DECIZIE Nr. 401 din 7 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor anexei nr. 1
din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul unor pagube
produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier
situate pe terenurile proprietate publica si privata si economiei vanatului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1112 din 27 noiembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor anexei nr. 1 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea
despagubirilor in cazul unor pagube produse fondului forestier, vegetatiei
forestiere din afara fondului forestier situate in terenurile proprietate
publica si privata si economiei vanatului, exceptie ridicata de Ion
Constandache in Dosarul nr. 2.560/2003 al Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat dispozitiile legale criticate nu incalca
principiul legalitatii pedepsei stabilit prin textul constitutional al art. 23
alin. (12), fapta fiind incriminata prin dispozitiile Codului Silvic. Se mai
arata ca existenta unor criterii legale de evaluare a pagubei nu incalca
prevederile art. 44 alin. (2) din Constitutie, republicata, acestea asigurand
determinarea valorii pagubei produse de catre cei care au incalcat normele
legale in materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.560/2003,
Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor anexei nr. 1 din Legea nr. 81/1993
privind determinarea despagubirilor in cazul unor pagube produse fondului
forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier situate pe
terenurile proprietate publica si privata si economiei vanatului, exceptie
ridicata de Ion Constandache.
In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca prevederile anexei nr.
1 din Legea nr. 81/1993 incalca dispozitiile constitutionale ale art. 23 alin.
(9), devenit, dupa republicarea Constitutiei, art. 23 alin. (12), precum si pe
cele ale art. 41 alin. (2), devenit art. 44 alin. (2).
Se sustine ca dispozitiile criticate contravin textului constitutional al
art. 23 alin. (12), intrucat "valoarea prejudiciului, conform
dispozitiilor art. 72 din Codul penal, constituie unul dintre criteriile
generale de individualizare a pedepsei". De asemenea, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate considera ca prevederile criticate sunt de natura a-i
diminua in mod artificial patrimoniul, ceea ce contravine dispozitiilor art. 44
alin. (2) din Constitutie, republicata.
Tribunalul Tulcea considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata.
Se arata ca "nu se poate sustine neconstitutionalitatea anexei din
perspectiva libertatii individuale, [textul Constitutiei] in actuala reglementare
neavand nici o relatie cu paguba cauzata prin infractiune". Pe de alta
parte, arata instanta, paguba constituind "un element care serveste la
individualizarea pedepsei, [...] problema neconstitutionalitatii se [...] pune,
eventual, in raport cu dispozitiile art. 72 din Codul penal si nu de Legea nr.
81/1993".
De asemenea, instanta apreciaza ca "stabilirea unor criterii de
evaluare prin lege nu afecteaza in nici un mod dreptul de proprietate",
diminuarea patrimoniului fiind o consecinta a raspunderii, sub aspect civil, a
autorului faptei ilicite, iar afectarea patrimoniului persoanei pentru
acoperirea creantei echivalente prejudiciului "nu constituie o incalcare a
dreptului de proprietate, ci efectul dreptului de gaj general al creditorilor,
care poate fi privit ca o limita a [dreptului de] proprietate".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata.
Se considera ca prevederile legale supuse criticii de
neconstitutionalitate, "fixand criteriile si cuantumurile de evaluare a
pagubelor cauzate fondului forestier", coroborate cu prevederile art. 107
din Legea nr. 26/1996 privind Codul Silvic, conform carora "evaluarea
pagubelor cauzate fondului forestier prin infractiuni si contraventii se face
potrivit criteriilor si cuantumurilor [...] aprobate prin lege", asigura
respectarea principiului constitutional al legalitatii incriminarii.
Se mai arata ca dispozitiile criticate nu incalca nici prevederile art. 44
alin. (2) din Constitutie, republicata, deoarece "stabilirea, prin lege, a
unor criterii pentru evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier nu poate
afecta in nici un mod dreptul de proprietate", iar diminuarea
patrimoniului este consecinta raspunderii autorului faptei ilicite, ceea ce nu
contravine dreptului de proprietate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata.
Se apreciaza ca dispozitiile legale criticate "se refera la modul de
determinare a despagubirilor in cazul unor pagube produse fondului forestier
sau terenurilor cu vegetatie forestiera din afara fondului forestier, prin
contraventii si infractiuni, si nu la garantia libertatii individuale", in
consecinta, "criteriile pentru determinarea pagubelor nu reprezinta
elemente constitutive ale infractiunii, iar faptul ca, la individualizarea
pedepsei se tine cont, printre alte criterii generale si de intinderea pagubei,
aceasta nu inseamna ca se incalca principiul fundamental al legalitatii
incriminarii". Prin urmare, Avocatul Poporului considera ca in realitate
se pune problema aplicarii legii in scopul stabilirii cuantumului pagubei, ceea
ce este de competenta instantei de judecata.
In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 44 alin. (2) din
Constitutie, republicata, Avocatul Poporului arata ca "stabilirea unor
conditii in raport cu care sunt evaluate pagubele aduse fondului forestier si
vegetatiei forestiere din afara fondului forestier, prin savarsirea unor
infractiuni, nu contravine principiului garantarii si ocrotirii proprietatii,
indiferent de titular", respectand intru totul dispozitiile art. 44 alin.
(1) teza a doua din Constitutie, republicata, in conformitate cu care
"continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de
lege".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
anexei nr. 1 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul
unor pagube produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara
fondului forestier situate pe terenurile proprietate publica si privata si
economiei vanatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
275 din 29 noiembrie 1993, cu modificarile si completarile ulterioare.
Anexa nr. 1 a Legii nr. 81/1993 stabileste modul de evaluare a pagubelor
cauzate prin taierea, scoaterea din radacini, distrugerea, degradarea sau
sustragerea arborilor, puietilor sau lastarilor, in cazul in care prejudiciul
este produs prin fapte care, potrivit legii, constituie contraventii sau
infractiuni. In conformitate cu prevederile acestei anexe, sunt stabilite pe
specii, pentru arbori, puieti si lastari, in functie de diametrul masurat la
cioata, coeficientii K1 pentru calculul prejudiciilor la arbori, precum si
pretul pe bucata, pentru diferitele categorii de puieti si pentru pomii de
iarna, precum si unele precizari specifice.
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt art. 23 alin.
(12) si art. 44 alin. (2). Acestea au urmatorul cuprins:
- Art. 23 alin. (12): "Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau
aplicata decat in conditiile si in temeiul legii.";
- Art. 44 alin. (2): "Proprietatea privata este garantata si ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot
dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile
rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate
internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala."
Prin critica de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca prevederile
anexei nr. 1 din Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul
unor pagube produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara
fondului forestier situate pe terenurile proprietate publica si privata si
economiei vanatului, prin modul de calcul al valorii prejudiciului, determina
aplicarea unei anumite pedepse, precum si diminuarea artificiala a
patrimoniului autorului exceptiei de neconstitutionalitate.
Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile
constitutionale referitoare la legalitatea pedepsei, intrucat acestea stabilesc
criteriile de evaluare a pagubelor cauzate prin taierea, scoaterea din
radacini, distrugerea, degradarea sau sustragerea arborilor, puietilor sau
lastarilor, in cazul in care prejudiciul este produs prin fapte care, potrivit
legii, constituie contraventii sau infractiuni, reglementate de dispozitiile
Legii nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 144 din 6 aprilie
2000, respectiv de prevederile in materie ale Legii nr. 26/1996 - Codul Silvic,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Pedepsele pentru infractiunile retinute in sarcina autorului exceptiei sunt
prevazute de dispozitiile art. 97 si 98 din Codul Silvic, texte care nu au fost
criticate pentru neconstitutionalitate in prezenta cauza.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii textului constitutional al art. 44
alin. (2) referitor la garantarea si ocrotirea proprietatii private, Curtea
retine ca acesta nu are incidenta in cauza, intrucat nu se pune problema
incalcarii dreptului de proprietate al autorului exceptiei. Eventuala obligare
a acestuia la despagubiri este urmarea angajarii, in conditiile legii, a raspunderii
sale civile pentru fapta cauzatoare de prejudicii. Prin urmare, asa cum a
stabilit Curtea in jurisprudenta sa, autorul faptei ilicite nu se poate prevala
de dispozitiile constitutionale privind garantarea si ocrotirea proprietatii,
cat priveste urmarile faptei sale, iar consecintele patrimoniale prevazute prin
lege nu reprezinta o violare a dreptului de proprietate.
In consecinta, stabilirea prin lege a criteriilor de evaluare a pagubelor
cauzate fondului forestier, in cazul savarsirii de infractiuni sau
contraventii, astfel cum prevede art. 107 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic,
nu este incompatibila cu textul constitutional invocat. Nici modul de calcul al
prejudiciului produs de autorul faptei ilicite nu incalca prevederile art. 44
alin. (2) din Constitutie, republicata. Potrivit anexei criticate, valoarea
reala a prejudiciului produs prin taierea, scoaterea din radacini sau furtul de
arbori se calculeaza in functie de criteriile legale prevazute in acest sens de
anexa nr. 1 din Legea nr. 81/1993, si anume "prin inmultirea
coeficientului K1 din tabel, corespunzator diametrului masurat la cioata, cu
pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, in vigoare la data
constatarii". Cu privire la pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa,
Curtea retine ca "determinarea pretului mediu al unui metru cub de masa
lemnoasa pe picior se realizeaza in baza unor criterii obiective si legale, cu
inlaturarea oricaror elemente subiective sau discretionare ce ar putea duce la
incalcarea principiului legalitatii incriminarii" (a se vedea, in acest
sens, Decizia nr. 132/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 309 din 7 aprilie 2004).
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor anexei nr. 1 din
Legea nr. 81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul unor pagube
produse fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier
situate pe terenurile proprietate publica si privata a economiei vanatului,
exceptie ridicata de Ion Constandache in Dosarul nr. 2.560/2003 al Tribunalului
Tulcea.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly