LEGE
Nr. 473 din 4 noiembrie 2004
privind planificarea apararii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1052 din 12 noiembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Planificarea apararii, atribut si componenta esentiala a politicii de
aparare, reprezinta un complex de activitati si masuri care vizeaza promovarea
intereselor nationale, definirea si indeplinirea obiectivelor securitatii
nationale a Romaniei in domeniul apararii.
Art. 2
(1) Domeniile planificarii apararii sunt:
a) planificarea fortei;
b) planificarea armamentelor;
c) planificarea resurselor;
d) planificarea logistica;
e) planificarea pentru comanda, control, comunicatii;
f) planificarea pentru urgente civile.
(2) In cadrul procesului de planificare a apararii sunt incluse programele,
actiunile si masurile initiate de Romania in cadrul contributiei la securitatea
si apararea colectiva in cadrul NATO, precum si al contributiei aferente
Uniunii Europene, in contextul cooperarii militare bilaterale si multilaterale
cu alte state si al indeplinirii obligatiilor asumate prin participarea la
activitatea unor organizatii si regimuri juridice internationale.
(3) Planificarea pentru urgente civile se reglementeaza in conformitate cu
prevederile legii speciale.
Art. 3
Planificarea apararii se realizeaza pe baza deciziilor politice ale
Presedintelui, Parlamentului si Guvernului Romaniei, precum si a masurilor si
actiunilor intreprinse la nivelul celorlalte institutii publice, care, potrivit
legii, au raspunderi in domeniul apararii.
CAP. 2
Fundamentarea planificarii apararii
Art. 4
(1) Principalele documente care fundamenteaza planificarea apararii la
nivel national sunt: Strategia nationala de aparare si Programul de guvernare.
(2) Documentele de planificare a apararii, la nivel departamental, sunt:
Carta alba a apararii, Strategia militara, Directiva de planificare a apararii,
Programele majore si Planurile operationale de intrebuintare a fortelor.
Art. 5
(1) Strategia nationala de aparare a Romaniei este documentul de baza care
fundamenteaza planificarea apararii la nivel national. Presedintele Romaniei,
in termen de cel mult 6 luni de la data depunerii juramantului, prezinta
Strategia nationala de aparare Parlamentului, care o dezbate si o aproba, prin
hotarare, in cadrul unei sedinte comune.
(2) In cazul in care, pe perioada de valabilitate a Strategiei nationale de
aparare, intervin modificari majore ale mediului de securitate, Presedintele
Romaniei poate initia procesul de modificare a strategiei si de prezentare a
acesteia in Parlament, in vederea adoptarii in regim de urgenta.
(3) Strategia nationala de aparare a Romaniei cuprinde: definirea
intereselor si obiectivelor nationale de securitate, evaluarea mediului
international de securitate, identificarea potentialelor riscuri, amenintari si
vulnerabilitati, directiile de actiune si principalele modalitati pentru
asigurarea securitatii nationale a Romaniei in cadrul Aliantei. Strategia are
un orizont de acoperire pe termen mediu de 5 ani si contine si prevederi pe
termen lung pentru realizarea obiectivelor nationale si colective de securitate
si aparare.
CAP. 3
Planificarea apararii
Art. 6
(1) In vederea realizarii prevederilor Strategiei nationale de aparare, a
implementarii liniilor directoare ale politicii de aparare stabilite prin
Programul de guvernare si in conformitate cu prevederile Conceptului strategic
al NATO, Ministerul Apararii Nationale elaboreaza Carta alba a apararii, prin
care se stabilesc: obiectivele politicii de aparare, masurile si actiunile
avute in vedere pentru indeplinirea acestora, misiunile si cerintele specifice
pentru armata Romaniei, resursele naturale, umane, materiale, financiare si de
alta natura, care urmeaza sa fie asigurate anual, in vederea generarii
capabilitatilor militare necesare indeplinirii misiunilor armatei.
(2) Carta alba a apararii are un orizont de acoperire pe termen mediu de 4
ani si contine si prevederi pe termen lung pentru realizarea obiectivelor
nationale si colective de securitate si aparare. Dupa ce este insusita de
Guvern si avizata de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, Carta alba a apararii
se supune spre aprobare Parlamentului in termen de cel mult 6 luni de la
acordarea increderii Guvernului.
Art. 7
(1) Pe baza Strategiei nationale de aparare, a Cartei albe a apararii si a
Directivei ministeriale NATO, Ministerul Apararii Nationale elaboreaza
Strategia militara, care cuprinde: evaluarea mediului international de
securitate din punct de vedere strategico-militar, identificarea potentialelor
riscuri si amenintari militare, definirea obiectivelor militare nationale,
stabilirea conceptelor strategice si operationale pentru indeplinirea acestor
obiective si a misiunilor armatei.
(2) Strategia militara are un orizont de acoperire pe termen mediu si lung
analog cu cel al Cartei albe a apararii. Dupa ce este avizata de Consiliul
Suprem de Aparare a Tarii, Strategia militara se supune spre aprobare
Guvernului in termen de cel mult 3 luni de la aprobarea Cartei albe a apararii.
Art. 8
(1) Pe baza prevederilor Cartei albe a apararii si a documentelor relevante
de planificare a apararii NATO, ministrul apararii nationale emite Directiva de
planificare a apararii, prin care se planifica structura si capabilitatile
militare, pe baza carora se stabilesc Programele majore si se aloca resursele
pentru aparare.
(2) Directiva de planificare a apararii este elaborata pe un orizont de
timp de 6 ani si se revizuieste anual.
Art. 9
(1) Pe baza Directivei de planificare a apararii, Ministerul Apararii
Nationale isi elaboreaza Programe majore, care cuprind totalitatea actiunilor
si a masurilor concrete desfasurate pentru constituirea, modernizarea,
inzestrarea, instruirea, intretinerea la pace si pregatirea pentru situatii de
criza si razboi a unitatilor militare, asigurarea conditiilor optime de viata
pentru personal, asigurarea sprijinului logistic si a rezervelor pentru
mobilizare si razboi, crearea si intretinerea infrastructurii pentru actiuni
militare in cadrul apararii comune a NATO, participarea la actiuni de cooperare
internationala cu alte state, precum si resursele necesare anual pentru
realizarea acestora.
(2) Programele se elaboreaza pentru o perioada de 6 ani si se revizuiesc
anual.
(3) Elaborarea, coordonarea si monitorizarea Programelor majore intra in
sarcina organelor de planificare din Ministerul Apararii Nationale, iar de
executia acestora raspund directorii de programe.
Art. 10
(1) Planurile operationale de intrebuintare a fortelor cuprind: misiunile
Armatei si cerintele specifice componentelor categoriilor de forte, scenariile
probabile, fortele intrebuintate, resursele alocate si modalitatile de actiune
pentru executarea acestora.
(2) Aceste documente se elaboreaza pe baza Strategiei militare, conform
procedurilor NATO, si se aproba potrivit reglementarilor specifice existente in
Ministerul Apararii Nationale.
Art. 11
Modalitatile concrete privind elaborarea, coordonarea si executia
prevederilor Directivei de planificare a apararii, a Programelor majore si a
Planurilor operationale de intrebuintare a fortelor se reglementeaza prin
instructiuni interne, aprobate de ministrul apararii nationale.
Art. 12
Pentru punerea in aplicare a Planurilor operationale de intrebuintare a
fortelor, Ministerul Apararii Nationale poate incheia protocoale de cooperare
cu alte ministere, agentii si organisme guvernamentale.
CAP. 4
Raspunderi
Art. 13
Incalcarea ori neindeplinirea prevederilor prezentei legi de catre
persoanele cu atributii in organizarea si realizarea planificarii apararii
atrage, dupa caz, raspunderea administrativa, civila sau penala.
Art. 14
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ordonanta Guvernului nr.
52/1998 privind planificarea apararii nationale a Romaniei, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 525 din 25 octombrie 2000, precum
si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA