LEGE
Nr. 47 din 18 mai 1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 101 din 22 mai 1992
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Curtea Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie
constitutionala in Romania.
(2) Curtea Constitutionala este independenta fata de orice alta autoritate
publica si se supune numai Constitutiei si prezentei legi.
(3) Scopul Curtii Constitutionale este garantarea suprematiei Constitutiei.
Art. 2
(1) Curtea Constitutionala asigura controlul constitutionalitatii legilor,
a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor Guvernului.
(2) Sint neconstitutionale prevederile actelor normative prevazute la alin.
(1), care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei.
Art. 3
(1) Competenta Curtii Constitutionale nu poate fi contestata de nici o
autoritate publica.
(2) Curtea Constitutionala este singura in drept sa hotarasca asupra
competentei sale, potrivit art. 144 din Constitutie.
Art. 4
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale sint independenti in exercitarea
atributiilor lor si inamovibili pe durata mandatului.
(2) Judecatorii Curtii Constitutionale nu pot fi trasi la raspundere pentru
opiniile si voturile exprimate la adoptarea solutiilor.
Art. 5
Autoritatile publice, institutiile, regiile autonome, societatile
comerciale si orice alte organizatii sint obligate sa comunice informatiile,
documentele si actele pe care le detin, cerute de Curtea Constitutionala pentru
realizarea atributiilor sale.
Art. 6
Sediul Curtii Constitutionale este in municipiul Bucuresti.
CAP. 2
Organizarea Curtii Constitutionale
Art. 7
(1) Curtea Constitutionala se compune din 9 judecatori numiti pentru un
mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau innoit.
(2) Trei judecatori sint numiti de Camera Deputatilor, trei de Senat si
trei de Presedintele Romaniei.
(3) Curtea Constitutionala se innoieste cu o treime din judecatori din 3 in
3 ani.
(4) Fiecare Camera a Parlamentului numeste, cu votul majoritatii membrilor
sai, la propunerea Biroului permanent si pe baza recomandarii Comisiei
juridice, in calitate de judecator, persoana care a intrunit numarul cel mai
mare de voturi.
(5) Candidaturile se pot depune la Comisia juridica de grupurile
parlamentare, de deputati si de senatori. Fiecare candidat va depune
"curriculum vitae" si actele doveditoare ca indeplineste conditiile
prevazute de Constitutie. Candidatii vor fi audiati de comisie si de plenul
Camerei. Raportul Comisiei juridice se va referi motivat la toti candidatii.
Art. 8
(1) Curtea Constitutionala isi desfasoara activitatea in plen sau in
complete de jurisdictie, alcatuite in conditiile prezentei legi.
(2) Cvorumul pentru plenul Curtii Constitutionale este de doua treimi din
numarul judecatorilor Curtii.
Art. 9
(1) Curtea Constitutionala are un presedinte ales prin vot secret, pentru o
perioada de 3 ani, cu majoritatea voturilor judecatorilor, in termen de 5 zile
de la innoirea Curtii.
(2) Pentru alegerea presedintelui, fiecare grupa de judecatori numiti de
Camera Deputatilor, de Senat si de Presedintele Romaniei poate propune o
singura candidatura. Daca la primul tur de scrutin nici un candidat nu
intruneste majoritatea voturilor, se va proceda la al doilea tur de scrutin
intre primii doi clasati sau trasi la sorti, daca toti candidatii obtin acelasi
numar de voturi. Operatiunile de alegere a presedintelui sint conduse de
judecatorul cel mai in virsta.
(3) Presedintele numeste un judecator care ii va tine locul in timpul
absentei.
Art. 10
(1) In caz de vacanta a functiei, se alege un presedinte pina la incheierea
perioadei de 3 ani prevazute la art. 9 alin. (1).
(2) Alegerea are loc in termen de 5 zile de la constatarea vacantei,
potrivit procedurii prevazute la art. 9 alin. (2).
Art. 11
(1) Presedintele Curtii Constitutionale are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea Curtii Constitutionale si repartizeaza cauzele
spre rezolvare;
b) convoaca si prezideaza sedintele in plen ale Curtii Constitutionale;
c) reprezinta Curtea Constitutionala in fata autoritatilor publice si a
altor organizatii, romane sau straine;
d) constata cazurile de incetare a mandatului judecatorilor, prevazute in
prezenta lege, si sesizeaza autoritatile publice care i-au numit, pentru
ocuparea postului devenit vacant;
e) indeplineste alte atributii prevazute de lege sau de regulamentul de
organizare si functionare al Curtii Constitutionale.
(2) Presedintele este ordonator de credite.
CAP. 3
Competenta Curtii Constitutionale
Sectiunea 1
Dispozitii comune
Art. 12
(1) Curtea Constitutionala poate fi sesizata pentru cazurile expres si
limitativ prevazute de art. 144 din Constitutie si in conditiile stabilite
potrivit prezentei legi.
(2) Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si motivate.
Art. 13
(1) Curtea Constitutionala, potrivit competentei stabilite in art. 144 din
Constitutie, pronunta decizii, hotariri si emite avize, dupa cum urmeaza:
A) Decizii, in cazurile in care:
a) se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea
acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor
doua Camere, a Guvernului, a Curtii Supreme de Justitie, a unui numar de cel
putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori, precum si, din oficiu, asupra
initiativelor de revizuire a Constitutiei;
b) se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, la
sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar
sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
c) hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor;
d) hotaraste asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea
unui partid politic.
B) Hotariri, in cazurile in care:
a) vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui
Romaniei si confirma rezultatele sufragiului;
b) constata existenta imprejurarilor care justifica interimatul in
exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica cele constatate
Parlamentului si Guvernului;
c) vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea
referendumului si confirma rezultatele acestuia;
d) verifica indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei
legislative de catre cetateni.
C) Avize consultative pentru propunerea de suspendare din functie a
Presedintelui Romaniei.
(2) Deciziile si hotaririle se pronunta in numele legii.
Art. 14
(1) Sedintele de judecata sint publice, in afara de cazul in care, din
motive intemeiate, presedintele Curtii sau completul de judecata hotaraste
sedinta secreta.
(2) Partile au acces la lucrarile dosarului.
(3) Actele si lucrarile Curtii Constitutionale, pe baza carora aceasta
pronunta deciziile si hotaririle ori emite avizele prevazute la art. 13, nu
sint destinate publicitatii.
Art. 15
Cererile adresate Curtii Constitutionale sint scutite de taxe de timbru.
Art. 16
Procedura jurisdictionala prevazuta de prezenta lege se completeaza cu
regulile procedurii civile, in masura in care ele sint compatibile cu natura
procedurii in fata Curtii Constitutionale. Compatibilitatea se hotaraste
exclusiv de Curte.
Sectiunea a 2-a
Procedura jurisdictionala
1. Controlul constitutionalitatii legilor inainte de promulgare
Art. 17
(1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii legilor,
inainte de promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia
dintre presedintii celor doua Camere, a Guvernului, a Curtii Supreme de
Justitie, a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de
senatori.
(2) In vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale,
cu 5 zile inainte de a fi trimisa spre promulgare, legea se comunica Guvernului
si Curtii Supreme de Justitie si se depune la secretarul general de la Camera
Deputatilor si de la Senat. In cazul in care legea a fost adoptata cu procedura
de urgenta, termenul este de 2 zile.
(3) Data la care legea a fost depusa la secretarii generali ai Camerelor se
aduce la cunostinta in plenul fiecarei Camere, in termen de 24 de ore de la
depunere. Depunerea si comunicarea se fac numai in zilele in care Camerele
Parlamentului lucreaza in plen.
(4) Sesizarea facuta de parlamentari se trimite Curtii Constitutionale in
ziua primirii ei de secretarul general de la Camera respectiva.
Art. 18
(1) In cazul sesizarii Curtii Constitutionale de unul dintre presedintii
celor doua Camere ale Parlamentului, de parlamentari, de Guvern sau de Curtea
Suprema de Justitie, aceasta va comunica Presedintelui Romaniei sesizarea
primita, in ziua inregistrarii.
(2) Daca sesizarea s-a facut de Presedintele Romaniei, de parlamentari sau
de Curtea Suprema de Justitie, Curtea Constitutionala o va comunica, in 24 de
ore de la inregistrare, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului, precizind si data cind vor avea loc dezbaterile.
Art. 19
(1) Pina la data dezbaterilor, presedintii celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernul pot prezenta, in scris, punctul lor de vedere.
(2) Punctul de vedere al Guvernului se prezinta numai sub semnatura
primului-ministru.
Art. 20
(1) Dezbaterea are loc in plenul Curtii Constitutionale, cu participarea judecatorilor
Curtii, pe baza sesizarii, a documentelor si a punctelor de vedere primite,
atit asupra prevederilor mentionate in sesizare, cit si asupra celor de care,
in mod necesar si evident, nu pot fi disociate.
(2) Decizia se pronunta, in urma deliberarii, cu votul majoritatii
judecatorilor si se comunica Presedintelui Romaniei. Decizia prin care se
constata neconstitutionalitatea legii se comunica si presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, in scopul deschiderii procedurii prevazute de art.
145 alin. (1) din Constitutie.
(3) Decizia se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
2. Controlul constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului
Art. 21
(1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii
regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua
Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel putin 50 de deputati
sau de cel putin 25 de senatori.
(2) In cazul in care sesizarea se face de parlamentari, ea se trimite Curtii
Constitutionale de secretarul general de la Camera din care acestia fac parte,
in ziua depunerii, iar Curtea Constitutionala o va comunica, in termen de 24 de
ore de la inregistrare, presedintilor celor doua Camere, cu precizarea datei
cind va avea loc dezbaterea.
(3) Pina la data dezbaterii, presedintii Camerelor pot comunica punctul de
vedere al birourilor permanente.
Art. 22
(1) Dezbaterea are loc in plenul Curtii Constitutionale, pe baza sesizarii
si a punctelor de vedere primite.
(2) Decizia se pronunta cu votul majoritatii judecatorilor Curtii si se
aduce la cunostinta Camerei al carei regulament a fost dezbatut.
(3) Decizia se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(4) Daca prin decizie se constata neconstitutionalitatea unor dispozitii
ale regulamentului, Camera sesizata va reexamina aceste dispozitii, pentru
punerea lor de acord cu prevederile Constitutiei.
3. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
Art. 23
(1) Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor.
(2) Daca, in cursul judecatii, instanta, din oficiu, sau una dintre parti
invoca neconstitutionalitatea unei prevederi dintr-o lege sau ordonanta, de
care depinde judecarea cauzei, exceptia ridicata se trimite Curtii
Constitutionale, spre a se pronunta asupra constitutionalitatii acelei
prevederi.
(3) Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale a caror
constitutionalitate a fost stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din
Constitutie.
(4) Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de instanta in fata careia
s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate printr-o incheiere.
(5) Incheierea va cuprinde punctele de vedere ale partilor pentru
sustinerea sau combaterea exceptiei si opinia instantei asupra exceptiei si va
fi insotita de dovezile depuse de parti. In cazurile in care exceptia a fost
ridicata din oficiu de instanta, incheierea trebuie motivata, cuprinzind si
sustinerile partilor, precum si dovezile necesare.
(6) In perioada solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, instanta
poate dispune, prin incheiere motivata, suspendarea judecatii. Incheierea este
supusa recursului in termen de 5 zile de la data pronuntarii.
Art. 24
(1) Primind incheierea prevazuta la art. 23 alin. (4), presedintele Curtii
Constitutionale va desemna completul de judecata, alcatuit din 3 judecatori, si
pe presedintele acestuia. Presedintele completului desemneaza pe unul dintre
judecatori ca raportor.
(2) In cazul in care judecatorul desemnat ca raportor considera ca exceptia
este vadit nefondata sau incalca prevederile art. 23 alin. (3), va instiinta pe
presedinte pentru convocarea completului de judecata, care poate hotari, cu
unanimitate de voturi, sa respinga exceptia, fara citarea partilor.
(3) In cazul in care nu sint aplicabile prevederile alin. (2), judecatorul
raportor este obligat sa comunice incheierea prin care a fost sesizata Curtea
Constitutionala fiecarei Camere a Parlamentului si Guvernului, indicindu-le
data pina la care pot sa depuna punctul lor de vedere, si va asigura luarea
masurilor necesare pentru administrarea probelor la data judecatii.
(4) Judecata are loc pe baza raportului prezentat de judecatorul raportor,
a incheierii prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala, a punctelor de
vedere prezentate potrivit alin. (3), a probelor administrate, a sustinerilor
partilor, cu citarea acestora si a Ministerului Public.
(5) Partile pot fi reprezentate prin avocati cu drept de a pleda la Curtea
Suprema de Justitie.
Art. 25
(1) Decizia poate fi atacata de parti numai cu recurs, in termen de 10 zile
de la comunicare.
(2) Recursul se judeca de un complet alcatuit din 5 judecatori, din care
unul este presedintele Curtii Constitutionale sau inlocuitorul sau, care il va
prezida.
(3) Daca recursul este admis, instanta de recurs se pronunta, prin aceeasi
decizie, si asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
(4) Decizia primei instante, cit si decizia instantei de recurs se iau cu
majoritate de voturi.
Art. 26
(1) Decizia definitiva prin care se constata neconstitutionalitatea unei
legi sau a unei ordonante constituie temei legal pentru rejudecarea cauzei, la
cererea partii care a invocat exceptia de neconstitutionalitate intr-un proces
civil.
(2) In procesele penale, decizia prevazuta la alin. (1) constituie temei
legal pentru rejudecarea cauzelor in care condamnarea s-a pronuntat pe baza
prevederii legale declarate ca neconstitutionala.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica numai raporturilor juridice
stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991. Repararea daunelor
suferite anterior intrarii in vigoare a Constitutiei din 1991 se reglementeaza
prin lege.
(4) Deciziile definitive pronuntate in conditiile alin. (1) si (2) se
comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
(5) Deciziile definitive se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, sint
obligatorii si au putere numai pentru viitor.
4. Respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei
Art. 27
Curtea Constitutionala vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea
Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului in conditiile
prevazute de legea pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
Art. 28
Hotaririle Curtii Constitutionale se adopta in plen, cu votul majoritatii
judecatorilor Curtii.
5. Judecarea contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui
partid politic
Art. 29
(1) Curtea Constitutionala decide asupra contestatiilor care au ca obiect
constitutionalitatea unui partid politic.
(2) Contestatia privind constitutionalitatea unui partid politic poate fi
formulata de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului sau de Guvern.
Presedintele Camerei poate formula contestatia numai pe baza unei hotariri
adoptate de Camera cu votul majoritatii membrilor sai.
(3) Contestatia trebuie motivata si va fi insotita de dovezile pe care se
intemeiaza.
Art. 30
(1) Pentru solutionarea contestatiei, presedintele Curtii Constitutionale
va desemna un judecator ca raportor, care este obligat sa o comunice, impreuna
cu actele doveditoare, partidului politic la care se refera contestatia,
precizindu-i data pina la care poate depune un memoriu in aparare, insotit de
dovezile corespunzatoare.
(2) Contestatia se judeca de plenul Curtii Constitutionale, cu citarea
contestatorului, a partidului politic a carui constitutionalitate este
contestata si a Ministerului Public, pe baza raportului prezentat de
judecatorul desemnat in acest scop si a probelor administrate, iar decizia se
pronunta cu votul majoritatii judecatorilor Curtii.
(3) Camera Parlamentului care a depus contestatia poate fi reprezentata de
persoana desemnata de aceasta, iar Guvernul, de Ministerul Justitiei. Partidul
politic poate fi reprezentat si prin avocat cu drept de a pleda in fata Curtii
Supreme de Justitie.
(4) Decizia Curtii nu este supusa nici unei cai de atac si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 31
(1) Partidele politice pot fi declarate neconstitutionale in cazurile
prevazute de art. 37 alin. (2) din Constituie.
(2) Decizia de admitere a contestatiei se comunica Tribunalului
municipiului Bucuresti, pentru radierea partidului politic neconstitutional din
evidenta partidelor politice legal constituite.
6. Emiterea avizului pentru suspendarea din functie a Presedintelui
Romaniei
Art. 32
(1) Curtea Constitutionala da aviz consultativ pentru propunerea de
suspendare din functie a Presedintelui Romaniei.
(2) Propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei, impreuna
cu dovezile pe care se intemeiaza se trimit in copie Curtii Constitutionale, de
presedintele care a condus sedinta comuna a celor doua Camere.
(3) Presedintele Curtii Constitutionale, primind cererea, va desemna 3
judecatori ca raportori, cite unul dintre judecatorii numiti de Camera
Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei, care vor efectua toate
investigatiile necesare.
Art. 33
(1) Avizul cu privire la suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei
se emite de plenul Curtii Constitutionale, cu votul majoritatii judecatorilor
Curtii, pe baza dezbaterii raportului prezentat de cei 3 judecatori desemnati
in acest scop, a propunerii de suspendare, a dovezilor si a investigatiilor
facute.
(2) Presedintele Romaniei va fi incunostintat asupra datei fixate pentru
dezbatere si poate da explicatii cu privire la faptele ce i se imputa.
(3) Avizul Curtii Constitutionale se comunica presedintilor celor doua
Camere si Presedintelui Romaniei.
7. Constatarea existentei imprejurarilor care justifica interimatul in
exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei
Art. 34
(1) Curtea Constitutionala constata existenta imprejurarilor care justifica
interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica cele
constatate Parlamentului si Guvernului.
(2) Vacanta functiei de Presedinte al Romaniei se constata la cererea
presedintelui uneia dintre Camerele Parlamentului sau a presedintelui interimar
care exercita atributiile Presedintelui Romaniei in perioada cit acesta este
suspendat din functie.
(3) In cazul in care Presedintele Romaniei a fost suspendat din functie,
cererea pentru constatarea existentei imprejurarilor care justifica interimatul
se face de presedintele care a condus lucrarile sedintei comune a celor doua
Camere ale Parlamentului, pe baza hotaririi adoptate in sedinta comuna.
(4) Daca interimatul functiei de Presedinte al Romaniei se datoreste
imposibilitatii temporare de a-si exercita atributiile, cererea se face de
Presedintele Romaniei sau de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului.
Art. 35
Cererea pentru constatarea existentei imprejurarilor care justifica
interimatul functiei de Presedinte al Romaniei va fi insotita de dovezile
necesare, iar constatarea acestor imprejurari se face de plenul Curtii
Constitutionale, cu votul majoritatii judecatorilor.
Sectiunea a 3-a
Alte dispozitii
Art. 36
Procedura pentru verificarea indeplinirii conditiilor de exercitare a
initiativei legislative de catre cetateni, de verificare a respectarii
regulilor de organizare si desfasurare a referendumului si de confirmare a
rezultatului acestuia se stabileste prin legile privind reglementarea acestor
activitati.
Art. 37
(1) Inainte de sesizarea Parlamentului pentru initierea procedurii
legislative de revizuire a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea
legislativa se depune la Curtea Constitutionala, care este obligata ca in
termen de 10 zile sa se pronunte asupra constitutionalitatii sale.
(2) Decizia Curtii Constitutionale se pronunta in plen, cu votul a doua
treimi din judecatorii Curtii, si se comunica celor ce au initiat proiectul de
lege sau propunerea legislativa ori, dupa caz, reprezentantului acestora.
Decizia se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Proiectul de lege sau propunerea legislativa poate fi prezentata
Parlamentului numai impreuna cu decizia Curtii Constitutionale comunicata potrivit
alin. (2).
CAP. 4
Judecatorii Curtii Constitutionale
Art. 38
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale trebuie sa aiba pregatire juridica
superioara, inalta competenta profesionala si o vechime de cel putin 18 ani in
activitatea juridica sau in invatamintul juridic superior.
(2) Functia de judecator este incompatibila cu oricare alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamintul juridic
superior.
Art. 39
Numirea judecatorilor, in conditiile prezentei legi, se poate face numai cu
acordul prealabil, exprimat in scris, al candidatului. In cazul in care
candidatul ocupa o functie incompatibila cu aceea de judecator al Curtii
Constitutionale sau face parte dintr-un partid politic, acordul trebuie sa
cuprinda angajamentul candidatului de a demisiona, la data numirii, din acea
functie sau din partidul politic al carui membru este.
Art. 40
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale vor depune, in fata Presedintelui
Romaniei si a presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, urmatorul
juramint:
"Jur sa respect si sa apar Constitutia, indeplinindu-mi cu
buna-credinta si fara partinire obligatiile de judecator al Curtii
Constitutionale. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Juramintul se depune individual. Judecatorii Curtii isi vor exercita
functia de la data depunerii juramintului.
Art. 41
Judecatorii Curtii Constitutionale sint obligati:
a) sa-si indeplineasca functia incredintata cu impartialitate si in
respectul Constitutiei;
b) sa pastreze secretul deliberarilor si al voturilor si sa nu ia pozitie
publica sau sa dea consultatii in probleme de competenta Curtii
Constitutionale;
c) in adoptarea actelor Curtii Constitutionale sa-si exprime votul
afirmativ sau negativ, abtinerea de la vot nefiind permisa;
d) sa comunice presedintelui Curtii Constitutionale orice activitate care
ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care il exercita;
e) sa nu permita folosirea functiei pe care o indeplineste in scop de
reclama comerciala sau propaganda de orice fel;
f) sa se abtina de la orice activitate sau manifestare contrare
independentei si demnitatii functiei lor.
Art. 42
Stabilirea abaterilor disciplinare ale judecatorilor, a sanctiunilor si
modului de aplicare a acestora este de competenta exclusiva a plenului Curtii
Constitutionale.
Art. 43
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale nu pot fi arestati sau trimisi in
judecata penala ori contraventionala decit cu aprobarea Biroului permanent al
Camerei Deputatilor, al Senatului sau a Presedintelui Romaniei, dupa caz, si la
cererea procurorului general.
(2) Competenta de judecata, pentru infractiunile savirsite de judecatorii
Curtii Constitutionale, apartine Curtii Supreme de Justitie, Sectia penala.
(3) De la data trimiterii in judecata penala, judecatorul Curtii
Constitutionale este suspendat de drept din functia sa. In caz de condamnare
definitiva, el este exclus de drept, iar in caz de achitare, suspendarea
inceteaza.
Art. 44
(1) Mandatul de judecator al Curtii Constitutionale inceteaza:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit sau in caz de demisie,
de pierdere a drepturilor electorale, de excludere de drept ori de deces;
b) in situatiile de incompatibilitate sau de imposibilitate a exercitarii
functiei de judecator mai mult de 6 luni;
c) in caz de incalcare a prevederilor art. 16 alin. (3) sau art. 37 alin.
(3) din Constitutie sau pentru incalcarea grava a obligatiilor prevazute la
art. 41.
(2) Constatarea incetarii mandatului, potrivit lit. a), se face de
presedintele Curtii Constitutionale, iar in celelalte cazuri, incetarea
mandatului se hotaraste in plen, cu votul majoritatii judecatorilor Curtii.
Art. 45
(1) Cu 3 luni inainte de expirarea mandatului fiecarui judecator,
presedintele Curtii sesizeaza pe presedintele Camerei Parlamentului care a
numit judecatorul sau, dupa caz, pe Presedintele Romaniei, solicitindu-l sa
numeasca un altul in locul lui; numirea trebuie efectuata cu cel putin o luna
inainte de incetarea mandatului judecatorului predecesor.
(2) In cazul in care mandatul a incetat inainte de expirarea duratei pentru
care judecatorul a fost numit, iar perioada ramasa depaseste 6 luni,
presedintele va sesiza autoritatea publica prevazuta la alin. (1), in termen de
cel mult 3 zile de la data incetarii mandatului, in vederea numirii noului
judecator. Mandatul judecatorului astfel numit inceteaza la expirarea duratei
mandatului pe care l-a avut judecatorul inlocuit.
(3) In cazul in care perioada pentru care a fost numit noul judecator,
potrivit alin. (2), este mai mica de 3 ani, acesta va putea fi numit, la
reinnoirea Curtii Constitutionale, pentru un mandat complet de 9 ani.
Art. 46
(1) Dupa incetarea mandatului ca urmare a expirarii perioadei pentru care
el a fost acordat, judecatorul are dreptul sa revina in postul ocupat anterior,
daca numirea sa la Curtea Constitutionala s-a facut cu conditia rezervarii
acestuia.
(2) In cazul in care judecatorul ocupa un post de magistrat, rezervarea
postului este obligatorie.
(3) In perioada cit este rezervat, postul prevazut la alin. (1) si (2)
poate fi ocupat numai prin contract de munca pe durata determinata.
Art. 47
Presedintele Curtii Constitutionale este asimilat cu presedintele Curtii
Supreme de Justitie, iar judecatorii Curtii Constitutionale, cu
vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie.
CAP. 5
Personalul de specialitate si administrativ
Art. 48
(1) Curtea Constitutionala are 7 magistrati-asistenti, subordonati
presedintelui Curtii.
(2) Magistratii-asistenti trebuie sa aiba pregatire juridica superioara si
o vechime de cel putin 10 ani in activitatea juridica sau in invatamintul
juridic superior. Ei se incadreaza prin concurs. Comisia de examinare se numeste
de presedintele Curtii Constitutionale, din 5 judecatori ai Curtii.
(3) Magistratii-asistenti sint asimilati cu consultantii juridici de la
Curtea Suprema de Justitie.
(4) Magistratii-asistenti participa la pregatirea lucrarilor si la redactarea
actelor emise de Curte si pot fi consultati la deliberari. De asemenea, le
revin obligatiile prevazute la art. 41, care se aplica in mod corespunzator.
Art. 49
(1) Secretariatul Curtii Constitutionale este condus de un secretar sef,
asimilat functiei de consultant juridic sef al Curtii Supreme de Justitie.
(2) Nomenclatorul functiilor Secretariatului Curtii si numarul de personal
de specialitate si administrativ se aproba de plenul Curtii. In cadrul
secretariatului functioneaza un compartiment de documentare, cercetare si
informatica si alte compartimente necesare activitatii Curtii.
(3) Secretarul sef isi desfasoara activitatea sub conducerea presedintelui
Curtii Constitutionale. El asigura pregatirea si organizarea lucrarilor Curtii.
(4) Atributiile secretarului sef si cele ale personalului Secretariatului
Curtii Constitutionale se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare al acesteia.
(5) Salarizarea personalului Secretariatului Curtii se face potrivit legii
privitoare la salarizarea personalului Curtii Supreme de Justitie.
CAP. 6
Sanctiuni, dispozitii finale si tranzitorii
Art. 50
(1) Curtea Constitutionala are buget propriu, care face parte integranta
din bugetul de stat.
(2) Proiectul de buget se aproba cu votul majoritatii judecatorilor Curtii
si se inainteaza Guvernului, pentru a fi verificat si inclus in bugetul de
stat.
Art. 51
(1) Prima Curte Constitutionala se constituie in cel mult 10 zile de la
data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) In acest scop, fiecare Camera a Parlamentului numeste cite 3
judecatori, pentru o perioada de 3, de 6 si de 9 ani, cu respectarea
prevederilor art. 7 alin. (4). Judecatorii vor fi numiti in ordinea numarului
de voturi exprimate pentru fiecare candidat. De asemenea, Presedintele Romaniei
numeste 3 judecatori pentru aceleasi perioade.
(3) In termen de 3 zile de la constituire, Curtea isi alege presedintele,
iar in termen de 10 zile adopta regulamentul de organizare si functionare.
Art. 52
Cind Curtea Constitutionala constata ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata si ca a fost ridicata cu rea-credinta, pentru a intirzia
rezolvarea procesului, ea poate sanctiona partea care a invocat exceptia cu o
amenda de 10.000 - 100.000 lei.
Art. 53
Refuzul unei autoritati publice sau oricarei organizatii de a comunica
informatiile, documentele si actele pe care le detine, cerute de Curtea
Constitutionala, se sanctioneaza cu o amenda de 10.000 lei pentru fiecare zi de
intirziere.
Art. 54
(1) Amenzile prevazute la art. 52 si art. 53 se aplica de presedintele
Curtii Constitutionale sau de presedintele completului de judecata, prin
incheiere motivata.
(2) Impotriva incheierii se poate face plingere in termen de 30 de zile de
la comunicare si se solutioneaza de organul care a aplicat amenda. Incheierea
este definitiva si executorie. Sumele de bani se fac venit la bugetul de stat.
Art. 55
Pentru anul 1992, sumele necesare functionarii Curtii Constitutionale se
asigura de Guvern, din rezerva bugetara aflata la dispozitia acestuia.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 mai 1992, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13 mai
1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN