ORDIN Nr. 273
din 28 mai 2007
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 392 din 11 iunie 2007
In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor,
în temeiul art. 1562
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al art. 196 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul economiei si finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularului
(300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată", cod MEF: 14.13.01.02, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se completează
şi se depune conform instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, de utilizare şi păstrare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt
stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Decontul de taxă pe valoarea adăugată
prevăzut la art. 1 se utilizează începând cu declararea obligaţiilor fiscale
aferente lunii mai 2007.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - Direcţia generală de gestiune a impozitelor
şi contribuţiilor şi Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor
bugetare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia de
legislaţie în domeniul T.V.A. şi Direcţia generală a tehnologiei informaţiei
din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1*)
300
Număr de operator de date cu caracter personal
-1067
|
DECONT
DE TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ
|

|
Perioada de raportare
(luna/trimestru/semestru/an).........................
Anul.............................................................................................
DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE
Cod de identificare fiscala
RO|__________________________________________________________________________|
Denumire
__________________________________________________________________________________________|
Domiciliu fiscal
Judeţ|___________________________________________________|
Localitate |_____________________| Sector|______|
Strada|____________________________________| Cod poştal|__________________| Număr |______________________|
Bloc|__________| Scara|_________________| Etaj
|______________| Ap |_____________________________________|
Telefon |______________________| Fax
|_________________________| Email|__________________________________|
Cont bancar
|_________________________________________________________________________________________|
Banca |_________________________________________| Cont
|_______________________________________________|
PRO RATA DE DEDUCERE %|__|__|__|__|__|
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ
COLECTATĂ
|
- lei -
|
Denumire indicatori
|
Valoare
|
TVA
|
COMERŢ INTRACOMUNITAR ŞI ÎN AFARA UE
|
1
|
Livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143
alin.(2) lit.a) şi d) din Codul fiscal
|
|
|
2
|
Regularizări livrări intracomunitare scutite conform art.143
alm.(2) lit.a) şi d) din Codul fiscal
|
|
|
3
|
Livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care locul
livrării/locul prestării este în afara României (în UE sau în afara UE),
precum şi livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143
alin.(2) lit.b) şi c) din Codul fiscal
|
|
|
4
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este
obligat ta plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
4.1
|
Achiziţii intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligat
la plata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este înregistrat în scopuri de
TVA în statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitată
|
|
|
5
|
Regularizări privind achiziţiile intracomunitare
|
|
|
6
|
Bunuri şi servicii achiziţionate pentru care beneficiarul din
România este obligat la plata TVA (taxare inversă), cu excepţia celor de la
rd.4 si 5
|
|
|
LIVRĂRI DE BUNURI/PRESTĂRI DE SERVICII ÎN INTERIORUL ŢĂRII ŞI
EXPORTURI
|
7
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii, taxabile cu cota 19%
|
|
|
8
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii, taxabile cu cota 9%
|
|
|
9
|
Bunuri şi servicii achiziţionate supuse măsurilor de simplificare
pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
10
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite cu drept de
deducere, cu excepţia celor de la rd. 1-3, şi operaţiuni supuse
maşinilor de simplificare
|
|
|
11
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite fără drept de
deducere
|
|
|
12
|
Regularizări taxă colectată
|
|
|
13
|
TOTAL TAXA COLECTATA (sumă de la rd.1 până la rd.12, cu excepţia
celor de la rd.4.1)
|
|
|
TAXA PE VALOAREA ADĂUGATA
DEDUCTIBILA
-lei-
|
Denumire indicatori
|
Valoare
|
TVA
|
ACHIZIŢII INTRACOMUMTARE DE BUNURI ŞI ALTE ACHIZIŢII DE BUNURI ŞI SERVICII IMPOZABILE ÎN ROMÂNIA
|
14
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul
este obligat ia plata TVA (taxare inversă), din care:
|
|
|
14.1
|
Achiziţii intracomunitare pentru care cumpărătorul este obligat
la plata TVA (taxare inversă), iar furnizorul este înregistrat în scopuri de
TVA în statul membru din care a avut loc livrarea
|
|
|
15
|
Regularizări privind achiziţiile intracomunitare
|
|
|
16
|
Bunuri şi servicii achiziţionate pentru care beneficiarul din
România este obligat la plata TVA (taxare inversă), cu excepţia celor de la
rd. 14 şi 15
|
|
|
ACHIZIŢII DE BUNURI/SERVICII ÎN INTERIORUL ŢĂRII ŞI IMPORTURI,
ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE
|
17
|
Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 19%
|
|
|
18
|
Achiziţii de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 9%
|
|
|
19
|
Achiziţii de bunuri şi servicii scutite de taxă sau neimpozabile
|
|
|
20
|
TOTAL TAXĂ DEDUCTIBILĂ ( sumă de la rd.14 pană la rd.18, cu
excepţia celor de la rd. 14,1)
|
|
|
21
|
SUB-TOTAL TAXĂ DEDUSĂ CONFORM ART. 145 SAU 147
|
|
|
22
|
TVA efectiv restituită cumpărătorilor străini, inclusiv
comisionul unităţilor autorizate
|
|
|
23
|
Regularizări taxă dedusă
|
|
|
24
|
Ajustări la finele anului conform pro-rata / ajustări pentru
bunurile de capital
|
|
|
25
|
TOTAL TAXĂ DEDUSĂ (rd.21+rd.22+rd.23+rd.24)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REGULARIZĂRI CONFORM ART. 1473 DIN CODUL FISCAL
|
- tei -
|
Denumire indicatori
|
TVA
|
26
|
Suma negativă a TVA în perioada de raportare (rd.25-rd. 13)
|
|
27
|
Taxa de plată în perioada de raportare (rd.13-rd.25)
|
|
28
|
Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente
(rd,32 din decontul perioadei fiscale precedente) neachitată până la data
depunerii decontului de TVA
|
|
29
|
TVA de plată cumulat (rd.27+rd.28)
|
|
30
|
Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adăugată reportată din
perioada fiscală precedentă pentru care nu s-a solicitat rambursare (rd.33 din decontul perioadei fiscale precedente)
|
|
31
|
Suma negativă a TVA cumulată (rd.26+rd.30)
|
|
32
|
Sold TVA de plată la sfârşitul perioadei de raportare (rd.29-rd.31)
|
|
33
|
Soldul sumei negative de TVA la sfârşitul
perioadei de raportare (rd.31-rd.29)
|
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil
Cod CAEN al activităţii preponderente efectiv
desfăşurate în perioada de raportare : |________________________________|
Solicitaţi rambursarea soldului
sumei negative de TVA ? Da |__| Nu |__|
Nr. de evidenţă a plăţii: |______________________________|
Prezenta declaraţie constituie titlu de creanţă
şi produce efectele juridice ale înştiinţării de plată de la data depunerii
acesteia, în condiţiile legii.
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte
publice, declar că datele din această declaraţie sunt corecte şi complete.
Nume. prenume
|
|
Semnătura şi ştampila
|
Funcţie
|
|
Loc rezervat organului fiscal
Număr de înregistrare
|
|
Data
inregistrării
|
|
cod MEF:14.13.01.02
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului (300) „Decont de
taxă pe valoarea adăugată"
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată"
se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform
art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare Codul
fiscal.
Persoanele impozabile care conduc evidenţa contabilă,
potrivit legii, pentru operaţiunile realizate pe bază de contract de asociere
în participaţiune declară inclusiv datele şi informaţiile privind taxa pe
valoarea adăugată rezultate din astfel de operaţiuni.
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se depune la organul fiscal competent, la următoarele termene:
a) lunar, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele
impozabile pentru care perioada fiscală este luna calendaristică, potrivit
prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
b) trimestrial, până la data de
25 inclusiv a primei luni din trimestrul următor celui pentru care se depune
decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul
calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
c) semestrial, până la data de
25 inclusiv a primei luni din semestrul următor celui pentru care se depune
decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a
aprobat ca perioadă fiscală semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art.
1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în
continuare Norme metodologice;
d) anual, până la data de 25
ianuarie inclusiv a anului următor celui pentru care se depune decontul, de
persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca
perioadă fiscală anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale
pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice.
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se depune în format electronic, astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poştă, prin scrisoare recomandată;
- prin completare pe pagina de internet a
Ministerului Economiei şi Finanţelor de către contribuabilii eligibili, conform
reglementărilor de utilizare a serviciului;
- prin Sistemul electronic naţional (SEN), de către
marii contribuabili.
Formatul depus pe suport electronic va fi însoţit de
formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistenţă,
semnat şi ştampilat conform legii.
Formatul se editează în două
exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună
cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către persoana
impozabilă.
Formatul electronic al formularului (300) „Decont de
taxă pe valoarea adăugată" se obţine prin folosirea programului de
asistenţă elaborat de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi se transmite
organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţie gratuit
persoanelor impozabile de unităţile fiscale sau poate
fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului
Economiei şi Finanţelor, la adresa www.mfinante.ro.
Direct pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor
depun contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de
Ministerul Economiei şi Finanţelor.
ATENŢIE! Nu se înscriu în decont:
- taxa pe valoarea adăugată din facturile de executare
silită, de către persoanele abilitate prin lege să efectueze vânzarea bunurilor
supuse executării silite;
- diferenţele de taxă pe
valoarea adăugată de plată constatate de organele de control, pentru care nu
este reglementată includerea în decont;
- documentele neevidenţiate în jurnalele pentru
cumpărări sau vânzări, constatate de organele de control fiscal;
- taxa pe valoarea adăugată
pentru care a fost aprobată înlesnire la plată.
Completarea formularului se face astfel:
Perioada de raportare
„Perioada de raportare" poate fi luna
calendaristică, trimestrul calendaristic, semestrul calendaristic sau anul
calendaristic, în condiţiile art. 1561 din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din Normele
metodologice.
Se înscrie cu cifre arabe numărul perioadei de
raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).
Anul pentru care se completează
declaraţia se înscrie cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu, 2007).
Secţiunea „Date de identificare a persoanei
impozabile"
Caseta „Cod de identificare fiscală" se
completează astfel:
- contribuabilii persoane juridice, cu excepţia comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi fără
personalitate juridică înscriu codul de înregistrare fiscală;
- comercianţii, inclusiv sucursalele comercianţilor
care au sediul principal al comerţului în străinătate, înscriu codul unic de înregistrare;
- contribuabilii persoane fizice care desfăşoară
activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere înscriu
codul de înregistrare fiscală;
- contribuabilii persoane fizice, cu excepţia
persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
care exercită profesii libere, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA,
atribuit conform art. 153 din Codul fiscal;
- contribuabilii persoane impozabile care nu sunt
stabilite în România, conform art. 1251 alin.
(2) lit. b) din Codul fiscal, şi sunt înregistrate în scopuri de taxă pe
valoarea adăugată în România, potrivit art. 153 din acelaşi act normativ,
înscriu codul de înregistrare fiscală.
Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană impozabilă
stabilită în străinătate înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA
atribuit reprezentantului fiscal ca mandatar al persoanei impozabile, care este
diferit de codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea
proprie a acestuia.
Inscrierea cifrelor în casetă
se face cu aliniere la dreapta.
Caseta „Denumire" se completează cu denumirea
persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii fără personalitate juridică
ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, după caz.
In cazul persoanelor impozabile
stabilite în străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta
„Denumire" se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe
certificatul de înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea persoanei
impozabile stabilite în străinătate, reprezentată fiscal prin reprezentantul
fiscal desemnat în condiţiile legii).
Caseta „Domiciliu fiscal" se completează cu datele
privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul
fiscal, după caz) al contribuabilului.
In cazul persoanelor impozabile
stabilite în străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta
„Domiciliu fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului.
In rubrica „Pro rata de deducere" se înscrie
pro rata determinată potrivit art. 147 din
Codul fiscal.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată colectată"
Rândul 1 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare
pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2)
lit. a) şi d) din Codul fiscal, şi pentru livrările intracomunitare de bunuri
cu cod T efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare de cumpărătorul
revânzător, prevăzute la art. 1321 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea
taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv
regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină modificarea
datelor declarate în cadrul aceluiaşi trimestru calendaristic. Nu se înscriu
sumele din facturile pentru încasări de avansuri parţiale pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite.
Rândul 2 - se înscriu
regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină modificarea
datelor declarate la rd. 1 din decont în alt trimestru, precum: acordarea de
reduceri de preţ, modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a
livrării intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea etc.
Rândul 3 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare
pentru livrările de bunuri/prestările de servicii care nu sunt impozabile în
România pentru că nu au locul livrării/prestării stabilit, conform art. 132 şi
133 din Codul fiscal, în România, precum şi pentru livrările intracomunitare de
bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) şi c) din Codul fiscal,
pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**),
inclusiv regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate iniţial, precum: acordarea de reduceri de preţ,
modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a livrării/prestării
sau a livrării intracomunitare în perioada în care intervine exigibilitatea
taxei, orice alte evenimente menite să conducă la modificarea datelor declarate
iniţial. Nu se înscriu sumele din facturile pentru încasări de avansuri
parţiale pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite.
Rândul 4 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare
pentru achiziţiile intracomunitare de bunuri taxabile în România, precum şi
baza de impozitare pentru achiziţiile de bunuri efectuate de către beneficiarul
unei livrări ulterioare efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare,
pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit.
e) din Codul fiscal, şi taxa pe valoarea adăugată aferentă, pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare**), inclusiv regularizările ulterioare datorate unor
evenimente care determină modificarea datelor declarate în cadrul aceluiaşi
trimestru calendaristic. Nu se înscriu sumele din facturile primite pentru
plăţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri.
Rândul 5 - se înscriu
regularizările privind achiziţiile intracomunitare declarate în trimestre anterioare
şi datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate
iniţial, precum:
- acordarea de reduceri de preţ ulterior livrării;
- modificarea preţului
bunurilor care au fost declarate ca achiziţie intracomunitară pe bază de
autofactură, în condiţiile legii, ulterior factura primită de la furnizor având
un preţ mai mare sau mai mic;
- anularea totală sau parţială
a unei operaţiuni după emiterea facturii, fără ca bunurile să fie livrate;
- declararea achiziţiei
intracomunitare pe bază de autofactură, în condiţiile legii, într-un trimestru
calendaristic, ulterior, la primirea facturii de la furnizor, constatându-se că
exigibilitatea achiziţiei intracomunitare intervenea într-un trimestru
anterior;
- modificarea bazei impozabile
a achiziţiei intracomunitare şi a taxei aferente ca urmare a modificării
cursului valutar de referinţă aplicabil, datorată unor neconcordanţe între data
primirii facturii de la furnizor şi data declarării achiziţiei intracomunitare;
- orice alte evenimente de natură
să modifice datele declarate iniţial.
Rândul 6 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare
şi taxa pe valoarea adăugată pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pentru
care beneficiarul din România este persoana obligată la plata TVA conform art.
150 alin. (1) lit. b)-d), f) şi g) şi pentru importurile de bunuri cărora le
sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal.
Rândul 7 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror
exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind:
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de
19%, inclusiv pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii asimilate;
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru operaţiunile supuse regimurilor speciale de taxă pe valoarea
adăugată determinate pe baza situaţiilor de calcul întocmite în acest scop.
Rândul 8 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror
exigibilitate intervine în perioada de raportare, privind baza de impozitare şi
taxa pe valoarea adăugată colectată pentru livrările de bunuri/prestările de
servicii taxabile cu cota de 9%, inclusiv pentru livrările de bunuri şi
prestările de servicii asimilate.
Rândul 9 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare
şi taxa colectată pentru achiziţiile de bunuri şi de servicii, a căror
exigibilitate intervine în perioada de raportare, de către beneficiarii care
aplică măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 10 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), pentru operaţiuni a căror
exigibilitate intervine în perioada de raportare sau în perioade fiscale
anterioare, privind:
- baza de impozitare pentru
livrările de bunuri/prestările de servicii scutite cu drept de deducere,
prevăzute la art. 143 alin. (1), art. 144 şi 1441
din Codul fiscal;
- baza de impozitare pentru operaţiuni scutite de
taxă, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 şi lit. b), în cazul în care
cumpărătorul sau clientul este stabilit în afara Uniunii Europene sau în cazul
în care aceste operaţiuni sunt în legătură directă cu bunuri care vor fi
exportate, precum şi în cazul operaţiunilor efectuate de intermediari care
acţionează în numele şi în contul altei persoane, atunci când aceştia intervin
în derularea unor astfel de operaţiuni;
- baza de impozitare pentru
livrările/prestările efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii aplică
măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 11 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare
pentru livrările de bunuri scutite fără drept de deducere, prevăzute la art.
141 din Codul fiscal.
Rândul 12 - se
evidenţiază sumele rezultate din corectarea informaţiilor de la rd. 6, 7, 8 şi
9 din deconturile anterioare, precum şi orice alte sume rezultate din regularizările
prevăzute de legislaţia în vigoare datorate unor evenimente care determină
modificarea datelor declarate iniţial, precum: acordarea de reduceri de preţ,
modificarea preţului de vânzare, nedeclararea din eroare a operaţiunii în
perioada în care intervine exigibilitatea etc.
*) Prin jurnale de vânzări şi jurnale de cumpărări se înţelege orice jurnale, registre,
evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligaţia
să le întocmească în conformitate cu prevederile art. 156 din Codul fiscal şi
ale normelor metodologice de aplicare a acestui articol. Prin ordin al
ministrului finanţelor publice se propun modele de jurnale de vânzări şi
cumpărări, utilizarea acestor modele de către persoanele impozabile fiind
opţională.
**) Există o relaţie clară între faptul generator în
cazul unei livrări intracomunitare de bunuri şi faptul generator în cazul unei
achiziţii intracomunitare de bunuri, care intervine în acelaşi moment,
respectiv în momentul livrării de bunuri.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată
deductibilă"
Rândul 14 - se înscriu
aceleaşi informaţii declarate la rd. 4.
Rândul 15 - se înscriu
aceleaşi informaţii declarate la rd. 5.
Rândul 16 - se înscriu
aceleaşi informaţii declarate la rd. 6.
Rândul 17 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de
impozitare şi taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor din
ţară de bunuri şi servicii taxabile cu cota de 19%, precum şi baza de
impozitare şi taxa aferentă importurilor care nu se încadrează în prevederile
art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea
intervine în perioada de raportare.
Rândul 18 - se înscriu
informaţiile din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe
valoarea adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară de bunuri şi
servicii taxabile cu cota de 9%, precum şi taxa aferentă importurilor care nu
se încadrează în prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, pentru
care exigibilitatea intervine în perioada de raportare.
Rândul 19 - se înscriu
informaţiile din Jurnalul de cumpărări*), privind:
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri şi servicii a
căror livrare/prestare a fost scutită de taxă, neimpozabilă sau supusă unui
regim special de taxă;
- contravaloarea achiziţiilor
intracomunitare scutite de taxă sau neimpozitabile în România;
- contravaloarea importurilor scutite de taxa pe
valoarea adăugată.
Rândul 21 - se înscrie
taxa pe valoarea adăugată efectiv dedusă pentru achiziţile prevăzute la rd.
14-18:
- conform art. 145 din Codul fiscal, în cazul
persoanelor care au drept de deducere integral;
- conform art. 147 din Codul fiscal, în cazul
persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluată din coloanele
Jurnalului pentru cumpărări*), în funcţie de destinaţia achiziţiilor: taxa
aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni pentru care taxa se
deduce integral, taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni
pentru care taxa se deduce pe bază de pro rata, iar taxa aferentă achiziţiilor destinate
realizării operaţiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia în acest
rând.
Rândul 22 - se înscriu
sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată efectiv restituită, în baza art.
143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumpărătorilor - persoane fizice care
nu sunt stabilite în Comunitatea Europeană, de către persoanele impozabile
autorizate să desfăşoare activitatea de restituire, inclusiv comisionul
perceput pentru activitatea de restituire a taxei pe valoarea adăugată cumpărătorilor
srăini.
Rândul 23 - se
evidenţiază sumele rezultate din corectarea informaţiilor, precum şi orice alte
sume rezultate din regularizări prevăzute de legislaţia în vigoare datorate
unor evenimente care determină modificarea datelor declarate iniţial, precum:
reducerile de preţ acordate de furnizori/prestatori, modificarea preţului,
nedeclararea operaţiunii în perioada în care intervine exigibilitatea, pentru
informaţiile de la rd. 16, 17, 18 din deconturile anterioare de taxă depuse la
organele fiscale.
Rândul 24 - se înscriu
diferenţele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca urmare a ajustării anuale
pe bază de pro rata definitivă,
prevăzute la art. 147 din Codul fiscal, precum şi diferenţele de taxă pe
valoarea adăugată rezultate ca urmare a ajustării taxei deductibile pentru
bunurile de capital prevăzute la art. 149 şi la art. 161 din Codul fiscal, cu
semnul plus sau minus, după caz.
Secţiunea „Regularizări conform art. 1473 din Codul fiscal"
Rândul 28 - se preia
suma prevăzută la rd. 32 din decontul perioadei precedente celei de raportare,
din care se scad sumele achitate până la data depunerii decontului. Pentru
primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus după publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se preia suma prevăzută la rd. 36 din decontul perioadei
precedente, din care se scad sumele achitate.
Rândul 30. - se preia
suma prevăzută la rd. 33 din decontul perioadei precedente celei de raportare,
pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea casetei corespunzătoare
din decontul anterior. Pentru primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus
după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor instrucţiuni, se preia
suma prevăzută la rd. 37 din decontul perioadei
precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea.
*) Prin jurnale de vânzări şi jurnale de cumpărări se înţelege orice jurnale, registre,
evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligaţia
să le întocmească în conformitate cu prevederile art. 156 din Codul fiscal şi
ale normelor metodologice de aplicare a acestui articol. Prin ordin al
ministrului finanţelor publice se propun modele de jurnale de vânzări şi
cumpărări, utilizarea acestor modele de către persoanele impozabile fiind
opţională.
Câmpul „Nr. de evidenţă a
plăţii" nu se completează, în condiţiile
prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.235/2006 privind
suspendarea şi modificarea unor ordine ale ministrului finanţelor publice în
domeniul administrării fiscale.
Pentru a evita orice neconcordanţă între livrările
intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ în decontul de TVA şi
în declaraţia recapitulativă pentru astfel de livrări în statul membru de
origine, şi achiziţiile intracomunitare evidenţiate în decontul de TVA şi în
declaraţia recapitulativă pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de
destinaţie, momentul exigibilităţii taxei pentru achiziţiile intracomunitare
intervine:
- la data emiterii facturii pentru livrarea respectivă către persoana care cumpără bunurile, cu excepţia
facturilor pentru încasarea de avansuri parţiale, dacă factura este emisă
înainte de data de 15 a lunii următoare lunii în care a intervenit faptul
generator, respectiv livrarea; sau
- în a cincisprezecea zi a
lunii următoare celei în care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea.
Prin următoarele două exemple se face un rezumat al acestor reguli.
a) Factura este emisă ulterior datei de 15 a lunii
următoare celei în care se efectuează livrarea.
Alt stat membru
|
România
|
Livrare intracomunitară, scutită de TVA
|
Achiziţie intracomunitară, supusă TVA
|
Data livrării: 25/06/2007
|
Data achiziţiei intracomunitare: 25/06/2007
|
Data facturii: 20/07/2007
|
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Exigibilitatea: 15/07/2007
|
Exigibilitatea: 15/07/2007
|
Livrarea este inclusă în decontul de TVA pentru perioada fiscală
respectivă şi, după caz, în declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului
III al anului 2007.
|
Achiziţia intracomunitară se evidenţiază în decontul de TVA
pentru luna iulie a anului 2007 sau pentru trimestrul III al anului 2007,
precum şi în declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului III al anului
2007.
|
Se poate face astfel o corelare între livrările
intracomunitare efectuate în statul membru de origine şi achiziţiile
intracomunitare efectuate în România, pentru trimestrul III al anului 2007.
b) Factura este emisă anterior datei de 15 a lunii
următoare celei în care se efectuează livrarea.
Alt stat membru
|
România
|
Livrare intracomunitară, scutită de TVA
|
Achiziţie intracomunitară, supusă TVA
|
Data livrării: 25/06/2007
|
Data achiziţiei intracomunitare: 25/06/2007
|
Data facturii: 29/06/2007
|
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Exigibilitatea: 29/06/2007
|
Exigibilitatea: 29/06/2007
|
Livrarea este inclusă în decontul de TVA pentru perioada fiscală
respectivă şi, după caz, în declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului II al anului 2007.
|
Achiziţia intracomunitară se evidenţiază în decontul de TVA pentru luna iunie a anului 2007 sau pentru trimestrul II al anului 2007, precum şi în declaraţia recapitulativă aferentă
trimestrului II al anului 2007.
|
Se poate face astfel o corelare între livrările
intracomunitare efectuate în statul membru de origine şi achiziţiile
intracomunitare efectuate în România, pentru trimestrul II al anului 2007.
Nu se admit întocmirea şi depunerea de deconturi
rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare.
ANEXA Nr. 3
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE,
modul de difuzare, utilizare şi păstrare ale
formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată"
Denumirea formularului: Decont de taxă pe valoarea
adăugată
Cod MEF: 14.13.01.02
Format: A4/t1
Caracteristicile de tipărire:
- se utilizează echipament informatic pentru
completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie
gratuit de unităţile fiscale teritoriale.
Se difuzează: gratuit.
Se utilizează la: declararea operaţiunilor din sfera
TVA.
Se întocmeşte de: persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Circulă:
- în format electronic, la organul fiscal în a cărui
rază teritorială persoana impozabilă înregistrată în scopuri de taxă pe
valoarea adăugată îşi are domiciliul fiscal;
- în format hârtie, în două exemplare listate, semnate
şi ştampilate, potrivit legii, din care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal.
Se păstrează:
- formatul electronic în arhiva de documente
electronice;
- formatul hârtie la dosarul fiscal al
contribuabilului.