LEGE
Nr. 481 din 8 noiembrie 2004
privind protectia civila
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1094 din 24 noiembrie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Protectia civila este o componenta a sistemului securitatii nationale
si reprezinta un ansamblu integrat de activitati specifice, masuri si sarcini
organizatorice, tehnice, operative, cu caracter umanitar si de informare
publica, planificate, organizate si realizate potrivit prezentei legi, in
scopul prevenirii si reducerii riscurilor de producere a dezastrelor,
protejarii populatiei, bunurilor si mediului impotriva efectelor negative ale
situatiilor de urgenta, conflictelor armate si inlaturarii operative a
urmarilor acestora si asigurarii conditiilor necesare supravietuirii
persoanelor afectate.
(2) Activitatea de protectie civila este de interes national, are caracter
permanent si se bazeaza pe indeplinirea obligatiilor ce revin, potrivit
prezentei legi, autoritatilor administratiei publice centrale si locale,
celorlalte persoane juridice de drept public si privat romane, precum si
persoanelor fizice.
Art. 2
Conceptia, organizarea, desfasurarea si managementul activitatilor de
protectie civila se stabilesc si se realizeaza la nivel local si national pe
principiile autonomiei, subsidiaritatii, legalitatii, responsabilitatii,
corelarii obiectivelor si resurselor, cooperarii si solidaritatii.
Art. 3
(1) Atributiile protectiei civile sunt urmatoarele:
a) identificarea si gestionarea tipurilor de riscuri generatoare de
dezastre naturale si tehnologice de pe teritoriul Romaniei;
b) culegerea, prelucrarea, stocarea, studierea si analizarea datelor si
informatiilor referitoare la protectia civila;
c) informarea si pregatirea preventiva a populatiei cu privire la
pericolele la care este expusa, masurile de autoprotectie ce trebuie
indeplinite, mijloacele de protectie puse la dispozitie, obligatiile ce ii
revin si modul de actiune pe timpul situatiei de urgenta;
d) organizarea si asigurarea starii de operativitate si a capacitatii de
interventie optime a serviciilor pentru situatii de urgenta si a celorlalte
organisme specializate cu atributii in domeniu;
e) instiintarea autoritatilor publice si alarmarea populatiei in situatiile
de urgenta;
f) protectia populatiei, a bunurilor materiale, a valorilor culturale si
arhivistice, precum si a mediului impotriva efectelor dezastrelor si ale
conflictelor armate;
g) asigurarea conditiilor minime de supravietuire a populatiei in situatii
de urgenta sau de conflict armat;
h) organizarea si executarea interventiei operative pentru reducerea
pierderilor de vieti omenesti, limitarea si inlaturarea efectelor situatiilor
de urgenta civila si pentru reabilitarea utilitatilor publice afectate;
i) limitarea si inlaturarea efectelor dezastrelor si a efectelor atacurilor
din aer pe timpul conflictelor armate;
j) asanarea si neutralizarea teritoriului de munitia ramasa neexplodata din
timpul conflictelor militare;
k) participarea la misiuni internationale specifice;
l) constituirea rezervelor de resurse financiare si tehnico-materiale
specifice in situatii de urgenta sau de conflict armat.
(2) Atributiile prevazute la alin. (1) se completeaza cu cele cuprinse in
alte acte normative incidente sau conexe, precum si cu prevederile actelor
internationale in domeniu, la care Romania este parte.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor specifice de protectie civila sunt
constituite, potrivit legii, servicii de urgenta profesioniste si voluntare.
(4) In conditiile legii se pot constitui si alte structuri de urgenta
publice sau private.
Art. 4
(1) Unitatile administrativ-teritoriale, localitatile componente,
institutiile publice, agentii economici si obiectivele se clasifica, din punct
de vedere al protectiei civile, in functie de tipurile de riscuri specifice.
(2) Criteriile de clasificare din punct de vedere al protectiei civile se
elaboreaza de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si se
aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) La nivelul centrelor operationale pentru situatii de urgenta judetene
si al municipiului Bucuresti se infiinteaza catalogul local cuprinzand
clasificarea localitatilor, a institutiilor, a agentilor economici si a
obiectivelor din punct de vedere al protectiei civile.
(4) Datele din catalogul local prevazut la alin. (3) se actualizeaza
permanent si se transmit la Centrul Operational National pentru Situatii de
Urgenta din structura Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, care
le centralizeaza in cuprinsul catalogului national.
Art. 5
(1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice, organizatiile neguvernamentale si agentii economici, indiferent de
forma de proprietate, raspund de aplicarea masurilor de protectie civila
stabilite prin prezenta lege si prin planurile proprii, potrivit domeniului lor
de competenta.
(2) Persoanelor fizice si persoanelor juridice romane sau celor straine
care au filiale sau sucursale in tara ori desfasoara activitati pe teritoriul
Romaniei li se aplica prevederile prezentei legi.
(3) Persoanele prevazute la alin. (2) sunt obligate sa respecte normele
specifice de protectie civila, sa participe la activitatile de pregatire
specifice si sa contribuie la ducerea la indeplinire a masurilor si a
actiunilor prevazute in planurile si programele de protectie civila sau a celor
dispuse de autoritatile abilitate pe timpul actiunilor de interventie si de
restabilire a starii de normalitate.
Art. 6
(1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale sunt obligate sa
asigure capacitati de interventie specializate, corespunzator tipurilor de riscuri
la care sunt expuse teritoriul si populatia, in timpi de raspuns optimi,
indiferent de locul si momentul in care se produce situatia de urgenta.
(2) Masurile organizatorice si de pregatire pe linia protectiei civile au
caracter permanent si se intensifica la instituirea starilor exceptionale si la
declararea mobilizarii sau pe timp de razboi.
(3) Masurile de protectie civila se aplica gradual, in functie de amploarea
si intensitatea situatiei de urgenta.
Art. 7
Coordonarea, controlul si acordarea asistentei tehnice de specialitate in
domeniul protectiei civile se asigura, la nivel central, de catre Ministerul
Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta, iar la nivel local, de catre inspectoratele judetene si Inspectoratul
Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta.
Art. 8
(1) Activitatile si masurile de protectie civila se planifica, se
organizeaza si se aplica in concordanta cu prevederile prezentei legi si ale
actelor normative de aplicare subsecvente, ale strategiei de securitate
nationala, cu planurile si programele adoptate de Consiliul Suprem de Aparare a
Tarii, precum si cu programele si procedurile elaborate de organismele
specializate ale Organizatiei Natiunilor Unite, Organizatiei Tratatului
Atlanticului de Nord si Uniunii Europene.
(2) La elaborarea strategiei nationale a protectiei civile se au in vedere
principiile, scopurile si obiectivele prevazute in Strategia Internationala
pentru Prevenirea Catastrofelor, adoptata de Adunarea Generala a Organizatiei
Natiunilor Unite, precum si cele stabilite de mecanismele Uniunii Europene in
domeniu.
Art. 9
(1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele intelesuri:
a) dezastru - evenimentul datorat declansarii unor tipuri de riscuri, din
cauze naturale sau provocate de om, generator de pierderi umane, materiale sau
modificari ale mediului si care, prin amploare, intensitate si consecinte,
atinge ori depaseste nivelurile specifice de gravitate stabilite prin
regulamentele privind gestionarea situatiilor de urgenta, elaborate si aprobate
potrivit legii;
b) situatie de protectie civila - situatia generata de iminenta producerii
sau de producerea dezastrelor, a conflictelor militare si/sau a altor situatii
neconventionale care, prin nivelul de gravitate, pun in pericol sau afecteaza
viata, mediul, bunurile si valorile culturale si de patrimoniu;
c) instiintare - activitatea de transmitere a informatiilor autorizate
despre iminenta producerii sau producerea dezastrelor si/sau a conflictelor
armate catre autoritatile administratiei publice centrale sau locale, dupa caz,
in scopul evitarii surprinderii si al realizarii masurilor de protectie;
d) avertizare - aducerea la cunostinta populatiei a informatiilor necesare
despre iminenta producerii sau producerea unor dezastre;
e) prealarmare - transmiterea mesajelor/semnalelor de avertizare catre
autoritati despre probabilitatea producerii unor dezastre sau a unui atac
aerian;
f) alarmare - transmiterea mesajelor/semnalelor de avertizare a populatiei
despre iminenta producerii unor dezastre sau a unui atac aerian;
g) adapostire - masura specifica de protectie a populatiei, a bunurilor
materiale, a valorilor culturale si de patrimoniu, pe timpul ostilitatilor
militare, impotriva efectelor atacurilor aeriene ale adversarului. Adaposturile
de protectie civila sunt spatii special amenajate pentru protectia personalului
in situatii de urgenta, proiectate, executate, dotate si echipate potrivit
normelor si instructiunilor tehnice elaborate de Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta si aprobate de ministrul administratiei si internelor;
h) asanare - ansamblul de lucrari si operatiuni executate pentru
inlaturarea sau distrugerea munitiei neexplodate si dezafectarea terenurilor,
altele decat poligoanele de trageri ale structurilor de aparare, ordine publica
si securitate nationala.
(2) Termenii si expresiile referitoare la situatii de urgenta, factori si
tipuri de riscuri, stare de alerta, interventie operativa si evacuare au
intelesurile prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta.
CAP. 2
Organizarea protectiei civile
Art. 10
Organizarea protectiei civile la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale, al institutiilor publice, al agentilor economici si
al organizatiilor neguvernamentale se realizeaza in raport cu clasificarea
acestora din punct de vedere al protectiei civile si consta in:
a) constituirea organismelor si structurilor pentru managementul
situatiilor de urgenta;
b) constituirea serviciilor pentru situatii de urgenta;
c) incadrarea inspectorilor si/sau a personalului de specialitate in
domeniul protectiei civile;
d) intocmirea planurilor de analiza si de acoperire a tipurilor de riscuri
in teritoriul de competenta sau in domeniul de activitate;
e) planificarea si organizarea activitatilor de pregatire a populatiei si a
salariatilor privind protectia civila;
f) organizarea evacuarii in caz de urgenta civila;
g) organizarea cooperarii si a colaborarii privind protectia civila;
h) planificarea resurselor pentru functionarea structurilor prevazute la
lit. a) - c), precum si pentru realizarea masurilor stabilite in planurile
prevazute la lit. d).
Art. 11
Managementul protectiei civile se asigura de catre componentele Sistemului
National de Management al Situatiilor de Urgenta, potrivit prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2004.
Art. 12
(1) Activitatea de protectie civila din Romania este coordonata de
primul-ministru, care conduce aceasta activitate prin ministrul administratiei
si internelor, in calitate de presedinte al Comitetului National pentru
Situatii de Urgenta.
(2) La nivelul institutiilor publice centrale si locale, activitatea de
protectie civila este condusa de catre presedintii comitetelor pentru situatii
de urgenta, constituite potrivit legii, iar la nivelul agentilor economici, de catre
conducatorii acestora.
Art. 13
(1) La toate nivelurile de competenta, in structurile cu activitate
permanenta sau temporara din Sistemul National de Management al Situatiilor de
Urgenta se constituie structuri specializate in domeniul protectiei civile.
(2) La nivelul municipiilor, al oraselor, al comunelor, al institutiilor
publice si al agentilor economici cuprinsi in clasificarea din punct de vedere
al protectiei civile, se incadreaza personal de specialitate cu atributii in
domeniul protectiei civile.
(3) Personalul de specialitate cu atributii in domeniul protectiei civile
se incadreaza la:
a) ministerele si institutiile publice centrale la care, potrivit legii, nu
se constituie centre operative pentru situatii de urgenta cu activitate
permanenta;
b) serviciile publice deconcentrate la nivel judetean, la nivelul
municipiului Bucuresti si sectoarelor acestuia, din subordinea ministerelor
care, potrivit legii, constituie centre operative pentru situatii de urgenta cu
activitate permanenta;
c) regiile autonome, companiile nationale si societatile comerciale care,
prin specificul activitatii lor, pot crea stari potential generatoare de
situatii de urgenta civila sau sunt expuse unor riscuri majore;
d) consiliile locale ale unitatilor administrativ-teritoriale in care,
potrivit schemelor cu riscuri teritoriale intocmite conform legii de catre
inspectoratele pentru situatii de urgenta, exista pericolul potential de
producere a dezastrelor naturale provocate de cutremure, inundatii si incendii
de padure.
(4) Personalul de specialitate prevazut la alin. (2) asigura permanent
coordonarea planificarii si a realizarii activitatilor si masurilor de
protectie civila, participa la pregatirea serviciilor de urgenta, a
salariatilor si/sau a populatiei si asigura coordonarea secretariatelor tehnice
ale comitetelor pentru situatii de urgenta, respectiv a celulelor de urgenta.
(5) Persoanele prevazute la alin. (3), cu exceptia celor incadrate la
societati comerciale si regii autonome, sunt functionari publici si, pe timpul
indeplinirii atributiilor de serviciu, sunt investite, in calitate de
inspectori de protectie civila, cu exercitiul autoritatii publice. Calitatea de
inspector de protectie civila se atribuie prin ordin sau prin dispozitie scrisa
a angajatorului.
(6) Personalul de specialitate poate fi incadrat in munca sau in serviciu,
dupa caz, numai dupa obtinerea unui certificat de competente profesionale in
conditiile stabilite prin metodologia emisa de Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta.
(7) In functie de complexitatea si volumul atributiilor de serviciu,
personalul de specialitate prevazut la alin. (2) poate indeplini, prin cumul,
si atributiile cadrului tehnic in domeniul apararii impotriva incendiilor.
Art. 14
La instituirea masurilor exceptionale, precum si in situatii de conflict
armat, structurile existente pe timp de pace, ca si cele care se completeaza
sau se infiinteaza la mobilizare, indeplinesc functiile si atributiile pe linia
protectiei civile prevazute de lege.
Art. 15
(1) Activitatea de prevenire in domeniul protectiei civile si/sau al
interventiei operative se asigura de catre serviciile de urgenta, prin
structuri specializate, in conformitate cu competentele si atributiile stabilite
potrivit legii.
(2) Serviciile de urgenta profesioniste sau voluntare si celelalte
structuri specializate pentru interventie si actiune in situatii de urgenta,
constituite de catre autoritatile abilitate in conditiile legii, cuprind
personal si formatiuni instruite in specialitati necesare protectiei civile.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si serviciilor de urgenta private,
constituite potrivit dispozitiilor legale.
(4) Criteriile de performanta pentru formatiunile prevazute la alin. (2) si
(3) se elaboreaza de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si se
aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 16
Coordonarea de specialitate a activitatilor de protectie civila prevazute
la art. 15 alin. (1) se realizeaza de Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta, prin Centrul Operational National pentru Situatii de Urgenta, si la
nivel local, prin centrele operationale din structura inspectoratelor pentru
situatii de urgenta judetene si al municipiului Bucuresti ori, pe timpul
starilor exceptionale de mobilizare sau la razboi, prin punctele de comanda
care se asigura din timp de pace la nivelul autoritatilor administratiei
publice centrale, la cele judetene, municipale, de sectoare, orasenesti, al
altor localitati importante, precum si la unele institutii publice si agenti
economici.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile cetatenilor
SECTIUNEA 1
Drepturi
Art. 17
Cetatenii au dreptul sa incheie contracte de voluntariat pentru incadrarea
in serviciile de urgenta voluntare cu reprezentantii autoritatilor
administratiei publice locale. Statutul personalului voluntar din serviciile de
urgenta voluntare se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 18
(1) Cetatenii care au suferit pagube ca urmare a efectelor unui dezastru
sau ale unui conflict armat ori ca urmare a executarii interventiei de catre
serviciile de urgenta au dreptul la ajutoare de urgenta si la despagubiri, dupa
caz.
(2) Despagubirile se acorda in urma solicitarii scrise a celui prejudiciat,
adresata primarului, pe baza actului de constatare intocmit de organele
competente si a hotararii consiliului local, din fondurile prevazute in bugetul
local cu aceasta destinatie sau din cele aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 19
Personalul serviciilor de urgenta voluntare si cetatenii care participa la
actiuni preventive si de interventie pentru limitare, recuperare si reabilitare
pe timpul situatiilor de urgenta beneficiaza de compensatii banesti, drepturi
sociale si alte facilitati stabilite in Statutul personalului voluntar prevazut
la art. 17.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatii
Art. 20
(1) Cetatenii sunt obligati:
a) sa respecte si sa aplice normele si regulile de protectie civila
stabilite de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si
de conducatorii institutiilor publice, ai agentilor economici ori ai
organizatiilor neguvernamentale, dupa caz;
b) sa duca la indeplinire masurile de protectie civila dispuse, in
conditiile legii, de autoritatile competente sau de personalul investit cu
exercitiul autoritatii publice din cadrul serviciilor publice de urgenta;
c) sa informeze autoritatile sau serviciile de urgenta abilitate, prin
orice mijloace, inclusiv telefonic, prin apelarea numarului 112, despre
iminenta producerii sau producerea oricarei situatii de urgenta despre care iau
cunostinta;
d) sa informeze serviciile de urgenta profesioniste sau politia, dupa caz,
inclusiv telefonic, prin apelarea numarului 112, despre descoperirea de munitie
sau elemente de munitie ramase neexplodate;
e) sa participe la pregatirea de protectie civila la locul unde isi
desfasoara activitatea;
f) sa participe la intretinerea adaposturilor din cladirile proprietate
personala si, in caz de necesitate, la amenajarea spatiilor de adapostire din
teren;
g) sa-si asigure mijloacele individuale de protectie, trusa sanitara,
rezerva de alimente si apa, precum si alte materiale de prima necesitate pentru
protectia familiilor lor;
h) sa permita, in situatii de urgenta civila, accesul fortelor si
mijloacelor de interventie in incinte sau pe terenuri proprietate privata;
i) sa permita instalarea mijloacelor de alarmare pe cladirile proprietate
privata sau apartinand asociatiilor de locatari sau proprietari, dupa caz, fara
plata, precum si accesul persoanelor autorizate, in vederea intretinerii
acestora;
j) sa accepte si sa efectueze evacuarea din zonele afectate sau periclitate
de dezastre, potrivit masurilor dispuse si aduse la cunostinta de catre
autoritatile abilitate;
k) sa solicite avizele si autorizatiile privind protectia civila, in
cazurile prevazute de lege.
(2) Indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1) revine, corespunzator
situatiei in care se gasesc, si cetatenilor straini care desfasoara activitati,
au resedinta sau se afla in tranzit, dupa caz, pe teritoriul Romaniei.
(3) Cetatenii declarati inapti de munca din motive medicale sunt scutiti,
pe timpul interventiei in sprijinul fortelor de protectie civila, de prestarea
de servicii ori de participarea la executarea de lucrari, evacuarea de bunuri
si altele asemenea, care presupun efort fizic.
CAP. 4
Atributii si obligatii privind protectia civila
SECTIUNEA 1
Atributii ale autoritatilor administratiei publice
Art. 21
(1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale asigura
stabilirea si integrarea masurilor de protectie civila in planurile si
programele de dezvoltare economico-sociala ce se elaboreaza la nivel national,
judetean si local si urmaresc realizarea acestora.
(2) Masurile si actiunile de prevenire din planurile de protectie civila se
planifica si se executa prioritar de catre toate autoritatile administratiei
publice centrale si locale, potrivit competentelor acestora.
(3) Autoritatile administratiei publice centrale si locale poarta intreaga
raspundere pentru asigurarea conditiilor de supravietuire a populatiei afectate
de urmarile situatiilor de urgenta.
(4) Asigurarea conditiilor prevazute la alin. (3) se realizeaza prin
serviciile de urgenta, serviciile publice de gospodarie comunala, institutii si
agenti economici, inclusiv prin utilizarea, in conditiile legii, a bunurilor
din rezervele de stat si a serviciilor si bunurilor puse la dispozitie de
organizatii neguvernamentale romane sau de comunitatile locale si populatia din
zonele neafectate, de state si organizatii straine ori cu caracter
international.
Art. 22
Guvernul exercita urmatoarele atributii principale:
a) aproba strategia nationala a protectiei civile si actele normative
specifice, potrivit competentei;
b) analizeaza periodic si ori de cate ori situatia o impune activitatea de
protectie civila;
c) aproba planul national de asigurare cu resurse umane, materiale si
financiare pentru gestionarea situatiilor de urgenta;
d) propune, potrivit legii, Presedintelui Romaniei instituirea si incetarea
starii de urgenta in zonele afectate;
e) incheie acorduri internationale in domeniul protectiei civile;
f) adopta hotarari prin care se acorda ajutoare de urgenta si despagubiri
persoanelor fizice si juridice afectate;
g) aproba planificarea exercitiilor si a aplicatiilor de protectie civila
cu caracter international;
h) solicita, la nevoie, sprijin international;
i) aproba acordarea de ajutor, in urma solicitarilor, statelor afectate de
dezastre.
Art. 23
(1) Ministerele, autoritatile publice autonome si celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale exercita urmatoarele atributii
principale:
a) stabilesc atributiile ce revin structurilor proprii;
b) elaboreaza planuri si programe privind protectia civila in domeniul
propriu de competenta;
c) asigura resursele necesare interventiei;
d) constituie capacitati operationale de interventie, pe care, in caz de
necesitate, le pun la dispozitie autoritatilor administratiei publice locale;
e) initiaza programe sau teme de cercetare in domeniu;
f) constituie baza de date specifica domeniului propriu de activitate,
necesara protectiei civile;
g) asigura participarea reprezentantilor, a expertilor si a specialistilor
la activitatile Comitetului National pentru Situatii de Urgenta;
h) pun la dispozitie Ministerului Administratiei si Internelor personal
calificat in vederea constituirii echipelor de experti pentru evaluare sau
personalul necesar interventiei, dupa caz;
i) pun la dispozitie Comitetului National pentru Situatii de Urgenta datele
si informatiile solicitate in scopul elaborarii strategiei nationale de
protectie civila, a planurilor si programelor de protectie civila, precum si
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta pentru constituirea bazei de
date proprii;
j) asigura gestionarea tipurilor de riscuri specifice si indeplinirea
functiilor de sprijin prin structuri specifice domeniilor de competenta,
potrivit legii. Organizarea si functionarea acestor structuri se stabilesc prin
hotarare a Guvernului.
(2) Ministerul Apararii Nationale planifica si executa masurile de
protectie civila, potrivit organizarii si planurilor specifice proprii si
planurilor comune cu alte ministere.
Art. 24
(1) Ministerul Administratiei si Internelor exercita, prin Inspectoratul
General pentru Situatii de Urgenta, urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza si prezinta Guvernului, spre aprobare, proiectul de strategie
nationala a protectiei civile;
b) elaboreaza si avizeaza proiecte de acte normative specifice;
c) coordoneaza activitatile de evacuare, potrivit planurilor intocmite;
d) organizeaza si conduce activitatea de asanare a teritoriului de munitia
ramasa neexplodata din timpul conflictelor militare;
e) analizeaza periodic, impreuna cu autoritatile administratiei publice
centrale, stadiul realizarii masurilor necesare a fi luate in situatii de
protectie civila;
f) elaboreaza norme metodologice pentru intocmirea planurilor de urgenta
interna si externa a agentilor economici;
g) organizeaza si conduce exercitii si aplicatii de specialitate;
h) coordoneaza actiunile de limitare si inlaturare a urmarilor situatiilor
de urgenta;
i) colaboreaza cu organisme internationale de specialitate.
(2) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta este autoritate de
reglementare in domeniul protectiei civile.
(3) Controlul de stat in domeniul protectiei civile se realizeaza prin
activitati de avizare, autorizare, atestare, recunoastere, verificare, control
si se exercita prin Inspectia de Prevenire din structura Inspectoratului
General pentru Situatii de Urgenta, respectiv prin inspectiile de prevenire din
cadrul inspectoratelor judetene si al municipiului Bucuresti, in scopul
aplicarii unitare a prevederilor legale pe intreg teritoriul Romaniei.
(4) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta indeplineste rolul de
punct national de contact in relatiile cu organisme internationale de profil.
Art. 25
Consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
consiliile locale ale municipiilor, oraselor si comunelor si consiliile locale
ale sectoarelor municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii principale:
a) aproba organizarea protectiei civile la nivelul unitatii
administrativ-teritoriale, analizeaza anual si ori de cate ori este nevoie
activitatea desfasurata si adopta masuri pentru imbunatatirea acesteia;
b) aproba planurile anuale si de perspectiva pentru asigurarea resurselor
umane, materiale si financiare destinate prevenirii si gestionarii situatiilor
de urgenta;
c) participa, potrivit legii, la asigurarea finantarii masurilor si a
actiunilor de protectie civila, precum si a serviciilor de urgenta si a
structurilor care au atributii legale in acest domeniu;
d) stabilesc, in conditiile legii, taxe speciale pe linia protectiei
civile;
e) infiinteaza, in conditiile legii si cu avizul Inspectoratului General
pentru Situatii de Urgenta, centre de formare si evaluare a personalului din
serviciile voluntare de urgenta;
f) gestioneaza, depoziteaza, intretin si asigura conservarea aparaturii si
a materialelor de protectie civila prin serviciile specializate din subordine;
g) asigura spatiile necesare functionarii inspectoratelor pentru situatii
de urgenta corespunzatoare, paza si securitatea acestora si a centrelor
operationale, precum si spatiile pentru depozitarea materialelor de
interventie.
Art. 26
Prefectul are urmatoarele atributii principale:
a) aproba planurile operative si de pregatire pe linia protectiei civile si
planificarea exercitiilor si a altor activitati desfasurate la nivelul unitatii
administrativ-teritoriale;
b) urmareste indeplinirea masurilor de protectie civila la nivelul unitatii
administrativ-teritoriale;
c) dispune, potrivit legii, instituirea starii de alerta, activarea sau
folosirea, dupa caz, a formatiunilor de interventie;
d) aproba schema cu riscurile teritoriale intocmita de inspectoratul pentru
situatii de urgenta;
e) asigura conditii pentru buna desfasurare si integrarea activitatii
fortelor de interventie din alte judete sau a echipelor internationale, dupa
caz, sosite in unitatea administrativ-teritoriala in scopul limitarii si
inlaturarii efectelor dezastrelor;
f) prezinta consiliului judetean sau Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, propuneri de completare a sistemului de instiintare si
alarmare a populatiei, a fondului de adapostire, a bazei materiale si alte
masuri de protectie a populatiei, a bunurilor materiale, a valorilor culturale
si a mediului;
g) exercita controlul aplicarii masurilor in situatiile de protectie
civila.
Art. 27
Primarul are urmatoarele atributii principale:
a) propune consiliului local structura organizatorica de protectie civila;
b) aduce la indeplinire hotararile consiliului local in domeniul protectiei
civile;
c) aproba planurile operative, de pregatire si planificare a exercitiilor
de specialitate;
d) propune fondurile necesare realizarii masurilor de protectie civila;
e) conduce exercitiile, aplicatiile si activitatile de pregatire privind
protectia civila;
f) coordoneaza activitatea serviciilor de urgenta voluntare;
g) aproba planurile de cooperare cu localitatile invecinate si organismele
neguvernamentale;
h) dispune masuri si controleaza modul de intretinere a spatiilor de
adapostire colective de catre administratorul acestora;
i) urmareste realizarea, intretinerea si functionarea legaturilor si
mijloacelor de instiintare si alarmare in situatii de protectie civila;
j) raspunde de alarmarea, protectia si pregatirea populatiei pentru
situatiile de protectie civila;
k) solicita asistenta tehnica si sprijin pentru gestionarea situatiilor de
protectie civila;
l) exercita controlul aplicarii masurilor de protectie civila in plan
local;
m) asigura evaluarea si centralizarea solicitarilor de ajutoare si
despagubiri in situatii de protectie civila, precum si distribuirea celor
primite;
n) coordoneaza nemijlocit evacuarea populatiei din zonele afectate de
situatiile de protectie civila;
o) stabileste masurile necesare pentru asigurarea hranirii, a cazarii si a
alimentarii cu energie si apa a populatiei evacuate;
p) dispune masuri pentru asigurarea ordinii publice in zona sinistrata;
q) coopereaza cu primarii localitatilor sau ai sectoarelor limitrofe, dupa
caz, in probleme de interes comun;
r) gestioneaza, depoziteaza, intretine si conserva tehnica, aparatura si
materialele de protectie civila, prin serviciile de specialitate subordonate.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile conducatorilor institutiilor publice, agentilor economici,
proiectantilor, constructorilor, beneficiarilor si salariatilor
Art. 28
(1) Conducatorii institutiilor publice, patronii si managerii agentilor
economici, indiferent de forma de proprietate, au urmatoarele obligatii
principale:
a) asigura identificarea, monitorizarea si evaluarea factorilor de risc
specifici, generatori de evenimente periculoase;
b) stabilesc si urmaresc indeplinirea masurilor si a actiunilor de
prevenire si de pregatire a interventiei, in functie de incadrarea in
clasificarea de protectie civila;
c) organizeaza si doteaza, pe baza criteriilor de performanta elaborate de
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, servicii sau formatiuni
proprii de urgenta si stabilesc regulamentul de organizare si functionare a
acestora;
d) participa la exercitii si aplicatii de protectie civila si conduc
nemijlocit actiunile de alarmare, evacuare, interventie, limitare si inlaturare
a urmarilor situatiilor de urgenta desfasurate de unitatile proprii;
e) asigura gratuit fortelor de interventie chemate in sprijin in situatii
de urgenta echipamentele, substantele, mijloacele si antidoturile adecvate
riscurilor specifice;
f) organizeaza instruirea si pregatirea personalului incadrat in munca
privind protectia civila;
g) asigura alarmarea populatiei din zona de risc creata ca urmare a
activitatilor proprii desfasurate;
h) prevad, anual, in bugetul propriu, fonduri pentru cheltuieli necesare
desfasurarii activitatilor de protectie civila;
i) instiinteaza persoanele si organismele competente asupra factorilor de
risc si le semnaleaza, de indata, cu privire la iminenta producerii sau
producerea unei situatii de urgenta civila la nivelul institutiei sau agentului
economic;
j) stabilesc si transmit catre transportatorii, distribuitorii si
utilizatorii produselor regulile si masurile de protectie specifice, corelate
cu riscurile previzibile la utilizare, manipulare, transport si depozitare;
k) incheie contracte, conventii sau protocoale de cooperare cu alte
servicii de urgenta profesioniste sau voluntare;
l) mentin in stare de functionare mijloacele de transmisiuni-alarmare,
spatiile de adapostire si mijloacele tehnice proprii, destinate adapostirii sau
interventiei, tin evidenta acestora si le verifica periodic;
m) indeplinesc alte obligatii si masuri stabilite, potrivit legii, de catre
organismele si organele abilitate.
(2) Conducatorii institutiilor publice si ai agentilor economici,
indiferent de forma de proprietate, sunt obligati sa permita instalarea, fara
plata, a mijloacelor de alarmare pe cladirile proprii.
(3) Agentii economici a caror activitate prezinta pericole de accidente
majore in care sunt implicate substante periculoase se supun si prevederilor
legislatiei specifice.
Art. 29
Persoanele fizice sau juridice care detin imobile in indiviziune sau le
utilizeaza in comun sunt obligate sa coopereze pentru indeplinirea masurilor de
protectie civila pentru intregul imobil sau ansamblu de imobile.
Art. 30
(1) Proiectantii, constructorii si beneficiarii de investitii au
urmatoarele obligatii:
a) sa prevada in documentatiile tehnice ale investitiilor masurile
specifice, echipamentele si dotarile necesare, conform normativelor in vigoare,
si sa asigure realizarea lor inainte de darea in exploatare a investitiei;
b) sa obtina toate avizele, autorizatiile si acordurile privind protectia
civila, prevenirea si stingerea incendiilor si de mediu, conform legii, si sa
urmareasca realizarea masurilor stabilite in cuprinsul acestora;
c) sa evalueze riscul seismic al zonei in care se executa lucrarile si sa
intocmeasca proiectul, respectiv sa execute constructia sau instalatia conform
gradului de risc seismic evaluat.
(2) In toate fazele de cercetare, proiectare, executie si pe intreaga lor
durata de existenta, constructiile si amenajarile, echipamentele, utilajele si
instalatiile tehnologice pentru autorizare in domeniul protectiei civile se
supun unei examinari sistematice si calificate pentru identificarea, evaluarea
si controlul riscurilor, in conditiile prevazute de reglementarile specifice.
(3) Obligatia executarii activitatilor prevazute la alin. (2) revine
persoanelor care concura la proiectarea, realizarea, exploatarea, intretinerea,
repararea, postutilizarea constructiilor, a echipamentelor si a instalatiilor
tehnologice, potrivit obligatiilor si raspunderilor prevazute de lege.
(4) Metodologia privind identificarea, evaluarea si controlul riscurilor se
elaboreaza de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, se aproba prin
ordin al ministrului administratiei si internelor si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 31
Salariatii au urmatoarele drepturi si obligatii:
a) sa beneficieze, in mod gratuit, de echipament de protectie individuala,
de tratament medical si antidoturi, daca sunt incadrati la agenti economici sau
institutii cu surse de risc nuclear, chimic sau biologic;
b) sa beneficieze de masurile de protectie sociala prevazute prin lege
pentru perioadele de intrerupere a activitatii, impuse de situatiile de
protectie civila;
c) sa respecte normele, regulile si masurile de protectie civila stabilite;
d) sa participe la instruiri, exercitii, aplicatii si la alte forme de
pregatire specifica.
CAP. 5
Pregatirea pentru protectia civila
Art. 32
Pregatirea pentru protectia civila cuprinde pregatirea populatiei si a
salariatilor, pregatirea serviciilor de urgenta, pregatirea personalului cu functii
de conducere pe linia protectiei civile, precum si a personalului de
specialitate.
Art. 33
(1) Pregatirea profesionala a serviciilor de urgenta si a altor forte cu
care se coopereaza se realizeaza pe baza programelor anuale de pregatire, aprobate
de sefii acestora.
(2) Planificarea exercitiilor si a aplicatiilor de cooperare privind
protectia civila la care participa, potrivit specificului acestora, serviciile
de urgenta, fortele de protectie si sprijin si populatia se aproba de prefect,
primar sau de ministrul administratiei si internelor, dupa caz.
(3) Exercitiile de cooperare interjudetene/regionale si cele cu caracter
international se aproba de Guvern, la propunerea ministrului administratiei si
internelor.
(4) In documentele de planificare a pregatirii privind protectia civila se
prevad si resursele materiale si financiare necesare, precum si cine le
asigura.
Art. 34
(1) Initierea, calificarea, perfectionarea sau specializarea conducatorilor
structurilor specializate de protectie civila si a sefilor serviciilor de
urgenta, a personalului de specialitate, precum si a altor persoane cu
atributii in acest domeniu se realizeaza prin cursuri, convocari sau
instructaje si se desfasoara in Centrul National de Pregatire pentru Managementul
Situatiilor de Urgenta si in centrele zonale ale acestuia, precum si in
Institutul National de Administratie sau in alte institutii de invatamant de
profil.
(2) Pregatirea pentru protectia civila in institutiile de invatamant
militar este obligatorie si se desfasoara pe baza tematicilor elaborate cu
consultarea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.
Art. 35
Formarea, perfectionarea si specializarea personalului serviciilor de
urgenta profesioniste si al structurilor componente ale Sistemului National de
Management al Situatiilor de Urgenta se realizeaza in institutiile de
invatamant de profil din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor,
a Ministerului Apararii Nationale, precum si in alte unitati abilitate din tara
si din strainatate.
Art. 36
(1) Informarea si educarea preventiva a populatiei privind protectia civila
sunt obligatorii si se asigura prin: institutiile de invatamant si educatie de
toate gradele, mijloacele de informare in masa si serviciile profesioniste
pentru situatii de urgenta.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetarii, in colaborare cu Inspectoratul
General pentru Situatii de Urgenta, stabileste, prin protocol, temele si
activitatile practic-aplicative de educatie privind protectia civila, care se
includ in programele de invatamant, precum si in planurile activitatilor
extrascolare.
(3) Societatile publice si private, nationale si locale, de radio si
televiziune, precum si presa scrisa sunt obligate sa asigure prezentarea in
emisiunile, respectiv in stirile si reportajele acestora, a riscurilor
potentiale, masurilor preventive si a modului de actiune si comportare a
populatiei pe timpul situatiilor de urgenta civila.
(4) La informarea si educarea preventiva a populatiei privind protectia
civila participa si organizatiile neguvernamentale de interes public, potrivit
statutelor si specificului activitatilor acestora.
Art. 37
(1) Instruirea salariatilor privind protectia civila se asigura sistematic,
de regula impreuna cu instructajele de prevenire si stingere a incendiilor, in
conditiile stabilite prin dispozitiile generale elaborate de Inspectoratul
General pentru Situatii de Urgenta si aprobate de ministrul administratiei si
internelor.
(2) Participarea salariatilor la instruire constituie sarcina de serviciu.
Art. 38
Periodic, pe baza planurilor si a programelor de pregatire si cu aprobarea
primarului localitatii, se efectueaza exercitii de alarmare publica.
CAP. 6
Protectia populatiei si a bunurilor materiale
Art. 39
Protectia populatiei, a bunurilor materiale si a valorilor culturale se
realizeaza printr-un ansamblu de activitati constand in: instiintare,
avertizare si alarmare, adapostire, protectie nucleara, biologica si chimica,
evacuare si alte masuri tehnice si organizatorice specifice.
SECTIUNEA 1
Instiintarea, avertizarea si alarmarea
Art. 40
(1) Instiintarea se realizeaza de Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta sau de serviciile de urgenta profesioniste, dupa caz, pe baza
informatiilor primite de la populatie sau de la structurile care monitorizeaza
sursele de risc.
(2) Avertizarea populatiei se realizeaza de catre autoritatile
administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, prin mijloacele de avertizare
specifice, in baza instiintarii primite de la structurile abilitate.
Art. 41
(1) Prealarmarea se realizeaza de Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta si de serviciile de urgenta profesioniste, dupa caz, pe baza
informatiilor primite de la Statul Major General, si de structurile
specializate din cadrul categoriilor de forte armate, pe baza planurilor de
cooperare intocmite in acest sens.
(2) Alarmarea populatiei se realizeaza de autoritatile administratiei
publice centrale sau locale, dupa caz, prin mijloacele specifice, pe baza
instiintarii primite de la structurile abilitate.
Art. 42
(1) Mijloacele de avertizare si alarmare specifice se instaleaza in
locurile stabilite de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si de
serviciile de urgenta profesioniste.
(2) Normele tehnice privind instalarea sistemului integrat de avertizare si
alarmare a populatiei si instructiunile privind semnalele si mesajele de
avertizare si alarmare se elaboreaza de Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta, se aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Mesajele de avertizare si alarmare se transmit obligatoriu, cu
prioritate si gratuit prin toate sistemele de telecomunicatii, posturile si
retelele de radio si de televiziune, inclusiv prin satelit si cablu, care
opereaza pe teritoriul Romaniei, la solicitarea expresa a sefilor structurilor
de protectie civila.
Art. 43
In cazul unui atac iminent, in situatia in care nu s-a declarat starea de
razboi, primele mesaje de prealarma si de alarma se transmit cu aprobarea
ministrului administratiei si internelor, pe baza instiintarilor Statului Major
General si structurilor specializate din cadrul categoriilor de forte armate,
conform planurilor de cooperare intocmite in acest sens.
Art. 44
(1) Folosirea mijloacelor de alarmare in cazul producerii unor dezastre se
executa numai cu aprobarea primarului localitatii, a conducatorului institutiei
publice sau a agentului economic implicat, dupa caz, ori a imputernicitilor
acestora.
(2) Sistemul de instiintare, avertizare si alarmare la localitati,
institutii publice si agenti economici se verifica periodic prin executarea de
antrenamente si exercitii.
(3) Folosirea mijloacelor tehnice de alarmare si alertare cu incalcarea
prevederilor legale si a normelor tehnice prevazute la art. 42 alin. (2) este
interzisa.
SECTIUNEA a 2-a
Adapostirea
Art. 45
(1) Pentru protectia populatiei si a bunurilor din patrimoniul cultural
national de efectele atacurilor din aer se realizeaza sistemul national de
adapostire, care cuprinde: adaposturi pentru puncte de comanda destinate
Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta, adaposturi publice
de protectie civila aflate in administrarea consiliilor locale si fondul privat
de adapostire realizat de agentii economici si proprietarii de imobile.
(2) Autoritatile administratiei publice, institutiile publice, agentii
economici si proprietarii de imobile au obligatia sa prevada in planurile de
investitii si sa realizeze adaposturi de protectie civila.
(3) Autoritatile administratiei publice centrale si locale si serviciile de
urgenta de la toate nivelurile de competenta vor identifica si vor stabili
posibilitatile de utilizare pentru adapostire a unor galerii de mina, tuneluri,
pesteri, grote etc. existente in apropierea zonelor dens populate sau in zone
prevazute pentru amenajare de tabere de sinistrati, evacuati sau refugiati.
(4) Categoriile de constructii la care este obligatorie realizarea de
adaposturi publice de protectie civila, precum si adaposturile care se
amenajeaza ca puncte de comanda se aproba prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Administratiei si Internelor.
(5) Adaposturile publice de protectie civila prevazute in documentatiile
tehnice ale investitiilor se avizeaza tehnic, premergator eliberarii
autorizatiilor de construire, de catre serviciile de urgenta profesioniste,
potrivit metodologiei elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta, aprobata de ministrul administratiei si internelor si publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(6) In timp de pace adaposturile publice de protectie civila, cu exceptia
spatiilor amenajate ca puncte de comanda, pot fi utilizate pentru alte
destinatii, cu respectarea normelor tehnice, cu obligatia de a fi eliberate in
situatii de urgenta in maximum 24 de ore si cu informarea prealabila a
centrelor operationale din cadrul serviciilor de urgenta profesioniste.
(7) Adaposturile publice de protectie civila se inspecteaza periodic de
catre personalul de specialitate al serviciilor de urgenta profesioniste;
detinatorii si utilizatorii acestor adaposturi sunt obligati sa indeplineasca
normele si masurile stabilite pentru mentinerea adaposturilor si a
instalatiilor utilitare ale acestora in stare de functionare.
(8) Construirea adaposturilor si amenajarea altor spatii de adapostire
cuprinse in planurile de mobilizare se executa la punerea in aplicare a
planurilor respective.
Art. 46
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta constituie in depozitele
si unitatile de logistica direct subordonate rezerva nationala de mijloace
tehnico-materiale necesare asigurarii conditiilor de supravietuire a populatiei
afectate de situatii de urgenta.
SECTIUNEA a 3-a
Asanarea teritoriului de munitia ramasa neexplodata
Art. 47
Asanarea terenului si neutralizarea munitiei ramase neexplodate din timpul
conflictelor armate se executa de catre subunitati specializate si specialisti
pirotehnicieni din Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta sau din
serviciile de urgenta profesioniste, dupa caz, potrivit instructiunilor si
normelor tehnice elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta
si aprobate prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 48
(1) Munitiile se distrug in poligoane ale Ministerului Administratiei si
Internelor si Ministerului Apararii Nationale sau pe terenuri puse la
dispozitie de autoritatile administratiei publice locale in a caror raza
administrativ-teritoriala se executa lucrarile de asanare. Terenurile stabilite
pentru distrugerea munitiei se amenajeaza potrivit instructiunilor si normelor
tehnice specifice, elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta.
(2) Autoritatile administratiei publice locale sau, dupa caz, institutiile
publice si agentii economici asigura subunitatii de interventie care executa
asanarea pirotehnica accesul in teren si, gratuit, mana de lucru auxiliara,
mijloace de transport cu soferi si carburantul aferent, materialele, asistenta
sanitara, precum si cazarea si hranirea efectivelor necesare acestor lucrari.
(3) Paza munitiilor si a terenurilor in curs de asanare, precum si
insotirea transporturilor de munitii se executa de personal autorizat.
Art. 49
(1) Persoanele fizice si juridice care iau cunostinta de existenta
munitiilor au obligatia sa anunte de indata centrul operational din cadrul
serviciului de urgenta profesionist, dispeceratul integrat de urgenta, politia
sau primarul, dupa caz.
(2) Se interzice persoanelor fizice neautorizate sa ridice, sa manipuleze
ori sa utilizeze munitia neexplodata.
Art. 50
Materialele explozive si mijloacele de aprindere necesare pentru
distrugerea munitiei ramase neexplodate se pun la dispozitie specialistilor
pirotehnicieni, la cererea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta,
prin comandamentele judetene de jandarmi.
Art. 51
Formatiunile de interventie prevazute la art. 47 executa gratuit actiuni de
distrugere a zapoarelor care pun in pericol localitatile sau siguranta
cetateanului.
SECTIUNEA a 4-a
Protectia nucleara, radiologica, chimica si biologica
Art. 52
(1) Protectia nucleara, radiologica, chimica si biologica a populatiei se
realizeaza prin mijloace de protectie individuala, colectiva sau prin alte
masuri tehnice si organizatorice specifice, cu prioritate in zonele de risc.
(2) Institutiile publice si agentii economici care produc, transporta,
depoziteaza sau manipuleaza substante periculoase in cantitati care pot pune in
pericol viata si sanatatea cetatenilor organizeaza si executa controlul
contaminarii radioactive, chimice si biologice a materiilor prime si produselor
finite si realizeaza masurile de decontaminare a personalului propriu,
terenului, cladirilor si utilajelor.
Art. 53
Mijloacele de protectie individuala a cetatenilor se asigura potrivit
criteriilor elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si
aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 54
Decontaminarea se realizeaza prin operatiuni si tehnici speciale efectuate
de catre serviciile de urgenta, unele unitati militare si agenti economici,
potrivit normelor tehnice elaborate de ministerele de profil si avizate de
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.
Art. 55
(1) Depoluarea consta in luarea unor masuri specifice pentru identificarea
si eliminarea surselor poluante, limitarea, indepartarea sau neutralizarea
agentilor poluatori ai apei, aerului si terenului.
(2) Masurile de depoluare sunt insotite, dupa caz, de evacuarea persoanelor
si a animalelor din mediul poluat sau de interzicerea utilizarii apei, a
alimentelor si a furajelor contaminate.
(3) Se interzice comercializarea sau utilizarea pentru consum a bunurilor
contaminate.
(4) Agentii economici si institutiile publice au obligatia sa avertizeze
imediat populatia asupra riscurilor de poluare si contaminare a zonelor
limitrofe unitatilor respective si sa intervina cu fortele si mijloacele de
care dispun pentru protectia populatiei si inlaturarea efectelor poluarii.
SECTIUNEA a 5-a
Evacuarea
Art. 56
Evacuarea in cazul dezastrelor se executa pe baza planurilor intocmite in acest
scop, conform legislatiei in vigoare.
Art. 57
(1) Trecerea la executarea actiunii de evacuare in situatii de dezastre se
hotaraste de primar sau de prefect, dupa caz, la propunerea comitetului pentru
situatii de urgenta competent.
(2) In situatii de conflict armat, evacuarea se aproba de Consiliul Suprem
de Aparare a Tarii, la propunerea ministrului apararii nationale.
Art. 58
Principiile evacuarii in situatii de conflict armat se stabilesc prin
hotarare a Guvernului.
Art. 59
Accesul persoanelor neautorizate in zonele afectate si periculoase,
delimitate si marcate corespunzator, care intra sub incidenta situatiilor de
protectie civila, este interzis.
CAP. 7
Limitarea si inlaturarea urmarilor situatiilor de protectie civila
Art. 60
(1) Limitarea si inlaturarea urmarilor situatiilor de protectie civila
cuprind ansamblul de activitati si actiuni executate in scopul restabilirii
situatiei de normalitate in zonele afectate.
(2) La actiunile de limitare si inlaturare a urmarilor situatiilor de
protectie civila participa structuri de interventie din cadrul Inspectoratului
General pentru Situatii de Urgenta, existente pe timp de pace sau care se pot
mobiliza in timp scurt, unitati si formatiuni militare ale Ministerului
Administratiei si Internelor, Ministerului Apararii Nationale, servicii de
urgenta voluntare, formatiuni de Cruce Rosie si alte structuri cu atributii in
domeniu.
(3) Interventia se realizeaza pe baza planurilor de interventie si
cooperare intocmite de autoritatile competente.
Art. 61
(1) La limitarea si inlaturarea urmarilor dezastrelor pot participa si
formatiuni de interventie private.
(2) Autorizarea formatiunilor prevazute la alin. (1) se executa pe baza
normelor metodologice elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta si aprobate de ministrul administratiei si internelor.
Art. 62
Principiile de organizare, de conducere si modul de utilizare a serviciilor
de urgenta profesioniste si voluntare, unitatilor de interventie, formatiunilor
de interventie specializate si private in actiunile de limitare si inlaturare a
urmarilor situatiilor de protectie civila, precum si planurile operative
intocmite in acest scop se stabilesc prin regulamente, ordine si instructiuni
elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si aprobate de
ministrul administratiei si internelor.
Art. 63
(1) Conducerea activitatilor de interventie se realizeaza prin reteaua
centrelor operationale si operative sau a punctelor de comanda existente la
autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si la
institutiile publice si agentii economici.
(2) Conducerea nemijlocita a operatiunilor de interventie se asigura de
comandantul actiunii, imputernicit potrivit legii, care poate fi ajutat in
indeplinirea sarcinilor de catre grupa operativa si punctul operativ avansat.
(3) Grupa operativa se constituie, prin ordin al prefectului, din personal
cu putere de decizie si specialisti ai serviciilor de urgenta ale autoritatilor
publice, ai agentilor economici si institutiilor implicate in gestionarea
situatiei de urgenta.
(4) Punctul operativ avansat este mobil si se asigura de catre serviciul de
urgenta profesionist sau de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta,
printr-o autospeciala echipata si incadrata corespunzator. In functie de
amplasamentul fata de zona afectata, rolul punctului operativ poate fi preluat
de centrul operational.
(5) Pana la sosirea la fata locului a comandantului actiunii, conducerea
operatiunilor se asigura de comandantul sau de seful formatiunii de interventie
din serviciul de urgenta, cu sprijinul reprezentantilor autoritatii
administratiei publice locale sau al patronului, dupa caz.
(6) Coordonarea elaborarii si derularii programelor de recuperare,
reabilitare sau de restaurare pe timpul situatiilor de urgenta se asigura de
catre reprezentantii autoritatilor, institutiilor sau ai agentilor economici
stabiliti de comitetele pentru situatii de urgenta competente.
CAP. 8
Asigurarea materiala si financiara
SECTIUNEA 1
Asigurarea materiala
Art. 64
Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice si agentii economici au obligatia sa planifice si sa realizeze
asigurarea materiala si financiara a protectiei civile, potrivit legii.
Art. 65
(1) Inzestrarea si dotarea Inspectoratului General pentru Situatii de
Urgenta si a structurilor subordonate cu tehnica, aparatura si materiale
specific militare se asigura de Ministerul Administratiei si Internelor, pe
baza normelor de inzestrare si dotare aprobate de ministrul administratiei si
internelor.
(2) Inzestrarea si dotarea structurilor de protectie civila cu bunuri
materiale specifice, altele decat cele prevazute la alin. (1), se executa pe
baza normelor de inzestrare si dotare elaborate de Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta si aprobate de ministrul administratiei si internelor.
Art. 66
(1) Contractarea si aprovizionarea cu tehnica si materiale se asigura de
fiecare beneficiar, contra cost. Tehnica si alte categorii de materiale
necesare protectiei civile se asigura si din donatii, sponsorizari sau din alte
surse legal constituite.
(2) Tehnica si materialele provenite din donatii externe sunt scutite de
taxe vamale.
Art. 67
(1) Intretinerea, repararea, depozitarea si evidenta mijloacelor tehnice de
protectie civila, precum si durata normata de folosinta a acestora se
realizeaza potrivit normelor tehnice elaborate de Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta si aprobate de ministrul administratiei si internelor.
(2) Montarea, intretinerea, repararea si exploatarea sistemelor de
alarmare, de comunicatii si informatice de protectie civila se asigura cu
sprijinul operatorilor economici de profil, pe baza contractelor sau a
conventiilor legale incheiate cu acestia.
Art. 68
(1) Materialele didactice necesare pentru protectia civila: filme,
diafilme, planse, manuale, brosuri, pliante, reviste si altele se realizeaza de
Ministerul Administratiei si Internelor si se asigura gratuit autoritatilor
administratiei publice, institutiilor publice si agentilor economici.
(2) Autoritatile publice, institutiile publice si agentii economici au
obligatia de a realiza materiale de popularizare a activitatilor de protectie
civila, emisiuni de radio si de televiziune, precum si alte activitati cu
resurse proprii sau altele legal constituite, cu acordul Inspectoratului
General pentru Situatii de Urgenta si al serviciilor de urgenta profesioniste.
SECTIUNEA a 2-a
Asigurarea financiara
Art. 69
(1) Finantarea cheltuielilor cu protectia civila se asigura, potrivit
legii, din bugetul de stat, din bugetele locale, din bugetele institutiilor
publice autonome, ale institutiilor publice finantate integral sau partial din
venituri proprii si din bugetele proprii ale agentilor economici, dupa caz.
(2) Finantarea serviciilor de urgenta se asigura de catre persoanele
juridice care le-au constituit.
(3) Obiectivele de investitii de interes national pentru protectia civila
se finanteaza de la bugetul de stat.
Art. 70
(1) Cheltuielile pentru realizarea adaposturilor de protectie civila
aferente constructiilor cu destinatie de locuinta, birouri, centre comerciale
sau destinate oricaror manifestari publice si care, potrivit normelor
specifice, trebuie sa fie prevazute, din constructie, cu asemenea adaposturi se
suporta de catre proprietar.
(2) Pentru suportarea partiala sau integrala a costurilor realizarii
adaposturilor de protectie civila aferente constructiei cu destinatie de
locuinta, se pot aloca fonduri cu destinatia de subventii, ce se acorda
cetatenilor o singura data, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 71
Finantarea ajutoarelor de urgenta, a despagubirilor, precum si a unor
lucrari sau cheltuieli neprevazute se asigura din fondul de interventie
constituit la dispozitia Guvernului pentru inlaturarea efectelor unor dezastre.
Art. 72
Pentru finantarea unor cheltuieli curente si de capital privind protectia
civila pot fi utilizate, potrivit legii, donatii, sponsorizari, venituri din
prestari de servicii, contributii ale societatilor si ale caselor de asigurare
sau de reasigurare, precum si alte surse legale.
Art. 73
Fundamentarea si intocmirea documentatiei tehnice privind investitiile
aferente protectiei civile se realizeaza pe baza normelor metodologice
elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si aprobate prin
ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 74
(1) Cheltuielile pentru dotarea cu aparatura, mijloace tehnice si
materialele necesare centrelor zonale de pregatire in domeniul protectiei
civile se suporta de Ministerul Administratiei si Internelor, in limita sumelor
aprobate cu aceasta destinatie. Derularea fondurilor se face prin bugetul
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.
(2) Consiliile judetene ale judetelor in care functioneaza centrele de
pregatire zonala pentru pregatirea specifica protectiei civile vor pune la
dispozitie acestora terenul, cladirile, precum si cheltuielile de intretinere
aferente acestora.
CAP. 9
Contraventii si sanctiuni
Art. 75
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea juridica civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 76
Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte:
a) neincluderea masurilor de protectie civila in programele de dezvoltare
economico-sociala sau in proiectele de buget;
b) neorganizarea serviciilor de urgenta voluntare sau neasigurarea
inzestrarii si a pregatirii profesionale a acestora;
c) neintocmirea planurilor de interventie sau a altor documente operative
de raspuns in situatii de urgenta ori neasigurarea punerii acestora in aplicare
la declansarea situatiilor de urgenta;
d) neasigurarea instiintarii, a avertizarii, a alarmarii sau a evacuarii
populatiei in situatii de urgenta;
e) neasigurarea identificarii, a monitorizarii si a evaluarii factorilor de
risc generatori de evenimente periculoase sau nestabilirea masurilor de
protectie impotriva efectelor negative ale acestora;
f) neasigurarea inzestrarii, a dotarii si a echiparii cu mijloace tehnice
de protectie civila, precum si nementinerea in stare de operativitate a acestora;
g) nesolicitarea avizelor, a acordurilor sau a autorizatiilor privind
protectia civila ori neindeplinirea masurilor si a conditiilor prevazute in
acestea;
h) neelaborarea regulamentelor, a normelor, a metodologiilor si a
dispozitiilor privind protectia civila;
i) neprevederea in documentele tehnico-economice ale investitiilor a
adaposturilor, a dotarilor si a masurilor de utilitate publica privind
protectia civila sau nerealizarea la termen a acestora;
j) nementinerea adaposturilor publice de protectie civila in buna stare de
utilizare pe timpul situatiilor exceptionale, corespunzatoare destinatiilor
acestora;
k) neparticiparea la instruirile, exercitiile si aplicatiile de pregatire
privind protectia civila;
l) neindeplinirea masurilor de protectie nucleara, biologica si chimica a
populatiei;
m) neanuntarea sau neinformarea despre evenimentele periculoase produse sau
privind masurile de protectie civila luate ori necesar a fi luate;
n) folosirea in alte scopuri a mijloacelor tehnice de protectie civila cu
destinatie publica;
o) interzicerea accesului personalului si al mijloacelor tehnice ale
serviciilor de urgenta in scopul indeplinirii atributiilor legale specifice;
p) neconstituirea rezervelor de resurse tehnico-materiale necesare
protectiei civile, prevazute in planurile specifice;
q) neindeplinirea functiilor de sprijin stabilite pe timpul situatiilor de
urgenta;
r) accesul persoanelor neautorizate pe timpul situatiilor de urgenta in
zonele afectate, interzise accesului si care sunt delimitate si marcate
corespunzator;
s) necompensarea contravalorii serviciilor prestate pe timpul situatiilor
de urgenta;
t) neindeplinirea masurilor stabilite pentru asigurarea conditiilor de
supravietuire a populatiei afectate.
Art. 77
(1) Contraventiile prevazute la art. 76 se sanctioneaza cu amenda dupa cum
urmeaza:
a) de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, faptele prevazute la lit. k) si m);
b) de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, faptele prevazute la lit. c) si
g);
c) de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, faptele prevazute la lit. h), n),
o), q), s) si t);
d) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, faptele prevazute la lit. a),
b), d), i), j) si p);
e) de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, faptele prevazute la lit. e),
f), l) si r).
(2) Sanctiunile contraventionale se aplica persoanelor fizice sau juridice,
dupa caz.
Art. 78
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul serviciilor de urgenta profesioniste cu atributii de indrumare,
control, interventie si constatare a incalcarilor legii in domeniul protectiei
civile, desemnat de inspectorul general al Inspectoratului General pentru
Situatii de Urgenta si nominalizat de inspectorii-sefi, precum si de catre
persoanele anume desemnate de catre conducatorii autoritatilor administratiei
publice cu atributii in domeniu.
Art. 79
Contraventiilor prevazute de prezenta lege le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 80
(1) Actele normative ce deriva din prezenta lege, prevazute a se elabora si
aproba prin hotarari ale Guvernului, se emit in termen de 90 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei legi.
(2) Reglementarile tehnice prevazute a fi aprobate prin ordine ale
ministrilor se emit in termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei legi si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 81
Semnul distinctiv national pentru identificarea personalului si marcarea
mijloacelor tehnice, a adaposturilor si a altor bunuri de protectie civila, uniforma
si cartea de identitate specifice personalului specializat cu atributii in
domeniul protectiei civile se stabilesc prin hotarare a Guvernului, tinandu-se
seama de prevederile reglementarilor internationale.
Art. 82
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 83
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea protectiei
civile nr. 106/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
241 din 3 octombrie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si
Ordonanta Guvernului nr. 47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 29 august
1994, aprobata prin Legea nr. 124/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA