LEGE Nr. 608
din 31 octombrie 2001
privind evaluarea
conformitatii produselor
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 313 din 6 aprilie 2006
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileşte cadrul legal unitar
pentru elaborarea reglementărilor tehnice, evaluarea conformităţii şi
supravegherea pieţei pentru produsele introduse pe piaţă şi/sau puse în
funcţiune în România, din domeniile reglementate, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Produsele din domeniile reglementate se
introduc pe piaţă şi/sau se pun în funcţiune numai dacă satisfac cerinţele
esenţiale, dacă conformitatea lor a fost evaluată conform procedurii de
evaluare aplicabile şi dacă poartă marcajul de conformitate potrivit
prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor tehnice aplicabile, în
vigoare.
Art. 3. - Se exceptează de la prevederile prezentei
legi grupele de produse din categoria tehnicii militare, armamentului şi
echipamentelor speciale care implică apărarea şi siguranţa naţională, cărora,
din motive întemeiate, nu le sunt aplicabile principiile stabilite prin
prezenta lege.
Art. 4. - (1) In sensul
prezentei legi, termenii de specialitate se definesc după cum urmează:
a) acreditare - procedura prin care organismul
naţional de acreditare, recunoscut conform legii, atestă că un organism sau un
laborator este competent să efectueze sarcini specifice;
b) autoritate competentă - organ al administraţiei
publice centrale responsabil cu reglementarea unui domeniu;
c) cerinţă esenţială - cerinţă care are în vedere
protecţia sănătăţii, securitatea utilizatorilor, protecţia animalelor
domestice, a proprietăţii şi a mediului, aşa cum este prevăzută în actele
normative în vigoare;
d) certificare a conformităţii - acţiune a unui
organism care este independent faţă de clienţii lui şi alte părţi interesate şi
care dovedeşte existenţa încrederii adecvate că un produs, identificat
corespunzător, este conform cu un anumit standard sau cu un alt document
normativ;
e) certificat de conformitate - document emis pe baza
regulilor unui sistem de certificare şi care indică existenţa încrederii
adecvate că un produs, identificat corespunzător, este
conform cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
f) certificat de examinare de tip - document emis de
către un organism notificat, prin care se atestă că un tip de produs supus
evaluării conformităţii în baza unei reglementări tehnice care prevede
evaluarea conformităţii produsului prin aplicarea modulului „examinare de
tip" respectă cerinţele acelei reglementări tehnice;
g) certificat de recunoaştere - document emis de o
autoritate competentă, prin care se atestă că un laborator sau un organism de
certificare ori de inspecţie este capabil şi competent tehnic să realizeze
sarcini specifice în legătură cu o anumită procedură de evaluare a
conformităţii şi demonstrează independenţa, imparţialitatea şi integritatea
conform prevederilor unei reglementări tehnice;
h) declaraţia de conformitate EC - parte a procedurii
de evaluare a conformităţii, prin care un producător sau un reprezentant
autorizat al acestuia dă o asigurare scrisă că un produs satisface cerinţele
esenţiale din reglementările tehnice aplicabile sau este în conformitate cu tipul
pentru care s-a emis un certificat de examinare de tip şi satisface cerinţele
esenţiale din reglementările tehnice aplicabile;
i) document normativ - document
care prevede reguli, linii directoare ori caracteristici pentru activităţi sau
pentru rezultatele acestora; termenul este generic şi include standarde,
specificaţii tehnice, coduri de bună practică şi reglementări;
j) domeniu reglementat - ansamblul activităţilor economice şi produselor asociate acestora, pentru care
se emit reglementări tehnice specifice privind condiţiile de introducere pe
piaţă şi/sau de punere în funcţiune;
k) desemnare - procedura prin care o autoritate
competentă aprobă, prin ordin al conducătorului său, un laborator, un organism
de certificare sau de inspecţie recunoscut, dreptul de a acţiona pe piaţă în
legătură cu o procedură de evaluare a conformităţii, prevăzută de o
reglementare tehnică;
I) evaluare a conformităţii -
activitate al cărei obiect este determinarea faptului că un produs satisface
cerinţele esenţiale din reglementările tehnice aplicabile sau că un produs este
în conformitate cu tipul pentru care s-a emis un certificat de examinare de tip
şi satisface cerinţele esenţiale din reglementările tehnice aplicabile
produsului;
*) Republicată în temeiul art. II din Ordonanţa
Guvernului nr. 19/2005 pentru modificarea art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind
evaluarea conformităţii produselor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 101 din 31 ianuarie 2005, aprobată prin Legea nr. 81/2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 12 aprilie
2005, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 608/2001 a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001 şi a mai fost modificată
prin: Ordonanţa Guvernului nr. 71/2003 pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 608/2001 privind evaluarea conformităţii produselor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 621 din 30 august 2003, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 503/2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 10 decembrie 2003; Ordonanţa
Guvernului nr. 62/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 608/2001
privind evaluarea conformităţii produselor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 741 din 17 august 2004, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 406/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 941 din 14 octombrie 2004; Hotărârea Guvernului nr. 14/2006 pentru
completarea anexei nr. 1 la Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformităţii
produselor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 13
ianuarie 2006.
m) inspecţie - examinarea
proiectului unui produs, a unui produs, a unui serviciu, a unui proces sau a
unei instalaţii şi determinarea conformităţii lor cu condiţiile specifice sau
cu condiţiile generale, pe baza unei aprecieri profesionale;
n) importator - orice persoană
fizică autorizată sau persoană juridică cu domiciliul, respectiv cu sediul, în
România sau în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, care introduce
pe piaţa românească sau pe piaţa Uniunii Europene un produs provenit din afara
acestui spaţiu;
o) introducere pe piaţă a unui produs - acţiunea de a
face disponibil, pentru prima dată, contra cost sau gratuit, un produs din
domeniul reglementat, în vederea distribuirii şi/sau utilizării;
p) încercare - operaţiune tehnică ce constă în
determinarea uneia sau mai multor caracteristici ale unui produs, în concordanţă
cu o procedură specificată;
q) marcaj de conformitate - simbolul care se aplică de
producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de introducerea
pe piaţă şi/sau de punerea în funcţiune, pe un produs, pe o placă de marcaj
ataşată, pe ambalajul şi/sau pe documentele însoţitoare şi care are
semnificaţia conformităţii produsului cu toate cerinţele esenţiale prevăzute în
reglementările tehnice aplicabile:
- CS - marcaj naţional de
conformitate, denumit în continuare marcaj CS, conform prevederilor anexei nr.
2 ;
- CE - marcaj european de conformitate, denumit în
continuare marcaj CE, conform prevederilor anexei nr. 3;
r) notificare - procedura prin care o autoritate competentă informează Comisia Europeană şi statele membre ale
Uniunii Europene cu privire la laboratorul sau organismul de certificare ori de
inspecţie, aflat sub jurisdicţia română, desemnat pentru a îndeplini sarcini
specifice în legătură cu evaluarea conformităţii şi pentru care Comisia
Europeană a alocat anterior un număr, conform prevederilor reglementării
tehnice specifice;
s) organism de certificare - organism independent faţă
de clientul lui şi alte părţi interesate, care aplică regulile unui sistem de
certificare în scopul evaluării, certificării şi supravegherii conformităţii;
t) organ de control - structură responsabilă, stabilită
să asigure supravegherea pieţei;
u) organism de inspecţie - organism independent faţă de
clientul lui şi alte părţi interesate, care efectuează inspecţia;
v) organism notificat - laborator de încercări,
organism de certificare sau de inspecţie, persoană juridică cu sediul în
România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, care a fost desemnat şi
notificat de către o autoritate competentă ori, respectiv, de către un stat
membru, pentru a realiza evaluarea conformităţii într-un domeniu reglementat şi
care este cuprins în lista organismelor notificate, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene;
w) organism recunoscut -
laborator de încercări, organism de certificare sau de inspecţie, persoană
juridică cu sediul în România, care este capabil şi competent tehnic să
realizeze sarcini specifice în legătură cu o anumită procedură de evaluare a
conformităţii şi care demonstrează
independenţă, imparţialitate şi integritate, conform prevederilor unei
reglementări tehnice şi pentru care s-a emis un certificat de recunoaştere;
x) producător - persoană fizică autorizată sau persoană
juridică, responsabilă pentru proiectarea şi realizarea unui produs, în scopul
introducerii pe piaţă şi/sau al punerii în funcţiune în România ori într-un
stat membru al Uniunii Europene, în numele său. Responsabilităţile
producătorului se preiau de orice persoană fizică autorizată sau persoană
juridică ce asamblează, ambalează ori etichetează produse în vederea introducerii
pe piaţă şi/sau a punerii în funcţiune, sub nume propriu;
y) Protocol la Acordul european privind evaluarea
conformităţii şi acceptarea produselor industriale, denumit în continuare PECA
- protocol încheiat între Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de o
parte, şi România, pe de altă parte, pentru anumite domenii reglementate,
privind recunoaşterea mutuală a rezultatelor evaluării conformităţii şi
acceptarea produselor industriale;
z) punere în funcţiune - acţiunea ce are loc în
momentul primei utilizări a unui produs, în România sau într-un stat membru al
Uniunii Europene;
z1) recunoaştere -
acţiune în responsabilitatea autorităţii competente, prin care se stabileşte
dacă un laborator sau un organism de certificare ori de inspecţie este capabil
şi competent tehnic să realizeze sarcini specifice în legătură cu o anumită
procedură de evaluare a conformităţii şi demonstrează independenţă,
imparţialitate şi integritate, conform prevederilor unei reglementări tehnice,
în vederea desemnării şi, după caz, a notificării;
z2) reprezentant
autorizat al producătorului - persoană fizică sau juridică cu domiciliul,
respectiv cu sediul, în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene,
împuternicită de producător să acţioneze în numele acestuia;
z3) standard
european armonizat - standard european, elaborat în baza unui mandat al
Comisiei Europene şi adoptat de către o organizaţie europeană de standardizare,
care conferă prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale dintr-o directivă
aplicabilă, acoperită de un astfel de standard. Lista standardelor europene
armonizate se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
z4) supravegherea
pieţei - ansamblul măsurilor, resurselor şi structurilor instituţionale
adecvate, prin care autorităţile competente asigură şi garantează, în mod
imparţial, că produsele introduse pe piaţă şi/sau puse în funcţiune îndeplinesc
prevederile reglementărilor tehnice aplicabile, indiferent de originea lor, cu
respectarea principiului liberei concurenţe.
(2) Termenii „standard", „specificaţie
tehnică" şi „reglementare tehnică" se definesc conform prevederilor
reglementărilor în vigoare privind măsurile de organizare şi realizare a
schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice,
precum şi regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între
România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană.
CAPITOLUL II
Reglementări tehnice
Art. 5. - (1) In scopul
asigurării securităţii vieţii şi sănătăţii populaţiei, precum şi al protejării
mediului, animalelor domestice şi proprietăţii, autorităţile competente
elaborează reglementări tehnice, cu respectarea principiilor internaţionale şi
comunitare privind libera circulaţie a mărfurilor în comerţul intern şi
internaţional.
(2) Reglementările tehnice se aprobă prin hotărâri ale
Guvernului.
Art. 6. - Reglementările tehnice prevăd, în
principal:
a) definirea domeniilor reglementate prevăzute în
anexa nr. 1;
b) grupele de produse care fac obiectul reglementării
tehnice, precum şi grupele de produse exceptate de la aceasta, dacă este cazul;
c) cerinţele esenţiale;
d) procedurile pentru evaluarea conformităţii
produselor;
e) conţinutul dosarului tehnic şi documentele ce
atestă conformitatea cu cerinţele esenţiale;
f) cerinţele minime pentru evaluarea organismelor
desemnate să realizeze evaluarea conformităţii produselor cu cerinţele
esenţiale;
g) regulile de aplicare a marcajului de conformitate,
dacă este cazul;
h) cerinţele privind supravegherea pieţei.
Art. 7. - (1) Reglementările tehnice vor face referire
la standardele europene armonizate, adoptate la nivel naţional, care conferă
prezumţia de conformitate cu cerinţele esenţiale.
(2) In scopul adoptării
standardelor europene armonizate autorităţile competente asigură mijloacele
financiare din fonduri alocate de la bugetul de stat.
Art. 8. - Autorităţile competente vor publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând standardele adoptate
prevăzute la art. 7.
CAPITOLUL III
Evaluarea conformităţii
Art. 9. - Principiile pe care se bazează procesul de
evaluare a conformităţii sunt:
a) competenţă şi imparţialitate;
b) transparenţă şi credibilitate;
c) independenţă faţă de posibila predominare a
oricăror interese specifice;
d) asigurarea confidenţialităţii şi păstrarea
secretului profesional;
e) reprezentarea intereselor publice;
f) contribuţia la promovarea principiului liberei
circulaţii a produselor.
Art. 10. - (1) Potrivit prevederilor
prezentei legi, produsele din domeniile reglementate care se introduc pe piaţă
şi/sau se pun în funcţiune trebuie să poarte marcajul de conformitate
corespunzător, dacă reglementările tehnice aplicabile prevăd aplicarea acestui
marcaj.
(2) Producătorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de introducerea pe piaţă
şi/sau punerea în funcţiune
a produselor din domeniile reglementate, are obligaţia să asigure:
a) proiectarea şi realizarea produselor, respectând
cerinţele esenţiale;
b) întocmirea şi deţinerea dosarului tehnic, în
forma, scopul şi pe perioada prevăzute de reglementările tehnice, după caz;
c) aplicarea procedurilor pentru evaluarea
conformităţii produselor cu cerinţele esenţiale, prevăzute de reglementările tehnice;
d) întocmirea declaraţiei de conformitate EC,
deţinerea rapoartelor de încercare, a certificatelor sau a altor documente ce
atestă conformitatea, după caz;
e) aplicarea marcajului CE, după caz.
Art. 11. - In cazul în care nici producătorul, nici reprezentantul
autorizat al acestuia nu are domiciliul sau sediul în România ori într-un stat
membru al Uniunii Europene, responsabilitatea privind deţinerea documentelor ce
atestă conformitatea şi prezentarea acestor documente, la cererea organelor de
control, revine importatorului.
Art. 12. - Conformitatea produselor cu cerinţele
esenţiale este atestată prin declaraţia de conformitate EC întocmită de
producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, rapoartele de
încercare, certificatele ori alte documente care atestă conformitatea, emise de
laboratoare, respectiv de organisme de certificare sau de inspecţie, alese de
producător, conform procedurilor de evaluare, şi prin marcajul CE, potrivit
reglementărilor tehnice aplicabile.
Art. 13. - Evaluarea conformităţii
produselor din domeniile reglementate cu cerinţele esenţiale prevăzute în
reglementările tehnice se face de către organisme desemnate sau, după caz,
notificate, conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor tehnice
aplicabile.
Art. 14. - Cerinţele minime ce
trebuie îndeplinite de laboratoarele de încercări şi organismele de certificare
sau de inspecţie, pentru a fi recunoscute în vederea desemnării şi, după caz, a
notificării, sunt:
a) disponibilitate de personal şi echipamente;
b) independenţă şi
imparţialitate în relaţiile directe şi indirecte;
c) personal competent tehnic pentru evaluarea
conformităţii;
d) asigurarea confidenţialităţii, păstrarea
secretului profesional şi integritatea;
e) deţinerea unei asigurări de răspundere civilă,
pentru cazul în care răspunderea nu revine statului prin lege.
Art. 15. - Organismele desemnate şi, după caz,
notificate trebuie să îndeplinească permanent toate cerinţele iniţiale care au
stat la baza deciziei privind desemnarea şi, respectiv,
notificarea.
Art. 16. - Organismele recunoscute trebuie să fie în
prealabil acreditate.
Art. 17. - (1) Pot fi desemnate şi, după caz,
notificate de autorităţile competente numai organisme recunoscute;
recunoaşterea organismelor se atestă prin emiterea certificatului de
recunoaştere.
(2) Certificatul de recunoaştere conţine minimum
următoarele informaţii:
a) denumirea autorităţii competente care a decis
recunoaşterea;
b) datele de identificare a organismului recunoscut;
c) datele de identificare a reglementării tehnice în
baza căreia este recunoscut laboratorul sau organismul;
d) sarcinile specifice, în legătură cu evaluarea
conformităţii, pe care laboratorul sau organismul dovedeşte că este capabil şi
competent tehnic să le realizeze;
e) data emiterii.
Art. 18. - (1) Organismele se consideră desemnate şi
acţionează conform prevederilor reglementărilor tehnice, de la data intrării în
vigoare a ordinului conducătorului autorităţii competente prin care se aprobă
organismele respective.
(2) Organismele se consideră notificate şi acţionează
conform prevederilor reglementărilor tehnice, ulterior datei la care s-a
realizat notificarea, conform procedurii Uniunii Europene.
Art. 19. - (1) Procedurile pentru evaluarea conformităţii depind de gradul de complexitate al produsului şi de riscul
estimat la utilizarea acestuia.
(2) Reglementarea tehnică prevede pentru fiecare
categorie de produse dintr-un domeniu reglementat una sau mai multe proceduri
pentru evaluarea conformităţii; procedura pentru evaluarea conformităţii este
formată din unul sau o combinaţie adecvată a următoarelor module:
a) modulul A - controlul intern;
b) modulul B - examinarea de tip;
c) modulul C - conformitatea cu tipul;
d) modulul D - asigurarea calităţii producţiei;
e) modulul E - asigurarea calităţii produsului;
f) modulul F - verificarea produsului;
g) modulul G - verificarea unităţii de produs;
h) modulul H - asigurarea totală a calităţii.
(3) In situaţia în care, din motive întemeiate,
procedurile prevăzute la alin. (2) nu pot fi aplicate unei categorii de produse
dintr-un domeniu reglementat, evaluarea conformităţii acestora se realizează
conform prevederilor reglementării tehnice aplicabile.
Art. 20. - (1) Marcajul CE se aplică conform reglementărilor
tehnice aplicabile produsului, în mod vizibil, uşor lizibil şi de neşters,
direct pe produs, pe instrucţiunile ce însoţesc produsul sau pe o placă de
marcaj ataşată produsului, astfel încât să nu poată fi detaşată. In situaţia în
care acest lucru nu este posibil sau în cazul în care nu există cerinţe în
acest sens, ţinând cont de natura produsului, marcajul CE se aplică pe ambalaj,
dacă este cazul, şi pe documentele ce însoţesc produsul, dacă reglementarea
tehnică prevede astfel de documente.
(2) In situaţia în care unui
produs îi sunt aplicabile mai multe reglementări tehnice care prevăd aplicarea
marcajului de conformitate, marcajul de conformitate semnifică conformitatea
produsului cu toate prevederile aplicabile din aceste reglementări.
Art. 21. - Marcajul CE este urmat, dacă este cazul, de numărul de
identificare a organismului notificat care a evaluat conformitatea potrivit prevederilor reglementărilor tehnice
aplicabile produsului.
Art. 22. - Este interzisă aplicarea de marcaje care pot
fi confundate cu marcajele de conformitate prevăzute de prezenta lege.
CAPITOLUL IV
Desemnarea şi notificarea
Art. 23. - (1) Autorităţile competente desemnează
dintre organismele recunoscute acele organisme care realizează sarcini
specifice în legătură cu evaluarea conformităţii în domeniul reglementat,
conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor tehnice.
(2) Pentru fiecare domeniu reglementat autorităţile
competente stabilesc în mod clar în ordinele de aprobare a organismelor
desemnate reglementarea tehnică în baza căreia urmează să activeze organismele
ce fac obiectul desemnării, denumirea completă şi adresa sediului organismului
şi sarcinile specifice în legătură cu evaluarea conformităţii, identificabile
în reglementarea tehnică, pentru fiecare organism.
(3) Ordinele prevăzute la alin. (2) se actualizează
ori de câte ori este necesar.
Art. 24. - (1) Autorităţile competente notifică
organisme desemnate conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor
tehnice, de la data intrării în vigoare a PECA pentru domeniul reglementat în
care organismele respective au fost desemnate. In situaţia în care un astfel de
protocol nu este încheiat, autorităţile competente notifică organisme desemnate
de la data aderării României la Uniunea Europeană.
(2) In situaţia în care o reglementare tehnică prevede
cerinţa de notificare a unor organisme, autorităţile competente vor emite
ordine distincte pentru desemnarea organismelor care se notifică, cu
respectarea prevederilor art. 23.
(3) Autorităţile competente
solicită la Comisia Europeană, anterior actului de notificare prevăzut la alin.
(1), atribuirea numărului de identificare prevăzut la art. 21, pentru fiecare
organism ce se va notifica.
(4) De la termenele prevăzute la alin. (1) se acceptă
şi se recunosc rapoartele de încercări şi certificatele de evaluare a
conformităţii, emise de către orice organism notificat din Uniunea Europeană.
Art. 25. - (1) In situaţia în care organismul desemnat
sau, după caz, cel notificat nu mai îndeplineşte cumulativ cerinţele care au
stat la baza deciziei privind desemnarea ori, după caz, notificarea,
autorităţile competente retrag desemnarea şi, respectiv, notificarea.
(2) Retragerea desemnării sau, după caz, a notificării
nu afectează valabilitatea rapoartelor de încercări, a certificatelor sau a
altor documente care atestă conformitatea, emise de către organismul în cauză
anterior acestei decizii. Rapoartele de încercări, certificatele sau alte
documente îşi pierd valabilitatea şi se retrag numai dacă se dovedeşte că
această măsură trebuie întreprinsă.
CAPITOLUL V
Supravegherea pieţei
Art. 26. - Supravegherea pieţei este în
responsabilitatea şi în subordonarea autorităţilor competente, care asigură un
sistem eficient şi efectiv de supraveghere şi control atât pentru produsele din
domeniile reglementate, cât şi pentru evaluarea conformităţii produselor din
aceste domenii.
Art. 27. - Autorităţile competente nominalizează
organele de control în reglementările tehnice.
Art. 28. - (1) Organele de control trebuie să deţină
resursele şi autoritatea necesare pentru exercitarea activităţilor de
supraveghere a pieţei, să asigure competenţa şi integritatea profesională a
personalului lor şi să acţioneze independent şi nediscriminatoriu.
(2) Resursele necesare pentru exercitarea activităţii de supraveghere a pieţei se suportă de către
ordonatorii principali de credite cu competenţe de reglementare în domeniile
prevăzute în anexa nr. 1, în limitele fondurilor alocate anual de la bugetul de
stat.
CAPITOLUL VI
Măsuri tranzitorii
Art. 29. - (1) Se admit
introducerea pe piaţă şi/sau punerea în funcţiune şi a produselor cu marcaj CS,
aplicat conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor tehnice
aplicabile, numai până la data intrării în vigoare a PECA pentru domeniile acoperite
de reglementări tehnice aplicabile produselor respective ori până la data
aderării României la Uniunea Europeană, în situaţia în care un astfel de
protocol nu este încheiat.
(2) De la termenele prevăzute la alin. (1) produsele
din domeniile reglementate pot fi introduse pe piaţă şi/sau puse în funcţiune
numai în condiţiile în care acestea poartă marcajul CE, dacă acest marcaj de
conformitate este prevăzut de reglementările tehnice aplicabile.
(3) De la data aderării României la Uniunea Europeană
se interzice distribuirea, contra cost sau gratuită, a produselor din domeniile
reglementate, marcate cu marcajul CS. Autorităţile competente au obligaţia de a
lua măsurile necesare de retragere de pe piaţă a produselor cu marcaj CS.
Art. 30. - (1) Marcajul CS
prevăzut la art. 29 alin. (1) se aplică de către producător sau de către
reprezentantul său autorizat, persoană fizică ori juridică cu domiciliul,
respectiv cu sediul, în România.
(2) Marcajul CS este urmat, dacă este cazul, de numărul
de identificare al organismului înregistrat în Registrul organismelor
recunoscute, care a evaluat conformitatea, conform prevederilor prezentei legi
şi ale reglementărilor tehnice aplicabile produsului.
Art. 31. - Evaluarea conformităţii produselor prevăzute
la art. 29 alin. (1) se realizează de către laboratoare de încercări, organisme
de certificare sau de inspecţie, cuprinse în lista aprobată a organismelor
recunoscute, conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor tehnice
aplicabile.
Art. 32. - (1) Autorităţile competente stabilesc In
reglementările tehnice sarcinile specifice In legătură cu evaluarea
conformităţii, pe care trebuie să le realizeze organismele recunoscute cuprinse In lista prevăzută la art. 31.
(2) In perioada de tranziţie prevăzută la art. 29
alin. (1) autorităţile competente aprobă, prin ordin al conducătorului lor,
lista organismelor recunoscute care realizează sarcinile specifice privind
evaluarea conformităţii prevăzute la alin. (1).
(3) Pot fi cuprinse In lista organismelor recunoscute numai laboratoare de încercări, organisme de certificare sau de
inspecţie care respectă prevederile art. 14-17.
(4) Ordinul conducătorului autorităţii competente
care aprobă lista organismelor recunoscute prevăzute la art. 31 trebuie să
conţină informaţiile prevăzute la art. 23 alin. (2) şi, dacă este cazul,
numărul de identificare al organismului prevăzut la art. 30 alin. (2). Ordinul
se publică In Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se actualizează ori
de câte ori este necesar.
(5) Anterior emiterii
ordinului prevăzut la alin. (2), autorităţile competente solicită, dacă este
cazul, înscrierea organismelor recunoscute In Registrul organismelor
recunoscute şi atribuirea numărului de identificare prevăzut la art. 30 alin.
(2), conform prevederilor reglementărilor tehnice. Numărul de identificare
reprezintă numărul de înregistrare al organismului recunoscut In Registrul
organismelor recunoscute.
(6) Registrul organismelor recunoscute este gestionat
de autoritatea care coordonează domeniul infrastructurii calităţii şi evaluării
conformităţii produselor.
(7) Organismele cuprinse In lista aprobată a
organismelor recunoscute acţionează conform prevederilor reglementărilor
tehnice, de la data intrării In vigoare a ordinului conducătorului autorităţii
competente prevăzut la alin. (4).
(8) In situaţia în care organismul cuprins în lista
aprobată a organismelor recunoscute nu mai îndeplineşte cumulativ cerinţele
care au stat la baza deciziei privind includerea în listă, autorităţile
acţionează conform prevederilor art. 25.
Art. 33. - (1) Ordinele prevăzute la art. 32 alin. (2)
se revocă pe data intrării în vigoare a PECA, care include domeniul reglementat
în care au fost aprobate organisme recunoscute, sau la data aderării României
la Uniunea Europeană în situaţia în care un astfel de protocol nu a fost
încheiat.
(2) La termenele stabilite la alin. (1), organismele
cuprinse în lista aprobată a organismelor recunoscute pot fi desemnate şi, după
caz, notificate de autoritatea competentă, conform prevederilor art. 23 şi,
respectiv, ale art. 24.
Art. 34. - Inainte de introducerea pe piaţă sau punerea
în funcţiune a produselor cu marcaj CS, producătorul sau reprezentantul
autorizat al acestuia are obligaţia de a asigura realizarea cerinţelor
prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. a) - d) şi marcarea produselor cu
respectarea prevederilor art. 20.
Art. 35. - Pentru produsele cu marcaj CS, în cazul în
care nici producătorul, nici reprezentantul autorizat al acestuia nu are
domiciliul sau sediul în România, responsabilităţile prevăzute la art. 11
revin importatorului.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 36. - Incălcarea prevederilor prezentei legi
atrage răspunderea materială, civilă, contravenţională sau penală, după caz, a
celor vinovaţi.
Art. 37. - (1) Constituie contravenţii,
dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale,
să constituie infracţiuni, următoarele fapte şi se sancţionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit.
a), cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), retragerea de pe piaţă
şi/sau interzicerea utilizării şi introducerii pe piaţă a produselor
neconforme.
b) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit.
b), c) sau d), art. 11 ori ale art. 20, cu amendă de la 2.500 lei (RON) la
5.000 lei (RON) şi interzicerea comercializării până la o dată stabilită de
organul de control împreună cu producătorul, reprezentantul autorizat al
acestuia sau cu importatorul, după caz, pentru eliminarea neconformităţilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) lit. e), cu amendă de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei
(RON), retragerea de pe piaţă şi/sau interzicerea introducerii pe piaţă a
produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amendă de la
5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON) şi retragerea certificatului de
recunoaştere;
e) nerespectarea prevederilor art. 29 se sancţionează
cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON) şi retragerea de pe piaţă a
produselor cu marcaj CS.
(2) Sancţiunile prevăzute în prezenta lege se aplică
de către organul de control.
(3) Cuantumul amenzilor va fi reactualizat prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 38. - Contravenţiilor prevăzute la art. 37 alin.
(1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 39. - Ministerul Economiei şi Comerţului este
autoritatea care coordonează domeniul infrastructurii calităţii şi evaluării
conformităţii produselor. In acest scop în cadrul Ministerului Economiei şi
Comerţului se înfiinţează o structură corespunzătoare.
Art. 40. - (1) In termen de 3 luni de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, Ministerul Economiei şi Comerţului va elabora
norme metodologice de aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
(2) In termen de 6 luni de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Consumatorilor împreună cu Ministerul Economiei şi
Comerţului, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului vor supune spre aprobare
Guvernului modificările corespunzătoare, potrivit prevederilor prezentei legi,
ale Hotărârii Guvernului nr. 168/1997 privind regimul produselor şi serviciilor
care pot pune în pericol viaţa, sănătatea, securitatea muncii şi protecţia
mediului înconjurător, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 85 din 8 mai 1997*).
Art. 41. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta lege.
Art. 42. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 6 luni
de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi orice
dispoziţie contrară se abrogă.
ANEXA Nr. 1
DOMENII REGLEMENTATE**)
1. Echipamente de joasă tensiune
2. Recipiente sub presiune
3. Jucării
4. Produse pentru construcţii
5. Compatibilitatea
electromagnetică
6. Maşini industriale
7. Echipamente individuale de protecţie
8. Aparate de cântărit cu
funcţionare neautomată
9. Dispozitive medicale implantabile active
10. Arzătoare cu combustibili gazoşi
11. Cazane pentru apa caldă
12. Explozibili utilizaţi în scopuri civile
13. Dispozitive medicale
14. Medii potenţial explozive
15. Ambarcaţiuni de agrement
16. Ascensoare
17. Echipamente de refrigerare
18. Echipamente sub presiune
19. Dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro
20. Echipamente terminale de radio şi telecomunicaţii
21. Ambalaje şi deşeuri de
ambalaje
22. Instalaţii de transport pe cablu pentru persoane
23. Interoperativitatea
sistemului de transport feroviar de mare viteză transeuropean
24. Echipamente maritime
25. Echipamente sub presiune transportabile
26. Emisiile de zgomot în mediu produse de către
echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor
27. Interoperativitatea sistemului de transport
feroviar convenţional transeuropean
28. Mijloace de măsurare
*) Hotărârea Guvernului nr. 168/1997 a fost abrogată
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.022/2002 privind regimul produselor şi
serviciilor care pot pune în pericol viaţa, sănătatea, securitatea muncii şi
protecţia mediului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
711 din 30 septembrie 2002. **) Lista cuprinzând domeniile reglementate va fi
completată, după caz, prin hotărâre a Guvernului.
ANEXA Nr. 2
MARCAJUL CS
Marcajul de conformitate CS este format din
literele C şi S, cu forma prezentată în figura următoare:
NOTĂ:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman, corp 36;
- diametrul cercului - 0 20 mm;
- litera „C" simbolizează cerinţa esenţială;
- litera „S" simbolizează securitate.
In cazul în care marcajul
trebuie să fie mărit sau micşorat, este necesar să se respecte proporţiile
prezentate în figura de mai sus.
Componentele C şi S ale marcajului de conformitate CS
trebuie să aibă aceeaşi dimensiune pe verticală, dar aceasta nu trebuie să fie
mai mică de 5 mm.
ANEXA Nr. 3
MARCAJUL CE
Marcajul de conformitate CE constă din
iniţialele „CE" având următoarea formă:
In cazul în care marcajul trebuie să fie mărit sau
micşorat, este necesar să se respecte proporţiile prezentate în figura de mai sus.
Componentele C şi E ale marcajului de conformitate CE
trebuie să aibă aceeaşi dimensiune pe verticală, dar aceasta nu trebuie să fie
mai mică de 5 mm.