LEGE
Nr. 232 din 3 iunie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 502 din 3 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
187 din 7 august 1997, cu modificarile ulterioare, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Inaintea alineatului (1) al articolului 1 se introduce un nou alineat cu
urmatorul cuprins:
"Art. 1
Curtea Constitutionala este garantul suprematiei Constitutiei."
2. Alineatul (3) al articolului 1 se abroga.
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Curtea Constitutionala asigura controlul constitutionalitatii legilor,
a tratatelor internationale, a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor
Guvernului.
(2) Sunt neconstitutionale prevederile actelor prevazute la alin. (1), care
incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei.
(3) Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii
actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa
prevederile supuse controlului."
4. Alineatele (1) si (2) ale articolului 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Atributiile Curtii Constitutionale sunt cele stabilite de Constitutie
si de prezenta lege.
(2) In exercitarea atributiilor care ii revin Curtea Constitutionala este
singura in drept sa hotarasca asupra competentei sale."
5. Articolele 4 si 5 se abroga.
6. Alineatul (2) al articolului 8 se abroga.
7. Dupa alineatul (1) al articolului 9 se introduce un alineat nou,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Mandatul presedintelui poate fi reinnoit."
8. Literele a) si b) ale alineatului (1) al articolului 11 vor avea
urmatorul cuprins:
"a) coordoneaza activitatea Curtii Constitutionale;
b) convoaca si prezideaza sedintele Curtii Constitutionale;".
9. Dupa litera b) a alineatului (1) al articolului 11 se introduce o litera
noua, litera b^1), cu urmatorul cuprins:
"b^1) desemneaza judecatorul-raportor in cazurile prevazute de lege si
stabileste termenele de judecata;"
10. Dupa alineatul (2) al articolului 11 se introduce un alineat nou,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) In exercitarea atributiilor de conducere administrativa,
presedintele emite ordine."
11. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Curtea Constitutionala poate fi sesizata in cazurile expres prevazute
de art. 146 din Constitutie, republicata, sau de legea sa organica."
12. Partea introductiva si litera A ale alineatului (1) al articolului 13
vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Curtea Constitutionala pronunta decizii, hotarari si emite avize, dupa
cum urmeaza:
A. Decizii, in cazurile in care:
a) se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea
acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor
doua Camere, a Guvernului, a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a Avocatului
Poporului, a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de
senatori, precum si, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a
Constitutiei;
b) se pronunta asupra constitutionalitatii tratatelor sau altor acorduri
internationale, inainte de ratificarea acestora de Parlament, la sesizarea
unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui numar de cel putin 50 de
deputati sau de cel putin 25 de senatori;
c) se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, la
sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar
sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
d) hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si
ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial, precum si a celor ridicate direct de Avocatul Poporului;
e) solutioneaza conflictele juridice de natura constitutionala dintre
autoritatile publice, la cererea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre
presedintii celor doua Camere, a primului-ministru sau a presedintelui
Consiliului Superior al Magistraturii;
f) hotaraste asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea
unui partid politic."
13. Dupa alineatul (2) al articolului 13 se introduce un alineat nou,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Deciziile, hotararile si avizele Curtii Constitutionale se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Deciziile si hotararile
Curtii Constitutionale sunt general obligatorii si au putere numai pentru
viitor."
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Sedintele de judecata sunt publice, in afara de cazul in care, din
motive intemeiate, Curtea hotaraste altfel."
15. Alineatele (1) si (2) ale articolului 17 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii legilor
inainte de promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia
dintre presedintii celor doua Camere, a Guvernului, a Inaltei Curti de Casatie
si Justitie, a Avocatului Poporului, a unui numar de cel putin 50 de deputati
sau de cel putin 25 de senatori.
(2) In vederea exercitarii dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale,
cu 5 zile inainte de a fi trimisa spre promulgare, legea se comunica
Guvernului, Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si Avocatului
Poporului si se depune la secretarul general al Camerei Deputatilor si la cel
al Senatului. In cazul in care legea a fost adoptata cu procedura de urgenta,
termenul este de 2 zile."
16. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) In cazul sesizarii Curtii Constitutionale de unul dintre presedintii
celor doua Camere ale Parlamentului, de parlamentari, de Guvern, de Inalta
Curte de Casatie si Justitie sau de Avocatul Poporului, Curtea va comunica
Presedintelui Romaniei sesizarea primita, in ziua inregistrarii.
(2) Daca sesizarea s-a facut de Presedintele Romaniei, de parlamentari, de
Inalta Curte de Casatie si Justitie sau de Avocatul Poporului, Curtea
Constitutionala o va comunica, in termen de 24 de ore de la inregistrare,
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, precizand si
data cand vor avea loc dezbaterile.
(3) Daca sesizarea s-a facut de presedintele uneia dintre Camerele
Parlamentului, Curtea Constitutionala o va comunica presedintelui celeilalte
Camere, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, iar daca sesizarea s-a
facut de catre Guvern, Curtea o va comunica presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Avocatului Poporului, prevederile alin. (2)
aplicandu-se in mod corespunzator."
17. Alineatul (1) al articolului 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Pana la data dezbaterilor, presedintii celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului pot prezenta, in scris, punctul
lor de vedere."
18. Alineatele (2) si (3) ale articolului 20 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Decizia se pronunta, in urma deliberarii, cu votul majoritatii
judecatorilor si se comunica Presedintelui Romaniei. Decizia prin care se
constata neconstitutionalitatea legii se comunica presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si primului-ministru.
(3) In cazurile de neconstitutionalitate care privesc legile, inainte de
promulgarea acestora, Parlamentul este obligat sa reexamineze dispozitiile
respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale."
19. La capitolul III sectiunea a 2-a, dupa punctul 1 se introduc doua
puncte noi, punctele 1^1 si 1^2, cu urmatorul cuprins:
"1^1. Verificarea constitutionalitatii initiativelor de revizuire a
Constitutiei
Art. 20^1
Inainte de sesizarea Parlamentului pentru initierea procedurii legislative
de revizuire a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea legislativa,
insotita de avizul Consiliului Legislativ, se depune la Curtea Constitutionala,
care este obligata ca, in termen de 10 zile, sa se pronunte asupra respectarii
dispozitiilor constitutionale privind revizuirea.
Art. 20^2
La primirea proiectului de lege sau a propunerii legislative, presedintele
Curtii numeste un judecator-raportor si stabileste termenul de judecata.
Art. 20^3
(1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra proiectului de lege sau a
propunerii legislative cu votul a doua treimi din numarul judecatorilor.
(2) Decizia Curtii se comunica celor care au initiat proiectul de lege sau
propunerea legislativa ori, dupa caz, reprezentantului acestora.
Art. 20^4
Proiectul de lege sau propunerea legislativa se prezinta Parlamentului
numai impreuna cu decizia Curtii Constitutionale, comunicata potrivit art. 20^3
alin. (2).
Art. 20^5
(1) In termen de 5 zile de la adoptarea legii de revizuire a Constitutiei,
Curtea Constitutionala se pronunta, din oficiu, asupra acesteia, prevederile
art. 20^2 si art. 20^3 aplicandu-se in mod corespunzator.
(2) Decizia prin care se constata ca nu au fost respectate dispozitiile
constitutionale referitoare la revizuire se trimite Camerei Deputatilor si
Senatului, in vederea reexaminarii legii de revizuire a Constitutiei, pentru
punerea ei de acord cu decizia Curtii Constitutionale.
1^2. Controlul constitutionalitatii tratatelor sau a altor acorduri
internationale
Art. 20^6
(1) Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii
tratatelor sau a altor acorduri internationale inainte de ratificarea acestora
de Parlament, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui
numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
(2) Daca sesizarea s-a facut de presedintele uneia dintre Camerele
Parlamentului, Curtea Constitutionala o va comunica Presedintelui Romaniei,
presedintelui celeilalte Camere, precum si Guvernului.
(3) Sesizarea facuta de parlamentari se inregistreaza, dupa caz, la Senat
sau la Camera Deputatilor si se trimite Curtii Constitutionale, in ziua
primirii ei, de catre secretarul general al Camerei respective.
(4) Curtea Constitutionala comunica sesizarea Presedintelui Romaniei,
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Art. 20^7
Pana la data dezbaterilor in plenul Curtii Constitutionale, Presedintele
Romaniei, presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul pot
prezenta, in scris, punctele lor de vedere.
Art. 20^8
(1) Dezbaterea asupra constitutionalitatii tratatului sau a acordului
international are loc in plenul Curtii Constitutionale, pe baza sesizarii, a
documentelor si a punctelor de vedere primite, atat asupra prevederilor
mentionate in sesizare, cat si asupra celor de care, in mod necesar si evident,
acestea nu pot fi disociate.
(2) Decizia se pronunta, in urma deliberarii, cu votul majoritatii
judecatorilor si se comunica Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
(3) In cazul in care constitutionalitatea tratatului sau a acordului
international a fost constatata potrivit art. 146 lit. b) din Constitutie,
republicata, acesta nu poate face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate. Tratatul sau acordul international constatat ca fiind
neconstitutional nu poate fi ratificat."
20. Alineatul (3) al articolului 22 se abroga.
21. Alineatul (4) al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Daca prin decizie se constata neconstitutionalitatea unor dispozitii
ale regulamentului, Camera sesizata va reexamina, in termen de 45 de zile,
aceste dispozitii, pentru punerea lor de acord cu prevederile Constitutiei. Pe
durata acestui termen, dispozitiile din regulament declarate neconstitutionale
sunt suspendate. La expirarea termenului de 45 de zile, dispozitiile
regulamentare declarate neconstitutionale isi inceteaza efectele
juridice."
22. La capitolul III sectiunea a 2-a, punctul 3 va avea urmatorul titlu:
"3. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate in fata
instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial".
23. Alineatele (1), (2), (3) si (6) ale articolului 23 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 23
(1) Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si
oricare ar fi obiectul acestuia.
(2) Exceptia poate fi ridicata la cererea uneia dintre parti sau, din
oficiu, de catre instanta de judecata ori de arbitraj comercial. De asemenea,
exceptia poate fi ridicata de procuror in fata instantei de judecata, in
cauzele la care participa.
(3) Nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale.
...........................................................................
(6) Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta respinge printr-o incheiere motivata cererea de sesizare
a Curtii Constitutionale. Incheierea poate fi atacata numai cu recurs la
instanta imediat superioara, in termen de 48 de ore de la pronuntare. Recursul
se judeca in termen de 3 zile."
24. Alineatele (1) si (4) ale articolului 24 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Primind incheierea prevazuta la art. 23 alin. (4), presedintele Curtii
Constitutionale va desemna judecatorul-raportor si va comunica incheierea prin
care a fost sesizata Curtea Constitutionala presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, indicandu-le data pana la
care pot sa trimita punctul lor de vedere. Prevederile art. 19 alin. (2) se
aplica in mod corespunzator.
...........................................................................
(4) Judecata are loc la termenul stabilit, pe baza actelor cuprinse in
dosar, cu instiintarea partilor si a Ministerului Public."
25. Alineatul (3) al articolului 24 se abroga.
26. Dupa alineatul (4) al articolului 24 se introduce un alineat nou,
alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Participarea procurorului la judecata este obligatorie."
27. Alineatul (3) al articolului 25 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare constatate ca
fiind neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la
publicarea deciziei Curtii Constitutionale, daca, in acest interval,
Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pune de acord prevederile
neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen,
dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de
drept."
28. La capitolul III sectiunea a 2-a, dupa punctul 3 se introduc doua
puncte noi, punctele 3^1 si 3^2, cu urmatorul cuprins:
"3^1. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de
Avocatul Poporului
Art. 25^1
Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate direct de Avocatul Poporului privind
constitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege
sau ordonanta in vigoare.
Art. 25^2
La solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile art. 23 -
25 se aplica in mod corespunzator.
3^2. Solutionarea conflictelor juridice de natura constitutionala dintre
autoritatile publice
Art. 25^3
(1) Curtea Constitutionala solutioneaza conflictele juridice de natura
constitutionala dintre autoritatile publice, la cererea Presedintelui Romaniei,
a unuia dintre presedintii celor doua Camere, a primului-ministru sau a
presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Cererea de solutionare a conflictului va mentiona autoritatile publice
aflate in conflict, textele legale asupra carora poarta conflictul, prezentarea
pozitiei partilor si opinia autorului cererii.
Art. 25^4
(1) Primind cererea, presedintele Curtii Constitutionale o va comunica
partilor aflate in conflict, solicitandu-le sa isi exprime, in scris, in
termenul stabilit, punctul de vedere asupra continutului conflictului si a
eventualelor cai de solutionare a acestuia, si va desemna judecatorul-raportor.
(2) La data primirii ultimului punct de vedere, dar nu mai tarziu de 20 de
zile de la primirea cererii, presedintele Curtii Constitutionale stabileste
termenul pentru sedinta de judecata si citeaza partile implicate in conflict.
Dezbaterea va avea loc la data stabilita de presedintele Curtii Constitutionale
chiar daca vreuna dintre autoritatile publice implicate nu respecta termenul
stabilit pentru prezentarea punctului de vedere.
(3) Dezbaterea are loc pe baza raportului prezentat de
judecatorul-raportor, a cererii de sesizare, a punctelor de vedere prezentate
potrivit alin. (1), a probelor administrate si a sustinerilor partilor.
Art. 25^5
Decizia prin care se solutioneaza conflictul juridic de natura
constitutionala este definitiva si se comunica autorului sesizarii, precum si
partilor aflate in conflict, inainte de publicarea acesteia in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I."
29. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Curtea Constitutionala vegheaza la respectarea procedurii pentru
alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului.
(2) Rezultatul alegerilor pentru functia de Presedinte al Romaniei este
validat de Curtea Constitutionala."
30. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Contestatiile cu privire la inregistrarea sau neinregistrarea candidaturii
la functia de Presedinte al Romaniei, precum si cele cu privire la impiedicarea
unui partid sau a unei formatiuni politice ori a unui candidat de a-si
desfasura campania electorala in conditiile legii se solutioneaza de Curtea
Constitutionala, cu votul majoritatii judecatorilor, in termenele prevazute de
legea pentru alegerea Presedintelui Romaniei."
31. Alineatele (1), (2) si (4) ale articolului 29 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 29
(1) Pentru solutionarea contestatiei, presedintele Curtii Constitutionale
va desemna judecatorul-raportor, care este obligat sa o comunice, impreuna cu
actele doveditoare, partidului politic la care se refera contestatia,
precizandu-i data pana la care poate depune un memoriu in aparare, insotit de
dovezile corespunzatoare.
(2) Contestatia se judeca, pe baza raportului prezentat de judecatorul
desemnat in acest scop si a probelor administrate, cu citarea contestatorului,
a partidului politic a carui constitutionalitate este contestata si a
Ministerului Public.
...........................................................................
(4) Decizia Curtii nu este supusa cailor de atac."
32. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Partidele politice pot fi declarate neconstitutionale in cazurile
prevazute de art. 40 alin. (2) din Constitutie, republicata.
(2) Decizia de admitere a contestatiei se comunica Tribunalului Bucuresti
in vederea radierii partidului politic neconstitutional din Registrul
partidelor politice."
33. Alineatul (3) al articolului 31 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Presedintele Curtii Constitutionale, primind cererea, va desemna
judecatorul-raportor."
34. Alineatul (1) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) Avizul cu privire la suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei
se emite de Curtea Constitutionala in urma dezbaterii propunerii de suspendare
si a dovezilor prezentate."
35. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Cererea pentru constatarea existentei imprejurarilor care justifica
interimatul functiei de Presedinte al Romaniei va fi insotita de dovezile
necesare, iar constatarea acestor imprejurari se face de Curtea
Constitutionala, cu votul majoritatii judecatorilor."
36. La capitolul III sectiunea a 2-a, dupa punctul 7 se introduc doua
puncte noi, punctele 7^1 si 7^2, cu urmatorul cuprins:
"7^1. Exercitarea atributiilor privitoare la organizarea si
desfasurarea referendumului si la confirmarea rezultatelor acestuia
Art. 34^1
(1) Curtea Constitutionala vegheaza la respectarea procedurii pentru
organizarea si desfasurarea referendumului si confirma rezultatele acestuia.
(2) Pentru ducerea la indeplinire a prevederilor alin. (1), Curtea
Constitutionala poate cere informatii de la autoritatile publice.
(3) Biroul Electoral Central este obligat sa prezinte, la solicitarea
Curtii Constitutionale, informari asupra fazelor si operatiunilor de
desfasurare a referendumului.
Art. 34^2
(1) Plenul Curtii Constitutionale decide cu o majoritate de doua treimi
asupra valabilitatii referendumului.
(2) Hotararea Curtii Constitutionale stabileste daca a fost respectata
procedura pentru organizarea si desfasurarea referendumului si confirma
rezultatele acestuia.
(3) Inaintea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
hotararea Curtii Constitutionale se prezinta Camerei Deputatilor si Senatului,
intrunite in sedinta comuna.
7^2. Verificarea indeplinirii conditiilor pentru exercitarea initiativei
legislative de catre cetateni
Art. 34^3
Curtea Constitutionala, din oficiu sau pe baza sesizarii presedintelui
Camerei Parlamentului la care s-a inregistrat initiativa legislativa a
cetatenilor, se pronunta asupra:
a) caracterului constitutional al propunerii legislative ce face obiectul
initiativei cetatenilor;
b) indeplinirii conditiilor referitoare la publicarea acestei propuneri si
daca listele de sustinatori sunt atestate de catre primarii unitatilor administrativ-teritoriale
ori de catre imputernicitii acestora;
c) intrunirii numarului minim de sustinatori pentru promovarea initiativei,
prevazut la art. 74 alin. (1) sau, dupa caz, la art. 150 alin. (1) din
Constitutie, republicata, precum si asupra respectarii dispersiei teritoriale
in judete si in municipiul Bucuresti, prevazuta de aceleasi articole.
Art. 34^4
La primirea sesizarii, presedintele Curtii Constitutionale desemneaza
judecatorul-raportor si stabileste termenul pentru intrunirea judecatorilor, in
vederea verificarii initiativei."
37. Articolele 35 si 36 se abroga.
38. Dupa capitolul III se introduc doua capitole noi, capitolele III^1 si
III^2, cu urmatorul cuprins:
"CAP. 3^1
Plenul Curtii Constitutionale
Art. 36^1
Plenul Curtii Constitutionale, alcatuit din judecatorii Curtii,
indeplineste atributiile acesteia, prevazute de Constitutie si de lege. Plenul
poate lua orice masura necesara pentru buna desfasurare a activitatii Curtii.
Art. 36^2
(1) Curtea Constitutionala lucreaza legal in prezenta a doua treimi din
numarul judecatorilor. Plenul decide cu votul majoritatii judecatorilor Curtii,
daca prin lege nu se prevede altfel.
(2) Solutiile adoptate de Curtea Constitutionala in exercitarea atributiilor
jurisdictionale se inscriu in condica sedintelor de judecata, iar in materie
administrativa se consemneaza, pentru fiecare sedinta in parte, intr-un
proces-verbal pe baza caruia se emite o hotarare, semnata de presedintele
Curtii si contrasemnata de secretarul general.
(3) Pentru exercitarea altor atributii decat cele jurisdictionale, Plenul
se convoaca de presedintele Curtii Constitutionale, din proprie initiativa sau
la cererea scrisa a unui judecator. Convocarea se face cu anuntarea ordinii de
zi, care se adopta in plen, la inceputul sedintei.
CAP. 3^2
Reguli procedurale specifice activitatii Curtii Constitutionale
Art. 36^3
(1) La sedintele Plenului participa toti judecatorii Curtii
Constitutionale, in afara de situatiile in care unii absenteaza in mod
justificat.
(2) Sedintele sunt prezidate de presedintele Curtii Constitutionale. In
lipsa presedintelui Curtii, sedintele sunt prezidate de un judecator desemnat
de acesta. La sedinte participa in mod obligatoriu magistratul-asistent
repartizat pe langa judecatorul-raportor, iar in cazurile prevazute de lege,
reprezentantul Ministerului Public si alte persoane sau autoritati, instiintate
in acest scop.
(3) Dezbaterile au loc cu participarea numai a judecatorilor Curtii Constitutionale,
pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar si, cu exceptia
cazurilor prevazute la art. 146 lit. d), e) si k) din Constitutie, republicata,
fara instiintarea partilor. Presedintele Curtii poate invita, pentru relatii,
persoanele considerate necesare.
Art. 36^4
(1) Accesul publicului este limitat la numarul de locuri din sala de
sedinta. Secretarul general va lua masuri pentru asigurarea accesului
publicului in sala de sedinte.
(2) In scopul asigurarii solemnitatii sedintei, utilizarea in sala de
sedinta a aparatelor ce permit inregistrarea, fixarea sau transmiterea
cuvantului ori a imaginii este admisa numai inaintea inceperii dezbaterilor si
cu autorizarea prealabila a presedintelui Curtii Constitutionale.
(3) Este interzis ca in sala de sedinta sa se faca propaganda de orice fel,
prin viu grai ori prin afise, pancarte sau alte materiale de acest gen, sub
sanctiunea evacuarii din sala si a sesizarii organelor de politie, daca
presedintele Curtii Constitutionale apreciaza ca fapta are caracter grav.
(4) Dispozitiile art. 122 si 123 din Codul de procedura civila sunt
aplicabile.
(5) Conexarea dosarelor aflate pe rolul Curtii Constitutionale se dispune
atunci cand obiectul exceptiei este identic.
Art. 36^5
In timpul sedintelor publice, judecatorii, magistratii-asistenti,
procurorii si avocatii poarta roba.
Art. 36^6
Curtea Constitutionala, legal sesizata, procedeaza la examinarea
constitutionalitatii, nefiind aplicabile dispozitiile Codului de procedura
civila referitoare la suspendarea, intreruperea sau stingerea procesului si
nici cele privind recuzarea judecatorilor.
Art. 36^7
In cursul sedintei publice, magistratul-asistent va consemna in registrul
de note, numerotat si sigilat, numarul dosarului, sustinerile orale ale
partilor si ale procurorului, masurile dispuse de Curtea Constitutionala,
precum si toate celelalte aspecte rezultand din desfasurarea dezbaterilor. Pe
baza acestuia, magistratul-asistent va intocmi incheierea de dezbateri.
Registrul de note se pastreaza in arhiva Curtii timp de 5 ani de la data
ultimelor note scrise.
Art. 36^8
In cazul in care Curtea Constitutionala ramane in pronuntare, presedintele
anunta ziua stabilita pentru aceasta. Amanarea pronuntarii nu va depasi, de
regula, 30 de zile. In condica de sedinta se va trece in momentul pronuntarii
si termenul la care au avut loc dezbaterile.
Art. 36^9
(1) Deliberarea se face in secret si la ea vor fi prezenti numai
judecatorii care au participat la dezbateri. Magistratul-asistent care a
pregatit dezbaterile si a participat la ele poate fi consultat.
(2) Judecatorul-raportor voteaza primul, cel mai tanar judecator, al
doilea, apoi ceilalti judecatori si, la sfarsit, presedintele Curtii
Constitutionale.
(3) In situatia in care un judecator cere sa se intrerupa deliberarea
pentru o mai buna studiere a problemelor ce formeaza obiectul dezbaterii si
presedintele Curtii Constitutionale sau cel putin o treime din numarul
judecatorilor Plenului considera cererea justificata, se va amana pronuntarea
pentru o alta data, tinandu-se seama de urgenta cauzei.
(4) Daca in cursul deliberarii se constata necesitatea lamuririi
suplimentare a unor aspecte, presedintele Curtii Constitutionale poate dispune
redeschiderea dezbaterilor, luand masurile procesuale necesare.
Art. 36^10
(1) Rezultatul deliberarii se inscrie intr-o minuta, care se semneaza de
judecatorii care au participat la sedinta si de magistratul-asistent.
(2) Magistratul-asistent va consemna de indata in condica de sedinta
solutiile date, care se semneaza de catre judecatori.
(3) Judecatorul care a votat impotriva poate formula opinie separata. Cu
privire la motivarea deciziei se poate formula opinie concurenta. Opinia
separata si, dupa caz, cea concurenta se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, impreuna cu decizia.
Art. 36^11
(1) Deciziile, hotararile si avizele se redacteaza in scris de catre
magistratul-asistent care a participat la dezbateri, sub indrumarea judecatorului-raportor.
Termenul de redactare este de cel mult 30 de zile de la pronuntare.
(2) Deciziile, hotararile si avizele se certifica de catre presedintele
Curtii Constitutionale si de magistratul-asistent care a participat la
dezbateri. Ele primesc numar in ordinea inscrierii lor in condica de sedinta,
separat pentru decizii, hotarari si avize.
(3) Curtea Constitutionala editeaza culegeri de decizii si hotarari si
organizeaza sistematizarea jurisprudentei sale."
39. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 4
Statutul judecatorilor Curtii Constitutionale"
40. Inaintea alineatului (1) al articolului 37 se introduc doua alineate
noi, cu urmatorul cuprins:
"Art. 37
Judecatorii Curtii Constitutionale sunt independenti in exercitarea
atributiilor lor si sunt inamovibili pe durata mandatului.
Judecatorii Curtii Constitutionale nu pot fi trasi la raspundere juridica
pentru opiniile si voturile exprimate la adoptarea solutiilor."
41. Alineatele (1) si (2) ale articolului 42 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
(1) Judecatorii Curtii Constitutionale nu pot fi arestati sau trimisi in
judecata penala decat cu aprobarea Biroului permanent al Camerei Deputatilor,
al Senatului sau a Presedintelui Romaniei, dupa caz, la cererea procurorului
general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Competenta de judecata pentru infractiunile savarsite de judecatorii
Curtii Constitutionale apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie."
42. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
Presedintele Curtii Constitutionale este egal in grad cu presedintele
Inaltei Curti de Casatie si Justitie, iar judecatorii Curtii Constitutionale,
cu vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, beneficiind de
indemnizatie egala cu a acestora, majorata cu 15%, precum si de celelalte
drepturi."
43. Dupa articolul 46 se introduc doua articole noi, articolele 46^1 si
46^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^1
Judecatorii care nu au domiciliul in municipiul Bucuresti beneficiaza de
cazare gratuita, de transport saptamanal la si de la localitatea de domiciliu,
precum si de diurna pentru zilele in care participa la lucrarile Curtii
Constitutionale, in conditiile prevazute de lege pentru deputati si senatori.
Art. 46^2
(1) La incetarea mandatului, ca urmare a expirarii termenului acestuia sau
a imposibilitatii exercitarii sale din motive de sanatate, judecatorii Curtii
Constitutionale beneficiaza de o suma egala cu indemnizatia neta pe 6 luni de
activitate.
(2) Judecatorii Curtii Constitutionale, la data pensionarii sau
recalcularii pensiilor anterior stabilite, beneficiaza de pensie de serviciu
egala cu 80% din indemnizatia lor bruta lunara. Pensia astfel stabilita se
actualizeaza in raport cu indemnizatia judecatorilor Curtii Constitutionale si
se impoziteaza potrivit legii.
(3) Judecatorii Curtii Constitutionale au dreptul la pasaport diplomatic,
in conditiile legii."
44. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 5
Personalul Curtii Constitutionale"
45. In cadrul capitolului V, dupa articolul 46^2 se introduc doua articole
noi, articolele 46^3 si 46^4, cu urmatorul cuprins:
"Art. 46^3
(1) Personalul Curtii Constitutionale este constituit din corpul
magistratilor-asistenti si din personalul Secretariatului General, care este
condus de un secretar general.
(2) Secretarul general este asimilat magistratilor, beneficiind in mod
corespunzator de drepturile acestora. Perioada de indeplinire a functiei de
secretar general al Curtii Constitutionale constituie vechime in magistratura.
(3) Secretarul general este ordonator de credite, in conditiile art. 11
alin. (2).
Art. 46^4
Statutul personalului Curtii Constitutionale se reglementeaza prin lege
speciala."
46. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale"
47. Alineatul (2) al articolului 49 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Proiectul de buget se aproba de catre Plenul Curtii
Constitutionale si se inainteaza Guvernului pentru a fi inclus distinct in
proiectul bugetului de stat supus legiferarii."
48. Articolul 51 se abroga.
49. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
Autoritatile publice, institutiile, regiile autonome, societatile
comerciale si orice alte organizatii sunt obligate sa comunice informatiile,
documentele si actele pe care le detin, cerute de Curtea Constitutionala pentru
realizarea atributiilor sale."
50. Articolul 53 se abroga.
Art. 2
In tot cuprinsul legii, denumirea "Curtea Suprema de Justitie" se
inlocuieste cu denumirea "Inalta Curte de Casatie si Justitie".
Art. 3
Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA