LEGE
Nr. 351 din 14 iulie 2004
Legea gazelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 679 din 28 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul legal necesar pentru desfasurarea
activitatilor specifice sectorului gazelor naturale, in conditii de
competitivitate si transparenta.
(2) Politica energetica a statului in domeniul gazelor naturale trebuie sa
asigure satisfacerea cererii de gaze naturale pentru toate categoriile de
consumatori, in conditii de crestere a eficientei energetice si prin
constituirea unui cadru institutional corespunzator.
Art. 2
(1) Obiectivele si principiile prezentei legi sunt:
a) siguranta si continuitatea in alimentarea cu gaze naturale a
consumatorilor;
b) eficienta economica, in general, si eficienta energetica, in special;
c) protectia mediului;
d) protejarea intereselor legitime ale consumatorilor;
e) promovarea si asigurarea concurentei pe piata de gaze naturale;
f) armonizarea legislatiei nationale cu legislatia comunitara in domeniu,
cu respectarea principiului subsidiaritatii;
g) transparenta preturilor si a tarifelor reglementate la gazele naturale;
h) dezvoltarea sectorului gazelor naturale in conditii de eficienta
economica si protectie a mediului;
i) asigurarea accesului nediscriminatoriu la sursele de gaze naturale;
j) interconectarea Sistemului national de transport al gazelor naturale la
sistemele europene;
k) asigurarea conditiilor necesare pentru continuarea liberalizarii pietei
gazelor naturale si a accesului nediscriminatoriu al tertilor la conductele din
amonte, depozitele de inmagazinare, sistemele de transport si de distributie a
gazelor naturale;
l) operarea instalatiilor tehnologice de suprafata din campurile de
productie, a depozitelor de inmagazinare, a sistemelor de transport si de
distributie a gazelor naturale, in conditii de siguranta si eficienta;
m) asigurarea capacitatii de inmagazinare a gazelor naturale atat pentru
nevoile curente, cat si pentru cele strategice.
(2) Realizarea obiectivelor prevazute la alin. (1) revine Ministerului
Economiei si Comertului, Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul
Gazelor Naturale si persoanelor juridice din sectorul gazelor naturale,
potrivit statutului, competentelor si atributiilor acestora.
Art. 3
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc dupa cum urmeaza:
1. acces la depozite de inmagazinare - dreptul unui producator, furnizor,
transportator, consumator eligibil si/sau al persoanelor juridice straine
beneficiare ale tranzitului pe teritoriul Romaniei de a utiliza depozitele;
2. acces la sistemul de distributie - dreptul unui furnizor si/sau
consumator de a utiliza sistemul de distributie;
3. acces la sistemul de transport - dreptul unui producator, distribuitor,
operator de inmagazinare, furnizor, consumator si/sau al investitorilor de a
utiliza sistemul de transport;
4. acord tehnic - acordul tehnic de exploatare a punctelor de
predare/preluare comerciala, aprobat de Autoritatea Nationala de Reglementare
in Domeniul Gazelor Naturale, denumita in continuare ANRGN;
5. agent economic din sectorul gazelor naturale - persoana juridica care
desfasoara cel putin una dintre urmatoarele activitati: productie, transport,
distributie, furnizare sau depozitare de gaze naturale, precum si activitati de
proiectare si executie, aferente acestora;
6. aparat de utilizare - sistemul complex destinat sa consume gaze naturale
(combustibil sau materie prima), cu indeplinirea conditiilor legale pentru
functionare, parte componenta a instalatiei de utilizare a gazelor naturale;
7. autorizatie - actul administrativ individual emis de ANRGN, acordat unei
persoane fizice/juridice;
8. aviz tehnic - documentul necesar obtinerii unei autorizatii, emis de
catre operatorul de sistem in urma analizei unei documentatii de proiectare,
care atesta respectarea conditiilor impuse de prescriptiile tehnice si de
legislatia in vigoare;
9. bunuri proprietate a tertilor - obiective componente ale Sistemului
national de transport sau ale sistemelor de distributie, puse in functiune pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, utilizate de catre operatorii
licentiati pentru realizarea serviciilor publice de interes national de
transport sau de distributie, bunuri neincluse in patrimoniul acestora;
10. capacitate disponibila - capacitatea utilizabila de transport, de
distributie sau a depozitului de inmagazinare, determinata in conditiile
reglementarilor specifice, pe care operatorul sistemului o poate pune la
dispozitie utilizatorilor sau consumatorilor;
11. cod - colectie de reglementari cu caracter tehnic si comercial, emise
de autoritatea competenta, prin care se stabilesc reguli si proceduri
obligatorii pentru agentii economici din sectorul gazelor naturale;
12. conducta de alimentare din amonte - conducta, inclusiv instalatiile,
echipamentele si dotarile aferente, prin care se asigura vehicularea gazelor
naturale de la obiectivele de productie/inmagazinare pana la sistemul de
transport/distributie;
13. conducta de interconectare - conducta de transport care traverseaza o
frontiera dintre state pentru unicul scop al conectarii sistemelor de transport
nationale ale acestor state;
14. conducta magistrala - conducta care functioneaza in regim de inalta
presiune, mai mare de 6 bari, inclusiv instalatiile, echipamentele si dotarile
aferente, prin care se asigura transportul gazelor naturale intre punctele de
preluare din conductele din amonte, punctele de predare la consumatorii
distribuitori/furnizori si, respectiv, tranzitul intre punctele de intrare si
punctele de iesire in/din tara;
15. conducta magistrala dedicata - conducta magistrala, incluzand
instalatiile, echipamentele si dotarile aferente, prin care se asigura, in
exclusivitate, tranzitul gazelor naturale;
16. consumator - persoana fizica sau juridica care cumpara gaze naturale
pentru consumul propriu;
17. consumator captiv - consumatorul care, din considerente de
reglementare, nu poate alege furnizorul;
18. consumator eligibil - consumatorul care poate sa aleaga furnizorul si
care are acces la sistem in conditiile mentionate in prezenta lege;
19. consumator casnic - consumatorul care achizitioneaza gaze naturale
pentru consumul casnic propriu;
20. consumator noncasnic - consumatorul care achizitioneaza gaze naturale
ce nu sunt destinate consumului casnic propriu;
21. depozit de inmagazinare subterana - spatiul din scoarta terestra avand
calitati naturale sau dobandite ca urmare a unor operatiuni petroliere sau
activitati miniere anterioare, proprii pentru injectarea, stocarea si
extragerea unor volume de gaze naturale;
22. dispecerizare - activitatea specifica de corelare si echilibrare
permanenta si operativa, la nivelul sistemelor, a cantitatilor de gaze naturale
intrate si, respectiv, iesite, la parametrii rezultati din obligatiile de
livrare, precum si luarea masurilor de limitare a efectelor situatiilor
exceptionale, cum ar fi: temperaturi foarte scazute, calamitati naturale,
avarii majore si altele asemenea, prin folosirea de mijloace specifice;
23. distributia gazelor naturale - activitatea de vehiculare a gazelor
naturale printr-un sistem de distributie in regim de presiuni de pana la 6 bari
inclusiv;
24. furnizarea gazelor naturale - activitatea comerciala de
vanzare-cumparare a gazelor naturale, desfasurata de o persoana juridica, in
baza licentei de furnizare, in conditiile prezentei legi;
25. furnizor - persoana juridica titulara a licentei de furnizare, care
comercializeaza gaze naturale, in baza unui contract de furnizare;
26. gaze naturale - gazele libere din zacamintele de gaz metan, gazele
dizolvate in titei, cele din capul de gaze asociat zacamintelor de titei,
precum si gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor lichide;
27. gaz natural comprimat pentru vehicul (GNCV) - gazul natural stocat in
butelii, prin comprimare la peste 200 de bari, in scopul utilizarii drept
combustibil pentru vehicule cu motoare termice;
28. gaz natural lichefiat (GNL) - gazul natural care, in urma unor procese
specifice, este adus in stare lichida si stocat in recipiente speciale;
29. gaz petrolier lichefiat (GPL) - amestecul de hidrocarburi cu continut
de peste 90% in volum al unei hidrocarburi aciclice nesaturate, alta decat
etilena si propilena sau unul dintre izomerii lor izolati;
30. instalatie de utilizare - ansamblul de conducte, aparate si accesorii,
inclusiv focarul si cosul de evacuare a gazelor de ardere, situat dupa
statia/postul de reglare a presiunii si masurare a debitului, dupa caz, cu
exceptia aparatului de masurare a debitului, care face parte din sistemul de
distributie;
31. instalatie tehnologica de suprafata aferenta inmagazinarii gazelor
naturale - instalatia utilizata pentru inmagazinarea gazelor naturale si care
este exploatata de un titular de licenta de inmagazinare a gazelor naturale,
inclusiv instalatiile GNL utilizate pentru stocare;
32. inmagazinarea gazelor naturale - ansamblul de activitati si operatiuni
desfasurate de titularul licentei de inmagazinare pentru sau in legatura cu
rezervarea capacitatii de depozitare in depozitele subterane si pentru
injectia, depozitarea si extractia din aceste capacitati a unor cantitati
determinate de gaze naturale;
33. intreprindere integrata pe verticala - intreprindere sau un grup de
intreprinderi din sectorul gazelor naturale care indeplineste cel putin una
dintre activitatile reglementate de transport, distributie, GNL sau depozitare
si cel putin una dintre activitatile de productie ori de furnizare a gazelor
naturale;
34. intreprindere integrata pe orizontala - intreprindere din sectorul gazelor
naturale care desfasoara cel putin una dintre activitatile de productie,
transport, distributie, furnizare sau depozitare a gazelor naturale, precum si
o activitate din afara sectorului gazelor naturale;
35. licenta - actul administrativ individual emis de ANRGN, care confera
titularului, persoana juridica, dreptul de a desfasura activitati comerciale
si/sau de prestari de servicii in legatura cu una sau mai multe dintre
activitatile de furnizare, inmagazinare, transport, tranzit, dispecerizare si
distributie a gazelor naturale;
36. licenta provizorie - actul administrativ individual emis de ANRGN, care
confera titularului dreptul de a participa la o licitatie publica in vederea
obtinerii concesiunii serviciilor publice de distributie a gazelor naturale;
37. magistrala directa - conducta de gaze naturale complementara sistemului
interconectat, pentru alimentarea unui consumator eligibil direct din
conductele din amonte sau din punctele de import;
38. monopol natural in domeniul gazelor naturale - situatie in care
serviciile de transport, inmagazinare sau de distributie a gazelor naturale se
asigura de catre un singur operator pentru o zona determinata;
39. operator de inmagazinare - persoana juridica titulara a licentei de
inmagazinare;
40. operator de distributie (distribuitor) - persoana juridica titulara a
licentei de distributie, in conditiile prezentei legi, care are ca specific
activitatea de distributie a gazelor naturale in una sau mai multe zone
delimitate;
41. operator de transport (transportator) - persoana juridica titulara a
licentei de transport, in conditiile prezentei legi, avand ca obiect de
activitate transportul gazelor naturale;
42. pret reglementat - pretul la care este realizata furnizarea catre
consumator, in baza unui contract-cadru, in conditiile stabilite de ANRGN;
43. racord - conducta de legatura intre o ramura principala (conducta din
amonte, conducta de transport, conducta de distributie a gazelor naturale) si o
statie de masurare sau o statie de reglare, masurare, predare a gazelor
naturale, care alimenteaza un sistem de distributie, un consumator sau un grup
de consumatori;
44. retea de transport si/sau de distributie - ansamblul de conducte
conectate intre ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente pentru
vehicularea gazelor naturale in regim de presiune, conform reglementarilor
tehnice specifice;
45. rezervare de capacitate - mentinerea unei parti din capacitatea
disponibila de transport/distributie/inmagazinare la dispozitia utilizatorilor
in vederea transportului/distributiei/inmagazinarii unei cantitati de gaze
naturale determinate;
46. sectorul gazelor naturale - ansamblul instalatiilor si activitatilor
desfasurate de agentii economici pentru productia, transportul, tranzitul,
inmagazinarea, distributia, furnizarea si utilizarea gazelor naturale, precum
si instalatiile si echipamentele folosite pentru realizarea acestor activitati;
47. securitatea si continuitatea alimentarii - totalitatea masurilor luate
de catre operatorii licentiati in scopul satisfacerii cererii de gaze naturale
a sistemului, al diversificarii surselor si al asigurarii livrarilor catre
clienti in conditii de siguranta;
48. servicii auxiliare - ansamblul de activitati si operatiuni desfasurate
de operatorul de transport/operatorul de distributie/operatorul de inmagazinare
pentru si in legatura cu echilibrarea sistemului de transport/sistemului de
distributie, dupa caz, dispecerizarea cantitatilor de gaze naturale notificate
de utilizatori, inclusiv pentru acces;
49. serviciul public in sectorul gazelor naturale - obligatia care consta
in activitatea organizata si/sau autorizata de stat in vederea satisfacerii
cerintelor de interes public din sectorul gazelor naturale;
50. siguranta - asigurarea continuitatii in furnizarea gazelor naturale la
parametri optimi de functionare si securitatea tehnica a obiectivelor;
51. sistem de distributie - retea de distributie, respectiv ansamblul
compus din conducte, instalatii de reglare masurare, aparate si accesorii, care
functioneaza la presiunea de lucru de pana la 6 bari inclusiv, cu exceptia
instalatiei de utilizare;
52. Sistemul national de transport (SNT) - retea de transport al gazelor
naturale, respectiv ansamblul de conducte magistrale, precum si instalatiile,
echipamentele si dotarile aferente acestora, care functioneaza la presiune mai
mare de 6 bari, prin care se asigura preluarea gazelor naturale extrase din
perimetrele de exploatare sau a celor provenite din import si transportul
acestora in vederea livrarii catre distribuitori, consumatorii directi, la
inmagazinare, la export si catre beneficiarii din terte tari;
53. stocare in conducta - stocarea gazelor prin compresie in sistemele de
transport si distributie a gazelor, dar excluzand instalatiile rezervate pentru
operatorii sistemului de transport care isi realizeaza activitatile proprii;
54. transportul gazelor naturale - activitatea organizata pentru
vehicularea gazelor naturale prin SNT;
55. zona de protectie - zona adiacenta obiectivelor din sectorul gazelor
naturale, extinsa in spatiu, in care se instituie interdictii privind accesul
persoanelor, regimul activitatilor si al constructiilor, stabilite prin norme
tehnice;
56. zona de siguranta - zona adiacenta obiectivelor din sectorul gazelor
naturale, extinsa in spatiu, in care se instituie restrictii si interdictii, in
scopul asigurarii functionarii normale si pentru evitarea punerii in pericol a
persoanelor, bunurilor si mediului, stabilite prin norme tehnice; zona de
siguranta cuprinde si zona de protectie.
CAP. 2
Politici in domeniul gazelor naturale
Art. 4
(1) Politica statului in domeniul gazelor naturale consta in stabilirea
obiectivelor sectorului gazelor naturale si a modalitatilor optime de realizare
a acestora, in conditiile asigurarii unei dezvoltari durabile.
(2) Politica in domeniul gazelor naturale este elaborata pe baza
Programului de guvernare, acceptat de Parlament, cu consultarea organismelor
guvernamentale cu atributii in domeniu si a societatii civile, pentru un
interval mediu, avandu-se in vedere evolutiile probabile pe termen lung si, in
principal:
a) constituirea cadrului institutional corespunzator, prin stabilirea
organismelor si a autoritatii competente pentru realizarea acestei politici;
b) asigurarea securitatii in aprovizionarea cu gaze naturale;
c) prognozarea importurilor si a exporturilor de gaze naturale;
d) elaborarea programelor de dezvoltare in sectorul gazelor naturale;
e) asigurarea protectiei mediului;
f) asigurarea transparentei preturilor si a tarifelor reglementate la
gazele naturale;
g) cresterea eficientei in productia, inmagazinarea, transportul,
distributia si utilizarea gazelor naturale;
h) dezvoltarea si asigurarea capacitatilor de depozitare a gazelor
naturale;
i) precizarea liniilor directoare privind cercetarea si dezvoltarea
specifica sectorului gazelor naturale si promovarea tehnologiilor avansate in
domeniu;
j) dezvoltarea cooperarii internationale;
k) propuneri de reglementari specifice sectorului gazelor naturale.
(3) Guvernul, Ministerul Economiei si Comertului si celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale iau masuri pentru realizarea
obiectivelor inscrise in programul prevazut la alin. (2) si examineaza, anual
sau ori de cate ori este necesar, stadiul indeplinirii prevederilor acestuia.
Art. 5
Ministerul Economiei si Comertului elaboreaza politica in domeniul gazelor
naturale si asigura ducerea la indeplinire a acesteia, in conditiile
prevederilor prezentei legi, avand urmatoarele atributii principale:
a) implementeaza politica energetica a Guvernului;
b) elaboreaza programe si planuri de masuri pentru aplicarea politicii
Guvernului in sectorul gazelor naturale;
c) asigura elaborarea de studii pe baza carora urmeaza a fi stabilite
prioritatile privind investitiile din sectorul gazelor naturale;
d) elaboreaza proiecte de acte normative pentru sectorul gazelor naturale,
cu consultarea persoanelor interesate din sectorul gazelor naturale;
e) exercita calitatea de concedent pentru serviciul de distributie a
gazelor naturale;
f) supravegheaza aplicarea si respectarea masurilor stabilite pentru
protectia mediului de catre participantii la activitatile din sectorul gazelor
naturale;
g) asigura armonizarea cu standardele si reglementarile Uniunii Europene in
domeniul gazelor naturale si creeaza mecanismele necesare aplicarii acestora;
h) elaboreaza si fundamenteaza, impreuna cu Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei si cu organizatiile patronale si sindicale,
propunerile de politica sociala specifice sectorului gazelor naturale,
programele de asistenta sociala si medicala, de asigurari de risc si accidente,
in vederea evitarii riscurilor profesionale si a reabilitarii celor care au
suferit accidente de munca si boli profesionale;
i) avizeaza, impreuna cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, normativele de protectie a muncii in sectorul gazelor naturale.
CAP. 3
Autoritatea de reglementare
Art. 6
(1) Autoritatea competenta in sectorul gazelor naturale este ANRGN,
institutie publica autonoma de interes national, cu personalitate juridica,
aflata in coordonarea primului-ministru, independenta din punct de vedere
decizional, care isi desfasoara activitatea in baza regulamentului propriu de
organizare si functionare.
(2) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale ANRGN se asigura
integral din venituri proprii.
(3) Veniturile ANRGN provin din: tarife percepute pentru acordarea de
autorizatii si licente, pentru prestari de servicii, precum si din contributii
ale organismelor internationale sau ale agentilor economici, potrivit
prevederilor legale in vigoare privind finantele publice.
(4) ANRGN are dreptul sa infiinteze structuri proprii teritoriale.
Art. 7
ANRGN elaboreaza, aplica si monitorizeaza respectarea sistemului de
reglementari obligatorii la nivel national, necesar pentru functionarea
sectorului si a pietei gazelor naturale in conditii de eficienta, siguranta,
concurenta, transparenta, tratament nediscriminatoriu al participantilor la
piata de gaze naturale si de protectie a consumatorilor si a mediului.
Art. 8
ANRGN are urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza si propune spre aprobare Guvernului Regulamentul privind
acordarea autorizatiilor si licentelor in sectorul gazelor naturale;
b) stabileste conditiile de valabilitate pentru autorizatiile si licentele
acordate;
c) elaboreaza si aproba regulamentele pentru autorizarea si verificarea
personalului si a agentilor economici care desfasoara activitati de proiectare,
executie si exploatare in domeniul gazelor naturale si stabileste conditiile de
valabilitate pentru autorizatiile acordate;
d) elaboreaza si aproba reglementari si norme tehnice la nivel national
care stabilesc criteriile de siguranta tehnica, cerintele tehnice minime de
proiectare, executie si exploatare, necesare pentru functionarea in conditii de
eficienta si siguranta a obiectivelor din domeniul gazelor naturale;
e) elaboreaza si propune spre aprobare Guvernului metodologia de emitere a
atestatelor tehnice in sectorul gazelor naturale si participa, in conditiile
legii, la activitatea de autorizare a laboratoarelor de analiza si incercari
din domeniul gazelor naturale;
f) participa la elaborarea si aplicarea regulamentelor pentru atestarea
verificarilor de proiecte;
g) elaboreaza si aproba regulamente pentru atestarea expertilor in domeniul
gazelor naturale;
h) elaboreaza si propune spre aprobare Guvernului regulamentele privind
accesul tertilor la conductele din amonte, conductele de tranzit, la depozitele
de inmagazinare, la sistemele de transport si de distributie a gazelor
naturale;
i) elaboreaza, aproba si aplica reglementari pentru organizarea si
functionarea pietei de gaze naturale, privind asigurarea continuitatii si
sigurantei alimentarii cu gaze naturale a consumatorilor;
j) asigura liberalizarea totala a pietei interne de gaze naturale;
k) aproba regulamentele de programare, functionare si dispecerizare a SNT
si a depozitelor de inmagazinare a gazelor naturale, la propunerea operatorilor
din sector;
l) elaboreaza, aproba si aplica criterii si metode pentru aprobarea
preturilor si pentru stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor
naturale;
m) elaboreaza si aproba contractele-cadru pentru furnizarea gazelor
naturale, contractele-cadru pentru prestarea serviciilor de inmagazinare, de
transport si de distributie, precum si contractele-cadru pentru activitatile
conexe, desfasurate in baza unor tarife reglementate;
n) elaboreaza, aproba si urmareste aplicarea reglementarilor tehnice,
comerciale, economice, operationale, cu caracter obligatoriu, referitoare la
parametrii de calitate ai serviciilor de transport, tranzit, inmagazinare,
stocare, dispecerizare, distributie si furnizare a gazelor naturale;
o) avizeaza, in conditiile legii, clauzele si conditiile specifice din
contractele de concesiune a bunurilor, activitatilor si serviciilor din
sectorul gazelor naturale;
p) monitorizeaza:
1. piata interna de gaze naturale;
2. respectarea reglementarilor privind organizarea si functionarea pietei
de gaze naturale;
3. respectarea reglementarilor privind accesul la conductele din amonte,
depozitele de inmagazinare si la sistemele de transport si de distributie;
4. respectarea criteriilor si a metodelor pentru aprobarea preturilor si
pentru stabilirea tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale;
5. aplicarea regulilor privind gestionarea si alocarea capacitatilor de
interconectare, impreuna cu autoritatea sau cu autoritatile de reglementare din
statele cu care exista interconectare;
6. modul de rezolvare a problemei capacitatii supraaglomerate a SNT al
gazelor naturale;
7. publicarea informatiilor de interes de catre operatorii sistemelor de
transport si de distributie privind conductele de interconectare, utilizarea
retelei si alocarea capacitatii catre partile interesate, tinand cont de
necesitatea de a pastra confidentialitatea datelor cu caracter comercial;
8. separarea efectiva a conturilor pentru activitatile de inmagazinare,
transport, distributie si furnizare a gazelor naturale si GNL - gaz natural
lichefiat, GPL - gaz petrolier lichefiat, GNCV - gaz natural comprimat pentru
vehicule, pentru evitarea subventiilor incrucisate intre acestea;
9. respectarea de catre operatorii licentiati a conditiilor de valabilitate
pentru licente;
10. activitatea operatorilor licentiati pentru asigurarea securitatii si
continuitatii in furnizarea gazelor naturale;
q) solutioneaza divergente privind refuzul de acces la SNT al gazelor
naturale/sistemele de distributie a gazelor naturale;
r) mediaza neintelegerile precontractuale in sectorul gazelor naturale,
conform procedurilor proprii;
s) elaboreaza, aproba si aplica Regulamentul de constatare, notificare si
sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul gazelor
naturale;
s) elaboreaza regulamentul de organizare si functionare propriu si
stabileste responsabilitatile personalului, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare;
t) protejeaza interesele legitime ale consumatorilor din sectorul gazelor
naturale;
t) deruleaza programe specifice, inclusiv programe de asistenta si
expertiza conforme domeniului de activitate, aprobate de Guvern;
u) creeaza baza de date necesara pentru desfasurarea activitatii sale si
pentru furnizarea de informatii altor organisme implicate in elaborarea
strategiei de dezvoltare a sectorului gazelor naturale, precum si in
activitatea de comert international cu gaze naturale;
v) colaboreaza cu:
1. autoritatile de reglementare in domeniul gazelor naturale din alte
state;
2. organele de specialitate ale administratiei publice centrale sau locale;
3. asociatii ale consumatorilor de gaze naturale;
4. operatorii de servicii din sectorul gazelor naturale, asociatiile
profesionale si asociatiile patronale din sectorul gazelor naturale, din tara
si din alte state;
w) elaboreaza, aproba si aplica regulamentele privind organizarea si
functionarea Comitetului de reglementare si a Consiliului consultativ;
x) stabileste, pentru operatorii licentiati, obiectivele privind asigurarea
securitatii si continuitatii in furnizarea de gaze naturale, precum si
conditiile si procedura de desemnare a furnizorului de ultima instanta;
y) instruieste si perfectioneaza continuu personalul propriu;
z) avizeaza, pentru fiecare perioada de reglementare pentru care se
stabilesc tarife si preturi reglementate, programele de investitii ale
operatorilor licentiati, in vederea recunoasterii costurilor si incadrarii
acestora in tarifele si preturile aprobate.
Art. 9
(1) In vederea exercitarii atributiilor sale, ANRGN are dreptul de acces la
informatiile si documentele legate de domeniul de activitate al agentilor
economici, inclusiv la evidentele contabile ale acestora.
(2) ANRGN are dreptul sa faca publice orice date sau informatii, cu
exceptia datelor comerciale declarate ca avand caracter confidential.
Art. 10
(1) ANRGN este condusa de un presedinte si un vicepresedinte, numiti prin
decizie a primului-ministru, pe o perioada de 5 ani. Presedintele reprezinta
ANRGN in relatiile cu tertii.
(2) Calitatea de presedinte si de vicepresedinte este incompatibila cu
exercitarea oricarei alte functii publice, cu exceptia activitatii didactice,
in conditiile legii. Presedintelui si vicepresedintelui le sunt interzise
exercitarea activitatilor de comert in domeniul gazelor naturale si
participarea la administrarea sau la conducerea unor societati comerciale,
regii autonome sau a unor organizatii cooperatiste.
(3) Mandatele presedintelui si al vicepresedintelui inceteaza:
a) prin demisie;
b) datorita imposibilitatii de exercitare a mandatului, constand intr-o
indisponibilitate pe o perioada mai mare de 60 de zile consecutive;
c) la survenirea unei incompatibilitati dintre cele prevazute la alin. (2);
d) prin revocare, potrivit legii;
e) prin deces.
(4) In exercitarea atributiilor sale, presedintele emite ordine si decizii.
(5) Ordinele si deciziile cu caracter normativ se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(6) Ordinele si deciziile emise de catre presedintele ANRGN pot fi atacate
in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 30 de
zile de la data la care au fost comunicate partilor interesate sau de la data
publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, daca au caracter
normativ.
Art. 11
(1) Pentru activitatile de reglementare si de acordare de autorizatii si
licente se constituie un comitet de reglementare format din presedinte,
vicepresedinte si 3 membri din personalul ANRGN, numiti prin decizie a
presedintelui ANRGN.
(2) Ordinele si deciziile supuse aprobarii in Comitetul de reglementare
sunt adoptate cu votul a cel putin 3 membri ai acestuia.
(3) Membrii Comitetului de reglementare au dreptul la o indemnizatie de
sedinta egala cu 5% din salariul de baza al presedintelui ANRGN, fara a depasi
lunar 10% din acesta.
(4) Incompatibilitatile prevazute la art. 10 alin. (2) sunt aplicabile si
membrilor Comitetului de reglementare.
Art. 12
(1) Comitetul de reglementare al ANRGN este asistat de un consiliu consultativ
format din 9 membri, numiti prin ordin al ministrului de resort, pe baza
propunerilor primite din partea:
a) asociatiilor patronale din domeniul gazelor naturale - un membru;
b) organizatiilor sindicale din domeniul gazelor naturale - 2 membri;
c) societatilor de transport al gazelor naturale - un membru;
d) societatilor de inmagazinare a gazelor naturale - un membru;
e) societatilor de distributie a gazelor naturale - un membru;
f) asociatiilor consumatorilor de gaze naturale - un membru;
g) Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor - un membru;
h) Ministerului Economiei si Comertului - un membru.
(2) Consiliul consultativ asigura armonizarea intereselor agentilor
economici din sector cu cele ale consumatorilor de gaze naturale, evalueaza
impactul reglementarilor ANRGN si face propuneri de imbunatatire a acestora,
potrivit regulamentului de organizare si functionare propriu.
(3) Membrii Consiliului consultativ au dreptul la o indemnizatie de sedinta
egala cu 5% din salariul de baza al presedintelui ANRGN, fara a depasi lunar
10% din acesta.
Art. 13
(1) Personalul ANRGN este angajat, promovat si eliberat din functie in
conformitate cu prevederile regulamentului de organizare si functionare, ale
contractului colectiv de munca la nivelul ANRGN si ale reglementarilor legale
in vigoare privind legislatia muncii.
(2) Confidentialitatea tuturor informatiilor obtinute in cursul sau ca
urmare a exercitarii atributiilor de serviciu in cadrul ANRGN este obligatorie
pentru tot personalul acesteia si pentru membrii Consiliului consultativ, in
conditiile legii.
Art. 14
(1) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
prin contractul colectiv de munca la nivelul ANRGN.
(2) Salarizarea personalului ANRGN se face potrivit reglementarilor in
vigoare pentru institutiile publice finantate integral din venituri proprii.
Art. 15
Contractul colectiv de munca la nivelul ANRGN va fi negociat si inregistrat
conform prevederilor legale.
Art. 16
(1) ANRGN intocmeste anual bugetul propriu de venituri si cheltuieli, in
conformitate cu legislatia in vigoare, aprobat prin hotarare a Guvernului.
(2) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si cheltuieli
al ANRGN raman la dispozitia acesteia si se vor folosi in anul urmator cu
aceeasi destinatie.
CAP. 4
Prevederi generale privind productia, transportul, tranzitul, distributia,
inmagazinarea subterana si furnizarea gazelor naturale
Art. 17
Obligatiile comune ale titularilor de licente din sectorul gazelor
naturale, indiferent de forma de proprietate sau de regimul juridic al
acestora, sunt urmatoarele:
a) sa intocmeasca, sa prezinte spre verificare ANRGN si sa publice rapoarte
contabile anuale, in conformitate cu legislatia in vigoare; in sistemul de
contabilitate interna a acestora se vor tine conturi separate pentru
activitatile de inmagazinare, productie, transport, distributie si furnizare a
gazelor naturale, asemenea evidentei contabile specifice corespunzatoare
activitatilor respective realizate de operatorii din sector, in vederea
evitarii discriminarii, subventionarii incrucisate si denaturarii concurentei;
b) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute de la
terti;
c) sa furnizeze informatii necesare pentru accesul eficient la sistem al
celorlalti operatori licentiati si solicitantilor/utilizatorilor din sectorul
gazelor naturale;
d) sa detina toate autorizatiile si licentele prevazute de legislatia in
vigoare;
e) sa respecte conditiile de valabilitate asociate autorizatiilor si
licentelor emise de ANRGN;
f) sa avizeze proiectele si sa urmareasca executia lucrarilor in sectorul
gazelor naturale, in limitele drepturilor conferite prin licenta;
g) sa ia toate masurile necesare in vederea trecerii la masurarea
cantitatilor de gaze naturale in unitati de energie, astfel incat, in termen de
3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, facturarea cantitatilor
de gaze naturale sa se faca in baza energiei continute de acestea;
h) sa puna la dispozitie ANRGN copii de pe toate contractele de import si,
la cerere, contractele de tranzit al gazelor naturale, dupa caz;
i) sa solicite ANRGN, pentru fiecare perioada de reglementare pentru care
se stabilesc tarife si preturi reglementate, avizarea programelor de
investitii, in vederea recunoasterii costurilor si incadrarii acestora in
tarifele sau preturile aprobate; solicitarea avizului se realizeaza cu cel
putin 60 de zile anterior termenului de depunere a fundamentarilor pentru
tarifele sau preturile reglementate.
Art. 18
Producatorul de gaze naturale este persoana juridica titulara de acord
petrolier, de autorizatie pentru infiintarea instalatiilor tehnologice de
suprafata aferente activitatii de productie, dupa caz, de autorizatie de
functionare a instalatiilor tehnologice de suprafata aferente activitatii de
productie si titulara de licenta de furnizare, in conditiile prezentei legi,
care are ca specific activitatea de productie a gazelor naturale.
Art. 19
Obligatiile principale ale producatorului de gaze naturale sunt:
a) sa asigure operarea, intretinerea, reabilitarea si modernizarea
instalatiilor tehnologice de suprafata aferente extractiei, tratarii, comprimarii
si masurarii gazelor naturale in conditii de siguranta, eficienta si de
protectie a mediului;
b) sa asigure accesul furnizorilor si al consumatorilor eligibili la
conductele din amonte in conditii nediscriminatorii, conform reglementarilor
specifice.
Art. 20
Principalele drepturi ale producatorului de gaze naturale sunt:
a) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii si sa le supuna
spre aprobare ANRGN;
b) sa comercializeze gazele naturale rezultate ca urmare a procesului de
extractie;
c) sa intrerupa functionarea instalatiilor pentru timpul strict necesar, in
vederea executarii lucrarilor de intretinere si de reparatii, precum si in alte
situatii prevazute de lege, cu anuntarea prealabila a dispecerilor sistemelor
afectate si, dupa caz, a consumatorilor;
d) sa refuze accesul tertilor la conductele din amonte, conform
prevederilor art. 64.
Art. 21
(1) Activitatea de transport al gazelor naturale constituie serviciu public
de interes national.
(2) Lucrarile de realizare, reabilitare, retehnologizare, exploatare si
intretinere a obiectivelor/sistemelor de transport de gaze naturale sunt
lucrari de utilitate publica.
Art. 22
In vederea asigurarii independentei operatorului de transport, se aplica
urmatoarele criterii minime:
a) persoanele care asigura conducerea operatorului de transport nu pot face
parte din structurile intreprinderii integrate din sectorul gazelor naturale in
care raspund, direct sau indirect, de coordonarea furnizarii gazelor naturale;
b) operatorul de transport trebuie sa aiba drepturi efective de luare a
deciziilor, independent de intreprinderea integrata din sectorul gazelor
naturale, cu privire la activele necesare pentru exploatarea, intretinerea sau
dezvoltarea retelei de transport;
c) operatorul de transport stabileste un program de masuri, astfel incat sa
existe garantia ca practicile discriminatorii sunt excluse, si asigura
conditiile monitorizarii acestuia.
Art. 23
(1) Punctele de delimitare ale SNT sunt de la robinetul de la iesirea din
statia de reglare-masurare predare apartinand producatorilor sau operatorilor
sistemelor de inmagazinare, respectiv punctul de trecere a frontierei in cazul
conductelor de interconectare la sistemele de transport din tarile vecine, pana
la robinetul de la iesirea din statia de reglare-masurare-predare apartinand
operatorului de transport, respectiv punctul de trecere a frontierei in cazul
conductelor de interconectare la sistemele de transport din tarile vecine.
(2) SNT face parte din proprietatea publica a statului, fiind de importanta
strategica.
Art. 24
Operatorul SNT nu se va angaja, in mod direct sau indirect, in operatiuni
de exploatare, extractie, distributie si furnizare la consumatori a gazelor naturale,
inclusiv prin detinerea de actiuni sau pachete de actiuni ori printr-un
contract de administrare in care sunt implicate persoanele juridice care
desfasoara astfel de activitati.
Art. 25
Operatorul SNT are obligatia de a asigura:
a) operarea SNT si asigurarea echilibrului fizic al acestuia, respectiv
programarea, dispecerizarea si functionarea SNT in conditii de siguranta;
b) intretinerea, reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea SNT in conditii
de siguranta, eficienta si de protectie a mediului;
c) realizarea, intretinerea si dezvoltarea unui sistem informatic de
monitorizare, comanda si achizitie de date, care sa permita monitorizarea si
conducerea operativa a functionarii SNT al gazelor naturale;
d) accesul tertilor la SNT, conform unor reglementari specifice, in
conditii nediscriminatorii, in limitele capacitatilor de transport si cu
respectarea regimurilor tehnologice;
e) elaborarea si aplicarea regimurilor optime de transport si de livrare
pentru cantitatile de gaze naturale notificate de producatori, furnizori,
operatori de inmagazinare si/sau consumatori, pentru o anumita perioada,
conform contractelor incheiate;
f) elaborarea si actualizarea acordurilor tehnice de exploatare in zona de
granita, in cazul in care furnizorul este un exportator sau un beneficiar de
tranzit de gaze naturale pe teritoriul Romaniei;
g) intocmirea si urmarirea bilantului de gaze naturale intrate in sistem
si, respectiv, iesite din sistem;
h) elaborarea Programului de dezvoltare propriu privind SNT - pentru
obiectivele care nu au fost precizate prin acordul de concesiune -, in
concordanta cu nivelul actual al consumului si avand in vedere dezvoltarea de
noi zone de consum si evolutia celor existente, in conditii de eficienta economica
si de siguranta in exploatare;
i) detinerea in depozitele subterane a cantitatilor necesare asigurarii
permanente a echilibrului fizic al SNT, in conditiile unor reglementari
specifice emise de ANRGN;
j) nivelul de odorizare a gazelor naturale corespunzator reglementarilor in
vigoare.
Art. 26
Operatorul SNT are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa perceapa tarife nediscriminatorii, corespunzatoare serviciilor
prestate, sa limiteze si/sau sa intrerupa prestarea serviciului in caz de
neplata, conform reglementarilor ANRGN aplicabile;
b) prin derogare de la prevederile art. 24, sa comercializeze cantitatile
proprii de gaze naturale primite ca plata pentru serviciile de tranzit;
c) sa refuze accesul tertilor la SNT, in conditiile prevazute la art. 64;
d) sa intrerupa sau sa limiteze transportul gazelor naturale in conditiile
in care sunt periclitate siguranta si integritatea sistemului de transport,
conform reglementarilor specifice;
e) sa intrerupa functionarea instalatiilor pentru timpul strict necesar, in
vederea executarii lucrarilor de intretinere si de reparatii, precum si in alte
situatii prevazute de lege, cu anuntarea prealabila a dispecerilor sistemelor
afectate si, dupa caz, a consumatorilor;
f) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii si sa le supuna
spre aprobare ANRGN;
g) sa elaboreze reglementari obiective, transparente si nediscriminatorii
pentru echilibrarea sistemului de transport al gazelor naturale, inclusiv
propuneri pentru fundamentarea tarifelor care trebuie platite de utilizatorii
de sistem in cazul dezechilibrului energetic, si sa le supuna spre aprobare
ANRGN;
h) sa stocheze gaze naturale in SNT, in conditiile unor reglementari
specifice emise de ANRGN;
i) prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (1) din Legea nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor, sa foloseasca, cu acordul autoritatii publice
locale, cu titlu gratuit, terenurile proprietate publica locala ocupate de
obiectivele SNT, precum si pe cele utilizate pentru lucrarile de executie,
exploatare, intretinere si reparatii;
j) prin exceptare de la prevederile art. 24, sa efectueze operatiuni
comerciale de cumparare-vanzare a gazelor naturale, in conditiile stabilite si
in limitele aprobate de ANRGN, strict in vederea asigurarii echilibrului fizic
si mentinerii in parametri operationali a SNT; evidentele contabile privind
astfel de operatiuni vor fi tinute distinct de cele privind activitatea de
transport.
Art. 27
Tranzitul de gaze naturale consta in transportul prin SNT si/sau prin
conducte magistrale dedicate acestui scop peste teritoriul Romaniei, cu sau
fara transbordare, al gazelor naturale provenite din alt stat si destinate unui
stat tert.
Art. 28
Tranzitul de gaze naturale se efectueaza pe baze juridice si comerciale, cu
respectarea legislatiei in vigoare si a acordurilor internationale la care
Romania este parte.
Art. 29
Activitatea de tranzit al gazelor naturale prin conductele existente este
asigurata de catre operatorul SNT, care poate realiza inclusiv lucrari de
dezvoltare a capacitatilor de tranzit.
Art. 30
(1) Operatorul SNT va asigura, in limitele capacitatilor disponibile,
accesul tertilor la SNT in scopul tranzitarii gazelor naturale provenite
dintr-un alt stat si destinate unui stat tert.
(2) Accesul tertilor la SNT in scopul tranzitarii gazelor naturale se
realizeaza conform reglementarilor specifice emise de ANRGN.
(3) Contractele viitoare de tranzit si orice alocare de capacitati prin
aceste contracte se vor realiza cu respectarea dreptului de acces la retea al
tertilor, in conformitate cu reglementari specifice elaborate de ANRGN.
Art. 31
Delimitarea sistemelor de distributie de cele de transport/productie si de
cele ale consumatorilor se face de la robinetul aflat la iesirea din statia de
reglare-masurare-predare a transportatorului/producatorului sau a altui
distribuitor pana la iesirea din statiile/posturile de reglare/masurare sau,
dupa caz, la iesirea din robinetul de bransament la consumatori.
Art. 32
Activitatea de distributie a gazelor naturale constituie serviciu public de
interes national.
Art. 33
(1) Serviciul public de distributie a gazelor naturale se concesioneaza
conform prevederilor legale in vigoare pentru una sau mai multe zone delimitate
- unitati administrativ-teritoriale (municipiu, oras, comuna).
(2) Concedentul serviciului de distributie, in conditii justificate, poate
decide organizarea licitatiei de concesionare a serviciului de distributie a gazelor
naturale pentru una sau mai multe localitati aferente unei unitati
administrativ-teritoriale, din cadrul careia, pentru cel putin o localitate,
serviciul de distributie a fost deja concesionat.
(3) Participantii la licitatia de concesionare a serviciului de distributie
a gazelor naturale trebuie sa detina licenta provizorie in sectorul gazelor
naturale emisa de ANRGN.
Art. 34
In vederea asigurarii independentei operatorului de distributie, se aplica
urmatoarele criterii minime:
a) persoanele care asigura conducerea operatorului de distributie nu pot
face parte din structurile intreprinderii integrate din sectorul gazelor
naturale in care raspund, direct sau indirect, de coordonarea productiei si
furnizarii gazelor naturale;
b) operatorul de distributie trebuie sa aiba drepturi efective de luare a
deciziilor, independent de intreprinderea integrata din sectorul gazelor
naturale, cu privire la activele necesare pentru exploatarea, intretinerea sau
dezvoltarea retelei de distributie;
c) operatorul de distributie stabileste un program de masuri, astfel incat
sa existe garantia ca practicile discriminatorii sunt excluse, si asigura
conditiile monitorizarii acestuia.
Art. 35
Distribuitorul de gaze naturale are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa opereze, sa intretina, sa repare, sa modernizeze si sa dezvolte
sistemul de distributie in conditii de siguranta, eficienta economica si de
protectie a mediului, activitatile urmand a fi desfasurate in baza
autorizatiilor specifice pentru proiectare si executie a sistemelor de
alimentare cu gaze naturale, iar operarea urmand a se desfasura in baza
licentei de distributie;
b) sa asigure nivelul de odorizare a gazelor naturale corespunzator
reglementarilor in vigoare, in baza contractelor de prestari de servicii
incheiate cu operatorul SNT, si, acolo unde este cazul, prin odorizare
suplimentara in statiile de reglare de sector;
c) sa realizeze interconectari cu alte sisteme, dupa caz, si sa asigure
capacitatea sistemului de distributie pe termen lung;
d) sa asigure accesul tertilor la sistemele de distributie, in conditii
nediscriminatorii, in limitele capacitatilor de distributie, cu respectarea
regimurilor tehnologice, conform reglementarilor specifice elaborate de ANRGN;
e) sa intocmeasca si sa urmareasca bilantul de gaze naturale intrate si
iesite din sistemul propriu;
f) sa evite subventia incrucisata intre categoriile de consumatori cu
privire la repartizarea costurilor pentru rezervarea capacitatii de distributie;
g) sa preia pentru o perioada determinata, la solicitarea si conform
reglementarilor ANRGN, operarea unui sistem de distributie al carui operator
initial a fost sanctionat cu retragerea licentei de distributie;
h) sa asigure echilibrul permanent al sistemului operat;
i) sa asigure conditiile de securitate in alimentarea cu gaze naturale.
Art. 36
Distribuitorul de gaze naturale are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa desfasoare activitati comerciale legate de serviciul de distributie a
gazelor naturale;
b) sa incaseze contravaloarea tarifelor corespunzatoare serviciilor
prestate, sa limiteze si/sau sa intrerupa prestarea serviciului in caz de
neplata, conform reglementarilor ANRGN aplicabile;
c) prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (1) din Legea nr. 219/1998,
sa foloseasca, cu acordul autoritatii publice locale, cu titlu gratuit,
terenurile proprietate publica locala ocupate de obiectivele sistemului de
distributie, precum si pe cele utilizate pentru realizarea lucrarilor de
executie, operare, intretinere si reparatii, in conditiile legii;
d) sa intrerupa functionarea obiectivelor sistemului de distributie si
alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor pentru timpul strict necesar
executarii lucrarilor de intretinere si reparatii, precum si in alte situatii
prevazute de prezenta lege sau in caz de forta majora, cu anuntarea prealabila
a dispecerilor sistemelor afectate si, dupa caz, a consumatorilor;
e) sa aiba acces la instalatiile de utilizare ale consumatorului conform
contractelor si, ori de cate ori este necesara interventia, potrivit legii;
f) sa sisteze alimentarea cu gaze naturale a aparatelor de utilizare care
nu respecta prevederile legislatiei in vigoare;
g) sa stocheze gaze naturale in sistemele de distributie, in conditiile
unor reglementari specifice emise de ANRGN;
h) sa refuze accesul la sistemul de distributie in conditiile prevazute la
art. 64;
i) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii si sa le supuna
spre aprobare ANRGN.
Art. 37
Gazele naturale se inmagazineaza in scopul:
a) asigurarii securitatii in alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor;
b) armonizarii variatiilor consumului sezonier, zilnic si orar cu sursele
de gaze disponibile;
c) asigurarii permanente a echilibrului fizic al SNT;
d) realizarii serviciului public obligatoriu;
e) asigurarii consumului propriu de catre consumatorii eligibili;
f) realizarii altor activitati comerciale.
Art. 38
Operatorul de inmagazinare are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) operarea, intretinerea, reabilitarea si modernizarea instalatiilor
tehnologice de suprafata aferente depozitelor de inmagazinare, in conditii de
siguranta, eficienta si de protectie a mediului;
b) asigurarea accesului tertilor la depozitele de inmagazinare, in conditii
nediscriminatorii, conform reglementarilor specifice emise de ANRGN.
Art. 39
Operatorul depozitului de inmagazinare are, in principal, urmatoarele
drepturi:
a) sa incaseze tariful aferent prestarii serviciului de inmagazinare
subterana a gazelor naturale, sa limiteze si/sau sa intrerupa prestarea
serviciului in caz de neplata, conform reglementarilor ANRGN;
b) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii si sa le supuna
spre aprobare ANRGN;
c) sa intrerupa functionarea instalatiilor pentru timpul strict necesar, in
vederea executarii lucrarilor de intretinere si de reparatii, precum si in alte
situatii prevazute de lege, cu anuntarea prealabila a dispecerilor sistemelor
afectate si, dupa caz, a consumatorilor;
d) sa refuze in mod justificat accesul tertilor la depozitele de
inmagazinare.
Art. 40
Furnizorul de gaze naturale are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa desfasoare activitatea de comercializare a gazelor naturale pe baza
de contracte comerciale, cu precizarea ca pentru piata reglementata contractele
se incheie cu respectarea prevederilor contractelor-cadru;
b) sa respecte standardele de performanta pentru serviciul de furnizare;
c) sa asigure, in baza contractelor-cadru de furnizare a gazelor naturale
pentru piata reglementata, furnizarea gazelor naturale pentru consumatorii
captivi situati in zonele pentru care furnizorul detine si licenta de
distributie a gazelor naturale;
d) sa asigure continuitatea si siguranta in furnizarea gazelor naturale
contractate.
Art. 41
Furnizorul de gaze naturale are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa incaseze contravaloarea gazelor naturale furnizate, conform
contractelor incheiate cu consumatorii eligibili, operatorii de sistem si/sau
cu alti furnizori;
b) sa incaseze contravaloarea gazelor naturale furnizate in regim
reglementat, conform preturilor stabilite de ANRGN si prevederilor
contractelor-cadru;
c) sa limiteze si/sau sa sisteze furnizarea gazelor naturale la
consumatori/operatori de sistem si/sau alti furnizori, in conditiile
specificate in contracte.
Art. 42
Consumatorul nu are dreptul sa vanda gazele naturale achizitionate, acestea
fiind utilizate pentru consumul propriu.
CAP. 5
Autorizatii si licente
Art. 43
In vederea infiintarii, functionarii si/sau modificarii unor capacitati de
productie, transport, inmagazinare/stocare, tranzit si distributie a gazelor naturale,
precum si pentru a desfasura activitati de furnizare, transport,
inmagazinare/stocare, tranzit si distributie in sectorul gazelor naturale,
persoanele juridice romane sau straine au obligatia detinerii de autorizatii
si/sau de licente emise de ANRGN in baza unui regulament specific.
Art. 44
Sunt supuse regimului de autorizare in sectorul gazelor naturale:
a) instalatiile tehnologice de suprafata aferente activitatii de productie;
b) instalatiile tehnologice de suprafata aferente activitatii de
inmagazinare/stocare;
c) capacitatile de transport;
d) capacitatile de tranzit;
e) capacitatile de dispecerizare;
f) capacitatile de distributie.
Art. 45
Autorizatiile pentru obiectivele din sectorul gazelor naturale sunt:
a) de infiintare;
b) de functionare;
c) de modificare.
Art. 46
Tipurile de licente sunt:
a) de furnizare;
b) de transport;
c) de inmagazinare;
d) de dispecerizare;
e) de distributie;
f) de tranzit.
Art. 47
(1) ANRGN poate refuza acordarea unei autorizatii/licente in urmatoarele
cazuri:
a) neindeplinirea de catre solicitant a uneia dintre conditiile prevazute
in regulamentele specifice;
b) solicitantul se afla in procedura de reorganizare judiciara sau de
faliment;
c) solicitantului i-a fost retrasa de catre ANRGN o autorizatie/licenta in
ultimii 5 ani;
d) pentru construirea si exploatarea sistemelor de distributie a gazelor
naturale intr-o zona delimitata pentru care a fost emisa autorizatie/licenta
unui alt agent economic.
(2) Motivele pentru care se refuza acordarea unei autorizatii/licente sunt
obiective si nediscriminatorii si sunt aduse la cunostinta solicitantului,
acesta putand actiona la instanta judecatoreasca de contencios administrativ,
in conditiile legii.
Art. 48
(1) In cazul in care ANRGN desemneaza, pentru o perioada determinata, un
distribuitor sa preia operarea unui sistem de distributie a gazelor naturale,
ca urmare a retragerii licentei de distributie de la operatorul precedent,
autorizatia de functionare va fi transferata noului distribuitor.
(2) Operatorul de distributie caruia i s-a retras licenta de distributie
este obligat sa puna la dispozitie noului operator registrele, inregistrarile
si informatiile aflate in posesia sa, necesare indeplinirii neintrerupte a
obligatiilor ce decurg din prestarea serviciului de distributie.
Art. 49
In vederea proiectarii si executiei unor obiective/sisteme de productie, de
inmagazinare/stocare, de transport, de distributie si a instalatiilor de
utilizare a gazelor naturale, persoanele juridice au obligatia de a detine
autorizatii emise de ANRGN in baza unui regulament specific.
Art. 50
Obiectivele din sectorul gazelor naturale, precum si lucrarile de modificare,
modernizare sau extindere a acestora vor fi proiectate si executate de persoane
juridice autorizate.
Art. 51
Persoanele juridice au obligatia de a detine autorizatiile necesare in
vederea proiectarii si executiei pentru urmatoarele obiective din sectorul
gazelor naturale:
a) instalatii tehnologice de suprafata, statii de comprimare a gazelor
naturale, conducte din amonte si racorduri aferente productiei si/sau
inmagazinarii/stocarii gazelor naturale;
b) conducte de transport al gazelor naturale si statii de comprimare
aferente SNT;
c) racorduri de inalta presiune si statii de reglare masurare aferente SNT;
d) sisteme de distributie a gazelor naturale, executate din otel si/sau din
polietilena;
e) bransamente executate din otel si/sau din polietilena si statii si/sau
posturi de reglare;
f) instalatii de utilizare a gazelor naturale industriale si neindustriale.
Art. 52
Inainte de executia lucrarilor pentru obiectivele/sistemele din sectorul
gazelor naturale, proiectele se verifica de catre verificatori atestati conform
reglementarilor in vigoare si se avizeaza de catre operatorii licentiati care
urmeaza sa exploateze obiectivele din sectorul gazelor naturale.
Art. 53
In vederea proiectarii, executiei si/sau exploatarii unor obiective/sisteme
de productie, de inmagazinare/stocare, de transport, de distributie si a
instalatiilor de utilizare a gazelor naturale, persoanele fizice au obligatia
de a detine calitatea de instalator autorizat, acordata de ANRGN in baza unui
regulament specific.
Art. 54
Criteriile si procedurile privind acordarea autorizatiilor/licentelor sunt
obiective si nediscriminatorii si se fac publice de catre ANRGN.
Art. 55
Motivele pentru care se refuza acordarea unei autorizatii/licente sunt
aduse la cunostinta solicitantului.
CAP. 6
Atestarea in sectorul gazelor naturale
Art. 56
Echipamentele, instalatiile, aparatele, produsele si procedeele utilizate
in sectorul gazelor naturale trebuie atestate tehnic in baza unei metodologii
elaborate de ANRGN si aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 57
Proiectele obiectivelor/sistemelor din sectorul gazelor naturale
(productie, inmagazinare/stocare, transport si/sau distributie) vor fi
verificate de catre persoane fizice atestate, conform reglementarilor in
vigoare, care detin calitatea de verificatori de proiecte.
Art. 58
Verificarea proiectelor de catre personalul atestat conform reglementarilor
in vigoare nu poate fi extinsa si la proiectele a caror verificare este
reglementata prin legi speciale.
Art. 59
Verificatorii de proiecte atestati raspund in mod solidar cu proiectantii
pentru asigurarea prin proiect a tuturor cerintelor tehnice si de calitate
prevazute de legislatia in vigoare, in vederea realizarii si exploatarii in
conditii de siguranta a obiectivului proiectat, precum si pentru eventualele
modificari ale proiectului pe durata executiei.
Art. 60
(1) Avizarea proiectelor se face, dupa caz, de catre operatorul licentiat
pentru inmagazinarea, transportul, distributia gazelor naturale sau de catre
titularul licentei de furnizare care exploateaza infrastructura din campurile
de productie, care va exploata obiectivele prevazute in proiecte.
(2) Proiectele pentru obiective noi din sectorul gazelor naturale, acolo
unde nu exista operator licentiat, se avizeaza, in conditii contractuale, de
catre orice titular de licenta specifica exploatarii obiectivului.
CAP. 7
Acces si refuz de acces
Art. 61
Accesul tertilor la conductele din amonte, la depozitele de inmagazinare,
la sistemele de transport si la sistemele de distributie a gazelor naturale se
realizeaza in regim reglementat.
Art. 62
Accesul la SNT, la sistemele de distributie si la conductele din amonte are
doua componente: racordarea la sistem si utilizarea acestuia.
Art. 63
Racordarea se realizeaza pe baza de tarif, platit de solicitant, conform
reglementarilor specifice elaborate de ANRGN.
Art. 64
Refuzul accesului tertilor la conductele din amonte, la depozitele de
inmagazinare, la SNT si la sistemele de distributie a gazelor naturale se poate
face in urmatoarele situatii:
a) capacitatea este insuficienta;
b) nu exista obiective/conducte parti componente ale sistemelor la care urmeaza
a fi realizata conectarea;
c) accesul la sistem impiedica indeplinirea obligatiilor de serviciu public
si siguranta in exploatare;
d) aparatele de utilizare solicitate nu se incadreaza in cerintele minime
privind siguranta in functionare si protectia mediului, prevazute de legislatia
in vigoare;
e) accesul la sistem poate conduce la serioase dificultati economice si/sau
financiare in ceea ce priveste activitatea reglementata in cauza, pentru
titularul de licenta/autorizatie caruia i se solicita accesul;
f) calitatea gazelor naturale care urmeaza sa fie introduse in sisteme
si/sau in depozite nu corespunde cerintelor impuse de reglementarile in
vigoare;
g) neindeplinirea obligatiei de plata a contravalorii serviciilor prestate
de operatorul de sistem, corespunzator clauzelor contractuale.
Art. 65
(1) Operatorul licentiat care refuza accesul din lipsa de capacitate sau
din lipsa obiectivelor/conductelor parti componente ale sistemelor la care
urmeaza a fi realizata racordarea este obligat sa finanteze lucrarile necesare,
daca acestea sunt economic justificate, pentru a acorda accesul solicitantilor.
(2) In cazul in care realizarea obiectivelor/conductelor precizate la alin.
(1) nu este economic justificata pentru operatorul licentiat, solicitantul are
dreptul sa participe, in colaborare cu acesta, la finantarea
obiectivelor/conductelor, sub conditia incheierii unui contract prin care
consimte preluarea in patrimoniul operatorului licentiat a
obiectivelor/conductelor din momentul punerii in functiune a acestora.
(3) Solicitantul isi poate recupera investitia in conditiile legii.
Art. 66
Pentru solutionarea divergentelor, in cazul refuzului nejustificat de
acces, ANRGN va emite o hotarare in termen de 60 de zile de la primirea
reclamatiei.
Art. 67
In indeplinirea prevederilor art. 66 se constituie in cadrul ANRGN Comisia
de solutionare a refuzului de acces la sistemele de transport, distributie,
inmagazinare subterana si la conductele din amonte; organizarea si functionarea
comisiei se vor face in baza unor reglementari specifice emise de ANRGN.
Art. 68
Hotararea comisiei prevazute la art. 67 are caracter definitiv, putand fi
atacata, in termenul prevazut de lege, la Curtea de Apel Bucuresti.
Art. 69
Gradul de deschidere a pietei gazelor naturale se stabileste prin hotarare
a Guvernului.
CAP. 8
Magistrale directe
Art. 70
In vederea asigurarii necesarului de gaze naturale, consumatorii eligibili
pot solicita ANRGN aprobarea pentru construirea unei magistrale directe.
Art. 71
(1) La cererea consumatorului eligibil, in caz de refuz justificat privind
accesul la sistem, ANRGN emite autorizatii si licente in conditiile legii.
(2) Magistrala directa construita de consumatorul eligibil pe cheltuiala
proprie se afla in proprietatea acestuia.
Art. 72
(1) Criteriile transparente si nediscriminatorii pentru acordarea
autorizatiilor de infiintare, de functionare, precum si a autorizatiei de
operare a magistralei directe se elaboreaza de ANRGN.
(2) Constructia magistralei directe se realizeaza in conditii de eficienta
si doar in cazul in care nu afecteaza tarifele pentru restul utilizatorilor.
CAP. 9
Obligatiile ce decurg din prestarea serviciului public
Art. 73
Titularii de licente de inmagazinare, transport, distributie si furnizare a
gazelor naturale au urmatoarele obligatii privind serviciul public:
a) asigurarea securitatii si continuitatii in furnizare, conform
prevederilor legale in vigoare;
b) realizarea serviciului in conditii de eficienta energetica si de
protectie a mediului;
c) respectarea prevederilor impuse de standardele de performanta specifice;
d) asigurarea accesului tertilor la sisteme, in conditiile prevazute la
art. 61 - 63.
CAP. 10
Prevederi generale privind gazul petrolier lichefiat (GPL), gazul natural
comprimat pentru vehicule (GNCV) si gazul natural lichefiat (GNL)
Art. 74
Reglementarile tehnice si comerciale cu privire la stocarea, distributia si
utilizarea GPL sunt elaborate de ANRGN cu consultarea persoanelor juridice
interesate.
Art. 75
(1) Reglementarile tehnice si comerciale privind tratarea si comprimarea
gazelor naturale pentru producerea GNCV, precum si cele privind stocarea acestora
in recipientele din statiile de umplere sunt elaborate de ANRGN cu consultarea
agentilor economici interesati.
(2) In scopul realizarii cadrului general de reglementare pentru
producerea, stocarea, livrarea si utilizarea GNCV, ANRGN, in colaborare cu
Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si
Instalatiilor de Ridicat si Registrul Auto Roman, elaboreaza Codul tehnic al
GNCV.
Art. 76
Cadrul general de reglementare privind GNL este elaborat de ANRGN prin
Codul tehnic al GNL.
Art. 77
Agentii economici si/sau persoanele fizice care doresc sa desfasoare
activitati de proiectare, executie si exploatare in domeniul GNL, GNCV
(tratare, comprimare si stocare in recipientele din statiile de umplere), GPL
(producere, stocare si distributie) trebuie sa detina autorizatii/licente emise
de ANRGN in baza unor regulamente specifice.
Art. 78
Desfasurarea de catre agentii economici a activitatilor comerciale in
legatura cu GNL, GNCV si GPL se realizeaza in baza licentelor emise de ANRGN
conform regulamentelor specifice.
CAP. 11
Concesionarea si regimul drepturilor asupra proprietatii altuia
Art. 79
Bunurile proprietate publica aferente obiectivelor/sistemelor de transport
si inmagazinare a gazelor naturale, precum si serviciile de transport, de
inmagazinare si de distributie a gazelor naturale fac obiectul concesionarii
catre persoane juridice romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 80
(1) Concesionarea serviciilor de distributie a gazelor naturale este
exclusiva cu privire la zonele delimitate pentru care s-a acordat.
(2) Persoanele juridice participante la licitatiile de concesionare a
serviciului de distributie a gazelor naturale trebuie sa detina licenta
provizorie emisa de ANRGN privind desfasurarea activitatii care face obiectul
concesionarii.
(3) Dupa adjudecarea concesiunii, in vederea desfasurarii activitatii,
concesionarul va solicita autorizatiile/licentele specifice prevazute de
legislatia in vigoare.
Art. 81
Concesionarul serviciului de distributie a gazelor naturale trebuie sa
asigure urmarirea executarii lucrarilor prevazute in contractul de concesiune,
fie prin personal propriu, in cazul in care este titular de licenta de
distributie, fie pe baze contractuale, cu un alt operator licentiat pentru alta
zona delimitata.
Art. 82
(1) Concesionarul poate renunta la contract daca indeplineste, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) comunica in scris concedentului si ANRGN intentia sa de renuntare;
b) pune la dispozitie concedentului intreaga documentatie privind
activitatea desfasurata pana la data renuntarii, precum si rezultatele
acesteia;
c) achita concedentului redeventa datorata pana la momentul incetarii
concesiunii.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) concesionarul are obligatia de a
asigura continuitatea serviciului pe o perioada determinata, dar nu mai mult de
90 de zile, stabilita de ANRGN.
(3) Dupa indeplinirea de catre titular a conditiilor prevazute la alin. (1)
si (2), concedentul emite decizia de incuviintare a renuntarii, care va fi
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
(4) Titularul va ramane raspunzator fata de cei interesati atat pentru
toate pagubele cauzate prin exploatarea si prin lucrarile efectuate pana la
data renuntarii, cat si pentru cele rezultate din relatiile comerciale
specifice activitatii care a facut obiectul concesiunii, inclusiv pentru cele
constatate dupa emiterea deciziei de incuviintare a renuntarii.
Art. 83
(1) Dreptul de concesiune poate fi retras de concedent in situatiile in
care titularul:
a) nu efectueaza volumul de lucrari in termenele prevazute in contract;
b) nu respecta clauzele esentiale definite ca atare de catre partile din
contract, care includ obligatoriu clauzele privind plata redeventelor si
protectia mediului.
(2) Decizia de retragere a concesiunii emisa de concedent poate fi
contestata, in termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios
administrativ competenta. Decizia ramasa definitiva va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 84
(1) Concesiunea inceteaza prin retragerea autorizatiei de functionare
si/sau a licentei, precum si in conditiile Legii nr. 219/1998 si ale Legii
petrolului nr. 238/2004, dupa caz.
(2) Licenta corelativa concesiunii se retrage de ANRGN in conditiile
incetarii contractului de concesiune.
(3) La incetarea din orice motiv a contractului de concesiune, bunurile
aferente serviciului de distributie, aflate in proprietatea concesionarului,
pot fi preluate, in tot sau in parte, de catre concedent sau de catre un alt
concesionar, cu acordul concedentului, in schimbul platii unei compensatii
egale cu valoarea neamortizata a acestor bunuri, valoare reglementata, considerata
la fundamentarea tarifelor.
Art. 85
(1) Pentru realizarea serviciului de transport sau de distributie, in cazul
utilizarii bunurilor proprietate a tertilor care au fost puse in functiune pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, concesionarul are urmatoarele
drepturi:
a) sa foloseasca aceste bunuri prin efectul legii;
b) fara a se aduce atingere dreptului prevazut la lit. a), conditiile de
exercitare a acestuia sunt cele prevazute in procesul-verbal de receptie
tehnica si/sau in contract;
c) sa includa costurile aferente lucrarilor de exploatare, intretinere,
reparatii si modernizare si altele, efectuate pentru bunuri, la fundamentarea
tarifului pentru serviciul prestat, in conditiile reglementarilor ANRGN
specifice;
d) la solicitarea si cu acordul proprietarului, sa preia aceste bunuri in
patrimoniul sau cu titlu gratuit;
e) sa dezvolte sistemul;
f) sa utilizeze intreaga capacitate a bunului;
g) sa asigure accesul unor noi solicitanti, cu respectarea uneia dintre
urmatoarele conditii:
1. prezentarea acceptului proprietarului;
2. prezentarea acordului solicitantului de acces privind despagubirea
proprietarului; acordul solicitantului se prezuma atunci cand acesta consimte
in scris, printr-un act autentic, sa il despagubeasca pe proprietar pentru
partea ce ii revine din investitia facuta;
h) sa solicite proprietarului bunului documente tehnico-economice care sa
faca dovada calitatii materialelor si lucrarilor efectuate, precum si a valorii
investitiei;
i) sa inlocuiasca bunurile in scopul modernizarii sau maririi capacitatii
sistemului; concesionarul este proprietarul bunurilor astfel inlocuite.
(2) Corelativ cu drepturile prevazute la alin. (1), operatorii sistemelor
de transport/distributie se obliga:
a) sa finanteze, la expirarea duratei de functionarea, investitiile
aferente inlocuirii bunurilor;
b) sa opereze si sa intretina bunurile pentru functionarea in conditii de
siguranta a sistemului.
(3) In vederea asigurarii continuitatii in furnizare si a securitatii
serviciilor publice de interes national de transport/distributie a gazelor
naturale, pentru bunurile proprietate a tertilor, scopul initial pentru care au
fost construite nu poate fi modificat de catre acestia.
Art. 86
Asupra terenurilor si altor bunuri proprietate publica sau proprietate
privata a persoanelor fizice sau juridice, precum si asupra activitatilor
desfasurate de persoane fizice sau juridice in vecinatatea capacitatilor,
concesionarii din sectorul gazelor naturale beneficiaza, in conditiile legii,
pe durata lucrarilor de realizare, reabilitare, retehnologizare, respectiv de
exploatare si de intretinere a capacitatilor respective, de urmatoarele
drepturi:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrarilor necesare in vederea
realizarii, reabilitarii sau retehnologizarii capacitatii;
b) dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii prin
efectuarea reviziilor, reparatiilor si a interventiilor necesare;
c) dreptul de servitute legala de trecere subterana, de suprafata sau
aeriana pentru instalarea de retele, conducte, linii sau de alte echipamente
aferente capacitatii si pentru accesul la locul de amplasare a acestora;
d) dreptul de a obtine restrangerea sau incetarea unor activitati care ar
putea pune in pericol persoane si bunuri;
e) dreptul de acces la utilitatile publice.
Art. 87
In exercitarea dreptului de uz pentru executarea lucrarilor necesare in
vederea realizarii, reabilitarii sau retehnologizarii capacitatilor,
concesionarul poate:
a) sa depoziteze pe terenurile proprietate privata, in masura strict
necesara, materiale, echipamente, utilaje si instalatii;
b) sa desfiinteze culturi sau plantatii ori alte amenajari existente ori
numai sa le restranga, in masura strict necesara, pentru executarea lucrarilor,
in conditiile legii;
c) sa extraga materiale, sa capteze apa, in conditiile prevazute de
legislatia in vigoare;
d) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri si
locuinte de santier;
e) sa opreasca ori sa restranga activitati ale proprietarului, in masura
strict necesara, pentru executarea lucrarilor pentru capacitatea respectiva.
Art. 88
Dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii se intinde
pe toata durata de functionare a capacitatii, iar exercitarea lui se face ori
de cate ori este necesar pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii.
In exercitarea acestui drept concesionarul poate:
a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalatii pentru
intretinere, revizii, reparatii si interventii necesare pentru asigurarea
functionarii normale a capacitatii;
b) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea;
c) sa afecteze culturi, plantatii sau alte amenajari existente si sa
restranga activitati ale proprietarului, in masura si pe durata strict
necesara, in vederea executarii operatiunilor de intretinere, reparatii,
revizii sau interventii pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii.
Art. 89
Servitutea legala de trecere subterana, de suprafata sau aeriana cuprinde
dreptul la instalare de retele, de conducte, linii, stalpi si de alte
echipamente aferente capacitatii, precum si accesul la locul de amplasare a
acestora pentru interventii, intretinere, reparatii, revizii, modificari si
exploatare, conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 90
(1) Drepturile de uz si de servitute legala, prevazute la art. 86, asupra
terenurilor si altor bunuri proprietate publica sau proprietate privata a
persoanelor fizice ori juridice au ca obiect utilitatea publica, au caracter
legal si se exercita pe toata durata de viata a capacitatii respective sau
temporar, cu ocazia retehnologizarii unei capacitati in functiune, reparatiei,
reviziei, lucrarilor de interventie in caz de avarie.
(2) Exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra proprietatilor
afectate de capacitatile din domeniul gazelor naturale se realizeaza cu titlu
gratuit pe toata durata existentei acestora. Daca, cu ocazia interventiilor
pentru retehnologizari, reparatii, revizii, avarii, se produc pagube
proprietarilor din vecinatatea capacitatilor din domeniul gazelor naturale,
concesionarii au obligatia sa plateasca despagubiri in conditiile legii.
Art. 91
(1) Despagubirile se vor stabili avandu-se in vedere urmatoarele criterii:
a) suprafata de teren afectata cu ocazia lucrarilor;
b) valorile pentru productiile estimate ale culturilor si plantatiilor
afectate, comunicate de organismele abilitate, precum si amenajarile afectate de
lucrari;
c) valoarea de circulatie a bunurilor imobile afectate.
(2) Cuantumul despagubirii se stabileste prin acordul partilor sau, in
cazul in care partile nu se inteleg, prin hotarare judecatoreasca.
Art. 92
Pentru a evita punerea in pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor
activitati desfasurate in zona de executare a lucrarilor de realizare,
reabilitare, retehnologizare a capacitatilor, precum si a operatiunilor de
revizie, intretinere sau de reparatie la capacitatea in functiune,
concesionarul are dreptul de a obtine restrangerea sau sistarea, in masura
necesara si pe durata lucrarilor sau a operatiunilor mentionate, a
activitatilor desfasurate in vecinatate de alte persoane.
Art. 93
Dreptul de acces la utilitatile publice trebuie exercitat de concesionar cu
buna-credinta si in mod rezonabil, fara a prejudicia accesul altor persoane la
respectivele utilitati publice.
Art. 94
Pentru consecintele secundare cauzate sau care pot fi produse prin
realizarea, reabilitarea sau retehnologizarea, respectiv prin functionarea unor
capacitati de transport si distributie si altele asemenea, concesionarul poate
contracta cu persoanele interesate, in calitate de beneficiar, furnizarea sau
prestarea de servicii corespunzatoare, in conditiile legii.
Art. 95
Pentru protectia si functionarea normala a capacitatilor si a accesoriilor
acestora din sectorul gazelor naturale, ANRGN instituie, prin norme tehnice,
zone de protectie si de siguranta a acestora.
CAP. 12
Interdictii
Art. 96
Pentru protectia obiectivelor/sistemelor din sectorul gazelor naturale se
interzice tertilor:
a) sa realizeze constructii de orice fel in zona de siguranta a conductelor
de gaze naturale; in cazul in care, in mod exceptional, este necesar ca pe
terenul pe care este amplasata reteaua de alimentare cu gaze naturale sa se
execute o constructie, beneficiarul acesteia si/sau proprietarul vor/va suporta
toate cheltuielile de modificare a traseului retelei, cu conditia obtinerii
acordurilor proprietarilor sau ale detinatorilor legali ai terenului de pe
traseul unde urmeaza sa fie plasata noua conducta, precum si a avizelor
autoritatilor competente si a autorizatiei de construire;
b) sa efectueze sapaturi sau lucrari de orice fel sub ori peste conductele
de gaze naturale ori in zona de protectie a acestora, fara avizul prealabil al
operatorului de sistem;
c) sa depoziteze materiale pe caile de acces la conducte si in zona de
protectie a acestora;
d) sa intervina in orice mod asupra conductelor, echipamentelor si
instalatiilor de gaze naturale.
Art. 97
In vederea exploatarii in conditii de siguranta a SNT, se interzice, cu
exceptia cazului de forta majora, intreruperea alimentarii cu energie
electrica, a legaturilor telefonice sau de radiocomunicatii si a transportului
feroviar.
CAP. 13
Preturi si tarife
Art. 98
(1) Sistemul de preturi si tarife la gaze naturale este conceput astfel
incat sa faciliteze:
a) apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi,
promovarea competitiei pe piata gazelor naturale, diversificarea surselor de
alimentare cu gaze naturale si marirea sigurantei furnizarii;
b) recuperarea costurilor efectuate in mod prudent, aferente activitatilor
reglementate si activitatilor subsecvente acestora, asigurarea unei rate
rezonabile a rentabilitatii pentru capitalul investit in activitatile
reglementate, stimularea dezvoltarii capacitatilor de productie, transport,
inmagazinare si distributie a gazelor naturale, atragerea investitiilor straine
si transferul de tehnologie;
c) economisirea de energie la consumatorii finali;
d) descoperirea de noi resurse si dezvoltarea rezervelor de gaze naturale;
e) imbunatatirea calitatii gazelor naturale si a serviciilor prestate la
consumatori.
(2) Principiile care stau la baza elaborarii reglementarilor privind
sistemele de preturi si tarife pentru activitatile reglementate sunt
urmatoarele:
a) stimularea utilizarii eficiente a gazelor naturale, asigurarea calitatii
serviciilor, promovarea concurentei pe piata gazelor naturale si protectia
intereselor consumatorilor;
b) eliminarea subventionarilor incrucisate si/sau a diferentierilor
nejustificate intre tipurile de consumatori sau dupa tipul de utilizare a
gazelor naturale;
c) prevenirea speculatiilor si a comportamentelor speculative pe piata
gazelor naturale;
d) incurajarea trecerii cererii din perioada de varf de consum in
perioadele de consum redus.
(3) Sunt interzise:
a) orice practici care utilizeaza sistemele de preturi si tarife ca
instrumente de protectie sociala si/sau pentru subventionarea directa ori
indirecta a consumatorilor;
b) recuperarea costurilor corespunzatoare serviciului asigurat pentru o
anumita categorie de consumatori prin preturile si/sau tarifele practicate
altor categorii de consumatori;
c) limitarea sau diminuarea preturilor si a tarifelor pe considerente de
politica sociala sau antiinflationista; asigurarea de catre stat a unui anumit
nivel de protectie sociala pentru unele categorii de consumatori se va realiza
prin acordarea de subventii sau de ajutoare direct acestora, in conditiile
legii.
(4) Sistemul de preturi si tarife conduce la realizarea unei piete moderne
si competitive a gazelor naturale.
Art. 99
Preturile si tarifele reglementate se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, de catre ANRGN, cu cel putin 15 zile inainte de intrarea in
vigoare.
Art. 100
(1) Piata interna a gazelor naturale este formata din:
a) segmentul concurential, care cuprinde comercializarea gazelor naturale
intre furnizori si intre furnizori si consumatorii eligibili. In segmentul
concurential preturile se formeaza liber, pe baza cererii si a ofertei, ca
rezultat al mecanismelor concurentiale;
b) segmentul reglementat, care cuprinde activitatile cu caracter de monopol
natural si furnizarea la pret reglementat si in baza contractelor-cadru. In
segmentul reglementat al pietei, sistemele de preturi si tarife se stabilesc de
ANRGN pe baza metodologiilor proprii elaborate in acest sens.
(2) Activitatile aferente segmentului reglementat cuprind:
a) furnizarea gazelor naturale la pret reglementat si in baza
contractelor-cadru catre consumatori;
b) administrarea contractelor comerciale si de echilibrare contractuala a
pietei interne;
c) transportul gazelor naturale;
d) inmagazinarea subterana a gazelor naturale;
e) distributia gazelor naturale;
f) tranzitul gazelor naturale, cu exceptia tranzitului desfasurat prin
conducte magistrale dedicate; tranzitul prin conductele magistrale dedicate se
supune regimului stabilit prin acordurile internationale in baza carora acestea
au fost realizate;
g) activitatile subsecvente care sunt necesare si decurg din activitatile
mentionate la lit. a) - f).
(3) Pe masura dezvoltarii pietei interne si/sau a integrarii in pietele
internationale, ANRGN are obligatia de a decide deschiderea treptata, in tot
sau in parte, a activitatilor reglementate catre concurenta.
(4) Consumatorii eligibili au dreptul sa negocieze direct contracte de
vanzare-cumparare cu furnizorii licentiati.
(5) Pentru acoperirea necesarului de gaze naturale, toti consumatorii au
dreptul de a fi alimentati cu gaze naturale in aceeasi structura intern/import
a surselor. Pentru piata reglementata, asigurarea, in aceasta structura, a
cantitatilor de gaze naturale se realizeaza de catre furnizorii licentiati,
acestia avand acces nediscriminatoriu la sursele interne de gaze naturale.
(6) Prevederile alin. (5) se aplica pana la liberalizarea totala a pietei
interne de gaze naturale.
Art. 101
(1) Persoanele juridice din sectorul gazelor naturale, care practica
activitati reglementate conform art. 100 alin. (2), sunt obligate sa asigure
separarea contabila, conform normelor legale si reglementarilor ANRGN.
(2) Persoanele juridice din sectorul gazelor naturale, care practica
activitati reglementate conform art. 100 alin. (2), sunt obligate sa asigure
separarea legala, functionala si organizatorica a acestora. Separarea legala nu
implica modificarea controlului asupra intreprinderii integrate pe verticala.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) persoanele juridice
care desfasoara activitati de distributie si care deservesc un numar de cel
mult 100.000 de consumatori. Acestea au obligatia separarii, in contabilitatea
interna, a fiecareia dintre activitatile reglementate, astfel incat sa permita
reflectarea exacta a veniturilor si costurilor aferente fiecarei activitati, in
scopul evitarii discriminarii si subventiilor incrucisate, precum si pentru
incurajarea competitiei. In acelasi scop, acestea vor tine contabilitatea
separata, ca pentru o societate comerciala independenta, in cazul in care detin
activitati in afara sectorului de gaze naturale. Contabilitatea interna va
include balanta de plati si contul de profit si pierdere pentru fiecare
activitate.
CAP. 14
Infractiuni si contraventii
Art. 102
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
administrativa, contraventionala, penala sau civila.
Art. 103
Sustragerea de gaze naturale constituie infractiunea de furt si se
pedepseste conform prevederilor Codului penal.
Art. 104
Deteriorarea, modificarea fara drept sau blocarea functionarii
echipamentului de masurare a consumului de gaze naturale furnizate constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani.
Art. 105
Deteriorarea, modificarea fara drept a componentelor obiectivelor de
productie, inmagazinare, transport si distributie a gazelor naturale constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la un an la 10 ani.
Art. 106
Executarea sau folosirea de instalatii clandestine in scopul racordarii
directe la sistemul de alimentare cu gaze naturale sau pentru ocolirea
echipamentelor de masurare constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la un an la 5 ani.
Art. 107
In cazurile in care infractiunile prevazute la art. 103 - 106 sunt
savarsite de un salariat al unui titular de licenta, limita maxima speciala a
pedepsei se majoreaza cu un an.
Art. 108
Tentativa la infractiunile prevazute la art. 103 - 106 se pedepseste.
Art. 109
Constituie contraventii la normele privind desfasurarea activitatilor in
sectorul gazelor naturale urmatoarele fapte:
1. proiectarea, avizarea, executia, receptia, punerea in functiune si/sau
exploatarea de lucrari noi, modificari, extinderi sau revizii ale obiectivelor
din sectorul gazelor naturale de catre persoane fizice sau juridice
neautorizate;
2. proiectarea si/sau executarea de lucrari noi, modificari, extinderi ale
obiectivelor din sectorul gazelor naturale fara obtinerea acordurilor,
aprobarilor, avizelor si autorizatiilor necesare;
3. proiectarea si/sau executarea de lucrari noi, modificari, extinderi ale
obiectivelor din sectorul gazelor naturale cu incalcarea reglementarilor
tehnice emise in domeniu;
4. executarea de lucrari noi, modificari, extinderi ale obiectivelor din
sectorul gazelor naturale cu incalcarea prevederilor art. 80 si 81;
5. executarea de lucrari noi la obiectivele din sectorul gazelor naturale,
excluzand instalatiile de utilizare de orice fel, fara urmarirea acestora de
catre un operator licentiat si/sau fara verificarea documentatiei tehnice de
executie de catre un verificator atestat conform prevederilor legale;
6. executarea sau modificarea instalatiilor de utilizare a gazelor naturale
fara avizarea documentatiei tehnice de executie de catre operatorul licentiat;
7. utilizarea de echipamente, instalatii, aparate, produse si procedee
neconforme cu reglementarile tehnice in vigoare;
8. utilizarea de echipamente, instalatii si aparate care nu au efectuata
verificarea tehnica in termen;
9. avizarea proiectelor de executie ale caror solutii tehnice nu se
incadreaza in prevederile si reglementarile tehnice din sectorul gazelor
naturale;
10. derularea de catre investitor si/sau beneficiar a oricarui contract ce
are ca obiect executarea de lucrari de constructii-montaj pentru infiintari
si/sau modificari ale unor capacitati din sectorul gazelor naturale, fara
obtinerea autorizatiei de infiintare si/sau a autorizatiei de modificare, a
acordurilor si avizelor necesare;
11. neindeplinirea si/sau indeplinirea necorespunzatoare a conditiilor de
valabilitate pentru autorizatiile obtinute conform art. 49;
12. neindeplinirea si/sau indeplinirea necorespunzatoare a conditiilor de
valabilitate pentru autorizatiile/licentele obtinute conform art. 43 - 46;
13. racordarea la obiectivele din sectorul gazelor naturale fara acordul
scris al operatorului licentiat;
14. nerespectarea prevederilor contractelor-cadru emise de catre ANRGN;
15. nerespectarea prevederilor standardelor de performanta din sectorul
gazelor naturale;
16. folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a
preturilor pe piata gazelor naturale;
17. sistarea nejustificata a alimentarii consumatorului;
18. executia, exploatarea si manevrarea necorespunzatoare a unor instalatii
si echipamente, cu incalcarea conditiilor tehnice de securitate si care pot
dauna persoanelor fizice, proprietatii si/sau mediului;
19. refuzul nejustificat al accesului la conductele din amonte, sistemul de
transport, sistemele de alimentare si la depozitele de inmagazinare a gazelor
naturale al solicitantilor interni sau externi;
20. revanzarea gazelor naturale de catre consumatori;
21. refuzul de a permite verificarile si inspectiile prevazute prin
reglementari sau dispuse, dupa caz, de ANRGN, precum si obstructionarea efectuarii
acestora;
22. nefurnizarea sau furnizarea incompleta ori eronata a datelor si
informatiilor solicitate de ANRGN si nerealizarea masurilor dispuse de aceasta;
23. proiectarea si/sau executia de lucrari pentru alt agent economic decat
cel pentru care instalatorul autorizat a pus la dispozitie legitimatia proprie
in vederea autorizarii de catre ANRGN a acestuia conform regulamentului
specific;
24. neasigurarea stocului minim in depozitele de inmagazinare subterana a
gazelor naturale si nerezervarea capacitatii minime pentru transportator;
25. intarzierea nejustificata in realimentarea consumatorilor dupa
intrerupere;
26. nerespectarea normelor privind zonele de protectie si siguranta,
stabilite conform legii;
27. nerespectarea reglementarilor privind preturile si tarifele;
28. emiterea acordurilor si avizelor privind accesul la sistemele de
productie, transport, inmagazinare si alimentare cu gaze naturale, fara
respectarea prevederilor legale;
29. nerespectarea prevederilor acordurilor si avizelor privind accesul la
conductele din amonte, la sistemele de transport, de inmagazinare/stocare si de
alimentare cu gaze naturale;
30. nerespectarea dispozitiilor privind separarea legala a activitatilor
reglementate in sectorul gazelor naturale;
31. executarea fara acordul operatorului licentiat a oricarei operatii sau
interventii, de orice natura, la conductele, aparatele, instalatiile de
masurare si accesoriile aferente obiectivelor/sistemelor de productie,
inmagazinare/stocare, transport, tranzit si la sistemele de alimentare cu gaze
naturale;
32. neurmarirea lucrarilor de constructii-montaj si neintocmirea
documentelor specifice de catre operatorul care le-a avizat;
33. punerea in functiune de catre instalatorul autorizat a obiectivelor din
sectorul gazelor naturale care nu au fost avizate, receptionate si pentru care
nu s-a obtinut autorizatie de functionare;
34. racordarea de catre instalatorul autorizat de noi puncte de consum de
gaze naturale la instalatiile existente si punerea in functiune a acestora fara
aprobarea operatorului licentiat;
35. semnarea documentatiilor definitive de catre un instalator autorizat
pentru lucrari pe care acesta nu le executa sau nu le supravegheaza direct;
36. nerespectarea prevederilor art. 101 alin. (1).
Art. 110
(1) Contraventiile prevazute la art. 109, in cazul in care au fost
savarsite de catre persoane fizice, se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, cele de la pct. 1, 2,
6, 7, 9, 18, 19, 20, 21, 22, 29, 31, 32, 33, 34 si 35;
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 60.000.000 lei, cele de la pct. 3, 4,
5, 13 si 14;
c) cu amenda de la 60.000.000 lei la 250.000.000 lei, cele de la pct. 10 si
26.
(2) Contraventiile prevazute la art. 109, in cazul in care au fost
savarsite de catre persoane juridice, se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, cele de la pct. 8 si
11;
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 60.000.000 lei, cele de la pct. 16,
25, 28 si 31;
c) cu amenda de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, cele de la pct. 1, 2,
3, 6, 22, 23 si 32;
d) cu amenda de la 20.000.000 lei la 250.000.000 lei, cele de la pct. 15;
e) cu amenda de la 60.000.000 lei la 120.000.000 lei, cele de la pct. 9 si
14;
f) cu amenda de la 60.000.000 lei la 250.000.000 lei, cele de la pct. 4, 5,
7, 10, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 26, 27, 29, 30 si 36.
Art. 111
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
persoanele imputernicite in acest scop de catre presedintele ANRGN.
Art. 112
Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de
la data incheierii procesului-verbal de constatare si sanctionare ori, dupa
caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la
art. 110, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal.
Art. 113
Bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventii, prevazute in
prezenta lege, inclusiv sumele de bani din banci, sunt supuse confiscarii in
conditiile legii.
Art. 114
Actualizarea limitelor amenzilor prevazute la art. 110 se va face prin
hotarare a Guvernului.
Art. 115
Contraventiilor prevazute la art. 109 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 116
Sumele provenite din amenzi se vireaza la bugetul de stat si la ANRGN, in
cotele stabilite de Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 117
(1) In vederea constatarii contraventiilor, agentii constatatori au acces,
in conditiile legii, la obiectivele de productie, la sistemele din sectorul
gazelor naturale, inclusiv la instalatiile si echipamentele aferente acestora,
precum si la instalatiile de utilizare a gazelor naturale.
(2) Proprietarii instalatiilor de utilizare sau cei care le exploateaza
sunt obligati sa puna la dispozitie agentilor constatatori documente, date
si/sau informatii relevante.
(3) Organele de politie, precum si celelalte organe cu atributii in domeniu
sunt obligate sa acorde sprijin, la cerere, agentilor constatatori.
CAP. 15
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 118
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 119
(1) Dispozitiile art. 8 lit. j), ale art. 22 si 34 se aplica incepand cu
data de 1 iulie 2007.
(2) Dispozitiile art. 101 alin. (2) intra in vigoare pentru toti operatorii
incepand cu data de 1 iulie 2007, iar pentru operatorul SNT, incepand cu data
de 1 ianuarie 2007.
Art. 120
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Ordonanta Guvernului
nr. 41/2000 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii
Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45 din 31 ianuarie 2000, aprobata
si modificata prin Legea nr. 791/2001, cu modificarile ulterioare, Ordonanta
Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitatilor din sectorul gazelor
naturale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46 din 31
ianuarie 2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 463/2001, precum si orice
alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA