LEGE
Nr. 50 din 29 iulie 1991 * Republicata
privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 933 din 13 octombrie 2004
*) Republicata in temeiul art. II alin. (1) din Legea nr. 199/2004 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 487 din 31 mai 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 50/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997 si a mai fost modificata prin:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 231/2000 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si
unele masuri pentru realizarea locuintelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 612 din 29 noiembrie 2000, respinsa prin Legea nr.
413/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 402 din 20
iulie 2001;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 295/2000 pentru suspendarea
aplicarii sau abrogarea unor ordonante si ordonante de urgenta ale Guvernului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie
2000, aprobata prin Legea nr. 109/2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 157 din 29 martie 2001;
- Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 373 din 10 iulie
2001;
- Legea nr. 453/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991
privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si unele masuri pentru
realizarea locuintelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 431 din 1 august 2001, rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001;
- Ordonanta Guvernului nr. 5/2002 pentru modificarea si completarea art. 4
din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii,
republicata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din
31 ianuarie 2002, aprobata prin Legea nr. 455/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 504 din 12 iulie 2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 10
septembrie 2002, abrogata prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003;
- Legea nr. 401/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991
privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 749 din 27 octombrie 2003.
CAP. 1
Autorizarea executarii lucrarilor de constructii
Art. 1
(1) Executarea lucrarilor de constructii este permisa numai pe baza unei
autorizatii de construire sau de desfiintare. Autorizatia de construire sau de
desfiintare se emite la solicitarea detinatorului titlului de proprietate
asupra unui imobil - teren si/sau constructii - ori a altui act care confera
dreptul de construire sau de desfiintare, in conditiile prezentei legi.
(2) Constructiile civile, industriale, inclusiv cele pentru sustinerea
instalatiilor si utilajelor tehnologice, agricole sau de orice alta natura se
pot realiza numai cu respectarea autorizatiei de construire, emisa in
conditiile prezentei legi, si a reglementarilor privind proiectarea si executarea
constructiilor.
Art. 2
(1) Autorizatia de construire constituie actul de autoritate al
administratiei publice locale pe baza caruia se asigura aplicarea masurilor
prevazute de lege, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si
functionarea constructiilor.
(2) Autorizatia de construire se emite in temeiul si cu respectarea
prevederilor documentatiilor de urbanism, avizate si aprobate potrivit legii.
(3) Autorizatiile de construire pentru retele magistrale, cai de
comunicatie, amenajari pentru imbunatatiri funciare, retele de telecomunicatii
ori alte lucrari de infrastructura, care se executa in extravilanul
localitatilor, se emit cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului,
avizate si aprobate potrivit legii.
(4) Prin exceptare de la prevederile alin. (2) se pot emite autorizatii de
construire si fara documentatii de amenajare a teritoriului si de urbanism
aprobate, pentru:
a) lucrari de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare si de
conservare a cladirilor de orice fel, cu conditia mentinerii aceleiasi
functiuni, a suprafetei construite la sol si a volumetriei acestora;
b) lucrari de reparare privind cai de comunicatie, dotari tehnico-edilitare
si altele asemenea, fara modificarea traseului si, dupa caz, a functionalitatii
acestora;
c) lucrari de reparare privind imprejurimi, mobilier urban, amenajari de
spatii verzi, parcuri si gradini publice, piete pietonale si celelalte lucrari
de amenajare a spatiilor publice;
d) lucrari de cercetare si de prospectare a terenurilor - foraje si
excavari -, necesare in vederea efectuarii studiilor geotehnice, exploatarilor
de cariere, balastierelor, sondelor de gaze si petrol, precum si altor
exploatari;
e) organizarea de tabere de corturi.
Art. 3
Autorizatia de construire se elibereaza pentru:
a) lucrari de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere,
schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor de orice fel, precum
si a instalatiilor aferente acestora, cu exceptia celor prevazute la art. 11;
b) lucrari de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare,
protejare, restaurare, conservare, precum si orice alte lucrari, indiferent de
valoarea lor, care urmeaza sa fie efectuate la constructii reprezentand
monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protectie, stabilite
potrivit legii;
c) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare,
modernizare si reabilitare privind cai de comunicatie, inclusiv lucrari de
arta, retele si dotari tehnico-edilitare, lucrari hidrotehnice, amenajari de
albii, lucrari de imbunatatiri funciare, lucrari de instalatii de
infrastructura, noi capacitati de producere, transport, distributie a energiei
electrice si/sau termice, precum si de reabilitare si retehnologizare a celor
existente;
d) imprejmuiri si mobilier urban, amenajari de spatii verzi, parcuri, piete
si alte lucrari de amenajare a spatiilor publice;
e) lucrari de foraje si excavari necesare in vederea efectuarii studiilor geotehnice,
prospectiunilor geologice, exploatarilor de cariere, balastiere, sonde de gaze
si petrol, precum si alte exploatari de suprafata sau subterane;
f) lucrari, amenajari si constructii cu caracter provizoriu necesare in
vederea organizarii executiei lucrarilor de baza, daca nu au fost autorizate o
data cu acestea;
g) organizarea de tabere de corturi, casute sau de rulote;
h) lucrari de constructii cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete,
cabine, spatii de expunere situate pe caile si spatiile publice, corpuri si
panouri de afisaj, firme si reclame, precum si anexele gospodaresti ale
exploatatiilor agricole situate in extravilan;
i) cimitire - noi si extinderi.
Art. 4
Autorizatiile de construire se emit de presedintii consiliilor judetene, de
primarul general al municipiului Bucuresti sau de primari, dupa cum urmeaza:
a) de presedintii consiliilor judetene, cu avizul primarilor, pentru:
1. investitiile care se aproba de Guvern;
2. investitiile care se realizeaza in extravilanul comunelor, inclusiv
anexele gospodaresti ale exploatatiilor agricole mai mari de 50 mp;
3. investitiile care se amplaseaza pe terenuri care depasesc limita unei
unitati administrativ-teritoriale;
4. lucrari la constructii reprezentand monumente istorice, inclusiv la cele
din zonele lor de protectie, aflate in teritoriul administrativ al judetului,
cu avizul prealabil al Ministerului Culturii si Cultelor;
b) de primarii municipiilor sau oraselor, pentru constructiile si lucrarile
de orice fel din intravilanul si extravilanul acestora, cu exceptia celor
prevazute la lit. a);
c) de primarul general al municipiului Bucuresti, cu avizul primarilor de
sectoare, pentru:
1. investitiile care se amplaseaza pe terenuri care depasesc limita
administrativ-teritoriala a unui sector si cele care se realizeaza in
extravilan;
2. lucrari la constructii reprezentand monumente istorice, cu avizul
prealabil al Ministerului Culturii si Cultelor;
3. lucrari de modernizari, reabilitari, extinderi de retele edilitare
municipale, de transport si de distributie, pentru: apa/canal, gaze, electrice,
termoficare, comunicatii - inclusiv fibra optica, precum si lucrari de
modernizari si/sau reabilitari de strazi;
d) de primarii sectoarelor municipiului Bucuresti, pentru toate categoriile
de constructii si amenajari urbanistice din cadrul sectoarelor, cu exceptia
celor prevazute la lit. a) pct. 1 si 2 si la lit. c);
e) de primarii comunelor, pentru locuinte individuale si anexele
gospodaresti ale acestora, precum si cu avizul structurilor de specialitate din
cadrul consiliilor judetene, pentru celelalte constructii si lucrari executate
in intravilanul localitatilor, cu exceptia celor prevazute la lit. a).
Art. 5
(1) In vederea simplificarii procedurii de autorizare, emitentul
autorizatiei are obligatia sa organizeze structuri de specialitate, in vederea
emiterii acordului unic, respectiv a obtinerii, in numele solicitantului, a
avizelor legale necesare autorizarii, pentru:
a) racordarea la retelele de utilitati, in conditiile impuse de
caracteristicile si de amplasamentul retelelor de transport energetic sau
tehnologic din zona de amplasament;
b) racordarea la reteaua cailor de comunicatii;
c) prevenirea si stingerea incendiilor, apararea civila, protectia mediului
si a sanatatii populatiei.
(2) Pentru asigurarea functionarii structurilor de specialitate, consiliile
judetene si locale pot stabili taxe pe tipuri de lucrari, in raport cu numarul
de avize necesare, in conditiile legii.
Art. 6
(1) Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autoritatile
prevazute la art. 4, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si
ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului,
dupa caz, avizate si aprobate potrivit legii, fac cunoscute solicitantului
elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si
constructiilor existente la data solicitarii si stabilesc cerintele urbanistice
care urmeaza sa fie indeplinite in functie de specificul amplasamentului,
precum si lista cuprinzand avizele si acordurile legale, necesare in vederea
autorizarii.
(2) Certificatul de urbanism se emite de autoritatile prevazute la art. 4,
abilitate sa autorizeze lucrarile de constructii, si se elibereaza
solicitantului in termen de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii
cererii, mentionandu-se in mod obligatoriu scopul emiterii acestuia.
(3) Certificatul de urbanism se semneaza de catre presedintele consiliului
judetean sau de primar, dupa caz, de secretar si de arhitectul-sef sau de catre
persoana cu responsabilitate in domeniul amenajarii teritoriului si
urbanismului din aparatul propriu al autoritatii administratiei publice
emitente, responsabilitatea emiterii acestuia revenind semnatarilor, potrivit
atributiilor stabilite conform legii.
(4) In vederea eliberarii certificatului de urbanism solicitantul - orice
persoana fizica sau juridica interesata - se va adresa autoritatilor prevazute
la art. 4 cu o cerere care va cuprinde atat elementele de identificare a
imobilului pentru care se solicita certificatul de urbanism, cat si elementele
care definesc scopul solicitarii.
(5) Certificatul de urbanism nu confera dreptul de a executa lucrari de
constructii.
(6) Certificatul de urbanism se emite, potrivit legii, si in vederea
concesionarii de terenuri, a adjudecarii prin licitatie a proiectarii
lucrarilor publice in faza "Studiu de fezabilitate" si pentru cereri
in justitie si operatiuni notariale privind circulatia imobiliara atunci cand
operatiunile respective au ca obiect imparteli ori comasari de parcele
solicitate in scopul realizarii de lucrari de constructii, precum si
constituirea unei servituti de trecere cu privire la un imobil. Operatiunile
juridice mentionate se efectueaza numai in baza certificatului de urbanism, iar
nerespectarea acestor prevederi se sanctioneaza cu nulitatea actului.
Art. 7
(1) Autorizatia de construire se emite in cel mult 30 de zile de la data
inregistrarii cererii, pe baza documentatiei depuse la autoritatile prevazute
la art. 4, care va cuprinde:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada titlului asupra terenului si/sau constructiilor;
c) proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii;
d) avizele si acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de
urbanism;
e) dovada privind achitarea taxelor legale.
(2) Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii este
extras din proiectul tehnic si se elaboreaza in conformitate cu
continutul-cadru prevazut in anexa nr. 1, in concordanta cu cerintele
certificatului de urbanism, cu continutul avizelor si al acordurilor cerute
prin acesta, si se intocmeste, se semneaza si se verifica, potrivit legii.
(3) In situatia depunerii unei documentatii tehnice incomplete, aceasta se
restituie solicitantului in termen de 5 zile de la data inregistrarii, cu
mentionarea in scris a elementelor necesare in vederea completarii acesteia.
(4) Executarea lucrarilor de constructii se poate face numai pe baza
proiectului tehnic si a detaliilor de executie.
(5) Autoritatea emitenta a autorizatiei de construire stabileste o perioada
de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval in care
solicitantul este obligat sa inceapa lucrarile. In aceasta situatie,
valabilitatea autorizatiei se extinde pe toata durata de executie a lucrarilor
prevazute prin autorizatie, in conformitate cu proiectul tehnic.
(6) Neinceperea lucrarilor ori nefinalizarea acestora in termenele
stabilite conduce la pierderea valabilitatii autorizatiei, fiind necesara
emiterea unei noi autorizatii de construire. In situatia in care
caracteristicile nu se schimba fata de autorizatia initiala, se va putea emite
o noua autorizatie de construire, fara a fi necesar un nou certificat de
urbanism.
(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (6), in cazul justificat in care
lucrarile de constructii nu pot fi incepute ori nu pot fi executate integral la
termenul stabilit, investitorul poate solicita autoritatii emitente prelungirea
valabilitatii autorizatiei cu cel putin 15 zile inaintea expirarii acesteia.
Prelungirea valabilitatii autorizatiei se poate acorda o singura data si pentru
o perioada nu mai mare de 12 luni.
(8) Investitorul are obligatia sa instiinteze autoritatea emitenta a
autorizatiei de construire, precum si inspectoratul teritorial in constructii
asupra datei la care vor incepe lucrarile autorizate. In caz contrar, daca
constatarea faptei de incepere a lucrarilor fara instiintare s-a facut in
termenul de valabilitate a autorizatiei, data inceperii lucrarilor se considera
ca fiind ziua urmatoare datei de emitere a autorizatiei.
(9) O data cu depunerea cererii de emitere a autorizatiei de construire
solicitantul are obligatia sa prezinte o declaratie pe propria raspundere din
care sa rezulte ca imobilul - teren si/sau constructii - nu face obiectul unui
litigiu aflat pe rolul unei instante judecatoresti. In caz contrar documentatia
se restituie solicitantului, care o va depune spre autorizare numai dupa
solutionarea definitiva in instanta a litigiului.
(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (9), lucrarile de consolidare la
cladirile multietajate incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa I de
risc seismic si care prezinta pericol public se autorizeaza in regim de
urgenta, in conditiile prevazute la alin. (16), chiar in situatia existentei
unor litigii aflate pe rolul instantelor judecatoresti.
(11) In conditiile prezentei legi nu se emit autorizatii provizorii.
(12) Autorizatiile de construire/desfiintare se emit numai pe baza unei
documentatii complete, in conformitate cu continutul-cadru prevazut in anexa
nr. 1, cu exceptia situatiilor prevazute la alin. (16).
(13) Autorizatia de construire se semneaza de presedintele consiliului
judetean sau de primar, dupa caz, de secretar si de arhitectul-sef sau de
persoana cu responsabilitate in domeniul amenajarii teritoriului si
urbanismului din aparatul propriu al autoritatii administratiei publice
emitente, responsabilitatea emiterii autorizatiilor revenind semnatarilor,
potrivit atributiilor stabilite conform legii.
(14) Valabilitatea autorizatiei se mentine in cazul schimbarii
investitorului, inaintea finalizarii lucrarilor, cu conditia respectarii
prevederilor acesteia si a transcrierii actelor care confera dreptul de
construire.
(15) In situatia in care in timpul executiei lucrarilor, si numai in
perioada de valabilitate a autorizatiei de construire, survin modificari de
tema privind constructia autorizata, care conduc la necesitatea modificarii
acesteia, titularul are obligatia de a solicita o noua autorizatie, potrivit
legii. Pentru obtinerea noii autorizatii de construire solicitantul va depune o
documentatie, elaborata cu conditia incadrarii noilor propuneri in prevederile
documentatiilor de urbanism aprobate si numai in limitele avizelor si
acordurilor obtinute pentru autorizatia initiala. Nu este necesara emiterea
unui nou certificat de urbanism.
(16) Autorizatia de construire pentru lucrarile de interventie de prima
necesitate in cazuri de avarii, accidente tehnice, calamitati ori alte
evenimente cu caracter exceptional, inclusiv la constructiile prevazute la art.
3 lit. b), se emite imediat de catre autoritatea administratiei publice abilitata,
conform legii, urmand ca documentatia legala necesara sa fie definitivata pe
parcursul sau la incheierea executarii lucrarilor, cu respectarea avizelor
legale.
(17) Primariile pot dezafecta constructiile, proprietate a unitatii
administrativ-teritoriale, aflate in stare avansata de degradare si care pun in
pericol siguranta publica, cu exceptia constructiilor monument istoric, pe baza
de autorizatie de desfiintare emisa in conditiile alin. (16), cu obligatia de a
se intocmi documentatii specifice in conformitate cu prevederile cuprinse in
anexa nr. 1.
(18) Taxa pentru eliberarea autorizatiei de construire se calculeaza
potrivit legii.
(19) Taxa pentru prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire se
calculeaza la 30% din valoarea initiala a taxei de autorizare.
(20) Institutiile abilitate prin lege sa emita avize si acorduri in vederea
autorizarii lucrarilor de constructii, altele decat cele prevazute la art. 5
alin. (1), au obligatia emiterii acestora in termen de maximum 15 zile de la
data inregistrarii cererii/documentatiei, dupa caz, direct structurilor
organizate de consiliile judetene si locale sau, dupa caz, solicitantului.
Art. 8
(1) Demolarea, dezafectarea ori dezmembrarea, partiala sau totala, a
constructiilor si instalatiilor aferente constructiilor, a instalatiilor si
utilajelor tehnologice, inclusiv elementele de constructii de sustinere a
acestora, inchiderea de cariere si exploatari de suprafata si subterane, precum
si a oricaror amenajari se fac numai pe baza autorizatiei de desfiintare
obtinute in prealabil de la autoritatile prevazute la art. 4.
(2) Autorizatia de desfiintare se emite in aceleasi conditii ca si
autorizatia de construire, in conformitate cu prevederile planurilor
urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora, potrivit legii, cu
exceptiile prevazute la art. 11.
Art. 9
(1) Proiectele pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii,
precum si proiectele tehnice, pe baza carora se intocmesc acestea, se
elaboreaza de colective tehnice de specialitate, se insusesc si se semneaza de
cadre tehnice cu pregatire superioara numai din domeniul arhitecturii,
constructiilor si instalatiilor pentru constructii, astfel:
a) de arhitect cu diploma recunoscuta de statul roman, pentru proiectarea
partii de arhitectura pentru obiective de investitii cuprinse la toate
categoriile de importanta a constructiilor supraterane si a celor subterane;
b) de ingineri constructori si de instalatii, cu diploma recunoscuta de
statul roman, pentru partile de inginerie in domeniile specifice, pentru
obiective de investitii cuprinse la toate categoriile de importanta a
constructiilor supraterane si subterane, precum si la instalatiile aferente
acestora;
c) de conductor arhitect, urbanist si/sau de subinginer de constructii, cu
diploma recunoscuta de statul roman, pentru cladiri de importanta redusa si
aflate in afara zonelor protejate, stabilite conform legii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si pentru documentatia de executie.
(3) Semnarea documentatiilor de catre persoanele prevazute la alin. (1)
angajeaza raspunderea acestora in conditiile legii.
Art. 10
Pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii in zonele asupra
carora s-a instituit, potrivit legii, un anumit regim de protectie prevazut in
planurile de amenajare a teritoriului si in documentatiile de urbanism
aprobate, se va proceda dupa cum urmeaza:
a) in ansamblurile de arhitectura, in rezervatiile de arhitectura si de
urbanism, in cazul siturilor arheologice, al parcurilor si gradinilor monument
istoric, cuprinse in listele aprobate potrivit legii, precum si in cazul
lucrarilor de orice natura in zonele de protectie a monumentelor, solicitantul
va obtine avizul comun al Ministerului Culturii si Cultelor si al Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, potrivit competentelor
specifice;
b) in cazul lucrarilor de interventii asupra constructiilor monumente
istorice, pe langa avizul Ministerului Culturii si Cultelor se vor obtine
avizele specifice cerintelor de calitate a constructiilor, potrivit
prevederilor legale;
c) in zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, in zonele de
siguranta si protectie ale amenajarilor hidrotehnice de interes public, precum
si in alte arii protejate solicitantul va obtine avizul Ministerului Mediului
si Gospodaririi Apelor si al Ministerului Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale;
d) in zonele de siguranta si de protectie a infrastructurilor de transport
de interes public, precum si in zonele aferente construirii cailor de
comunicatie, stabilite prin documentatiile de amenajare a teritoriului si/sau
de urbanism, se va obtine si autorizatia Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, conform prevederilor legale;
e) in zonele unde s-a instituit alt tip de restrictie solicitantul va
obtine avizul organismelor competente.
Art. 11
(1) Se pot executa fara autorizatie de construire urmatoarele lucrari care
nu modifica structura de rezistenta, caracteristicile initiale ale constructiilor
sau aspectul arhitectural al acestora:
a) reparatii la imprejmuiri, acoperisuri, invelitori sau terase, atunci
cand nu se schimba forma acestora si materialele din care sunt executate;
b) reparatii si inlocuiri de tamplarie interioara si exterioara, daca se
pastreaza forma, dimensiunile golurilor si tamplariei;
c) reparatii si inlocuiri de sobe de incalzit;
d) zugraveli si vopsitorii interioare;
e) zugraveli si vopsitorii exterioare, daca nu se modifica elementele de
fatada si culorile cladirilor;
f) reparatii la instalatiile interioare, la bransamentele si racordurile
exterioare, de orice fel, aferente constructiilor, in limitele proprietatii,
montarea sistemelor locale de incalzire si de preparare a apei calde menajere
cu cazane omologate, precum si montarea aparatelor individuale de climatizare
si/sau de contorizare a consumurilor de utilitati;
g) reparatii si inlocuiri la pardoseli;
h) reparatii si inlocuiri la finisaje interioare si exterioare - tencuieli,
placaje, altele asemenea -, la trotuare, la ziduri de sprijin si la scari de
acces, fara modificarea calitatii si a aspectului elementelor constructive;
i) lucrari de intretinere la caile de comunicatie si la instalatiile
aferente;
j) lucrari de investigare, cercetare, expertizare, conservare si restaurare
a componentelor artistice ale constructiilor prevazute la art. 3 lit. b), cu
avizul Ministerului Culturii si Cultelor si al autoritatii administratiei
publice judetene sau locale, dupa caz;
k) lucrari de foraje si sondaje geotehnice pentru constructii de importanta
normala sau redusa, situate in afara zonelor de protectie instituite pentru
zacaminte acvifere;
l) lucrari de constructii funerare subterane si supraterane, cu avizul
administratiei cimitirului.
(2) Se pot executa fara autorizatie de construire si lucrari pentru
amplasarea de tonete, pupitre acoperite sau inchise, destinate difuzarii si
comercializarii presei, cartilor si florilor, care sunt amplasate direct pe
sol, fara fundatii si platforme, precum si fara racorduri si/sau bransamente la
utilitati urbane, cu exceptia energiei electrice.
(3) Daca lucrarile prevazute la alin. (1), cu exceptia celor prevazute la
lit. e) si j), se executa la constructiile mentionate la art. 3 lit. b), este
obligatorie emiterea autorizatiei de construire.
Art. 12
(1) Autorizatiile de construire sau de desfiintare, emise cu incalcarea
prevederilor legale, pot fi anulate de catre instantele de contencios
administrativ, potrivit legii. Anularea autorizatiilor de construire sau de
desfiintare poate fi ceruta, in conditiile legii, si de catre prefect, inclusiv
la sesizarea expresa a organelor de control ale Inspectoratului de Stat in
Constructii.
(2) Prin introducerea actiunii autorizatia de construire sau de desfiintare
se suspenda de drept si, pe cale de consecinta, instanta va dispune oprirea
lucrarilor pana la solutionarea in fond a cauzei.
CAP. 2
Concesionarea terenurilor pentru constructii
Art. 13
(1) Terenurile apartinand domeniului privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale, destinate construirii, pot fi vandute, concesionate
ori inchiriate prin licitatie publica, potrivit legii, in conditiile
respectarii prevederilor documentatiilor de urbanism si de amenajare a
teritoriului, aprobate potrivit legii, in vederea realizarii de catre titular a
constructiei.
(2) Terenurile apartinand domeniului public al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale se pot concesiona numai in vederea realizarii de
constructii sau de obiective de uz si/sau de interes public, cu respectarea
documentatiilor de urbanism aprobate potrivit legii.
(3) Concesionarea se face pe baza de oferte prezentate de catre
solicitanti, cu respectarea prevederilor legale, urmarindu-se valorificarea
superioara a potentialului terenului.
Art. 14
Pana la reglementarea prin lege a situatiei juridice, nu pot face obiectul
concesiunii terenurile libere de constructii, aflate in administrarea
consiliilor locale si care pot fi revendicate de fostii proprietari.
Art. 15
Prin exceptie de la prevederile art. 13 alin. (1), terenurile destinate
construirii se pot concesiona fara licitatie publica, cu plata taxei de
redeventa stabilite potrivit legii, ori pot fi date in folosinta pe termen
limitat, dupa caz, in urmatoarele situatii:
a) pentru realizarea de obiective de utilitate publica sau de binefacere,
cu caracter social, fara scop lucrativ, altele decat cele care se realizeaza de
catre colectivitatile locale pe terenurile acestora;
b) pentru realizarea de locuinte de catre Agentia Nationala pentru
Locuinte, potrivit legii;
c) pentru realizarea de locuinte pentru tineri pana la implinirea varstei
de 35 de ani;
d) pentru stramutarea gospodariilor afectate de dezastre, potrivit legii;
e) pentru extinderea constructiilor pe terenuri alaturate, la cererea
proprietarului sau cu acordul acestuia;
f) pentru lucrari de protejare ori de punere in valoare a monumentelor
istorice si de arhitectura, cu avizul comun al Ministerului Culturii si
Cultelor si al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
atunci cand terenul se afla in zona de protectie a acestora.
Art. 16
(1) Terenurile prevazute la art. 13, ce fac obiectul licitatiei, se aduc la
cunostinta publica de catre primarii unitatilor administrativ-teritoriale unde
sunt situate, printr-o publicatie afisata la sediul acestora si tiparita in cel
putin doua ziare de larga circulatie, cu minimum 20 de zile inainte de data
licitatiei.
(2) Publicatiile privind licitatia vor cuprinde data si locul desfasurarii
acesteia, suprafata si destinatia terenului, stabilite prin documentatiile de
urbanism, precum si taxa anuala minimala de redeventa.
(3) Oferta solicitantilor va fi insotita de un studiu de prefezabilitate
sau de fezabilitate, dupa caz, cuprinzand in mod obligatoriu elementele tehnice
necesare pentru caracterizarea functionalitatii si a capacitatii constructiei,
a gradului de ocupare a terenului, precum si a celorlalte elemente cuprinse in
certificatul de urbanism. Nu vor fi acceptate decat oferte care corespund
prevederilor documentatiilor de urbanism, aprobate potrivit legii.
(4) Licitatia se efectueaza, in conditiile legii, de comisiile instituite
in acest scop, prin hotarare a consiliilor locale si/sau judetene, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in conformitate cu competentele
de autorizare stabilite la art. 4. Comisiile functioneaza la sediul consiliilor
locale in a caror raza administrativ-teritoriala sunt situate terenurile.
Art. 17
Limita minima a pretului concesiunii se stabileste, dupa caz, prin
hotararea consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti
sau a consiliului local, astfel incat sa asigure recuperarea in 25 de ani a
pretului de vanzare al terenului, in conditii de piata, la care se adauga
costul lucrarilor de infrastructura aferente.
Art. 18
Terenurile prevazute la art. 13, ce se concesioneaza pentru realizarea de
locuinte si spatii construite asociate acestora, in functie de prevederile
regulamentelor locale de urbanism, aprobate potrivit legii, vor avea
urmatoarele suprafete:
a) in localitatile urbane:
1. pana la 450 mp pentru un apartament intr-o cladire cu parter sau parter
si etaj;
2. pana la 300 mp pentru un apartament intr-o cladire cu parter si etaj, cu
doua apartamente;
3. pana la 250 mp pentru un apartament, in cazul cladirilor cu parter si
mai multe etaje, avand cel mult 6 apartamente;
4. pentru cladirile cu mai mult de 6 apartamente, suprafata de teren va fi
stabilita potrivit documentatiilor de urbanism;
b) in localitatile rurale, pana la 1.000 mp pentru o locuinta.
Art. 19
Pentru realizarea unei case de vacanta se poate concesiona un teren in
suprafata de pana la 250 mp.
Art. 20
Impotriva licitatiei, pana la momentul adjudecarii, se va putea face
contestatie, de catre orice persoana interesata, la judecatoria in a carei raza
teritoriala are loc licitatia. Contestatia suspenda desfasurarea licitatiei
pana la solutionarea sa definitiva.
Art. 21
Pe baza procesului-verbal de adjudecare a licitatiei sau a hotararii
consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
pentru situatiile prevazute la art. 15, se va incheia actul de concesiune, care
se va inregistra de catre concesionar in evidentele de publicitate imobiliara,
in termen de 10 zile de la data adjudecarii sau emiterii hotararii.
Art. 22
Concesionarea terenurilor prevazute la art. 13 - 19 se face in conformitate
cu prevederile legii, durata acesteia fiind stabilita de catre consiliile
locale, consiliile judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, in functie de prevederile documentatiilor de urbanism si de natura
constructiei.
Art. 23
(1) Intravilanul localitatilor se stabileste prin planurile generale de
urbanism - PUG -, aprobate potrivit legii.
(2) Ulterior aprobarii Planului General de Urbanism - PUG - pot fi
introduse in intravilanul localitatilor si unele terenuri din extravilan, numai
in conditii temeinic fundamentate pe baza de planuri urbanistice zonale - PUZ
-, aprobate potrivit legii.
(3) Terenurile destinate construirii se scot din circuitul agricol,
temporar sau definitiv, potrivit legii.
CAP. 3
Raspunderi si sanctiuni
Art. 24
(1) Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) executarea, fara autorizatie de construire sau de desfiintare, ori cu
nerespectarea prevederilor acesteia, a lucrarilor prevazute la art. 3 lit. b);
b) continuarea executarii lucrarilor dupa dispunerea opririi acestora de
catre organele de control;
c) intocmirea ori semnarea proiectelor tehnice, precum si a proiectelor
pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii pentru alte
specialitati decat cele certificate prin diploma universitara, in conditiile
prevazute la art. 9.
(2) Infractiunile prevazute la alin. (1) se pedepsesc cu inchisoare de la 3
luni la 3 ani sau cu amenda de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 25
In cazul savarsirii faptelor prevazute la art. 24, organele de control
prevazute de prezenta lege, care au constatat fapta, sunt obligate sa sesizeze
organele de urmarire penala.
Art. 26
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
a) executarea sau desfiintarea, totala ori partiala, fara autorizatie a
lucrarilor prevazute la art. 3, cu exceptia celor mentionate la lit. b), de
catre investitor si executant;
b) executarea sau desfiintarea, cu nerespectarea prevederilor autorizatiei
si a proiectului tehnic, a lucrarilor prevazute la art. 3, cu exceptia celor
prevazute la lit. b), de catre investitor si executant;
c) aprobarea furnizarii de utilitati urbane, ca urmare a executarii de
lucrari de bransamente si racorduri la retele pentru constructii noi
neautorizate;
d) mentinerea dupa expirarea termenului prevazut prin autorizatie sau dupa
terminarea lucrarilor autorizate ori adaptarea in alte scopuri fata de cele
prevazute in autorizatie a constructiilor, lucrarilor si amenajarilor cu
caracter provizoriu;
e) neaducerea terenului la starea initiala de catre investitor, dupa
terminarea lucrarilor prevazute la art. 3 lit. c), precum si nerealizarea lucrarilor
de curatare, amenajare ori degajare, dupa caz, a amplasamentului si/sau a
terenurilor adiacente ocupate temporar pe durata executiei, o data cu
incheierea lucrarilor de baza;
f) impiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, prin interzicerea
accesului organelor de control abilitate sau prin neprezentarea documentelor si
a actelor solicitate;
g) neanuntarea datei inceperii lucrarilor de constructii autorizate, in
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (8), precum si depasirea termenului
legal prevazut la art. 7 alin. (1);
h) emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate, care
nu contin lista cuprinzand avizele si acordurile legale necesare in raport cu
obiectivul de investitii, sau eliberarea acestora cu depasirea termenului
legal;
i) emiterea de autorizatii de construire/desfiintare:
- in lipsa unui drept real asupra imobilului, care sa confere dreptul de a
solicita autorizatia de construire/desfiintare;
- in lipsa sau cu nerespectarea prevederilor documentatiilor de urbanism,
aprobate potrivit legii;
- in baza unor documentatii incomplete sau elaborate in neconcordanta cu
prevederile certificatului de urbanism, ale Codului civil, ale
continutului-cadru al proiectului pentru autorizarea executarii lucrarilor de
constructii, care nu contin avizele si acordurile legale necesare sau care nu
sunt verificate potrivit legii;
- in lipsa expertizei tehnice privind punerea in siguranta a intregii
constructii, in cazul lucrarilor de consolidare;
- in baza altor documente decat cele cerute prin prezenta lege;
j) neorganizarea si neexercitarea controlului privind disciplina in
autorizarea si executarea lucrarilor de constructii de catre compartimentele
abilitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si al
primariilor, in unitatile lor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor
art. 27 alin. (3) si (4), precum si neurmarirea modului de indeplinire a celor
dispuse de Inspectoratul de Stat in Constructii, potrivit dispozitiilor art. 29
alin. (3);
k) neindeplinirea, la termenul stabilit, a masurilor dispuse de
Inspectoratul de Stat in Constructii la controlul anterior;
l) refuzul nejustificat sau obstructionarea sub orice forma a accesului
persoanelor fizice sau al reprezentantilor persoanelor juridice la documentele
prevazute la art. 34 alin. (7);
m) depasirea termenului de 15 zile pentru emiterea avizelor si acordurilor
necesare in vederea autorizarii lucrarilor de constructii, conform prevederilor
art. 7 alin. (20).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1), savarsite de persoanele fizice
sau juridice, se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
- de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele de la lit. a);
- de la 30.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. f);
- de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, cele de la lit. c);
- de la 20.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. b), d) si e);
- de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, cele de la lit. h) si i);
- de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei, cele de la lit. j) si k);
- de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, cele de la lit. l) si m);
- de 10.000.000 lei, cele de la lit. g).
(3) Cuantumul amenzilor se actualizeaza anual prin hotarare a Guvernului.
(4) Sanctiunea amenzii poate fi aplicata si reprezentantului persoanei
juridice.
(5) Sanctiunea amenzii pentru faptele prevazute la alin. (1) lit. h) si i)
se aplica functionarilor publici responsabili de verificarea documentatiilor
care stau la baza emiterii certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de
construire sau de desfiintare, precum si semnatarilor, potrivit atributiilor
stabilite conform legii.
Art. 27
(1) Organele de control ale consiliilor judetene si ale primariilor au
obligatia de a urmari respectarea disciplinei in domeniul autorizarii
executarii lucrarilor in constructii in cadrul unitatilor lor
administrativ-teritoriale, potrivit competentelor de emitere a autorizatiilor
de construire/desfiintare.
(2) Arhitectul-sef al judetului si personalul imputernicit al
compartimentului de specialitate din subordinea acestuia urmaresc respectarea
disciplinei in domeniul autorizarii executarii lucrarilor de constructii pe
teritoriul administrativ al judetului, precum si respectarea disciplinei in
urbanism si amenajarea teritoriului legata de procesul de autorizare a
constructiilor.
(3) Contraventiile prevazute la art. 26 alin. (1), cu exceptia celor de la
lit. h) - m), se constata si se sanctioneaza de catre organele de control ale
consiliilor locale ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti,
oraselor si comunelor, pentru faptele savarsite in unitatea lor
administrativ-teritoriala sau, dupa caz, in teritoriul administrativ al
sectoarelor municipiului Bucuresti, potrivit competentelor de emitere a
autorizatiilor de construire/desfiintare.
(4) Contraventiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. h), i) si j) se
constata si se sanctioneaza de catre organele de control ale consiliului
judetean, pentru faptele savarsite pe teritoriul judetului respectiv, si, dupa
caz, de catre cele ale municipiului Bucuresti.
(5) Procesele-verbale de constatare a contraventiilor, incheiate de
organele de control ale administratiei publice locale, se inainteaza, in
vederea aplicarii sanctiunii, sefului compartimentului care coordoneaza
activitatea de amenajare a teritoriului si de urbanism sau, dupa caz,
presedintelui consiliului judetean ori primarului unitatii
administrativ-teritoriale in a carei raza s-a savarsit contraventia.
(6) Contraventiile privind executarea sau desfiintarea constructiilor fara
autorizatii, prevazute la art. 26 alin. (1) lit. a), c) si e), pot fi
constatate si de organele de politie. Procesul-verbal de constatare a
contraventiei se trimite de indata autoritatii administratiei publice pe
teritoriul careia s-a savarsit contraventia, care va aplica sanctiunea potrivit
legii.
Art. 28
(1) O data cu aplicarea amenzii pentru contraventiile prevazute la art. 26
alin. (1) lit. a) si b) se dispune oprirea executarii lucrarilor, precum si,
dupa caz, luarea masurilor de incadrare a acestora in prevederile autorizatiei
sau de desfiintare a lucrarilor executate fara autorizatie ori cu nerespectarea
prevederilor acesteia, intr-un termen stabilit in procesul-verbal de constatare
a contraventiei.
(2) Decizia mentinerii sau a desfiintarii constructiilor realizate fara
autorizatie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia se va lua
de catre autoritatea administratiei publice competente, pe baza planurilor
urbanistice si a regulamentelor aferente, avizate si aprobate in conditiile
legii, sau, dupa caz, de instanta. Pentru lucrari ce se executa la cladirile
prevazute la art. 3 lit. b) este necesar avizul Ministerului Culturii si
Cultelor.
(3) Masura desfiintarii constructiilor se aplica si in situatia in care, la
expirarea termenului de intrare in legalitate stabilit in procesul-verbal de
constatare a contraventiei, contravenientul nu a obtinut autorizatia necesara.
Art. 29
(1) Controlul statului in amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea
executarii lucrarilor de constructii se exercita de Inspectoratul de Stat in
Constructii, pe intregul teritoriu al tarii, si de inspectoratele teritoriale
ale acestuia, care dispun masurile si sanctiunile prevazute de prezenta lege.
(2) Inspectoratul de Stat in Constructii si inspectoratele teritoriale pot
dispune oprirea executarii lucrarilor de construire sau de desfiintare, dupa
caz, atunci cand constata ca acestea se realizeaza cu incalcarea dispozitiilor
legale, a cerintelor privind asigurarea calitatii in constructii, fara proiect
tehnic ori pe baza unor autorizatii nelegal emise.
(3) Inspectoratul de Stat in Constructii si inspectoratele teritoriale
incunostinteaza autoritatea administratiei publice pe teritoriul careia s-a
efectuat controlul asupra constatarilor si masurilor dispuse. In aceasta
situatie organele de control ale consiliilor judetene sau locale, dupa caz, au
obligatia sa urmareasca modul de conformare privind cele dispuse de
Inspectoratul de Stat in Constructii.
Art. 30
(1) Cheltuielile pentru controlul statului in amenajarea teritoriului,
urbanism si autorizarea executarii lucrarilor de constructii se suporta de
catre investitori, in valoare echivalenta cu o cota de 0,1% din valoarea lucrarilor
autorizate, cu exceptia celor prevazute la art. 3 lit. b) si a lacasurilor de
cult.
(2) Virarea sumelor stabilite conform dispozitiilor alin. (1) se face in
contul inspectoratelor teritoriale in constructii, judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, dupa caz, o data cu transmiterea instiintarii privind
data inceperii lucrarilor, astfel cum se prevede la art. 7 alin. (8).
Intarzierea la plata a cotei prevazute la alin. (1) se penalizeaza cu 0,15% pe
zi de intarziere, fara a se depasi suma datorata. Disponibilitatile la finele
anului din veniturile extrabugetare se reporteaza in anul urmator si au aceeasi
destinatie.
(3) Cota stabilita la alin. (1) se aplica si diferentelor rezultate din
actualizarea valorii lucrarilor autorizate, care se face o data cu receptia la
terminarea lucrarilor.
Art. 31
Dreptul de a constata contraventiile si de a aplica amenzile prevazute la
art. 26 se prescrie in termen de 2 ani de la data savarsirii faptei.
Art. 32
(1) In cazul in care persoanele sanctionate contraventional au oprit
executarea lucrarilor, dar nu s-au conformat in termen celor dispuse prin
procesul-verbal de constatare a contraventiei, potrivit prevederilor art. 28
alin. (1), organul care a aplicat sanctiunea va sesiza instantele judecatoresti
pentru a dispune, dupa caz:
a) incadrarea lucrarilor in prevederile autorizatiei;
b) desfiintarea constructiilor realizate nelegal.
(2) In cazul admiterii cererii, instanta va stabili termenele limita de
executare a masurilor prevazute la alin. (1).
(3) In cazul nerespectarii termenelor limita stabilite, masurile dispuse de
instanta, in conformitate cu prevederile alin. (2), se vor duce la indeplinire
prin grija primarului, cu sprijinul organelor de politie, cheltuielile urmand
sa fie suportate de catre persoanele vinovate.
(4) In situatiile prevazute la art. 24 organele de control vor putea cere
instantei sa dispuna, prin hotararea de condamnare, masurile mentionate la
alin. (1). Organele de control pot cere organelor de urmarire penala sesizate
si, dupa caz, instantei sa dispuna ca masura provizorie, pe tot parcursul
procesului penal, oprirea executarii lucrarilor.
(5) Persoanele care au beneficiat de subventie pentru construirea unei
locuinte si pentru care s-a dispus masura prevazuta la alin. (1) lit. b) vor
restitui subventiile primite, cu plata dobanzilor legale pentru perioada in
care le-au folosit.
Art. 33
(1) Prin derogare de la prevederile art. 32, constructiile executate fara
autorizatie de construire pe terenuri apartinand domeniului public sau privat
al statului, al judetelor, oraselor sau comunelor vor putea fi desfiintate pe
cale administrativa de catre autoritatea administratiei publice locale
competenta, fara sesizarea instantelor judecatoresti si pe cheltuiala
contravenientului.
(2) Pentru realizarea prevederilor alin. (1) consiliile locale comunale,
orasenesti, municipale ori judetene, dupa caz, pot contracta efectuarea acestor
servicii cu societati comerciale, in conditiile legii.
Art. 34
(1) Studiile de teren si documentatiile elaborate pentru realizarea
investitiilor de orice fel, a elementelor de infrastructura, de gospodarie
comunala, precum si a lucrarilor de amenajare a teritoriului si de urbanism -
studii si proiecte de sistematizare elaborate inainte de 1990 la comanda
fostelor consilii populare sau a altor institutii ale statului - sunt si raman
proprietate publica a judetului sau a municipiului Bucuresti.
(2) In intelesul prezentei legi, prin studiile si documentatiile mentionate
la alin. (1) se intelege exemplarul-martor compus din piesele scrise: tema de
proiectare, memorii generale si pe specialitati, breviare de calcul, avizele si
acordurile obtinute, precum si piesele desenate.
(3) Arhivele cuprinzand studiile si documentatiile mentionate la alin. (1),
intrate, la constituire, in patrimoniul societatilor comerciale infiintate pe
structura fostelor unitati de proiectare judetene si din municipiul Bucuresti,
se gestioneaza, potrivit legii, de catre consiliile judetene, respectiv de
Primaria Municipiului Bucuresti.
(4) Inventarierea arhivelor se face de catre comisii constituite in acest
scop prin hotarari ale consiliilor judetene, respectiv ale Consiliului General
al Municipiului Bucuresti.
(5) Refuzul inventarierii si/sau al predarii studiilor si documentatiilor
se sanctioneaza potrivit prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu
modificarile ulterioare.
(6) In situatia refuzului predarii arhivelor, consiliile judetene si/sau
Primaria Municipiului Bucuresti, dupa caz, se vor adresa instantelor
judecatoresti, care vor solutiona cererile in procedura de urgenta, potrivit
legii. Actiunea in instanta este scutita de taxa de timbru.
(7) Accesul persoanelor fizice sau al reprezentantilor persoanelor juridice
la arhivele cuprinzand documentatiile prevazute la alin. (1), precum si la
documentatiile de urbanism elaborate ulterior acestora si gestionate de
administratiile publice locale, in vederea intocmirii documentatiilor de
executie, se stabileste prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 35
(1) In conditiile prezentei legi, descrierea faptei ce constituie
contraventie se face cu indicarea locului, datei si orei constatarii, in conformitate
cu dispozitiile art. 31.
(2) Impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiei se poate face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii
sau comunicarii acestuia. Plangerea suspenda executarea sanctiunii amenzii, dar
nu suspenda masura de oprire a executarii lucrarilor, dispusa o data cu
aplicarea sanctiunii contraventionale, in conditiile art. 28 alin. (1) si ale
art. 29 alin. (2).
(3) In masura in care prin prezenta lege nu se dispune altfel, sunt
aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia dispozitiilor art. 28 si
29.*)
------------
*) Art. 35, fost art. 30, modificat prin Legea nr. 453/2001 si Legea nr.
401/2003, era alcatuit din 4 alineate.
Alin. (4), al carui continut era: "(4) In masura in care prin prezenta
lege nu se dispune altfel, sunt aplicabile prevederile Legii nr.
32/1968.", nu a fost modificat sau abrogat expres prin Legea nr. 401/2003.
Alin. (3) al art. 35, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 401/2003, a
preluat prevederile alin. (4), insa cu trimitere la Ordonanta Guvernului nr.
2/2001.
Alin. (4) al art. 35 nu este inclus in forma republicata, aplicarea acestui
text incetand o data cu abrogarea Legii nr. 32/1968 prin Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001.
CAP. 4
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 36
(1) Persoanele fizice si juridice, care beneficiaza de teren in conditiile
prezentei legi, sunt obligate sa solicite emiterea autorizatiei de construire
si sa inceapa constructia in termen de cel mult un an de la data obtinerii
actului de concesionare a terenului.
(2) In caz de incalcare a obligatiei prevazute la alin. (1) concesionarea
isi pierde valabilitatea.
Art. 37
(1) Persoanele fizice si juridice care realizeaza lucrari de constructii in
conditiile prezentei legi au obligatia de a executa integral lucrarile pana la
termenul prevazut in autorizatie.
(2) Lucrarile de constructii autorizate se considera finalizate daca s-au
realizat toate elementele prevazute in autorizatie si daca s-a efectuat
receptia la terminarea lucrarilor, in conditiile legii, emiterea autorizatiei
de functionare fiind conditionata de existenta procesului-verbal de receptie.
Efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor este obligatorie si in situatia
realizarii lucrarilor in regie proprie.
(3) La terminarea lucrarilor, beneficiarul autorizatiei de construire are
obligatia sa regularizeze taxa pentru autorizatia de construire, potrivit
legii.
(4) O data cu regularizarea taxei prevazute la alin. (3), beneficiarii
autorizatiilor de construire vor regulariza si celelalte cote prevazute de
lege.
(5) Constructiile executate fara autorizatie de construire sau cu
nerespectarea prevederilor acesteia, precum si cele care nu au efectuata
receptia la terminarea lucrarilor, potrivit legii, nu se considera finalizate
si nu pot fi intabulate in cartea funciara. In aceasta situatie se aplica in
continuare sanctiunile prevazute de lege.
Art. 38
(1) Sunt de utilitate publica lucrarile privind constructiile care nu mai
pot fi finalizate conform prevederilor autorizatiei de construire, inclusiv
terenurile aferente acestora.
(2) In vederea realizarii lucrarilor prevazute la alin. (1), autoritatea
administratiei publice locale pe teritoriul careia se afla constructiile va
aplica prevederile Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de
utilitate publica, iar imobilele pot fi trecute din proprietatea publica in
proprietatea privata si valorificate, in conditiile legii.
Art. 39
Toate constructiile proprietate particulara, realizate in conditiile
prezentei legi, se declara, in vederea impunerii, la organele financiare
teritoriale sau la unitatile subordonate acestora, dupa terminarea lor completa
si nu mai tarziu de 15 zile de la data expirarii termenului prevazut in
autorizatia de construire.
Art. 40
(1) In cazul cand intr-o cladire se realizeaza mai multe apartamente si
suprafete locative cu alta destinatie, proprietarii acestora dobandesc si o
cota-parte de proprietate asupra tuturor partilor de constructie si instalatii,
precum si asupra tuturor dotarilor care, prin natura lor, nu se pot folosi
decat in comun, indiferent de tronsonul, scara sau etajul la care este situata
proprietatea lor.
(2) O data cu dreptul de proprietate asupra constructiilor, in situatia
celor realizate in cladiri cu mai multe apartamente, proprietarul dobandeste si
o cota-parte din dreptul de concesiune asupra terenului apartinand domeniului
privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Cotele-parti prevazute la alineatele precedente se determina
proportional cu suprafata construita a locuintelor, a caselor de vacanta ori a
suprafetelor cu alta destinatie din cladire, dupa caz.
Art. 41
Dreptul de concesiune asupra terenului se transmite in caz de succesiune
sau de instrainare a constructiei pentru a carei realizare acesta a fost
constituit. In aceleasi conditii se transmite si autorizatia de construire.
Art. 42
(1) Autorizatia de construire pentru lucrarile de interventie in scopul
asigurarii cerintelor de rezistenta, stabilitate si siguranta in exploatare a
constructiilor asupra carora au intervenit factori distructivi de origine
naturala sau umana se emite pentru consolidarea intregii constructii.
(2) Emiterea autorizatiei de construire in vederea executarii lucrarilor de
interventie pentru consolidarea constructiilor cu destinatia de locuinte, a
monumentelor istorice inscrise in listele oficiale, indiferent de proprietar,
cu exceptia celor in care se desfasoara activitati comerciale, precum si a
lacasurilor de cult este scutita de taxa de autorizare.
Art. 43
Autorizarea constructiilor cu caracter militar se face in conditiile
stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului impreuna
cu ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale interesate.
Art. 44
(1) In conditiile prezentei legi, in vederea realizarii unui cadru
legislativ unitar privind autorizarea lucrarilor de constructii, toate
reglementarile tehnice - norme, normative, instructiuni -, cu aplicabilitate in
domeniul constructiilor si urbanismului, elaborate de ministere si de alte
organe centrale, se transmit in mod obligatoriu spre avizare Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Ministerele si celelalte organe centrale care au elaborat reglementari
tehnice, potrivit prevederilor alin. (1), au obligatia de a le transmite
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in vederea avizarii
in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi, sub sanctiunea
incetarii aplicabilitatii acestora.
Art. 45
(1) In termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, consiliile
judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si consiliile
locale municipale, orasenesti si ale sectoarelor municipiului Bucuresti vor
organiza, in cadrul aparatului propriu, structuri de specialitate pentru
indeplinirea atributiilor aflate in responsabilitatea arhitectului-sef,
functionar public cu functie de conducere, seful compartimentului/structurii de
specialitate, cu atributii in domeniul urbanismului, amenajarii teritoriului si
autorizarii executarii lucrarilor de constructii, si pentru:
a) avizarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si urbanism, precum
si eliberarea certificatelor de urbanism;
b) obtinerea avizelor solicitate prin certificatul de urbanism, necesare in
vederea emiterii acordului unic;
c) intocmirea si eliberarea autorizatiei de construire/desfiintare;
d) organizarea si exercitarea controlului propriu privind disciplina in
constructii.
(2) Consiliul local al comunei poate organiza structuri de specialitate la
nivelul aparatului propriu, in conditiile prevazute la alin. (1), in baza unei
hotarari adoptate in acest sens.
(3) Structurile de specialitate constituite in cadrul consiliilor judetene
acorda asistenta tehnica de specialitate, analizeaza si avizeaza documentatiile
depuse pentru certificatele de urbanism si autorizatiile de construire din
competenta de emitere a primarilor comunelor care nu au constituite structuri
de specialitate, in conditiile prevederilor alin. (2) si ale art. 4 alin. (1)
lit. d), la cererea acestora.
(4) In cazul in care, din cauza lipsei de specialisti, nu se pot constitui
structurile de specialitate prevazute la alin. (1) la nivelul oraselor sau al
municipiilor se vor aplica in mod corespunzator prevederile alin. (3).
(5) Functia de arhitect-sef, prevazuta la alin. (1), se inscrie in
nomenclatorul functiilor de conducere din cadrul aparatului propriu al
consiliilor judetene si locale si se echivaleaza dupa cum urmeaza:
a) sef de departament sau director general, pentru arhitectul-sef al
municipiului Bucuresti, respectiv pentru arhitectul-sef al judetului,
arhitectii-sefi ai municipiilor, precum si ai sectoarelor municipiului
Bucuresti;
b) sef serviciu, pentru arhitectii-sefi ai oraselor;
c) sef birou, pentru persoanele cu responsabilitate in domeniul amenajarii
teritoriului, urbanismului si al autorizarii executarii lucrarilor de
constructii din cadrul primariilor de comuna, sefi ai structurilor de
specialitate organizate la nivelul acestora, in conditiile prevazute la alin.
(2).
(6) Pentru constituirea bancii de date, toti posesorii de retele
tehnico-edilitare supra- si subterane sunt obligati ca, in termen de 60 de zile
de la intrarea in vigoare a prezentei legi, sa transmita administratiei publice
judetene si a municipiului Bucuresti planurile cadastrale cuprinzand traseele
retelelor existente pe teritoriul judetului si al localitatilor, respectiv al
municipiului Bucuresti.
Art. 46
Prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, se constituie Comisia Interministeriala pentru Zone
Construite Protejate, pentru emiterea avizului comun al Ministerului Culturii
si Cultelor si al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
prevazut la art. 10 alin. (1) lit. a) si la art. 15 lit. f).
Art. 47
Anexa nr. 1 privind continutul-cadru al proiectului pentru autorizarea
lucrarilor de constructii si anexa nr. 2 privind definirea unor termeni de
specialitate utilizati in cuprinsul legii fac parte integranta din prezenta
lege.
Art. 48
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1973 privind
dezvoltarea constructiei de locuinte si vanzarea de locuinte din fondul de stat
catre populatie, publicata in Buletinul Oficial nr. 46 din 31 martie 1973,
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 880 din 16 iulie 1973 pentru stabilirea
masurilor de executare a dispozitiilor Legii nr. 4/1973 privind dezvoltarea
constructiei de locuinte, vanzarea de locuinte din fondul de stat catre
populatie si construirea de case de odihna proprietate personala, publicata in
Buletinul Oficial nr. 108 din 20 iulie 1973, Decretul nr. 144/1958 privind
reglementarea eliberarii autorizatiilor de construire, reparare si desfiintare
a constructiilor, precum si a celor referitoare la instrainarile si impartelile
terenurilor cu sau fara constructii, publicat in Buletinul Oficial nr. 15 din
29 martie 1958, Decretul nr. 545/1958 privind reglementarea amplasarii
constructiilor, precum si a trecerii in proprietatea statului a terenurilor si
constructiilor necesare efectuarii unor lucrari sau unor actiuni de interes de
stat, publicat in Buletinul Oficial nr. 41 din 30 decembrie 1958, Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 2.490/1969 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele privind amplasarea si autorizarea construirii,
repararii si desfiintarii constructiilor si a altor lucrari, publicata in
Buletinul Oficial nr. 158 din 31 decembrie 1969, precum si orice alte dispozitii
contrare prezentei legi se abroga.
ANEXA 1
CONTINUTUL-CADRU
al proiectului pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii se
elaboreaza de proiectanti autorizati, persoane fizice sau juridice, in
conditiile prevederilor art. 9 din prezenta lege, si este extras din proiectul
tehnic intocmit conform prevederilor legale in vigoare, in concordanta cu
cerintele certificatului de urbanism, cu continutul avizelor si al acordurilor
cerute prin acesta.
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii se
intocmeste pentru:
- autorizarea executarii lucrarilor de construire - P.A.C.;
- autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare - P.A.D.;
- autorizarea executarii organizarii lucrarilor - P.O.E.
Continutul-cadru al proiectului pentru autorizarea executarii lucrarilor de
constructii cuprinde opisul pieselor scrise si desenate, necesar a fi
prezentate spre autorizare.
In situatii cu totul exceptionale, in functie de complexitatea investitiei
supuse autorizarii, structurile de specialitate constituite potrivit prezentei
legi vor putea cere prin certificatul de urbanism si alte elemente tehnice cu
rol de precizare suplimentara, care sa fie cuprinse in cadrul Proiectului
pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii - P.A.C./P.A.D.
A. Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire -
P.A.C.
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile proiectantilor
Se completeaza cu numele in clar si calitatea proiectantilor, precum si cu
partea din proiect pentru care raspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale:
Descrierea lucrarilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea
lucrarilor de constructii, facandu-se referiri la:
- amplasamentul, topografia acestuia, trasarea lucrarilor;
- clima si fenomenele naturale specifice;
- geologia si seismicitatea;
- categoria de importanta a obiectivului.
2.2. Memorii pe specialitati
Descrierea lucrarilor de:
- arhitectura;
- structura;
- instalatii;
- dotari si instalatii tehnologice, dupa caz;
- amenajari exterioare si sistematizare verticala.
2.3. Date si indici care caracterizeaza investitia proiectata, cuprinsi in
anexa la cererea pentru autorizare:
- suprafetele - construita desfasurata, construita la sol si utila;
- inaltimile cladirilor si numarul de niveluri;
- volumul constructiilor;
- procentul de ocupare a terenului - P.O.T.;
- coeficientul de utilizare a terenului - C.U.T.
2.4. Devizul general al lucrarilor, intocmit in conformitate cu prevederile
legale in vigoare
2.5. Anexe la memoriu
2.5.1. Studiul geotehnic
2.5.2. Referatele de verificare a proiectului, in conformitate cu
legislatia in vigoare privind calitatea in constructii, intocmite de
verificatori atestati de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si agreati de investitor.
2.5.3. Fise tehnice necesare obtinerii avizelor in vederea emiterii
acordului unic din competenta emitentului autorizatiei, potrivit legii, cerute
prin certificatul de urbanism.
2.5.4. Documentatiile specifice necesare pentru obtinerea, prin grija
emitentului autorizatiei, a avizelor si acordurilor privind prevenirea si
stingerea incendiilor, apararea civila, protectia mediului si a sanatatii
populatiei.
2.5.5. Avize specifice cerute prin certificatul de urbanism, ca urmare a
conditiilor speciale de amplasament sau a functionalitatii investitiei, obtinute
in prealabil de solicitant - avizul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, Ministerului Culturii si Cultelor, Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor, Serviciului
Roman de Informatii, al altor organisme ale administratiei centrale sau ale
serviciilor descentralizate ale acestora, dupa caz, conform reglementarilor
legale in vigoare.
2.5.6. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale in vigoare, exprimat
in forma autentica, pentru constructiile noi, amplasate adiacent constructiilor
existente sau in imediata lor vecinatate - si numai daca sunt necesare masuri
de interventie pentru protejarea acestora -, pentru lucrari de constructii
necesare in vederea schimbarii destinatiei in cladiri existente, precum si in
cazul amplasarii de constructii cu alta destinatie decat cea a cladirilor
invecinate.
II. Piese desenate
1. Planuri generale
1.1. Plan de incadrare in teritoriu
- plansa pe suport topografic vizat de oficiul judetean de cadastru,
geodezie si cartografie*), intocmita la scarile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau
1:1.000, dupa caz
------------
*) Conform art. 3 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr.
7/1996, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
41/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 7
iunie 2004, s-a infiintat Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate
Imobiliara in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, prin
reorganizarea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, iar
oficiile judetene de cadastru, geodezie si cartografie si al municipiului
Bucuresti s-au reorganizat in oficii de cadastru si publicitate imobiliara la
nivelul fiecarui judet si in municipiul Bucuresti.
Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara a fost organizata
si functioneaza in temeiul Hotararii Guvernului nr. 1.210/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 718 din 9 august 2004.
1.2. Plan de situatie
- privind amplasarea obiectivelor investitiei - plansa pe suport topografic
vizat de oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie, intocmita la
scarile 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupa caz, prin care se
precizeaza:
- parcela cadastrala pentru care a fost emis certificatul de urbanism,
descrisa prin totalitatea elementelor topografice determinante pentru
suprafata, lungimea laturilor, unghiuri, inclusiv pozitia si inaltimea la coama
a calcanelor limitrofe, precum si pozitia reperelor fixe si mobile de trasare;
- amplasarea tuturor constructiilor care se vor mentine, se vor
desfiinta sau se vor construi;
- cotele constructiilor proiectate si mentinute, pe cele trei
dimensiuni (cotele +/-0,00; cote de nivel; distante de amplasare; axe; cotele
trotuarelor, aleilor, platformelor etc.);
- denumirile si destinatiile fiecarui corp de constructie;
- sistematizarea pe verticala a terenului si modul de scurgere a apelor
pluviale;
- accesele pietonale si carosabile din incinta si cladiri, plantatiile
prevazute.
1.3. Planul privind constructiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, in special a retelelor de utilitati urbane
din zona amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind
pozitionarea caminelor - radier si capac -, si va fi redactat la scara 1:500.
In cazul lipsei unor retele publice de echipare tehnico-edilitara se vor
indica instalatiile proprii prevazute prin proiect, in special cele pentru
alimentare cu apa si canalizare.
2. Planse pe specialitati
2.1. Arhitectura
Piesele desenate de arhitectura vor cuprinde plansele principale privind
arhitectura fiecarui obiect, redactate la scara 1:50 sau 1:100, dupa cum
urmeaza:
- planurile cotate ale tuturor nivelurilor subterane si supraterane, cu
indicarea functiunilor, dimensiunilor si a suprafetelor;
- planurile acoperisurilor - terasa sau sarpanta -, cu indicarea pantelor
de scurgere a apelor meteorice si a modului de colectare a acestora, inclusiv
indicarea materialelor din care se executa invelitorile;
- sectiuni caracteristice - in special pe linia de cea mai mare panta,
acolo unde este cazul -, care sa cuprinda cota +/-0,00, cotele tuturor
nivelurilor, inaltimile determinante ale acoperisului - cotele la coama si la
cornisa -, fundatiile cladirilor invecinate la care se alatura constructiile
proiectate;
- toate fatadele, cu indicarea materialelor si finisajelor, inclusiv
culorile, cotate si cu indicarea racordarii la nivelul terenului amenajat;
- in situatia integrarii constructiilor intr-un front existent, se va
prezenta si desfasurarea stradala prin care se va arata modul de integrare a
acestora in tesutul urban existent.
2.2. Structura
2.2.1. Planul fundatiilor
Se redacteaza la scara 1:50 si va releva:
- modul de respectare a conditiilor din studiul geotehnic;
- masurile de protejare a fundatiilor cladirilor invecinate, la care se
alatura constructiile proiectate.
2.2.2. Detalii de fundatii
2.2.3. Proiect de structura complet
Se prezinta pentru constructii cu mai multe subsoluri si cel putin 10
niveluri.
2.3. Instalatii
2.3.1. Schemele instalatiilor
Se prezinta parametrii principali si schemele functionale ale instalatiilor
proiectate.
2.4. Dotari si instalatii tehnologice
In situatia in care investitia urmeaza sa functioneze pe baza unor dotari
si instalatii tehnologice, determinante pentru configuratia planimetrica a
constructiilor, se vor prezenta:
2.4.1. Desene de ansamblu
2.4.2. Scheme ale fluxului tehnologic
Fiecare plansa prezentata in cadrul sectiunii II "Piese desenate"
va avea in partea dreapta jos un cartus, care va cuprinde: numele firmei sau al
proiectantului elaborator, numarul de inmatriculare sau numarul autorizatiei,
dupa caz, titlul proiectului si al plansei, numarul proiectului si al plansei,
data elaborarii, numele, calitatea si semnatura elaboratorilor si ale sefului
de proiect.
B. Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare -
P.A.D.
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile proiectantilor
Se completeaza cu numele in clar si calitatea proiectantilor, precum si cu
partea din proiect pentru care raspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Descrierea constructiei care urmeaza sa fie desfiintata:
- scurt istoric: anul edificarii, mesteri cunoscuti, alte date
caracteristice;
- descrierea structurii, a materialelor constituente, a stilului
arhitectonic;
- mentionarea si descrierea elementelor patrimoniale sau decorative care
urmeaza a se preleva;
- fotografii color - format 9 x 12 cm - ale tuturor fatadelor, iar acolo
unde este cazul se vor prezenta desfasurari rezultate din asamblarea mai multor
fotografii;
- descrierea lucrarilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea
lucrarilor de desfiintare.
2.2. Fise tehnice cuprinzand elementele de aviz necesare emiterii acordului
unic, obtinute prin grija emitentului autorizatiei si cerute prin certificatul
de urbanism.
II. Piese desenate
1. Plan de incadrare in teritoriu
- plansa pe suport topografic vizat de oficiul judetean de cadastru,
geodezie si cartografie, intocmita la scarile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau
1:1.000, dupa caz.
2. Plan de situatie a imobilelor
- plansa pe suport topografic vizat de oficiul judetean de cadastru,
geodezie si cartografie, intocmita la scarile 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200
sau 1:100, dupa caz, prin care se precizeaza:
- parcela cadastrala pentru care a fost emis certificatul de urbanism;
- amplasarea tuturor constructiilor care se vor mentine sau se vor
desfiinta;
- modul de amenajare a terenului dupa desfiintarea constructiilor;
- sistematizarea pe verticala a terenului si modul de scurgere a apelor
pluviale;
- plantatiile existente si care se mentin dupa desfiintare.
Pe plansa se vor indica in mod distinct elementele existente, cele care se
desfiinteaza si cele propuse - plan de situatie, constructii noi sau umpluturi
de pamant, plantatii etc., dupa caz.
3. Planul privind constructiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, in special a retelelor de utilitati urbane
din zona amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind
pozitionarea caminelor - radier si capac -, si va fi redactat la scara 1:500.
In cazul lipsei unor retele publice de echipare tehnico-edilitara se vor
indica instalatiile proprii, in special cele pentru alimentare cu apa si
canalizare.
4. Releveul constructiilor care urmeaza sa fie desfiintate
Plansele se vor redacta la o scara convenabila - 1:100 sau 1:50 - care sa
permita evidentierea spatiilor si a functiunilor existente, cu indicarea
cotelor, suprafetelor si a materialelor existente:
- planurile tuturor nivelurilor si planul acoperisului;
- principalele sectiuni: transversala, longitudinala, alte sectiuni
caracteristice, dupa caz;
- toate fatadele.
In situatia in care desfiintarea necesita operatiuni tehnice complexe, se
va prezenta si proiectul de organizare a lucrarilor.
Fiecare plansa prezentata in cadrul sectiunii II "Piese desenate"
va avea in partea dreapta jos un cartus care va cuprinde: numele firmei sau al
proiectantului elaborator, numarul de inmatriculare sau numarul autorizatiei,
dupa caz, titlul proiectului si al plansei, numarul proiectului si al plansei,
data elaborarii, numele, calitatea si semnatura elaboratorilor si ale sefului
de proiect.
C. Proiectul de organizare a executiei lucrarilor - P.O.E.
Proiectul de organizare a executiei lucrarilor - P.O.E. - este necesar in
toate cazurile in care se realizeaza o investitie. In situatia in care acesta
nu se prezinta impreuna cu proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii, se va obtine o autorizatie de construire separata de cea pentru
investitia propriu-zisa.
Proiectul de organizare a executiei lucrarilor trebuie sa cuprinda
descrierea tuturor lucrarilor provizorii pregatitoare si necesare in vederea
asigurarii tehnologiei de executie a investitiei, atat pe terenul aferent
investitiei, cat si pe spatiile ocupate temporar in afara acestuia, inclusiv
cele de pe domeniul public, dupa cum urmeaza:
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile proiectantilor
Se completeaza cu numele in clar si calitatea proiectantilor, precum si cu
partea din proiect pentru care raspund.
2. Memoriu
Acesta va cuprinde:
- descrierea lucrarilor provizorii: organizarea incintei, modul de
amplasare a constructiilor, amenajarilor si depozitelor de materiale;
- asigurarea si procurarea de materiale si echipamente;
- asigurarea racordarii provizorii la reteaua de utilitati urbane din zona
amplasamentului;
- precizari cu privire la accese si imprejmuiri;
- precizari privind protectia muncii.
Elementele tehnice de avizare privind racordarea provizorie la utilitatile
urbane din zona, necesare in vederea obtinerii acordului unic, se vor prezenta
in cadrul fiselor tehnice intocmite in Proiectul pentru autorizarea executarii
lucrarilor de constructii - P.A.C. sau P.A.D., dupa caz.
II. Piese desenate
Plan general
a) la lucrarile de mai mare amploare se redacteaza o plansa realizata
conform planului de situatie privind amplasarea obiectivelor investitiei,
cuprinzand amplasamentul investitiei si toate amenajarile si constructiile
provizorii necesare realizarii acesteia;
b) la lucrarile de mai mica amploare elementele de organizare a executiei
lucrarilor vor putea fi prezentate si in planul de situatie privind amplasarea
obiectivelor investitiei al proiectului pentru autorizarea executarii
lucrarilor de constructii.
Fiecare plansa prezentata in cadrul sectiunii II "Piese desenate"
va avea in partea dreapta jos un cartus, care va cuprinde: numele firmei sau al
proiectantului elaborator, numarul de inmatriculare sau numarul autorizatiei,
dupa caz, titlul proiectului si al plansei, numarul proiectului si al plansei,
data elaborarii, numele, calitatea si semnatura elaboratorilor si ale sefului
de proiect.
ANEXA 2
DEFINIREA
unor termeni de specialitate utilizati in cuprinsul legii
- Acord unic
Documentul cu valoare de aviz conform, necesar pentru elaborarea si
emiterea autorizatiei de construire/desfiintare, intocmit in baza concluziilor
si propunerilor rezultate ca urmare a examinarii si aprobarii documentatiilor
tehnice depuse in vederea autorizarii, insumand conditiile si recomandarile
formulate prin:
a) avizele si acordurile pentru utilitati urbane privind racordarea
obiectivului si a organizarii executiei lucrarilor la retelele de utilitati
urbane (apa/canal, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicatii,
salubritate, transport urban);
b) avizele si acordurile specifice privind prevenirea si stingerea
incendiilor, apararea civila, protectia mediului si a sanatatii populatiei.
Acordul unic se elaboreaza de structurile de specialitate constituite sub
autoritatea administratiei publice locale, in conditiile prevederilor art. 5
alin. (1).
- Autorizatia de construire/desfiintare
Actul de autoritate al administratiei publice locale - consilii judetene si
consilii locale municipale, orasenesti si comunale -, pe baza caruia se pot
realiza lucrari de constructii.
Procedura de emitere a autorizatiei de construire/desfiintare este
reglementata prin prezenta lege si prin normele metodologice elaborate de
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
- Anexe gospodaresti
Constructiile cu caracter definitiv sau provizoriu, menite sa adaposteasca
activitati specifice, complementare functiunii de locuire, care, prin
amplasarea in vecinatatea locuintei, alcatuiesc impreuna cu aceasta o unitate
functionala distincta.
In categoria anexelor gospodaresti, de regula in mediul rural, sunt
cuprinse: bucatarii de vara, grajduri pentru animale mari, patule, magazii,
depozite si altele asemenea. In mod similar, sunt asimilabile notiunii de anexe
gospodaresti si garajele, serele, piscinele si altele asemenea.
- Anexe gospodaresti ale exploatatiilor agricole
Constructiile situate in zone izolate in extravilan si indepartate de
localitatea de resedinta a lucratorilor agricoli, menite sa adaposteasca masini
agricole, utilaje, mici ateliere, scule, alte bunuri ale acestora, inclusiv
animale, precum si spatii pentru cazare temporara pe timpul campaniilor
agricole.
- Avizare/aprobare
Avizare - procedura de analiza si de exprimare a punctului de vedere al
unei comisii tehnice din structura ministerelor, a administratiei publice
locale ori a altor organisme centrale sau teritoriale interesate, avand ca
obiect analiza solutiilor functionale, a indicatorilor tehnico-economici si
sociali ori a altor elemente prezentate prin documentatiile de amenajare a
teritoriului si urbanism sau prin proiectul pentru autorizarea executiei
lucrarilor de constructii - extras din proiectul tehnic (P.Th.) pe baza caruia
se vor executa lucrarile.
Avizarea se concretizeaza printr-un act (aviz favorabil sau nefavorabil)
care are caracter tehnic de obligativitate.
Aprobare - optiunea forului deliberativ al autoritatii competente de
insusire a propunerilor din documentatiile prezentate si sustinute de avizele
tehnice favorabile, prealabil emise. Prin actul de aprobare se confera
documentatiilor putere de aplicare, constituindu-se astfel ca temei juridic in vederea
realizarii programelor de dezvoltare teritoriala si urbanistica, precum si al
autorizarii lucrarilor de executie a obiectivelor de investitii.
- Cladiri de importanta redusa
Constructii cu functii obisnuite, cu un grad de risc scazut, care afecteaza
un numar redus de oameni:
a) cladiri de locuit cu S+P+1E, cu maximum 6 apartamente, inclusiv anexele
gospodaresti ale acestora;
b) cladiri pentru invatamant cu cel mult 4 unitati functionale;
c) dispensare comunale fara stationar;
d) sedii administrative in mediul rural: primarii, posturi de politie,
cooperative de credit rural, biblioteci, oficii postale si altele asemenea;
e) cladiri pentru comert si alimentatie publica, cu o suprafata de pana la
200 mp si cu deschideri pana la 6 m;
f) hale si ateliere pentru activitati mestesugaresti care nu genereaza
vibratii, cu o suprafata de pana la 200 mp si deschideri pana la 6 m;
g) dependinte si anexe gospodaresti: garaje, bucatarii de vara, grajduri,
suri si altele asemenea;
h) constructii cu caracter provizoriu.
- Constructii cu caracter provizoriu
Constructiile autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor
utilizate, care, prin specificul functiunii adapostite ori datorita cerintelor
urbanistice impuse de autoritatea publica, au o durata de existenta limitata,
precizata si prin autorizatia de construire.
De regula, constructiile cu caracter provizoriu se realizeaza din materiale
si alcatuiri care permit demontarea rapida in vederea aducerii terenului la
starea initiala (confectii metalice, piese de cherestea, materiale plastice ori
altele asemenea) si sunt de dimensiuni reduse. Din categoria constructiilor cu
caracter provizoriu fac parte: chioscuri, tonete, cabine, locuri de expunere
situate pe caile si in spatiile publice, corpuri si panouri de afisaj, firme si
reclame, copertine, pergole ori altele asemenea. In sensul prezentei legi
realizarea constructiilor provizorii se autorizeaza in aceleasi conditii in
care se autorizeaza constructiile definitive.
- Constructii speciale
Constructiile cu caracter militar care se autorizeaza in conditiile
prevazute la art. 43.
- Documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism
Ansamblurile de documente scrise si desenate, referitoare la un teritoriu
definit, prin care se analizeaza situatia existenta si se stabilesc
obiectivele, actiunile si masurile de dezvoltare pe o perioada determinata.
Structura documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism
cuprinde:
a) planurile de amenajare a teritoriului;
b) planurile urbanistice;
c) regulamentele locale de urbanism.
Definirea si continutul-cadru al documentatiilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism se fac prin legea amenajarii teritoriului si
urbanismului.
- Drept de executie a lucrarilor de constructii
Dreptul real sau, dupa caz, dreptul de creanta privind imobilul, care
confera titularului dreptul de a obtine, potrivit legii, din partea autoritatii
competente, autorizatia de construire sau de desfiintare. Dovada dreptului
asupra imobilului se face prin actul, denumit titlu, prin care se atesta
dreptul de proprietate (precum contractul de vanzare-cumparare, de schimb, de
donatie, certificatul de mostenitor, actul administrativ de restituire, hotarare
judecatoreasca) sau printr-un contract de concesiune, contract de cesiune,
contract de comodat. Emiterea autorizatiei de construire in baza unui contract
de inchiriere se poate face numai pentru constructii cu caracter provizoriu si
cu acordul expres al proprietarului de drept.
- Firma
Elementul constructiv aplicabil pe cladire sau independent, pe care se
inscriptioneaza date de identificare a unei institutii publice, societati
comerciale, fundatii, denumirea comerciala, obiectul de activitate sau orice
alt text specific, sub care o persoana fizica sau juridica isi exercita
activitatea intr-o cladire sau intr-o incinta.
- Instalatii aferente constructiilor
Totalitatea conductelor si echipamentelor care asigura utilitatile necesare
functionarii constructiilor, situate in interiorul limitei de proprietate, de
la bransament/racord (inclusiv) la utilizatori, indiferent daca acestea sunt
sau nu incorporate in constructie. Instalatiile aferente constructiilor se
autorizeaza impreuna cu acestea sau, dupa caz, separat.
- Intravilanul localitatii
Teritoriul care constituie o localitate se determina prin Planul urbanistic
general (PUG) si cuprinde ansamblul terenurilor de orice fel, cu/fara
constructii, organizate si delimitate ca trupuri independente, plantate, aflate
permanent sub ape, aflate in circuitul agricol sau avand o alta destinatie,
inauntrul caruia este permisa realizarea de constructii, in conditiile legii.
Intravilanul se poate dezvolta prin extinderea in extravilan numai pe baza
de planuri urbanistice zonale (PUZ), legal aprobate, integrandu-se ulterior in
Planul urbanistic general (PUG) al localitatii.
- Extravilanul localitatii
Teritoriul cuprins intre limita intravilanului si limita
administrativ-teritoriala a unitatii de baza (municipiu, oras, comuna),
inauntrul caruia autorizarea executarii lucrarilor de constructii este
restrictionata, in conditiile prezentei legi.
- Imprejmuiri
Constructiile definitive sau provizorii, cu rolul de a delimita suprafete,
arii sau parcele asupra carora exista forme de proprietate, executate pentru
protectie impotriva intruziunilor, realizate din diferite materiale - beton,
caramida, piatra, lemn, metal, inclusiv sarma ghimpata intinsa pe bulumaci -,
ori prin plantatii specifice.
- Lucrari de constructii
Operatiunile specifice prin care:
- se realizeaza constructii de orice fel - civile, industriale,
agrozootehnice, edilitare subterane si aeriene, cai de comunicatii, lucrari
ingineresti, de arta etc.;
- se desfiinteaza astfel de constructii prin demolare, dezmembrare,
dinamitare etc.
- Lucrari de modificare
Lucrari de interventii asupra elementelor constructive, structurale si/sau
nestructurale, avand ca efect modificarea (totala sau in parte) a acestora,
privind:
- modificarea planimetriei interioare sau exterioare;
- modificarea volumetriei.
In toate cazurile este necesara emiterea unei autorizatii de construire, cu
respectarea prevederilor legale privind calitatea in constructii pentru care
legea prevede emiterea autorizatiei de construire.
- Lucrari specifice la caile de comunicatie, care nu necesita autorizatie
de construire
Lucrarile de intretinere care nu necesita proiect si deviz general,
constand dintr-un complex de lucrari care se executa in mod permanent, in
vederea mentinerii constructiilor-instalatiilor in conditii tehnice
corespunzatoare desfasurarii continue, confortabile si in deplina siguranta a
circulatiei, la nivelul traficului maxim.
- Mobilier urban
Elementele functionale si/sau decorative amplasate in spatiile publice
care, prin alcatuire, aspect, amplasare, confera personalitate aparte zonei sau
localitatii. Prin natura lor piesele de mobilier urban sunt asimilate
constructiilor daca amplasarea lor se face prin legare constructiva la sol
(fundatii platforme de beton, racorduri la utilitati urbane, cu exceptia
energiei electrice), necesitand emiterea autorizatiei de construire. Fac parte
din categoria mobilier urban: jardiniere, lampadare, banci, bazine, pavaje
decorative, pergole, cabine telefonice si altele asemenea.
- Parcelare
Operatiunea de proiectare urbanistica prin care se determina divizarea
uneia sau mai multor proprietati funciare distincte, destinate construirii, in
scopul atribuirii, concesionarii sau vanzarii loturilor rezultate.
- Proiect tehnic (P.Th.)
Documentatia - piese scrise si desenate -, care cuprinde solutiile tehnice
si economice de realizare a obiectivului de investitii si pe baza careia se
executa lucrarile autorizate.
- Proiect pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, necesar
emiterii autorizatiei de construire, este extras din proiectul tehnic (P.Th.)
si se elaboreaza in conditiile prevederilor prezentei legi si in conformitate
cu continutul-cadru cuprins in anexa nr. 1.
- Receptia lucrarilor
Receptia lucrarilor constituie o componenta a sistemului calitatii in
constructii si este actul prin care se certifica finalizarea lucrarilor
executate in conformitate cu prevederile proiectului tehnic si cu detaliile de
executie.
Receptia lucrarilor de constructii de orice categorie si de instalatii se
efectueaza atat la lucrari noi, cat si la interventii in timp asupra constructiilor
existente, conform legii. Receptia lucrarilor de constructii se realizeaza in
doua etape, potrivit prevederilor legale in vigoare, dupa cum urmeaza:
- receptia la terminarea lucrarilor;
- receptia finala.
- Schimbare de destinatie
In intelesul prevederilor art. 3, este necesara emiterea unei autorizatii
de construire si/sau de desfiintare, dupa caz, numai in situatia in care pentru
realizarea schimbarii de destinatie a spatiilor sunt necesare lucrari de
constructii pentru care legea prevede emiterea autorizatiei de construire.
- Zone protejate
Teritoriile delimitate geografic, in cuprinsul carora se afla elemente sau
ansambluri ale patrimoniului natural sau cultural cu valoare deosebita. In
raport cu natura elementelor de patrimoniu, zonele protejate sunt:
a) zone naturale protejate, instituite pentru protejarea si punerea in
valoare a patrimoniului natural cu valoare deosebita;
b) zone construite protejate, instituite pentru salvarea, protejarea si
punerea in valoare a patrimoniului construit, cu valoare istorica, culturala
sau memorialistica deosebita.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. III din Legea nr. 453/2001 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii si unele masuri pentru realizarea locuintelor, ale
art. II alin. (2) si ale art. III din Legea nr. 401/2003 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de
constructii si ale art. II alin. (2) din Legea nr. 199/2004 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de
constructii, care nu sunt incorporate in textul republicat al Legii nr.
50/1991:
- art. III din Legea nr. 453/2001:
"Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: anexa la Legea nr.
50/1991, republicata, art. 8 alin. 5 si pct. 8 lit. j) din anexa nr. II la
Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000, precum si referirile la
obligativitatea emiterii acordului de mediu pentru lucrarile de
constructii-montaj din cuprinsul legii, din actele de aplicare a acesteia,
precum si orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.";
- art. II alin. (2) si art. III din Legea nr. 401/2003:
"(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va
modifica Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta
lege, care vor include formularele, procedura de autorizare si continutul
documentatiilor necesare acestei proceduri. In acelasi termen se vor efectua
operatiunile de preluare, predare-primire a studiilor de teren si a
documentatiilor prevazute la art. I pct. 23 [alin. (1) al art. 29^1], prin
proces-verbal incheiat intre parti dupa inventarierea arhivelor mentionate la
art. I pct. 23 [art. 29^1 alin. (3)], fara a mai fi nevoie de punerea in
intarziere.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga litera c) a
articolului 48 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor
istorice.";
art. II alin. (2) din Legea nr. 199/2004:
"(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va
modifica Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 1.943/2001, cu modificarile
ulterioare."