LEGE
Nr. 552 din 30 noiembrie 2004
privind prevenirea si combaterea dopajului in sport
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1215 din 17 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza prevenirea si combaterea dopajului in
sport.
(2) Dopajul in sport reprezinta:
a) folosirea unei substante si/sau metode care sunt potential daunatoare
pentru sanatatea sportivilor si/sau imbunatatesc performantele acestora;
b) prezenta in organismul sportivului a unei substante interzise sau a
metabolitilor acesteia.
(3) Conform reglementarilor Comitetului International Olimpic ale
Conventiei Antidoping a Consiliului Europei si ale Codului Mondial Antidoping,
elaborat de Agentia Mondiala Antidoping, se interzice dopajul in sport din
ratiuni de natura etica si medicala.
Art. 2
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc
dupa cum urmeaza:
a) sportiv - orice persoana care participa la activitati sportive la nivel
international, national sau la un nivel inferior;
b) sportiv de nivel international - sportivul desemnat de o federatie
sportiva internationala ca facand parte din esantionul de testare doping al
acelei federatii;
c) personal din anturajul sportivului - antrenori, instructori, manageri,
personal din colectivul tehnic, personal medical si oficiali care lucreaza cu
sportivi;
d) organizatie nationala antidoping - entitate responsabila, la nivel
national, cu promovarea si coordonarea politicii antidoping in sport,
conducerea activitatii de recoltare de probe biologice, gestionarea
rezultatelor la testele efectuate si cu conducerea audierilor;
e) control doping - procesul care include planificarea testarilor,
recoltarea si transportarea de probe biologice, analiza de laborator,
managementul rezultatelor, audierile si apelurile;
f) control doping in cadrul competitiei - o testare doping in care
sportivii sunt selectionati pentru a fi testati in legatura cu o anumita
competitie;
g) control doping in afara competitiei - orice testare doping care nu se
realizeaza in cadrul competitiei;
h) control doping tinta - testare doping a unor sportivi care sunt
selectionati pe o baza guvernata de regulile specifice efectuarii acestor
testari, precum sportivi ale caror performante s-au ameliorat surprinzator de
repede sau cei ai caror antrenori au avut mai multi sportivi depistati pozitiv
la testele doping;
i) control doping fara aviz prealabil - testare doping care se desfasoara
fara vreo atentionare prealabila a sportivului si in timpul careia sportivul
este insotit in permanenta, incepand cu momentul anuntarii si pana la
prelevarea probei biologice;
j) ofiter de control - persoana abilitata de catre Agentia Nationala
Antidoping sa efectueze controlul doping;
k) proba biologica - orice material biologic recoltat in vederea realizarii
controlului doping;
l) testare doping - parte a procesului de desfasurare a controlului doping,
ce presupune planificarea testelor, recoltarea de probe biologice, manipularea
si transportul lor la laboratorul de control doping;
m) lista doping - lista care denumeste substantele si metodele interzise;
n) substanta/metoda interzisa (substanta dopanta) - substanta/metoda
cuprinsa in lista doping, care a dus sau este susceptibila sa duca la cresterea
artificiala a performantelor sportivului si/sau care prezinta un risc real ori
potential pentru sanatatea sportivului;
o) substante speciale - substante care pot constitui subiectul incalcarilor
fara intentie ale reglementarilor antidoping, deoarece sunt folosite pe scara
larga in realizarea medicamentelor, si a caror utilizare in scop de dopaj este
putin probabila;
p) standard international - standard adoptat de Agentia Mondiala Antidoping
in vederea implementarii prevederilor cuprinse in Codul Mondial Antidoping;
q) rezultate pozitive constatate - raport de analiza emis de un laborator
de control doping care certifica prezenta intr-o proba biologica a unei
substante interzise sau a metabolitilor si markerilor sai, inclusiv insemnate
cantitati de substante endogene sau dovezi ale utilizarii de metode interzise;
r) metabolit - orice substanta produsa in organism in urma unui proces de
biodegradare;
s) marker - un compus/grup de compusi sau parametri biologici care indica
utilizarea de substante si/sau metode interzise;
s) audiere provizorie - audiere ce are loc imediat dupa primirea unui
rezultat pozitiv la controlul doping, efectuata de comisia antidoping a
federatiei sportive nationale, si care precede audierea propriu-zisa;
t) suspendare provizorie - interzicerea temporara a participarii
sportivului sau a altei persoane la competitii, pana la luarea deciziei finale
in urma audierii conduse in conformitate cu prevederile prezentei legi;
t) suspendare - interzicerea pe o perioada determinata a participarii
sportivului sau altei persoane la competitii ori la alte activitati sportive;
u) descalificare - invalidarea rezultatelor obtinute de sportivi in cadrul
unei anumite competitii sau manifestari sportive, cu toate consecintele ce
decurg din aceasta, inclusiv retragerea de medalii, puncte si premii;
v) falsificare - modificarea sau influentarea neregulamentara a
rezultatelor controlului doping ori impiedicarea desfasurarii normale a
procedurilor obisnuite de testare doping;
w) utilizare - aplicarea, ingerarea, injectarea sau consumul prin orice
mijloace al oricarei substante si/sau metode interzise;
x) exceptii terapeutice - situatiile in care organizatia nationala
antidoping poate aproba utilizarea unei substante si/sau metode interzise
sportivilor care prezinta o afectiune dovedita medical, in scopuri terapeutice.
CAP. 2
Agentia Nationala Antidoping
Art. 3
In vederea combaterii fenomenului de dopaj in sport, functioneaza Agentia
Nationala Antidoping, institutie publica cu personalitate juridica, finantata
din venituri extrabugetare si alocatii acordate de la bugetul de stat, cu
sediul in municipiul Bucuresti, bd. Basarabia nr. 37 - 39, sectorul 2.
Art. 4
Agentia Nationala Antidoping are urmatoarele obiective:
a) prevenirea si combaterea, la nivel national, a fenomenului de dopaj;
b) incurajarea practicarii unui sport curat in vederea protejarii sanatatii
sportivilor si a respectarii principiilor fairplay-ului in sport.
Art. 5
In vederea realizarii obiectivelor propuse, Agentia Nationala Antidoping
indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia nationala antidoping;
b) prezinta propuneri pentru armonizarea legislatiei nationale antidoping
cu reglementarile internationale in domeniu;
c) initiaza, sustine financiar si/sau promoveaza, dupa caz, programe
educative si de prevenire a dopajului in sport;
d) asigura aplicarea de masuri concrete pentru sanctionarea dopajului in
sport;
e) initiaza, sustine financiar si/sau incurajeaza programe de promovare a
fairplay-ului in sport;
f) incurajeaza structurile sportive si Comitetul Olimpic Roman in adoptarea
unor programe de testare coerente si uniforme;
g) colaboreaza cu autoritatile si institutiile publice, cu organizatiile
guvernamentale si neguvernamentale nationale si internationale cu atributii in
domeniu;
h) propune autoritatilor si institutiilor publice masuri ce pot fi luate in
sensul intensificarii luptei impotriva traficului ilicit de substante dopante;
i) publica anual lista substantelor si a metodelor interzise, in
conformitate cu lista Agentiei Mondiale Antidoping;
j) publica si reactualizeaza anual, in colaborare cu Ministerul Sanatatii,
lista cu specialitatile farmaceutice autorizate si comercializate in Romania,
care au in componenta substante dopante;
k) stabileste programul national anual de testare doping, in competitie si
in afara competitiei, care cuprinde toti sportivii de nivel national si
international;
l) intocmeste lista cu sportivii nationali si internationali, adresele
acestora si locurile de pregatire;
m) organizeaza si efectueaza controalele doping atat in cadrul
competitiilor, cat si in afara acestora, cu exceptia controalelor efectuate de
federatiile internationale in timpul competitiilor internationale organizate pe
teritoriul Romaniei;
n) planifica si asigura desfasurarea audierilor sportivilor susceptibili de
incalcarea regulamentului antidoping intr-un cadru corect si echitabil, in
conformitate cu legislatia in vigoare si cu standardele internationale;
o) desemneaza laboratoarele de control doping care sa efectueze analizele
probelor recoltate in urma testarilor;
p) aproba exceptiile terapeutice pentru sportivii de nivel national, la
solicitarea scrisa a comisiilor antidoping din federatiile sportive nationale
si/sau ligi. Pentru sportivii de nivel international, trimite dosarele depuse,
spre aprobare, Agentiei Mondiale Antidoping;
q) comunica Agentiei Mondiale Antidoping cazurile de dopaj semnalate in
randul sportivilor romani, pe plan national sau international;
r) elaboreaza normele metodologice privind organizarea si desfasurarea
controalelor doping;
s) asigura instruirea si perfectionarea ofiterilor de control doping,
precum si eliberarea unui atestat in acest sens;
t) prezinta anual un raport de activitate Guvernului si Parlamentului;
u) organizeaza periodic actiuni privind informarea, prevenirea si
combaterea fenomenului de dopaj in sport;
v) initiaza si promoveaza activitati de cercetare pentru eradicarea
dopajului in sport.
Art. 6
Posturile publice de radio si de televiziune pun la dispozitie Agentiei
Nationale pentru Sport si Agentiei Nationale Antidoping un spatiu de emisie de
minimum 30 de minute saptamanal, din care 50% la ore de maxima audienta, pentru
difuzarea de materiale promotionale de prevenire si combatere a dopajului in
sport.
Art. 7
Conducerea Agentiei Nationale Antidoping este realizata de catre Consiliul
director, ca organ de decizie.
Art. 8
(1) Consiliul director al Agentiei Nationale Antidoping are in componenta 9
membri, dupa cum urmeaza:
a) presedinte;
b) doi reprezentanti ai Agentiei Nationale pentru Sport;
c) un reprezentant al Comitetului Olimpic Roman;
d) un reprezentant din domeniul farmacologiei, desemnat de Ministerul
Sanatatii;
e) un reprezentant al Laboratorului de Control Doping, desemnat de
Institutul National de Cercetare pentru Sport;
f) un reprezentant din domeniul medicinei sportive, desemnat de Ministerul
Sanatatii;
g) un reprezentant al sportivilor de performanta, desemnat de Comitetul
Olimpic Roman;
h) un reprezentant al federatiilor sportive nationale, desemnat de
Comitetul Olimpic Roman.
(2) Activitatea consiliului director este condusa de presedinte, care este
si presedintele Agentiei Nationale Antidoping, numit de Agentia Nationala
pentru Sport.
(3) Mandatul membrilor consiliului director este de 4 ani si este
irevocabil, cu exceptia cazurilor in care acestia isi pierd calitatea pentru
care au fost numiti.
(4) Membrii consiliului director sunt obligati sa respecte secretul
profesional.
Art. 9
(1) Consiliul director se intruneste in sedinte ordinare trimestrial si in
sedinte extraordinare ori de cate ori este nevoie, la solicitarea presedintelui
sau a cel putin doua treimi din numarul membrilor.
(2) Convocarea la sedintele consiliului director se face cu cel putin 5
zile lucratoare inainte si va cuprinde, in mod obligatoriu, ordinea de zi ce
urmeaza a fi dezbatuta si documentatia necesara.
(3) Deciziile consiliului director sunt adoptate cu votul a cel putin doua
treimi din numarul membrilor. In caz de egalitate de voturi, presedintele
consiliului director are votul decisiv.
CAP. 3
Asistenta medicala a sportivilor
Art. 10
Medicii de specialitate medicina sportiva si asistentii medicali din
anturajul sportivilor trebuie sa acorde o atentie deosebita tratamentului
medical al acestora si sa respecte urmatoarele reguli:
a) sa nu recomande, sa nu prescrie sau sa nu administreze medicamente ce au
in compozitie substante interzise, atunci cand acestea pot fi inlocuite cu
altele care nu contin astfel de substante;
b) sa nu recomande, sa nu prescrie sau sa nu colaboreze la utilizarea unor
metode interzise care sunt incluse pe lista doping;
c) sa previna folosirea de catre sportivi a substantelor si/sau metodelor
interzise;
d) sa informeze sportivii si federatiile sportive nationale responsabile
asupra medicatiei administrate, a compozitiei si efectelor asupra organismului;
e) sa informeze federatia sportiva nationala responsabila, precum si
Agentia Nationala Antidoping in cazul in care suspecteaza un sportiv ca ar
folosi substante si/sau metode interzise, pentru ca acesta sa fie supus unor
controale tinta.
Art. 11
Sportivul de nivel national sau international trebuie sa isi precizeze
calitatea, la orice consultatie medicala, de orice natura.
Art. 12
(1) Agentia Nationala Antidoping asigura pentru toti sportivii de nivel
national desfasurarea unei proceduri prin care cei care prezinta o afectiune
dovedita medical si care necesita utilizarea unei substante si/sau metode
interzise sa poata solicita exceptarea pentru utilizarea in scopuri
terapeutice.
(2) Aceste solicitari sunt evaluate in concordanta cu standardele
internationale referitoare la exceptii terapeutice.
CAP. 4
Aprobarea si publicarea listei doping
Art. 13
Lista doping se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale
pentru Sport si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 14
(1) Agentia Nationala Antidoping publica lista doping ori de cate ori apar
modificari in lista publicata de Agentia Nationala Antidoping.
(2) Agentia Nationala Antidoping are obligatia sa informeze in scris toti
factorii responsabili din miscarea sportiva asupra oricaror modificari din
lista doping.
(3) Modificarile aparute in lista doping sunt supuse aprobarii prin ordin
al presedintelui Agentiei Nationale pentru Sport.
CAP. 5
Controlul doping
Art. 15
Controlul doping, in competitie si in afara competitiei, se efectueaza
conform programului national anual stabilit de Agentia Nationala Antidoping, cu
respectarea standardului international pentru testari al Agentiei Mondiale
Antidoping.
Art. 16
(1) Controlul doping poate fi solicitat de:
a) Agentia Nationala Antidoping;
b) Agentia Nationala pentru Sport;
c) Comitetul Olimpic Roman;
d) federatiile sportive nationale, cluburi sau ligi profesioniste;
e) alti organizatori de manifestari sportive, care nu sunt cuprinse intr-un
cadru federal.
(2) Controlul doping se solicita Agentiei Nationale Antidoping sau unui
laborator de control doping numai cu avizul Agentiei Nationale Antidoping.
(3) Procedura de desfasurare a controlului doping este reglementata in
normele metodologice privind organizarea si desfasurarea controlului doping,
care se elaboreaza de Agentia Nationala Antidoping.
(4) In cazul sesizarilor de urgenta, presedintele Agentiei Nationale
Antidoping este abilitat sa hotarasca controlul doping.
Art. 17
(1) Testarile doping pot fi efectuate numai de catre ofiterii de control
doping autorizati, care au absolvit un curs de perfectionare si detin un
atestat in acest sens, eliberat de Agentia Nationala Antidoping.
(2) Raspunderea privind recoltarea si transportarea probelor apartine
Agentiei Nationale Antidoping.
(3) Proba biologica recoltata in urma testarii doping se imparte in doua
recipiente, denumite proba A si proba B.
(4) Analiza probelor biologice si emiterea buletinului de analiza se fac de
catre Laboratorul de control doping din cadrul Institutului National de
Cercetare pentru Sport, in conformitate cu standardul international pentru
laboratoare al Agentiei Mondiale Antidoping.
Art. 18
(1) Sportivul participant la o competitie sportiva este obligat sa se
supuna controlului doping, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Recordurile nationale se pot omologa numai in urma efectuarii
controlului doping asupra sportivului in cauza.
(3) Controalele doping tinta si cele in afara competitiilor pot fi
efectuate oricand si fara preaviz, in toate locurile si incintele in care se
desfasoara activitati fizice si sportive.
Art. 19
Controlul doping se efectueaza in spatii adecvate care sa asigure
conditiile minime prevazute de standardele internationale pentru testari.
Art. 20
(1) Rezultatul analizei de laborator este emis sub forma unui buletin de
analiza semnat de conducatorul laboratorului de control doping sau, in lipsa
acestuia, de adjunctul sau.
(2) Rezultatul controlului doping se comunica structurii sportive care a
comandat controlul, precum si Agentiei Nationale Antidoping care gestioneaza
rezultatele.
(3) In cazul unui rezultat pozitiv, Agentia Nationala Antidoping informeaza
sportivul in cauza si federatia sportiva nationala responsabila, Agentia
Nationala pentru Sport si Comitetul Olimpic Roman.
Art. 21
Sportivul are dreptul sa ceara analiza probei B sau, daca renunta la acest
drept, da o declaratie scrisa in acest sens.
Art. 22
(1) Agentia Nationala Antidoping organizeaza o procedura de audiere pentru
sportivul sau persoana din anturajul acestuia, invinuita de comiterea unei
incalcari a reglementarilor antidoping.
(2) Procedura de audiere se desfasoara potrivit principiilor prevazute in
Codul Mondial Antidoping.
Art. 23
Identitatea sportivilor ale caror probe biologice sunt pozitive sau a
sportivilor ori persoanelor din anturajul acestora, care sunt suspectati de
incalcarea reglementarilor antidoping, poate fi facuta publica de catre Agentia
Nationala Antidoping numai dupa solutionarea definitiva a cazului.
CAP. 6
Obligatiile structurilor sportive
Art. 24
(1) Federatiile sportive nationale au obligatia de a-si modifica si
completa statutele si regulamentele in concordanta cu dispozitiile prezentei
legi, ale Codului Mondial Antidoping, cu reglementarile federatiilor sportive
internationale si cu normele elaborate de Agentia Nationala Antidoping.
(2) Federatiile sportive nationale au obligatia de a constitui o comisie
antidoping proprie, responsabila cu prevenirea si combaterea dopajului, care
urmareste instruirea sportivilor si a personalului asupra efectelor si
consecintelor ce pot decurge din utilizarea substantelor si metodelor
interzise.
(3) Federatiile sportive nationale au obligatia de a constitui o instanta
de apel, independenta de cea care a impus sanctiunea in prealabil, la care
poate apela orice sportiv sau persoana din anturajul acestuia, invinuita de incalcarea
reglementarilor antidoping.
Art. 25
(1) Federatiile sportive nationale sunt obligate sa comunice Agentiei
Nationale Antidoping, la inceputul fiecarui an calendaristic, informatii
detaliate privind calendarul sportiv intern si international, precum si
planurile de pregatire a echipelor si sportivilor lor, cu precizarea exacta a
locurilor si orelor de desfasurare, precum si lista cu sportivii nationali si
internationali si adresele acestora.
(2) Federatiile sportive nationale au obligatia de a comunica Agentiei
Nationale Antidoping, cu cel putin 5 zile inainte, orice modificare intervenita
in calendarul sportiv sau in planul de pregatire.
Art. 26
Cluburile sportive si ligile profesioniste sunt obligate sa respecte
prevederile art. 24 si 25 din prezenta lege.
CAP. 7
Abateri si sanctiuni
Art. 27
Constituie abateri disciplinare urmatoarele:
a) prezenta in organismul sportivului a unei substante interzise sau a
metabolitilor acesteia;
b) utilizarea unei substante interzise, a metabolitilor sau markerilor
acesteia si/sau utilizarea ori tentativa de a utiliza o metoda interzisa;
c) detinerea de substante sau metode interzise;
d) refuzul sau sustragerea, in mod nejustificat, de la recoltarea probei
biologice;
e) falsificarea rezultatelor controlului doping de catre sportiv.
Art. 28
Orice incalcare de catre sportiv a reglementarilor antidoping in timpul
competitiei atrage descalificarea, avand ca rezultat invalidarea rezultatelor
individuale obtinute in acea competitie, retragerea medaliei, a punctelor sau a
premiilor.
Art. 29
(1) Utilizarea unei substante interzise, a metabolitilor sau markerilor
acesteia, cu exceptia substantelor speciale din lista doping, precum si
utilizarea sau tentativa de a utiliza o metoda interzisa, detinerea de
substante sau de metode interzise se sanctioneaza cu suspendarea din
activitatea sportiva pe o perioada de 2 ani la prima abatere si pe viata la cea
de-a doua abatere.
(2) Sanctiunea prevazuta la alin. (1) poate fi micsorata pana la minimum un
an, cand faptele au fost savarsite din culpa.
(3) In conditiile inexistentei oricarei forme de vinovatie, sanctiunea
prevazuta la alin. (1) nu se aplica.
(4) Chiar si in cazul in care nu exista vinovatie a sportivului privind
prezenta in organism a unei substante care figureaza pe lista doping, acestuia
i se va interzice participarea la o competitie ulterioara, daca prezenta
substantelor respective ar putea influenta rezultatele individuale.
Art. 30
In situatia in care un sportiv dovedeste ca utilizarea unei substante
speciale nu a avut ca scop marirea performantei sportive, perioada de
suspendare prevazuta la art. 29 alin. (1) va fi inlocuita dupa cum urmeaza:
a) pentru prima abatere, avertisment sau suspendare pana la un an;
b) pentru a doua abatere, 2 ani de suspendare;
c) pentru a treia abatere, suspendare pe viata.
Art. 31
Refuzul sau sustragerea de la recoltarea probei biologice se sanctioneaza
conform art. 29 alin. (1).
Art. 32
(1) Falsificarea rezultatelor controlului doping se sanctioneaza conform
art. 29 alin. (1), in cazul in care fapta este savarsita de sportiv.
(2) Tentativa se pedepseste cu suspendarea din activitatea sportiva pe o
perioada de un an la prima abatere si de 2 ani la cea de-a doua abatere.
Art. 33
(1) Perioada de suspendare incepe de la data emiterii deciziei de
suspendare.
(2) Perioadele de suspendare provizorie se deduc din perioada totala de
suspendare.
(3) In cazul intarzierii pronuntarii deciziei de suspendare din motive
neimputabile sportivului, perioada de suspendare poate incepe de la data
prelevarii probelor biologice.
(4) Pe perioada suspendarii sportivii nu pot participa in nici o calitate
in cadrul unei competitii sau manifestari sportive.
(5) Pe perioada suspendarii sportivii respectivi nu mai beneficiaza, pentru
activitatea sportiva, de sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.
Art. 34
(1) In vederea reluarii activitatii sportive, sportivii suspendati trebuie
sa se supuna testarilor doping in afara competitiei, realizate de Agentia
Nationala Antidoping.
(2) Pe perioada suspendarii sportivii au obligatia de a comunica Agentiei
Nationale Antidoping adresa exacta unde pot fi gasiti.
Art. 35
(1) In cazul echipelor sportive, cand mai mult de un membru al unei echipe
a incalcat reglementarile antidoping, in timpul unei competitii, echipa va fi
supusa controalelor tinta.
(2) Pentru cazul prevazut la alin. (1) echipa sportiva este sanctionata cu
anularea rezultatelor obtinute in timpul competitiei sau cu alte sanctiuni
disciplinare prevazute de reglementarile federatiei sportive nationale
respective.
Art. 36
(1) Procurarea, distribuirea, oferirea, vanzarea ori administrarea de substante
dopante sportivilor se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu
amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Prescrierea sau administrarea de substante dopante sportivilor de catre
medici se pedepseste cu inchisoare de la un an la 4 ani sau cu amenda de la
75.000.000 lei la 150.000.000 lei.
(3) In cazul savarsirii faptelor prevazute la alin. (2), se sesizeaza si
Colegiul Medicilor din Romania.
(4) Tentativa la infractiunile prevazute la alin. (1) si (2) se pedepseste.
Art. 37
(1) Indemnul prin orice mijloace la consumul de substante dopante in
vederea sporirii capacitatii de performanta, daca este urmat de executare, se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda de la 25.000.000
lei la 75.000.000 lei.
(2) Daca indemnul nu este urmat de executare, pedeapsa este inchisoarea de
la doua luni la 2 ani sau amenda de la 15.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 38
Constituie circumstante agravante urmatoarele imprejurari si situatii:
a) savarsirea faptei de catre o persoana care are, potrivit prezentei legi,
atributii in prevenirea si combaterea dopajului;
b) oferirea, prescrierea, administrarea de substante sau proceduri
interzise unui sportiv minor;
c) savarsirea faptei impreuna cu un minor;
d) savarsirea faptei de catre o persoana care indeplineste o functie ce
implica exercitiul autoritatii publice, iar fapta a fost savarsita in
exercitarea acestei functii.
Art. 39
Persoanelor condamnate pentru infractiuni prevazute in prezentul capitol li
se poate aplica una sau mai multe pedepse complementare.
Art. 40
Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiunile prevazute in
prezentul capitol se confisca.
Art. 41
(1) In aplicarea sanctiunilor sportivilor sau persoanelor din anturajul
sportivilor, federatiile sportive nationale trebuie sa respecte prevederile
prezentei legi, precum si ale reglementarilor internationale in domeniu.
(2) Neindeplinirea de catre federatiile sportive nationale a obligatiilor
prevazute in prezenta lege se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la
300.000.000 lei, retragerea oricarui sprijin financiar de la bugetul de stat,
suspendarea temporara a certificatului de identitate sportiva sau radierea din
registrul sportiv.
Art. 42
Cluburile sportive si ligile profesioniste, in cadrul carora au fost gasite
persoane vinovate de incalcari ale reglementarilor antidoping, daca au avut
cunostinta de aceste incalcari, se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei
la 100.000.000 lei.
Art. 43
In cazul in care substantele descoperite pe parcursul controlului doping
intra si sub incidenta Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare, sau a
Legii nr. 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folositi la
fabricarea ilicita a drogurilor, Agentia Nationala Antidoping are obligatia de
a instiinta Agentia Nationala Antidrog si organele de urmarire penala.
CAP. 8
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 44
Pentru informarea si educarea personalului implicat in activitatile
antidoping, toate institutiile de invatamant superior de educatie fizica si
sport din tara si Centrul National de Formare si Perfectionare a Antrenorilor introduc
in programele de invatamant cursuri de prezentare a reglementarilor nationale
si internationale antidoping, precum si programul national antidoping.
Art. 45
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Agentia Nationala pentru Sport va elabora structura organizatorica si
regulamentul de organizare si functionare ale Agentiei Nationale Antidoping,
care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 46
In termen de 30 de zile de la aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare, Agentia Nationala Antidoping va elabora normele metodologice
privind organizarea si desfasurarea controlului doping, care se aproba prin
ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Sport.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU