ORDONANTA Nr. 60 din 30 ianuarie 2000
privind reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 46 din 31 ianuarie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. C pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Scopul
Art. 1
(1) Scopul prezentei ordonante este stabilirea cadrului legal necesar
pentru desfasurarea activitatilor specifice sectorului gazelor naturale, in
conditii de competitivitate si transparenta, avandu-se in vedere asigurarea:
- securitatii, continuitatii si echilibrului alimentarii cu gaze naturale a
consumatorilor;
- eficientei economice in general si a eficientei energetice in particular;
- protectiei mediului inconjurator si sigurantei consumatorilor.
(2) Politica energetica a statului trebuie sa asigure cresterea eficientei
energetice si constituirea unui cadru institutional corespunzator, prin
stabilirea organismelor si autoritatilor competente pentru realizarea acestei
politici.
Obiectivele
Art. 2
(1) Obiectivele prezentei ordonante au la baza urmatoarele principii:
a) protejarea intereselor legitime ale consumatorilor;
b) promovarea si asigurarea competitiei pe piata de gaze naturale;
c) asigurarea conditiilor de liberalizare graduala a pietei gazelor
naturale si a accesului la sistemele de transport si de distributie a gazelor
naturale;
d) cresterea eficientei energetice in sectorul gazelor naturale;
e) transparenta preturilor si a tarifelor la gazele naturale;
f) interconectarea sistemului national de transport de gaze naturale la
sistemele europene;
g) operarea sistemelor de transport si de distributie in conditii de
siguranta si eficienta;
h) atragerea de surse noi de gaze naturale atat de pe piata interna, cat si
de pe piata internationala;
i) asigurarea capacitatilor de inmagazinare a gazelor naturale atat pentru
nevoile curente, cat si pentru cele strategice;
j) aplicarea masurilor privind protectia mediului inconjurator;
k) stimularea participarii sectorului privat, a investitorilor autohtoni si
straini la activitatile din sectorul gazelor naturale.
(2) Obiectivele mentionate la alin. (1) se realizeaza de Autoritatea
Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) si prin ceilalti
agenti care actioneaza pe piata de gaze naturale potrivit statutului,
competentelor si atributiilor lor stabilite prin acte legale.
Definirea unor termeni
Art. 3
In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN) - institutie publica autonoma, cu personalitate juridica, care creeaza,
controleaza si aplica sistemul de reglementari obligatorii la nivel national,
necesar in vederea organizarii si functionarii pietei gazelor naturale in
conditii de eficienta, competitie, transparenta si protectie a consumatorilor
si a mediului inconjurator;
b) Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. -
societate comerciala de interes strategic care, impreuna cu filialele sale,
desfasoara activitati specifice de explorare, productie, inmagazinare,
transport, dispecerizare, distributie, import-export si tranzit international
de gaze naturale, precum si servicii de utilitate publica. Societatea Nationala
de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. este operatorul tehnic si comercial
al sistemului national de transport de gaze naturale;
c) sectorul gazelor naturale - ansamblul agentilor economici, activitatilor
si instalatiilor aferente privind productia, transportul, tranzitul
international, inmagazinarea, distributia, furnizarea si utilizarea gazelor
naturale;
d) acces la sistem (de transport si/sau de distributie) - dreptul unui
producator, furnizor si/sau consumator de a utiliza sistemul, achitand tarifele
si indeplinind obligatiile de utilizare a acestuia;
e) utilizarea sistemului - racordarea efectiva la sistem si/sau asigurarea
serviciilor de transport si de distributie prin vehicularea cantitatilor de
gaze contractate;
f) retea (de transport si/sau de distributie) - ansamblul de conducte
conectate intre ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente, pentru
vehicularea gazelor naturale in regim de presiune, conform standardelor
specifice;
g) sistem (de transport si/sau de distributie) - ansamblul retelelor de
transport si/sau de distributie a gazelor naturale conectate intre ele,
inclusiv instalatiile si echipamentele aferente;
h) sistem interconectat - ansamblul sistemelor legate fizic intre ele;
i) consumator (final) de gaze naturale - persoana fizica sau juridica,
romana sau straina, care cumpara gaze naturale pentru propria sa utilizare;
j) consumator eligibil - persoana fizica sau juridica, romana sau straina,
care are deplina libertate de a cumpara gaze naturale de la orice producator
si/sau furnizor si care are acces la sistem in conditiile mentionate in
prezenta ordonanta;
k) consumator captiv - persoana fizica sau juridica, romana sau straina,
care este obligata sa contracteze gaze naturale cu un anumit producator sau
furnizor;
l) client - persoana fizica sau juridica cu care se tranzactioneaza
furnizarea gazelor naturale;
m) furnizor - persoana juridica romana sau straina licentiata sa
comercializeze gaze naturale;
n) operator - persoana juridica autorizata si licentiata pentru a desfasura
activitati de exploatare, dispecerizare, intretinere, verificare, reparatie si
comercializare intr-un sistem de productie, transport (inclusiv depozite)
sau/si de distributie a gazelor naturale;
o) autorizatie - permisiune acordata unei persoane juridice, romana sau
straina, pentru a construi, a pune in functiune si/sau a opera sau a modifica o
instalatie de productie, inmagazinare, transport si distributie a gazelor
naturale;
p) licenta - permisiune acordata unei persoane juridice, romana sau
straina, pentru desfasurarea de activitati comerciale si/sau prestari de
servicii in legatura cu una sau mai multe din functiunile de productie,
inmagazinare, transport si distributie a gazelor naturale;
q) dispecerizare - corelarea si echilibrarea permanenta si operativa la
nivelul retelelor si al sistemelor a resurselor (productie, import etc.) cu
consumurile rezultate din obligatiile de livrare, inclusiv luarea masurilor de
limitare a efectelor situatiilor exceptionale (temperaturi foarte scazute,
calamitati naturale, avarii majore etc.) prin folosirea de mijloace specifice;
r) zona de siguranta - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a
proiectiei in plan orizontal a conductelor si instalatiilor cu o distanta
stabilita pentru fiecare obiectiv, in functie de cerintele de siguranta ale
acestuia;
s) zona de protectie - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a
proiectiei in plan orizontal a conductelor si instalatiilor cu o distanta care
asigura integritatea tehnica in functionare a acestora.
CAP. 2
Productia
Producatorul de gaze naturale
Art. 4
Producatorul de gaze naturale este persoana juridica, romana sau straina
autorizata si/sau licentiata in conditiile prezentei ordonante, avand ca
specific activitatea de productie a gazelor naturale, in scopul vanzarii
acestora.
Egalitatea de tratament
Art. 5
Activitatea de productie a gazelor naturale se desfasoara conform
reglementarilor, in conditii de tratament egal pentru toti producatorii, fiind
interzisa orice discriminare pe criteriul proprietatii.
Obligatiile producatorilor
Art. 6
Producatorii au urmatoarele obligatii principale:
a) sa vanda gaze naturale, in limita capacitatii instalatiilor si cu
respectarea prevederilor legale, oricarei persoane fizice sau juridice
solicitante care indeplineste conditiile de autorizare si de licentiere, in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante, sau consumatorilor eligibili;
b) sa asigure calitatea si controlul cantitatii gazelor naturale livrate in
retelele de transport si de distributie, in conformitate cu prevederile
standardelor in vigoare;
c) sa intocmeasca si sa urmareasca bilantul de gaze naturale extrase si
livrate;
d) sa exploateze instalatiile de productie racordate la retelele de
transport si de distributie, astfel incat sa nu induca in sistem fenomene
perturbatoare in afara limitelor admise de prescriptiile tehnice in vigoare;
e) sa reabiliteze treptat si sa retehnologizeze instalatiile de productie
existente, in vederea cresterii eficientei si in scopul protejarii mediului
inconjurator;
f) sa realizeze instalatiile tehnologice de racordare a zacamintelor de
gaze naturale nou-descoperite, la retelele de transport si de distributie,
inclusiv instalatiile de masurare a gazelor la transportator;
g) sa furnizeze informatii rezonabile operatorilor din sectorul gazelor
naturale, in vederea realizarii conditiilor de operare sigura si eficienta a
sistemelor interconectate;
h) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute de la
terti in cursul desfasurarii activitatii sale.
Drepturile producatorilor
Art. 7
Producatorii de gaze naturale au, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa incaseze contravaloarea gazelor naturale vandute si sa recupereze
prin tarife corespunzatoare contravaloarea serviciilor prestate;
b) sa aiba acces la retelele de transport si de distributie a gazelor
naturale, in conditiile prezentei ordonante, si, dupa caz, sa suporte in mod
echitabil efectele dezvoltarilor de retele;
c) sa infiinteze si sa mentina un sistem propriu de telecomunicatii sau sa
se racordeze la cele existente pentru a avea legatura intre capacitatile sale
de productie cu consumatorii si cu dispeceratele;
d) sa solicite desfiintarea constructiilor si a obiectivelor amplasate
nelegal in zona de protectie, precum si a celor care nu respecta distantele de
siguranta fata de instalatiile si constructiile proprii, prevazute prin
normativele tehnice in vigoare;
e) sa obtina culoar de trecere pentru conductele de legatura a
capacitatilor sale de productie cu sistemele de transport si/sau de
distributie, in conditiile legii;
f) sa elaboreze prescriptii si norme tehnice specifice activitatii proprii;
g) sa infiinteze acces temporar la obiectivele sale care nu au acces
permanent, in caz de necesitate.
CAP. 3
Transportul
Transportul gazelor naturale
Art. 8
(1) Transportul gazelor naturale este activitatea organizata pentru
vehicularea gazelor naturale prin intermediul sistemului national de transport
de la producator si/sau de la furnizor pana la distribuitor si/sau la
consumator.
(2) Activitatea de transport al gazelor naturale constituie serviciu public
de interes national.
Transportatorul de gaze naturale
Art. 9
Transportatorul de gaze naturale este persoana juridica, romana sau
straina, autorizata si/sau licentiata in conditiile prezentei ordonante, avand
ca specific activitatea de transport/transport si inmagazinare a gazelor
naturale, precum si de comercializare a acestora.
Sistemul national de conducte de transport al gazelor naturale
Art. 10
(1) Sistemul national de conducte de transport al gazelor naturale, denumit
in continuare SNT, este sistemul de transport in regim de inalta presiune
(peste 6 bari), care asigura preluarea gazelor naturale de la producatori
si/sau de la furnizori autohtoni sau straini si transportul acestora in vederea
livrarii in sistemele de distributie si/sau la consumatorii directi.
(2) SNT face parte din domeniul public al statului, fiind de importanta
strategica.
Obligatiile transportatorului
Art. 11
Transportatorul de gaze naturale are obligatia de a asigura:
a) operarea si intretinerea SNT in conditii de siguranta, eficienta si de
protectie a mediului inconjurator si de a contribui, potrivit conventiilor
incheiate cu autoritatile competente, la reabilitarea si dezvoltarea acestuia;
b) accesul producatorilor, furnizorilor si al consumatorilor eligibili la
SNT in conditii egale si nediscriminatorii, in limitele capacitatilor de
transport si cu respectarea regimurilor tehnologice;
c) echilibrul fizic al SNT, respectiv planificarea, coordonarea,
supravegherea, controlul si analiza functionarii SNT in conditii de siguranta;
d) elaborarea si aplicarea regimurilor optime de transport, livrare si
inmagazinare pentru cantitatile de gaze naturale notificate de producatori,
furnizori si/sau de consumatori, pentru o anumita perioada;
e) elaborarea conventiilor tehnice de exploatare cuprinzand principalele
conditii tehnice care trebuie indeplinite de furnizor, transportator si
consumator, inclusiv de catre instalatiile si procedurile acestora, in vederea
executarii in bune conditii a contractelor de transport si de inmagazinare a
gazelor naturale, precum si a celor de vanzare-cumparare a gazelor naturale;
f) elaborarea si actualizarea conventiilor tehnice de exploatare in zona de
de granita, in cazul in care furnizorul este un exportator de gaze naturale in
Romania sau isi tranziteaza gazele naturale pe teritoriul Romaniei; in mod
similar se procedeaza in cazul in care un cumparator de gaze naturale dintr-o
alta tara isi tranziteaza gazele naturale pe teritoriul Romaniei;
g) pastrarea confidentialitatii informatiilor comerciale obtinute in cursul
desfasurarii activitatii sale;
h) furnizarea de informatii rezonabile celorlalti operatori din sectorul
gazelor naturale, in vederea realizarii conditiilor de operare sigura si
eficienta a sistemelor de productie, inmagazinare si distributie;
i) intocmirea si urmarirea bilantului de gaze naturale intrate si iesite in
si din sistem;
j) elaborarea planurilor de perspectiva privind transportul si
inmagazinarea gazelor naturale, in concordanta cu stadiul actual si cu evolutia
viitoare a consumului de gaze naturale; in acest scop partile interesate in
transportul gazelor naturale vor furniza datele necesare.
Drepturile transportatorului
Art. 12
Transportatorul de gaze naturale are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa perceapa tarife corespunzator serviciilor prestate si sa incaseze
contravaloarea gazelor naturale vandute atunci cand desfasoara si activitatea
de comercializare a gazelor naturale;
b) sa desfasoare activitati comerciale legate de vanzarea-cumpararea de
gaze naturale de pe piata interna si externa, in vederea indeplinirii
obligatiilor de livrare, a asigurarii echilibrului fizic al sistemului, precum
si pentru acoperirea consumurilor proprii;
c) sa comercializeze gazele naturale primite ca plata a serviciilor
prestate in acelasi mod ca oricare alt furnizor;
d) sa refuze accesul tertilor la SNT in conditiile prevazute la art. 27;
e) sa intrerupa sau sa limiteze transportul gazelor naturale in conditiile
in care sunt periclitate siguranta si integritatea sistemului de transport si
sa ia masuri pentru limitarea disfunctionalitatilor pe piata interna;
f) sa intrerupa functionarea instalatiilor pentru timpul strict necesar in
vederea executarii lucrarilor de intretinere si de reparatii, precum si in alte
situatii prevazute de lege, cu anuntarea prealabila a dispecerilor sistemelor
afectate si, dupa caz, a consumatorilor;
g) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii.
CAP. 4
Tranzitul
Art. 13
Tranzitul consta in trecerea peste teritoriul Romaniei, cu sau fara
transbordare, a gazelor naturale provenind din alt stat si destinate unui stat
tert.
Art. 14
Tranzitul de gaze naturale pe teritoriul Romaniei se efectueaza pe baze
juridice si comerciale, utilizandu-se conducte de transport de gaze naturale in
conditiile prevazute de contracte si de norme tehnice si cu respectarea
legislatiei in vigoare.
Art. 15
Contractele de tranzit vor fi negociate de proprietarul conductei cu
entitatile corespondente din statele implicate.
Art. 16
Activitatea de tranzit al gazelor naturale este asigurata de operatorul
SNT, care poate realiza inclusiv lucrari de dezvoltare a capacitatilor de
tranzit.
CAP. 5
Distributia
Distributia gazelor naturale
Art. 17
(1) Activitatea de distributie a gazelor naturale consta in alimentarea
unui sistem de mai multi consumatori finali intr-o zona, racordati prin
intermediul unor sisteme de conducte de distributie, in regim de presiune de
pana la 6 bari. Delimitarea sistemelor de distributie de cele de transport si
de cele ale consumatorilor se face la iesirea din statia de
reglare-masurare-predare a transportatorului si, respectiv, la iesirea din
instalatiile de reglare a presiunii si de masurare a debitului la consumatori.
(2) Distribuitorii de gaze naturale pot presta si alte servicii in
conditiile licentierilor obtinute.
(3) Activitatea de distributie a gazelor naturale constituie serviciu
public de interes local.
(4) Obligatia de prestare a serviciului public se refera la consumatorii
neeligibili (captivi), care se stabilesc de autoritatile competente desemnate
si, in special, la consumatori casnici.
Distribuitor de gaze naturale
Art. 18
Distribuitorul de gaze naturale este persoana juridica, romana sau straina,
autorizata si licentiata in conditiile prezentei ordonante, avand ca specific
activitatea de distributie a gazelor naturale, precum si de comercializare a
acestora intr-o zona delimitata.
Obligatiile distribuitorului
Art. 19
Distribuitorii de gaze naturale au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) de a opera, intretine, repara si dezvolta sistemul de distributie in
conditii de siguranta, eficienta economica si de protectie a mediului
inconjurator;
b) de a pune la dispozitie consumatorilor eligibili cantitatile de gaze
naturale conform prevederilor contractelor lor de aprovizionare;
c) de a utiliza sistemele de distributie in conditii egale si nediscriminatorii;
d) de a furniza informatii rezonabile celorlalti operatori din sectorul
gazelor naturale in vederea realizarii conditiilor de operare sigura si
eficienta a sistemelor de alimentare cu gaze naturale;
e) de a pastra confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute in
cursul desfasurarii activitatii lor;
f) de a intocmi si urmari bilantul de gaze naturale intrate si iesite in si
din sisteme.
Drepturile distribuitorului
Art. 20
Distribuitorul de gaze naturale are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa desfasoare activitati comerciale legate de vanzarea-cumpararea de
gaze naturale de pe piata interna si externa;
b) sa incaseze contravaloarea gazelor naturale vandute si sa perceapa
tarife corespunzator serviciilor prestate;
c) sa foloseasca, cu acordul autoritatii publice locale, cu titlu gratuit,
terenurile domeniului public local pentru lucrarile de executie, exploatare,
intretinere si reparatii pe care le executa, in conditiile legii;
d) sa intrerupa functionarea instalatiilor si a alimentarii cu gaze
naturale pentru timpul strict necesar executarii lucrarilor de intretinere si
reparatii, precum si in alte situatii prevazute de prezenta ordonanta sau
exceptionale, cu anuntarea prealabila a dispecerilor sistemelor afectate si,
dupa caz, al consumatorilor;
e) sa aiba acces la instalatiile de utilizare ale consumatorului conform
contractelor si ori de cate ori este necesara interventia, potrivit legii.
CAP. 6
Interdictii
Art. 21
Pentru protectia conductelor, echipamentelor si a instalatiilor de gaze
naturale se interzice tertilor:
a) sa realizeze constructii de orice fel in zona de siguranta a conductelor
de gaze naturale; in cazul in care, in mod exceptional, este necesar ca pe
terenul pe care este amplasata reteaua de alimentare cu gaze naturale sa se
execute o constructie, beneficiarul acesteia si/sau proprietarul va suporta
toate cheltuielile de modificare a traseului retelei si va obtine acordurile
definitive ale proprietarilor sau ale detinatorilor legali ai terenului de pe
traseul unde urmeaza sa fie plasata noua conducta, precum si avizele
autoritatilor competente si autorizatia de constructie;
b) sa efectueze sapaturi sau lucrari de orice fel sub sau peste conductele
de gaze naturale ori in zona de protectie a acestora, fara avizul prealabil al
operatorului de sistem;
c) sa depoziteze materiale pe caile de acces la conducte in zona de
protectie a acestora;
d) sa intervina in orice mod asupra conductelor, echipamentelor si
instalatiilor de gaze naturale.
CAP. 7
Accesul la sisteme
Art. 22
(1) Accesul la sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale
pentru consumatorii finali se poate realiza in baza unui acord scris, emis in
conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Accesul la sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale
se realizeaza in regim de acces negociat, dupa cum urmeaza: orice consumator
eligibil, furnizor sau producator va negocia cu operatorul de sistem (transportator
si/sau distribuitor), cu buna-credinta, in conditii nediscriminatorii si
transparente, accesul la sistem, in scopul incheierii unui contract de servicii
sau de vanzare-cumparare pentru gaze naturale.
(3) Transportatorul si/sau distribuitorul are obligatia de a face publice
conditiile principale privind accesul negociat la sistem.
(4) Situatiile in care accesul este reglementat se stabilesc de ANRGN, cu
consultarea operatorului de sistem.
Art. 23
(1) Au acces la sisteme si deplina libertate de a incheia contracte de
cumparare de gaze naturale cu orice producator si/sau furnizor, consumatorii
finali care indeplinesc conditiile de eligibilitate stabilite de ANRGN.
(2) Consumatorii declarati eligibili vor incheia cu transportatorul contracte
pentru rezervarea de capacitate de transport.
Art. 24
(1) Pana la atingerea unui anumit grad de deschidere a pietei de gaze
naturale in Romania, stabilit de ANRGN, distribuitorii de gaze naturale nu pot
fi considerati consumatori eligibili. Distribuitorii de gaze naturale pot, daca
detin licenta in conditiile legii:
a) sa incheie contracte de cumparare de gaze naturale cu orice producator
si/sau furnizor, si anume pentru acele cantitati de gaze naturale necesare
consumatorilor neeligibili racordati la sistemul lor de distributie;
b) sa incheie contracte de cumparare de gaze naturale cu Societatea
Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A., in calitate de furnizor,
si anume pentru acele cantitati de gaze naturale necesare consumatorilor lor
finali, altii decat cei desemnati eligibili;
c) sa incheie contracte de servicii de distributie cu toti consumatorii
legati la sistemul pe care il opereaza.
(2) Marimea gradului de deschidere a pietei de gaze naturale din Romania
si, deci, redefinirea consumatorilor eligibili, in diferite etape, in functie
de conditiile specifice din sectorul gazelor naturale, se stabileste de ANRGN,
cu consultarea Societatii Nationale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A.
Art. 25
Consumatorii finali din cadrul sistemelor de distributie, care nu au fost
desemnati eligibili, incheie contracte de cumparare de gaze naturale cu
distribuitorii la care sunt racordati.
Art. 26
Consumatorii racordati direct la SNT si care nu indeplinesc conditii de
eligibilitate vor incheia contracte de cumparare de gaze naturale cu Societatea
Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A., in calitate de furnizor
si de operator de sistem.
Refuzul accesului la sisteme
Art. 27
(1) Transportatorul sau distribuitorul de gaze naturale poate refuza
accesul la sistem in urmatoarele situatii:
a) capacitatea de transport pe subsistem sau pe conducta existenta este
insuficienta;
b) nu exista conducta de racord la sistemul de transport;
c) accesul la sistem impiedica indeplinirea in siguranta a obligatiilor de
servicii publice;
d) receptorii solicitati nu se incadreaza in cerintele minime privind
siguranta in functionare si protectia mediului, prevazute de legislatia in
vigoare.
(2) Transportatorul sau distribuitorul de gaze naturale, care initial
refuza accesul la sistem din lipsa de capacitate sau de conducta de racord, va
lua masurile necesare asigurarii accesului prin executarea lucrarilor de
dezvoltare, numai in conditiile unor solutii viabile din punct de vedere tehnic
si economic sau ale suportarii de catre solicitant a costurilor aferente
realizarii lucrarilor necesare, in conditiile regimului legal de proprietate si
de operare a sistemelor.
(3) In caz de refuz nejustificat al accesului la sistem, solicitantul se
poate adresa pentru rezolvarea neintelegerii ANRGN, in calitatea sa de
autoritate competenta.
CAP. 8
Inmagazinarea gazelor naturale
Art. 28
Gazele naturale se inmagazineaza in scopul armonizarii variatiilor
sezoniere, zilnice si orare de consum, cu capacitatile de furnizare si de
transport, precum si pentru scopurile operationale si strategice pentru care
s-au stabilit atributiile Societatii Nationale de Gaze Naturale
"Romgaz" - S.A.
Art. 29
Depozitele existente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante sunt
luate in concesiune de Societatea Nationala a Gazelor Naturale
"Romgaz" - S.A. si sunt operate de sucursalele sau filialele
acesteia. In masura in care se autorizeaza si se licentiaza noi operatori de transport,
acestia pot primi dreptul de a constitui depozite proprii.
Art. 30
(1) Persoanele juridice, romane sau straine, licentiate de ANRGN, pot avea
acces la depozitele existente, scop in care operatorul presteaza serviciul de
inmagazinare pe baza de tarif.
(2) Persoanele juridice, romane sau straine, pot participa impreuna cu
operatorii de transport si/sau de inmagazinare, licentiati in conditiile
prezentei ordonante, la realizarea de depozite noi.
Art. 31
Prestatorul de servicii de inmagazinare a gazelor naturale are obligatia de
a asigura accesul producatorilor si/sau al furnizorilor la capacitatile de
inmagazinare, in conditii egale si nediscriminatorii, in limitele capacitatilor
existente si cu respectarea conditiilor tehnice, de calitate si de siguranta
ale depozitelor.
Art. 32
Prestatorul de servicii de inmagazinare a gazelor naturale are obligatia sa
rezerve o capacitate minima de inmagazinare pentru transportator, astfel incat
acesta sa poata mentine, in orice moment, echilibrul fizic al sistemului
general de alimentare cu gaze naturale in orice perioada a anului si cu
mentinerea parametrilor minimi de functionare a SNT.
CAP. 9
Furnizarea si utilizarea gazelor naturale
Contractul de furnizare
Art. 33
(1) Furnizarea gazelor naturale este activitatea prin care un agent
economic licentiat in conditiile prezentei ordonante pune la dispozitie gaze
naturale clientilor interesati. Comercializarea gazelor naturale se face numai
pe baza unui contract, denumit in cele ce urmeaza contract de furnizare, care
se incheie intre furnizor si consumator/client si care trebuie sa cuprinda cel
putin clauzele minimale stabilite de lege, in general, si de ANRGN, in
particular, prin contracte-cadru stabilite pentru categorii de consumatori.
(2) Gazele naturale livrate clientului se factureaza de furnizor pe baza
indicatiilor echipamentelor de masurare montate de acesta, cu exceptia
cazurilor in care se stabileste altfel prin reglementari speciale sau prin
contract.
(3) Clientul este obligat sa plateasca gazele naturale consumate.
(4) Furnizorul are dreptul sa intrerupa furnizarea gazelor naturale
clientului, in caz de neplata, dupa o preavizare prealabila a acestuia.
Contractarea gazelor naturale
Art. 34
(1) Contractul de furnizare a gazelor naturale reglementeaza raporturile
dintre furnizor si client cu privire la furnizarea, facturarea si plata gazelor
naturale. Contractul de furnizare poate include si efectuarea unor servicii de
catre furnizor.
(2) Contractarea furnizarii gazelor naturale se face tinandu-se seama de
natura furnizorului si a clientului, de necesarul solicitat si de
posibilitatile furnizorului de asigurare a acestuia. Cantitatile convenite se
prevad in anexa la contract, cu defalcare anuala, trimestriala si zilnica.
(3) Negocierea si incheierea contractului de furnizare a gazelor naturale
cu clienti eligibili se realizeaza dupa obtinerea de catre solicitant a tuturor
acordurilor si avizelor privind accesul la sistem, prevazute de legislatia in
vigoare, si inainte de punerea in functiune a instalatiei de utilizare.
(4) Contractul de furnizare a gazelor naturale se incheie pentru o durata
convenita intre parti.
(5) Clientul poate cere rezilierea contractului, cu un preaviz de 30 de
zile.
(6) Furnizorul poate rezilia unilateral contractul dupa punerea in
intarziere a clientului, in caz de consum fraudulos, de neplata a facturilor
sau in alte situatii prevazute in prezenta ordonanta, inclusiv cele legate de
asigurarea eficientei energetice, protectia mediului si siguranta oamenilor.
Interdictia de revanzare a gazelor naturale
Art. 35
Consumatorul nu poate revinde gazele naturale cumparate.
Echipamente de masurare la clienti
Art. 36
(1) Echipamentele de masurare care servesc pentru determinarea si
decontarea consumurilor de gaze naturale intre partile contractante vor fi
certificate potrivit legislatiei in vigoare si vor fi montate numai de catre
operator, cu acceptul furnizorului.
(2) Tipul echipamentelor de masurare la clienti este stabilit de furnizor,
in functie de parametrii si de conditiile de livrare a gazelor naturale.
(3) Echipamentele de masurare apartin operatorului.
(4) Echipamentele de masurare care, la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, apartin clientilor vor fi cumparate sau, dupa caz, inlocuite de
operator, treptat, in functie de posibilitatile financiare ale acestuia, intr-o
perioada de maximum 5 ani.
Art. 37
(1) Echipamentele de masurare se monteaza si se sigileaza de catre
operator, in prezenta delegatului imputernicit al clientului, cu consemnarea
acestei operatiuni intr-un proces-verbal.
(2) Echipamentele de masurare vor fi verificate periodic sau ori de cate
ori este necesar si vor fi inlocuite in caz de uzura sau avarie de catre
operator, pe cheltuiala acestuia.
(3) In cazul in care deteriorarea se produce in orice mod din vina
clientului, acesta va suporta costul echipamentelor deteriorate si al
lucrarilor de montare, verificare si remontare.
(4) In cazul in care echipamentul de masurare este defect, calculul
cantitatilor de gaze naturale consumate se face dupa metodologia stabilita de
operator, cu acordul furnizorului, impreuna cu clientul, prin contract.
(5) Operatorul are obligatia sa inlocuiasca in termen de cel mult 10 zile
de la data inregistrarii sesizarii scrise echipamentul de masurare reclamat ca
fiind defect sau suspect de inregistrari eronate. Echipamentul de masurare se
verifica intr-un laborator de metrologie autorizat, care va indica eroarea de
inregistrare cu care se va recalcula consumul pe perioada nefunctionarii
acestuia, pe baza intelegerii dintre partile contractante.
(6) Masuratorile efectuate de client in instalatiile proprii nu sunt
opozabile masuratorilor efectuate de furnizor decat in masura in care se ajunge
la un acord intre parti.
Limitarea sau intreruperea furnizarii gazelor naturale
Art. 38
(1) Furnizorul este autorizat sa limiteze sau sa intrerupa furnizarea
gazelor naturale in urmatoarele situatii:
a) cand se pericliteaza viata sau sanatatea oamenilor ori integritatea
bunurilor materiale;
b) pentru prevenirea sau limitarea extinderii avariilor in instalatiile
tehnologice de gaze naturale in zona instalatiilor de productie, depozitare si
a retelelor de transport si de distributie;
c) consum fraudulos de gaze naturale;
d) neachitarea facturii pentru gazele naturale consumate la termenele
stabilite prin contract, precum si neplata daunelor rezultate din deteriorarea
unor instalatii ale operatorului, cand acestea se datoreaza culpei clientului;
e) impiedicarea delegatului operatorului de a monta, de a verifica sau de a
citi aparatele de masurare pentru decontarea contravalorii gazelor naturale
consumate sau de a verifica si de a remedia defectiunile la instalatiile
operatorului, cand acestea se afla pe teritoriul clientului, pe baza de program
convenit cu acesta;
f) consumatorul a depasit consumul de gaze naturale prevazut in contract si
nu a luat masuri pentru reducerea acestuia pana la incadrarea in cantitatile
contractate;
g) pentru executarea de lucrari la instalatiile de alimentare noi sau
pentru remedierea, inlocuirea ori modificarea celor existente, pe baza de
program convenit cu consumatorul;
h) consumatorul modifica reglajele instalatiilor de reglare-masurare;
i) la cererea clientului.
(2) Furnizorul si/sau operatorul sunt obligati sa anunte clientii afectati
de intreruperile planificate in modul stabilit prin contracte si sa comunice
durata planificata pentru intreruperile necesare in vederea executarii unor
lucrari de intretinere si de reparatii.
(3) Cazurile de intrerupere a furnizarii gazelor naturale prevazute la
alin. (1), cu exceptia situatiilor prevazute la lit. a), b), g) si h), vor fi
preavizate cu 3 zile lucratoare si vor fi aplicate in cazul in care clientul nu
s-a conformat preavizului primit, in termen de 6 ore dupa expirarea acestuia.
(4) Furnizorul si/sau operatorul raspund pentru daunele rezultate din
intreruperile sau din limitarile executate, cauzate din culpa sa.
(5) Furnizorul si/sau operatorul nu raspund fata de clienti pentru
intreruperea furnizarii gazelor naturale sau pentru neasigurarea calitatii
acestora in cazurile de forta majora. De asemenea, furnizorul nu raspunde
pentru intreruperile furnizarii gazelor naturale, cauzate de clienti.
(6) In cazul penuriei nationale de combustibili sau in situatii
exceptionale, determinate de evolutia economiei internationale, de starea
economiei nationale, de necesitatile de aparare sau de protectie a mediului
inconjurator, la propunerea ministerului de resort, Guvernul poate aproba
limitarea sau intreruperea furnizarii gazelor naturale, stabilind, prin
hotarare, conditiile de aplicare a acestei masuri.
Raspunderi ale furnizorului si ale operatorului
Art. 39
(1) Furnizorul raspunde pentru toate daunele provocate consumatorului prin
incalcarea contractului si, in special, daca nu incepe furnizarea gazelor
naturale la termenul contractat sau nu livreaza gaze naturale in conditiile
stabilite in contract.
(2) Operatorul raspunde pentru toate daunele provocate consumatorului cand:
a) nu anunta consumatorul din timp cu privire la intreruperile programate
pentru lucrarile planificate;
b) dupa intreruperea furnizarii gazelor naturale, ceruta de consumator, nu
reia furnizarea in prima zi lucratoare dupa primirea, in scris, a instiintarii
privind incetarea motivului intreruperii.
Raspunderea consumatorului
Art. 40
(1) Consumatorul raspunde pentru daunele cauzate furnizorului/operatorului
prin nerespectarea contractului, precum si pentru actiuni care afecteaza
instalatiile si pun in pericol sanatatea persoanelor ori integritatea bunurilor
materiale.
(2) De asemenea, consumatorul raspunde, daca:
a) provoaca in procesul de consum perturbatii ale parametrilor de calitate
si de siguranta, care conduc la intreruperea furnizarii gazelor naturale sau
pericliteaza continuitatea alimentarii;
b) nu respecta prescriptiile privind racordarea la retele a instalatiilor
de utilizare;
c) deterioreaza instalatia de racordare sau instalatiile de masurare,
violeaza sigiliile sau nu anunta furnizorul/operatorul despre deteriorarea
acestora;
d) consuma gaze naturale ocolind sau afectand instalatiile de masura ori
consuma gaze naturale fara acordul furnizorului/operatorului, dupa sistarea
furnizarii;
e) nu plateste sau plateste cu intarziere contravaloarea gazelor naturale
consumate;
f) consuma gaze naturale intr-un mod diferit fata de prevederile acordului
de utilizare a gazelor naturale;
g) nu respecta dispozitiile privind limitarea consumului;
h) nu exploateaza si nu intretine instalatiile proprii de utilizare, in
conformitate cu prescriptiile si cu normativele in vigoare;
i) modifica valorile parametrilor de protectie, reglare si masurare,
stabilite de comun acord cu furnizorul/operatorul;
j) nu asigura accesul personalului si al utilajelor la instalatiile
apartinand furnizorului si nu permite persoanelor imputernicite sa efectueze controlul
privind modul de utilizare a gazelor naturale in conformitate cu normele si cu
normativele in vigoare;
k) pe traseele instalatiilor de utilizare a gazelor naturale ridica
constructii, depoziteaza materiale sau efectueaza lucrari subterane fara
acordul prealabil al furnizorului.
(3) Nerespectarea acordului de utilizare si a contractului de furnizare sau
consumul fraudulos de gaze naturale atrage plata contravalorii gazelor naturale
consumate in perioada respectiva si, dupa caz, suportarea urmatoarelor
consecinte precizate in contract:
a) penalizari;
b) despagubiri;
c) intreruperea furnizarii gazelor naturale;
d) deconectarea de la sistem.
Obligatii ale consumatorilor pentru cresterea eficientei energetice
Art. 41
In vederea utilizarii gazelor naturale in conditii de eficienta energetica,
siguranta in functionare si de protectie a mediului inconjurator, aparatele de
utilizare, cum sunt arzatoarele, si principalele elemente cu functionare
independenta care urmeaza a fi montate in instalatiile de utilizare vor avea
randamente termotehnice de minimum 85%, vor fi prevazute cu elemente de
protectie si automatizare, iar continutul maxim de emisii poluante nu va depasi
limitele admise, prevazute de legislatia in vigoare la instalatii noi,
instalatii modernizate si/sau reparate capital. In cazul instalatiilor vechi,
aceste conditii vor fi asigurate intr-un interval stabilit de ANRGN.
Art. 42
(1) Clientii sunt obligati:
a) sa respecte normele tehnice in vigoare privind exploatarea,
intretinerea, repararea instalatiilor proprii si a receptorilor de gaze
naturale, precum si dotarea acestora cu aparate de masura si control;
b) sa recupereze caldura reziduala din procesele tehnologice, acolo unde se
justifica economic, utilizand in acest scop instalatii de termoficare
omologate.
(2) Clientii care folosesc mai mult de 1,5 milioane mc/an sunt obligati:
a) sa numeasca un responsabil autorizat in domeniul gazelor naturale;
b) sa dezvolte un program de economisire a gazelor naturale pe o perioada
de 5 ani, care sa evidentieze tehnologiile cerute, sursele si mecanismele de
finantare si care sa conduca la o reducere relativa a intensitatii energetice,
a emisiunilor toxice si a celor responsabile de efectul de sera in atmosfera;
c) sa asigure intocmirea anuala a bilantului energetic de catre un auditor
acreditat.
Asistenta consumatorilor
Art. 43
In scopul cresterii eficientei utilizarii gazelor naturale la consumatori,
operatorii sistemelor, cu acordul consumatorilor, vor organiza si vor desfasura
activitati de verificare a instalatiilor de utilizare, de informare,
consultanta, cercetare, actiuni demonstrative si promotionale, prestari de
servicii si lucrari de executie.
Stabilirea reglementarilor de eficienta energetica
Art. 44
(1) Normele si prescriptiile tehnice, normativele si reglementarile
obligatorii pentru exploatarea si folosirea eficienta a retelelor,
instalatiilor si a echipamentelor de gaze naturale se stabilesc de ANRGN, cu consultarea
societatilor comerciale si a asociatiilor profesionale specializate din
domeniul gazelor naturale si cu participarea entitatilor abilitate, autorizate
si licentiate in conditiile legii.
(2) Reglementarile tehnice stabilite conform alin. (1) cuprind si valori
indicative pentru parametrii importanti si trebuie sa aiba un caracter obiectiv
si impartial.
Elaborarea si revizuirea standardelor de eficienta
Art. 45
(1) Asociatia de Standardizare din Romania, la propunerea Societatii Nationale
de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. si a ANRGN, elaboreaza programe
privind revizuirea sau, dupa caz, intocmirea de standarde de eficienta
energetica, armonizate cu normele europene in vigoare.
(2) Pentru producatorii si furnizorii de receptori de gaze naturale
prevederile standardelor si ale prescriptiilor de eficienta energetica si
protectie a mediului in domeniul gazelor naturale sunt obligatorii.
Utilizarea eficienta a resurselor in sectorul gazelor naturale
Art. 46
In scopul utilizarii eficiente a resurselor de gaze naturale, agentii
economici cu activitate de productie, transport, depozitare si de distributie a
gazelor naturale sunt obligati, dupa caz, sa ia masuri pentru:
a) asigurarea parametrilor de performanta ai instalatiilor, aparatelor si
dispozitivelor;
b) reducerea consumului propriu de gaze naturale si energie, precum si a
scurgerilor de gaze naturale in atmosfera.
Dreptul de control
Art. 47
Furnizorul este in drept:
a) sa verifice modul de exploatare si de intretinere a instalatiilor de
utilizare apartinand consumatorilor;
b) sa verifice conformitatea si performantele energetice ale aparatelor,
utilajelor si echipamentelor de gaze naturale ale consumatorilor;
c) sa sesizeze organele abilitate cu privire la cazurile de consum
fraudulos de gaze naturale;
d) sa ia masuri, in conditiile legii, in vederea reglementarii situatiilor
prevazute la lit. a), b) si c);
e) sa numeasca comisii pentru expertizarea accidentelor si avariilor
produse in instalatiile de productie, inmagazinare, transport, distributie si
utilizare a gazelor naturale.
CAP. 10
Proiectarea, executia si atestarea in domeniul gazelor naturale
Art. 48
(1) Lucrarile si instalatiile de productie, depozitare, transport,
distributie si utilizare a gazelor naturale se proiecteaza si se executa de
catre persoane juridice, romane sau straine, autorizate in conditiile prezentei
ordonante.
(2) Proiectarea si executia se realizeaza in conformitate cu normativele tehnice
in vigoare, numai dupa obtinerea acordurilor si a avizelor necesare.
(3) Avizarea si verificarea proiectelor de executie se efectueaza de
operatorii sistemelor la care consumatorii se racordeaza si, dupa caz, de
operatorii instalatiilor de utilizare.
Art. 49
(1) Operatorii de sisteme sunt in drept sa urmareasca si sa verifice modul
de executie a lucrarilor de constructii-montaj pe care urmeaza sa le exploateze
si sa le intretina sau la care se racordeaza, in vederea respectarii
proiectelor de executie avizate, indiferent de sursa de finantare.
(2) In cazul in care operatorul sistemului ce urmeaza a fi realizat nu este
stabilit, beneficiarul investitiei are obligatia sa asigure urmarirea si
verificarea modului de executie a lucrarilor de constructii-montaj prin
intermediul unui operator autorizat, in baza unui contract de prestari de
servicii incheiat in acest sens.
Art. 50
(1) Echipamentele, instalatiile, aparatele, produsele si procedeele
utilizate in sectorul gazelor naturale vor fi in mod obligatoriu atestate
tehnic.
(2) Atestarea tehnica este o faza preliminara obtinerii agrementului tehnic
si a certificatului de aprobare de model, emise in conformitate cu legislatia
in vigoare.
(3) Metodologia de emitere a atestatelor tehnice va fi elaborata de ANRGN
in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante si
va fi data publicitatii.
(4) Se interzice utilizarea in sectorul gazelor naturale a echipamentelor,
instalatiilor, aparatelor, produselor si procedeelor care nu poseda agrement
tehnic.
CAP. 11
Preturi si tarife
Fundamentarea preturilor si a tarifelor
Art. 51
Sistemul de preturi si tarife la gaze naturale va fi conceput astfel incat
sa faciliteze:
- apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi si
recuperarea costurilor serviciilor de transport, inmagazinare si distributie a
gazelor naturale;
- dezvoltarea capacitatilor de productie, transport, inmagazinare si
distributie si inlocuirea celor uzate;
- investitiile straine si transferul de tehnologie;
- economisirea de energie la consumatorii finali;
- largirea bazei de rezerve de gaze naturale;
- imbunatatirea calitatii gazelor naturale si a serviciilor prestate la
consumatori;
- diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale si marirea
sigurantei aprovizionarilor.
Art. 52
Sistemul de preturi si tarife trebuie sa conduca la realizarea unei piete
moderne si competitive a gazelor naturale.
Tipuri de preturi si de tarife
Art. 53
(1) In sectorul gazelor naturale se aplica urmatoarele categorii de preturi
si tarife:
a) preturi rezultate din mecanismele concurentiale ale pietei pentru gazele
naturale care se achizitioneaza de la producatori si pentru gazele naturale
care se contracteaza de consumatorii eligibili;
b) preturi reglementate pentru activitatile ce decurg din obligatia de
serviciu public;
c) tarife reglementate pentru:
- activitatile cu caracter de monopol natural, din care fac parte tarifele
pentru serviciile de transport al gazelor naturale si tarifele pentru
depozitare;
- activitatea de distributie a gazelor naturale;
d) tarife negociate pentru alimentarea consumatorilor eligibili.
(2) Tarifele reglementate pentru consumatorii finali de gaze naturale se
stabilesc de ANRGN, cu consultarea operatorului de sistem.
(3) Agentul economic care solicita incheierea unui contract de furnizare a
gazelor naturale este indreptatit sa isi aleaga prin contract o modalitate de
tarifare dintre cele aprobate si practicate de furnizor.
Evidentierea costurilor si a veniturilor
Art. 54
Agentii economici din sectorul gazelor naturale, care practica tarife
conform art. 55, sunt obligati sa tina contabilitatea de gestiune, conform
normelor legale, care sa permita ANRGN cunoasterea costurilor fixe si a celor
variabile, precum si a veniturilor realizate.
Principiile pentru fundamentarea propunerilor de sisteme de tarife
reglementate
Art. 55
(1) Propunerile de sisteme de tarife reglementate pentru gazele naturale se
elaboreaza, dupa caz, de unitatile de productie, transport, depozitare si de
distributie si, impreuna cu baza de calcul, se comunica ANRGN.
(2) Principiile care stau la baza sistemelor de preturi si tarife pentru
gazele naturale sunt urmatoarele:
a) sistemele de tarife trebuie sa contribuie la utilizarea eficienta a
gazelor naturale;
b) sistemele de tarife trebuie sa fie diferentiate, permitand clientului
consumator alegerea tipului de tarif care ii este mai favorabil dintre cele
practicate de furnizor;
c) tarifele trebuie sa permita stimularea asigurarii cu gaze naturale de
calitate, la cele mai mici preturi;
d) tarifele de vanzare ale gazelor naturale catre consumatori nu trebuie sa
contina diferentieri nejustificate intre diversele tipuri de consumatori;
e) la stabilirea tipurilor de tarife trebuie avute in vedere cheltuielile
legate de capacitatile de depozitare, necesare pentru o alimentare sigura si
continua, cele legate de protectia mediului, precum si cele pentru inchiderea,
dezafectarea sau conservarea unor instalatii;
f) pentru consumatorii eligibili tariful trebuie sa aiba o structura
binomiala, respectiv un termen fix dependent de capacitatea comandata si un
termen variabil in functie de cantitatea de gaze naturale consumata;
g) tarifele nu pot avea caracter promotional;
h) tarifele nu pot fi stabilite in functie de tipul de utilizare a gazelor
naturale;
i) structura tarifelor trebuie sa permita incurajarea procedeelor de
trecere a cererii din perioada de varf de consum la perioadele de consum redus;
j) tarifele nu pot fi micsorate din considerente de politica sociala sau
antiinflationista. Asigurarea de catre stat a unui anumit nivel de protectie
sociala pentru unele categorii de consumatori se va realiza prin acordarea de
subventii sau de ajutoare direct acestora;
k) protectia intereselor consumatorilor, asigurarea calitatii serviciilor,
promovarea concurentei in productia si in furnizarea gazelor naturale.
(3) Este interzisa subventionarea consumatorilor prin tarifele la gazele
naturale sau recuperarea costurilor corespunzatoare serviciului asigurat pentru
o anumita categorie de consumatori prin tarifele practicate altor categorii de
consumatori.
Revizuirea tarifelor reglementate
Art. 56
(1) Revizuirea tarifelor reglementate la gazele naturale se face de ANRGN,
cu avizul Oficiului Concurentei, avand la baza propunerile fundamentate si
prezentate de agentii economici din sectorul gazelor naturale.
(2) Tarifele reglementate se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, de catre ANRGN si vor intra in vigoare dupa 15 zile de la data
publicarii lor.
CAP. 12
Autorizari si licentieri
Activitati supuse autorizarii si licentierii
Art. 57
(1) Realizarea de noi capacitati de productie, transport, depozitare si
distributie a gazelor naturale, reabilitarea si retehnologizarea celor
existente, precum si punerea in functiune a acestora sunt efectuate de persoane
juridice, romane sau straine, autorizate de ANRGN, in conditiile prezentei
ordonante.
(2) Exploatarea comerciala a capacitatilor de productie, transport,
depozitare si distributie, precum si comercializarea gazelor naturale
(vanzare-cumparare-intermediere) sunt efectuate de persoane juridice, romane
sau straine, licentiate de ANRGN, in conditiile prezentei ordonante.
Regimul autorizarii si licentierii
Art. 58
(1) ANRGN acorda autorizatii si licente agentilor economici din sectorul
gazelor naturale, in vederea desfasurarii activitatilor prevazute la art. 57.
(2) Pentru autorizare si/sau licentiere solicitantul va inregistra cererea
la ANRGN.
(3) La cerere vor fi anexate actele si documentele care probeaza
indeplinirea de catre solicitant a conditiilor economice, financiare, tehnice
si incadrarea cu personal de specialitate, stabilite pe categorii de capacitati
si de activitati in domeniu.
(4) Modelul cererii de autorizare si/sau de licentiere, documentele care
vor fi anexate la aceasta, procedura, continutul, termenele, tarifele si
conditiile constand in criterii, niveluri, atestari, avize, garantii si altele
asemenea, diferentiate pe categorii de activitati, se stabilesc prin regulament
elaborat de ANRGN si aprobat prin hotarare a Guvernului.
(5) Agentii economici din sectorul gazelor naturale sunt obligati sa
solicite acordarea autorizatiilor si a licentelor in termen de cel mult 6 luni
de la data intrarii in vigoare a regulamentului prevazut la alin. (4).
(6) Solicitantul trebuie sa fie persoana juridica cu sediul in Romania.
(7) Solicitantul care nu detine un sediu stabil in Romania poate, in
conditiile legii, sa stabileasca si sa mentina un sediu secundar pe intreaga
durata a autorizarii si/sau a licentierii.
(8) Nu pot primi autorizatie si/sau licenta solicitantii aflati in
procedura reorganizarii judiciare sau a falimentului si nici cei carora le-a
fost retrasa sau anulata o autorizatie sau o licenta intr-o perioada de 5 ani
anteriori datei inregistrarii cererii.
(9) Refuzul autorizarii si/sau al licentierii, lipsa unui raspuns in termen
si orice alta solutie a ANRGN, considerate de solicitant ilegale si
prejudiciabile, pot fi atacate, in conditiile legii, la instanta de contencios
administrativ.
Modificarea autorizatiilor si licentelor
Art. 59
(1) In cazul modificarii statutului titularului autorizatiei si/sau al
licentei - prin divizare, fuziune, schimbarea obiectului de activitate, a
sediului, modificarea capitalului social - a patrimoniului sau in cazul altor
modificari care afecteaza autorizatia si/sau licenta eliberata, titularul are
obligatia sa notifice la ANRGN, fara intarziere, comunicarea inregistrarii
actelor modificatoare, in conditiile legii, sau, dupa caz, situatia creata.
(2) Primind notificarea prevazuta la alin. (1) ANRGN examineaza situatia si
dispune, daca apreciaza, eliberarea de noi autorizatii si/sau licente, cu
continutul modificat corespunzator, anulandu-le pe cele initiale.
Suspendarea si retragerea autorizatiilor si licentelor
Art. 60
(1) In caz de nerespectare de catre titular a prevederilor autorizatiei
si/sau licentei sau de neindeplinire a obligatiilor legale de catre acesta,
constatate de ANRGN din oficiu, la sesizarea tertilor sau la notificarea de
catre titular, ANRGN este in drept sa procedeze dupa cum urmeaza:
a) daca situatia creata este remediabila:
- suspenda autorizatia si/sau licenta pe perioada in care titularul este
obligat sa remedieze situatia;
- retrage autorizatia si/sau licenta, daca titularul nu remediaza situatia
pe perioada suspendarii;
b) daca situatia creata este iremediabila, retrage autorizatia si/sau
licenta.
(2) ANRGN va suspenda autorizatia si/sau licenta titularului in cazul
falimentului acestuia.
(3) ANRGN va suspenda autorizatia si/sau licenta titularului, persoana
fizica, in cazul decaderii si al incapacitatii acestuia.
(4) In cazurile prevazute la alin. (1), (2) si (3) persoanele prejudiciate
il pot actiona pe titular in justitie pentru recuperarea pagubelor cauzate.
(5) Suspendarea sau retragerea autorizatiei si/sau a licentei poate fi
contestata in instanta de contencios administrativ competenta de catre titular
in conditiile legii.
Autorizarea personalului de proiectare, executie, exploatare si intretinere
din sectorul gazelor naturale.
Art. 61
(1) In scopul respectarii prevederilor prescriptiilor tehnice si ale
normativelor tehnice in vigoare, toate instalatiile din sectorul gazelor
naturale vor fi proiectate, executate, exploatate si intretinute de catre
persoane fizice specializate, denumite in continuare instalatori autorizati.
(2) Calitatea de instalator autorizat se obtine in urma promovarii unui
examen si este atestata printr-o legitimatie.
(3) Legitimatia este nominala, netransmisibila si valabila pe intregul
teritoriu al tarii.
(4) Activitatea depusa in baza calitatii de instalator autorizat poate fi
exercitata de titularul acesteia numai ca angajat permanent al unui agent
economic cu obiect de activitate din sectorul gazelor naturale.
Art. 62
(1) Instalatorii sunt autorizati pentru:
- proiectarea, executia, exploatarea si intretinerea instalatiilor de gaze
naturale care functioneaza in regim de presiune mai mica sau egala cu 6 bari;
- proiectarea, executia, exploatarea si intretinerea instalatiilor de gaze
naturale care functioneaza in regim de presiune mai mare de 6 bari.
(2) Instalatorii vor fi autorizati de ANRGN pentru proiectarea, executia,
exploatarea si intretinerea instalatiilor de productie, transport,
inmagazinare, distributie si utilizare a gazelor naturale.
(3) ANRGN va elabora in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante reglementarile privind regimul autorizarii instalatorilor.
(4) Reglementarile vor fi aprobate prin ordin al ministrului industriei si
comertului si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 13
Exproprierea, concesionarea si regimul drepturilor asupra proprietatii
altuia
Exproprierea
Art. 63
(1) Lucrarile de realizare, reabilitare, retehnologizare, exploatare si
intretinere a capacitatilor de productie, transport, depozitare si distributie
a gazelor naturale sunt de utilitate publica.
(2) Terenurile necesare pentru realizarea lucrarilor prevazute la alin.
(1), cele aferente zonei de protectie si de siguranta a capacitatilor, precum
si constructiile situate pe aceste terenuri pot face obiectul exproprierii
pentru cauza de utilitate publica, in conditiile legii.
Concesionarea
Art. 64
(1) Capacitatile de productie, transport, depozitare si distributie a
gazelor naturale, terenurile aferente acestora, precum si serviciile de
transport, inmagazinare si de distributie a gazelor naturale pot face obiectul
concesionarii catre persoane juridice romane sau straine, in conditiile legii.
(2) In afara criteriilor generale prevazute de legislatia in vigoare,
pentru aprobarea concesiunii se vor aplica si urmatoarele criterii specifice:
a) obligatia concesionarului de a realiza productia, inmagazinarea,
transportul si distributia gazelor naturale la parametrii calitativi si tehnici
prevazuti in normele tehnice in vigoare;
b) obligatia concesionarului de a transporta gaze naturale intr-o anumita
zona de consum si de a alimenta orice consumator din acea zona, care
indeplineste conditiile prevazute de prezenta ordonanta;
c) obligatia concesionarului de a respecta dispozitiile operative ale
dispecerului Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A.;
d) obligatia concesionarului de a indeplini la termenele stabilite masurile
prevazute in actele de control incheiate de concedent.
(3) Persoanele juridice interesate sa participe la licitatie in vederea
obtinerii unei concesiuni trebuie sa obtina o autorizatie sau o licenta provizorie
de la autoritatea competenta privind desfasurarea activitatii care face
obiectul concesionarii. Dupa adjudecarea concesiunii autorizatia/licenta
provizorie a castigatorului licitatiei se va transforma in autorizatie/licenta
definitiva.
Art. 65
(1) Titularul unui contract de concesiune este in drept sa transfere altei
persoane juridice drepturile si obligatiile contractuale numai cu aprobarea
scrisa a concedentului; orice transfer realizat fara aprobare este lovit de
nulitate si atrage incetarea valabilitatii contractului de concesiune, prin
decizia concedentului.
(2) Cesiunea contractului catre alta persoana juridica nu exonereaza
titularul concesiunii de raspunderea solidara cu cesionarul pentru obligatiile
asumate prin contract.
Art. 66
Dreptul concesionarului asupra bunului sau asupra serviciului public
concesionat nu poate fi grevat cu sarcini.
Art. 67
(1) Concesiunea inceteaza:
a) ca efect al expirarii duratei pentru care a fost acordata sau a
perioadei de valabilitate a contractelor;
b) prin renuntarea de catre concesionar;
c) prin retragerea dreptului concesiunii de catre concedent;
d) prin retragerea autorizatiei si/sau a licentei.
(2) La incetarea concesiunii, indiferent de cauzele care au determinat-o,
instalatiile trec in proprietatea concedentului, libere de orice sarcini sau
obligatii.
(3) Cu 3 ani inainte de expirarea concesiunii concedentul va stabili
situatia in care vor fi repuse in functiune instalatiile care au facut obiectul
contractului de concesiune dupa expirare.
(4) In termen de maximum 3 luni de la incetarea administrarii sau
concesiunii, prin renuntare sau retragere, concedentul va stabili masurile care
urmeaza sa fie luate in legatura cu instalatiile care au facut obiectul contractului.
Art. 68
(1) Concesionarul poate renunta la contract, daca indeplineste, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) comunica in scris autoritatii competente intentia sa de renuntare;
b) pune la dispozitie concedentului intreaga documentatie privind
activitatea desfasurata pana la data renuntarii, precum si rezultatele
acesteia;
c) achita concedentului redeventa datorata pana la momentul incetarii
concesiunii.
(2) Dupa indeplinirea de catre titular a conditiilor prevazute la alin. (1)
concedentul emite decizia de incuviintare a renuntarii, care va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Renuntarea la contract devine efectiva la 60 de zile de la notificarea
intentiei de renuntare, cu indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1).
(4) Titularul va ramane raspunzator fata de cei interesati atat pentru
toate pagubele cauzate prin exploatarea si prin lucrarile efectuate pana la
data renuntarii, cat si pentru cele rezultate din relatiile comerciale,
inclusiv pentru cele constatate dupa emiterea deciziei de incuviintare a
renuntarii.
Art. 69
(1) Dreptul de concesiune poate fi retras de concedent in situatiile in
care titularul:
a) nu efectueaza volumul de lucrari de dezvoltare si de exploatare prevazut
in contract pentru o perioada data si expirata;
b) utilizeaza si alte metode sau tehnologii de exploatare decat cele
aprobate de concedent;
c) incalca normele referitoare la protectia mediului inconjurator;
d) nu respecta orice alte clauze prevazute in contract, inclusiv in ceea ce
priveste plata redeventelor.
(2) Decizia de retragere a concesiunii emisa de concedent poate fi
contestata, in termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios
administrativ competenta. Decizia ramasa definitiva va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Regimul drepturilor asupra proprietatii altuia
Art. 70
Asupra terenurilor si altor bunuri proprietate privata a persoanelor fizice
sau juridice, precum si asupra activitatilor desfasurate de persoane fizice sau
juridice in vecinatatea capacitatilor, concesionarii din sectorul gazelor
naturale beneficiaza, cu acordul proprietarilor si al titularilor de
activitati, in conditiile legii, pe durata lucrarilor de realizare,
reabilitare, retehnologizare, respectiv de exploatare si de intretinere a
capacitatilor respective, de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrarilor necesare in vederea
realizarii, reabilitarii sau retehnologizarii capacitatii;
b) dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii prin
efectuarea reviziilor, reparatiilor si a interventiilor necesare;
c) servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana pentru
instalarea de retele, de conducte, linii sau de alte echipamente aferente
capacitatii si pentru accesul la locul de amplasare a acestora;
d) dreptul de a obtine restrangerea sau incetarea unor activitati care ar
putea pune in pericol persoane si bunuri;
e) dreptul de acces la utilitatile publice.
Art. 71
(1) In exercitarea dreptului de uz pentru executarea lucrarilor necesare in
vederea realizarii, reabilitarii sau retehnologizarii capacitatilor
concesionarul poate:
a) sa depoziteze pe terenurile proprietate privata materiale, echipamente,
utilaje si instalatii;
b) sa desfiinteze culturi sau plantatii ori alte amenajari existente ori
numai sa le restranga, in masura strict necesara pentru executarea lucrarilor,
in conditiile legii;
c) sa extraga materiale, sa capteze apa, in conditiile prevazute de
legislatia in vigoare;
d) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri si
locuinte de santier;
e) sa opreasca ori sa restranga activitati ale proprietarului in masura
strict necesara pentru executarea lucrarilor pentru capacitatea respectiva.
(2) Dreptul de uz prevazut la alin. (1) inceteaza inainte de expirarea
duratei stabilite, prin acordul partilor, prin terminarea anticipata a
lucrarilor sau prin sistarea acestora. Oricare dintre aceste situatii trebuie notificata
de indata proprietarului.
Art. 72
Dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii,
stabilit prin acord cu fiecare dintre proprietarii terenurilor afectate sau, in
lipsa acordului, prin hotarare judecatoreasca, se intinde pe toata durata de
functionare a capacitatii, iar exercitarea lui se face ori de cate ori este
necesar pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii. In exercitarea
acestui drept concesionarul poate:
a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalatii pentru
intretinere, revizii, reparatii si interventii necesare pentru asigurarea
functionarii normale a capacitatii;
b) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea;
c) sa afecteze culturi, plantatii sau alte amenajari existente si sa
restranga activitati ale proprietarului in masura si pe durata strict necesara
in vederea executarii operatiunilor de intretinere, reparatii, revizii sau
interventii pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii.
Art. 73
Servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana cuprinde dreptul
la instalare de retele, de conducte, linii, stalpi si de alte echipamente
aferente capacitatii, precum si accesul la locul de amplasare a acestora pentru
interventii, intretinere, reparatii, revizie, modificari si exploatare, conform
prevederilor legale in vigoare.
Art. 74
Pentru a evita punerea in pericol a persoanelor, bunurilor sau a unor
activitati desfasurate in zona de executare a lucrarilor de realizare,
reabilitare, retehnologizare a capacitatilor, precum si a operatiunilor de
revizie, intretinere sau reparatie la capacitatea in functiune concesionarul
are dreptul de a obtine restrangerea sau sistarea, in masura necesara si pe
durata lucrarilor sau a operatiunilor mentionate, a activitatilor desfasurate
in vecinatate de alte persoane. Restrangerea sau sistarea se stabileste prin
acord cu titularul activitatii, iar in lipsa acestuia, prin hotarare
judecatoreasca, cu acordarea unei indemnizatii adecvate titularului activitatii
afectate. Pentru interventii in caz de avarie, accident ori catastrofa nu sunt
necesare nici acord si nici hotarare judecatoreasca, dar concesionarul
datoreaza titularului activitatii afectate indemnizatia adecvata, stabilita, la
nevoie, prin hotarare judecatoreasca.
Art. 75
Dreptul de acces la utilitatile publice trebuie exercitat de concesionar cu
buna-credinta si in mod rezonabil, fara a prejudicia accesul altor persoane la
respectivele utilitati publice.
Art. 76
(1) Drepturile de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate privata
se stabilesc prin acord intre proprietarul terenului si concesionar, cu
precizarea duratei, continutului, a conditiilor si limitelor de exercitare,
precum si a despagubirilor si indemnizatiei acordate proprietarului.
(2) In caz de nerealizare a acordului prevazut la alin. (1) intre
concesionar si proprietar sau, dupa caz, titularul activitatii prevazute la
art. 70 lit. d), la cererea concesionarului, va decide instanta judecatoreasca
competenta, hotararea acesteia constituind titlu executoriu pentru drepturile
prevazute la alin. (1).
Art. 77
Dreptul de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate privata,
restrangerea sau incetare a unor activitati prevazute la art. 70 se stabilesc
si se exercita cu respectarea echitatii si a principiului minimei afectari a
dreptului de proprietate sau, dupa caz, a activitatii.
Art. 78
Drepturile de uz si servitutile prevazute la art. 71, 72 si 73 se inscriu,
prin grija concesionarului, in cartea funciara si pot fi exercitate de la data
inscrierii; la incetarea lor drepturile respective vor fi radiate prin grija
concesionarului, in caz contrar proprietarul putand cere radierea si
daune-interese pentru pagubele cauzate.
Art. 79
La incetarea drepturilor concesionarul este obligat sa asigure degajarea
terenului si repunerea lui in situatia initiala, precum si sa plateasca
indemnizatia stabilita conform acordului dintre parti.
Art. 80
Concesionarul are urmatoarele obligatii:
a) sa stabileasca si sa aplice pe intreaga durata a executarii lucrarilor
masurile de protectie a persoanelor, bunurilor si a mediului;
b) sa obtina toate avizele, acordurile si atestatele prevazute de lege
pentru realizarea obiectivului;
c) sa despagubeasca proprietarii terenurilor si titularii activitatilor
afectate de drepturile prevazute la art. 70 pentru prejudiciile cauzate
acestora prin exercitarea drepturilor respective.
Art. 81
Pentru efecte secundare obtinute sau care pot fi produse prin realizarea, reabilitarea
sau retehnologizarea, respectiv prin functionarea unor capacitati de transport
si distributie si altele asemenea, concesionarul poate contracta cu persoanele
interesate, in calitate de beneficiar, furnizarea sau prestarea de servicii
corespunzatoare.
Zone de protectie si de siguranta
Art. 82
(1) Pentru protectia si functionarea normala a capacitatilor si a
accesoriilor acestora se instituie zona de protectie a capacitatii.
(2) Zona de protectie aferenta capacitatilor din sectorul gazelor naturale
este stabilita prin norme tehnice elaborate de ANRGN.
(3) Pentru asigurarea functionarii normale a capacitatilor si accesoriilor
acestora, precum si pentru evitarea punerii in pericol a persoanelor, bunurilor
si mediului inconjurator se instituie zona de siguranta a capacitatii.
(4) Zona de siguranta aferenta capacitatilor din sectorul gazelor naturale
este stabilita prin norme tehnice elaborate de ANRGN.
(5) In perimetrul zonei de siguranta si de protectie se stabilesc sarcini,
restrictii si interdictii asupra proprietatilor si activitatilor tertilor din
zona, in masura necesara exigentelor specifice capacitatii si in regimul
prevazut la art. 70, 72 si 74.
CAP. 14
Politica in domeniul gazelor naturale
Art. 83
(1) Politica statului in domeniul gazelor naturale consta in stabilirea
obiectivelor sectorului gazelor naturale, a modalitatilor optime de realizare a
acestora, in conditiile asigurarii unei dezvoltari durabile a economiei
nationale.
(2) Politica in domeniul gazelor naturale este elaborata pe baza
programului de guvernare aprobat de Parlament, de ministerul de resort, cu
consultarea organismelor guvernamentale cu atributii in domeniu si a societatii
civile, pentru un interval mediu, si cu luarea in considerare a evolutiilor
probabile pe termen lung, avand in vedere in principal:
a) asigurarea securitatii in aprovizionarea cu gaze naturale;
b) prognozarea cererii de resurse de gaze naturale, cu luarea in
considerare a evolutiei economiei nationale;
c) prognozarea importurilor si a exporturilor de gaze naturale;
d) elaborarea programelor de investitii in sectorul gazelor naturale;
e) asigurarea protectiei mediului;
f) transparenta preturilor si a tarifelor la gazele naturale;
g) cresterea eficientei in utilizarea gazelor naturale;
h) dezvoltarea si asigurarea capacitatilor de depozitare a gazelor
naturale;
i) directiile cercetarii si dezvoltarii specifice sectorului gazelor
naturale, precum si introducerea tehnologiilor avansate in domeniu;
j) dezvoltarea cooperarii internationale;
k) propuneri de reglementari specifice sectorului gazelor naturale.
Programul de asigurare cu gaze naturale
Art. 84
(1) Politica in domeniul gazelor naturale se concretizeaza intr-un program
ce va cuprinde liniile directoare ale acesteia pentru o perioada de 2 ani, pe
care Guvernul il va supune spre aprobare Parlamentului.
(2) Guvernul, ministerul de resort, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale iau masuri pentru realizarea obiectivelor
inscrise in programul prevazut la alin. (1) si examineaza, anual sau ori de
cate ori este necesar, stadiul indeplinirii prevederilor acestuia.
Responsabilitati
Art. 85
Ministerul de resort si ANRGN asigura aducerea la indeplinire a politicii
in domeniul gazelor naturale, in conditiile prevederilor prezentei ordonante si
in conformitate cu legislatia in vigoare.
CAP. 15
Raspunderi si sanctiuni
Raspunderi
Art. 86
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage, dupa caz, raspunderea
materiala, disciplinara, administrativa, penala sau civila.
Contraventii
Art. 87
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de
conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele
fapte:
a) executarea de lucrari noi, modificari, extinderi sau revizii ale
instalatiilor de gaze naturale de orice categorie de catre persoane fizice sau
persoane juridice neautorizate sau de catre persoane juridice autorizate, dar
fara obtinerea acordurilor si avizelor necesare;
b) desfasurarea, fara obtinerea autorizatiei si/sau a licentei, a oricarei
activitati care necesita un asemenea document potrivit prevederilor prezentei
ordonante si reglementarilor elaborate in baza ei;
c) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a
preturilor pe piata gazelor naturale;
d) reducerea nejustificata a capacitatii de productie sau de furnizare a
gazelor naturale de catre producatori, precum si refuzul nejustificat de
alimentare a consumatorului;
e) executia si exploatarea unor instalatii si echipamente care nu respecta
conditiile tehnice de securitate si care pot dauna persoanelor fizice,
proprietatii si/sau mediului inconjurator;
f) refuzul nejustificat al accesului la retelele de transport si de
distributie al oricarui solicitant intern sau extern;
g) revanzarea gazelor naturale de catre un consumator final;
h) refuzul de a permite verificarile si inspectiile prevazute prin reglementari
sau dispuse, dupa caz, de ANRGN, precum si obstructionarea acesteia in
indeplinirea atributiilor sale;
i) neprezentarea datelor si informatiilor solicitate de ANRGN si
nerealizarea masurilor dispuse de aceasta;
j) neasigurarea stocului minim in depozitele de inmagazinare subterana a
gazelor naturale;
k) depasirea limitelor maxime admise privind emisiile de noxe;
l) nefurnizarea unor informatii in conditiile art. 6 lit. g), art. 11 lit.
h) si ale art. 19 lit. d);
m) transmiterea catre terti de date cu caracter confidential privind
operatiunile comerciale;
n) intarzierea nejustificata in racordarea noilor consumatori sau in
realimentarea lor dupa intrerupere;
o) nerespectarea prevederilor art. 21;
p) practicarea de tarife care conduc la alterarea pretului mediu la
consumator cu peste 15%;
q) emiterea acordurilor si avizelor privind accesul la sistem fara
respectarea prevederilor legale;
r) nerespectarea prevederilor acordurilor si avizelor privind accesul la sisteme.
(2) In cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. a) - h), amenda
care se aplica persoanelor fizice este de 3.000.000 lei, iar persoanelor
juridice - de 300.000.000 lei.
(3) In cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. i) - q), amenda
este de 1.000.000 lei pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice
este de 100.000.000 lei si se aplica persoanei care se face vinovata de
savarsirea lor.
(4) Nivelul acestor amenzi se va actualiza prin hotarare a Guvernului, in
raport cu rata inflatiei.
(5) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
agentii constatatori, in conformitate cu legislatia in vigoare.
(6) Dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile ulterioare, sunt aplicabile contraventiilor
prevazute in prezenta ordonanta.
Confiscari
Art. 88
Lucrarile produse, dobandite sau care au servit la savarsirea
contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta, inclusiv sumele din banci
rezultate, sunt supuse confiscarii in conditiile prevazute de Legea nr.
32/1968.
Constatarea contraventiilor
Art. 89
(1) In vederea constatarii contraventiilor prevazute la art. 87, agentii
constatatori au acces, in conditiile legii, in cladiri, incaperi, la instalatii
si in orice alt loc, pana la aparatele de utilizare a gazelor naturale si au
dreptul sa verifice instalatia, precum si sa execute masuratori, determinari si
recoltari de probe pentru analize. Proprietarii si cei care exploateaza aceste
cladiri, locuri sau instalatii sunt obligati sa puna la dispozitie agentilor
constatatori documentele si actele specifice activitatii lor.
(2) Organele de politie si ale Ministerului Public sunt obligate sa acorde,
la cerere, sprijin agentilor constatatori prevazuti la alin. (1).
CAP. 16
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 90
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 91
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice alte
dispozitii contrare.
Art. 92
(1) Prevederile acordurilor de concesiune incheiate inainte de data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante si aprobate de Guvern raman valabile
in conditiile in care au fost incheiate pe intreaga lor durata.
(2) Societatea Nationala a Gazelor Naturale "Romgaz" - S.A.
Medias isi va continua activitatea la acele obiective la care, la data
publicarii prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, desfasoara lucrari
de explorare, dezvoltare si exploatare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes