LEGE
Nr. 61 din 30 octombrie 1974
cu privire la desfasurarea activitatilor in domeniul nuclear din Republica
Socialista Romania
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 136 din 2 noiembrie 1974
EXPUNERE DE MOTIVE
In Republica Socialista Romania, activitatea de introducere, de dezvoltare
si de folosire a energiei nucleare si tehnicilor nucleare in economie si in
viata sociala, de promovare si dezvoltare a cercetarii stiintifice si de
industrializare a rezultatelor acesteia, este destinata sa aduca o contributie
importanta la infaptuirea politicii partidului si statului nostru de ridicare
permanenta a nivelului de trai, material si spiritual al poporului, de
asigurare a progresului economic si social-cultural al intregii tari.
Desfasurarea unor activitati din domeniul nuclear implica prin natura lor
anumite riscuri legate de posibilitatea de iradiere sau de contaminare cu
substante radioactive a personalului ocupat profesional in activitati nucleare
sau a populatiei, precum si de contaminare a mediului inconjurator si a
bunurilor materiale.
In vederea promovarii activitatilor de folosire, in scopuri pasnice, a
energiei nucleare si desfasurarii acestora in conditii de securitate nucleara,
de protectie a personalului ocupat profesional, a populatiei si a mediului
inconjurator, impotriva radiatiilor nucleare, s-a adoptat legea alaturata.
Prezenta lege cuprinde dispozitii menite sa asigure introducerea,
dezvoltarea si folosirea energiei nucleare si a tehnicilor nucleare in economie
si in viata sociala, dezvoltarea cercetarii stiintifice in acest domeniu si
industrializarea rezultatelor acesteia, pe baza unui program nuclear national.
Legea reglementeaza autorizarea activitatilor instalatiilor si personalului
care lucreaza in domeniul nuclear si stabileste masuri privind supravegherea
sistematica a poluarii radioactive a mediului inconjurator si pentru tinerea
evidentei materialelor radioactive aflate pe teritoriul tarii. In acest context
se prevad, de asemenea, si masurile necesare in vederea evitarii introducerii,
pentru uzul populatiei, de materiale sau produse finite de orice fel continind
substante radioactive care depasesc nivelul maxim admis pentru populatie.
In scopul limitarii consecintelor pentru populatie si mediul inconjurator,
in cazuri de accident nuclear, legea prevede masuri menite sa previna sau sa
limiteze efectele unor accidente nucleare.
Tinind seama ca activitatile nucleare se desfasoara in conditii deosebite,
legea prevede pentru personalul ocupat profesional in activitati nucleare, in
functie de marimea riscului, unele drepturi privind programul de lucru,
concediul, retributia tarifara, incadrarea in grupe de munca in vederea
acordarii pensiei pentru limita de virsta sau invaliditate, echipamentul de
protectie etc.
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Republica Socialista Romania intreaga activitate din domeniul nuclear se
desfasoara in concordanta cu cerintele constructiei societatii socialiste
multilateral dezvoltate, in scopul ridicarii permanente a nivelului de trai
material si spiritual al poporului, al progresului economic si social-cultural
al tarii.
Art. 2
Statul promoveaza folosirea energiei nucleare in scopuri pasnice,
introducerea si dezvoltarea tehnicilor nucleare in economie si in viata
sociala, dezvoltarea cercetarii stiintifice, industrializarea rezultatelor
acesteia, precum si colaborarea internationala in acest domeniu, asigurind, in
acest scop, mijloacele materiale si umane necesare.
Art. 3
Statul roman, avind in permanenta grija fata de om si de bunurile
materiale, acorda o atentie deosebita aplicarii si perfectionarii ansamblului
de masuri destinat sa asigure desfasurarea activitatilor din domeniul nuclear,
in conditii de securitate nucleara.
Art. 4
In Republica Socialista Romania, activitatile din domeniul nuclear se
desfasoara pe baza programului nuclear national si a planului national unic de
dezvoltare economico-sociala.
Art. 5
In Republica Socialista Romania desfasurarea activitatilor din domeniul
nuclear se realizeaza sub indrumarea si controlul statului si este supusa regimului
de autorizare in cazurile si in conditiile prevazute de prezenta lege.
Art. 6
Sint supuse prevederilor prezentei legi activitatile din domeniul nuclear
care cuprind:
a) cercetarea stiintifica, elaborarea si aplicarea tehnicilor nucleare in
economie si in viata sociala;
b) prospectarea, explorarea, exploatarea, producerea, utilizarea,
transportul si depozitarea de materiale radioactive si de materiale de interes
nuclear;
c) proiectarea de instalatii nucleare;
d) construirea, experimentarea si exploatarea de instalatii nucleare,
precum si modificari sau reparatii capitale ale acestora;
e) aprovizionarea, desfacerea, detinerea, transferul, tranzitul, importul
si exportul de materiale radioactive si de instalatii nucleare, precum si de
materiale de interes nuclear;
f) evidenta si controlul materialelor radioactive si instalatiilor
nucleare, precum si ale materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul
Republicii Socialiste Romania;
g) pregatirea si specializarea cadrelor;
h) relatiile si cooperarile internationale.
Art. 7
Organul central al administratiei de stat care asigura infaptuirea
politicii partidului si statului in domeniul nuclear este Comitetul de Stat
pentru Energia Nucleara.
In indeplinirea atributiilor sale, Comitetul de Stat pentru Energia
Nucleara colaboreaza cu ministerele si celelalte organe centrale ale
administratiei de stat.
Art. 8
Ministerele si celelalte organe centrale ale administratiei de stat, tinind
seama de progresul stiintei si de nevoile economiei nationale, sint obligate sa
ia, fiecare in ramura sau domeniul sau de activitate, masuri pentru folosirea
energiei nucleare, introducerea si dezvoltarea tehnicilor nucleare, precum si
masuri pentru asigurarea conditiilor de desfasurare a acestor activitati.
Art. 9
In sensul prezentei legi se inteleg prin:
a) materie prima nucleara - uraniu ori toriu sau orice combinatie a
acestora, in orice forma fizica sau chimica; zacamintele care contin cel putin
0,03% in greutate uraniu, toriu sau orice combinatie a acestora; nu se includ
materialele fisionabile speciale;
b) material fisionabil special - plutoniu, uraniu-233, uraniu imbogatit in
izotopul 233 sau in izotopul 235; orice material imbogatit artificial cu oricare
dintre izotopii mentionati anterior; nu se include materia prima nucleara;
c) material radioactiv - orice material, in orice stare de agregare, care
prezinta fenomenul de radioactivitate, inclusiv deseurile radioactive;
d) materiale de interes nuclear - alte materiale care, datorita unor
proprietati nucleare specifice, sint de interes deosebit pentru domeniul
nuclear, stabilite prin hotariri ale Consiliului de Ministri;
e) radiatie nucleara - oricare dintre urmatoarele radiatii: alfa, beta,
gama, X, laser, neutroni, electroni si protoni de mare energie sau alte
particule atomice; nu se includ undele radio, radiatiile vizibile, infrarosii
si ultraviolete;
f) instalatie nucleara - generatorii de radiatii nucleare; instalatia,
aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza sau, in general,
contine materiale radioactive;
g) accident nuclear - eveniment nuclear care afecteaza instalatia si
provoaca iradierea sau contaminarea populatiei sau mediului inconjurator peste
limitele permise de normele in vigoare;
h) securitate nucleara - ansamblul de masuri tehnice si organizatorice
destinate sa asigure functionarea instalatiilor nucleare in conditii de
siguranta, sa previna si sa limiteze deteriorarea acestora si sa asigure protectia
personalului ocupat profesional, a populatiei, mediului inconjurator si
bunurilor materiale impotriva iradierii sau contaminarii radioactive;
i) evidenta materialelor radioactive si a celor de interes nuclear -
ansamblul de masuri care se iau in cadrul sistemului national de evidenta si
control al materialelor radioactive, al celor de interes nuclear, precum si al
instalatiilor nucleare pe care le contin, in scopul obtinerii informatiilor
privind calitatea, cantitatea si miscarea acestora.
CAP. 2
Autorizarea in domeniul nuclear
Art. 10
Activitatile prevazute la art. 6 lit. a), b), d) si e) pot fi desfasurate
numai in baza unei autorizatii eliberate de Comitetul de Stat pentru Energia
Nucleara in acest scop.
Autorizatia se elibereaza la cererea unitatilor care desfasoara activitati
nucleare din cele prevazute la alineatul precedent, daca sint respectate de
catre solicitant prevederile normelor ce au in vedere asigurarea securitatii
instalatiilor si protectia personalului ocupat profesional, a populatiei,
mediului inconjurator si a bunurilor materiale impotriva radiatiilor nucleare.
Autorizatia se elibereaza numai pentru persoane juridice.
Art. 11
Activitatile care implica folosirea de materiale radioactive si instalatii
nucleare pot fi exercitate, pe baza de permis, de catre personalul care
indeplineste conditiile de pregatire profesionala si de stare a sanatatii
corespunzatoare desfasurarii acestor activitati.
Permisul de exercitare a acestor activitati se acorda de catre Comitetul de
Stat pentru Energia Nucleara, la cererea titularilor de autorizatie, daca
activitatile nucleare pot afecta securitatea instalatiilor, protectia
personalului care desfasoara aceste activitati, a populatiei, mediului
inconjurator si bunurilor materiale si de catre titularii de autorizatie, in
celelalte cazuri, in conformitate cu normele elaborate de Comitetul de Stat
pentru Energia Nucleara in acest scop.
Art. 12
Autorizatiile prevazute la art. 10 si permisele prevazute la art. 11 se
elibereaza pe o perioada determinata. Dreptul dobindit pe baza acestora nu
poate fi transmis fara acordul organului emitent.
Art. 13
Autorizatiile prevazute la art. 10 si permisele prevazute la art. 11 pot fi
suspendate sau retrase de catre organul emitent, din proprie initiativa sau la
sesizarea organelor de control, in cazul in care:
a) nu sint respectate intocmai prevederile continute in acestea;
b) nu sint indeplinite masurile dispuse de organele de control de
specialitate, conform normelor in vigoare;
c) apar situatii noi din punct de vedere tehnic sau de alta natura,
necunoscute la eliberarea autorizatiei sau permisului, ori neprevazute in
norme, care pot afecta securitatea nucleara.
Art. 14
Introducerea in circuitul economic si social, in vederea utilizarii sau
consumului de catre populatie, a produselor care au fost supuse iradierii sau
in care au fost introduse materiale radioactive, precum si utilizarea pentru
diagnostic si tratament medical a radionuclizilor, a surselor de radiatii si a
produselor farmaceutice care contin materiale radioactive, se autoriza de catre
Ministerul Sanatatii, care elaboreaza norme in acest scop.
Cererea de autorizare se face de catre unitatea socialista de stat in
cadrul careia se desfasoara activitatile prevazute la acest articol.
Art. 15
Autorizarea in domeniul nuclear prevazuta la art. 10 nu exclude celelalte
autorizari prevazute de lege.
CAP. 3
Obligatiile titularilor de autorizatie si ale persoanelor fizice care
desfasoara activitati din domeniul nuclear
Art. 16
Titularii de autorizatii sint obligati:
a) sa asigure ca activitatile nucleare pe care le desfasoara sa se
realizeze cu respectarea normelor legale si a standardelor in vigoare;
b) sa urmareasca ca la toate fazele de conceptie si realizare a
instalatiilor nucleare sa fie prevazute si aplicate masurile privind
securitatea nucleara, protectia personalului, a populatiei, a mediului
inconjurator si a bunurilor materiale, precum si tinerea evidentei materialelor
radioactive si a celor de interes nuclear, pentru instalatiile pe care urmeaza
sa le exploateze;
c) sa tina, pe intreaga durata de valabilitate a autorizatiei, o evidenta
stricta a materialelor radioactive si a materialelor de interes nuclear pe care
le detin, sa le asigure impotriva degradarii, raspindirii accidentelor,
pierderii sau sustragerii si sa comunice periodic Comitetului de Stat pentru
Energia Nucleara situatia acestora in conditiile fixate de acesta; in caz de
pierdere sau sustragere, titularul de autorizatie va anunta de indata Comitetul
de Stat pentru Energia Nucleara si organul de militie pe a carui raza
teritoriala a avut loc pierderea sau sustragerea materialelor radioactive a
materialelor de interes nuclear;
d) sa anunte de indata organul ierarhic superior si comitetul executiv al
consiliului popular judetean sau al municipiului Bucuresti, pe a carui raza
teritoriala isi desfasoara activitatea, asupra accidentului nuclear ce a avut
loc la instalatia proprie si sa participe la localizarea si inlaturarea
urmarilor provocate de accident, in conformitate cu planul de interventie
elaborat potrivit legii.
Art. 17
Expeditorul de materiale radioactive este obligat sa asigure conservarea si
ambalajul corespunzator in conformitate cu prevederile normelor de transport si
sa incunostinteze, in prealabil, transportatorul si destinatarul asupra
proprietatilor specifice ale materialelor radioactive expediate, asupra
pericolelor pe care le prezinta acestea pentru mediu si populatie, precum si a
conditiilor de transport, potrivit prevederilor legale.
Art. 18
Conducerile statiilor din reteaua de supraveghere a radioactivitatii
mediului inconjurator sint obligate, ori de cite ori constata depasirea
nivelului de radioactivitate stabilit prin norme, sa anunte organul ierarhic
superior si comitetul executiv al consiliului popular al judetului sau al
municipiului Bucuresti, pe a carui raza teritoriala functioneaza, care vor lua,
de indata, masurile ce se impun.
Art. 19
In vederea pastrarii calitatii mediului inconjurator, titularii de
autorizatii sint obligati sa ia masuri ca radioactivitatea efluentilor de orice
fel, rezultati din activitatile nucleare pe care le desfasoara, sa fie cit mai
redusa si sa asigure respectarea normelor elaborate in acest scop.
Art. 20
Unitatile care in activitatea lor extrag sau prelucreaza substante minerale
utile, care in zacamint sint asociate cu materii prime nucleare sau in fluxul
tehnologic de prelucrare sint susceptibile de a deveni radioactive, vor lua
masuri de verificare a produselor pe care le obtin pentru a constata daca
acestea prezinta o concentratie de substante radioactive sau o radioactivitate
care sa depaseasca, la un moment dat, limitele permise de norme. In cazul in
care aceste produse prezinta concentratii de substante radioactive sau
radioactivitate peste limitele prevazute de norme, activitatile din care
rezulta aceste produse sint supuse regimului de autorizare in domeniul nuclear.
Art. 21
Titularii de autorizatii, precum si persoanele fizice carora li s-au
incredintat materiale radioactive si instalatii nucleare, nu au dreptul sa le
foloseasca in alte scopuri ori sa efectueze cu ele alte operatii decit cele
stabilite pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu legate de activitatile
autorizate.
CAP. 4
Controlul activitatilor din domeniul nuclear
Art. 22
Controlul activitatilor din domeniul nuclear, care se desfasoara pe
teritoriul Republicii Socialiste Romania, se efectueaza de Comitetul de Stat
pentru Energia Nucleara, de ministere si de celelalte organe de stat care,
potrivit prezentei legi, au atributii in acest scop.
Art. 23
Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara controleaza in principal:
a) indeplinirea prevederilor programului nuclear national si a unor
prevederi din planul national unic de dezvoltare economico-sociala privind
activitatile din domeniul nuclear, al fizicii in general si din domeniile
conexe energiei nucleare;
b) folosirea eficienta a potentialului de cercetare stiintifica aferenta
domeniului nuclear, al fizicii in general si din domeniile conexe energiei
nucleare si aplicarea in productie a rezultatelor cercetarii stiintifice;
e) elaborarea si aplicarea tehnicilor nucleare in industrie, agricultura,
biologie, medicina si in alte sectoare de activitate;
d) asigurarea bazei de materii prime nucleare necesare realizarii
programului nuclear national si utilizarea rationala a materialelor radioactive
si a celor de interes nuclear;
e) experimentarea si exploatarea de instalatii nucleare precum si
modificari ale acestora;
f) asigurarea si aplicarea masurilor tehnice de securitate a materialelor
radioactive si a instalatiilor nucleare;
g) modul de fundamentare tehnica si economica a investitiilor din domeniul
nuclear;
h) evidenta materialelor radioactive si a instalatiilor nucleare, precum si
a materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul Republicii Socialiste
Romania;
i) importul, exportul si tranzitul materialelor radioactive si al
instalatiilor nucleare, precum si al materialelor de interes nuclear;
j) pregatirea, specializarea si perfectionarea cadrelor necesare domeniului
nuclear.
In efectuarea controlului, Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara
colaboreaza cu ministerele si celelalte organe centrale. Comitetul de Stat
pentru Energia Nucleara informeaza Consiliul de Ministri asupra principalelor
aspecte rezultate in urma acestui control.
Art. 24
Ministerul Sanatatii, prin organele sale de specialitate, controleaza in
principal:
a) modul in care se asigura masurile pentru determinarea radioactivitatii
bunurilor destinate utilizarii sau consumului public, care in procesul
tehnologic au fost supuse iradierii sau contin substante radioactive, precum si
a bunurilor destinate populatiei, care in timpul functionarii sau utilizarii
genereaza radiatii ionizante;
b) gradul de contaminare a efluentilor radioactivi deversati in emisar sau
in atmosfera;
c) gradul de contaminare radioactiva a produselor alimentare pe intregul
circuit alimentar si a surselor de apa potabila;
d) starea de sanatate a personalului expus profesional.
Art. 25
Consiliul National al Apelor controleaza modul de supraveghere a
radioactivitatii mediului inconjurator.
Art. 26
Organele de control al activitatii din domeniul nuclear prevazute in anexa
care face parte integranta din prezenta lege au acces, potrivit legii, in toate
locurile unde se desfasoara activitati din domeniul nuclear, putind fi
insotite, daca necesitatile o impun, de experti si specialisti delegati in
acest scop.
Art. 27
Organizatiile care desfasoara activitati in domeniul nuclear sint obligate
sa prezinte actele, datele si informatiile in legatura cu activitatile nucleare
pe care le desfasoara, cerute de organele de control; de asemenea, sint
obligate sa desemneze personalul corespunzator care sa asiste la efectuarea
controlului, sa dea lamuririle necesare si sa respecte indicatiile de
specialitate date de organele de control, in conformitate cu normele legale.
Art. 28
Organele de control al activitatilor din domeniul nuclear sint obligate, in
cazurile cind constata situatiile prevazute la art. 13, sa propuna organului
emitent sa suspende sau sa retraga autorizatia sau permisele eliberate.
Organele de control pot dispune suspendarea temporara a activitatii in
cazul in care continuarea activitatii poate afecta securitatea personalului, a
populatiei, mediului inconjurator si bunurilor materiale.
Art. 29
Controlul activitatilor nucleare din domeniul nuclear prevazut la acest
capitol nu exclude orice alt control prevazut de lege.
CAP. 5
Supravegherea starii de sanatate a personalului expus profesional in
domeniul nuclear, a populatiei si a mediului inconjurator
Art. 30
Ministerul Sanatatii asigura supravegherea starii de sanatate a
personalului expus profesional, a conditiilor de igiena din unitatile cu
activitati nucleare si a influentei activitatilor nucleare asupra sanatatii
populatiei, produselor alimentare pe intregul circuit alimentar si asupra
surselor de apa potabila.
Art. 31
Consiliul National al Apelor asigura activitatea de supraveghere a
radioactivitatii mediului inconjurator pe intreg teritoriul Republicii
Socialiste Romania, printr-o retea de statii, care se organizeaza cu avizul
Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara, Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului Sanatatii si Consiliului National pentru Protectia Mediului
Inconjurator.
Art. 32
Ministerul Sanatatii si Consiliul National al Apelor informeaza,
trimestrial si ori de cite ori este necesar, Comitetul de Stat pentru Energia
Nucleara si Ministerul Apararii Nationale asupra celor constatate in
activitatea de supraveghere exercitata in conformitate cu art. 30 si art. 31 si
colaboreaza cu acestea in vederea stabilirii masurilor ce se impun.
CAP. 6
Raspunderea civila pentru pagubele nucleare
Art. 33
Titularul de autorizatie raspunde exclusiv, independent de culpa sa, pentru
pagubele pricinuite de un accident nuclear survenit in instalatia sa ori in
cursul unui transport efectuat din dispozitia sa, accident care a avut ca
urmare decesul, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii vreunei
persoane, distrugerea, degradarea ori imposibilitatea temporara de folosire a
vreunui bun.
Art. 34
Pagubele pricinuite de un accident nenuclear impreuna cu unul nuclear, in
masura in care ele nu pot fi separate, se considera in intregime pricinuite de
un accident nuclear.
Art. 35
Daca pagubele nucleare angajeaza raspunderea mai multor titulari de
autorizatie, acestia raspund proportional fiecare in masura in care au
contribuit la producerea pagubelor nucleare. In cazul in care nu se poate
stabili masura in care fiecare a contribuit la provocarea pagubelor,
despagubirea se suporta in parti egale.
Art. 36
Titularul de autorizatie nu raspunde de pagubele pricinuite de un accident
nuclear daca acesta este urmarea directa a unor acte de conflict armat sau
calamitati cu caracter catastrofal.
Art. 37
Cuantumul maxim al raspunderii titularului de autorizatie care desfasoara
activitati din domeniul nuclear ce pot produce un accident nuclear este de 80
milioane lei pentru fiecare accident.
Consiliul de Ministri stabileste, la propunerea ministerelor sau altor
organe centrale ale administratiei de stat in subordinea carora se afla
titularul de autorizatie, cu avizul Comitetului de Stat pentru Energia
Nucleara, cuantumul maxim al raspunderii, in limitele prevazute la alineatul
precedent, pentru fiecare titular de autorizatie.
In aceasta suma nu se cuprind dobinzile si cheltuielile de judecata.
Titularul de autorizatie este obligat sa incheie si sa mentina o asigurare
de raspundere civila sau sa-si asigure orice alta garantie financiara pentru
garantarea plafonului stabilit potrivit prezentului articol.
Art. 38
Dreptul la actiune in repararea pagubei provocate de un accident nuclear,
potrivit prezentei legi, se prescrie prin implinirea unui termen de 10 ani.
Termenul de prescriere incepe sa curga de la data la care victima pagubei
nucleare a avut sau ar fi putut sa aiba cunostinta de aceasta paguba si de
titularul de autorizatie raspunzator.
Victima care a obtinut o despagubire conform prezentului capitol poate sa
formuleze o noua pretentie daca s-a produs o agravare a pagubei inauntrul sau
dupa expirarea termenului prevazut in alineatul precedent.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 39
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea materiala,
disciplinara, administrativa, penala sau civila, dupa caz.
Art. 40
Constituie contraventii, daca nu au fost savirsite in astfel de conditii
incit, potrivit legii, sint considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) introducerea in circuitul economic si social in vederea utilizarii sau
consumului de catre populatie a produselor care au fost supuse iradierii sau in
care au fost introduse materiale radioactive, precum si utilizarea pentru
diagnostic si tratament medical a radionuclizilor, surselor de radiatii si a
produselor farmaceutice care contin materiale radioactive, fara autorizatia
prevazuta in art. 14;
b) neanuntarea, de indata, a organului ierarhic superior, a comitetului
executiv al consiliului popular judetean sau, dupa caz, al municipiului
Bucuresti, pe a carui raza teritoriala functioneaza instalatia, asupra
accidentului nuclear, potrivit art. 16 lit. d);
c) neluarea masurilor de verificare a concentratiei de substante
radioactive sau a nivelului de radioactivitate a produselor, potrivit art. 20;
d) folosirea materialelor radioactive sau a instalatiilor nucleare
incredintate, in alte scopuri sau pentru alte operatii decit cele stabilite
pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu;
e) exercitarea de activitati nucleare fara permis eliberat de catre
organele prevazute la art. 11.
Contraventiile prevazute la lit. a), b) si c) se sanctioneaza cu amenda de
la 2.000 la 3.000 lei, iar contraventiile de la lit. d) si e) se sanctioneaza
cu amenda de la 1.000 la 2.000 lei.
Art. 41
Contraventiile prevazute la art. 40 lit. a) se constata si amenda se aplica
de organele de control anume imputernicite ale Ministerului Sanatatii, iar cele
prevazute la lit. b), c), d) si e), de catre organele de control anume
imputernicite ale Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara.
Art. 42
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plingere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia; plingerea,
insotita de copia procesului-verbal, se depune la organul din care face parte
agentul constatator, care o inainteaza judecatoriei in a carei raza teritoriala
a fost savirsita contraventia, spre solutionare.
Art. 43
Dispozitiile art. 40, 41 si 42 se completeaza cu prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 44
Prelucrarea, fabricarea, detinerea, transportul, folosirea sau orice
operatie privind circulatia materialelor radioactive, fara drept, se pedepseste
potrivit art. 280 din Codul penal.
Art. 45
Exercitarea fara drept a unei activitati din domeniul nuclear, pentru care
prezenta lege cere autorizatie, ori exercitarea acesteia in alte conditii decit
cele legale, se sanctioneaza potrivit legii penale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 46
In functie de marimea riscului pe care il prezinta activitatile din
domeniul nuclear pentru personalul din unitatile care desfasoara aceste
activitati si pentru diminuarea efectelor nocive ale radiatiilor nucleare si
refacerea capacitatii de munca, personalul care desfasoara activitati din
domeniul nuclear poate beneficia, in mod diferentiat, pe categorii de locuri de
munca, de spor la retributia tarifara, program de munca redus, concediu
suplimentar de odihna, incadrare in grupele I si II de munca in vederea
acordarii pensiei pentru limita de virsta sau a pensiei de invaliditate,
echipament de protectie, antidot si cura sanatoriala, potrivit legii.
Incadrarea locurilor de munca in categoriile mentionate la alineatul
precedent se stabileste de ministerele si de celelalte organe centrale
interesate, cu avizul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara si al
Ministerului Muncii.
Art. 47
Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, Ministerul Sanatatii si
Consiliul National al Apelor vor emite norme privind asigurarea securitatii
instalatiilor nucleare, protectiei personalului ocupat profesional, a
populatiei, mediului inconjurator si bunurilor materiale, impotriva radiatiilor
nucleare, precum si a normelor privind evidenta si pastrarea materialelor si
instalatiilor nucleare si a materialelor de interes nuclear.
Normele prevazute in alineatul precedent sint norme republicane.
Art. 48
Partile din instalatiile nucleare care prin specificul lor se supun unor
norme speciale si au functiunile prevazute de acestea, cum sint instalatiile de
ridicat, instalatiile sub presiune, instalatiile de gaze sau altele asemenea,
se supun in continuare regimului de control si autorizare prevazut de
dispozitiile legale in vigoare pentru acest fel de instalatii.
Art. 49
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
ANEXA 1
Organele de control al activitatii din domeniul nuclear
1. Inspectia de stat pentru controlul activitatilor nucleare din cadrul
Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara.
2. Centrele sanitaro-antiepidemice judetene si al municipiului Bucuresti.
3. Institutele de igiena si sanatate publica din Bucuresti, Cluj, Iasi si
Centrul de igiena si sanatate publica din Timisoara.
4. Inspectia de stat a apelor din cadrul Consiliului National al Apelor.