parte contractanta sau agentia desemnata de ea, in cadrul unui sistem legal, subroga un investitor ca urmare a unei plati facute in baza unei asigurari sau a unui acord de garantare impotriva riscurilor necomerciale:
    a) o astfel de subrogare va fi recunoscuta de catre cealalta parte contractanta;
    b) subrogatul nu va fi indreptatit sa exercite orice alte drepturi decat drepturile pe care investitorul ar fi fost indreptatit sa le exercite;
    c) diferendele dintre subrogat si partea contractanta gazda vor fi reglementate in conformitate cu prevederile art. 10.
    Art. 8
    Respectarea angajamentelor
    Fiecare parte contractanta va garanta respectarea angajamentelor asumate prin prezentul acord in legatura cu investitiile investitorilor celeilalte parti contractante.
    Art. 9
    Aplicabilitatea acordului
    Prezentul acord se va aplica investitiilor aprobate de catre autoritatile competente ale partii contractante gazda, efectuate fie anterior, fie dupa intrarea sa in vigoare.
    Autoritatea competenta in Republica Islamica Iran este Organizatia pentru Investitii, Asistenta Economica si Tehnica din Iran (O.I.E.T.A.I.) sau orice alta organizatie care ii va succede.
    Totusi, prezentul acord nu se va aplica in cazul diferendelor care au aparut inainte de intrarea sa in vigoare.
    Art. 10
    Solutionarea diferendelor dintre o parte contractanta si investitori ai celeilalte parti contractante
    1. In cazul aparitiei unui diferend intre partea contractanta gazda si investitorii celeilalte parti contractante cu privire la o investitie, partea contractanta gazda si investitorii vor incerca, in primul rand, sa solutioneze diferendul pe cale amiabila, prin negocieri si consultari.
    2. In cazul in care diferendul respectiv nu poate fi solutionat potrivit prevederilor alin. 1, in termen de 6 luni de la data cererii scrise de solutionare, investitorul in cauza poate supune diferendul, la alegerea sa, spre solutionare la:
    a) instanta judecatoreasca competenta a partii contractante pe teritoriul careia s-a efectuat investitia;
    sau, in stricta conformitate cu legile si reglementarile nationale legale ale partii contractante gazda, la:
    b) un tribunal arbitral ad-hoc, in conformitate cu Regulamentul de arbitraj al Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL);
    sau
    c) Centrul International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii (ICSID), pentru implementarea procedurii de arbitraj potrivit Conventiei pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii intre State si Persoane ale altor State, incheiata la Washington la 18 martie 1965, daca sau imediat ce ambele parti contractante adera la aceasta.
    3. Un diferend supus initial instantelor judecatoresti ale partii contractante gazda, atat timp cat este in curs de solutionare, nu poate fi supus arbitrajului decat cu acordul partilor, iar in cazul in care a fost data o hotarare definitiva, acesta nu mai poate fi supus arbitrajului.
    4. Instantele judecatoresti nationale nu vor avea jurisdictie asupra oricarui diferend supus arbitrajului. Totusi, prevederile acestui alineat nu impiedica partea castigatoare sa urmareasca executarea sentintei arbitrale in fata instantelor judecatoresti nationale.
    5. Hotararea instantei judecatoresti sau a arbitrajului international, la care se face referire in alin. 2, dupa caz, va fi definitiva si obligatorie pentru partile la diferend.
    Art. 11
    Solutionarea diferendelor dintre partile contractante
    1. Orice diferend care poate aparea intre partile contractante cu privire la interpretarea sau aplicarea prezentului acord va fi solutionat, pe cat posibil, prin consultari si negocieri.
    2. In cazul in care diferendul nu poate fi solutionat in termen de 6 luni de la data la care una dintre partile contractante notifica in scris cealalta parte contractanta, diferendul va fi supus, la cererea uneia dintre partile contractante si in deplina conformitate cu legile si reglementarile nationale legale, unui tribunal arbitral ad-hoc, potrivit prevederilor prezentului articol.
    3. Tribunalul arbitral ad-hoc va fi constituit dupa cum urmeaza: in termen de doua luni de la data la care a fost primita cererea de arbitraj, fiecare dintre cele doua parti contractante va numi un arbitru, iar cei 2 arbitri astfel numiti vor numi presedintele tribunalului in termen de 3 luni de la data numirii lor.
    4. Daca, in termenele specificate la alin. 3 al acestui articol, numirile nu au fost facute, fiecare dintre cele doua parti contractante, in lipsa unui alt aranjament, poate solicita presedintelui Curtii Internationale de Justitie sa faca numirea. In cazul in care presedintele Curtii Internationale de Justitie este cetatean al statului uneia dintre partile contractante sau daca din orice alt motiv ii este imposibil sa faca numirea, cererea va fi adresata vicepresedintelui Curtii Internationale de Justitie. Daca vicepresedintele Curtii Internationale de Justitie este cetatean al statului uneia dintre partile contractante sau din orice alt motiv este in imposibilitate de a face numirea, va fi invitat sa faca numirea membrul cu cea mai inalta functie din cadrul Curtii Internationale de Justitie, care nu este cetatean al statului vreuneia dintre partile contractante.
    5. Ambele parti contractante vor suporta cheltuielile arbitrajului propriu si ale reprezentantului lor la audieri. Cheltuielile pentru presedinte si orice alte cheltuieli vor fi suportate in mod egal de catre partile contractante.
    6. Tribunalul arbitral ad-hoc isi va stabili propria procedura si va fixa locul arbitrajului.
    7. Tribunalul arbitral ad-hoc va hotari cu majoritate de voturi, iar sentintele sale vor fi definitive si obligatorii pentru partile contractante.
    Art. 12
    Valabilitatea acordului
    1. Prezentul acord va fi ratificat de catre autoritatile competente ale fiecarei parti contractante.
    2. Prezentul acord va intra in vigoare pentru o perioada de 10 ani, la 30 de zile de la data primirii ultimei notificari prin care cele doua parti contractante isi vor comunica oficial una alteia ca respectivele lor proceduri de ratificare au fost indeplinite. Prezentul acord va ramane ulterior in vigoare numai daca una dintre partile contractante nu notifica in scris celeilalte parti contractante intentia sa de denuntare a acestuia. Denuntarea va deveni efectiva la 6 luni de la data primirii notificarii.
    3. Dupa expirarea valabilitatii sau denuntarea prezentului acord prevederile sale vor continua sa se aplice investitiilor ce fac obiectul acestuia pentru o perioada de inca 10 ani.
    Drept care subsemnatii, pe deplin autorizati de catre respectivele lor guverne, am semnat prezentul acord.
    Semnat la Teheran la 26 ianuarie 2003, corespondent cu 6 Bahman 1381 (calendarul iranian), in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana, farsi si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de divergente in interpretare, textul in limba engleza va prevala.

                        Pentru Guvernul Romaniei,
                            Dan Ioan Popescu,
                   ministrul industriei si resurselor

                 Pentru Guvernul Republicii Islamice Iran,
                             Tahmasb Mazaheri,
                      ministrul economiei si finantelor



SmartCity5

COMENTARII la Legea 442/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 442 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu