HOTARARE Nr. 2 din 28 ianuarie 2005
pentru adoptarea Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 116 din 4 februarie 2005
In temeiul dispozitiilor art. 6, ale art. 9 alin. (1), art. 50, 51 si ale
art. 76 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata,
Plenul Curtii Constitutionale adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, prevazut in anexa.
Art. 2
Prezenta hotarare, impreuna cu regulamentul prevazut in anexa, se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Prezenta hotarare a fost adoptata de Plenul Curtii Constitutionale, cu
unanimitate de voturi, in sedinta sa din data de 28 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Contrasemneaza:
Secretar general,
Ruxandra Sabareanu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Curtii Constitutionale
In temeiul dispozitiilor art. 76 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004,
Plenul Curtii Constitutionale adopta prezentul regulament.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Curtea Constitutionala este organizata si functioneaza in baza
dispozitiilor art. 142 - 147 din Constitutia Romaniei, ale Legii nr. 47/1992 si
ale prezentului regulament.
Art. 2
Prezentul regulament stabileste atributii si reguli de procedura specifice
activitatii Curtii Constitutionale, organizarea si functionarea
compartimentelor incadrate cu personal de specialitate si administrativ, precum
si regulile de disciplina si raspunderea disciplinara.
Art. 3
Dispozitiile prezentului regulament se interpreteaza si se aplica in
conformitate cu prevederile Legii nr. 47/1992 si ale celorlalte dispozitii
legale aplicabile, dupa caz, corpului magistratilor-asistenti si personalului
incadrat in structurile Secretariatului General al Curtii Constitutionale.
CAP. 2
Plenul si presedintele Curtii Constitutionale
Art. 4
Plenul Curtii Constitutionale indeplineste, pe langa atributiile prevazute
de Constitutie si de lege, si urmatoarele atributii:
a) adopta reglementari si normative proprii, in aplicarea dispozitiilor
legale;
b) aproba proiectul de buget al Curtii Constitutionale si rectificarile
aduse bugetului, in conditiile legii;
c) aproba programe de dezvoltare pe diferite domenii de activitate, precum
si lista anuala de investitii;
d) aproba structura organizatorica a sectiilor corpului de
magistrati-asistenti, a Secretariatului General al Curtii Constitutionale,
precum si nomenclatorul functiilor, potrivit legii;
e) valideaza rezultatele concursurilor pentru ocuparea posturilor de
magistrat-asistent si rezultatele examenului de capacitate a
magistratilor-asistenti stagiari;
f) stabileste conditiile referitoare la asimilarile de functii privind
personalul din structura Curtii;
g) aproba Planul de relatii externe si participarea la diferitele actiuni
organizate in plan bilateral sau multilateral, precum si reprezentarea Curtii
in cadrul unor organisme internationale;
h) aproba organizarea de catre Curtea Constitutionala a unor conferinte,
seminarii si a altor manifestari specifice, cu participarea unor invitati din
tara si din strainatate;
i) hotaraste programul de lucru al Curtii si stabileste zilele in care au
loc sedintele de judecata;
j) adopta orice alte masuri necesare pentru aplicarea legii si buna
desfasurare a activitatii Curtii.
Art. 5
Presedintele Curtii Constitutionale indeplineste atributiile prevazute de
Legea nr. 47/1992, precum si urmatoarele atributii:
a) dispune comunicarea sesizarilor adresate Curtii catre autoritatile
publice, pentru ca acestea sa transmita, in cazurile prevazute de lege,
punctele de vedere, precum si orice alte documente solicitate de catre Curte,
potrivit legii, si desemneaza judecatorul-raportor;
b) il instiinteaza pe Presedintele Romaniei in cazurile prevazute de
Constitutie si de Legea nr. 47/1992;
c) dispune, potrivit legii, publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a actelor Curtii, precum si comunicarea acestora autoritatilor
publice indreptatite;
d) numeste magistratii-asistenti si coordoneaza activitatea acestora;
e) repartizeaza magistratii-asistenti pe langa judecatorii Curtii;
f) aproba statul de functii si de personal;
g) dispune delegarile de atributii;
h) incheie si desface, in conditiile legii, contractele individuale de
munca;
i) exercita autoritatea disciplinara in conditiile prezentului regulament;
j) dispune organizarea concursurilor pentru angajarea
magistratilor-asistenti si a examenului de capacitate pentru magistratii-asistenti
stagiari;
k) aproba efectuarea concediilor de odihna, in conditiile legii, de catre
judecatori, magistratii-asistenti si de catre secretarul general si dispune
rechemarea acestora din concediul de odihna; aproba concediile fara plata si
concediile de 3 - 5 zile pe an platite, pentru evenimente deosebite, potrivit
legii;
l) stabileste raspunderea materiala a angajatilor Curtii, pe baza
propunerilor secretarului general;
m) dispune masuri privind indeplinirea, de catre personalul Curtii, a
obligatiilor de serviciu prevazute de lege si de regulament.
CAP. 3
Corpul magistratilor-asistenti
Art. 6
(1) In cadrul Curtii Constitutionale functioneaza corpul
magistratilor-asistenti, din care fac parte prim-magistratul-asistent,
magistratii-asistenti sefi si magistratii-asistenti, numiti in functie potrivit
legii si dispozitiilor prezentului regulament. Corpul magistratilor-asistenti
isi desfasoara activitatea sub conducerea presedintelui Curtii Constitutionale.
(2) Repartizarea magistratilor-asistenti pe sectii se face prin ordin al
presedintelui Curtii Constitutionale.
Art. 7
Prim-magistratul-asistent are urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza activitatea magistratilor-asistenti si supravegheaza ca
aceasta sa se desfasoare in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 47/1992 si
ale prezentului regulament;
b) prezinta presedintelui actele de sesizare a Curtii, in vederea numirii
judecatorului-raportor si a stabilirii termenului de judecata, dupa caz;
c) ia masuri pentru inlocuirea magistratului-asistent care lipseste cu un
alt magistrat-asistent;
d) exercita atributiile de magistrat-asistent in dosarele in care este
desemnat in aceasta calitate;
e) coordoneaza activitatea magistratilor-asistenti pentru intocmirea
culegerilor anuale de jurisprudenta;
f) colaboreaza cu Serviciul de cercetare, documentare si informatica la
lucrarile de sistematizare a jurisprudentei Curtii Constitutionale si confirma
exactitatea datelor si informatiilor privind activitatea jurisdictionala a
Curtii;
g) asigura programarea magistratilor-asistenti pentru efectuarea
concediului de odihna si a serviciului de permanenta, atunci cand este cazul;
h) indeplineste atributiile ce ii revin, potrivit prezentului regulament,
privind pregatirea magistratilor-asistenti in perioada de stagiu, precum si
pentru organizarea si desfasurarea examenului de capacitate;
i) semneaza certificatele intocmite de catre magistratii-asistenti
desemnati in dosare, ce se elibereaza in baza rezolutiei presedintelui Curtii;
j) intocmeste si semneaza, in baza rezolutiei presedintelui Curtii
Constitutionale, raspunsuri la cererile formulate de parti in dosarele aflate
pe rolul Curtii;
k) propune presedintelui Curtii, cu consultarea magistratilor-asistenti
sefi, premierea trimestriala si anuala, precum si calificativele pentru
activitatea profesionala desfasurata de magistratii-asistenti;
l) aduce la cunostinta presedintelui Curtii deficientele constatate in
activitatea profesionala a magistratilor-asistenti, precum si abaterile
disciplinare ale acestora;
m) indeplineste orice alta sarcina dispusa de presedintele Curtii.
Art. 8
(1) Magistratii-asistenti sefi indeplinesc, in sectiile pe care le conduc,
urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza si urmaresc activitatea magistratilor-asistenti din sectie,
conform dispozitiilor Legii nr. 47/1992 si ale prezentului regulament;
b) exercita atributiile de magistrat-asistent in dosarele in care sunt desemnati
in aceasta calitate;
c) indeplinesc atributiile ce le revin, potrivit regulamentului, privind
pregatirea magistratilor-asistenti in perioada de stagiu, precum si pentru
desfasurarea examenului de capacitate;
d) verifica proiectele actelor Curtii intocmite de magistratii-asistenti
din sectie inainte de prezentarea acestora judecatorilor-raportori desemnati in
cauza sau presedintelui Curtii;
e) verifica, prin sondaj, regularitatea citarilor si a celorlalte
comunicari dispuse a se efectua in dosarele Curtii;
f) verifica actualizarea fisierului de jurisprudenta;
g) in cazul absentei prim-magistratului-asistent, indeplinesc atributiile
acestuia, potrivit ordinului presedintelui;
h) indeplinesc orice alta sarcina stabilita de presedintele Curtii.
(2) Magistratul-asistent sef - director al cabinetului presedintelui Curtii
Constitutionale indeplineste atributiile prevazute in fisa postului.
Art. 9
Magistratii-asistenti au urmatoarele atributii principale privind
pregatirea lucrarilor si redactarea actelor emise de Curtea Constitutionala:
a) preiau dosarele jurisdictionale in care a fost desemnat ca raportor
judecatorul pe langa care sunt repartizati, intocmesc concepta de citare si
redacteaza corespondenta in legatura cu solutionarea cauzei;
b) asigura documentatia necesara judecatorului-raportor cu privire la
solutiile din jurisprudenta si doctrina romana si straina, in dosarele
repartizate si participa la intocmirea raportului;
c) verifica legalitatea indeplinirii procedurilor de citare si de
comunicare in dosarele la a caror solutionare participa;
d) redacteaza proiectele de decizii, hotarari si avize sub controlul
judecatorului-raportor;
e) urmaresc corecta publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
deciziilor pe care le-au redactat si semnaleaza presedintelui Curtii
eventualele erori constatate;
f) intocmesc fisele de jurisprudenta dupa modelul stabilit de catre Plen;
g) indeplinesc orice alte sarcini profesionale stabilite de catre judecatorul
pe langa care sunt repartizati;
h) efectueaza serviciul de permanenta, atunci cand este cazul.
Art. 10
Atributiile de consilier juridic al Curtii Constitutionale sunt exercitate
de magistratul-asistent desemnat prin ordin al presedintelui Curtii.
CAP. 4
Functionarea Curtii
SECTIUNEA 1
Registrele Curtii
Art. 11
Registrele Curtii Constitutionale sunt urmatoarele:
a) registrul de intrare-iesire a corespondentei, in care se trec, in ordine
cronologica, toate actele de sesizare, cererile si celelalte acte care privesc
activitatea jurisdictionala a Curtii, precum si toate scrisorile, petitiile si
adresele cu caracter administrativ;
b) registrul general de dosare, in care se trec, in ordinea intrarii, toate
actele de sesizare a Curtii; numarul de inregistrare al fiecarui act de
sesizare reprezinta numarul de dosar, la care se adauga litera corespunzatoare
incadrarii sesizarii in categoriile de atributii prevazute la art. 146 din
Constitutie. Toata corespondenta Curtii in legatura cu acel dosar poarta
acelasi numar;
c) registrul opis alfabetic, in care se inscriu denumirea, respectiv numele
autorului sesizarii si numarul dosarului; in cazul in care actul de sesizare
apartine unui grup de deputati sau de senatori ori unui grup de persoane, in
opisul alfabetic se va inscrie numai numele primului autor al sesizarii;
d) registrul informativ, in care se inscriu dosarele in ordinea lor
numerica, cu urmatoarele mentiuni: primul termen de judecata si termenele ulterioare;
data iesirii dosarului din arhiva si persoana careia i s-a predat; data
reintrarii dosarului in arhiva; numarul si data deciziei, hotararii sau
avizului si solutia pe scurt;
e) registrul de termene al arhivei, in care se inscriu dosarele, pe
termenele de judecata;
f) condica sedintelor de judecata, in care se inscriu toate dosarele din
fiecare sedinta, in ordinea din lista dosarelor, solutia, numele judecatorilor
si al magistratului-asistent;
g) registrele de evidenta a redactarii actelor Curtii, in care se trec - in
ordine si separat, in functie de distinctia facuta de art. 11 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 - toate deciziile si hotararile pronuntate, precum si avizele
emise; data redactarii se considera data depunerii la mapa a deciziei,
hotararii sau avizului.
Art. 12
La sfarsitul fiecarui an, dupa ultima operatiune din fiecare registru, se
va intocmi un proces-verbal de inchidere, care va fi semnat de secretarul
general si de prim-magistratul-asistent, aplicandu-se sigiliul. Daca este
cazul, inscrierile se vor face in aceleasi registre, reincepandu-se cu o noua
numerotare.
Art. 13
La propunerea secretarului general si cu avizul
prim-magistratului-asistent, presedintele Curtii poate aproba si tinerea altor
registre in afara celor prevazute la art. 11, daca sunt necesare activitatii
Curtii.
Art. 14
Modelul fiecarui registru se aproba de Plenul Curtii.
Art. 15
(1) Corespondenta care poarta mentiunea "confidential" se
inregistreaza numai cu aceasta mentiune, fara a fi desfacuta, dupa care se
preda destinatarului.
(2) Corespondenta cu caracter secret se prezinta nedesfacuta direct
presedintelui Curtii, fiind evidentiata intr-un registru special, potrivit
legii.
SECTIUNEA a 2-a
Activitatea premergatoare sedintelor de dezbateri
Art. 16
(1) Actele de sesizare a Curtii sunt cele stabilite de lege, primite prin
posta sau prin curier. Ele se depun la registratura, unde, in aceeasi zi,
primesc data certa, dupa care se predau, prin prim-magistratul-asistent,
presedintelui Curtii, avand atasate si plicurile.
(2) Celelalte cereri si acte, de orice natura, inclusiv corespondenta cu
caracter administrativ, sosite prin posta sau prin curier ori depuse personal,
precum si cele transmise telegrafic sau prin telefax se inregistreaza, iar apoi
se prezinta, dupa caz, presedintelui sau secretarului general, impreuna cu
plicurile in care au fost primite.
(3) In cazul in care Curtea se sesizeaza din oficiu asupra
constitutionalitatii initiativelor de revizuire a Constitutiei, actul prin care
se declanseaza procedura jurisdictionala este incheierea prin care Plenul a
hotarat acest lucru.
(4) Dovezile de comunicare a procedurii se primesc direct la arhiva Curtii,
sub semnatura, dupa care se ataseaza la dosar, arhivarul-registrator atestand
despre aceasta pe concepta de citare.
Art. 17
(1) Presedintele Curtii, primind actul de sesizare, numeste
judecatorul-raportor, care intocmeste un raport scris asupra punctelor de
vedere si relatiilor cerute, a solutiilor din doctrina si jurisprudenta romana
si straina, precum si asupra oricaror elemente necesare dezbaterilor.
(2) Daca actul de sesizare vizeaza atributia Curtii prevazuta de art. 146
lit. d) din Constitutie, judecatorul-raportor verifica daca sunt indeplinite
cerintele prevazute la art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 si, daca este
cazul, va solicita completarea actului de sesizare, stabilind si termenul in
care instanta sa raspunda. Daca judecatorul-raportor sau, ulterior, Plenul
apreciaza ca este necesar, se va solicita instantei trimiterea dosarului in
care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate.
(3) Magistratul-asistent, pe baza dispozitiilor judecatorului-raportor, va
redacta adresele necesare obtinerii punctelor de vedere prevazute de art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
(4) In cazurile prevazute la art. 146 lit. a) teza intai, lit. b), c), d)
si k) din Constitutie, termenul de depunere a raportului nu poate depasi, de
regula, 60 de zile de la data inregistrarii sesizarii.
(5) In celelalte cazuri [art. 146 lit. a) teza a doua si lit. e) - j) din
Constitutie, republicata], termenul de depunere a raportului se stabileste
tinandu-se seama de termenele prevazute de lege sau cu aplicarea, dupa caz, a
dispozitiilor art. 49 din prezentul regulament.
(6) Dupa luarea masurilor prevazute la alin. (1), actele de sesizare se
restituie de prim-magistratul-asistent la registratura, unde, in aceeasi zi,
primesc numarul din registrul de dosare si se inscriu, totodata, in registrul
prevazut de art. 11 lit. c) din prezentul regulament.
(7) Magistratul-asistent repartizat pe langa judecatorul-raportor
pregateste lucrarile in vederea dezbaterilor.
Art. 18
(1) Termenul de judecata se stabileste de presedintele Curtii, potrivit
legii, fara a putea depasi 30 de zile, cu exceptia cazurilor prevazute la art.
17 alin. (5) din prezentul regulament, cand acesta se fixeaza astfel incat sa
fie respectate cerintele legale de celeritate.
(2) In cazul solutionarii exceptiilor de neconstitutionalitate, termenul de
judecata se stabileste la data depunerii raportului.
(3) Dupa fixarea termenului de judecata dosarele vor fi inregistrate in
registrele prevazute de art. 11 lit. d), e) si f) din prezentul regulament.
Art. 19
(1) Pe coperta dosarului se vor mentiona numai: denumirea Curtii, numarul
dosarului, autorii sesizarii, obiectul sesizarii si termenul de judecata.
(2) Dosarul trebuie sa aiba toate filele cusute si numerotate; dupa
solutionarea definitiva se va proceda la snuruire si la aplicarea sigiliului,
iar pe fata interioara a ultimei coperti arhivarul-registrator va certifica
numarul filelor, in cifre si in litere.
(3) Scoaterea dosarelor din incinta Curtii este interzisa.
(4) Dosarele vor fi puse la dispozitie partilor sau reprezentantilor legali
ai acestora pentru studiu numai in arhiva, dupa identificarea si notarea
prenumelui si numelui persoanelor care le solicita, verificandu-se actele de
identitate, procurile sau delegatiile, precum si integralitatea dosarului la
restituire. Personalul arhivei supravegheaza studiul dosarelor.
Art. 20
(1) In cauzele privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate,
instiintarea partilor se poate face prin citare, precum si prin alte modalitati
operative, cum ar fi telefonic sau prin telegrama, telex ori telefax, pe
concepta de citare urmand sa se faca mentiune despre modalitatea folosita, data
si ora comunicarii.
(2) Pe formularul de citatie se mentioneaza expres ca prezentarea partii in
fata Curtii nu este obligatorie.
(3) In cazul persoanelor care au domiciliul sau sediul in strainatate,
citarea se face in limba romana, iar deciziile pronuntate se vor comunica
netraduse, in mod direct, prin posta, recomandat, pe baza de recipisa si cu
confirmare de primire.
Art. 21
Exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata si direct de Avocatul
Poporului, sub forma unei sesizari scrise.
Art. 22
(1) Magistratul-asistent intocmeste conceptele de citare, dispune emiterea
procedurilor de chemare in fata Curtii si comunicarea copiilor de pe actele de
sesizare, urmareste primirea punctelor de vedere sau a memoriilor prevazute de
lege si asigura aducerea la indeplinire a tuturor lucrarilor dispuse de
presedinte sau de judecatorul-raportor, dupa caz.
(2) Totodata, magistratul-asistent ia masuri de multiplicare, pentru
fiecare dintre judecatori, a actului de sesizare, a raportului intocmit in
cauza, a fisei dosarului si a punctelor de vedere legal primite in vederea
solutionarii cauzei.
(3) Dupa depunerea raportului, magistratul-asistent asigura, la cerere,
consultarea dosarului de catre oricare judecator al Curtii.
(4) Expedierea corespondentei se face numai pe cale oficiala, prin posta,
agent sau curier.
Art. 23
(1) Magistratul-asistent preia dosarele de la arhiva, prin semnatura in
registrul de termene, cu cel putin 48 de ore inaintea sedintei, dupa care:
a) intocmeste lista dosarelor si dispune ca grefa sa o distribuie membrilor
Plenului si sa o afiseze cu minimum 24 de ore inaintea termenului de dezbateri;
b) verifica daca au sosit la Curte si s-au atasat la dosar dovezile de
inmanare sau de comunicare a citatiilor si a celorlalte acte procedurale,
precum si memoriile formulate in aparare, punctele de vedere, actele si
relatiile solicitate de presedintele Curtii ori de judecatorul-raportor;
c) verifica legalitatea indeplinirii procedurilor de citare sau de
comunicare atasate la dosar.
(2) Despre neregulile procedurale constatate, magistratul-asistent il
informeaza, in scris, pe presedintele Curtii.
(3) Verificarile mentionate la alin. (1) lit. b) si c) se fac si inaintea
inceperii dezbaterilor.
Art. 24
(1) In cadrul compartimentului de arhiva se asigura consultarea dosarelor
de catre parti sau reprezentantii legali ai acestora.
(2) In cauzele care, potrivit legii, se solutioneaza cu participarea
procurorului, acestuia i se comunica, o data cu instiintarea, si actul de
sesizare a Curtii.
SECTIUNEA a 3-a
Activitatea in timpul sedintelor de dezbateri
Art. 25
Magistratul-asistent care a pregatit dezbaterile intra in sala de sedinta
inainte de inceperea dezbaterilor, verifica respectarea dispozitiilor art. 53
din Legea nr. 47/1992 si asigura prezenta la usa a aprodului.
Art. 26
(1) Dupa deschiderea sedintei de catre presedintele Curtii, dosarele sunt
strigate de catre magistratul-asistent in ordinea stabilita prin lista de
sedinta. Presedintele, la cererea partilor sau din oficiu, poate dispune
strigarea unor dosare peste rand sau lasarea mai la urma.
(2) In fiecare cauza, daca este cazul, magistratul-asistent face apelul
partilor si al celorlalte autoritati sau persoane citate, dupa care refera
asupra modului in care s-a efectuat procedura de citare a persoanelor sau a
autoritatilor chemate la proces si, daca s-au indeplinit celelalte masuri
dispuse de Curte, refera pe scurt asupra obiectului cauzei si stadiului in care
se afla judecata acesteia.
(3) Magistratul-asistent duce la indeplinire, in fiecare dosar, prevederile
art. 56 din Legea nr. 47/1992.
Art. 27
Aprodul anunta publicului din sala intrarea si retragerea Plenului Curtii.
La intrarea si la retragerea Plenului Curtii, publicul se ridica in picioare.
SECTIUNEA a 4-a
Activitatea ulterioara incheierii dezbaterilor
Art. 28
(1) Actele Curtii se redacteaza in numarul de exemplare necesar spre a
asigura pastrarea lor la dosar si in mape speciale, la arhiva si la biblioteca
Curtii, comunicarea acestora, in cazurile prevazute de lege, si trimiterea spre
publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In cazurile de neconstitutionalitate constatate potrivit art. 31 din
Legea nr. 47/1992, decizia Curtii se comunica celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si - spre stiinta - autoritatilor publice
implicate.
(3) Dupa intocmirea procedurilor de comunicare a deciziilor, a hotararilor
sau a avizelor, magistratul-asistent va preda dosarele la arhiva, sub
semnatura.
(4) La arhiva se pastreaza si cate un exemplar din fiecare act pronuntat de
Curte, in mape speciale de decizii, hotarari si avize, grupate in ordine
numerica pe ani.
Art. 29
(1) In cazul in care s-a dispus amanarea dezbaterilor, magistratul-asistent
va trece in condica de sedinta termenul fixat si motivele amanarii, iar in
termen de 48 de ore va intocmi incheierea de amanare, conceptele de citare
pentru termenul urmator, adresele si va asigura ducerea la indeplinire a
celorlalte masuri dispuse de Curte.
(2) Dupa redactarea si semnarea incheierilor, magistratul-asistent preda
dosarele amanate arhivarului-registrator, care semneaza de primirea lor pe
lista de dosare.
CAP. 5
Secretariatul General al Curtii Constitutionale
Art. 30
(1) Secretariatul General al Curtii Constitutionale raspunde de organizarea
si desfasurarea activitatilor functionale si tehnice ale acesteia, pentru
indeplinirea atributiilor ce ii revin in conformitate cu prevederile legii
organice a Curtii si ale prezentului regulament.
(2) Secretariatul General al Curtii Constitutionale are in structura sa
Directia generala economica, servicii si alte compartimente, potrivit
structurii organizatorice aprobate de Plenul Curtii Constitutionale.
(3) Organizarea, functionarea si atributiile compartimentelor prevazute la
alin. (2) se stabilesc prin hotarare a Plenului Curtii.
(4) Atributiile personalului Secretariatului General al Curtii
Constitutionale se detaliaza prin fisa fiecarui post.
Art. 31
(1) Secretariatul General al Curtii Constitutionale este condus de un
secretar general care are urmatoarele atributii principale:
a) raspunde de pregatirea, organizarea si coordonarea lucrarilor de
competenta structurilor Secretariatului General al Curtii Constitutionale,
astfel incat acestea sa fie realizate in conformitate cu dispozitiile Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament;
b) informeaza, in scris, presedintele Curtii asupra modului de exercitare a
atributiilor de ordonator de credite, trimestrial sau ori de cate ori solicita
presedintele;
c) duce la indeplinire, in conditiile legii, hotararile Plenului Curtii si
dispozitiile presedintelui, referitoare la atributiile ce ii revin;
d) conduce compartimentele Secretariatului General al Curtii
Constitutionale si ia masuri pentru realizarea la termen si in mod
corespunzator a lucrarilor ce le sunt repartizate;
e) prezinta si asigura fundamentarea actelor ce se supun aprobarii Plenului
Curtii sau presedintelui acesteia, cu exceptia deciziilor, a hotararilor si a
avizelor prevazute la art. 11 din Legea nr. 47/1992;
f) consemneaza solutiile adoptate de Plen in materie administrativa intr-un
proces-verbal, in baza caruia se emite o hotarare, pentru fiecare sedinta;
g) solutioneaza petitiile adresate de cetateni si organizatii, potrivit rezolutiei
presedintelui Curtii;
h) supravegheaza direct activitatea de rezolvare a solicitarilor de acces
la informatiile de interes public, in conditiile legii;
i) organizeaza si coordoneaza actualizarea paginii de Internet si a bazei
de date apartinand Curtii Constitutionale;
j) intocmeste proiectul planului de relatii externe al Curtii si, dupa
aprobarea de catre Plenul Curtii, urmareste realizarea acestuia;
k) intocmeste proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al Curtii, il
supune spre aprobare Plenului si il inainteaza Guvernului, sub semnatura
presedintelui Curtii, in conditiile legii;
l) angajeaza si utilizeaza creditele bugetare, in limita prevederilor si
destinatiilor aprobate, pentru cheltuieli din sumele repartizate prin bugetul
de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat, in conditiile legii;
m) aproba fisele cuprinzand atributiile fiecarui post din structura
Secretariatului General al Curtii Constitutionale;
n) aproba deplasarile in tara ale personalului Secretariatului General al
Curtii Constitutionale;
o) aproba compensarea cu timp liber corespunzator a orelor prestate peste
programul normal de lucru pentru personalul din Secretariatul General al Curtii
Constitutionale;
p) face propuneri presedintelui Curtii pentru stabilirea raspunderii
materiale a personalului Curtii;
q) organizeaza concursurile pentru angajarea personalului Secretariatului
General al Curtii Constitutionale;
r) aproba invoirile si efectuarea concediilor de odihna pentru personalul
din Secretariatul General al Curtii Constitutionale si dispune rechemarea din
concediul de odihna a acestuia;
s) organizeaza inventarierea patrimoniului Curtii, aproba si valorifica
rezultatele acestei actiuni, in conditiile legii;
t) aproba valoarea de inventar a cartilor primite gratuit;
u) aproba, in conditiile legii, plata orelor suplimentare efectuate de
personalul Curtii;
v) contrasemneaza ordinele semnate de presedintele Curtii;
x) indeplineste si alte atributii stabilite de Plenul Curtii
Constitutionale sau de presedintele acesteia.
(2) In exercitarea atributiilor sale de ordonator principal de credite,
precum si in alte cazuri prevazute de lege, secretarul general emite
dispozitii.
Art. 32
(1) Directia generala economica asigura fundamentarea si elaborarea
proiectului de buget al Curtii Constitutionale si utilizarea resurselor
financiare in limita bugetului aprobat; asigura administrarea patrimoniului,
mijloacele logistice si materiale, precum si serviciile aferente bunei
desfasurari a activitatii Curtii, in baza programelor aprobate; gestioneaza
problematica financiara si materiala privitoare la resursele umane; aplica
prevederile legale privind plata drepturilor salariale, evidenta si virarea
obligatiilor financiare aferente drepturilor salariale; asigura realizarea
activitatii de protocol si de relatii externe, precum si a celorlalte atributii
stabilite de Plenul Curtii, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
(2) Directia generala economica este condusa de un director general si are
in structura sa urmatoarele compartimente:
a) Serviciul financiar-contabil;
b) Serviciul administrativ si pentru achizitii publice;
c) Biroul salarizare, resurse umane si relatii externe.
(3) In lipsa secretarului general, directorul general indeplineste si
atributiile acestuia, potrivit insarcinarilor stabilite prin ordin al
presedintelui Curtii Constitutionale.
Art. 33
Serviciul grefa, registratura si arhiva asigura pregatirea desfasurarii lucrarilor
Curtii; primeste si inregistreaza actele de sesizare, cererile si
corespondenta, tine evidenta acestora, precum si a circulatiei lor, in
conditiile art. 11; efectueaza multiplicarea documentelor si expedierea actelor
Curtii, a celorlalte lucrari si a corespondentei, precum si restituirea
dosarelor de fond la instanta; organizeaza si mentine in ordine arhiva, conform
prevederilor legale; pune la dispozitie dosarele Curtii spre consultare, in
arhiva, partilor sau reprezentantilor legali ai acestora si le ofera informatii
asupra datelor solicitate din dosare; asigura celelalte servicii auxiliare
necesare activitatii jurisdictionale.
Art. 34
Serviciul documentare, cercetare si informatica urmareste realizarea si
prelucrarea fondului documentar necesar activitatii Curtii, efectuarea de
sinteze, informari si traduceri; asigura evidenta jurisprudentei si a
doctrinei, pastrarea colectiilor de acte normative, precum si gestionarea si
completarea fondului de carte; creeaza si implementeaza aplicatiile necesare
sistemului integrat de informatizare al Curtii, asigura gestionarea si
actualizarea bazelor de date, precum si a paginii de Internet; tehnoredacteaza
si editeaza brosuri si alte publicatii ale Curtii Constitutionale; indeplineste
orice alte insarcinari dispuse de Plenul Curtii, de presedinte sau de
secretarul general.
Art. 35
(1) Personalul de la cabinetele judecatorilor indeplineste atributiile de
secretariat pentru cabinetele acestora, precum si orice alte insarcinari
stabilite de judecatori.
(2) Pentru persoanele prevazute la alin. (1), stabilirea programului de
lucru si a orelor suplimentare care se platesc potrivit legii, programarea
concediilor, acordarea invoirilor, precum si compensarea cu timp liber
corespunzator a orelor prestate peste programul normal de lucru sunt de
competenta judecatorilor.
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) si (2) se aplica, in mod
corespunzator, si in cazul personalului de la cabinetul secretarului general.
Art. 36
Serviciul de permanenta se asigura in conditiile stabilite de Plenul Curtii
Constitutionale.
Art. 37
Compartimentul de audit public intern functioneaza in subordinea
presedintelui Curtii si indeplineste atributiile prevazute de lege si de
regulament, precum si sarcinile dispuse de presedinte privind activitatea din
cadrul Secretariatului General al Curtii Constitutionale.
CAP. 6
Raspunderea disciplinara
Art. 38
Judecatorii Curtii Constitutionale raspund disciplinar pentru incalcarea,
cu vinovatie, a dispozitiilor art. 64 din Legea nr. 47/1992.
Art. 39
(1) Pornirea actiunii disciplinare impotriva judecatorilor Curtii
Constitutionale se poate face numai pe baza unei sesizari scrise si semnate.
(2) Primind sesizarea, presedintele Curtii Constitutionale numeste o
comisie de cercetare disciplinara, formata din 3 judecatori, pentru a examina
cele sesizate.
(3) Daca sesizarea il priveste pe presedintele Curtii Constitutionale,
desemnarea celor 3 judecatori revine Plenului Curtii si se face prin tragere la
sorti.
(4) Unul dintre cei 3 judecatori va fi desemnat ca presedinte al comisiei
de cercetare disciplinara.
(5) Ascultarea celui in cauza in fata comisiei de cercetare disciplinara
este obligatorie.
(6) In situatia in care comisia de cercetare disciplinara considera ca
sesizarea este neintemeiata, cauza se claseaza, cu aprobarea organului care a
numit comisia.
(7) In cazul in care comisia de cercetare disciplinara considera ca
sesizarea este intemeiata, va intocmi un raport care, impreuna cu dosarul, se
prezinta Plenului Curtii Constitutionale.
Art. 40
(1) Plenul Curtii Constitutionale poate aplica judecatorilor, in functie de
gravitatea abaterii, urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment sever;
c) incetarea mandatului de judecator al Curtii Constitutionale.
(2) Sanctiunile se aplica prin hotarare, adoptata cu votul majoritatii
judecatorilor.
Art. 41
(1) Stabilirea abaterilor disciplinare savarsite de secretarul general si
aplicarea sanctiunii sunt de competenta Plenului Curtii Constitutionale, care
va hotari pe baza unui raport intocmit de o comisie de cercetare disciplinara
formata din 3 judecatori, numita de presedintele Curtii Constitutionale.
(2) Plenul Curtii Constitutionale, prin hotarare adoptata cu votul
majoritatii judecatorilor, poate aplica secretarului general, in functie de
gravitatea abaterii, urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment sever;
c) revocarea din functie.
Art. 42
(1) Magistratii-asistenti si ceilalti salariati ai Curtii Constitutionale
raspund disciplinar pentru incalcarea, cu vinovatie, a dispozitiilor Legii nr.
47/1992 si ale prezentului regulament.
(2) Abaterile disciplinare ale magistratilor-asistenti si ale personalului
Secretariatului General al Curtii Constitutionale sunt cele prevazute de
reglementarile in vigoare privind statutul fiecarei categorii de personal.
Art. 43
(1) Stabilirea abaterilor disciplinare savarsite de magistratii-asistenti
si aplicarea sanctiunii sunt de competenta presedintelui Curtii.
(2) Cel sanctionat se poate plange impotriva sanctiunii, in termen de 10
zile de la comunicarea acesteia, unui consiliu de disciplina format din 3
judecatori numiti de Plenul Curtii.
(3) Consiliul de disciplina ia hotarari cu votul majoritatii membrilor care
il compun si se pronunta prin hotarare motivata.
(4) Magistratilor-asistenti li se pot aplica, in raport cu gravitatea
abaterilor, urmatoarele sanctiuni disciplinare:
a) observatie;
b) mustrare;
c) avertisment;
d) diminuarea drepturilor salariale cu pana la 15% pe o perioada de 1 - 3
luni;
e) eliberarea din functie.
Art. 44
(1) Numirea comisiei de cercetare disciplinara si a consiliului de
disciplina, prevazuta la art. 39, 41 si 43, se face pentru fiecare caz in
parte. Dupa pronuntarea hotararii, comisia ori, dupa caz, consiliul isi
inceteaza activitatea.
(2) Lucrarile de secretariat vor fi duse la indeplinire de un
magistrat-asistent desemnat de presedintele Curtii.
Art. 45
(1) In cazul abaterilor disciplinare savarsite de personalul din
compartimentele Secretariatului General al Curtii Constitutionale, cercetarea,
stabilirea si sanctionarea acestora urmeaza procedura prevazuta de lege aplicabila
raportului de serviciu sau de munca, dupa caz.
(2) Exercitarea actiunii disciplinare impotriva personalului de la
cabinetele judecatorilor se face numai la propunerea judecatorului respectiv.
Art. 46
(1) Sanctiunile disciplinare ce pot fi aplicate personalului prevazut la
art. 45 alin. (1), in functie de gravitatea abaterilor savarsite, sunt:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) diminuarea drepturilor salariale si a indemnizatiei de conducere cu 5 -
10% pe o perioada de 1 - 3 luni;
d) suspendarea dreptului de avansare (promovare) pe o perioada de 1 - 3
ani;
e) trecerea intr-o functie inferioara, pe o perioada de 6 - 12 luni, cu
diminuarea corespunzatoare a salariului;
f) destituirea din functie, respectiv desfacerea disciplinara a
contractului de munca.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) lit. f) se dispun de presedintele
Curtii, la propunerea organului competent.
(3) Procedura de contestare a sanctiunilor disciplinare este cea prevazuta
de lege.
Art. 47
Daca in aceeasi cauza sunt implicate persoane care fac parte din categorii
diferite de salariati ai Curtii, competenta de stabilire si sanctionare a
abaterilor disciplinare si de contestare a sanctiunilor revine autoritatii
disciplinare corespunzatoare celei mai inalte functii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 48
Curtea Constitutionala stabileste relatii de cooperare cu autoritati
similare din strainatate si poate deveni membra a unor organizatii
internationale din domeniul justitiei constitutionale.
Art. 49
In situatii exceptionale, cand urgenta o impune, presedintele Curtii
Constitutionale poate dispune, dupa consultarea judecatorului-raportor, ca
termenele prevazute in cap. IV sa fie mai scurte.
Art. 50
Judecatorii-raportori pot solicita consultatii de specialitate unor
personalitati sau unor institutii, cu aprobarea prealabila a presedintelui
Curtii.
Art. 51
Modelul robei si al insignelor judecatorilor si ale magistratilor-asistenti
se aproba de Plenul Curtii Constitutionale. Costul confectionarii robelor si al
insignelor judecatorilor si magistratilor-asistenti se suporta din bugetul
Curtii, potrivit legii.
Art. 52
(1) Personalul Curtii este obligat sa pastreze confidentialitatea
activitatii, cu exceptia situatiilor in care, potrivit legii sau prezentului
regulament, aceasta are caracter public.
(2) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) atrage raspunderea disciplinara.
Art. 53
Agentii autoritatilor de ordine publica nu pot intra in sediul Curtii decat
cu aprobarea presedintelui Curtii sau a secretarului general.
Art. 54
Regulamentul privind concediile se aproba de Plenul Curtii, cu votul
majoritatii judecatorilor.
Art. 55
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe aceeasi data se abroga Regulamentul de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale din 4 noiembrie 1997, adoptat prin Hotararea Plenului
Curtii Constitutionale nr. 12/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 308 din 12 noiembrie 1997, cu modificarile si completarile
ulterioare.