ORDONANTA Nr. 41 din 30 ianuarie 2000
privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de
Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 45 din 31 ianuarie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. C pct. 2 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
Gazelor Naturale, denumita in continuare ANRGN, cu sediul in municipiul
Bucuresti, Calea Victoriei nr. 22 - 24, etajul 1, sectorul 1, institutie
publica cu personalitate juridica aflata in coordonarea Ministerului Industriei
si Comertului.
(2) Finantarea activitatii ANRGN se asigura integral din venituri
extrabugetare obtinute din tarife pentru acordarea de licente si autorizatii
potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele publice si din alte surse atrase.
Art. 2
(1) Patrimoniul ANRGN la data constituirii este format din bunurile
preluate in administrare din patrimoniul Societatii Nationale de Gaze Naturale
"Romgaz" - S.A. Lista cuprinzand bunurile - mijloace fixe si mijloace
circulante - si valoarea acestora este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Patrimoniul Societatii Nationale de Gaze Naturale "Romgaz" -
S.A., infiintata prin Hotararea Guvernului nr. 491/1998, se diminueaza cu
valoarea bunurilor cuprinsa in anexa nr. 1.
(3) Predarea-preluarea bunurilor prevazute la alin. (2) se efectueaza pe
baza de protocol incheiat intre Societatea Nationala de Gaze Naturale
"Romgaz" - S.A. si ANRGN in termen de 30 de zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 3
ANRGN se organizeaza si functioneaza pe baza Regulamentului de organizare
si functionare elaborat de aceasta in termen de 30 de zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante si aprobat de ministrul industriei si
comertului.
Art. 4
ANRGN elaboreaza, aplica si urmareste sistemul de reglementari obligatorii
la nivel national, necesar pentru functionarea sectorului si a pietei gazelor
naturale in conditii de eficienta, siguranta, concurenta, transparenta si
protectie a consumatorilor si a mediului.
Art. 5
(1) ANRGN are urmatoarele competente:
a) emite, acorda, suspenda sau retrage autorizatiile si licentele pentru
agentii economici existenti in sectorul gazelor naturale, precum si pentru cei
care vor aparea ca urmare a deschiderii pietei de gaze naturale;
b) avizeaza clauzele si conditiile acordurilor de concesiune ale sistemelor
de transport si distributie a gazelor naturale;
c) stabileste principiile de baza ale contractelor-cadru privind vanzarea,
achizitia, precum si furnizarea gazelor naturale la consumatorii finali;
d) stabileste cerintele, criteriile si procedurile privind alegerea
consumatorilor de gaze naturale;
e) emite norme tehnice, la propunerea agentilor economici din sector,
necesare pentru functionarea eficienta si transparenta a sistemului national de
transport, a altor sisteme de transport, precum si a sistemelor de distributie
a gazelor naturale;
f) elaboreaza recomandari pentru utilizarea eficienta a gazelor naturale;
g) avizeaza regulamentul de programe, functionare si dispecerizare a
sistemului national de transport al gazelor naturale, elaborat de operatorul
acestuia.
(2) ANRGN are si alte competente prevazute de lege.
Art. 6
ANRGN are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza regulamentul de organizare si functionare propriu si
stabileste responsabilitatile personalului, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare;
b) elaboreaza regulamentul privind acordarea licentelor si a autorizatiilor
in sectorul gazelor naturale prin care vor fi stabilite procedurile, termenele
si conditiile de acordare, de suspendare, de retragere sau de modificare a
acestora;
c) stabileste criteriile si metodele pentru calculul preturilor si al
tarifelor, in sectorul gazelor naturale, avand in vedere protejarea intereselor
consumatorilor de gaze naturale;
d) deruleaza programe specifice, inclusiv programe de asistenta si
expertiza aprobate de Guvernul Romaniei;
e) urmareste incheierea si respectarea contractelor de concesiune din
domeniul sectorului de gaze naturale si se autosesizeaza in vederea protejarii
partilor contractante, in conditiile legii;
f) urmareste aplicarea standardelor de calitate in domeniul serviciilor specifice
sectorului gazelor naturale si propune, ori de cate ori constata neconcordante,
adaptarea acestora;
g) creeaza baza de date necesara pentru desfasurarea activitatii sale,
precum si pentru furnizarea de informatii altor organisme implicate in elaborarea
strategiei de dezvoltare a sectorului gazelor naturale, precum si in
activitatea de comert international cu gaze naturale;
h) participa, impreuna cu organismele abilitate de lege, la activitatea de
agrementare tehnica a produselor, procedeelor si echipamentelor noi, precum si
la cea de autorizare si acreditare a laboratoarelor de analiza si incercari din
domeniul gazelor naturale;
i) elaboreaza metodologia proprie de urmarire si control in vederea
respectarii de catre furnizorii de gaze naturale a criteriilor si metodelor de
calcul al preturilor si tarifelor;
j) controleaza aplicarea deciziilor proprii de catre agentii economici din
sectorul gazelor naturale si aplica sanctiuni in cazul nerespectarii acestora;
k) elaboreaza regulamentul pentru autorizarea si verificarea agentilor
economici si a personalului care desfasoara activitati de proiectare si
executie in domeniul gazelor naturale;
l) elaboreaza, in conformitate cu prevederile legale, regulamentul de
constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise
in domeniu;
m) propune organelor competente masuri de prevenire si eliminare a abuzului
de pozitie dominanta pe piata ori de cate ori constata nerespectarea
reglementarilor cu privire la concurenta si la transparenta;
n) instruieste si perfectioneaza continuu personalul propriu, inclusiv cu
asistenta tehnica straina;
o) intocmeste rapoarte anuale asupra activitatii proprii, pe care le da
publicitatii;
p) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 7
Structura organizatorica a ANRGN se stabileste prin anexa la regulamentul
de organizare si functionare.
Art. 8
(1) ANRGN este condusa de un presedinte si un vicepresedinte, functionari
publici, numiti prin ordin al ministrului industriei si comertului pentru o
perioada de 5 ani. Presedintele reprezinta ANRGN in relatiile cu tertii.
(2) Calitatea de presedinte si de vicepresedinte este incompatibila cu
exercitarea oricarei alte functii publice, cu exceptia activitatii didactice,
in conditiile legii. Presedintelui si vicepresedintelui le sunt interzise
exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitatilor de comert si
participarea la administrarea sau la conducerea unor societati comerciale,
regii autonome sau a unor organizatii cooperatiste.
(3) Mandatele presedintelui si vicepresedintelui inceteaza:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin imposibilitate de exercitare a mandatului, constand intr-o
indisponibilitate pe o perioada mai mare de 60 de zile consecutive;
d) la survenirea unei incompatibilitati dintre cele prevazute la alin. (2);
e) prin revocare de catre autoritatea care i-a numit;
f) prin deces.
(4) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite decizii.
(5) Ordinele si deciziile cu caracter normativ se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(6) Deciziile emise de presedinte in exercitarea atributiilor sale pot fi
atacate in contencios administrativ in conditiile legii, in termen de 30 de
zile de la data la care au fost notificate partilor interesate sau de la data
publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei, daca au caracter normativ.
Art. 9
(1) Pentru activitatile de reglementare se constituie un comitet de reglementare,
in vederea obtinerii unui spor de obiectivitate, format din presedinte,
vicepresedinte si 3 reglementatori, functionari publici, numiti de catre
ministrul industriei si comertului.
(2) Deciziile ANRGN cu privire la reglementare sunt adoptate cu votul a cel
putin 3 membri ai comitetului de reglementare.
Art. 10
(1) Comitetul de reglementare al ANRGN este asistat de un consiliu
consultativ format din 9 membri, numiti prin ordin al ministrului industriei si
comertului, pe baza propunerilor primite din partea asociatiilor profesionale
din domeniul gazelor naturale, a societatilor de transport, inmagazinare si
distributie, a asociatiilor consumatorilor de gaze naturale, precum si din
specialisti din cadrul Ministerului Industriei si Comertului sau din
invatamantul superior de specialitate.
(2) Consiliul consultativ asigura armonizarea intereselor agentilor
economici din sector cu cele ale consumatorilor de gaze naturale, evalueaza
impactul reglementarilor ANRGN si face propuneri de imbunatatire a acestora,
potrivit Regulamentului de organizare si functionare a ANRGN.
Art. 11
(1) Personalul ANRGN este angajat, promovat si eliberat din functie in
conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare si functionare, cu
contractul colectiv sau individual de munca si cu reglementarile legale in
vigoare privind legislatia muncii.
(2) Confidentialitatea tuturor informatiilor obtinute in cursul sau ca
urmare a exercitarii atributiilor de serviciu in cadrul ANRGN este obligatorie
pentru tot personalul acesteia si pentru membrii consiliului consultativ, in
conditiile legii.
Art. 12
Salarizarea personalului ANRGN se stabileste in conformitate cu
reglementarile in vigoare pentru institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare.
Art. 13
(1) ANRGN intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli in
conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor, care
va fi supus spre aprobare ministrului industriei si comertului.
(2) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si
cheltuieli al ANRGN raman la dispozitia acesteia si se vor folosi in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
(3) Activitatea economica a ANRGN este supusa controlului Curtii de Conturi
si al celorlalte organe abilitate, potrivit legii.
Art. 14
(1) Agentii economici din sectorul gazelor naturale au obligatia de a pune
la dispozitie ANRGN informatiile necesare pentru desfasurarea in bune conditii
a activitatii acesteia.
(2) Furnizarea cu rea-credinta de informatii incorecte, incomplete sau
eronate, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii,
sa fie considerata infractiune, constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei.
(3) Sanctiunea contraventionala prevazuta la alin. (2) se aplica
persoanelor juridice.
(4) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (2) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre persoane imputernicite din cadrul ANRGN.
(5) Contraventiei prevazute la alin. (2) ii sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 15
Pentru indeplinirea atributiilor sale ANRGN colaboreaza cu Consiliul
Concurentei, Oficiul Concurentei si cu Oficiul pentru Protectia Consumatorilor,
cu ministerele si cu alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale sau locale, cu asociatiile consumatorilor de gaze naturale, cu agentii
economici care functioneaza pe piata gazelor naturale, cu asociatiile
profesionale din domeniul gazelor naturale si cu organizatiile patronale.
Art. 16
(1) In termen de 4 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante ANRGN elaboreaza regulamentul privind acordarea licentelor si
autorizatiilor in sectorul gazelor naturale, in care vor fi stabilite
procedurile, termenele si conditiile de acordare, de suspendare, de retragere
sau de modificare a acestora.
(2) Agentii economici din sectorul gazelor naturale sunt obligati sa
solicite acordarea licentelor si autorizatiilor in termen de cel mult 3 luni de
la emiterea regulamentului prevazut la alin. (1).
(3) In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante ANRGN va emite reglementari privind stabilirea criteriilor si
metodelor pentru calculul preturilor si al tarifelor in sectorul gazelor
naturale.
Art. 17
Termenii specifici utilizati in prezenta ordonanta au intelesul definit in
anexa nr. 2.
Art. 18
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 19
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice
dispozitie contrara.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand bunurile care vor fi preluate in administrare din patrimoniul
Societatii Nationale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. in patrimoniul
Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)
_________________________________________________
Nr. Valoarea
crt. Denumirea - lei -
_________________________________________________
1. Mobilier, aparatura, birotica 300.000.000
2. Calculatoare, periferice 450.000.000
3. Masini, utilaje, instalatii 300.000.000
4. Mijloace de transport 600.000.000
5. Mijloace circulante 550.000.000
_________________________________________________
TOTAL GENERAL: 2.200.000.000
_________________________________________________
ANEXA 2
DEFINITII ALE UNOR TERMENI SPECIFICI
Sectorul gazelor naturale - ansamblul activitatilor si instalatiilor
aferente transportului, dispecerizarii, distributiei si furnizarii gazelor
naturale, precum si ansamblul instalatiilor aferente productiei si
inmagazinarii gazelor naturale.
Furnizor - persoana juridica, romana sau straina, licentiata sa
comercializeze gaze naturale.
Consumator final - persoana fizica sau juridica, romana ori straina, care
cumpara gaze naturale pentru propria utilizare.
Consumator eligibil - persoana fizica sau juridica, romana ori straina,
care are deplina libertate de a cumpara gaze naturale de la orice producator
si/sau furnizor; calitatea de consumator eligibil este stabilita de ANRGN.
Consumator captiv - persoana fizica sau juridica, romana ori straina, care
este obligata, in conformitate cu reglementarile in domeniu, sa contracteze
gaze naturale cu un anumit producator sau furnizor.
Sistem (de transport si/sau de distributie) - ansamblul retelelor de
transport si/sau distributie a gazelor naturale, conectate intre ele, inclusiv
instalatiile si echipamentele aferente.
Autorizatie - permisiune acordata unei persoane juridice, romana sau
straina, pentru a construi, a pune in functiune si a opera sau a modifica o
instalatie de productie, inmagazinare, transport si distributie a gazelor
naturale.
Licenta permisiune acordata unei persoane juridice, romana sau straina,
pentru desfasurarea de activitati comerciale si/sau prestari de servicii in
legatura cu una sau mai multe functiuni de productie, inmagazinare, transport
si distributie a gazelor naturale.
Acces la sistem (de transport si/sau de distributie) dreptul unui
producator, furnizor si/sau consumator de a utiliza sistemul de transport
si/sau de distributie in conditiile legii.