LEGE
Nr. 463 din 18 iulie 2001
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea
activitatilor din sectorul gazelor naturale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 432 din 1 august 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 60 din 30 ianuarie 2000 privind
reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale, emisa in temeiul
art. 1 lit. C pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46
din 31 ianuarie 2000, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Scopul
Art. 1
(1) Scopul prezentei ordonante este stabilirea cadrului legal necesar
pentru desfasurarea activitatilor specifice sectorului gazelor naturale, in
conditii de competitivitate si transparenta, avandu-se in vedere asigurarea:
a) securitatii, continuitatii si echilibrului alimentarii cu gaze naturale
a consumatorilor;
b) eficientei economice, in general, si a eficientei energetice, in
special;
c) protectiei mediului si a sigurantei consumatorilor.
(2) Politica energetica a statului in domeniul gazelor naturale trebuie sa
asigure satisfacerea cererii de gaze naturale pentru toate categoriile de
consumatori, in conditiile cresterii eficientei energetice si prin constituirea
unui cadru institutional corespunzator."
2. La articolul 2 alineatul (1), literele c) si j) si alineatul (2) vor
avea urmatorul cuprins:
"c) asigurarea conditiilor necesare pentru continuarea liberalizarii
pietei gazelor naturale si a accesului nediscriminatoriu al tertilor la
sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale;
............................................................................
j) aplicarea masurilor privind protectia mediului;
............................................................................
(2) Obiectivele mentionate la alin. (1) se realizeaza de Autoritatea
Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) si/sau prin
agentii economici care actioneaza in sectorul gazelor naturale, potrivit
statutului, competentelor si atributiilor lor, stabilite prin acte
legale."
3. Dupa articolul 2 se introduc capitolul I^1 si capitolul I^2 cu urmatorul
cuprins:
"CAP. 1^1
Politica in domeniul gazelor naturale
Art. 2^1
(1) Politica statului in domeniul gazelor naturale consta in stabilirea
obiectivelor sectorului gazelor naturale si a modalitatilor optime de realizare
a acestora, in conditiile asigurarii unei dezvoltari durabile.
(2) Politica in domeniul gazelor naturale este elaborata pe baza
programului de guvernare, aprobat de Parlament, de Ministerul Industriei si
Resurselor, cu consultarea organismelor guvernamentale cu atributii in domeniu
si a societatii civile, pentru un interval mediu, si cu luarea in considerare a
evolutiilor probabile pe termen lung, avandu-se in vedere, in principal:
a) asigurarea securitatii in aprovizionarea cu gaze naturale;
b) prognozarea cererii de resurse de gaze naturale, cu luarea in
considerare a evolutiei economiei nationale;
c) prognozarea importurilor si a exporturilor de gaze naturale;
d) elaborarea programelor de investitii in sectorul gazelor naturale;
e) asigurarea protectiei mediului;
f) transparenta preturilor si a tarifelor la gazele naturale;
g) cresterea eficientei in utilizarea gazelor naturale;
h) dezvoltarea si asigurarea capacitatilor de depozitare a gazelor
naturale;
i) directiile cercetarii si dezvoltarii specifice sectorului gazelor
naturale, precum si introducerea tehnologiilor avansate in domeniu;
j) dezvoltarea cooperarii internationale;
k) propuneri de reglementari specifice sectorului gazelor naturale.
(3) Guvernul, Ministerul Industriei si Resurselor, celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale iau masuri pentru realizarea
obiectivelor inscrise in programul prevazut la alin. (2) si examineaza, anual
sau ori de cate ori este necesar, stadiul indeplinirii prevederilor acestuia.
CAP. 1^2
Definirea unor termeni"
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Definirea unor termeni
Art. 3
In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale,
denumita in continuare ANRGN -, institutie publica autonoma cu personalitate
juridica, ce elaboreaza, aplica si urmareste sistemul de reglementari
obligatorii la nivel national, necesar in vederea organizarii si functionarii
pietei gazelor naturale in conditii de eficienta, siguranta, concurenta,
transparenta si de protectie a consumatorilor si a mediului;
b) gaze naturale - gazele libere din zacamintele de gaz metan, gazele
dizolvate in titei, cele din capul de gaze asociat zacamintelor de titei,
precum si gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor lichide;
c) sectorul gazelor naturale - ansamblul activitatilor desfasurate de
agentii economici pentru productia, transportul, tranzitul, inmagazinarea,
distributia, furnizarea si utilizarea gazelor naturale, precum si instalatiile,
utilitatile si echipamentele folosite pentru realizarea acestor activitati;
d) acces la sistemul de transport si/sau de distributie - dreptul unui
producator, furnizor si/sau consumator de a utiliza sistemul, achitand tarifele
si indeplinind obligatiile de utilizare a acestuia;
e) utilizarea sistemului - racordarea efectiva la sistem si/sau asigurarea
serviciilor de transport si de distributie prin vehicularea cantitatilor de
gaze naturale contractate;
f) retea de transport si/sau de distributie - ansamblul de conducte
conectate intre ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente pentru
vehicularea gazelor naturale in regim de presiune, conform standardelor
specifice;
g) sistem de transport si/sau de distributie - ansamblul retelelor de
transport si/sau de distributie a gazelor naturale conectate intre ele,
inclusiv instalatiile si echipamentele aferente;
h) sistem interconectat - ansamblul sistemelor legate fizic intre ele;
i) consumator final de gaze naturale - persoana fizica sau juridica, romana
ori straina, care cumpara gaze naturale pentru consumul propriu;
j) consumator eligibil - persoana fizica sau juridica, romana ori straina,
care are deplina libertate de a cumpara gaze naturale de la orice producator
si/sau furnizor si care are acces la sistem in conditiile mentionate in
prezenta ordonanta;
k) consumator captiv - persoana fizica sau juridica, romana ori straina,
care este obligata, datorita configuratiei sistemului de distributie, sa
contracteze gaze naturale cu un anumit producator sau distribuitor, titular al licentei
de furnizare;
l) client - persoana fizica sau juridica cu care se tranzactioneaza
furnizarea gazelor naturale;
m) furnizor - persoana juridica romana sau straina licentiata sa
comercializeze gaze naturale;
n) operator - persoana juridica autorizata si/sau licentiata sa desfasoare
activitati de exploatare, dispecerizare, intretinere, verificare, reparare si
comercializare pentru sistemele de transport si/sau depozitare si/sau de
distributie in sectorul gazelor naturale;
o) operator de sistem - persoana juridica autorizata si/sau licentiata sa
opereze capacitatea sistemului national de transport de gaze naturale in scopul
mentinerii sigurantei parametrilor functionali ai sistemului;
p) operator comercial - persoana juridica romana licentiata sa presteze
servicii de intermediere, sa primeasca ofertele nominale si competitive de la
furnizorii de gaze naturale, precum si solicitarile consumatorilor de gaze
naturale, sa monitorizeze, sub aspectul cererii/ofertei, fluxul de gaze naturale
si sa furnizeze aceste informatii operatorilor din sectorul gazelor naturale,
in scopul comercializarii lor viitoare;
q) autorizatie - permisiune acordata unei persoane juridice, romana sau
straina, de a construi, a pune in functiune si/sau de a opera ori de a modifica
o instalatie de productie, inmagazinare, transport si distributie a gazelor
naturale;
r) licenta - permisiune acordata unei persoane juridice, romana sau
straina, de a desfasura activitati comerciale si/sau prestari de servicii in legatura
cu una sau mai multe dintre functiunile de furnizare, inmagazinare, transport,
tranzit si distributie a gazelor naturale;
s) dispecerizare - corelarea si echilibrarea permanenta si operativa, la
nivelul retelelor si al sistemelor, ale resurselor de productie, import etc.,
cu consumurile, la parametrii rezultati din obligatiile de livrare, inclusiv
luarea masurilor de limitare a efectelor situatiilor exceptionale, cum ar fi:
temperaturi foarte scazute, calamitati naturale, avarii majore etc., prin
folosirea de mijloace specifice;
s) serviciul public in sectorul gazelor naturale - obligatie care consta in
activitatea organizata si/sau autorizata de stat in vederea satisfacerii
cerintelor de interes public din sectorul gazelor naturale;
t) zona de siguranta - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a
proiectiei in plan orizontal a conductelor si instalatiilor, cu o distanta
stabilita pentru fiecare obiectiv, in functie de cerintele de siguranta ale
acestuia;
u) zona de protectie - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a
proiectiei in plan orizontal a conductelor si instalatiilor, cu o distanta care
asigura integritatea tehnica in functionare a acestora;
v) gaz petrolier lichefiat (GPL) - un amestec de hidrocarburi cu continut
de peste 90% in volum al unei hidrocarburi aciclice nesaturate, alta decat
etilena si propilena sau unul dintre izomerii sai izolati;
x) gaz natural comprimat pentru vehicule (GNCV) - gaz natural stocat in
butelii prin comprimare la 200 - 250 bari, in scopul utilizarii drept
combustibil pentru vehicule cu motoare termice;
y) gaz natural lichefiat (GNL) - gaz natural care in urma unor procese
specifice este adus in stare lichida si stocat in recipienti speciali."
5. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Prevederi generale privind productia, transportul, tranzitul, distributia,
inmagazinarea si furnizarea gazelor naturale"
6. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Producatorul de gaze naturale
Art. 4
Producatorul de gaze naturale este persoana juridica romana sau straina,
autorizata si/sau titulara de licenta de furnizare, in conditiile prezentei
ordonante, care are ca specific activitatea de productie a gazelor naturale, in
scopul vanzarii acestora."
7. Articolele 5 - 7 se abroga.
8. Titlul capitolului III se abroga.
9. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Transportatorul de gaze naturale
Art. 9
Transportatorul de gaze naturale este persoana juridica, romana sau straina,
autorizata si/sau titulara de licenta de transport, in conditiile prezentei
ordonante, care are ca obiect de activitate transportul gazelor naturale."
10. La articolul 10, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Sistemul national de transport al gazelor naturale, denumit in
continuare S.N.T., este sistemul de transport al gazelor naturale in regim de
inalta presiune, de peste 6 bari, constituit din conducte magistrale, precum si
din toate instalatiile, echipamentele si dotarile aferente acestora, prin care
se asigura preluarea gazelor naturale extrase din perimetrele de exploatare sau
a celor provenite din import si transportul acestora in vederea livrarii catre
distribuitori, consumatorii directi, la export si/sau la inmagazinare."
11. La articolul 11, partea introductiva si literele a), d), f), g) si j)
vor avea urmatorul cuprins:
"Obligatiile transportatorului
Art. 11
Operatorul S.N.T. are obligatia de a asigura:
a) operarea si intretinerea S.N.T. in conditii de siguranta, eficienta si
de protectie a mediului si de a contribui, potrivit conventiilor incheiate cu
autoritatile competente, la reabilitarea si dezvoltarea acestuia;
............................................................................
d) elaborarea si aplicarea regimurilor optime de transport si livrare
pentru cantitatile de gaze naturale notificate de producatori, furnizori,
operatorii de inmagazinare si/sau consumatori, pentru o anumita perioada;
............................................................................
f) elaborarea si actualizarea conventiilor tehnice de exploatare in zona de
granita, in cazul in care furnizorul este un exportator sau un beneficiar de
tranzit de gaze naturale pe teritoriul Romaniei;
g) confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute de la terti in
procesul de vanzare-cumparare de gaze naturale;
............................................................................
j) elaborarea planurilor de perspectiva privind S.N.T. al gazelor naturale
in concordanta cu stadiul actual si cu evolutia viitoare a consumului de gaze
naturale; in acest scop partile interesate in transportul gazelor naturale vor
furniza datele necesare."
12. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Drepturile transportatorului
Art. 12
Operatorul S.N.T. are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa perceapa tarife nediscriminatorii corespunzator serviciilor prestate;
b) sa incaseze contravaloarea gazelor naturale vandute ca efect al activitatilor
de tranzit;
c) sa refuze accesul tertilor la S.N.T., in conditiile prevazute la art.
27;
d) sa intrerupa sau sa limiteze transportul gazelor naturale in conditiile
in care sunt periclitate siguranta si integritatea sistemului de transport si
sa ia masuri pentru limitarea disfunctionalitatilor pe piata interna;
e) sa intrerupa functionarea instalatiilor pentru timpul strict necesar, in
vederea executarii lucrarilor de intretinere si de reparatii, precum si in alte
situatii prevazute de lege, cu anuntarea prealabila a dispecerilor sistemelor
afectate si, dupa caz, a consumatorilor;
f) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii."
13. Titlul] capitolului IV se abroga.
14. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Tranzitul de gaze naturale consta in transportul prin S.N.T. si/sau prin
conducte magistrale peste teritoriul Romaniei, cu sau fara transbordare, al
gazelor naturale provenite din alt stat si destinate unui stat tert."
15. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Tranzitul de gaze naturale se efectueaza pe baze juridice si comerciale, cu
respectarea legislatiei in vigoare si a acordurilor internationale la care
Romania este parte."
16. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Contractele de tranzit vor fi negociate de operatorul S.N.T., pe baza
contractului-cadru emis de ANRGN, cu entitatile corespondente din statele
implicate."
17. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Activitatea de tranzit al gazelor naturale prin conductele existente este
asigurata de catre operatorul S.N.T., care poate realiza inclusiv lucrari de
dezvoltare a capacitatilor de tranzit."
18. Titlul capitolului V se abroga.
19. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Distributia gazelor naturale
Art. 17
(1) Activitatea de distributie a gazelor naturale consta in alimentarea
unui sistem de mai multi consumatori finali dintr-o zona, racordati prin
intermediul unor sisteme de conducte de distributie in regim de presiuni de
pana la 6 bari. Delimitarea sistemelor de distributie de cele de transport si
de cele ale consumatorilor se face la iesirea din statia de reglare - masurare
- predare a transportatorului si, respectiv, la iesirea din instalatiile de
reglare a presiunii si de masurare a debitului la consumatori.
(2) Activitatea de distributie a gazelor naturale constituie serviciu
public de interes national."
20. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Distribuitorul de gaze naturale
Art. 18
Distribuitorul de gaze naturale este persoana juridica, romana sau straina,
autorizata si/sau titulara de licenta, in conditiile prezentei ordonante, care
are ca specific activitatea de distributie a gazelor naturale, precum si de
comercializare a acestora catre consumatorii captivi, intr-o zona
delimitata."
21. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Obligatiile distribuitorului
Art. 19
Distribuitorii de gaze naturale au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa opereze, sa intretina, sa repare si sa dezvolte sistemul de
distributie, in conditii de siguranta, eficienta economica si de protectie a
mediului;
b) sa puna la dispozitie consumatorilor eligibili cantitatile de gaze
naturale, conform prevederilor contractelor de vanzare-cumparare dintre
consumatorul eligibil si respectivul furnizor;
c) sa utilizeze sistemele de distributie in conditii egale si
nediscriminatorii;
d) sa furnizeze informatii celorlalti operatori din sectorul gazelor
naturale in vederea realizarii conditiilor de functionare sigura si eficienta a
sistemelor de alimentare cu gaze naturale a tuturor categoriilor de
consumatori;
e) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute in
cursul desfasurarii activitatii lor;
f) sa intocmeasca si sa urmareasca bilantul de gaze intrate si iesite in/si
din sistemul propriu;
g) sa asigure accesul furnizorilor la consumatorii eligibili in conditii
egale si nediscriminatorii, in limitele capacitatii de distributie;
h) sa evite subventia incrucisata cu privire la incarcarea capacitatii de
distributie dintre consumatorii captivi si cei eligibili si dintre consumatorii
captivi si furnizorii din afara sistemului;
i) sa asigure aprovizionarea cu gaze naturale a populatiei in conditii de
siguranta si la parametrii nominali."
22. La articolul 20, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) sa desfasoare activitati comerciale legate de vanzarea si/sau
cumpararea de gaze naturale de pe piata interna si externa;"
23. Dupa articolul 20 se introduc articolele 20^1 - 20^5 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 20^1
Gazele naturale se inmagazineaza in scopul armonizarii variatiilor
sezoniere, zilnice si orare de consum cu capacitatile de furnizare si
transport, precum si pentru scopurile operationale si strategice, pe baza de
licenta de inmagazinare.
Art. 20^2
(1) Persoanele juridice romane sau straine, titulare de licenta in sectorul
gazelor naturale, pot avea acces la depozitele existente, scop in care
operatorul presteaza serviciul de inmagazinare pe baza de tarif reglementat.
(2) Persoanele juridice romane sau straine pot participa, distinct sau
impreuna cu operatorii de transport si/sau de inmagazinare, la construirea si
la operarea de noi depozite, in conditiile reglementate si ale existentei
licentei de inmagazinare eliberate de ANRGN.
Art. 20^3
Titularii de licenta de inmagazinare a gazelor naturale au obligatia sa
asigure accesul producatorilor si/sau al furnizorilor la capacitatile de
inmagazinare, in conditii egale si nediscriminatorii, in limitele capacitatilor
existente si cu respectarea conditiilor tehnice, de calitate si de siguranta
ale depozitelor, stabilite de ANRGN.
Art. 20^4
Titularii de licenta de inmagazinare a gazelor naturale au obligatia sa
rezerve o capacitate minima de inmagazinare pentru transportator, astfel incat
acesta sa poata mentine in orice moment echilibrul fizic al sistemului general
de alimentare cu gaze naturale, in orice perioada a anului si cu mentinerea
parametrilor minimi de functionare a S.N.T., in conditiile tehnice stabilite de
ANRGN.
Art. 20^5
(1) Furnizarea gazelor naturale este activitatea prin care un agent
economic, titular de licenta de furnizare in conditiile prezentei ordonante,
asigura necesarul de gaze naturale clientilor interesati.
(2) Comercializarea gazelor naturale se face numai pe baza unui contract de
furnizare care se incheie intre furnizor si consumator/client si care trebuie
sa cuprinda clauzele stipulate de ANRGN in contractele-cadru stabilite pe
categorii de consumatori.
(3) Gazele naturale ce fac obiectul contractului de furnizare prevazut la
alin. (2) nu se pot vinde de catre consumatorul final.
(4) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare
a ordonantei ANRGN elaboreaza contractele-cadru de furnizare a gazelor naturale
pentru consumatorii captivi."
24. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 7
Accesul la sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale"
25. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Accesul la sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale
pentru furnizori se poate realiza in baza unui acord scris, emis in
conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Accesul la sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale
se realizeaza in regim reglementat.
(3) Capacitatile disponibile vor fi alocate conform conditiilor stabilite
de ANRGN.
(4) Transportatorul si/sau distribuitorul are obligatia de a face publice
tarifele si/sau alte conditii si obligatii privind accesul reglementat la
sistem."
26. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Consumatorii finali care indeplinesc conditiile de eligibilitate
stabilite de ANRGN au acces la sistemele de transport si de distributie a
gazelor naturale si deplina libertate de a incheia contracte de
vanzare-cumparare de gaze naturale cu orice furnizor licentiat.
(2) Furnizorii vor incheia cu transportatorul contracte pentru rezervarea
de capacitate de transport."
27. Articolele 24 - 26 se abroga.
28. Alineatul (3) al articolului 27 se abroga.
29. Dupa articolul 27 se introduce capitolul VII^1 cu urmatorul cuprins:
"CAP. 7^1
Prevederi generale privind GPL, GNCV si GNL
Art. 27^1
(1) GPL se stocheaza in recipienti mobili sau ficsi, in scopul
transportului pe calea ferata, fluviala sau pe sosele si/sau al distribuirii
pentru:
a) acoperirea varfurilor de consum in distributiile existente;
b) inlocuirea gazelor naturale intr-o retea existenta de distributie la
care sunt necesare interventia de reparatie si intreruperea alimentarii cu gaze
naturale;
c) alimentarea unei distributii noi, construita special pentru a fi
alimentata cu GPL.
(2) Reglementarile tehnice si comerciale cu privire la producerea,
stocarea, transportul, distributia si utilizarea GPL vor fi elaborate de ANRGN
cu consultarea agentilor economici interesati, in termen de 6 luni de la data
intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.
Art. 27^2
(1) GNCV stocat in recipienti sub presiune la 200 - 250 bari se distribuie
prin statiile de alimentare cu carburanti pentru autovehicule.
(2) Reglementarile tehnice privind instalatiile de alimentare a autovehiculelor
si normele de protectie si de siguranta aferente vor fi elaborate de catre
producatorul autovehiculelor si/sau al instalatiilor de alimentare cu GNCV.
Art. 27^3
(1) GNL se stocheaza in recipienti ficsi si mobili, in scopul distribuirii
pentru:
a) acoperirea varfurilor de consum;
b) mentinerea echilibrului fizic al SNT;
c) alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor.
(2) Reglementarile tehnice si comerciale cu privire la producerea,
stocarea, transportul, distributia si utilizarea GNL vor fi elaborate de ANRGN
cu consultarea agentilor economici interesati."
30. Capitolele VIII si IX se abroga.
31. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
(1) Lucrarile si instalatiile de productie, depozitare, transport, inmagazinare,
distributie si utilizare a gazelor naturale se proiecteaza si se executa de
catre persoane juridice autorizate de ANRGN, in conditiile legii.
(2) Avizele si acordurile prevazute la alin. (1) se elibereaza de catre
operatorii sistemelor la care consumatorii se racordeaza si, dupa caz, de catre
operatorii instalatiilor de utilizare, respectiv de catre institutiile
abilitate in acest sens."
32. Articolul 49 se abroga.
33. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
(1) Echipamentele, instalatiile, aparatele, produsele si procedeele
utilizate in sectorul gazelor naturale trebuie atestate tehnic.
(2) Atestarea tehnica este o faza preliminara obtinerii agrementului tehnic
si certificatului de aprobare de model, emise in conformitate cu legislatia in
vigoare.
(3) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante ANRGN elaboreaza regulamente privind
proiectarea, executia si exploatarea in sectorul gazelor naturale, care vor fi
aprobate prin ordin al ministrului industriei si resurselor, precum si
metodologia de emitere a atestatelor tehnice."
34. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Fundamentarea preturilor si a tarifelor
Art. 51
(1) Sistemul de preturi si tarife la gaze naturale va fi conceput astfel
incat sa faciliteze:
a) apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi si
recuperarea costurilor serviciilor de transport, inmagazinare si distributie a
gazelor naturale;
b) dezvoltarea capacitatilor de productie, transport, inmagazinare si
distributie si inlocuirea celor uzate;
c) investitiile straine si transferul de tehnologie;
d) economisirea de energie la consumatorii finali;
e) descoperirea de noi resurse si dezvoltarea rezervelor de gaze naturale;
f) imbunatatirea calitatii gazelor naturale si a serviciilor prestate la
consumatori;
g) diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale si marirea
sigurantei aprovizionarilor.
(2) Preturile si tarifele reglementate in sectorul gazelor naturale,
prevazute la art. 53 alin. (2) si (3), trebuie sa asigure recuperarea
costurilor de productie, precum si a costurilor legate de serviciile de
transport, inmagazinare si distributie a gazelor naturale."
35. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Tipuri de preturi si de tarife
Art. 53
(1) In sectorul gazelor naturale se aplica urmatoarele categorii de preturi
si tarife:
a) negociate, ca rezultat al mecanismelor concurentiale ale pietei, intre
furnizori si consumatorii eligibili;
b) reglementate.
(2) Preturile reglementate sunt:
a) preturi de furnizare pentru activitatile ce decurg din obligatia de
serviciu public;
b) preturi de furnizare pentru aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor
captivi.
(3) Tarifele de servicii sunt reglementate pentru:
a) activitatile cu caracter de monopol natural, din care fac parte tarifele
pentru serviciile de transport al gazelor naturale si tarifele pentru
inmagazinare;
b) activitatea de distributie a gazelor naturale;
c) activitatea de tranzit.
(4) Tarifele reglementate pentru consumatorii captivi de gaze naturale se
stabilesc de ANRGN.
(5) Consumatorii eligibili au dreptul sa negocieze direct contracte de
vanzare-cumparare cu furnizorii licentiati."
36. La articolul 54 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:
"(2) Societatile de gaze naturale integrate vor tine contabilitate
distincta pentru activitatile de transport, tranzit, distributie, respectiv de
inmagazinare, in scopul evitarii discriminarii si pentru subventiile
incrucisate, precum si pentru incurajarea competitiei. In acelasi scop acestea
vor tine contabilitatea separata, ca pentru o societate independenta, in cazul
in care detin activitati in afara sectorului de gaze naturale. Contabilitatea
interna va include balanta de plati si contul de profit si pierderi pentru
fiecare activitate."
37. La articolul 55, alineatul (1), alineatul (2) partea introductiva si
litera g) vor avea urmatorul cuprins:
"Principiile pentru fundamentarea propunerilor de sisteme de tarife
reglementate
Art. 55
(1) Propunerile de preturi si tarife reglementate in sectorul gazelor
naturale se elaboreaza de catre unitatile de transport, de depozitare, de
distributie sau, dupa caz, de furnizare catre consumatorii captivi, pe baza
criteriilor si metodelor pentru stabilirea preturilor si a tarifelor
reglementate in sectorul gazelor naturale si, impreuna cu baza de calcul, se
comunica ANRGN.
(2) Principiile care stau la baza sistemelor de preturi si tarife
reglementate pentru gazele naturale sunt urmatoarele:
............................................................................
g) tarifele nu pot avea caracter speculativ;"
38. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Revizuirea tarifelor reglementate
Art. 56
(1) Revizuirea tarifelor reglementate la gazele naturale se face de catre
ANRGN, avand la baza propunerile fundamentate si prezentate de agentii
economici din sectorul gazelor naturale.
(2) Tarifele reglementate se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, de catre ANRGN si intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii
lor."
39. La articolul 57, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Exploatarea comerciala a capacitatilor de productie, transport,
depozitare si distributie, precum si furnizarea gazelor naturale
(vanzare-cumparare-intermediere) sunt efectuate de catre persoane juridice
romane sau straine, licentiate de ANRGN in conditiile prezentei ordonante."
40. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
"Regimul autorizarii si licentierii
Art. 58
(1) Regimul autorizarii si licentierii este prevazut in Regulamentul
privind acordarea licentelor si autorizatiilor in sectorul gazelor naturale.
(2) Regulamentul prevazut la alin. (1) va fi elaborat de ANRGN si va fi
aprobat prin hotarare a Guvernului.
(3) Agentii economici existenti din sectorul gazelor naturale sunt obligati
sa solicite acordarea autorizatiilor si a licentelor in termen de cel mult 3
luni de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului de aprobare a
regulamentului prevazut la alin. (1).
(4) Solicitantul trebuie sa fie persoana juridica cu sediul in Romania.
(5) Solicitantul care nu detine un sediu stabil in Romania poate, in
conditiile legii, sa stabileasca si sa mentina un sediu secundar pe intreaga
durata a autorizarii si/sau a licentierii.
(6) Nu pot primi autorizatie si/sau licenta solicitantii aflati in
procedura reorganizarii judiciare sau a falimentului si nici cei carora le-a
fost retrasa sau anulata o autorizatie sau o licenta intr-o perioada de 5 ani
anteriori datei inregistrarii cererii.
(7) Refuzul autorizarii si/sau al licentierii, lipsa unui raspuns motivat
si in termen si orice alta solutie a ANRGN, considerate de solicitant ilegale
si prejudiciabile, pot fi atacate, in conditiile legii, la instanta de
contencios administrativ.
(8) Titularul de autorizatie poate transfera autorizatia altei persoane
juridice, cu aprobarea ANRGN."
41. Articolele 59 si 60 se abroga.
42. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
"Autorizarea personalului de proiectare, executie, exploatare si
intretinere din sectorul gazelor naturale
Art. 61
(1) Instalatiile din sectorul gazelor naturale vor fi proiectate, executate
si exploatate de catre instalatori autorizati.
(2) ANRGN va elabora, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
legii de aprobare a prezentei ordonante, reglementarile privind regimul
autorizarii instalatorilor pentru proiectarea, executarea si exploatarea
sistemelor de alimentare cu gaze naturale.
(3) Reglementarile vor fi aprobate prin ordin al ministrului industriei si
resurselor si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I."
43. Articolele 62 si 63 se abroga.
44. Titlul capitolului XIII va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 13
Concesionarea si regimul drepturilor asupra proprietatii altuia"
45. La articolul 64 alineatul (2), literele b) si c) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) obligatia concesionarului de a transporta si/sau de a distribui
gaze naturale intr-o anumita zona de consum si de a alimenta orice consumator
captiv din acea zona, care indeplineste conditiile prevazute de prezenta
ordonanta;
c) obligatia concesionarului de a respecta dispozitiile operative ale
dispecerului;"
46. Articolele 65 si 66 se abroga.
47. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
(1) Concesiunea inceteaza prin retragerea autorizatiei si/sau a licentei,
precum si in conditiile Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
(2) Cu 3 ani inainte de expirarea concesiunii concedentul va stabili
situatia in care vor fi repuse in functiune instalatiile care au facut obiectul
contractului de concesiune dupa expirare.
(3) In termen de maximum 3 luni de la incetarea administrarii sau
concesiunii prin renuntare sau retragere concedentul va stabili masurile ce
urmeaza sa fie luate in legatura cu instalatiile ce au facut obiectul
contractului."
48. La articolul 69 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) incalca normele referitoare la protectia mediului;"
49. Articolul 74 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 74
Pentru a evita punerea in pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor
activitati desfasurate in zona de executare a lucrarilor de realizare,
reabilitare, de retehnologizare a capacitatilor, precum si a operatiunilor de
revizie, intretinere sau de reparatie la capacitatea in functiune concesionarul
are dreptul de a obtine restrangerea sau sistarea, in masura necesara si pe
durata lucrarilor sau a operatiunilor mentionate, a activitatilor desfasurate
in vecinatate de alte persoane. Restrangerea sau sistarea se stabileste prin
acord cu titularul activitatii, iar in lipsa acestuia, prin hotarare
judecatoreasca, cu indemnizarea adecvata a titularului activitatii afectate.
Pentru interventii in caz de avarie, accident ori dezastru nu sunt necesare
nici acord si nici hotarare judecatoreasca, dar concesionarul datoreaza
titularului activitatii afectate indemnizatia adecvata, stabilita la nevoie
prin hotarare judecatoreasca."
50. La articolul 76, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) In caz de nerealizare a acordului prevazut la alin. (1) intre
concesionar si proprietar sau in situatia prevazuta la art. 70 lit. d), la
cererea concesionarului va decide instanta judecatoreasca competenta, hotararea
acesteia constituind titlu executoriu pentru drepturile prevazute la alin.
(1)."
51. Articolele 79 si 80 se abroga.
52. Articolul 82 va avea urmatorul cuprins:
"Zonele de protectie si de siguranta
Art. 82
Pentru protectia si functionarea normala a capacitatilor si a accesoriilor
acestora din sectorul gazelor naturale, ANRGN instituie, prin norme tehnice,
zone de protectie si de siguranta a acestora."
53. Capitolul XIV se abroga.
54. Articolul 87 va avea urmatorul cuprins:
"Contraventii
Art. 87
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de
conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele
fapte:
a) executarea de lucrari noi, modificari, extinderi sau revizii ale
instalatiilor de gaze naturale de orice categorie, de catre persoane fizice sau
persoane juridice neautorizate sau de catre persoane juridice autorizate, dar
fara obtinerea acordurilor si a avizelor necesare;
b) desfasurarea, fara obtinerea autorizatiei si/sau a licentei, a oricarei
activitati care necesita un asemenea document, potrivit prevederilor prezentei
ordonante si reglementarilor elaborate in baza ei;
c) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a
preturilor pe piata gazelor naturale;
d) reducerea nejustificata a capacitatii de productie sau de furnizare a
gazelor naturale de catre producatori, precum si refuzul nejustificat de
alimentare a consumatorului;
e) executia si exploatarea unor instalatii si echipamente care nu respecta
conditiile tehnice de securitate si care pot dauna persoanelor fizice,
proprietatii si/sau mediului;
f) refuzul nejustificat al accesului la retelele de transport, de
distributie si de inmagazinare al oricarui solicitant intern sau extern;
g) revanzarea gazelor naturale de catre un consumator captiv;
h) refuzul de a permite verificarile si inspectiile prevazute prin reglementari
sau dispuse, dupa caz, de ANRGN, precum si obstructionarea acesteia in
indeplinirea atributiilor sale;
i) neprezentarea datelor si informatiilor solicitate de ANRGN si
nerealizarea masurilor dispuse de aceasta;
j) neasigurarea stocului minim in depozitele de inmagazinare subterana a
gazelor naturale si nerezervarea capacitatii minime pentru transportator;
k) depasirea limitelor maxime admise privind emisiile poluante;
l) nefurnizarea unor informatii, in conditiile art. 11 lit. h) si ale art.
19 lit. d);
m) transmiterea de date cu caracter confidential privind operatiunile
comerciale catre terti, prin nerespectarea prevederilor art. 11 lit. g) si ale
art. 19 lit. e);
n) intarzierea nejustificata in racordarea noilor consumatori sau in
realimentarea lor dupa intrerupere;
o) nerespectarea prevederilor art. 21;
p) nerespectarea reglementarilor privind preturile si tarifele;
q) emiterea acordurilor si avizelor privind accesul la sistem fara
respectarea prevederilor legale;
r) nerespectarea prevederilor acordurilor si avizelor privind accesul la
sistemele de transport, distributie si inmagazinare;
s) nerespectarea prevederilor privind aprovizionarea populatiei cu gaze
naturale in conditii de siguranta;
t) nerespectarea dispozitiilor art. 19 lit. h) cu privire la subventia
incrucisata;
u) nerespectarea cerintelor referitoare la contabilitatea de gestiune,
prevazute la art. 54;
v) nerespectarea regulilor de conduita prevazute la art. 89^1 .
(2) Pentru persoanele fizice, in cazul contraventiilor prevazute la alin.
(1) lit. a) - h), amenda care se aplica este de la 30.000.000 lei la 60.000.000
lei, iar in cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. i) - v) amenda
este de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(3) Pentru persoanele juridice, in cazul contraventiilor prevazute la alin.
(1), amenda este de 5% din cifra de afaceri a contravenientului.
(4) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea
amenzilor se fac de agentii constatatori, persoane imputernicite in acest scop
de ANRGN.
(5) Dispozitiile prevazute la alin. (2) se completeaza cu prevederile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
art. 25 - 27."
55. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
"Confiscari
Art. 88
Lucrarile produse, dobandite sau care au servit la savarsirea
contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta, inclusiv sumele din banci,
rezultate, sunt supuse confiscarii in conditiile prevazute de Legea nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor."
56. Dupa articolul 89 se introduce articolul 89^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 89^1
(1) Operatorul licentiat pentru transportul sau distributia gazelor
naturale isi va conduce activitatea astfel incat sa se asigure ca nici el si
nici un asociat al sau, producator, furnizor sau consumator nu poate obtine un
avantaj comercial nemeritat, rezultat din acorduri preferentiale sau
discriminatorii.
(2) Operatorul licentiat pentru transportul sau distributia gazelor
naturale se va asigura ca nici o informatie referitoare la transport sau
distributie ori legata de acestea nu este divulgata in avantajul comercial al
unui tert sau folosita in scopul unei activitati comerciale conduse de titularul
licentei sau de alta entitate asociata."
57. Alineatul (2) al articolului 92 se abroga.
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitatilor din
sectorul gazelor naturale, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv
cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 28 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU