HOTARARE Nr. 12 din 4 noiembrie 1997
pentru adoptarea Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 12 noiembrie 1997
In temeiul art. 8 alin. (1), art. 11 alin. (1) lit. e) si al art. 48 alin.
(4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata,
Plenul Curtii Constitutionale adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Aproba Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale,
prevazut in anexa.
Art. 2
Prezenta hotarare impreuna cu regulamentul-anexa se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
In termen de 7 zile, Serviciul de documentare, cercetare si informatica va
realiza o brosura cuprinzand prevederile din Constitutie referitoare la Curtea
Constitutionala, Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, si Regulamentul de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale.
Prezenta hotarare a fost adoptata de Plenul Curtii Constitutionale, in
sedinta sa din data de 4 noiembrie 1997, la care au participat: prof. univ. dr.
Ioan Muraru - presedinte, prof. univ. dr. Costica Bulai, prof. univ. dr. Viorel
Mihai Ciobanu, conf. univ. dr. Mihai Constantinescu, prof. univ. dr. Nicolae
Popa, prof. univ. dr. Lucian Stangu, conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu,
dr. Romul Petru Vonica si prof. univ. dr. Victor Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Curtii Constitutionale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Curtea Constitutionala se organizeaza si functioneaza in baza dispozitiilor
art. 140-145 din Constitutia Romaniei, ale Legii nr. 47 din 18 mai 1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, si ale prezentului
regulament, emis potrivit prevederilor acestei legi.
Art. 2
Prezentul regulament stabileste reguli complementare de procedura,
atributiile personalului de specialitate si administrativ, precum si reguli de
disciplina si de raspundere disciplinara.
Art. 3
Dispozitiile regulamentului se interpreteaza in conformitate cu prevederile
Legii nr. 47/1992 si ale celorlalte dispozitii legale aplicabile magistratilor
si functionarilor publici.
CAP. 2
Plenul si presedintele Curtii Constitutionale
Art. 4
Plenul Curtii Constitutionale, alcatuit din judecatorii Curtii,
indeplineste atributiile acesteia, prevazute de Constitutie si legi.
Plenul poate lua orice masura necesara pentru buna desfasurare a
activitatii Curtii.
Art. 5
Cvorumul pentru Plenul Curtii Constitutionale este, potrivit legii, de doua
treimi din numarul judecatorilor Curtii.
Plenul hotaraste cu votul majoritatii judecatorilor Curtii, daca prin lege
nu se prevede altfel.
Solutiile adoptate de plen in materie jurisdictionala se inscriu in condica
sedintelor de judecata, iar in celelalte cazuri se consemneaza, pentru fiecare
sedinta in parte, intr-un proces-verbal intocmit de seful Serviciului de
pregatire a lucrarilor si secretariat, in baza caruia secretarul general
redacteaza o hotarare.
Pentru exercitarea altor atributii decat cele jurisdictionale, plenul se
convoaca de presedintele Curtii Constitutionale, din proprie initiativa sau la
cererea scrisa a unui judecator. Convocarea se face cu anuntarea ordinii de zi,
care se adopta in plen, la inceputul sedintei.
Art. 6
Presedintele Curtii Constitutionale indeplineste atributiile prevazute in
sarcina sa de Legea nr. 47/1992, precum si urmatoarele atributii:
a) ia masuri pentru comunicarea sesizarii Curtii autoritatilor publice
prevazute de lege, pentru incunostintarea judecatorilor Curtii asupra punctelor
de vedere sau altor acte justificative primite si pentru desemnarea
judecatorilor-raportori;
b) dispune, potrivit legii, publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei si
comunicarea actelor Curtii;
c) instiinteaza pe Presedintele Romaniei in situatia prevazuta la art. 32
alin. (2) din Legea nr. 47/1992;
d) conduce compartimentul magistratilor-asistenti;
e) numeste pe magistratul-asistent sef si ii repartizeaza pe
magistratii-asistenti pe langa cate un judecator al Curtii;
f) dispune delegarile de atributii;
g) incheie si desface, in conditiile legii, contractele individuale de
munca;
h) stabileste procedura audientelor la nivelul Curtii Constitutionale;
i) exercita autoritatea disciplinara in conditiile prezentului regulament;
j) dispune organizarea concursurilor pentru angajarea
magistratilor-asistenti;
k) aproba efectuarea concediilor de odihna, in conditiile legii, de catre
judecatori, magistratul-asistent sef, magistratii-asistenti si de catre
secretarul general si dispune rechemarea acestora din concediul de odihna;
aproba concediile fara plata si concediile de 3-5 zile pe an platite, pentru
evenimente deosebite;
l) stabileste raspunderea materiala a angajatilor Curtii, pe baza
propunerilor secretarului general.
In problemele privind personalul, delegarea de atributii si administratia
Curtii presedintele emite ordine.
CAP. 3
Magistratii-asistenti
Art. 7
Magistratii-asistenti sunt angajati cu contract individual de munca, fac
parte, potrivit legii, din Corpul magistratilor si au urmatoarele obligatii
principale in legatura cu pregatirea lucrarilor si redactarea actelor emise de
Curtea Constitutionala:
a) preiau dosarele jurisdictionale in care a fost desemnat ca raportor
judecatorul pe langa care sunt repartizati, intocmesc conceptul de citare si
redacteaza corespondenta in legatura cu solutionarea cauzei;
b) ajuta pe judecatorul-raportor sa se documenteze asupra solutiilor din
jurisprudenta si doctrina romana si straina, in legatura cu cauzele la care
participa, si sa-si intocmeasca raportul;
c) verifica legalitatea indeplinirii procedurilor de citare si de
comunicare in dosarele la solutionarea carora participa;
d) redacteaza proiectele de decizii, hotarari si avize sub controlul
judecatorului-raportor;
e) urmaresc corecta publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
deciziilor pe care le-au redactat si semnaleaza presedintelui Curtii
eventualele erori constatate;
f) intocmesc fisele de jurisprudenta dupa modelul stabilit de catre plen;
g) indeplinesc orice alte sarcini stabilite de catre judecatorul pe langa
care sunt repartizati;
h) efectueaza serviciul de permanenta.
Magistratul-asistent repartizat pe langa presedintele Curtii
Constitutionale indeplineste atributiile prevazute in fisa postului.
Art. 8
Magistratul-asistent sef are urmatoarele atributii:
a) urmareste ca activitatea magistratilor-asistenti sa se desfasoare in
conformitate cu dispozitiile Legii nr. 47/1992 si ale prezentului regulament;
b) prezinta presedintelui Curtii actele de sesizare a acesteia, in vederea
numirii judecatorului-raportor si stabilirii termenului de judecata, dupa caz;
c) ia masuri pentru inlocuirea magistratului-asistent care lipseste cu un
alt magistrat-asistent;
d) exercita atributiile de magistrat-asistent in cauzele privitoare la art.
144 lit. a) din Constitutie;
e) exercita atributiile de consilier juridic al Curtii;
f) colaboreaza cu Serviciul de cercetare, documentare si informatica la
lucrarile de sistematizare a practicii jurisdictionale constitutionale si
confirma exactitatea datelor si informatiilor privind activitatea
jurisdictionala a Curtii;
g) asigura programarea magistratilor-asistenti pentru efectuarea
serviciului de permanenta.
CAP. 4
Functionarea Curtii
Sectiunea 1
Registrele Curtii
Art. 9
Registrele Curtii Constitutionale sunt urmatoarele:
a) registrul de intrare-iesire a corespondentei, in care se trec, in
ordine, toate actele de sesizare, cererile si celelalte acte ce privesc activitatea
jurisdictionala a Curtii, precum si toate scrisorile, petitiile si adresele cu
caracter administrativ;
b) registrele de dosare, in care se trec, in ordinea intrarii, toate actele
de sesizare a Curtii; numarul de inregistrare al fiecarui act de sesizare
formeaza numarul de dosar, la care se adauga o litera de la A la I, in functie
de incadrarea sesizarii in categoriile de atributii prevazute la art. 144 din
Constitutie; sub acelasi numar se vor inregistra si toate cererile depuse
ulterior sau adresele trimise de Curte in legatura cu cauza respectiva;
c) opisul alfabetic, in care se trec denumirea organului sau numele
persoanei care a facut sesizarea si numarul dosarului; in cazul in care actul
de sesizare apartine unui grup de deputati sau de senatori, in opisul alfabetic
se va trece numai numele primului deputat, respectiv senator;
d) registrul informativ, in care se mentioneaza, pentru fiecare dosar:
primul termen de judecata si termenele urmatoare acordate de Curte; data
iesirii dosarului din arhiva si persoana careia i s-a predat; data reintrarii
dosarului in arhiva; numarul si data deciziei, hotararii sau avizului si
solutia pe scurt;
e) registrul de termene al arhivei, in care se trec dosarele, pe termenele
de judecata fixate;
f) condica sedintelor de judecata, in care se trec toate dosarele din
sedinta respectiva, in ordinea inscrisa in lista cauzelor, solutia, numele
judecatorilor si al magistratului-asistent;
g) registrele de evidenta a redactarii actelor Curtii, in care se trec - in
ordine si separat, in functie de distinctia facuta de art. 13 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 -, toate deciziile si hotararile pronuntate, precum si
avizele emise; data redactarii se considera data depunerii la mapa a deciziei,
hotararii sau avizului in forma dactilografiata.
La sfarsitul fiecarui an, dupa ultima operatiune din fiecare registru, se
va intocmi un proces-verbal de inchidere, care va fi semnat de secretarul
general si de magistratul-asistent sef, aplicandu-se sigiliul. Inscrierile se
vor face in aceleasi registre, reincepandu-se numerotarea, daca este cazul.
Art. 10
Presedintele Curtii poate aproba si alte registre decat cele prevazute la
art. 9.
Art. 11
Modelul registrelor folosite de Curte se aproba de plenul acesteia.
Sectiunea a 2-a
Activitatea premergatoare sedintelor de dezbateri
Art. 12
Actele de sesizare a Curtii sunt cele stabilite de lege, sosite prin posta
sau prin curier. Ele se depun la registratura, unde, in aceeasi zi, primesc
data certa, dupa care se predau, prin magistratul-asistent sef, presedintelui
Curtii, avand atasate si plicurile.
Celelalte cereri si acte, de orice natura, inclusiv corespondenta cu
caracter administrativ, sosite prin posta sau prin curier ori depuse personal,
cat si cele transmise telegrafic sau prin telefax, se inregistreaza, iar apoi
se prezinta, dupa caz, presedintelui sau secretarului general, in cazul
corespondentei postale, sau prin curier, impreuna cu plicurile in care au fost
trimise.
In cazul in care Curtea se sesizeaza din oficiu asupra constitutionalitatii
initiativelor de revizuire a Constitutiei, actul prin care se declanseaza
procedura jurisdictionala este incheierea prin care plenul a hotarat acest
lucru.
Dovezile de comunicare a procedurii se primesc direct la arhiva Curtii, sub
semnatura, dupa care se ataseaza la dosar, arhivarul-registrator atestand
despre aceasta pe conceptul de citare.
Corespondenta cu caracter secret se prezinta, nedesfacuta, direct
presedintelui Curtii, fiind evidentiata intr-un registru special.
Plicurile care poarta mentiunea "confidential" se inregistreaza
in registrul prevazut la alineatul precedent numai cu aceasta mentiune, fara a
fi desfacute, dupa care se predau destinatarului.
Art. 13
Presedintele Curtii, primind actul de sesizare, numeste, dupa caz, unul sau
mai multi judecatori ca raportori, care vor referi asupra punctelor de vedere
si relatiilor cerute, solutiilor din doctrina si jurisprudenta romana si
straina, precum si asupra oricaror elemente necesare dezbaterilor.
In cazurile prevazute la art. 144 lit. a), b), c), h) si i) din Constitutie
termenul de depunere a raportului nu poate depasi, de regula, 60 de zile de la
data inregistrarii sesizarii, in conditiile art. 23 alin. (4) din Legea nr.
47/1992.
Dupa luarea masurilor prevazute la alin. 1, actele de sesizare se
restituie, de magistratul-asistent sef, la registratura, unde, in aceeasi zi,
primesc numarul din registrul de dosare si se inscriu, totodata, in registrul
prevazut de art. 9 lit. c) din prezentul regulament.
Magistratul-asistent repartizat pe langa judecatorul desemnat ca raportor
pregateste dezbaterile.
Art. 14
Termenul de judecata se stabileste de presedintele Curtii, la data
depunerii raportului, fara ca acesta sa poata depasi 30 de zile.
Dupa fixarea termenului de judecata dosarele vor fi inregistrate in
registrele prevazute la art. 9 lit. d), e) si f) din prezentul regulament.
Art. 15
Daca actul de sesizare vizeaza atributia Curtii prevazuta la art. 144 lit.
c) din Constitutie, judecatorul-raportor verifica daca sunt indeplinite
cerintele prevazute la art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 si, daca este
cazul, va solicita completarea actului de sesizare, stabilind si termenul in
care instanta sa raspunda. Daca judecatorul-raportor sau, ulterior, plenul
apreciaza ca este necesar, se va solicita instantei trimiterea dosarului in
care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate.
Magistratul-asistent, pe baza dispozitiilor judecatorului-raportor, va
redacta adresele necesare obtinerii punctelor de vedere prevazute de art. 24
alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
Art. 16
Pe coperta dosarului se vor mentiona numai: denumirea Curtii, numarul
dosarului, autorii sesizarii, obiectul cauzei si termenul de judecata.
Dosarul trebuie sa aiba toate filele cusute si numerotate; dupa
solutionarea definitiva se va proceda la snuruire si la aplicarea sigiliului,
iar pe fata interioara a ultimei coperte referentul cu atributii de
arhivar-registrator va certifica numarul filelor, in cifre si in litere.
Scoaterea din incinta Curtii, precum si fotocopierea, pentru parti, a
dosarelor, actelor si lucrarilor sunt interzise.
Dosarele vor fi puse la dispozitia partilor pentru studiu numai in arhiva, dupa
identificarea si notarea de catre referentul cu atributii de
arhivar-registrator a prenumelui si numelui persoanelor care le solicita,
verificandu-se actele de identitate, procurile sau delegatiile, precum si
integralitatea dosarului la restituire.
Art. 17
Magistratul-asistent intocmeste conceptele de citare, dispune emiterea
procedurilor de chemare in fata Curtii si comunicarea copiilor de pe actele de
sesizare, urmareste primirea punctelor de vedere sau a memoriilor prevazute de
lege si asigura aducerea la indeplinire a tuturor lucrarilor dispuse de
presedinte sau de judecatorul-raportor, dupa caz.
Totodata, magistratul-asistent ia masuri de multiplicare, pentru fiecare
dintre judecatori, a actului de sesizare, a raportului intocmit in cauza, a
fisei dosarului si, la cerere, a punctelor de vedere legal primite in vederea
solutionarii cauzei.
Dupa depunerea raportului, magistratul-asistent asigura, la cerere,
consultarea dosarului de catre oricare judecator al Curtii.
Expedierea corespondentei se face numai pe cale oficiala, prin posta, agent
sau curier.
Chemarea in fata Curtii se poate face si telefonic sau prin telegrama,
telex ori telefax, pe conceptul de citare urmand sa se faca mentiune despre
procedeul folosit, data si ora comunicarii.
In cazul persoanelor care au domiciliul sau sediul in strainatate, citarea
se va face in limba romana, iar deciziile pronuntate se vor comunica netraduse,
in mod direct, prin posta, recomandat, pe baza de recipisa si cu confirmare de
primire.
Art. 18
Magistratul-asistent preia dosarele de la arhiva, prin semnatura in
registrul de termene, cu cel putin 48 de ore inaintea sedintei, dupa care:
a) intocmeste lista cauzelor si dispune ca grefa sa o distribuie membrilor
plenului si sa o afiseze cu minimum 24 de ore inaintea termenului de dezbateri;
b) verifica daca au sosit la Curte si s-au atasat la dosar dovezile de
inmanare sau de comunicare a citatiilor si a celorlalte acte procedurale,
precum si memoriile formulate in aparare, punctele de vedere, actele si
relatiile solicitate de presedintele Curtii ori de judecatorul-raportor;
c) verifica legalitatea indeplinirii procedurilor de citare sau de
comunicare atasate la dosar.
Despre neregulile procedurale constatate, magistratul-asistent informeaza,
in scris, pe presedintele Curtii.
Verificarile mentionate la lit. b) si c) se fac si inaintea inceperii
dezbaterilor.
Art. 19
Presedintele Curtii asigura persoanelor implicate in mod direct in
solutionarea cauzei studierea din timp a dosarelor.
In cazurile in care, potrivit legii, este citat Ministerul Public, acestuia
i se comunica, o data cu citatia, si actul de sesizare.
In cauzele privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate,
dosarele pot fi consultate de parti sau de avocatii acestora, pe baza de
imputernicire.
Sectiunea a 3-a
Activitatea in timpul sedintelor de dezbateri
Art. 20
La sedinte participa toti judecatorii Curtii, in afara de situatiile in
care unii sunt impiedicati in mod justificat.
Sedintele sunt prezidate de presedintele Curtii.
La sedinte participa, in mod obligatoriu, magistratul-asistent repartizat
pe langa judecatorul desemnat ca judecator-raportor, iar in cazurile prevazute
de lege, reprezentantul Ministerului Public si alte persoane sau autoritati,
citate in acest scop.
In cazurile in care legea nu obliga la citare, dezbaterea are loc numai cu
participarea judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente
aflate la dosar. Presedintele Curtii, poate invita, pentru relatii, persoanele
socotite necesare.
Art. 21
Accesul publicului este limitat la numarul de locuri din sala de sedinta.
Secretarul general va lua masuri pentru asigurarea accesului publicului in sala
de sedinta.
In scopul asigurarii solemnitatii sedintei, utilizarea in sala de sedinta a
aparatelor ce permit inregistrarea, fixarea sau transmiterea cuvantului ori a
imaginii este admisa numai inainte de inceperea dezbaterilor si cu autorizarea
prealabila a presedintelui Curtii.
Este interzis ca in sala de sedinta sa se faca propaganda de orice fel,
prin viu grai ori prin afise, pancarte sau alte materiale de acest gen, sub
sanctiunea evacuarii din sala si a sesizarii organelor de politie, daca
presedintele Curtii apreciaza ca fapta are caracter grav.
Dispozitiile art. 122 si 123 din Codul de procedura civila sunt aplicabile.
Art. 22
In timpul sedintelor publice, judecatorii, magistratii-asistenti,
procurorii si avocatii poarta roba si insigna.
Art. 23
Magistratul-asistent care a pregatit dezbaterile intra in sala de sedinta
inainte de inceperea dezbaterilor, verifica respectarea dispozitiilor art. 21
din prezentul regulament si asigura prezenta la usa a aprodului.
Art. 24
Dupa deschiderea dezbaterilor de catre presedintele Curtii, cauzele sunt
strigate, in ordinea stabilita prin lista de sedinta, de catre
magistratul-asistent.
In fiecare cauza, daca este cazul, magistratul-asistent face apelul
partilor si al celorlalte autoritati sau persoane citate, dupa care refera
asupra modului in care s-a efectuat procedura de citare a persoanelor sau a
autoritatilor chemate la proces si, daca s-au indeplinit celelalte masuri
dispuse de Curte, refera pe scurt asupra obiectului cauzei si stadiului in care
se afla judecata acesteia.
Art. 25
O data legal sesizata, Curtea procedeaza la examinarea
constitutionalitatii, nefiind aplicabile dispozitiile referitoare la
suspendarea, intreruperea sau stingerea procesului.
Art. 26
In cursul sedintei publice, magistratul-asistent va consemna in registrul
de note, numerotat si sigilat, numarul dosarului, sustinerile orale ale
partilor si ale procurorului, masurile dispuse de Curte, precum si toate
celelalte aspecte rezultand din desfasurarea dezbaterilor. Pe baza acestuia,
magistratul-asistent va intocmi incheierea de dezbateri. Registrul de note se
pastreaza in arhiva Curtii timp de 5 ani de la data ultimelor note scrise.
Art. 27
In cazul in care Curtea ramane in pronuntare, presedintele anunta ziua
stabilita pentru aceasta. Amanarea pronuntarii nu va depasi, de regula, 30 de
zile. In condica de sedinta se va trece, in momentul pronuntarii, si termenul
la care au avut loc dezbaterile.
Art. 28
Aprodul anunta publicului din sala intrarea si retragerea Plenului Curtii.
Sectiunea a 4-a
Activitatea ulterioara incheierii dezbaterilor
Art. 29
Deliberarea se face in secret si la ea vor fi prezenti numai judecatorii
care au participat la dezbateri. Magistratul-asistent care a pregatit
dezbaterile si a participat la ele poate fi consultat.
Judecatorul-raportor voteaza primul, cel mai tanar judecator, al doilea,
apoi, ceilalti judecatori si, la sfarsit, presedintele Curtii.
In situatia in care un judecator cere sa se intrerupa deliberarea pentru o
mai buna studiere a problemelor ce formeaza obiectul dezbaterii si presedintele
Curtii sau cel putin o treime din numarul judecatorilor plenului considera
cererea justificata, se va amana pronuntarea pentru o alta data, tinand seama
de urgenta cauzei.
Daca in procesul deliberarii se constata necesitatea lamuririi suplimentare
a unor aspecte, presedintele Curtii poate dispune redeschiderea dezbaterilor,
luand masurile procesuale necesare.
Art. 30
Rezultatul deliberarii se inscrie intr-o minuta, care se semneaza de
judecatorii care au participat la sedinta si de magistratul-asistent.
Magistratul-asistent va consemna de indata in condica de sedinta solutiile
date, care se semneaza de catre judecatori.
Judecatorul poate formula opinie separata, avand obligatia sa o motiveze
pana la data semnarii deciziei.
Art. 31
Deciziile, hotararile si avizele se redacteaza in scris de catre
magistratul-asistent care a participat la dezbateri, urmand ca dupa examinarea
lor de catre judecatorul-raportor sa fie definitivate in sedinta judecatorilor
care le-au pronuntat. Termenul de redactare este de cel mult 30 de zile de la
pronuntare.
Actele Curtii, mentionate in alin. 1, se vor redacta in numarul de
exemplare necesare spre a asigura pastrarea lor la dosar si in mape speciale,
la arhiva si la biblioteca Curtii, comunicarea acestora, in cazurile prevazute
de lege, si trimiterea spre publicare.
Deciziile, hotararile si avizele se certifica de catre presedintele Curtii
si de magistratul-asistent care a participat la dezbateri. Ele primesc numar in
ordinea inscrierii lor in condica de sedinta, separat pentru decizii, hotarari
si avize.
Actele pronuntate de Curte se comunica si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, in conditiile stabilite prin Legea nr. 47/1992. De
asemenea, Curtea editeaza culegeri de decizii si hotarari si organizeaza
sistematizarea jurisprudentei.
Dupa intocmirea procedurilor de comunicare a deciziilor, a hotararilor sau
a avizelor, magistratul-asistent va preda dosarele arhivarului-registrator, sub
semnatura.
La arhiva se pastreaza si cate un exemplar din fiecare act pronuntat de
Curte, in mape speciale de decizii, hotarari si avize, grupate in ordine
numerica pe ani.
Art. 32
In cazul in care s-a dispus amanarea dezbaterilor, magistratul-asistent va
trece in condica de sedinta termenul fixat si motivele amanarii, iar in termen
de 48 de ore va intocmi incheierea de amanare, conceptele de citare pentru
termenul urmator, adresele si va asigura aducerea la indeplinire a celorlalte
masuri dispuse de Curte.
Dupa redactarea si semnarea incheierilor, magistratul-asistent preda
dosarele amanate arhivarului-registrator, care semneaza de primirea lor pe
lista de procese.
CAP. 5
Secretariatul Curtii Constitutionale
Art. 33
Secretariatul Curtii Constitutionale are in structura sa birouri, oficii,
servicii si Directia economica.
Organizarea si functionarea compartimentelor prevazute la alin. 1 se
stabilesc prin hotararea Plenului Curtii.
Atributiile stabilite de regulament pentru personalul Secretariatului
Curtii se detaliaza de secretarul general prin fisa postului.
Art. 34
Secretariatul Curtii Constitutionale este condus de secretarul general.
Secretarul general este numit si revocat din functie de Plenul Curtii. El este
ordonator de credite si este asimilat functiei de secretar de stat.
Secretarul general are urmatoarele atributii:
a) asigura pregatirea, organizarea si coordonarea lucrarilor Curtii, astfel
ca acestea sa se desfasoare in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 47/1992
si ale prezentului regulament;
b) informeaza in scris, pe presedintele Curtii asupra modului de exercitare
a atributiilor de ordonator de credite, semestrial sau ori de cate ori solicita
presedintele;
c) asigura, in conditiile legii, aducerea la indeplinire a dispozitiilor
presedintelui sau a hotararilor Plenului Curtii, referitoare la modul de
exercitare a atributiilor ce ii revin;
d) conduce compartimentele Secretariatului Curtii si ia masuri pentru
realizarea la termen si in mod corespunzator a lucrarilor ce le sunt
repartizate;
e) prezinta si asigura fundamentarea actelor ce se supun aprobarii Plenului
Curtii sau presedintelui acesteia, cu exceptia deciziilor, a hotararilor si a
avizelor prevazute la art. 13 din Legea nr. 47/1992;
f) raspunde de actiunile de relatii externe ale Curtii, intocmeste planul
de relatii externe si asigura, dupa aprobarea de catre plen, executarea
acestuia;
g) angajeaza si utilizeaza creditele bugetare in limita prevederilor si
destinatiilor aprobate, pentru cheltuieli din sumele repartizate prin bugetul
de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat, in conditiile legii;
h) intocmeste proiectul de buget de venituri si cheltuieli al Curtii, il
supune spre aprobare plenului acesteia si il inainteaza Guvernului, sub
semnatura presedintelui Curtii, in conditiile legii;
i) aproba deplasarile in tara facute de personalul Secretariatului Curtii;
j) aproba compensarea cu timp liber corespunzator a orelor prestate peste
programul normal de lucru pentru personalul Secretariatului Curtii;
k) face propuneri presedintelui Curtii pentru stabilirea raspunderii
materiale a salariatilor Curtii;
l) organizeaza concursurile pentru angajarea salariatilor Secretariatului
Curtii;
m) aproba invoirile si efectuarea concediilor de odihna pentru personalul
Secretariatului Curtii si dispune rechemarea din concediul de odihna a
acestuia;
n) organizeaza inventarierea patrimoniului Curtii, aproba si valorifica
rezultatele acesteia;
o) aproba valoarea de inventar a cartilor primite gratuit;
p) aproba, in conditiile legii, plata orelor suplimentare efectuate de
salariatii Curtii;
r) contrasemneaza ordinele semnate de presedintele Curtii.
Inlocuitorul de drept al secretarului general este directorul Directiei
economice.
Art. 35
Directia economica, avand in structura sa Serviciul financiar-contabil si
Serviciul aprovizionare si administrativ, asigura elaborarea, fundamentarea si
executarea bugetului de venituri si cheltuieli al Curtii, exercitarea, de catre
secretarul general, a calitatii sale de ordonator de credite, si efectuarea
lucrarilor de personal, salarizare, administrarea bunurilor din patrimoniul
Curtii, activitatea de aprovizionare si transport, realizarea altor prestatii
administrative de care depinde functionarea Curtii.
Directorul Directiei economice coordoneaza si raspunde de activitatea
serviciilor din subordine.
Art. 36
Serviciul financiar-contabil asigura elaborarea si executarea bugetului de
venituri si cheltuieli al Curtii si efectuarea celorlalte lucrari
financiar-contabile, iar personalul acestuia indeplineste urmatoarele
atributii:
a) seful serviciului indruma, coordoneaza si raspunde de activitatea
salariatilor din cadrul serviciului, exercita viza de control financiar
preventiv;
b) expertul in domeniul financiar si contabilitate indeplineste atributiile
specifice acestei functii in institutiile bugetare;
c) expertul pentru probleme de personal executa lucrarile privind angajarea
personalului, eliberarea legitimatiilor, evidenta carnetelor de munca, evidenta
militara, aplicarea sanctiunilor disciplinare, incetarea raporturilor de munca
si intocmirea dosarelor de pensionare;
d) expertul pentru problemele de implementare pe calculator a lucrarilor
financiar-contabile elaboreaza programele specifice activitatii financiare,
calculeaza salariile pe calculator si efectueaza alte lucrari specifice;
e) casierul executa operatiunile de casa ale Curtii si alte lucrari
repartizate de director;
f) referentul pentru probleme de evidenta gestiunilor tine evidenta
gestiunilor de materiale si elaboreaza alte lucrari stabilite de director.
Art. 37
Serviciul aprovizionare si administrativ asigura aprovizionarea cu materii
prime si materiale, obiecte de inventar si mijloace fixe pentru necesitatile
Curtii si rezolva problemele privind administrarea patrimoniului, personalul
sau avand urmatoarele atributii:
a) seful serviciului indruma si coordoneaza intreaga activitate de
aprovizionare si de administrare a patrimoniului Curtii Constitutionale,
elaboreaza si contrasemneaza documentele serviciului;
b) referentul-administrator asigura realizarea lucrarilor de reparatii si
intretinere a bunurilor din patrimoniul Curtii; urmareste incadrarea consumului
de carburanti in plafonul aprobat;
c) tehnicianul pentru aprovizionare asigura aprovizionarea curenta cu
bunurile necesare functionarii normale a compartimentelor Curtii
Constitutionale;
d) magazinerul primeste, pastreaza si elibereaza bunurile aflate in
administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a Curtii
Constitutionale;
e) magazinerul-bufetier gestioneaza bunurile si produsele existente la
bufetul de protocol; executa activitati specifice de servicii pentru bufetul de
protocol; distribuie corespondenta in interiorul Curtii Constitutionale;
f) soferul de serviciu asigura intretinerea si functionarea in bune
conditii a autovehiculului din dotare; indeplineste sarcinile de transport
stabilite de seful serviciului aprovizionare si administrativ sau de alte
persoane abilitate in acest sens.
Art. 38
Serviciul de documentare, cercetare si informatica urmareste realizarea si
prelucrarea fondului documentar necesar activitatii Curtii, efectuarea de
studii, informari si traduceri, evidenta si informarea operativa asupra
practicii Curtii si editarea culegerilor de practica jurisdictionala a Curtii
Constitutionale, precum si a unor sinteze privind jurisprudenta acesteia. In
acest scop, personalul serviciului indeplineste urmatoarele atributii:
a) seful serviciului coordoneaza, indruma si controleaza activitatea
salariatilor din subordine si repartizeaza acestora lucrarile, in functie de
specialitatea lor; principalele lucrari, stabilite ca atare de secretarul
general, se realizeaza nemijlocit de seful serviciului sau sub conducerea sa;
b) cercetatorul stiintific efectueaza studiile si informarile dispuse de
presedintele Curtii, intocmeste documentatii, rapoarte si alte materiale
necesare Curtii, asigurand, daca este cazul, traducerea lor intr-o limba de
circulatie internationala;
c) expertul in domeniul informaticii efectueaza studii si informari dispuse
de presedintele Curtii sau de judecatorul-raportor, asigura evidenta si
informarea operativa asupra practicii jurisdictionale a Curtii, furnizeaza
sistemului informational datele primare, necesare functionarii acestuia,
participa la intocmirea corespondentei cu strainatatea;
d) expertul (consilierul) executa lucrari de traducere si de editare din si
in limba straina, in functie de specializarea sa, si participa, in calitate de
traducator, la actiunile de relatii externe ale Curtii;
e) referentul in domeniul informaticii utilizeaza sistemul informational
necesar documentarii Curtii, furnizeaza datele necesare judecatorilor Curtii,
magistratilor-asistenti, cercetatorilor stiintifici, expertilor sau
consilierilor pentru relatii externe, la solicitarea acestora;
f) referentul-bibliotecar gestioneaza, prelucreaza si tine evidenta
bibliotecii, intocmeste fisierul acesteia si informeaza personalul Curtii
asupra lucrarilor de specialitate primite;
g) referentul pentru probleme de multiplicare si tipografie executa
multiplicarea documentelor pentru compartimentele Curtii Constitutionale,
efectuand lucrari de brosare, legatorie si machetare;
h) expertii subordonati presedintelui Curtii Constitutionale si
secretarului general participa la actiunile de relatii externe ale Curtii,
asigura traducerea, intocmirea si expedierea corespondentei cu strainatatea si
translatia, in functie de specializarea lor, primesc si insotesc delegatiile
straine si urmaresc realizarea activitatilor legate de relatiile externe ale
Curtii;
i) dactilografa executa lucrari de dactilografiere, potrivit repartizarii
facute de seful ierarhic superior.
Studiile, culegerile si informarile elaborate de cercetatorii stiintifici
sau experti se realizeaza in conditiile prezentului regulament, cu consultarea
magistratilor-asistenti.
Art. 39
Serviciul de pregatire a lucrarilor si secretariat asigura efectuarea
lucrarilor de dactilografiere a actelor si documentatiilor Curtii, activitatea
de evidenta primara, arhiva, expeditie, realizarea unor servicii auxiliare
necesare judecatii. In acest scop, personalul serviciului indeplineste
urmatoarele atributii:
a) seful serviciului coordoneaza, indruma si controleaza activitatea
salariatilor din subordine si repartizeaza lucrarile intre acestia, conform
atributiilor fiecaruia; ia masuri pentru pregatirea desfasurarii sedintelor de
plen; verifica modul in care au fost dactilografiate actele Curtii, inainte de
trimiterea lor spre publicare sau comunicare partilor; tine evidenta
reclamatiilor, propunerilor, sesizarilor si cererilor adresate Curtii si
intocmeste proiectul de raspuns la aceste petitii;
b) referentul cu probleme de secretariat si informare juridica tine pe
calculator evidenta sesizarilor si a dosarelor aflate pe rolul Curtii, a
deciziilor pronuntate si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei; intocmeste
informari si situatii statistice sau furnizeaza sistemului informational datele
necesare pentru realizarea unor materiale de sinteza privind activitatea
jurisdictionala a Curtii; ajuta la pregatirea sedintelor de plen; inregistreaza
si pastreaza ordinele si dispozitiile emise de presedintele Curtii si,
respectiv, de secretarul general; ia masuri pentru dactilografierea listelor
cauzelor, pe baza conceptului intocmit de magistratii-asistenti, precum si a
altor materiale stabilite de seful serviciului;
c) referentul cu atributii de arhivar-registrator primeste si inregistreaza
corespondenta, actele de sesizare inaintate Curtii, petitiile si memoriile
persoanelor venite in audienta, precum si altele asemenea, distribuindu-le apoi
la cabinete si servicii, conform rezolutiei presedintelui Curtii, a persoanei
desemnate de acesta sau, dupa caz, de secretarul general; ia masuri pentru
expedierea trimiterilor postale si a actelor Curtii; formeaza dosarele pentru
sesizarile nou-intrate, le inregistreaza conform art. 9 din prezentul
regulament, le leaga si le completeaza cu actele sosite ulterior; scoate
dosarele din arhiva, la cererea judecatorilor sau a magistratilor-asistenti, si
le primeste inapoi, numai sub semnatura; asigura pastrarea in mape speciale a
deciziilor, hotararilor, avizelor pronuntate de Curte, precum si a dosarelor
aflate pe rol in arhiva curenta, pe care le da spre consultare partilor si
avocatilor, conform reglementarilor in vigoare;
d) grefierul multiplica si pune la dispozitie judecatorilor si
magistratilor-asistenti sesizarile, rapoartele si, la cerere, punctele de
vedere cuprinse in dosarele de judecata, precum si alte acte necesare
judecatorilor; informeaza imediat pe magistratii-asistenti despre orice
document sosit ulterior si verifica daca s-au atasat la dosar toate actele
prevazute de procedura; completeaza condica de sedinta si registrul de termene
la zi; aduce, la sala sedintelor de judecata, dosarele aflate pe rol in ziua
respectiva si condica de sedinta; asista la sedintele de judecata;
e) secretarul-grefier completeaza citatiile in dosare, pe baza conceptului
de citare intocmit de magistratul-asistent, si indeplineste procedurile de
chemare in fata Curtii; redacteaza o nota in care se vor specifica procedeul
folosit, data si ora comunicarii, aceleasi mentiuni urmand a fi facute si pe
conceptul de citare, in cazul in care citarea uneia dintre parti se face prin
telefon, telegrama, telex sau telefax; ia legatura cu partile, cu instantele de
judecata sau cu alte institutii, in vederea completarii actelor procedurale;
comunica Ministerului Public actul de sesizare, o data cu citatia, in vederea
studierii lor din timp; asigura multiplicarea si comunicarea actelor Curtii in
conditiile prezentului regulament;
f) referentul cu probleme de arhiva si documente secrete organizeaza si
mentine in ordine arhiva generala; raspunde de activitatea de predare-primire a
documentelor create la Curte si a dosarelor la arhiva, de selectionarea,
inventarierea si depozitarea acestora, conform prevederilor legale; tine
evidenta materialelor ce contin date sau informatii cu caracter secret si ia
masuri pentru pastrarea lor in siguranta; asigura conditiile necesare
consultarii operative a dosarelor si a altor documente aflate in arhiva
generala;
g) aprodul asigura intrarea persoanelor convocate de Curte in sala de
sedinta si, sub conducerea presedintelui plenului, contribuie la pastrarea
ordinii si solemnitatii sedintelor de judecata; afiseaza si difuzeaza lista
cauzelor; ajuta la multiplicarea si difuzarea lucrarilor pregatitoare pentru
dosarele aflate pe rol;
h) curierul preda corespondenta (adrese oficiale, acte procedurale, colete
etc.) la posta, pe baza de borderou, iar daca este cazul, o transporta si o
depune la institutiile publice, pe baza de condica; distribuie la cabinete si
servicii corespondenta sosita pe adresa Curtii, precum si materialele care
alcatuiesc dosarele aflate pe rol.
Art. 40
Referentii si soferii de la cabinetele judecatorilor indeplinesc
atributiile stabilite de judecator.
Pentru persoanele prevazute la alin. 1, stabilirea programului de lucru si
a orelor suplimentare care se platesc potrivit legii, programarea concediilor,
acordarea invoirilor, precum si compensarea cu timp liber corespunzator orelor
prestate peste programul normal de lucru constituie atributii ale
judecatorilor.
Dispozitiile prevazute la alin. 1 si 2 se aplica, in mod corespunzator, si
in cazul soferului si al referentului de la cabinetul secretarului general.
Art. 41
Serviciul de permanenta se asigura in conditiile stabilite de Plenul Curtii
Constitutionale.
CAP. 6
Raspunderea disciplinara
Art. 42
Judecatorii Curtii Constitutionale raspund disciplinar pentru incalcarea,
cu vinovatie, a dispozitiilor art. 40 din Legea nr. 47/1992.
Magistratii-asistenti si ceilalti salariati ai Curtii Constitutionale
raspund disciplinar pentru incalcarea, cu vinovatie, a dispozitiilor Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament.
Art. 43
Pornirea actiunii disciplinare impotriva judecatorilor Curtii
Constitutionale se poate face numai pe baza unei sesizari scrise si semnate.
Primind sesizarea, presedintele Curtii Constitutionale numeste o comisie de
cercetare disciplinara, formata din 3 judecatori, pentru a examina cele
sesizate.
Daca sesizarea priveste pe presedintele Curtii Constitutionale, desemnarea
celor 3 judecatori revine Plenului Curtii si se face prin tragere la sorti.
Unul dintre cei 3 judecatori va fi desemnat ca presedinte al comisiei de
cercetare disciplinara.
Ascultarea celui invinuit in fata comisiei de cercetare disciplinara este
obligatorie.
In situatia in care comisia de cercetare disciplinara considera ca
sesizarea este neintemeiata, cauza se claseaza, cu aprobarea organului care a
numit comisia.
In cazul in care comisia de cercetare disciplinara considera ca sesizarea
este intemeiata, va intocmi un raport care, impreuna cu dosarul, se prezinta
Plenului Curtii Constitutionale.
Art. 44
Plenul Curtii Constitutionale poate aplica judecatorilor, in functie de
gravitatea abaterii, urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment sever;
c) incetarea mandatului de judecator al Curtii Constitutionale.
Sanctiunile se aplica prin hotarare, adoptata cu votul majoritatii
judecatorilor.
Art. 45
Stabilirea abaterilor disciplinare savarsite de secretarul general si
aplicarea sanctiunii sunt de competenta Plenului Curtii Constitutionale, care
va hotari pe baza unui raport intocmit de o comisie de cercetare disciplinara
formata din 3 judecatori, numita de presedintele Curtii Constitutionale.
Plenul Curtii Constitutionale, prin hotarare adoptata cu votul majoritatii
judecatorilor, poate aplica secretarului general, in functie de gravitatea
abaterii, urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment sever;
c) revocarea din functie.
Art. 46
Stabilirea abaterilor disciplinare savarsite de magistratul-asistent sef
ori de magistratii-asistenti si aplicarea sanctiunii sunt de competenta
presedintelui Curtii.
Cel sanctionat se poate plange impotriva sanctiunii, in termen de 10 zile
de la comunicarea acesteia, unui consiliu de disciplina, format din 3 judecatori
numiti de Plenul Curtii.
Art. 47
Stabilirea si sanctionarea abaterilor disciplinare savarsite de salariatii
din compartimentele Secretariatului Curtii Constitutionale sunt de competenta
secretarului general al Curtii, cu exceptia desfacerii disciplinare a
contractului individual de munca.
Desfacerea disciplinara a contractului individual de munca se aplica de
presedintele Curtii, la propunerea secretarului general.
Cel sanctionat se poate plange impotriva sanctiunii, in termen de 10 zile
de la comunicarea acesteia, unui consiliu de disciplina, format dintr-un
judecator, ca presedinte, si 2 magistrati-asistenti, numiti de Plenul Curtii.
Exercitarea actiunii disciplinare impotriva soferilor si referentilor de la
cabinetele judecatorilor se face numai la propunerea judecatorului respectiv.
Art. 48
Numirea comisiei de cercetare disciplinara si a consiliului de disciplina
se face pentru fiecare caz in parte. Dupa pronuntare, acestea isi inceteaza
activitatea.
Lucrarile de secretariat vor fi aduse la indeplinire de un
magistrat-asistent, desemnat de presedintele Curtii.
Dosarele privind sanctiunile disciplinare se pastreaza de expertul pentru
probleme de personal.
Art. 49
Daca in aceeasi cauza sunt implicate persoane care fac parte din categorii
diferite de salariati ai Curtii, competenta de stabilire si de sanctionare a
abaterilor disciplinare si de contestare a sanctiunilor revine autoritatii
disciplinare corespunzatoare celei mai inalte functii.
Art. 50
Consiliul de disciplina ia hotarari cu votul majoritatii membrilor care il
compun. Hotararile trebuie sa fie motivate si inregistrate intr-un registru
special, tinut de expertul pentru probleme de personal.
Art. 51
Pentru abaterile disciplinare savarsite de magistratul-asistent sef, de
magistratii-asistenti si de ceilalti salariati se pot aplica urmatoarele
sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) retragerea uneia sau a mai multor gradatii sau trepte de salarizare pe o
perioada de 1-3 luni sau, in cazul celor incadrati cu salariul la nivelul de
baza, diminuarea acestuia cu 10-15% pe aceeasi perioada;
d) reducerea salariului si reducerea indemnizatiei de conducere pe durata
de 1-3 luni, cu 10-15%;
e) retrogradarea din functie sau din categorie in cadrul aceleiasi
profesiuni, pentru o durata de 1-3 luni;
d) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 52
Curtea Constitutionala intretine relatii cu autoritati similare din
strainatate si poate deveni membra a unor organizatii internationale din
domeniul justitiei constitutionale.
Art. 53
In situatii exceptionale, cand urgenta o impune, presedintele Curtii
Constitutionale poate dispune, dupa consultarea judecatorului-raportor, ca
termenele prevazute in cap. IV al prezentului regulament sa fie mai scurte.
Art. 54
Judecatorii-raportori pot solicita consultatii de specialitate unor
personalitati sau unor institutii, cu aprobarea prealabila a presedintelui
Curtii.
Art. 55
Modelul robei si al insignelor judecatorilor si ale magistratilor-asistenti
se aproba de Plenul Curtii Constitutionale. Costul confectionarii robelor si al
insignelor judecatorilor si magistratilor-asistenti se suporta de Curte,
potrivit legii.
Art. 56
Activitatea Curtii este confidentiala, cu exceptia situatiilor in care,
potrivit legii sau prezentului regulament, are caracter public.
Nerespectarea acestor dispozitii atrage raspunderea disciplinara.
Art. 57
Agentii autoritatilor de ordine publica nu pot intra in sediul Curtii decat
cu aprobarea presedintelui Curtii sau a secretarului general.
Art. 58
Regulamentul privind concediile se aproba de Plenul Curtii, cu votul
majoritatii judecatorilor.
Art. 59
Prezentul regulament, adoptat de Plenul Curtii Constitutionale in sedinta
din data de 4 noiembrie 1997, intra in vigoare la data publicarii lui in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Pe aceeasi data se abroga Regulamentul
de organizare si functionare a Curtii Constitutionale din 18 iunie 1992,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 7 august 1992,
cu modificarile ulterioare.