ORDONANTA Nr. 7 din 30 ianuarie 2003
privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 59 din 1 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. V.4 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Promovarea si utilizarea energiei nucleare in scopuri exclusiv pasnice
constituie prioritati nationale in contextul aplicarii programelor de
dezvoltare durabila a societatii. Activitatile din domeniul nuclear se
desfasoara cu respectarea standardelor de securitate nucleara in vederea
asigurarii unei protectii corespunzatoare a personalului de exploatare,
populatiei, proprietatii si a mediului.
Art. 2
Obiectul prezentei ordonante il constituie promovarea si organizarea
activitatilor in domeniul nuclear pentru asigurarea resurselor de energie
nucleara, progreselor stiintei si tehnologiei, prin incurajarea cercetarii,
dezvoltarii si utilizarii aplicatiilor nucleare in scopuri pasnice.
Art. 3
Sunt supuse prevederilor prezentei ordonante urmatoarele activitati din
domeniul nuclear:
a) cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica in domeniul energiei
nucleare;
b) cercetarea, experimentarea, proiectarea, amplasarea, construirea,
montajul, punerea in functiune, exploatarea, modificarea, importul, exportul,
conservarea si dezafectarea obiectivelor si instalatiilor nucleare;
c) prospectarea, exploatarea si prepararea minereurilor de uraniu si toriu
pentru obtinerea concentratului tehnic;
d) conservarea si inchiderea minelor de uraniu, dezafectarea haldelor si
depozitelor de steril cu continut scazut de uraniu;
e) producerea, furnizarea, tratarea, utilizarea, depozitarea intermediara
sau finala, transportul, tranzitul, importul si exportul materialelor nucleare
si radioactive, inclusiv al combustibilului nuclear proaspat, al apei grele si
al tritiului;
f) colectarea, tratarea, prelucrarea, transportul, depozitarea intermediara
si finala a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat;
g) evidenta si controlul materialelor radioactive si al instalatiilor
nucleare, inclusiv al materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul
Romaniei;
h) protectia fizica a obiectivelor si instalatiilor nucleare;
i) asigurarea calitatii, securitatii nucleare, radioprotectiei si
protectiei populatiei, mediului inconjurator si a proprietatii;
j) managementul urgentei nucleare si/sau radiologice in interiorul si/sau
in afara unui obiectiv nuclear sau unei instalatii nucleare, inclusiv
pregatirea si specializarea permanenta a personalului implicat;
k) informarea si educarea populatiei si dezvoltarea relatiilor cu
mass-media privind desfasurarea activitatilor nucleare in scopuri pasnice;
l) cercetarea stiintifica in scopul aplicarii tehnicilor si tehnologiilor
nucleare in economie si in viata sociala;
m) elaborarea reglementarilor la nivel national in domeniul nuclear;
n) dezvoltarea relatiilor de cooperare internationala privind proiectele
si/sau programele nucleare;
o) asigurarea pentru incidente si accidente nucleare si evaluarea daunelor
in caz de accident nuclear si/sau urgenta radiologica;
p) producerea, furnizarea, tratarea, utilizarea, depozitarea intermediara
sau finala, transportul, tranzitul, importul si exportul dispozitivelor
generatoare de radiatii, al surselor radioactive deschise si inchise.
CAP. 2
Desfasurarea activitatilor nucleare
Art. 4
Activitatile prevazute la art. 3 sunt activitati de interes national si pot
fi desfasurate numai de agenti economici autorizati in conformitate cu
reglementarile nationale si normele internationale din domeniul nuclear.
Art. 5
Amplasamentul, constructia, transferul de proprietate si dezafectarea
reactoarelor nucleare de putere si de cercetare, precum si a depozitelor finale
de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat se aproba prin hotarare a
Guvernului.
CAP. 3
Planul nuclear national
Art. 6
In Romania activitatile din domeniul nuclear se desfasoara conform Planului
nuclear national, denumit in continuare PNN, elaborat in baza Strategiei de
dezvoltare a domeniului nuclear si a Planului de actiune.
Art. 7
Agentia Nationala pentru Energie Atomica, denumita in continuare ANEA,
functioneaza ca directie generala specializata in cadrul Ministerului Educatiei
si Cercetarii, elaboreaza PNN cu consultarea ministerelor, a altor organe ale
administratiei publice centrale si locale, a agentilor economici care au
responsabilitati si activeaza in domeniul nuclear, precum si a asociatiilor
profesionale din domeniu.
Art. 8
(1) PNN este instrumentul prin care statul realizeaza politica generala pe
termen lung in domeniul utilizarii pasnice a energiei nucleare si a tehnicilor
si tehnologiilor nucleare in economie si viata sociala, in scopul dezvoltarii
durabile a societatii.
(2) PNN cuprinde politicile si obiectivele referitoare la promovarea si
organizarea activitatilor in domeniul nuclear.
Art. 9
Strategia energetica nucleara se elaboreaza de Ministerul Industriei si
Resurselor si este componenta a Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear
si a Planului de actiune, aprobata prin hotarare a Guvernului.
Art. 10
(1) Implementarea PNN se face pe baza unor programe sectoriale pe termen
scurt, mediu si lung.
(2) Programele sectoriale privind dezvoltarea si aplicarea tehnicilor si
tehnologiilor nucleare in alte domenii ale economiei si vietii sociale sunt
elaborate si administrate de ministerele cu activitati specifice si
responsabilitati in domeniu.
CAP. 4
Coordonarea nationala si cooperarea internationala
Art. 11
(1) ANEA coordoneaza promovarea activitatilor nucleare in Romania, pe baza
PNN, cu consultarea ministerelor, a altor organe ale administratiei publice
centrale si locale, a agentilor economici care au responsabilitati si activeaza
in domeniul nuclear, precum si a asociatiilor profesionale din domeniu.
(2) ANEA asigura stimularea dezvoltarii parteneriatului international prin
colaborarea cu Agentia Internationala pentru Energie Atomica, cu sediul la
Viena, denumita in continuare AIEA, si cu alte organizatii internationale sau
regionale de profil, precum si incheierea de acorduri si contracte de
cercetare-dezvoltare, de asistenta tehnica, de expertiza, de specializare a
personalului, cu consultarea ministerelor cu activitati specifice si
responsabilitati in domeniul nuclear.
(3) ANEA promoveaza participarea agentilor economici din domeniul nuclear
la activitatile pe profilul de activitate si la cele care se desfasoara sub
egida AIEA.
CAP. 5
Controlul activitatilor nucleare
Art. 12
Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in
continuare CNCAN, aflata in coordonarea Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului, este autoritatea nationala competenta in domeniul reglementarii,
autorizarii si controlului activitatilor nucleare desfasurate in Romania.
Art. 13
Pentru asigurarea controlului materialelor nucleare si radioactive sau al
combustibilului nuclear, in cazul in care agentul economic detinator este in
stare de faliment declarata, Guvernul poate decide, in conditiile prezentei
ordonante, transferul acestora la un agent economic roman autorizat de CNCAN.
Art. 14
CNCAN acorda autorizatii titularilor de instalatii nucleare in urma
verificarii calitatii de "proprietar", "utilizator" sau
"operator", dupa caz, a acestora si face mentiuni in acest sens in
cuprinsul autorizatiei.
CAP. 6
Consiliul national pentru energie nucleara
Art. 15
(1) In vederea armonizarii politicilor in domeniul nuclear si monitorizarii
implementarii PNN se constituie, in subordinea primului-ministru, Consiliul
national pentru energie nucleara, denumit in continuare CNEN.
(2) CNEN este alcatuit din reprezentanti ai urmatoarelor ministere cu
atributii in domeniul nuclear:
a) Ministerul Industriei si Resurselor;
b) Ministerul Educatiei si Cercetarii - ANEA;
c) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului - CNCAN;
d) Ministerul Sanatatii si Familiei;
e) Ministerul de Interne;
f) Ministerul Apararii Nationale;
g) Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 16
CNEN are urmatoarele atributii:
a) avizarea PNN si monitorizarea acestuia pe componentele organizatorice,
tehnice si financiare;
b) aprobarea programelor sectoriale pe termen scurt, mediu si lung;
c) promovarea cercetarii-dezvoltarii in domeniul utilizarii energiei
nucleare in scopuri pasnice;
d) monitorizarea implementarii activitatilor de utilizare a tehnicilor si
tehnologiilor nucleare in economie si in viata sociala, in scopul dezvoltarii
durabile a societatii;
e) aprobarea strategiilor privind pregatirea personalului de specialitate
din domeniu, inclusiv a personalului de interventie in caz de accident nuclear
si/sau urgenta radiologica;
f) analizarea modernizarii continue a sistemelor de protectie fizica a
obiectivelor nucleare;
g) analizarea informarilor periodice, prezentate de CNCAN, privind
securitatea instalatiilor nucleare si suportul tehnic national aferent, precum
si a celor privind garantiile nucleare;
h) analizarea proiectelor actelor normative care reglementeaza domeniul
nuclear si propunerea de masuri corective in cazul sesizarii unor deficiente de
ordin legislativ;
i) avizarea documentatiilor privind amplasarea, construirea, transferul
proprietatii reactoarelor nucleare de putere si de cercetare si a depozitelor
finale de deseuri radioactive si de combustibil nuclear uzat, precum si a celor
privind dezafectarea reactoarelor nucleare de putere si de cercetare;
j) urmarirea armonizarii legislatiei nationale cu legislatia, standardele
si recomandarile internationale in domeniul nuclear;
k) monitorizarea sistemelor de marcare a surselor radioactive in
conformitate cu cerintele specifice internationale;
l) monitorizarea punerii in aplicare a acordurilor si tratatelor
internationale din domeniul nuclear;
m) aprobarea participarii Romaniei la programele sau proiectele
internationale in domeniul nuclear.
Art. 17
Secretariatul CNEN este asigurat de ANEA si CNCAN.
Art. 18
Pentru exercitarea atributiilor sale CNEN poate decide constituirea unor
comisii de experti din cadrul institutiilor nationale cu responsabilitati in
domeniu.
CAP. 7
Sursele de finantare privind promovarea activitatilor din domeniul nuclear
Art. 19
Promovarea activitatilor din domeniul nuclear se face pe baza surselor de
finantare rezultate din:
a) fonduri de la bugetul de stat;
b) fonduri din activitati de productie si servicii in domeniul nuclear;
c) fonduri atrase de la agentii economici cu capital de stat, mixt sau
privat;
d) fonduri provenite din cooperari in cadrul proiectelor si/sau programelor
internationale;
e) alte fonduri constituite conform legii.
Art. 20
Ministerele, precum si agentii economici, care au responsabilitati sau
desfasoara activitati specifice in domeniu, vor prevedea in bugetul anual
propriu fonduri privind promovarea activitatilor nucleare.
Art. 21
Ministerul Educatiei si Cercetarii va cuprinde in bugetul anual propriu
fonduri pentru finantarea programelor de cercetare-dezvoltare privind
promovarea si utilizarea energiei nucleare.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 22
(1) Organizarea si functionarea CNEN se stabilesc prin hotarare a
Guvernului in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante.
(2) Consiliul interministerial pentru energie atomica isi inceteaza
activitatea la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la
alin. (1).
Art. 23
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Legea nr. 61/1974 cu
privire la desfasurarea activitatilor in domeniul nuclear din Romania,
publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 136 din 2 noiembrie 1974, Legea
nr. 6/1982 privind asigurarea calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare,
publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 106 din 20 noiembrie 1982, precum
si orice alte dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat la
Ministerul Educatiei si Cercetarii
pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat