LEGE
Nr. 57 din 13 iulie 1994
pentru modificarea si completarea Legii nr. 1/1991 privind protectia sociala a
somerilor si reintegrarea lor profesionala
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 184 din 20 iulie 1994
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor
profesionala, - modificata -, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 199 din 14 august 1992, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Sunt indreptatiti sa primeasca ajutorul de somaj in conditiile
prezentei legi:
a) persoanele al caror contract de munca a fost desfacut din initiativa
unitatii pentru motivele prevazute la art. 130 alin. (1) lit. a) - f) din Codul
muncii sau carora, dupa caz, le-a incetat calitatea de membru in cooperatia
mestesugareasca din motive neimputabile lor;
b) persoanele al caror contract de munca a fost desfacut din initiativa
unitatii, daca s-a stabilit prin dispozitia sau hotararea organului competent
nelegalitatea masurii luate de unitate ori lipsa vinovatiei persoanei in cauza,
iar reintegrarea in munca nu mai este obiectiv posibila la unitatea la care a
fost incadrata anterior sau la unitatea care a preluat patrimoniul acesteia;
c) persoanele al caror contract de munca a fost desfacut din initiativa
lor, pentru motive care, potrivit legii, la reincadrare nu intrerup vechimea in
munca;
d) persoanele care au fost incadrate cu contract de munca pe durata
determinata.
(2) Persoanele carora le-a incetat contractul de munca sau calitatea de
membru in cooperatia mestesugareasca, in cazurile prevazute la alineatul
precedent, lit. a) si d), beneficiaza de ajutor de somaj daca au o vechime in
munca de cel putin 6 luni in ultimele 12 luni premergatoare datei de
inregistrare a cererii pentru plata ajutorului de somaj.
(3) Absolventii de invatamant care, in termen de 1 an de la absolvire, s-au
angajat si nu au beneficiat integral de ajutor de integrare profesionala vor
primi ajutor de somaj indiferent de vechimea in munca.
(4) Sunt asimilate somerilor si beneficiaza de plata ajutorului de somaj
persoanele fizice autorizate sa presteze o activitate individuala si membrii
asociatiilor familiale care isi desfasoara activitatea in temeiul
Decretului-lege nr. 54/1990, daca au contribuit la constituirea fondului de
somaj pe o perioada de 12 luni in ultimii 2 ani anteriori inregistrarii
cererii, in situatia in care si-au incheiat activitatea renuntand la
autorizatia de functionare."
2. Dupa articolul 2 se introduce un articol nou, 2^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
(1) Sunt asimilati somerilor si beneficiaza de ajutor de integrare
profesionala:
a) absolventii institutiilor de invatamant in varsta de 18 ani, care nu au
surse de venit proprii la nivelul a cel putin jumatate din salariul de baza
minim brut pe tara si care, intr-o perioada de 60 de zile de la absolvire, nu
au reusit sa se incadreze in munca potrivit pregatirii profesionale;
b) absolventii institutiilor de invatamant in varsta de cel putin 16 ani,
in cazuri justificate de lipsa sustinatorilor legali sau de imposibilitatea
dovedita a acestora de a presta obligatia legala de intretinere datorata
minorilor;
c) tinerii care inainte de efectuarea stagiului militar nu au fost
incadrati cu contract de munca si care intr-o perioada de 30 de zile de la data
lasarii lor la vatra nu s-au putut angaja.
(2) Absolventii scolilor speciale pentru handicapati, care nu au loc de
munca, vor fi luati in evidenta imediat dupa absolvire si vor beneficia de
plata ajutorului de integrare profesionala de la data inscrierii in aceste
evidente."
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Ajutorul de somaj, dupa caz, ajutorul de integrare profesionala, consta
intr-o suma calculata in mod diferentiat, pe categorii de persoane si vechime
in munca, dupa cum urmeaza:
a) 60% din salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus
impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de integrare
profesionala care provin din randul absolventilor invatamantului
preuniversitar, profesional sau de ucenici, in varsta de minimum 18 ani sau,
dupa caz, 16 ani;
b) 70% din salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus
impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de integrare
profesionala care provin din randul absolventilor invatamantului superior;
c) 50% din media salariului de baza brut, avut in ultimele 3 luni, din care
s-a dedus impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de
somaj care au o vechime in munca de pana la 5 ani, dar nu mai putin de 75% din
salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus impozitul prevazut de
lege;
d) 55% din media salariului de baza brut, avut in ultimele 3 luni, din care
s-a dedus impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de
somaj care au o vechime in munca de la 5 pana la 15 ani, dar nu mai putin de
80% din salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus impozitul
prevazut de lege;
e) 60% din media salariului de baza brut, avut in ultimele 3 luni, din care
s-a dedus impozitul prevazut de lege, in cazul beneficiarilor de ajutor de
somaj care au o vechime in munca de minimum 15 ani, dar nu mai putin de 85% din
salariul de baza minim brut pe tara, din care s-a dedus impozitul prevazut de
lege;
f) 40% din venitul mediu lunar, ramas dupa plata impozitului stabilit potrivit
legii, pe ultimele 12 luni, pentru persoanele de la art. 2 alin. (4), care au
contribuit la constituirea fondului de somaj o perioada de pana la 5 ani, dar
nu mai putin de un an;
g) 50% din venitul mediu lunar, ramas dupa plata impozitului stabilit
potrivit legii, pe ultimele 12 luni, pentru persoanele de la art. 2 alin. (4),
care au contribuit la constituirea fondului de somaj o perioada de peste 5 ani.
(2) Ajutorul de somaj, calculat potrivit prevederilor alineatului
precedent, nu poate depasi suma reprezentand cuantumul a cel mult doua salarii
de baza minime brute pe tara, din care s-a scazut impozitul prevazut de
lege."
4. Litera b) de la alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul
cuprins:
"b) persoanele care au surse de venituri proprii sau care realizeaza
venituri din prestarea unor activitati autorizate in conditiile prevazute de
lege si care obtin pe aceste cai un venit de cel putin jumatate din salariul de
baza minim brut pe tara, din care s-a dedus impozitul prevazut de lege;"
5. Litera e) de la alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul
cuprins:
"e) absolventii invatamantului liceal care urmeaza forme superioare de
pregatire profesionala, indiferent de forma acesteia si de durata ei."
6. Articolul 6 alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Persoanele care nu au fost incadrate in munca dobandesc dreptul
la ajutorul de integrare profesionala dupa cum urmeaza:
a) dupa o perioada de 30 de zile, pentru absolventii invatamantului
preuniversitar si invatamantului superior, de la data la care s-au adresat
oficiilor fortei de munca sau altor organe competente, potrivit legii,
solicitand incadrarea intr-o munca corespunzatoare pregatirii;
b) dupa o perioada de 30 de zile de la data la care persoanele care au
terminat serviciul militar obligatoriu s-au adresat oficiilor fortei de munca,
solicitand incadrarea intr-o munca corespunzatoare pregatirii lor."
7. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Ajutorul de somaj si ajutorul de integrare profesionala se platesc pe o
perioada de cel mult 270 de zile calendaristice. Daca in aceasta perioada
directiile de munca si protectie sociala instituie cursuri de calificare,
recalificare, perfectionare sau, dupa caz, alte forme de pregatire profesionala,
somerii si beneficiarii ajutorului de integrare profesionala sunt obligati sa
le urmeze."
8. Articolul 10 alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Absolventii care refuza, fara motive temeinice, repartizarea in
munca, conform prevederilor art. 19 alin. 1 lit. d) din prezenta lege, au
obligatia sa restituie cheltuielile de scolarizare. La data inscrierii la
cursuri, persoanele vor incheia cu directia de munca si protectie sociala un
angajament in acest sens, care, in cazul nerespectarii de catre titular a
obligatiilor asumate, constituie titlu executoriu."
9. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Persoanele care au beneficiat de ajutorul de somaj si de ajutorul de
integrare profesionala pentru perioada maxima de 270 de zile si sunt lipsite de
mijloace de intretinere pot beneficia in continuare, pana la incadrarea in
munca, de o alocatie de sprijin, dar nu mai mult de 18 luni de la expirarea
perioadei legale de acordare a ajutorului de somaj, respectiv a ajutorului de
reintegrare profesionala.
(2) Sunt considerate lipsite de mijloace de intretinere persoanele care
indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu detin impreuna cu membrii familiei terenuri agricole cu o suprafata
minima echivalenta cu cea prevazuta la art. 5 alin. (1) lit. a);
b) nu realizeaza impreuna cu membrii familiei un venit mediu lunar, pe
membru de familie, de cel putin 60% din salariul de baza minim brut pe tara,
din care s-a scazut impozitul prevazut de lege.
(3) Situatiile prevazute la alin. (2) se dovedesc prin declaratii pe
proprie raspundere ale titularului."
10. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Alocatia de sprijin este o suma egala cu 60% din salariul de baza minim
brut pe tara, din care s-a scazut impozitul prevazut de lege.
(2) In perioada cat primesc alocatie de sprijin, somerii pot urma cursuri
de calificare, recalificare, perfectionare sau, dupa caz, alte forme de
pregatire profesionala care sa nu depaseasca durata de primire a alocatiei de
sprijin.
(3) Pregatirea profesionala a somerilor inceputa in perioada ajutorului de
somaj, respectiv a ajutorului de integrare profesionala, poate fi continuata in
perioada alocatiei de sprijin, prin formele de invatamant prevazute de lege, in
meserii si specialitati a caror durata nu depaseste durata acordarii alocatiei
de sprijin."
11. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Pe perioada in care unei persoane i se plateste ajutor de somaj, ajutor
de integrare profesionala sau alocatie de sprijin, aceasta beneficiaza de
alocatia pentru copii, precum si de asistenta medicala gratuita. Dreptul
locativ la locuinta de serviciu se pastreaza pe intreaga perioada in care
chiriasul primeste ajutor de somaj sau alocatie de sprijin, cu exceptia cazului
in care aceasta este situata in incinta unitatii sau este legata direct de
asigurarea permanentei ori continuitatii in serviciu, situatie in care se poate
dispune numai evacuarea conditionata de atribuirea unui alt spatiu locativ
corespunzator.
(2) De asistenta medicala gratuita beneficiaza si membrii de familie aflati
in intretinerea persoanei careia i se platesc ajutoarele prevazute la alin.
(1).
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) beneficiaza de compensarea unei parti
din pretul medicamentelor conform reglementarilor legale in vigoare."
12. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Perioada pentru care o persoana este indreptatita sa primeasca ajutor de
somaj sau ajutor de integrare profesionala constituie vechime in munca si in
aceeasi unitate."
13. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Beneficiarul ajutorului de somaj, ajutorului de integrare profesionala
sau alocatiei de sprijin este obligat ca, lunar, pe baza programarii efectuate
sau ori de cate ori este solicitat, sa se prezinte la oficiul fortei de munca.
(2) Persoana care primeste ajutor de somaj sau ajutor de integrare
profesionala si se incadreaza in munca sau incepe sa realizeze venituri din
sursele aratate la art. 5 alin. (1) lit. a) si lit. b) ori indeplineste
conditii de inscriere la pensie pentru munca depusa si limita de varsta are
obligatia de a instiinta, in termen de 3 zile, oficiul fortei de munca. Aceeasi
obligatie o are si persoana care primeste alocatie de sprijin, in masura in
care i se modifica mijloacele de intretinere prevazute la art. 11.
(3) Obligatia prevazuta la alin. (2) revine si persoanei juridice sau
fizice care a efectuat angajarea sau, dupa caz, oficiilor de pensii."
14. Articolul 19 alineatul 1 litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) la data refuzului nejustificat de a urma un curs sau o alta forma
de pregatire sau perfectionare profesionala organizate potrivit art. 9 si art.
12 alin. (2) si alin. (3) sau, dupa caz, la data intreruperii sau neabsolvirii
cursurilor, pe motive imputabile beneficiarilor."
15. Articolul 21 litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) o cota de 5% aplicata asupra fondului de salarii realizat lunar,
in valoare bruta, de persoanele fizice si juridice romane si straine cu sediul
in Romania care angajeaza personal roman, precum si din veniturile declarate in
contractele de asigurari sociale de catre persoanele fizice autorizate sa
presteze o activitate individuala si asociatiile familiale care isi desfasoara
activitatea in temeiul Decretului-lege nr. 54/1990."
16. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Fondul prevazut la art. 21 se pastreaza intr-un cont al Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale deschis la Banca Nationala a Romaniei, este
gestionat de acesta si este purtator de dobanda.
(2) Sumele neconsumate intr-o perioada se reporteaza in perioadele imediat
urmatoare, fara a exista obligatia de a fi varsate la bugetul de stat.
(3) Pentru nevarsarea la termen a sumelor prevazute la art. 21 se aplica o
majorare de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere, dar nu mai mult decat totalul
sumelor datorate. Sumele reprezentand majorarile de intarziere sunt sursa de
constituire a fondului pentru plata ajutorului de somaj, ajutorului de
integrare profesionala si alocatiei de sprijin.
(4) In cazul neachitarii la termen a contributiilor datorate pentru
constituirea fondului pentru plata ajutorului de somaj, a ajutorului de
integrare profesionala si a alocatiei de sprijin, precum si a majorarilor de
intarziere, potrivit legii, directiile teritoriale ale Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale pot dispune poprirea sumelor respective din conturile
agentilor economici, prin introducerea de dispozitii de incasare, care constituie
titluri executorii, pe care organele bancare sunt obligate a le executa fara
acceptul debitorilor. In cazul lipsei disponibilitatilor banesti in conturile
bancare, lichidarea creantelor se face prin aplicarea procedurii de executare
silita, in conditiile legii."
17. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Din fondul constituit potrivit art. 21 si 22 din prezenta lege se vor
face plati si pentru:
a) acoperirea unor cheltuieli legate de efectuarea platii ajutorului de somaj,
a alocatiei de sprijin si a ajutorului de integrare profesionala;
b) acoperirea unor cheltuieli pentru calificarea, recalificarea somerilor,
a celor care beneficiaza de alocatie de sprijin si de ajutorul de integrare
profesionala;
c) utilizarea unei parti de pana la 10% din dobanda constituita la fondul
de somaj, precum si din veniturile din prestatii realizate de oficiile fortei
de munca si de centrele de calificare si recalificare a somerilor, pentru
dezvoltarea bazei materiale a acestor oficii si centre de calificare si
recalificare, pentru reparatii la cladiri si alte mijloace fixe din dotarea
acestora, precum si pentru cheltuieli de personal;
d) acordarea unor credite in conditii avantajoase, cu o dobanda de 50% din
dobanda bancara negociata trimestrial, pentru infiintarea si dezvoltarea de
intreprinderi mici si mijlocii, in scopul crearii de noi locuri de munca, in
special pentru someri; in acest scop, Banca Nationala a Romaniei va transfera o
parte din fondul pentru plata ajutorului de somaj ca depozit in bancile
comerciale indicate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, in contul si la
dispozitia acestuia.
(2) Pentru ca o intreprindere sa poata fi finantata din fondul constituit
conform art. 23 lit. d) trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa angajeze minimum 50% din personal din randul persoanelor care
beneficiaza de ajutor de somaj, ajutor de integrare profesionala sau alocatie
de sprijin. In cazul in care disponibilizeaza personalul provenit din
categoriile mentionate, anterior implinirii a 2 ani de la incadrare, va fi
obligata sa angajeze, in limita procentului prevazut, personal din randul
beneficiarilor acestor ajutoare. In cazul nerespectarii procentului minim de
angajare, agentul economic pierde dreptul la creditare si plateste cu titlu de
penalitate o suma egala cu marimea creditului acordat;
b) sa realizeze activitatea de baza in productie, servicii sau turism; nu
se pot finanta agentii economici care au obiect de activitate exclusiv
comertul;
c) sa aiba intocmit proiectul de fezabilitate avizat de o comisie formata
din reprezentantii bancilor finantatoare si reprezentantul Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale.
(3) Timpul maxim de creditare este de un an, exclusiv perioada de gratie.
In cazul in care intreprinderea solicita un credit suplimentar, i se poate
acorda, cu conditia achitarii in totalitate a creditului anterior, inclusiv
dobanda. Pentru noul credit acordat conditia este cea prevazuta la alin. (2)
lit. a).
(4) Banca finantatoare poarta raspunderea pentru creditele acordate ramase
nerambursate.
(5) Marimea fondului destinat creditarii se va stabili prin legea bugetului
asigurarilor sociale de stat. La elaborarea proiectului legii bugetului
asigurarilor sociale de stat, cat priveste stabilirea fondului destinat
creditarii, Guvernul va consulta organizatiile patronale si confederatiile
sindicale.
(6) Conditiile de acordare si rambursare a creditelor, modul de stabilire a
garantiilor si organizarea si desfasurarea licitatiilor pentru desemnarea
bancilor autorizate sa acorde credite din fondul de somaj se vor stabili prin
norme metodologice ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si ale Bancii
Nationale a Romaniei."
18. Dupa articolul 23 se introduce un articol nou, 23^1, care va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 23^1
(1) Au prioritate la obtinerea creditelor somerii care se obliga sa
constituie intreprinderi, in conditiile prevazute la art. 23 alin. (1) lit. d)
si art. 23 alin. (2) din prezenta lege.
(2) La obtinerea creditelor au prioritate somerii din judetele care au o
rata a somajului mai mare decat media pe tara."
19. Articolul 24 se abroga.
20. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 10.000 la 20.000 lei, nerespectarea dispozitiilor art.
16 alin. (2) si (3);
b) cu amenda de la 15.000 la 30.000 lei, nerespectarea dispozitiilor art.
30;
c) cu amenda de la 100.000 lei la 200.000 lei, pentru nevarsarea la termen
a sumelor prevazute la art. 21 lit. a), b), c) de constituire a fondului pentru
plata ajutorului de somaj, alocatiei de sprijin si ajutorului de integrare
profesionala.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) se aplica persoanelor fizice si
juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele corpului de control prevazute la art. 25, precum si de catre alte
organe care, potrivit legii, au dreptul sa efectueze controlul.
(4) Corpul de control prevazut la art. 25 este imputernicit sa constate
contraventii si sa aplice sanctiuni si pentru faptele prevazute in Legea
contabilitatii nr. 82/1991 si Hotararea Guvernului nr. 720/1991 privind
aprobarea Normelor de organizare si exercitare a controlului financiar,
savarsite in legatura cu constituirea si utilizarea fondului de somaj.
(5) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor."
21. Dupa articolul 26 se introduc doua articole noi, 26^1 si 26^2, care vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 26^1
Refuzul de a pune la dispozitie sau de a elibera corpului de control
documentele si datele necesare verificarii modului de constituire si utilizare
a fondului de somaj constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la
3 luni la 1 an sau cu amenda.
Art. 26^2
(1) Sumele platite fara temei legal, cu titlu de ajutor de somaj, ajutor de
integrare profesionala sau alocatie de sprijin si celelalte drepturi banesti
aferente, se recupereaza, potrivit legii, de la cei care le-au primit. Sumele
ramase nerecuperate de la beneficiarii de ajutor de somaj, de ajutor de
integrare profesionala sau de alocatie de sprijin decedati, nu se mai urmaresc.
(2) Recuperarea sumelor platite fara temei legal se face pe baza deciziei
conducerii directiilor de munca si protectie sociala judetene si a municipiului
Bucuresti, care constituie titlu executoriu.
(3) Persoanele care, prin nerespectarea prevederilor dispozitiilor legale,
determina plata unor sume necuvenite din fondul de somaj sunt obligate la
restituirea acestora, potrivit legii."
22. Dupa articolul 31 se introduce un articol nou, 31^1, care va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 31^1
In sensul prezentei legi, prin membri de familie se intelege sotul, sotia
si alte persoane aflate in intretinerea acestora, potrivit legii."
Art. 2
Prevederile prezentei legi se aplica dupa 30 de zile de la data publicarii
acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei si nu vor afecta drepturile
referitoare la ajutorul de somaj, ajutorul de integrare profesionala si
alocatia de sprijin, stabilite pana la data respectiva.
Art. 3
Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor
profesionala, republicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 199 din 14 august
1992, se va republica cu modificarile si completarile din prezenta lege,
dandu-se textelor o noua numerotare. Termenul de ajutor de somaj acordat
absolventilor de invatamant se inlocuieste, in tot cuprinsul legii, cu termenul
de ajutor de integrare profesionala.
Art. 4
Pentru anul 1994 marimea fondului destinat creditarii si utilizarea unei
parti din dobanda constituita la Fondul pentru plata ajutorului de somaj, in
conformitate cu prevederile art. 23, se stabilesc prin legea de rectificare a
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 1994.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 iunie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
VALER SUIAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 iunie
1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE