LEGE
Nr. 51 din 29 iulie 1991
privind siguranta nationala a Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 163 din 7 august 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prin siguranta nationala a Romaniei se intelege starea de legalitate, de
echilibru si de stabilitate sociala, economica si politica necesara existentei
si dezvoltarii statului national roman, ca stat suveran, unitar, independent si
indivizibil, mentinerii ordinii de drept, precum si climatului de exercitare
neingradita a drepturilor, libertatilor si indatoririlor fundamentale ale
cetatenilor, potrivit principiilor si normelor democratice statornicite prin
Constitutie.
Art. 2
Siguranta nationala se realizeaza prin cunoasterea, prevenirea si
inlaturarea amenintarilor interne sau externe ce pot aduce atingere valorilor
prevazute in art. 1.
Cetatenii romani, ca expresie a fidelitatii lor fata de tara, au
indatorirea morala de a contribui la realizarea sigurantei nationale.
Art. 3
Constituie amenintari la adresa sigurantei nationale a Romaniei
urmatoarele:
a) planurile si actiunile care vizeaza suprimarea sau stirbirea
suveranitatii, unitatii, independentei sau indivizibilitatii statului roman;
b) actiunile care au ca scop, direct sau indirect, provocarea de razboi
contra tarii sau de razboi civil, inlesnirea ocupatiei militare straine,
aservirea fata de o putere straina ori ajutarea unei puteri sau organizatii
straine de a savirsi oricare din aceste fapte;
c) tradarea prin ajutarea inamicului;
d) actiunile armate sau orice alte actiuni violente care urmaresc slabirea
puterii de stat;
e) spionajul, transmiterea secretelor de stat unei puteri sau organizatii
straine ori agentilor acestora, procurarea ori detinerea ilegala de documente
sau date secrete de stat, in vederea transmiterii lor unei puteri sau
organizatii straine ori agentilor acestora sau in orice alt scop neautorizat de
lege, precum si divulgarea secretelor de stat sau neglijenta in pastrarea
acestora;
f) subminarea, sabotajul sau orice alte actiuni care au ca scop inlaturarea
prin forta a institutiilor democratice ale statului ori care aduc atingere
grava drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor romani sau pot
aduce atingere capacitatii de aparare ori altor asemenea interese ale tarii,
precum si actele de distrugere, degradare ori aducere in stare de
neintrebuintare a structurilor necesare bunei desfasurari a vietii
social-economice sau apararii nationale;
g) actiunile prin care se atenteaza la viata, integritatea fizica sau
sanatatea persoanelor care indeplinesc functii importante in stat ori a
reprezentantilor altor state sau ai organizatiilor internationale, a caror
protectie trebuie sa fie asigurata pe timpul sederii in Romania, potrivit
legii, tratatelor si conventiilor incheiate, precum si practicii
internationale;
h) initierea, organizarea, savirsirea sau sprijinirea in orice mod a
actiunilor totalitariste sau extremiste de sorginte comunista, fascista,
legionara sau de orice alta natura, rasiste, antisemite, revizioniste,
separatiste care pot pune in pericol sub orice forma unitatea si integritatea
teritoriala a Romaniei, precum si incitarea la fapte ce pot periclita ordinea
statului de drept;
i) actele teroriste, precum si initierea sau sprijinirea in orice mod a
oricaror activitati al caror scop il constituie savirsirea de asemenea fapte;
j) atentatele contra unei colectivitati, savirsite prin orice mijloace;
k) sustragerea de armament, munitie, materii explozive sau radioactive,
toxice sau biologice din unitatile autorizate sa le detina, contrabanda cu
acestea, producerea, detinerea, instrainarea, transportul sau folosirea lor in
alte conditii decit cele prevazute de lege, precum si portul de armament sau
munitie, fara drept, daca prin acestea se pune in pericol siguranta nationala;
l) initierea sau constituirea de organizatii sau grupari ori aderarea sau
sprijinirea sub orice forma a acestora, in scopul desfasurarii vreuneia din
activitatile enumerate la lit. a)-k), precum si desfasurarea in secret de
asemenea activitati de catre organizatii sau grupari constituite potrivit
legii.
Art. 4
Prevederile art. 3 nu pot fi interpretate sau folosite in scopul
restringerii sau interzicerii dreptului de aparare a unei cauze legitime, de
manifestare a unui protest sau dezacord ideologic, politic, religios ori de
alta natura, garantate prin Constitutie sau legi.
Nici o persoana nu poate fi urmarita pentru exprimarea libera a opiniilor
sale politice si nu poate face obiectul unei imixtiuni in viata sa particulara,
in familia sa, in domeniul sau proprietatile sale ori in corespondenta sau
comunicatii, nici al unor atingeri ale onoarei sau reputatiei sale, daca nu
savirseste vreuna din faptele ce constituie, potrivit prezentei legi, o
amenintare la adresa sigurantei nationale.
Art. 5
Siguranta nationala se realizeaza in conformitate cu legile in vigoare si
cu obligatiile asumate de Romania prin conventiile si tratatele internationale
referitoare la drepturile omului la care este parte.
Art. 6
Organele de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale sint:
Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de
Protectie si Paza, precum si Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de
Interne si Ministerul Justitiei, prin structuri interne specializate.
Activitatea pentru realizarea sigurantei nationale este organizata si
coordonata de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 7
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii are, in domeniul sigurantei nationale,
urmatoarele atributii:
a) analizeaza datele si informatiile obtinute si evalueaza starea
sigurantei nationale;
b) stabileste principalele directii de activitate si aproba masurile
generale obligatorii pentru inlaturarea amenintarilor prevazute in art. 3;
c) stabileste modalitatile de valorificare a informatiilor referitoare la
siguranta nationala;
d) analizeaza rapoarte si informari referitoare la modul de aplicare a
legii privind siguranta nationala;
e) aproba structurile organizatorice, efectivele si regulamentele de
functionare ale Serviciului Roman de Informatii, Serviciul de Informatii
Externe si Serviciului de Protectie si Paza;
f) aproba cheltuielile operative destinate realizarii sigurantei nationale.
CAP. 2
Activitatea de informatii
Art. 8
Activitatea de informatii pentru realizarea sigurantei nationale se executa
de Serviciul Roman de Informatii, organul de stat specializat in materia
informatiilor din interiorul tarii, Serviciul de Informatii Externe, organul de
stat specializat in obtinerea din strainatate a datelor referitoare la
siguranta nationala, si Serviciul de Protectie si Paza, organul de stat
specializat in asigurarea protectiei demnitarilor romani si a demnitarilor
straini pe timpul prezentei lor in Romania, precum si in asigurarea pazei
sediilor de lucru si resedintelor acestora.
Organele de stat prevazute in alin. 1 se organizeaza si functioneaza
potrivit legii si se finanteaza de la bugetul administratiei centrale de stat.
Activitatea organelor de stat prevazute la alin. 1 este controlata de catre
Parlament.
Art. 9
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne si Ministerul
Justitiei isi organizeaza structuri de informatii cu atributii specifice
domeniilor lor de activitate.
Activitatea de informatii a acestor organe se desfasoara in conformitate cu
prevederile prezentei legi si este controlata de Parlament.
Art. 10
Activitatea de informatii pentru realizarea sigurantei nationale are
caracter secret de stat.
Informatiile din acest domeniu nu pot fi comunicate decit in conditiile
prezentei legi.
Art. 11
Informatii din domeniul sigurantei nationale pot fi comunicate:
a) presedintelui Senatului, presedintelui Adunarii Deputatilor, precum si
comisiilor permanente pentru aparare si asigurarea ordinii publice ale celor
doua camere ale Parlamentului;
b) ministrilor si sefilor departamentelor din ministere, cind informatiile
privesc probleme ce au legatura cu domeniile de activitate pe care le
coordoneaza sau de care raspund;
c) prefectilor, primarului general al Capitalei, precum si conducatorilor
consiliilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pentru problemele ce
vizeaza competenta organelor respective;
d) organelor de urmarire penala, cind informatiile privesc savirsirea unei
infractiuni.
Comunicarea informatiilor se aproba de catre conducatorii organelor cu
atributii in domeniul sigurantei nationale.
Prevederile art. 10 privitoare la apararea secretului de stat se aplica in
mod corespunzator tuturor persoanelor prevazute la alin. 1 lit. a)-d).
Art. 12
Nici o persoana nu are dreptul sa faca cunoscute activitati secrete privind
siguranta nationala, prevalindu-se de accesul neingradit la informatii, de
dreptul la difuzarea acestora si de libertatea de exprimare a opiniilor.
Divulgarea, prin orice mijloace, de date si informatii secrete care pot
aduce prejudicii intereselor sigurantei nationale, indiferent de modul in care
au fost obtinute, este interzisa si atrage, potrivit legii, raspunderea celor
vinovati.
Prevederile alin. 1 si 2 nu aduc atingere libertatii de opinie si
exprimare, dreptului persoanei de a nu fi tulburata in vreun fel pentru
opiniile sale, ca si in acela de a cauta, de a primi si de a raspindi
informatii si idei, prin orice mijloace de exprimare, daca aceste drepturi se
exercita in conformitate cu legile Romaniei.
Art. 13
Situatiile prevazute de art. 3 constituie temei legal pentru a se solicita
procurorului, in cazuri justificate, cu respectarea prevederilor Codului de
procedura penala, autorizarea efectuarii unor acte, in scopul culegerii de
informatii, constind in: interceptarea comunicatiilor, cautarea unor
informatii, documente sau inscrisuri pentru a caror obtinere este necesar
accesul intr-un loc, la un obiect sau deschiderea unui obiect; ridicarea si
repunerea la loc a unui obiect sau document, examinarea lui, extragerea
informatiilor pe care acestea le contin, cit si inregistrarea, copierea sau
obtinerea de extrase prin orice procedee; instalarea de obiecte, intretinerea
si ridicarea acestora din locurile in care au fost depuse.
Cererea de autorizare se formuleaza in scris si trebuie sa cuprinda: date
sau indicii din care sa rezulte existenta uneia din amenintarile la adresa
sigurantei nationale prevazute de art. 3 pentru a carei prevenire, descoperire
sau contracarare este necesara emiterea mandatului; categoriile de activitati
pentru a caror desfasurare trebuie emis mandatul; identitatea persoanei ale
carei comunicatii trebuie interceptate, daca este cunoscuta, sau a persoanei
care detine informatiile, documentele ori obiectele ce trebuie obtinute; descrierea
generala, daca si cind este posibil, a locului unde urmeaza a fi executate
activitatile autorizate; durata de valabilitate a mandatului solicitat.
Actul de autorizare se emite la cererea organelor cu atributii in domeniul
sigurantei nationale, de catre procurori anume desemnati de procurorul general
al Romaniei.
In cazul in care procurorul constata ca cererea este justificata, emite un
mandat care trebuie sa contina: aprobarea pentru categoriile de comunicatii
care pot fi interceptate, categoriile de informatii, documente sau obiecte care
pot fi obtinute; identitatea persoanei, daca este cunoscuta, ale carei
comunicatii trebuie interceptate ori care se afla in posesia datelor
informatiilor, documentelor sau obiectelor ce trebuie obtinute; organul
imputernicit cu executarea; descrierea generala a locului in care urmeaza a fi
executat mandatul; durata de valabilitate a mandatului.
Durata de valabilitate a mandatului nu poate depasi 6 luni. In cazuri
intemeiate, procurorul general poate prelungi, la cerere, durata mandatului,
fara a se putea depasi, de fiecare data, 3 luni.
Orice cetatean care se considera vatamat in mod nejustificat prin
activitatile care fac obiectul mandatului prevazut in alin. 1-4 se poate adresa
cu plingere procurorului anume desemnat, ierarhic superior procurorului care a
emis mandatul.
Art. 14
Mandatul emis in baza art. 13 confera titularilor sau categoriilor de
persoane imputernicite dreptul de a detine si folosi, fara a uza de mijloace de
constringere fizica sau morala, mijloacele adecvate pentru executarea actelor
autorizate si de a fi asistate de persoanele a caror prezenta este considerata
necesara.
Art. 15
In situatiile care impun inlaturarea unor pericole iminente pentru
siguranta nationala, se pot intreprinde activitatile mentionate in art. 13,
chiar fara autorizarea prevazuta de lege, aceasta urmind a fi solicitata de
indata ce exista posibilitatea, dar nu mai tirziu de 48 de ore.
Art. 16
Mijloacele de obtinere a informatiilor necesare sigurantei nationale nu
trebuie sa lezeze, in nici un fel, drepturile sau libertatile fundamentale ale
cetatenilor, viata particulara, onoarea sau reputatia lor, ori sa ii supuna la
ingradiri ilegale.
Orice persoana este protejata prin lege impotriva unor astfel de imixtiuni
sau atingeri. Cei vinovati de initierea, transmiterea ori executarea unor
asemenea masuri, fara temei legal, precum si de aplicarea abuziva a masurilor
de prevenire, descoperire sau contracarare a amenintarilor la adresa sigurantei
nationale raspund civil, administrativ sau penal, dupa caz.
Cetateanul care se considera lezat in drepturile sau libertatile sale prin
folosirea mijloacelor prevazute la alin. 1 poate sesiza oricare din comisiile
permanente pentru aparare si asigurarea ordinii publice ale celor doua camere
ale Parlamentului.
CAP. 3
Obligatiile si raspunderile organelor de stat, organizatiilor publice sau
private
Art. 17
In scopul realizarii sigurantei nationale, ministerele, toate celelalte
organe ale statului, organizatiile din sectoarele public sau privat au,
potrivit legii, urmatoarele indatoriri:
a) sa acorde sprijinul necesar la cererea organelor cu atributii in
domeniul sigurantei nationale in indeplinirea atributiilor ce le revin si sa
permita accesul acestora la datele detinute, care pot furniza informatii
privitoare la siguranta nationala;
b) sa ia masurile necesare pentru aplicarea legii privind siguranta
nationala in domeniile in care isi desfasoara activitatea sau in problemele de
care se ocupa;
c) sa solicite sprijinul organelor cu atributii in domeniul sigurantei
nationale pentru realizarea masurilor necesare infaptuirii sigurantei nationale
in domeniul lor de activitate.
Art. 18
Organele si organizatiile detinatoare de secrete de stat, in conformitate
cu prevederile legii speciale, sau a caror activitate poate fi vizata prin
actiunile considerate, potrivit art. 3, ca amenintari la adresa sigurantei
nationale, vor intocmi programe proprii de prevenire a scurgerii de informatii
cu caracter secret, care sint supuse avizarii de specialitate Serviciului Roman
de Informatii.
Raspunderea pentru indeplinirea obligatiilor prevazute in art. 17 si in
alin. 1 al prezentului articol revine, potrivit legii, conducatorului organului
sau organizatiei respective.
Sint exceptate de la avizarea de specialitate prevazuta in alin. 1
programele proprii de prevenire a scurgerii de informatii cu caracter secret
ale Parlamentului Romaniei, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne,
Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza si
Directiei generale a penitenciarelor din subordinea Ministerului Justitiei.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 19
Initierea, organizarea sau constituirea pe teritoriul Romaniei a unor
structuri informative care pot aduce atingere sigurantei nationale, sprijinirea
in orice mod a acestora sau aderarea la ele, detinerea, confectionarea sau
folosirea ilegala de mijloace specifice de interceptare a comunicatiilor,
precum si culegerea si transmiterea de informatii cu caracter secret ori
confidential, prin orice mijloace, in afara cadrului legal, constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani, daca fapta nu
constituie o infractiune mai grava.
Tentativa se pedepseste.
Art. 20
Desfasurarea, fara mandat, a activitatilor supuse autorizarii in conditiile
art. 13, cu exceptia celor intreprinse in situatiile aratate in art. 15, sau
depasirea mandatului acordat se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani, daca
fapta nu constituie o infractiune mai grava.
Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si fapta functionarului care divulga,
refuza sau impiedica, in orice mod, aducerea la indeplinire a mandatului
eliberat in conditiile prevazute in art. 13.
Tentativa se pedepseste.
Art. 21
Informatiile privind viata particulara, onoarea sau reputatia persoanelor,
cunoscute incidental in cadrul obtinerii datelor necesare sigurantei nationale,
nu pot fi facute publice.
Divulgarea sau folosirea, in afara cadrului legal, de catre salariatii
serviciilor de informatii, a datelor prevazute in alin. 1, constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Tentativa se pedepseste.
Art. 22
Urmarirea penala a infractiunilor prevazute in prezenta lege se efectueaza
de catre organele procuraturii.
CAP.
Dispozitii finale
Art. 23
Documentele organelor de informatii si ale celor cu atributii in domeniul
sigurantei nationale se pastreaza in arhivele acestora si nu pot fi consultate
decit in conditiile legii.
Art. 24
Personalul Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii
Externe si Serviciului de Protectie si Paza se compune din cadre militare
permanente si salariati civili.
Cadrele militare ale organelor prevazute in alin. 1 au drepturile si
obligatiile prevazute pentru militarii armatei romane.
Salariatilor civili le sint aplicabile dispozitiile Codului muncii si
celelalte norme legale referitoare la drepturile si obligatiile acestora.
Art. 25
Personalul prevazut in art. 24 alin. 1, care indeplineste atributii
operative, desfasoara activitati ce implica exercitiul autoritatii de stat si
are toate drepturile si obligatiile prevazute de lege pentru aceasta.
Art. 26
Salariatii organelor de informatii si ai celor cu atributii in domeniul
sigurantei nationale nu pot face parte din partide sau alte organizatii cu
caracter politic ori secret si nu pot fi folositi in scopuri politice.
Nu pot activa in serviciile de informatii persoanele care au fost gasite
vinovate pentru actiuni indreptate impotriva drepturilor si libertatilor
fundamentale ale omului.
Art. 27
Salariatii organelor de informatii si ai celor cu atributii in domeniul
sigurantei nationale au obligatia pastrarii secretului de stat si profesional,
inclusiv dupa parasirea, in orice mod, a serviciului.
Art. 28
Persoanele prevazute la art. 27, chemate ca martori in fata organelor
judiciare, pot face depozitii cu privire la faptele si imprejurarile ce privesc
siguranta nationala, de care au luat cunostinta in indeplinirea atributiilor de
serviciu si in legatura cu acestea, numai cu incuviintarea scrisa a sefului
organului din care fac parte.
Art. 29
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitie contrara se
abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 iulie 1991.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 26
iulie 1991.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea privind siguranta nationala a Romaniei si dispunem
publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU