Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 61 din 30 octombrie 1974

cu privire la desfasurarea activitatilor in domeniul nuclear din Republica Socialista Romania

ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 136 din  2 noiembrie 1974


SmartCity3


                   EXPUNERE DE MOTIVE
    In Republica Socialista Romania, activitatea de introducere, de dezvoltare si de folosire a energiei nucleare si tehnicilor nucleare in economie si in viata sociala, de promovare si dezvoltare a cercetarii stiintifice si de industrializare a rezultatelor acesteia, este destinata sa aduca o contributie importanta la infaptuirea politicii partidului si statului nostru de ridicare permanenta a nivelului de trai, material si spiritual al poporului, de asigurare a progresului economic si social-cultural al intregii tari.
    Desfasurarea unor activitati din domeniul nuclear implica prin natura lor anumite riscuri legate de posibilitatea de iradiere sau de contaminare cu substante radioactive a personalului ocupat profesional in activitati nucleare sau a populatiei, precum si de contaminare a mediului inconjurator si a bunurilor materiale.
    In vederea promovarii activitatilor de folosire, in scopuri pasnice, a energiei nucleare si desfasurarii acestora in conditii de securitate nucleara, de protectie a personalului ocupat profesional, a populatiei si a mediului inconjurator, impotriva radiatiilor nucleare, s-a adoptat legea alaturata.
    Prezenta lege cuprinde dispozitii menite sa asigure introducerea, dezvoltarea si folosirea energiei nucleare si a tehnicilor nucleare in economie si in viata sociala, dezvoltarea cercetarii stiintifice in acest domeniu si industrializarea rezultatelor acesteia, pe baza unui program nuclear national.
    Legea reglementeaza autorizarea activitatilor instalatiilor si personalului care lucreaza in domeniul nuclear si stabileste masuri privind supravegherea sistematica a poluarii radioactive a mediului inconjurator si pentru tinerea evidentei materialelor radioactive aflate pe teritoriul tarii. In acest context se prevad, de asemenea, si masurile necesare in vederea evitarii introducerii, pentru uzul populatiei, de materiale sau produse finite de orice fel continind substante radioactive care depasesc nivelul maxim admis pentru populatie.
    In scopul limitarii consecintelor pentru populatie si mediul inconjurator, in cazuri de accident nuclear, legea prevede masuri menite sa previna sau sa limiteze efectele unor accidente nucleare.
    Tinind seama ca activitatile nucleare se desfasoara in conditii deosebite, legea prevede pentru personalul ocupat profesional in activitati nucleare, in functie de marimea riscului, unele drepturi privind programul de lucru, concediul, retributia tarifara, incadrarea in grupe de munca in vederea acordarii pensiei pentru limita de virsta sau invaliditate, echipamentul de protectie etc.

    Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    In Republica Socialista Romania intreaga activitate din domeniul nuclear se desfasoara in concordanta cu cerintele constructiei societatii socialiste multilateral dezvoltate, in scopul ridicarii permanente a nivelului de trai material si spiritual al poporului, al progresului economic si social-cultural al tarii.
    Art. 2
    Statul promoveaza folosirea energiei nucleare in scopuri pasnice, introducerea si dezvoltarea tehnicilor nucleare in economie si in viata sociala, dezvoltarea cercetarii stiintifice, industrializarea rezultatelor acesteia, precum si colaborarea internationala in acest domeniu, asigurind, in acest scop, mijloacele materiale si umane necesare.
    Art. 3
    Statul roman, avind in permanenta grija fata de om si de bunurile materiale, acorda o atentie deosebita aplicarii si perfectionarii ansamblului de masuri destinat sa asigure desfasurarea activitatilor din domeniul nuclear, in conditii de securitate nucleara.
    Art. 4
    In Republica Socialista Romania, activitatile din domeniul nuclear se desfasoara pe baza programului nuclear national si a planului national unic de dezvoltare economico-sociala.
    Art. 5
    In Republica Socialista Romania desfasurarea activitatilor din domeniul nuclear se realizeaza sub indrumarea si controlul statului si este supusa regimului de autorizare in cazurile si in conditiile prevazute de prezenta lege.
    Art. 6
    Sint supuse prevederilor prezentei legi activitatile din domeniul nuclear care cuprind:
    a) cercetarea stiintifica, elaborarea si aplicarea tehnicilor nucleare in economie si in viata sociala;
    b) prospectarea, explorarea, exploatarea, producerea, utilizarea, transportul si depozitarea de materiale radioactive si de materiale de interes nuclear;
    c) proiectarea de instalatii nucleare;
    d) construirea, experimentarea si exploatarea de instalatii nucleare, precum si modificari sau reparatii capitale ale acestora;
    e) aprovizionarea, desfacerea, detinerea, transferul, tranzitul, importul si exportul de materiale radioactive si de instalatii nucleare, precum si de materiale de interes nuclear;
    f) evidenta si controlul materialelor radioactive si instalatiilor nucleare, precum si ale materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul Republicii Socialiste Romania;
    g) pregatirea si specializarea cadrelor;
    h) relatiile si cooperarile internationale.
    Art. 7
    Organul central al administratiei de stat care asigura infaptuirea politicii partidului si statului in domeniul nuclear este Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara.
    In indeplinirea atributiilor sale, Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara colaboreaza cu ministerele si celelalte organe centrale ale administratiei de stat.
    Art. 8
    Ministerele si celelalte organe centrale ale administratiei de stat, tinind seama de progresul stiintei si de nevoile economiei nationale, sint obligate sa ia, fiecare in ramura sau domeniul sau de activitate, masuri pentru folosirea energiei nucleare, introducerea si dezvoltarea tehnicilor nucleare, precum si masuri pentru asigurarea conditiilor de desfasurare a acestor activitati.
    Art. 9
    In sensul prezentei legi se inteleg prin:
    a) materie prima nucleara - uraniu ori toriu sau orice combinatie a acestora, in orice forma fizica sau chimica; zacamintele care contin cel putin 0,03% in greutate uraniu, toriu sau orice combinatie a acestora; nu se includ materialele fisionabile speciale;
    b) material fisionabil special - plutoniu, uraniu-233, uraniu imbogatit in izotopul 233 sau in izotopul 235; orice material imbogatit artificial cu oricare dintre izotopii mentionati anterior; nu se include materia prima nucleara;
    c) material radioactiv - orice material, in orice stare de agregare, care prezinta fenomenul de radioactivitate, inclusiv deseurile radioactive;
    d) materiale de interes nuclear - alte materiale care, datorita unor proprietati nucleare specifice, sint de interes deosebit pentru domeniul nuclear, stabilite prin hotariri ale Consiliului de Ministri;
    e) radiatie nucleara - oricare dintre urmatoarele radiatii: alfa, beta, gama, X, laser, neutroni, electroni si protoni de mare energie sau alte particule atomice; nu se includ undele radio, radiatiile vizibile, infrarosii si ultraviolete;
    f) instalatie nucleara - generatorii de radiatii nucleare; instalatia, aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza sau, in general, contine materiale radioactive;
    g) accident nuclear - eveniment nuclear care afecteaza instalatia si provoaca iradierea sau contaminarea populatiei sau mediului inconjurator peste limitele permise de normele in vigoare;
    h) securitate nucleara - ansamblul de masuri tehnice si organizatorice destinate sa asigure functionarea instalatiilor nucleare in conditii de siguranta, sa previna si sa limiteze deteriorarea acestora si sa asigure protectia personalului ocupat profesional, a populatiei, mediului inconjurator si bunurilor materiale impotriva iradierii sau contaminarii radioactive;
    i) evidenta materialelor radioactive si a celor de interes nuclear - ansamblul de masuri care se iau in cadrul sistemului national de evidenta si control al materialelor radioactive, al celor de interes nuclear, precum si al instalatiilor nucleare pe care le contin, in scopul obtinerii informatiilor privind calitatea, cantitatea si miscarea acestora.

    CAP. 2
    Autorizarea in domeniul nuclear

    Art. 10
    Activitatile prevazute la art. 6 lit. a), b), d) si e) pot fi desfasurate numai in baza unei autorizatii eliberate de Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara in acest scop.
    Autorizatia se elibereaza la cererea unitatilor care desfasoara activitati nucleare din cele prevazute la alineatul precedent, daca sint respectate de catre solicitant prevederile normelor ce au in vedere asigurarea securitatii instalatiilor si protectia personalului ocupat profesional, a populatiei, mediului inconjurator si a bunurilor materiale impotriva radiatiilor nucleare.
    Autorizatia se elibereaza numai pentru persoane juridice.
    Art. 11
    Activitatile care implica folosirea de materiale radioactive si instalatii nucleare pot fi exercitate, pe baza de permis, de catre personalul care indeplineste conditiile de pregatire profesionala si de stare a sanatatii corespunzatoare desfasurarii acestor activitati.
    Permisul de exercitare a acestor activitati se acorda de catre Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, la cererea titularilor de autorizatie, daca activitatile nucleare pot afecta securitatea instalatiilor, protectia personalului care desfasoara aceste activitati, a populatiei, mediului inconjurator si bunurilor materiale si de catre titularii de autorizatie, in celelalte cazuri, in conformitate cu normele elaborate de Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara in acest scop.
    Art. 12
    Autorizatiile prevazute la art. 10 si permisele prevazute la art. 11 se elibereaza pe o perioada determinata. Dreptul dobindit pe baza acestora nu poate fi transmis fara acordul organului emitent.
    Art. 13
    Autorizatiile prevazute la art. 10 si permisele prevazute la art. 11 pot fi suspendate sau retrase de catre organul emitent, din proprie initiativa sau la sesizarea organelor de control, in cazul in care:
    a) nu sint respectate intocmai prevederile continute in acestea;
    b) nu sint indeplinite masurile dispuse de organele de control de specialitate, conform normelor in vigoare;
    c) apar situatii noi din punct de vedere tehnic sau de alta natura, necunoscute la eliberarea autorizatiei sau permisului, ori neprevazute in norme, care pot afecta securitatea nucleara.
    Art. 14
    Introducerea in circuitul economic si social, in vederea utilizarii sau consumului de catre populatie, a produselor care au fost supuse iradierii sau in care au fost introduse materiale radioactive, precum si utilizarea pentru diagnostic si tratament medical a radionuclizilor, a surselor de radiatii si a produselor farmaceutice care contin materiale radioactive, se autoriza de catre Ministerul Sanatatii, care elaboreaza norme in acest scop.
    Cererea de autorizare se face de catre unitatea socialista de stat in cadrul careia se desfasoara activitatile prevazute la acest articol.
    Art. 15
    Autorizarea in domeniul nuclear prevazuta la art. 10 nu exclude celelalte autorizari prevazute de lege.

    CAP. 3
    Obligatiile titularilor de autorizatie si ale persoanelor fizice care desfasoara activitati din domeniul nuclear

    Art. 16
    Titularii de autorizatii sint obligati:
    a) sa asigure ca activitatile nucleare pe care le desfasoara sa se realizeze cu respectarea normelor legale si a standardelor in vigoare;
    b) sa urmareasca ca la toate fazele de conceptie si realizare a instalatiilor nucleare sa fie prevazute si aplicate masurile privind securitatea nucleara, protectia personalului, a populatiei, a mediului inconjurator si a bunurilor materiale, precum si tinerea evidentei materialelor radioactive si a celor de interes nuclear, pentru instalatiile pe care urmeaza sa le exploateze;
    c) sa tina, pe intreaga durata de valabilitate a autorizatiei, o evidenta stricta a materialelor radioactive si a materialelor de interes nuclear pe care le detin, sa le asigure impotriva degradarii, raspindirii accidentelor, pierderii sau sustragerii si sa comunice periodic Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara situatia acestora in conditiile fixate de acesta; in caz de pierdere sau sustragere, titularul de autorizatie va anunta de indata Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara si organul de militie pe a carui raza teritoriala a avut loc pierderea sau sustragerea materialelor radioactive a materialelor de interes nuclear;
    d) sa anunte de indata organul ierarhic superior si comitetul executiv al consiliului popular judetean sau al municipiului Bucuresti, pe a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea, asupra accidentului nuclear ce a avut loc la instalatia proprie si sa participe la localizarea si inlaturarea urmarilor provocate de accident, in conformitate cu planul de interventie elaborat potrivit legii.
    Art. 17
    Expeditorul de materiale radioactive este obligat sa asigure conservarea si ambalajul corespunzator in conformitate cu prevederile normelor de transport si sa incunostinteze, in prealabil, transportatorul si destinatarul asupra proprietatilor specifice ale materialelor radioactive expediate, asupra pericolelor pe care le prezinta acestea pentru mediu si populatie, precum si a conditiilor de transport, potrivit prevederilor legale.
    Art. 18
    Conducerile statiilor din reteaua de supraveghere a radioactivitatii mediului inconjurator sint obligate, ori de cite ori constata depasirea nivelului de radioactivitate stabilit prin norme, sa anunte organul ierarhic superior si comitetul executiv al consiliului popular al judetului sau al municipiului Bucuresti, pe a carui raza teritoriala functioneaza, care vor lua, de indata, masurile ce se impun.
    Art. 19
    In vederea pastrarii calitatii mediului inconjurator, titularii de autorizatii sint obligati sa ia masuri ca radioactivitatea efluentilor de orice fel, rezultati din activitatile nucleare pe care le desfasoara, sa fie cit mai redusa si sa asigure respectarea normelor elaborate in acest scop.
    Art. 20
    Unitatile care in activitatea lor extrag sau prelucreaza substante minerale utile, care in zacamint sint asociate cu materii prime nucleare sau in fluxul tehnologic de prelucrare sint susceptibile de a deveni radioactive, vor lua masuri de verificare a produselor pe care le obtin pentru a constata daca acestea prezinta o concentratie de substante radioactive sau o radioactivitate care sa depaseasca, la un moment dat, limitele permise de norme. In cazul in care aceste produse prezinta concentratii de substante radioactive sau radioactivitate peste limitele prevazute de norme, activitatile din care rezulta aceste produse sint supuse regimului de autorizare in domeniul nuclear.
    Art. 21
    Titularii de autorizatii, precum si persoanele fizice carora li s-au incredintat materiale radioactive si instalatii nucleare, nu au dreptul sa le foloseasca in alte scopuri ori sa efectueze cu ele alte operatii decit cele stabilite pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu legate de activitatile autorizate.

    CAP. 4
    Controlul activitatilor din domeniul nuclear

    Art. 22
    Controlul activitatilor din domeniul nuclear, care se desfasoara pe teritoriul Republicii Socialiste Romania, se efectueaza de Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, de ministere si de celelalte organe de stat care, potrivit prezentei legi, au atributii in acest scop.
    Art. 23
    Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara controleaza in principal:
    a) indeplinirea prevederilor programului nuclear national si a unor prevederi din planul national unic de dezvoltare economico-sociala privind activitatile din domeniul nuclear, al fizicii in general si din domeniile conexe energiei nucleare;
    b) folosirea eficienta a potentialului de cercetare stiintifica aferenta domeniului nuclear, al fizicii in general si din domeniile conexe energiei nucleare si aplicarea in productie a rezultatelor cercetarii stiintifice;
    e) elaborarea si aplicarea tehnicilor nucleare in industrie, agricultura, biologie, medicina si in alte sectoare de activitate;
    d) asigurarea bazei de materii prime nucleare necesare realizarii programului nuclear national si utilizarea rationala a materialelor radioactive si a celor de interes nuclear;
    e) experimentarea si exploatarea de instalatii nucleare precum si modificari ale acestora;
    f) asigurarea si aplicarea masurilor tehnice de securitate a materialelor radioactive si a instalatiilor nucleare;
    g) modul de fundamentare tehnica si economica a investitiilor din domeniul nuclear;
    h) evidenta materialelor radioactive si a instalatiilor nucleare, precum si a materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul Republicii Socialiste Romania;
    i) importul, exportul si tranzitul materialelor radioactive si al instalatiilor nucleare, precum si al materialelor de interes nuclear;
    j) pregatirea, specializarea si perfectionarea cadrelor necesare domeniului nuclear.
    In efectuarea controlului, Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara colaboreaza cu ministerele si celelalte organe centrale. Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara informeaza Consiliul de Ministri asupra principalelor aspecte rezultate in urma acestui control.
    Art. 24
    Ministerul Sanatatii, prin organele sale de specialitate, controleaza in principal:
    a) modul in care se asigura masurile pentru determinarea radioactivitatii bunurilor destinate utilizarii sau consumului public, care in procesul tehnologic au fost supuse iradierii sau contin substante radioactive, precum si a bunurilor destinate populatiei, care in timpul functionarii sau utilizarii genereaza radiatii ionizante;
    b) gradul de contaminare a efluentilor radioactivi deversati in emisar sau in atmosfera;
    c) gradul de contaminare radioactiva a produselor alimentare pe intregul circuit alimentar si a surselor de apa potabila;
    d) starea de sanatate a personalului expus profesional.
    Art. 25
    Consiliul National al Apelor controleaza modul de supraveghere a radioactivitatii mediului inconjurator.
    Art. 26
    Organele de control al activitatii din domeniul nuclear prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege au acces, potrivit legii, in toate locurile unde se desfasoara activitati din domeniul nuclear, putind fi insotite, daca necesitatile o impun, de experti si specialisti delegati in acest scop.
    Art. 27
    Organizatiile care desfasoara activitati in domeniul nuclear sint obligate sa prezinte actele, datele si informatiile in legatura cu activitatile nucleare pe care le desfasoara, cerute de organele de control; de asemenea, sint obligate sa desemneze personalul corespunzator care sa asiste la efectuarea controlului, sa dea lamuririle necesare si sa respecte indicatiile de specialitate date de organele de control, in conformitate cu normele legale.
    Art. 28
    Organele de control al activitatilor din domeniul nuclear sint obligate, in cazurile cind constata situatiile prevazute la art. 13, sa propuna organului emitent sa suspende sau sa retraga autorizatia sau permisele eliberate.
    Organele de control pot dispune suspendarea temporara a activitatii in cazul in care continuarea activitatii poate afecta securitatea personalului, a populatiei, mediului inconjurator si bunurilor materiale.
    Art. 29
    Controlul activitatilor nucleare din domeniul nuclear prevazut la acest capitol nu exclude orice alt control prevazut de lege.

    CAP. 5
    Supravegherea starii de sanatate a personalului expus profesional in domeniul nuclear, a populatiei si a mediului inconjurator

    Art. 30
    Ministerul Sanatatii asigura supravegherea starii de sanatate a personalului expus profesional, a conditiilor de igiena din unitatile cu activitati nucleare si a influentei activitatilor nucleare asupra sanatatii populatiei, produselor alimentare pe intregul circuit alimentar si asupra surselor de apa potabila.
    Art. 31
    Consiliul National al Apelor asigura activitatea de supraveghere a radioactivitatii mediului inconjurator pe intreg teritoriul Republicii Socialiste Romania, printr-o retea de statii, care se organizeaza cu avizul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara,  Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Sanatatii si Consiliului National pentru Protectia Mediului Inconjurator.
    Art. 32
    Ministerul Sanatatii si Consiliul National al Apelor informeaza, trimestrial si ori de cite ori este necesar, Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara si Ministerul Apararii Nationale asupra celor constatate in activitatea de supraveghere exercitata in conformitate cu art. 30 si art. 31 si colaboreaza cu acestea in vederea stabilirii masurilor ce se impun.

    CAP. 6
    Raspunderea civila pentru pagubele nucleare

    Art. 33
    Titularul de autorizatie raspunde exclusiv, independent de culpa sa, pentru pagubele pricinuite de un accident nuclear survenit in instalatia sa ori in cursul unui transport efectuat din dispozitia sa, accident care a avut ca urmare decesul, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii vreunei persoane, distrugerea, degradarea ori imposibilitatea temporara de folosire a vreunui bun.
    Art. 34
    Pagubele pricinuite de un accident nenuclear impreuna cu unul nuclear, in masura in care ele nu pot fi separate, se considera in intregime pricinuite de un accident nuclear.
    Art. 35
    Daca pagubele nucleare angajeaza raspunderea mai multor titulari de autorizatie, acestia raspund proportional fiecare in masura in care au contribuit la producerea pagubelor nucleare. In cazul in care nu se poate stabili masura in care fiecare a contribuit la provocarea pagubelor, despagubirea se suporta in parti egale.
    Art. 36
    Titularul de autorizatie nu raspunde de pagubele pricinuite de un accident nuclear daca acesta este urmarea directa a unor acte de conflict armat sau calamitati cu caracter catastrofal.
    Art. 37
    Cuantumul maxim al raspunderii titularului de autorizatie care desfasoara activitati din domeniul nuclear ce pot produce un accident nuclear este de 80 milioane lei pentru fiecare accident.
    Consiliul de Ministri stabileste, la propunerea ministerelor sau altor organe centrale ale administratiei de stat in subordinea carora se afla titularul de autorizatie, cu avizul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara, cuantumul maxim al raspunderii, in limitele prevazute la alineatul precedent, pentru fiecare titular de autorizatie.
    In aceasta suma nu se cuprind dobinzile si cheltuielile de judecata.
    Titularul de autorizatie este obligat sa incheie si sa mentina o asigurare de raspundere civila sau sa-si asigure orice alta garantie financiara pentru garantarea plafonului stabilit potrivit prezentului articol.
    Art. 38
    Dreptul la actiune in repararea pagubei provocate de un accident nuclear, potrivit prezentei legi, se prescrie prin implinirea unui termen de 10 ani. Termenul de prescriere incepe sa curga de la data la care victima pagubei nucleare a avut sau ar fi putut sa aiba cunostinta de aceasta paguba si de titularul de autorizatie raspunzator.
    Victima care a obtinut o despagubire conform prezentului capitol poate sa formuleze o noua pretentie daca s-a produs o agravare a pagubei inauntrul sau dupa expirarea termenului prevazut in alineatul precedent.

    CAP. 7
    Sanctiuni

    Art. 39
    Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea materiala, disciplinara, administrativa, penala sau civila, dupa caz.
    Art. 40
    Constituie contraventii, daca nu au fost savirsite in astfel de conditii incit, potrivit legii, sint considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
    a) introducerea in circuitul economic si social in vederea utilizarii sau consumului de catre populatie a produselor care au fost supuse iradierii sau in care au fost introduse materiale radioactive, precum si utilizarea pentru diagnostic si tratament medical a radionuclizilor, surselor de radiatii si a produselor farmaceutice care contin materiale radioactive, fara autorizatia prevazuta in art. 14;
    b) neanuntarea, de indata, a organului ierarhic superior, a comitetului executiv al consiliului popular judetean sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti, pe a carui raza teritoriala functioneaza instalatia, asupra accidentului nuclear, potrivit art. 16 lit. d);
    c) neluarea masurilor de verificare a concentratiei de substante radioactive sau a nivelului de radioactivitate a produselor, potrivit art. 20;
    d) folosirea materialelor radioactive sau a instalatiilor nucleare incredintate, in alte scopuri sau pentru alte operatii decit cele stabilite pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu;
    e) exercitarea de activitati nucleare fara permis eliberat de catre organele prevazute la art. 11.
    Contraventiile prevazute la lit. a), b) si c) se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 3.000 lei, iar contraventiile de la lit. d) si e) se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 2.000 lei.
    Art. 41
    Contraventiile prevazute la art. 40 lit. a) se constata si amenda se aplica de organele de control anume imputernicite ale Ministerului Sanatatii, iar cele prevazute la lit. b), c), d) si e), de catre organele de control anume imputernicite ale Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara.
    Art. 42
    Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face plingere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia; plingerea, insotita de copia procesului-verbal, se depune la organul din care face parte agentul constatator, care o inainteaza judecatoriei in a carei raza teritoriala a fost savirsita contraventia, spre solutionare.
    Art. 43
    Dispozitiile art. 40, 41 si 42 se completeaza cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
    Art. 44
    Prelucrarea, fabricarea, detinerea, transportul, folosirea sau orice operatie privind circulatia materialelor radioactive, fara drept, se pedepseste potrivit art. 280 din Codul penal.
    Art. 45
    Exercitarea fara drept a unei activitati din domeniul nuclear, pentru care prezenta lege cere autorizatie, ori exercitarea acesteia in alte conditii decit cele legale, se sanctioneaza potrivit legii penale.

    CAP. 8
    Dispozitii finale

    Art. 46
    In functie de marimea riscului pe care il prezinta activitatile din domeniul nuclear pentru personalul din unitatile care desfasoara aceste activitati si pentru diminuarea efectelor nocive ale radiatiilor nucleare si refacerea capacitatii de munca, personalul care desfasoara activitati din domeniul nuclear poate beneficia, in mod diferentiat, pe categorii de locuri de munca, de spor la retributia tarifara, program de munca redus, concediu suplimentar de odihna, incadrare in grupele I si II de munca in vederea acordarii pensiei pentru limita de virsta sau a pensiei de invaliditate, echipament de protectie, antidot si cura sanatoriala, potrivit legii.
    Incadrarea locurilor de munca in categoriile mentionate la alineatul precedent se stabileste de ministerele si de celelalte organe centrale interesate, cu avizul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara si al Ministerului Muncii.
    Art. 47
    Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, Ministerul Sanatatii si Consiliul National al Apelor vor emite norme privind asigurarea securitatii instalatiilor nucleare, protectiei personalului ocupat profesional, a populatiei, mediului inconjurator si bunurilor materiale, impotriva radiatiilor nucleare, precum si a normelor privind evidenta si pastrarea materialelor si instalatiilor nucleare si a materialelor de interes nuclear.
    Normele prevazute in alineatul precedent sint norme republicane.
    Art. 48
    Partile din instalatiile nucleare care prin specificul lor se supun unor norme speciale si au functiunile prevazute de acestea, cum sint instalatiile de ridicat, instalatiile sub presiune, instalatiile de gaze sau altele asemenea, se supun in continuare regimului de control si autorizare prevazut de dispozitiile legale in vigoare pentru acest fel de instalatii.
    Art. 49
    Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.

    ANEXA 1

    Organele de control al activitatii din domeniul nuclear
    1. Inspectia de stat pentru controlul activitatilor nucleare din cadrul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara.
    2. Centrele sanitaro-antiepidemice judetene si al municipiului Bucuresti.
    3. Institutele de igiena si sanatate publica din Bucuresti, Cluj, Iasi si Centrul de igiena si sanatate publica din Timisoara.
    4. Inspectia de stat a apelor din cadrul Consiliului National al Apelor.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 61/1974

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 61 din 1974
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu