HOTARARE Nr.
19 din 20 octombrie 2010
pentru modificarea si
completarea Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, aprobat prin Hotarârea Plenului Curtii Constitutionale nr.
2/2005
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 752 din 11 noiembrie 2010
In temeiul art. 76 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Plenul Curtii Constitutionale adopta prezenta hotarâre.
Art. I. - Regulamentul de organizare si functionare
a Curtii Constitutionale, aprobat prin Hotarârea Plenului Curtii
Constitutionale nr. 2/2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 116 din 4 februarie 2005, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art. 33. - Serviciul grefa, registratura si arhiva
efectueaza operatiunile privind primirea, înregistrarea, distribuirea,
expedierea si arhivarea corespondentei, îndosarierea actelor, pastrarea
registrelor, precum si alte lucrari cu caracter auxiliar, necesare bunei
desfasurari a activitatii Curtii Constitutionale."
2. Dupa articolul 33 se introduc 14 noi articole,
articolele 331- 3314, cu urmatorul cuprins:
„Art. 331. - Serviciul grefa, registratura si
arhiva este compus din personalul auxiliar, în sensul dispozitiilor Legii nr.
567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe lânga acestea, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si curieri.
Art. 332. - Personalul Serviciului grefa,
registratura si arhiva este condus de grefierul-sef si este coordonat de
prim-magistratul-asistent.
Art. 333. - Personalul Serviciului grefa,
registratura si arhiva are urmatoarele atributii:
1. Grefierul-sef:
a) coordoneaza, îndruma si controleaza activitatea
personalului din subordine, în conformitate cu atributiile din prezentul
regulament si cu fisa postului;
b) asigura organizarea si desfasurarea sedintelor de
judecata, luând masuri pentru înregistrarea si constituirea corespunzatoare a
dosarelor aflate pe rolul Curtii, pentru întocmirea si transmiterea citatiilor;
c) verifica si semneaza lista dosarelor care urmeaza a
fi dezbatute în sedinta publica, respectiv a celor aflate în pronuntare;
d) asigura realizarea corespunzatoare a activitatilor de
grefa, registratura si arhiva, precum si a celei de curierat si de expediere a
corespondentei Curtii;
e) întocmeste adresa de comunicare si trimite actele
adoptate de Curte spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I;
f) restituie documentele înaintate Curtii
Constitutionale din eroare;
g) propune Plenului Curtii aprobarea programului de
lucru al serviciului cu publicul;
h) întocmeste si semneaza referatele de necesitate,
notele de fundamentare si alte documente privind activitatea serviciului;
i) certifica realitatea facturilor de plata care privesc
serviciul;
j) întocmeste planificarea serviciului de permanenta a
personalului din subordine, cu avizul prim-magistratului-asistent, si o supune
spre aprobare presedintelui Curtii;
k) reprezinta serviciul în fata conducerii Curtii;
l) propune secretarului general, cu consultarea
prim-magistratului-asistent, acordarea unor prime trimestriale si anuale.
Propune prim-magistratului-asistent calificativele pentru activitatea
profesionala desfasurata de catre personalul serviciului; activitatea
profesionala desfasurata de catre grefierul-sef este evaluata de catre
prim-magistratul-asistent, care propune secretarului general acordarea unor
prime trimestriale si anuale;
m) realizeaza nemijlocit lucrarile stabilite de
presedintele Curtii Constitutionale si de prim-magistratul-asistent;
n) executa si alte atributii date de conducerea Curtii.
2. Grefierii-registratori:
a) primesc si înregistreaza scrisorile si adresele
oficiale, petitiile si actele de sesizare a Curtii, le triaza pe categorii si
tin evidenta acestora la zi;
b) completeaza zilnic datele în registrele Curtii
prevazute la art. 336 lit. a)-c) si e);
c) formeaza dosarele pentru sesizarile nou-intrate si le
completeaza cu documentele sosite ulterior;
d) organizeaza pastrarea dosarelor si a deciziilor
pronuntate în arhiva curenta si asigura consultarea lor de catre parti sau
reprezentantii acestora în incinta serviciului si în timpul programului de
lucru cu publicul;
e) asigura transferul dosarelor între arhiva si
cabinetele judecatorilor si magistratilor-asistenti;
f) asigura distribuirea la cabinetele judecatorilor, la
magistratii-asistenti si la serviciile Curtii, prin intermediul curierului, a
corespondentei sosite pe adresa Curtii, precum si a materialelor ce alcatuiesc
dosarele aflate pe rol, dupa consultarea magistratului-asistent desemnat în
dosar;
g) expediaza prin posta actele Curtii si restituie
dosarele transmise Curtii;
h) asigura multiplicarea actelor adoptate de Curte si le
comunica persoanelor sau autoritatilor prevazute de lege;
i) executa si alte atributii date de grefierul-sef.
3. Grefierii:
a) întocmesc conceptele de citare si citatiile si le
predau grefierului-registratorspre expediere catre parti;
b) tin legatura, prin telefon, fax, telegrame sau
e-mail, cu partile, cu instantele judecatoresti sau cu alte autoritati în
vederea completarii actelor procedurale, întocmind notele doveditoare ale
corespondentei;
c) realizeaza lucrarile premergatoare sedintelor de
dezbateri publice si de deliberare, asigurând, cu ajutorul personalului care
asigura multiplicarea si a curierului, dupa caz, multiplicarea/scanarea,
respectiv distribuirea la cabinetele judecatorilor si la magistratii-asistenti
a actelor si documentelor care alcatuiesc dosarele de judecata;
d) informeaza de îndata magistratii-asistenti despre
orice acte sosite la dosarele aflate pe rol;
e) completeaza condica de sedinta si o aduc, împreuna cu
dosarele aflate pe rol, la sedintele de judecata, la care asista obligatoriu un
grefier;
f) întocmesc lista dosarelor care urmeaza a fi dezbatute
în sedinta publica, pe care o afiseaza la avizier si o predau curierului spre
difuzare la cabinetele judecatorilor, la magistratii-asistenti în mod
corespunzator, precum si la magistratii-asistenti-sefi si la
prim-magistratul-asistent;
g) întocmesc lista cu dosarele ramase în pronuntare, pe
care o predau spre difuzare la cabinetele judecatorilor, la
magistratii-asistenti în mod corespunzator, precum si la
magistratii-asistenti-sefi si la prim-magistratul-asistent;
h) completeaza datele în registrul de evidenta a
redactarii actelor Curtii;
i) executa si alte atributii date de grefierul-sef.
4. Grefierii-arhivari si grefierii-documentaristi:
a) preiau anual documentele create sau intrate în Curte,
precum si dosarele jurisdictionale solutionate, în vederea arhivarii acestora;
b) efectueaza preluarea arhivistica a documentelor
primite, selectionarea, inventarierea si depozitarea acestora conform
prevederilor legale;
c) tin evidenta sigiliilor;
d) multiplica actele adoptate de Curte;
e) faciliteaza consultarea operativa a dosarelor si a
altor documente aflate în arhiva generala;
f) înregistreaza în registrele prevazute la art. 336
lit. g)-i) si pastreaza ordinele emise de presedintele Curtii, hotarârile
Plenului administrativ al Curtii, precum si dispozitiile secretarului general;
g) verifica tehnoredactarea actelor Curtii înaintate de
magistratii-asistenti;
h) executa si alte atributii date de grefierul-sef.
5. Curierii:
a) receptioneaza corespondenta sosita pe adresa Curtii
Constitutionale;
b) realizeaza transmiterea, în mod corespunzator, a
actelor primite în acest scop, în interiorul Curtii, cabinetelor judecatorilor,
magistratilor-asistenti, personalului Secretariatului General, precum si, când
este cazul, altor autoritati;
c) pregatesc, pentru posta militara, citatiile întocmite
de grefieri pentru Ministerul Public si, atunci când este cazul, duc personal
citatiile Ministerului Public ori altor autoritati;
d) transmit la posta citatiile si întreaga corespondenta
trecuta pe borderou, predata de grefierii-registratori;
e) executa si alte atributii date de grefierul-sef.
Art. 334. -Atributiile fiecarui angajat din
structura Serviciului grefa, registratura si arhiva sunt stabilite si detaliate
în fisa postului, întocmita de grefierul-sef cu respectarea cadrului stabilit
prin prezentul regulament si aprobata de prim-magistratul-asistent. Pentru
grefierul-sef, fisa postului se întocmeste de prim-magistratul-asistent.
Art. 335. -In cadrul Serviciului grefa,
registratura si arhiva se întocmesc si se pastreaza:
a) registrele Curtii prevazute la art. 336;
b) borderouri pentru corespondenta jurisdictionala si
administrativa, pentru expedieri prin posta civila si militara;
c) evidenta sigiliilor si a registrelor pentru
magistratii-asistenti;
d) evidenta Arhivei Curtii.
Art. 336. - Registrele Curtii
Constitutionale, întocmite si pastrate de Serviciul grefa, registratura si
arhiva, sunt urmatoarele:
a) registrul de intrare-iesire a corespondentei cu
caracter administrativ, în care se trec de catre grefierii-registratori, în
ordine cronologica, toate cererile si celelalte acte care nu privesc
activitatea jurisdictionala a Curtii, toate scrisorile, petitiile si adresele
cu caracter administrativ;
b) registrul de intrare-iesire a dosarelor, în care se
trec de catre grefierii-registratori, în ordine cronologica, toate actele de
sesizare a Curtii;
c) registrul general de dosare, în care se trec de catre
grefierii-registratori, în ordinea intrarii, toate actele de sesizare a Curtii,
precum si toata corespondenta în legatura cu acestea; numarul de înregistrare
din acest registru reprezinta numarul de dosar, la care se adauga litera
corespunzatoare încadrarii sesizarii în categoriile de atributii prevazute la
art. 146 din Constitutie; în dreptul fiecarui dosar astfel înregistrat se vor
trece: data solicitarii si transmiterii punctelor de vedere de catre
autoritati, orice cerere legata de dosar, data depunerii raportului, termenele
de judecata, data redactarii deciziei, hotarârii sau avizului, dupa caz, data
transmiterii actelor Curtii la Regia Autonoma „Monitorul Oficial",
instante, respectiv la diverse autoritati publice, în cazurile prevazute de
lege;
d) condica sedintelor de judecata, în care se înscriu de
catre grefier toate dosarele din fiecare sedinta, în ordinea din lista
dosarelor, numele judecatorilor si al magistratilor-asistenti participanti la
sedinta;
e) registrul de termene al arhivei, în care se înscriu
dosarele pe termene de judecata;
f) registrul de evidenta a redactarii actelor Curtii, în
care se trec în ordine si separat, în functie de distinctia facuta la art. 11
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, toate deciziile si hotarârile pronuntate, precum si avizele emise;
data redactarii se considera data depunerii de catre magistratul-asistent la
mapa presedintelui Curtii Constitutionale a deciziei, hotarârii sau avizului;
se înregistreaza, de asemenea, data transmiterii actului la Regia Autonoma
„Monitorul Oficial", precum si numarul si data Monitorului Oficial al
României în care se publica actul;
g) registrul hotarârilor Plenului administrativ al
Curtii Constitutionale;
h) registrul de ordine emise de presedintele Curtii
Constitutionale;
i) registrul dispozitiilor secretarului general;
j) registrul de corespondenta secreta.
Art. 337. - La sfârsitul fiecarui an, dupa
ultima operatiune din fiecare registru, se va întocmi un proces-verbal de
închidere, care va fi semnat de grefierul-sef si de prim-magistratul-asistent,
aplicându-se sigiliul. Daca este cazul, înscrierile se vor face în aceleasi
registre, reîncepându-se cu o noua numerotare.
Art. 338. - Evidenta din registrul general de
dosare se tine, simultan, si pe suport electronic.
Art. 339. - La propunerea
prim-magistratului-asistent sau a secretarului general, presedintele Curtii
poate aproba si tinerea altor registre în afara celor prevazute la art. 336,
daca sunt necesare activitatii Curtii.
Art. 3310. - Modelul registrelor prevazute la
art. 336 se aproba de Plenul Curtii.
Art. 3311. - (1) Inregistrarea în registrele
corespunzatoare, formarea dosarelor, multiplicarea si distribuirea acestora
catre cabinetele membrilor Curtii si magistratii-asistenti se fac imediat dupa
repartizarea acestora de catre presedintele Curtii Constitutionale, care va fi
datata. Persoana care multiplica actul de sesizare va face mentiune pe acesta
despre data predarii spre distribuire.
(2) Intocmirea conceptelor de citare si emiterea
procedurilor de chemare în fata Curtii se fac imediat dupa fixarea termenului
de judecata, pentru cauzele de natura urgenta, sau cel mai târziu a doua zi
lucratoare, în celelalte cauze. Persoana care întocmeste procedurile va face
mentiune, pe conceptul de citare, despre data predarii acestora spre expediere.
(3) Expedierea corespondentei se va realiza prin posta,
agent procedural sau curier, prin fax ori e-mail sau prin orice alt mijloc de
comunicare ce poate fi identificat si supravegheat si care sa asigure
caracterul oficial al acesteia.
Art. 3312. - (1) Corespondenta care poarta
mentiunea „confidential" sau „personal" se înregistreaza numai cu
aceasta mentiune, fara a fi desfacuta, dupa care se preda destinatarului.
(2) Corespondenta cu caracter secret de stat se prezinta
nedesfacuta direct presedintelui Curtii Constitutionale, fiind evidentiata
într-un registru special.
Art. 3313. - (1) La formarea dosarelor
Curtii, pe coperta acestora se vor mentiona: denumirea Curtii, numarul
dosarului, autorii sesizarii si obiectul sesizarii.
(2) Dosarul trebuie sa aiba toate filele cusute si
numerotate; dupa solutionarea definitiva se va proceda la snuruire si la
aplicarea sigiliului, iar pe fata interioara a ultimei coperti
grefierul-registrator va certifica numarul filelor, în cifre si în litere.
(3) Scoaterea dosarelor din incinta Curtii este
interzisa.
(4) Dosarele vor fi puse la dispozitia partilor sau a
reprezentantilor legali ai acestora pentru studiu numai în arhiva, dupa
identificarea si notarea în registrul general de dosare a numelui si a
prenumelui persoanelor care le solicita, verificându-se actele de identitate,
procurile sau împuternicirile avocatiale, precum si integralitatea dosarului la
restituire. Personalul arhivei supravegheaza studiul dosarelor.
Art. 3314. - (1) Serviciul grefa,
registratura si arhiva asigura eliberarea certificatelor întocmite de
magistratii-asistenti si a copiilor de pe actele din dosarele Curtii
Constitutionale, precum si restituirea înscrisurilor originale depuse la
dosarele Curtii.
(2) Cererile pentru eliberarea certificatelor se primesc
de catre grefierul-sef, care le prezinta, împreuna cu dosarul cauzei,
prim-magistratului-asistent. Prim-magistratul-asistent redacteaza si semneaza,
în baza rezolutiei presedintelui Curtii Constitutionale, certificatele
solicitate. Copia certificatului se ataseaza la dosarul Curtii.
(3) Cererile de restituire a înscrisurilor originale
depuse la dosarele Curtii se încuviinteaza de presedintele Curtii
Constitutionale, la propunerea prim-magistratului-asistent. Restituirea
înscrisurilor originale se face pe baza unei cereri motivate, formulata de
petitionar, si numai daca actul poate fi pastrat în copie, fara ca prin aceasta
sa se produca o vatamare partilor din proces. Copia de pe act se va verifica
pentru conformitate de grefierul-sef, care va aplica stampila Curtii pe fiecare
fila. Cererea si copia actului se vor pastra la dosarul cauzei."
3. Se abroga sectiunea 1 „Registrele Curtii" din
cadrul capitolului IV „Functionarea Curtii", precum si orice alte
dispozitii contrare.
Art. II. - Prezenta hotarâre intra în vigoare la data de
1 ianuarie 2011.
Art. III. - Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale, aprobat prin Hotarârea Plenului Curtii
Constitutionale nr. 2/2005, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
hotarâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se
articolelor o noua numerotare.
Prezenta hotarâre a fost adoptata de Plenul Curtii
Constitutionale, cu unanimitate de voturi, în sedinta sa din 20 octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Contrasemneaza:
Secretar general,
Ruxandra Sabareanu