LEGEA
Nr. 47 din 18 mai 1992 * Republicata
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 187 din 7 august 1997
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 138 din 24 iulie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 25 iulie
1997, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 47 din 18 mai 1992 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 101 din 22 mai 1992.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Curtea Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie
constitutionala in Romania.
(2) Curtea Constitutionala este independenta fata de orice alta autoritate
publica si se supune numai Constitutiei si prezentei legi.
(3) Scopul Curtii Constitutionale este garantarea suprematiei Constitutiei.
Art. 2
(1) Curtea Constitutionala asigura controlul constitutionalitatii legilor,
a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor Guvernului.
(2) Sunt neconstitutionale prevederile actelor normative prevazute la alin.
(1), care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei.
(3) In exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai
asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea
legala supusa controlului. De asemenea, Curtea Constitutionala nu se poate
pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra
intelesului sau contrar Constitutiei.
Art. 3
(1) Competenta Curtii Constitutionale este cea stabilita prin Constitutie.
(2) Curtea Constitutionala este singura in drept sa hotarasca asupra
competentei sale. Ea hotaraste in cazurile expres si limitativ prevazute in
art. 144 din Constitutie.
(3) Competenta Curtii Constitutionale, stabilita potrivit alin. (2), nu
poate fi contestata de nici o autoritate publica.
Art. 4
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale sunt independenti in exercitarea
atributiilor lor si inamovibili pe durata mandatului.
(2) Judecatorii Curtii Constitutionale nu pot fi trasi la raspundere pentru
opiniile si voturile exprimate la adoptarea solutiilor.
Art. 5
Autoritatile publice, institutiile, regiile autonome, societatile comerciale
si orice alte organizatii sunt obligate sa comunice informatiile, documentele
si actele pe care le detin, cerute de Curtea Constitutionala pentru realizarea
atributiilor sale.
Art. 6
Sediul Curtii Constitutionale este in municipiul Bucuresti.
CAP. 2
Organizarea Curtii Constitutionale
Art. 7
(1) Curtea Constitutionala se compune din 9 judecatori numiti pentru un
mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau innoit.
(2) Trei judecatori sunt numiti de Camera Deputatilor, trei de Senat si
trei de Presedintele Romaniei.
(3) Curtea Constitutionala se innoieste cu o treime din numarul
judecatorilor din 3 in 3 ani.
(4) Fiecare Camera a Parlamentului numeste, cu votul majoritatii membrilor
sai, la propunerea Biroului permanent si pe baza recomandarii Comisiei
juridice, in calitate de judecator, persoana care a intrunit numarul cel mai
mare de voturi.
(5) Candidaturile se pot depune la Comisia juridica de grupurile
parlamentare, de deputati si de senatori. Fiecare candidat va depune
"curriculum vitae" si actele doveditoare ca indeplineste conditiile
prevazute de Constitutie. Candidatii vor fi audiati de comisie si de plenul
Camerei. Raportul Comisiei juridice se va referi, motivat, la toti candidatii.
Art. 8
(1) Curtea Constitutionala isi desfasoara activitatea in plen, in
conditiile prezentei legi si ale Regulamentului de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale, iar actele Curtii se adopta cu votul majoritatii
judecatorilor, daca prin prezenta lege nu se prevede altfel.
(2) Cvorumul pentru plenul Curtii Constitutionale este de doua treimi din
numarul judecatorilor Curtii.
Art. 9
(1) Curtea Constitutionala are un presedinte ales prin vot secret, pentru o
perioada de 3 ani, cu majoritatea voturilor judecatorilor, in termen de 5 zile
de la innoirea Curtii.
(2) Pentru alegerea presedintelui, fiecare grupa de judecatori numiti de
Camera Deputatilor, de Senat si de Presedintele Romaniei poate propune o
singura candidatura. Daca la primul tur de scrutin nici un candidat nu
intruneste majoritatea voturilor, se va proceda la al doilea tur de scrutin
intre primii doi clasati sau trasi la sorti, daca toti candidatii obtin acelasi
numar de voturi. Operatiunile de alegere a presedintelui sunt conduse de
judecatorul cel mai in varsta.
(3) Presedintele numeste un judecator care ii va tine locul in timpul
absentei.
Art. 10
(1) In caz de vacanta a functiei, se alege un presedinte pana la incheierea
perioadei de 3 ani prevazute la art. 9 alin. (1).
(2) Alegerea are loc in termen de 5 zile de la constatarea vacantei,
potrivit procedurii prevazute la art. 9 alin. (2).
Art. 11
(1) Presedintele Curtii Constitutionale are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea Curtii Constitutionale si repartizeaza cauzele
spre rezolvare;
b) convoaca si prezideaza sedintele in plen ale Curtii Constitutionale;
c) reprezinta Curtea Constitutionala in fata autoritatilor publice si a
altor organizatii, romane sau straine;
d) constata cazurile de incetare a mandatului judecatorilor, prevazute in
prezenta lege, si sesizeaza autoritatile publice care i-au numit, pentru
ocuparea postului devenit vacant;
e) indeplineste alte atributii prevazute de lege sau de Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale.
(2) Presedintele supravegheaza activitatea de ordonator de credite a
secretarului general al Curtii Constitutionale.
CAP. 3
Competenta Curtii Constitutionale
Sectiunea 1
Dispozitii comune
Art. 12
(1) Curtea Constitutionala poate fi sesizata pentru cazurile expres si
limitativ prevazute de art. 144 din Constitutie si in conditiile stabilite
potrivit prezentei legi.
(2) Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si motivate.
Art. 13
(1) Curtea Constitutionala, potrivit competentei stabilite in art. 144 din
Constitutie, pronunta decizii, hotarari si emite avize, dupa cum urmeaza:
A. Decizii, in cazurile in care:
a) se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea
acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor
doua Camere, a Guvernului, a Curtii Supreme de Justitie, a unui numar de cel
putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori, precum si, din oficiu,
asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei;
b) se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, la
sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar
sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
c) hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor;
d) hotaraste asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea
unui partid politic.
B. Hotarari, in cazurile in care:
a) vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui
Romaniei si confirma rezultatele sufragiului;
b) constata existenta imprejurarilor care justifica interimatul in
exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica cele constatate
Parlamentului si Guvernului;
c) vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea
referendumului si confirma rezultatele acestuia;
d) verifica indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei
legislative de catre cetateni.
C. Avize consultative pentru propunerea de suspendare din functie a
Presedintelui Romaniei.
(2) Deciziile si hotararile se pronunta in numele legii.
Art. 14
(1) Sedintele de judecata sunt publice, in afara de cazul in care, din
motive intemeiate, plenul hotaraste sedinta secreta.
(2) Partile au acces la lucrarile dosarului.
(3) Actele si lucrarile Curtii Constitutionale, pe baza carora aceasta
pronunta deciziile si hotararile ori emite avizele prevazute la art. 13, nu
sunt destinate publicitatii.
Art. 15
Cererile adresate Curtii Constitutionale sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 16
Procedura jurisdictionala prevazuta de prezenta lege se completeaza cu
regulile procedurii civile, in masura in care ele sunt compatibile cu natura
procedurii in fata Curtii Constitutionale. Compatibilitatea se hotaraste
exclusiv de Curte.
Sectiunea a 2-a
Procedura jurisdictionala
1. Controlul constitutionalitatii legilor inainte de promulgare
Art. 17
(1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii legilor,
inainte de promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia
dintre presedintii celor doua Camere, a Guvernului, a Curtii Supreme de
Justitie, a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de
senatori.
(2) In vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale,
cu 5 zile inainte de a fi trimisa spre promulgare, legea se comunica Guvernului
si Curtii Supreme de Justitie si se depune la secretarul general al Camerei
Deputatilor si al Senatului. In cazul in care legea a fost adoptata cu
procedura de urgenta, termenul este de 2 zile.
(3) Data la care legea a fost depusa la secretarii generali ai Camerelor se
aduce la cunostinta in plenul fiecarei Camere in termen de 24 de ore de la
depunere. Depunerea si comunicarea se fac numai in zilele in care Camerele
Parlamentului lucreaza in plen.
(4) Sesizarea facuta de parlamentari se trimite Curtii Constitutionale in
ziua primirii ei, de catre secretarul general al Camerei respective.
Art. 18
(1) In cazul sesizarii Curtii Constitutionale de unul dintre presedintii
celor doua Camere ale Parlamentului, de parlamentari, de Guvern sau de Curtea
Suprema de Justitie, aceasta va comunica Presedintelui Romaniei sesizarea
primita, in ziua inregistrarii.
(2) Daca sesizarea s-a facut de Presedintele Romaniei, de parlamentari sau
de Curtea Suprema de Justitie, Curtea Constitutionala o va comunica, in termen
de 24 de ore de la inregistrare, presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, precizand si data cand vor avea loc dezbaterile.
(3) Daca sesizarea s-a facut de presedintele uneia dintre Camerele
Parlamentului, Curtea Constitutionala o va comunica presedintelui celeilalte
Camere, precum si Guvernului, iar daca sesizarea s-a facut de catre Guvern,
Curtea o va comunica presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
prevederile alin. (2) aplicandu-se in mod corespunzator.
Art. 19
(1) Pana la data dezbaterilor, presedintii celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernul pot prezenta, in scris, punctul lor de vedere.
(2) Punctul de vedere al Guvernului se prezinta numai sub semnatura
primului-ministru.
Art. 20
(1) Dezbaterea are loc in plenul Curtii Constitutionale, cu participarea
judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii, a documentelor si a punctelor de
vedere primite, atat asupra prevederilor mentionate in sesizare cat si asupra
celor de care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate.
(2) Decizia se pronunta, in urma deliberarii, cu votul majoritatii
judecatorilor si se comunica Presedintelui Romaniei. Decizia prin care se
constata neconstitutionalitatea legii se comunica si presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, in scopul deschiderii procedurii prevazute de art.
145 alin. (1) din Constitutie.
(3) Decizia se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
2. Controlul constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului
Art. 21
(1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii
regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua
Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel putin 50 de deputati
sau de cel putin 25 de senatori.
(2) In cazul in care sesizarea se face de parlamentari, ea se trimite
Curtii Constitutionale de catre secretarul general al Camerei din care acestia
fac parte, in ziua depunerii, iar Curtea Constitutionala o va comunica, in
termen de 24 de ore de la inregistrare, presedintilor celor doua Camere, cu
precizarea datei cand va avea loc dezbaterea.
(3) Pana la data dezbaterii, presedintii Camerelor pot comunica punctul de
vedere al birourilor permanente.
Art. 22
(1) Dezbaterea are loc in plenul Curtii Constitutionale, pe baza sesizarii
si a punctelor de vedere primite.
(2) Decizia se pronunta cu votul majoritatii judecatorilor Curtii si se
aduce la cunostinta Camerei al carei regulament a fost dezbatut.
(3) Decizia se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(4) Daca prin decizie se constata neconstitutionalitatea unor dispozitii
ale regulamentului, Camera sesizata va reexamina aceste dispozitii, pentru
punerea lor de acord cu prevederile Constitutiei.
3. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
Art. 23
(1) Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei.
(2) Exceptia poate fi ridicata la cererea uneia dintre parti sau, din
oficiu, de catre instanta de judecata.
(3) Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale a caror
constitutionalitate a fost stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din
Constitutie sau prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o
decizie anterioara a Curtii Constitutionale.
(4) Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de catre instanta in fata
careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, printr-o incheiere care
va cuprinde punctele de vedere ale partilor, opinia instantei asupra exceptiei,
si va fi insotita de dovezile depuse de parti. Daca exceptia a fost ridicata
din oficiu, incheierea trebuie motivata, cuprinzand si sustinerile partilor,
precum si dovezile necesare.
(5) Pe perioada solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate judecarea
cauzei se suspenda.
(6) Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala.
Art. 24
(1) Primind incheierea prevazuta la art. 23 alin. (4), presedintele Curtii
Constitutionale va desemna pe unul dintre judecatori ca raportor si va comunica
incheierea prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, indicandu-le data pana la care pot
sa trimita punctul lor de vedere. Prevederile art. 19 alineatul ultim se aplica
in mod corespunzator.
(2) Judecatorul desemnat ca raportor, potrivit alin. (1), este obligat sa
ia masurile necesare pentru administrarea probelor la data judecatii.
(3) Termenul de judecata se stabileste de presedintele Curtii, la data
depunerii raportului.
(4) Judecata are loc pe baza raportului prezentat de judecatorul-raportor,
a incheierii prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala, a punctelor de
vedere prezentate potrivit alin. (1), a probelor administrate, a sustinerilor
partilor, cu citarea acestora si a Ministerului Public.
(5) Partile pot fi reprezentate prin avocati cu drept de a pleda la Curtea
Suprema de Justitie.
Art. 25
(1) Decizia prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare
este definitiva si obligatorie.
(2) In caz de admitere a exceptiei, Curtea se va pronunta si asupra
constitutionalitatii altor prevederi din actul atacat, de care, in mod necesar
si evident, nu pot fi disociate prevederile mentionate in sesizare.
(3) Deciziile sunt obligatorii de la data publicarii lor in Monitorul
Oficial al Romaniei si produc efecte numai pentru viitor.
(4) Deciziile pronuntate in conditiile alin. (1) se comunica celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
4. Respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei
Art. 26
Curtea Constitutionala vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea
Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului in conditiile
prevazute de legea pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
Art. 27
Hotararile Curtii Constitutionale se adopta in plen, cu votul majoritatii
judecatorilor Curtii.
5. Judecarea contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui
partid politic
Art. 28
(1) Curtea Constitutionala decide asupra contestatiilor care au ca obiect
constitutionalitatea unui partid politic.
(2) Contestatia privind constitutionalitatea unui partid politic poate fi
formulata de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului sau de Guvern.
Presedintele Camerei poate formula contestatia numai pe baza unei hotarari
adoptate de Camera cu votul majoritatii membrilor sai.
(3) Contestatia trebuie motivata si va fi insotita de dovezile pe care se
intemeiaza.
Art. 29
(1) Pentru solutionarea contestatiei, presedintele Curtii Constitutionale
va desemna un judecator ca raportor, care este obligat sa o comunice, impreuna
cu actele doveditoare, partidului politic la care se refera contestatia,
precizandu-i data pana la care poate depune un memoriu in aparare, insotit de
dovezile corespunzatoare.
(2) Contestatia se judeca de plenul Curtii Constitutionale, cu citarea
contestatorului, a partidului politic a carui constitutionalitate este
contestata si a Ministerului Public, pe baza raportului prezentat de
judecatorul desemnat in acest scop si a probelor administrate, iar decizia se
pronunta cu votul majoritatii judecatorilor Curtii.
(3) Camera Parlamentului care a depus contestatia poate fi reprezentata de
persoana desemnata de aceasta, iar Guvernul, de Ministerul Justitiei. Partidul
politic poate fi reprezentat si prin avocat cu drept de a pleda in fata Curtii
Supreme de Justitie.
(4) Decizia Curtii nu este supusa nici unei cai de atac si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 30
(1) Partidele politice pot fi declarate neconstitutionale in cazurile
prevazute de art. 37 alin. (2) din Constitutie.
(2) Decizia de admitere a contestatiei se comunica Tribunalului
Municipiului Bucuresti, pentru radierea partidului politic neconstitutional din
evidenta partidelor politice legal constituite.
6. Emiterea avizului pentru suspendarea din functie a Presedintelui
Romaniei
Art. 31
(1) Curtea Constitutionala da aviz consultativ pentru propunerea de
suspendare din functie a Presedintelui Romaniei.
(2) Propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei impreuna
cu dovezile pe care se intemeiaza se trimit in copie Curtii Constitutionale, de
presedintele care a condus sedinta comuna a celor doua Camere.
(3) Presedintele Curtii Constitutionale, primind cererea, va desemna 3
judecatori ca raportori, cate unul dintre judecatorii numiti de Camera
Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei, care vor efectua toate
investigatiile necesare.
Art. 32
(1) Avizul cu privire la suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei
se emite de plenul Curtii Constitutionale, cu votul majoritatii judecatorilor
Curtii, pe baza dezbaterii raportului prezentat de cei 3 judecatori desemnati
in acest scop, a propunerii de suspendare, a dovezilor si a investigatiilor
facute.
(2) Presedintele Romaniei va fi incunostintat asupra datei fixate pentru
dezbatere si poate da explicatii cu privire la faptele ce i se imputa.
(3) Avizul Curtii Constitutionale se comunica presedintilor celor doua
Camere si Presedintelui Romaniei.
7. Constatarea existentei imprejurarilor care justifica interimatul in
exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei
Art. 33
(1) Curtea Constitutionala constata existenta imprejurarilor care justifica
interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica cele
constatate Parlamentului si Guvernului.
(2) Vacanta functiei de Presedinte al Romaniei se constata la cererea
presedintelui uneia dintre Camerele Parlamentului sau a presedintelui interimar
care exercita atributiile Presedintelui Romaniei in perioada cat acesta este
suspendat din functie.
(3) In cazul in care Presedintele Romaniei a fost suspendat din functie,
cererea pentru constatarea existentei imprejurarilor care justifica interimatul
se face de presedintele care a condus lucrarile sedintei comune a celor doua
Camere ale Parlamentului, pe baza hotararii adoptate in sedinta comuna.
(4) Daca interimatul functiei de Presedinte al Romaniei se datoreaza
imposibilitatii temporare de a-si exercita atributiile, cererea se face de
Presedintele Romaniei sau de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului.
Art. 34
Cererea pentru constatarea existentei imprejurarilor care justifica
interimatul functiei de Presedinte al Romaniei va fi insotita de dovezile
necesare, iar constatarea acestor imprejurari se face de plenul Curtii
Constitutionale, cu votul majoritatii judecatorilor.
Sectiunea a 3-a
Alte dispozitii
Art. 35
Procedura pentru verificarea indeplinirii conditiilor de exercitare a
initiativei legislative de catre cetateni, pentru verificarea respectarii
regulilor de organizare si desfasurare a referendumului si de confirmare a
rezultatului acestuia se stabileste prin legile privind reglementarea acestor
activitati.
Art. 36
(1) Inainte de sesizarea Parlamentului pentru initierea procedurii
legislative de revizuire a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea
legislativa se depune la Curtea Constitutionala, care este obligata ca, in
termen de 10 zile, sa se pronunte asupra constitutionalitatii sale.
(2) Decizia Curtii Constitutionale se pronunta in plen, cu votul a doua
treimi din numarul judecatorilor Curtii, si se comunica celor care au initiat
proiectul de lege sau propunerea legislativa ori, dupa caz, reprezentantului
acestora. Decizia se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Proiectul de lege sau, dupa caz, propunerea legislativa se depune la
Curte, insotita de avizul Consiliului Legislativ.
(4) Proiectul de lege sau propunerea legislativa poate fi prezentata
Parlamentului numai impreuna cu decizia Curtii Constitutionale comunicata
potrivit alin. (2).
CAP. 4
Judecatorii Curtii Constitutionale
Art. 37
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale trebuie sa aiba pregatire juridica
superioara, inalta competenta profesionala si o vechime de cel putin 18 ani in
activitatea juridica sau in invatamantul juridic superior.
(2) Functia de judecator este incompatibila cu oricare alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul juridic
superior.
Art. 38
Numirea judecatorilor, in conditiile prezentei legi, se poate face numai cu
acordul prealabil, exprimat in scris, al candidatului. In cazul in care
candidatul ocupa o functie incompatibila cu aceea de judecator al Curtii
Constitutionale sau face parte dintr-un partid politic, acordul trebuie sa
cuprinda angajamentul candidatului de a demisiona, la data numirii, din acea
functie sau din partidul politic al carui membru este.
Art. 39
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale vor depune, in fata Presedintelui
Romaniei si a presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, urmatorul
juramant:
"Jur sa respect si sa apar Constitutia, indeplinindu-mi cu
buna-credinta si fara partinire obligatiile de judecator al Curtii
Constitutionale. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Juramantul se depune individual. Judecatorii Curtii isi vor exercita
functia de la data depunerii juramantului.
Art. 40
Judecatorii Curtii Constitutionale sunt obligati:
a) sa-si indeplineasca functia incredintata cu impartialitate si in
respectul Constitutiei;
b) sa pastreze secretul deliberarilor si al voturilor si sa nu ia pozitie
publica sau sa dea consultatii in probleme de competenta Curtii
Constitutionale;
c) in adoptarea actelor Curtii Constitutionale sa-si exprime votul
afirmativ sau negativ, abtinerea de la vot nefiind permisa;
d) sa comunice presedintelui Curtii Constitutionale orice activitate care
ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care il exercita;
e) sa nu permita folosirea functiei pe care o indeplinesc in scop de
reclama comerciala sau propaganda de orice fel;
f) sa se abtina de la orice activitate sau manifestari contrare
independentei si demnitatii functiei lor.
Art. 41
Stabilirea abaterilor disciplinare ale judecatorilor, a sanctiunilor si a
modului de aplicare a acestora este de competenta exclusiva a plenului Curtii
Constitutionale.
Art. 42
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale nu pot fi arestati sau trimisi in
judecata penala ori contraventionala decat cu aprobarea Biroului permanent al
Camerei Deputatilor, al Senatului sau a Presedintelui Romaniei, dupa caz, si la
cererea procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de
Justitie.
(2) Competenta de judecata, pentru infractiunile savarsite de judecatorii
Curtii Constitutionale, apartine Curtii Supreme de Justitie, Sectia penala.
(3) De la data trimiterii in judecata penala, judecatorul Curtii
Constitutionale este suspendat de drept din functia sa. In caz de condamnare
definitiva, el este exclus de drept, iar in caz de achitare, suspendarea
inceteaza.
Art. 43
(1) Mandatul de judecator al Curtii Constitutionale inceteaza:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit sau in caz de demisie,
de pierdere a drepturilor electorale, de excludere de drept ori de deces;
b) in situatiile de incompatibilitate sau de imposibilitate a exercitarii
functiei de judecator mai mult de 6 luni;
c) in caz de incalcare a prevederilor art. 16 alin. (3) sau ale art. 37
alin. (3) din Constitutie sau pentru incalcarea grava a obligatiilor prevazute
la art. 40.
(2) Constatarea incetarii mandatului, potrivit lit. a), se face de
presedintele Curtii Constitutionale, iar in celelalte cazuri, incetarea
mandatului se hotaraste in plen, cu votul majoritatii judecatorilor Curtii.
Art. 44
(1) Cu 3 luni inainte de expirarea mandatului fiecarui judecator,
presedintele Curtii sesizeaza pe presedintele Camerei Parlamentului care a
numit judecatorul sau, dupa caz, pe Presedintele Romaniei, solicitandu-l sa
numeasca un altul in locul lui; numirea trebuie efectuata cu cel putin o luna
inainte de incetarea mandatului judecatorului predecesor.
(2) In cazul in care mandatul a incetat inainte de expirarea duratei pentru
care judecatorul a fost numit, iar perioada ramasa depaseste 6 luni,
presedintele va sesiza autoritatea publica prevazuta la alin. (1), in termen de
cel mult 3 zile de la data incetarii mandatului, in vederea numirii unui nou
judecator. Mandatul judecatorului astfel numit inceteaza la expirarea duratei
mandatului pe care l-a avut judecatorul inlocuit.
(3) In cazul in care perioada pentru care a fost numit noul judecator,
potrivit alin. (2), este mai mica de 3 ani, acesta va putea fi numit, la
reinnoirea Curtii Constitutionale, pentru un mandat complet de 9 ani.
Art. 45
(1) Dupa incetarea mandatului ca urmare a expirarii perioadei pentru care
el a fost acordat, judecatorul are dreptul sa revina in postul ocupat anterior,
daca numirea sa la Curtea Constitutionala s-a facut cu conditia rezervarii
acestuia.
(2) In cazul in care judecatorul ocupa un post de magistrat, rezervarea
postului este obligatorie.
(3) In perioada cat este rezervat, postul prevazut la alin. (1) si (2)
poate fi ocupat numai prin contract de munca pe durata determinata.
Art. 46
Presedintele Curtii Constitutionale este asimilat cu presedintele Curtii
Supreme de Justitie, iar judecatorii Curtii Constitutionale, cu
vicepresedintele Curtii Supreme de Justitie.
CAP. 5
Personalul de specialitate si administrativ
Art. 47
(1) Curtea Constitutionala are 10 magistrati-asistenti, subordonati
presedintelui Curtii, dintre care unul este magistrat-asistent sef.
(2) Magistratii-asistenti trebuie sa aiba pregatire juridica superioara si
o vechime de cel putin 10 ani in activitatea juridica sau in invatamantul
juridic superior. Ei sunt incadrati prin concurs. Comisia de examinare, formata
din 5 judecatori ai Curtii, se numeste de catre presedintele Curtii
Constitutionale.
(3) Magistratii-asistenti sunt asimilati cu magistratii-asistenti de la
Curtea Suprema de Justitie.
(4) Magistratii-asistenti participa la pregatirea lucrarilor si la
redactarea actelor emise de Curte si pot fi consultati la deliberari. De
asemenea, acestora le revin obligatiile prevazute la art. 40, care se aplica in
mod corespunzator.
Art. 48
(1) Secretariatul Curtii Constitutionale este condus de un secretar
general, asimilat functiei de secretar de stat, numit si revocat de plenul
Curtii dintre juristii cu o vechime in activitatea juridica de cel putin 10 ani
si activitate meritorie.
(2) Nomenclatorul functiilor Secretariatului Curtii si numarul de personal
de specialitate si administrativ se aproba de plenul Curtii. In cadrul
secretariatului functioneaza un compartiment de documentare, cercetare si
informatica si alte compartimente necesare activitatii Curtii.
(3) Secretarul general isi desfasoara activitatea sub supravegherea
presedintelui Curtii Constitutionale. El asigura pregatirea, organizarea si
coordonarea lucrarilor Curtii si este ordonator de credite, in conditiile art.
11 alin. (2).
(4) Atributiile secretarului general si cele ale personalului
Secretariatului Curtii Constitutionale se stabilesc prin Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii.
(5) Salarizarea personalului Secretariatului Curtii se face potrivit legii
privitoare la salarizarea personalului Curtii Supreme de Justitie.
CAP. 6
Sanctiuni, dispozitii finale si tranzitorii
Art. 49
(1) Curtea Constitutionala are un buget propriu, care face parte integranta
din bugetul de stat.
(2) Proiectul de buget se aproba, cu avizul consultativ al Ministerului
Finantelor, de plenul Curtii, si se inainteaza Guvernului pentru a fi inclus
distinct in proiectul bugetului de stat supus legiferarii. Eventualele obiectii
ale Curtii Constitutionale la proiectul de buget al Guvernului se prezinta Parlamentului
spre solutionare.
Art. 50
(1) Prima Curte Constitutionala se constituie in cel mult 10 zile de la
data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) In acest scop, fiecare Camera a Parlamentului numeste cate 3 judecatori,
pentru o perioada de 3, 6 si 9 ani, cu respectarea prevederilor art. 7 alin.
(4). Judecatorii vor fi numiti in ordinea numarului de voturi exprimate pentru
fiecare candidat. De asemenea, Presedintele Romaniei numeste 3 judecatori
pentru aceleasi perioade.
(3) In termen de 3 zile de la constituire, Curtea isi alege presedintele,
iar in termen de 10 zile adopta regulamentul de organizare si functionare.
Art. 51
Cand Curtea Constitutionala constata ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata si ca a fost ridicata cu rea-credinta pentru a intarzia
rezolvarea procesului, ea poate sanctiona partea care a invocat exceptia cu o
amenda de 10.000 - 100.000 lei.
Art. 52
Refuzul unei autoritati publice sau al oricarei organizatii, de a comunica
informatiile, documentele si actele pe care le detine, cerute de Curtea
Constitutionala, se sanctioneaza cu o amenda de 10.000 lei pentru fiecare zi de
intarziere.
Art. 53
Amenzile prevazute la art. 51 si art. 52 se aplica de presedintele Curtii
Constitutionale sau de presedintele completului de judecata, prin incheiere
motivata.
(2) Impotriva incheierii se poate face plangere in termen de 30 de zile de
la comunicare si se solutioneaza de organul care a aplicat amenda. Incheierea
este definitiva si executorie. Sumele de bani se fac venit la bugetul de stat.
Art. 54
Pentru anul 1992, sumele necesare functionarii Curtii Constitutionale se
asigura de Guvern, din rezerva bugetara aflata la dispozitia acestuia.