LEGE
Nr. 6 din 12 noiembrie 1982
privind asigurarea calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 106 din 20 noiembrie 1982
EXPUNERE DE MOTIVE
Programul Partidului Comunist Roman de faurire a societatii socialiste
multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre comunism prevede
realizarea unor importante programe de investitii in domeniul folosirii energiei
nucleare in scopuri pasnice.
Infaptuirea acestor programe face necesare realizarea si exploatarea
obiectivelor nucleare in concordanta cu cele mai noi cuceriri ale revolutiei
tehnico-stiintifice contemporane, in conditiile asigurarii unui inalt nivel de
calitate, specific domeniului nuclear, in scopul asigurarii securitatii
instalatiilor, protectiei populatiei, mediului inconjurator, bunurilor
materiale, precum si al obtinerii unei inalte eficiente economice la
exploatarea acestor instalatii. In acest scop, o atentie deosebita trebuie sa
se acorde asigurarii calitatii produselor si serviciilor utilizate in
realizarea obiectivelor nucleare.
Prezenta lege cuprinde reglementarile menite sa asigure in proiectare,
fabricatie, constructii-montaj si exploatare nivelul de calitate cerut de
criteriile de securitate nucleara, de siguranta in exploatare si de eficienta
economica a obiectivelor si instalatiilor nucleare.
Legea reglementeaza autorizarea unitatilor care participa la realizarea si
exploatarea obiectivelor si instalatiilor nucleare, stabileste masuri privind
desfasurarea activitatilor de asigurare a calitatii in proiectare, in
fabricatia produselor, la lucrarile de constructii-montaj, in exploatare, in
manipularea, transportul si depozitarea produselor destinate acestor obiective
si instalatii, obligatiile si raspunderile ministerelor si celorlalte organe
centrale, precizeaza atributiile organelor de control si prevede sanctiuni
pentru abateri de la prevederile legii.
Totodata, legea stabileste sarcinile cercetarii stiintifice si ingineriei
tehnologice pentru asigurarea calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare.
LEGE
privind asigurarea calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare
Programul Partidului Comunist Roman de faurire a societatii socialiste
multilateral dezvoltate si inaintare a Romaniei spre comunism, in conditiile
promovarii ferme a progresului tehnic, corespunzator cuceririlor tehnico -
stiintifice contemporane, stabileste realizarea unor importante programe de
investitii in domeniul folosirii energiei nucleare in scopuri pasnice.
Infaptuirea acestor programe face necesare realizarea si exploatarea
obiectivelor si instalatiilor nucleare in conditiile asigurarii securitatii
instalatiilor, protectiei populatiei si mediului inconjurator, precum si a unei
eficiente economice sporite.
In acest scop este necesara instituirea unui regim de autorizare si control
care sa asigure respectarea stricta a cerintelor de calitate specifice in constructia
si exploatarea obiectivelor si instalatiilor nucleare, in executia produselor
si serviciilor utilizate la realizarea acestora.
Pentru cresterea contributiei si intarirea raspunderilor ce revin
ministerelor, celorlalte organe centrale si locale, centralelor industriale,
intreprinderilor, institutelor de cercetare si de proiectare, celorlalte
unitati economice si personalului muncitor in domeniul asigurarii calitatii
produselor si serviciilor destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare,
Marea Adunare Nationale a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Asigurarea calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare, a produselor
si serviciilor utilizate la constructia si exploatarea lor constituie o
obligatie permanenta pentru ministere, celelalte organe centrale si locale,
centrale industriale, intreprinderi, pentru toate unitatile socialiste
participante la realizarea acestora.
Art. 2
Produsele si serviciile destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare,
precum si exploatarea acestor obiective si instalatii, sunt supuse regimului de
autorizare si control prevazut la prezenta lege.
Art. 3
Toate activitatile de constructii-montaj si exploatare a obiectivelor si instalatiilor
nucleare si de executie a produselor si prestare a serviciilor destinate
acestor obiective sau instalatii se desfasoara pe baza programelor de asigurare
a calitatii.
Prin programul de asigurare a calitatii se stabileste ansamblu de masuri tehnice
si organizatorice necesare in fiecare unitate pentru asigurarea calitatii
produselor si serviciilor, pentru prevenirea si detectarea oricarei abateri
fata de cerintele din documentatiile tehnice de executie, precum si corectarea
tuturor neconformitatilor, in vederea indeplinirii cerintelor de securitate
nucleara, siguranta in functionare si eficienta economica a obiectivelor si
instalatiilor nucleare.
Programul de asigurare a calitatii cuprinde manualul de asigurare a
calitatii, procedurilor si planul de control de calitate, verificari si
incercari.
Programul de asigurare a calitatii va fi actualizat periodic, in vederea
cresterii eficientei acestuia.
Art. 4
Controlul activitatii de asigurare a calitatii se organizeaza si se
exercita pe toata durata proiectarii, constructiei si exploatarii obiectivelor
si instalatiilor nucleare, precum si in timpul executarii produselor si
prestarii serviciilor destinate acestora, pentru respectarea intocmai a
cerintelor de calitate si prevenirea oricaror abateri de la norme, standarde,
caiete de sarcini sau documentatii tehnice.
Controlul se exercita in temeiul planului de examinari tehnice si
inspectii, obligatoriu pentru fiecare unitate autorizata, si consta in actiuni
efectuate sistematic sau inopinat, ori in stadii fizice prestabilite, potrivit
dispozitiilor legii.
Art. 5
Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara controleaza si raspunde de
realizarea cerintelor de asigurare a calitatii in activitatile de proiectare,
constructii-montaj si exploatare a obiectivelor si instalatiilor nucleare si de
executare a produselor si prestare a serviciilor pentru aceste obiective si
instalatii.
Art. 6
Ministerele si celelalte organe centrale infaptuiesc si raspund, impreuna
cu Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara, de indeplinirea sarcinilor ce le
revin din programul de energetica nucleara, de respectarea stricta a cerintelor
de asigurare a calitatii la obiectivele si instalatiile nucleare.
Art. 7
Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie coordoneaza si raspunde de
desfasurarea activitatii de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica
pentru realizarea obiectivelor si instalatiilor nucleare, a produselor si
serviciilor destinate acestora, in conditii de deplina asigurare a calitatii.
CAP. 2
Autorizarea unitatilor care participa la realizarea si exploatarea
obiectivelor si instalatiilor nucleare
Art. 8
Proiectarea, fabricatia produselor si prestarea serviciilor, lucrarile de
constructii-montaj pentru obiectivele si instalatiile nucleare, precum si
exploatarea acestor obiective si instalatii, se pot efectua numai in baza
autorizatiei de asigurare a calitatii, eliberata de Comitetul de Stat pentru
Energia Nucleara.
Autorizatia se elibereaza pentru o perioada determinata si numai unitatilor
cu personalitate juridica.
Autorizatia se elibereaza la cererea unitatilor solicitante, pe baza
manualului de asigurare a calitatii si a planului de examinari tehnice si
inspectii de asigurare a calitatii, dupa indeplinirea de catre solicitant a
dispozitiilor prezentei legi.
Art. 9
Autorizatia emisa potrivit art. 8 nu exclude obligatia de a obtine si
celelalte autorizatii prevazute de lege.
Partile din instalatiile nucleare care, prin specificul lor, se supun unor
norme speciale si au functiunile prevazute de acestea, cum sunt instalatiile de
ridicat, instalatiile sub presiune, instalatiile de gaze sau altele asemenea,
se supun in continuare regimului de control si autorizare prevazut de
dispozitiile legale, pentru acest fel de instalatii, precum si dispozitiilor
prezentei legi.
Art. 10
Autorizatia de asigurare a calitatii poate fi suspendata sau retrasa de
catre Comitetul de Stat pentru Energie Nucleara, in cazul in care:
a) nu au fost respectate prevederile prezentei legi;
b) nu au fost respectate intocmai conditiile in care a fost eliberata;
c) nu au fost indeplinite masurile dispuse de organele de control pentru
asigurarea calitatii.
Art. 11
Unitatile beneficiare au obligatia sa achizitioneze produse si sa angajeze
servicii destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare numai prin contracte
incheiate cu unitati autorizate in acest scop si sa precizeze in documentele
contractuale ca produsele sau serviciile contractate sunt supuse prevederilor
prezentei legi.
Art. 12
Unitatile autorizate sa execute produse sau sa presteze servicii destinate
obiectivelor sau instalatiilor nucleare sunt obligate sa indeplineasca toate
cerintele cuprinse in documentatia tehnica anexata la comanda si sa incheie
contractul numai dupa indeplinirea acestor cerinte.
Art. 13
Unitatile autorizate vor efectua analiza comenzilor primite de la unitatile
beneficiare, elaborarea documentelor contractuale si lansarea in fabricatie
numai pe baza de proceduri scrise.
Art. 14
Pentru indeplinirea obligatiilor contractuale, unitatile care executa
produse sau presteaza servicii pot subcontracta, cu acordul unitatilor
beneficiare, realizarea unor parti din aceste produse sau servicii;
subcontractarea se poate face numai cu unitati autorizate.
Unitatea care a incredintat altei unitati, prin subcontractare, executarea
unor parti din produse sau servicii este obligata ca la receptionarea acestora
sa efectueze controlul de calitate si incercarea lor. Raspunderea pentru
asigurarea calitatii incumba, in acest caz, fiecareia dintre unitati, pentru
obligatiile ce-i revin direct.
Art. 15
Unitatile care executa produse sau presteaza servicii pot utiliza in
procesul de productie produsele sau serviciile pe care unitatea beneficiara le
pune la dispozitie in vederea indeplinirii obligatiilor contractuale.
Raspunderea pentru asigurarea calitatii revine, in acest caz, in mod solidar,
ambelor unitati.
Art. 16
Unitatile beneficiare de import de produse si servicii destinate
obiectivelor si instalatiilor nucleare si intreprinderile de comert exterior
vor include in contractele externe prevederi care vor avea in vedere
dispozitiile prezentei legi.
Ministerul Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale si
Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara vor veghea ca in contractele cu
partenerii externi sa fie incluse obligatoriu si clauze corespunzatoare privind
indeplinirea prevederilor prezentei legi.
Art. 17
Incheierea sau modificarea contractelor cu partenerii externi pentru
importul produselor sau serviciilor destinate obiectivelor si instalatiilor
nucleare, precum si utilizarea de produse sau servicii din import la
obiectivele si instalatiile nucleare din tara, se fac cu acordul Comitetului de
Stat pentru Energie Nucleara in ceea ce priveste respectarea cerintelor de
asigurare a calitatii prevazute in prezenta lege.
CAP. 3
Desfasurarea activitatilor de asigurare a calitatii obiectivelor si
instalatiilor nucleare si a produselor si serviciilor destinate acestora
Art. 18
Obiectivele si instalatiile nucleare carora li se aplica prevederile
acestei legi se stabilesc prin decret al Consiliului de Stat.
Produsele si serviciile destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare,
care sunt supuse autorizarii si controlului potrivit prezentei legi, sunt
cuprinse in anexa nr. 1.
Continutul programului de asigurare a calitatii si al planului de examinari
tehnice si inspectii este prevazut in anexa nr. 2.
Art. 19
Documentele cuprinse in programul de asigurare a calitatii si planul de
examinari tehnice si inspectii din activitatile de cercetare stiintifica si
inginerie tehnologica, proiectare, executarea produselor si serviciilor,
constructii-montaj si exploatare a obiectivelor si instalatiilor nucleare se
intocmesc de catre unitatile executante, cu acordul unitatilor beneficiare, si
se aproba de catre Comitetul de Stat pentru Energie Nucleara.
Documentele cuprinse in programul de asigurare a calitatii si planul de
examinari tehnice si inspectii pentru fiecare obiectiv nuclear sau instalatie
nucleara se elaboreaza de catre unitatea beneficiara a obiectivului nuclear sau
instalatiei nucleare si se supun aprobarii Comitetului de Stat pentru Energia
Nucleara.
Modificarea documentelor prevazute in prezentul articol se poate face in
aceleasi conditii in care au fost emise.
Art. 20
Desfasurarea tuturor activitatilor de asigurare a calitatii va respecta
obligatoriu cerintele prezentei legi cu privire la:
a) proiectarea obiectivelor si instalatiilor nucleare, precum si a
produselor destinate acestora;
b) fabricatia, omologarea si receptia produselor;
c) prestarea serviciilor;
d) lucrarile de constructii-montaj;
e) exploatarea obiectivelor si instalatiilor nucleare;
f) alte faze si operatiuni.
A. Cu privire la proiectarea obiectivelor si instalatiilor nucleare, precum
si a produselor destinate acestora
Art. 21
Unitatile de proiectare autorizate sa elaboreze documentatii tehnice pentru
obiectivele si instalatiile nucleare, precum si pentru produsele destinate
acestora, au urmatoarele obligatii si raspunderi:
a) sa elaboreze proiecte care prin solutiile constructive adoptate si
cerintele tehnice de calitate prevazute in documentatii sa asigure functionarea
obiectivelor si instalatiilor nucleare in conditii de securitate si eficienta
economica;
b) sa prevada in proiecte controalele de calitate, verificarile si
incercarile ce trebuie efectuate in uzine si pe santiere pentru a asigura
functionarea obiectivelor si instalatiilor nucleare in conditii de securitate;
c) sa stabileasca cerinte de calitate pentru montajul, punerea in
functiune, exploatarea, intretinerea, repararea si scoaterea din functiune a
obiectivelor si instalatiilor nucleare.
Art. 22
Unitatile autorizate sa elaboreze lucrari de proiectare pentru obiectivele
si instalatiile nucleare, precum si pentru produsele destinate realizarii
acestora, vor efectua urmatoarele activitati numai pe baza de proceduri scrise:
a) controlul datelor necesare pentru proiectare;
b) elaborarea proiectelor;
c) controlul activitatii de proiectare;
d) controlul lucrarilor de proiectare elaborate de unitatile
subcontractante;
e) intocmirea, verificarea, aprobarea, distribuirea, utilizarea, pastrarea
si circulatia documentelor care au stat la baza proiectarii;
f) evidenta si aprobarea modificarilor la proiectele aprobate;
g) retragerea partilor din proiecte iesite din uz prin modificarile
aprobate;
h) aplicarea, in proprie activitate, a actiunilor corective rezultate din
examinarile tehnice de asigurare a calitatii.
B. Cu privire la fabricatia, omologarea si receptia produselor
Art. 23
Unitatile care executa produse destinate obiectivelor si instalatiilor
nucleare raspund de aplicarea programului de asigurare a calitatii pentru
produsele contractate.
Art. 24
Unitatile autorizate sa execute produse destinate obiectivelor sau
instalatiilor nucleare vor efectua urmatoarele activitati numai pe baza de
proceduri scrise:
a) intocmirea, verificarea, aprobarea, distribuirea, utilizarea, pastrarea
si circulatia tuturor documentelor privind asigurarea calitatii;
b) etalonarea sau verificarea metrologica, marcarea si utilizarea mijloacelor
de masurare folosite in executia, controlul de calitate si incercarea
produselor, in conformitate cu cerintele metrologice prevazute de lege, cu
indicarea datei la care expira valabilitatea etalonarii sau verificarii
metrologice;
c) executia produselor;
d) tratamentul termic, sudarea, brazarea, controlul nedistructiv,
curatirea, acoperirea suprafetelor, precum si alte procese speciale care
trebuie sa fie realizate in conditii controlate;
e) identificarea si marcarea produselor;
f) manipularea si depozitarea de produse subcontractate, a celor puse la
dispozitie de beneficiar, a produselor aflate in diferite faze de fabricatie,
precum si a produsului final;
g) conservarea, ambalarea, precum si expedierea si transportul produselor;
h) marcarea distincta a produselor neconforme cu cerintele de asigurare a
calitatii, conservarea lor in stadiul in care s-a constatat abaterea,
depozitarea separata, precum si remedierea sau respingerea lor, dupa caz.
Art. 25
Unitatile autorizate vor putea incepe fabricatia unui produs destinat
obiectivelor sau instalatiilor nucleare numai dupa ce procedurile necesare
pentru fabricatia produsului, precum si planul de control de calitate,
verificari si incercari pentru produsul contractat, au fost intocmite, avizate
si aprobate potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 26
Procesele speciale, cum sunt tratamentele termice, sudura si altele
asemenea, se vor executa la produsele destinate obiectivelor si instalatiilor
nucleare numai dupa ce au fost omologate si numai de personal calificat sau
autorizat pentru aceasta, verificat periodic, in conformitate cu cerintele
prevazute in standarde, norme sau documentatiile tehnice de executie.
Art. 27
Abaterile de la tolerantele prevazute, utilizarea de materiale
necorespunzatoare, executia defectuoasa si orice alte asemenea deficiente de
natura a prejudicia calitatea se vor identifica si raporta direct conducerii
unitatii executante, pentru a dispune masuri de corectare si de prevenire a
repetarii lor.
Art. 28
Unitatile executante de produse vor elabora documente care insotesc
produsele pe toata durata executiei, indicand permanent operatiile, controalele
de calitate, verificarile si incercarile, pe faze de executie, la care acestea
au fost supuse pana in acel moment.
Art. 29
Toate documentele care consemneaza sau atesta, pe toata durata executiei,
indeplinirea cerintelor de asigurarea a calitatii, cum sunt documentele de
autorizare a subfurnizorilor, rezultatele controalelor de calitate, ale
verificarilor si incercarilor, procesele-verbale intocmite de examinarile
tehnice si inspectiile de asigurare a calitatii efectuate in cadrul unitatii
executante si la subfurnizori, precum si altele asemenea, se vor intocmi,
inregistra si pastra in conditii corespunzatoare si se vor preda in copie
unitatii beneficiare la livrarea produsului.
Unitatea care administreaza obiectul nuclear sau instalatia nucleara va
pastra, pe toata durata de existenta a acestora, in arhiva unitatii, inregistrarile
privind calitatea, pentru toate produsele achizitionate.
Art. 30
Ministerele si organele centrale carora le sunt subordonate unitatile care
executa produse destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare vor elabora si
aplica procedura de omologare a acestor produse, avizata de Comitetul de Stat
pentru Energie Nucleara.
In cazul in care un produs se realizeaza de unitati apartinand mai multor
organe centrale, se aplica procedura de omologare elaborata de organul central
care are in subordine producatorul produsului final.
In procedurile de omologare se vor preciza continutul documentatiei de
omologare, conditiile de reexaminare periodica obligatorie a produselor
omologate si componenta comisiilor de omologare, in raport cu categoria de instalatii,
echipamente si aparate.
Art. 31
Incercarile de omologare, precum si testarea produselor destinate
obiectivelor si instalatiilor nucleare, se efectueaza in laboratoare cu
standuri echipate corespunzator, apartinand unitatilor producatoare sau altor
unitati specializate.
Produsele cu grad mare de complexitate tehnica, importante pentru
securitatea instalatiilor, protectia populatiei si a mediului inconjurator sau
pentru eficienta economica a obiectivelor si instalatiilor nucleare, stabilite
prin normele republicane de asigurare a calitatii, se vor incerca atat in
vederea omologarii, cat si la livrare, in laboratoare sau standuri apartinand
Comitetului de Stat pentru Energie Nucleara.
Art. 32
Receptia produselor destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare se
face de comisii constituite in acest scop, in care vor fi inclusi si
reprezentanti ai compartimentelor de asigurare a calitatii din unitatile
beneficiare si executante. Componenta comisiilor se aproba de conducerea unitatii
beneficiare.
Art. 33
Comisiile de receptie a produselor destinate obiectivelor si instalatiilor
nucleare isi desfasoara activitatea potrivit legii si controleaza existenta si
continutul inregistrarilor de calitate prevazute in prezenta lege pentru
produsul supus receptiei.
C. Cu privire la prestarea serviciilor
Art. 34
Unitatile care presteaza servicii destinate obiectivelor si instalatiilor
nucleare raspund de aplicarea programului de asigurare a calitatii pentru
serviciile contractate.
Art. 35
Unitatile autorizate sa presteze servicii destinate obiectivelor si
instalatiilor nucleare vor efectua urmatoarele activitati numai pe baza de
proceduri scrise:
a) intocmirea, verificarea, aprobarea, distribuirea, utilizarea, pastrarea
si circulatia tuturor documentelor privind asigurarea calitatii;
b) prestarea serviciilor;
c) etalonarea sau verificarea metrologica, marcarea si utilizarea
mijloacelor de masurare folosite in prestarea serviciilor, in conformitate cu
cerintele metrologice prevazute de lege, cu indicarea datei la care expira
valabilitatea etalonarii sau verificarii metrologice.
Art. 36
Unitatile autorizate pentru prestarea de servicii vor putea incepe
activitatea contractata numai dupa ce procedurile necesare, precum si planul de
control de calitate, verificari si incercari, au fost intocmite, avizate si
aprobate potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 37
Unitatile prestatoare de servicii vor elabora documente insotitoare pentru
operatiile indeplinite, pe care le vor inregistra si pastra in conditii
corespunzatoare, predindu-le in copie unitatii beneficiare.
Unitatea care administreaza obiectivul necesar sau instalatia nucleara va
pastra, pe toata durata de existenta a acestora, in arhiva unitatii,
inregistrarile privind calitatea, pentru toate serviciile de care s-a
beneficiat.
Art. 38
Receptia serviciilor destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare se
face de comisii constituite in acest scop, in care vor fi inclusi si reprezentanti
ai compartimentelor de asigurare a calitatii din unitatile beneficiare si
executante. Componenta comisiilor se aproba de conducerea unitatii beneficiare.
Art. 39
Comisiile de receptie a serviciilor destinate obiectivelor si instalatiilor
nucleare isi desfasoara activitatea potrivit legii si controleaza existenta si
continutul inregistrarilor de calitate prevazute in prezenta lege pentru
serviciul supus receptiei.
D. Cu privire la lucrarile de constructii-montaj
Art. 40
Unitatile care executa lucrari de constructii-montaj pentru obiectivele si
instalatiile nucleare raspund de aplicarea programului de asigurare a calitatii
pentru lucrarile pe care le executa la aceste obiective si instalatii.
Art. 41
Unitatile autorizate vor putea incepe executia oricarei lucrari de
constructii-montaj pentru obiectivele si instalatiile nucleare numai dupa
intocmirea, avizarea si aprobarea potrivit prevederilor prezentei legi a
procedurilor necesare, precum si a planului de control de calitate, verificari
si incercari pentru aceste lucrari.
Art. 42
Unitatile care executa lucrari de constructii-montaj pentru obiectivele si
instalatiile nucleare vor efectua urmatoarele activitati numai pe baza de
proceduri scrise:
a) intocmirea, verificarea, aprobarea, distribuirea, utilizarea, pastrarea
si circulatia tuturor documentelor privind asigurarea calitatii;
b) etalonarea sau verificarea metrologica, marcarea si utilizarea
mijloacelor de masurare folosite in executia, controlul de calitate si
incercarea produselor si serviciilor, in conformitate cu cerintele metrologice
prevazute de lege, cu indicarea datei la care expira valabilitatea etalonarii
sau verificarii metrologice;
c) executia lucrarilor de constructii-montaj;
d) tratamentul termic, sudarea, brazarea, controlul nedistructiv,
curatirea, acoperirea suprafetelor, precum si alte procese speciale care
trebuie sa fie realizate in conditii controlate;
e) identificarea si marcarea lucrarilor;
f) manipularea si depozitarea produselor achizitionate si a celor puse la
dispozitie de beneficiar;
g) marcarea distincta a lucrarilor de constructii-montaj neconforme cu
cerintele de asigurare a calitatii, conservarea lor in stadiul in care s-a
constatat abaterea, precum si remedierea sau indepartarea lor, dupa caz.
Art. 43
Sudura, tratamentele termice si alte procese speciale la obiectivele si
instalatiile nucleare se vor executa cu personal calificat sau autorizat, dupa
caz, verificat periodic, si numai dupa omologarea acestor procese speciale,
potrivit cerintelor prevazute prin standarde, norme sau documentatiile tehnice
de executie.
Art. 44
Cauzele de orice natura care au prejudiciat calitatea, cum sunt abateri de
la tolerantele prevazute, utilizarea de materiale necorespunzatoare, executia
defectuoasa si alte deficiente, se vor identifica si raporta direct conducerii
unitatii executante, pentru a dispune masuri de corectare si de prevenire a
repetarii lor.
Art. 45
La executarea lucrarilor de constructii-montaj pentru obiectivele si
instalatiile nucleare, unitatile executante vor insoti lucrarile, pe toata
durata executiei lor, cu documente care sa indice permanent si la zi, pe faze
de executie, operatiile, controalele de calitate, verificarile si incercarile
la care acestea au fost supuse.
Art. 46
Documentele de autorizare a subfurnizorilor, rezultatele controalelor de
calitate, ale verificarilor si incercarilor, procesele-verbale intocmite la
examinarile tehnice si inspectiile de asigurare a calitatii efectuate in cadrul
unitatii executante si la subfurnizori, precum si orice alte documente prin
care se atesta indeplinirea cerintelor de asigurare a calitatii, se vor intocmi
pe toata durata executiei, se vor inregistra si pastra in conditii corespunzatoare
si se vor preda in copie unitatii beneficiare odata cu admiterea la decontare.
Unitatea beneficiara a obiectivului nuclear sau instalatiei nucleare este
obligata sa pastreze in arhiva unitatii, pe toata durata de existenta a
acestora, inregistrarile privind calitatea pentru toate lucrarile de
constructii-montaj contractate cu unitatile executante.
Art. 47
Comisia de receptie a obiectivului nuclear sau instalatiei nucleare se
numeste potrivit legii.
In comisie vor fi numiti si reprezentanti ai Inspectiei de stat pentru
controlul activitatilor nucleare si al asigurarii calitatii nucleare, precum si
ai compartimentelor de asigurare a calitatii din unitatea beneficiara.
Art. 48
Comisia de receptie a obiectivului nuclear sau instalatiei nucleare isi
desfasoara activitatea potrivit atributiilor prevazute de lege si controleaza
existenta si continutul inregistrarilor de calitate prevazute in prezenta lege
pentru obiectivul nuclear sau instalatia nucleara supusa receptiei.
E. Cu privire la punerea in functiune, exploatarea, intretinerea, repararea
si scoaterea din functiune a obiectivelor si instalatiilor nucleare
Art. 49
Unitatile care administreaza obiectivele si instalatiile nucleare vor
efectua urmatoarele activitati numai pe baza de proceduri scrise:
a) lucrarile legate de punerea in functiune, exploatarea, intretinerea,
repararea si scoaterea din functiune;
b) etalonarea sau verificarea metrologica, marcarea si utilizarea
mijloacelor de masurare folosite in punerea in functiune, exploatarea,
intretinerea, repararea si scoaterea din functiune a obiectivelor si
instalatiilor nucleare, in conformitate cu cerintele metrologice prevazute de
lege, cu indicarea datei la care expira valabilitatea etalonarii sau verificarii
metrologice;
c) incercarile si controalele periodice ale echipamentelor din compunerea
obiectivelor si instalatiilor nucleare;
d) curatirea si decontaminarea sistemelor si constructiilor;
e) identificarea si marcarea echipamentelor din compunerea obiectivelor si
instalatiilor nucleare;
f) manipularea, depozitarea si transportul produselor utilizate la punerea
in functiune, exploatarea, intretinerea, repararea si scoaterea din functiune a
obiectivelor si instalatiilor nucleare;
g) controlul activitatilor de punere in functiune, exploatare, intretinere,
reparare si scoatere din functiune;
h) aplicarea in propria activitate a actiunilor corective rezultate din
examinarile tehnice de asigurare a calitatii.
Art. 50
Unitatile care administreaza obiective si instalatii nucleare vor pastra in
arhiva unitatii toate documentele de calitate acumulate in timpul constructiei
si functionarii lor, pana la scoaterea din functiune.
F. Cu privire la alte faze si operatiuni
Art. 51
Aprovizionarea, manipularea, transportul si depozitarea produselor
destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare se fac pe baza de proceduri
scrise si se executa numai de personal calificat, special instruit si prevazut
cu mijloace si dotari corespunzatoare. Caderea, rasturnarea, rostogolirea si
alte asemenea evenimente neprevazute care pot avea loc in cursul manipularii,
depozitarii si transportului acestor produse atrag obligatoriu consemnarea
evenimentelor si indeplinirea controalelor de calitate, a incercarilor si
verificarilor suplimentare necesare, dupa caz, potrivit procedurilor scrise.
Ele vor fi aduse imediat la cunostinta conducerii unitatii furnizoare sau
beneficiare, in vederea adoptarii masurilor corespunzatoare.
Art. 52
In cazul in care unitatile care executa produse sau presteaza servicii
primesc de la unitatea beneficiara produse in vederea indeplinirii obligatiilor
lor contractuale, vor asigura manipularea, transportul si depozitarea acestora
in mod corespunzator, pe baza de proceduri scrise.
Art. 53
In functie de necesitatile de asigurare a calitatii obiectivelor si
instalatiilor nucleare in constructie si exploatare, sau a produselor si
serviciilor destinate acestor obiective sau instalatii, aflate in diverse
stadii de realizare, organele competente pot limita sau suspenda, temporar si
pe o raza corespunzatoare, accesul altor categorii de persoane decat cele
angrenate fie in activitatile mentionate, fie in actiunile de control al
asigurarii calitatii prevazute de lege. Limitarea sau suspendarea accesului se
asigura, dupa caz, de personalul unitatii furnizoare sau beneficiare ori de
organele publice, special instruite.
CAP. 4
Controlul calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare
Art. 54
Personalul din compartimentele si colectivele distincte de control tehnic
de calitate din unitatile care executa produse si servicii, precum si lucrari
de constructii-montaj pentru obiectivele si instalatiile nucleare, are
urmatoarele obligatii si raspunderi:
a) verifica calitatea materiilor prime, materialelor, reperelor si
subansamblelor la aprovizionarea si introducerea lor in fabricatie, reglajul si
precizia mijloacelor de masura si control, respectarea stricta a normelor de
calitate la ambalarea si expedierea produselor;
b) efectueaza operatiile tehnologice de control de calitate in toate fazele
de fabricatie si asupra produselor finite;
c) respinge produsele cu deficiente de calitate;
d) propune sistarea fabricatiei si opreste livrarea produselor care nu
corespund calitativ.
Art. 55
Inspectia de stat pentru controlul activitatilor nucleare si al asigurarii
calitatii nucleare isi indeplineste atributiile de control al activitatii de
asigurare a calitatii prin personalul propriu sau prin specialisti de inalta
calificare delegati de alte unitati si imputerniciti in acest scop de Inspectia
de stat pentru controlul activitatilor nucleare si al asigurarii calitatii
nucleare.
In urma examinarilor tehnice sau inspectiilor efectuate, inspectorii ori
imputernicitii Inspectiei de stat pentru controlul activitatilor nucleare si al
asigurarii calitatii nucleare, precum si personalul compartimentelor sau
colectivelor de asigurare a calitatii, vor intocmi procese-verbale de control,
care cuprind constatarile, masurile si termenele de aplicare a acestora.
Art. 56
Unitatile supuse controlului sunt obligate:
a) sa prezinte inspectorilor sau imputernicitilor Inspectiei de stat pentru
controlul activitatilor nucleare si al asigurarii calitatii nucleare actele,
documentele si toate informatiile in legatura cu aplicarea programului de
asigurare a calitatii;
b) sa desemneze un reprezentant al conducerii unitatii, care sa asiste la
efectuarea controlului;
c) sa asigure conditii de lucru corespunzatoare pentru indeplinirea
obiectivelor controlului;
d) sa se conformeze intocmai indicatiilor organelor de control, rezultate
din actiunile de control intreprinse.
CAP. 5
Sarcinile cercetarii stiintifice si ingineriei tehnologice pentru
asigurarea calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare
Art. 57
Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie va lua masuri pentru ca
institutele de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica sa acorde
prioritate, atat la inscrierea in planurile tematice de activitate, cat si la
fixarea termenelor finale de realizare, cercetarilor care privesc obiective si
instalatii nucleare sau parti componente ale acestora, ori produse si servicii
destinate lor, precum si sa urmareasca asigurarea calitatii acestora.
Art. 58
Unitatile de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica au urmatoarele
obligatii si raspunderi:
a) sa adopte solutii moderne, la nivelul celor mai noi cuceriri ale
stiintei si tehnicii, in tara si pe plan mondial, in rezolvarea temelor de
cercetare de produse si tehnologii necesare in activitatea de proiectare, in
executarea produselor si serviciilor, in lucrarile de constructii-montaj si in
exploatarea obiectivelor si instalatiilor nucleare, in conditii de securitate
si eficienta economica;
b) sa elaboreze metode de control tehnic de calitate, verificarea si
incercare adecvate pentru demonstrarea indeplinirii cerintelor din proiect pe
parcursul executarii produselor si serviciilor, lucrarilor de
constructii-montaj si exploatarii obiectivelor si instalatiilor nucleare.
Art. 59
Unitatile autorizate sa efectueze lucrari de cercetare stiintifica si
inginerie tehnologica pentru obiectivele si instalatiile nucleare vor efectua
urmatoarele activitati numai pe baza de proceduri scrise:
a) etalonarea sau verificarea metrologica, marcarea si utilizarea
mijloacelor de masurare folosite in procesul de cercetare, in conformitate cu
cerintele metrologice prevazute de lege, cu indicarea datei la care expira
valabilitatea etalonarii sau verificarii metrologice;
b) procedeele tipizate de prelevare a esantioanelor si pregatire a probelor
pentru masuratori si efectuarea acestor masuratori;
c) identificarea si marcarea esantioanelor;
d) evidenta si pastrarea rezultatelor cercetarii.
Art. 60
Tema de cercetare se lanseaza numai dupa ce institutul, cu avizul unitatii
beneficiare, a intocmit programul de asigurare a calitatii pe parcursul
cercetarii, potrivit cu datele cunoscute la inceperea acesteia.
Art. 61
Tema de cercetare se considera incheiata numai dupa ce rezultatul ei este
completat cu propuneri, asa cum reies in urma cercetarilor intreprinse, privind
programul de asigurare a calitatii ce urmeaza a fi elaborat de unitatea care
aplica rezultatele cercetarii.
Art. 62
Pe parcursul cercetarilor sau la incheierea acestora, institutele de
cercetare stiintifica si inginerie tehnologica vor face propuneri concrete de
elaborare sau modificare a normelor, standardelor si instructiunilor privind
asigurarea calitatii in domeniul nuclear.
CAP. 6
Obligatii si raspunderi
Art. 63
Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara are urmatoarele obligatii si
raspunderi in domeniul asigurarii calitatii obiectivelor si instalatiilor
nucleare:
a) elaboreaza, impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale
participante la programul de energetica nucleara, norme, standarde si
instructiuni privind asigurarea calitatii in domeniul nuclear, pe care le
supune aprobarii potrivit prevederilor legale;
b) autoriza unitatile care executa produse sau presteaza servicii in
domeniul nuclear;
c) controleaza aplicarea de catre unitatile autorizate a planurilor de
control de calitate, verificari si incercari;
d) inspecteaza fabricatia, proiectarea, constructia si montajul, in
punctele de control obligatorii, stabilite prin planurile de control de
calitate, verificari si incercari.
Art. 64
Ministerele si celelalte organe centrale au in domeniul asigurarii
calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare urmatoarele obligatii si
raspunderi:
a) iau masuri pentru elaborarea programului de asigurare a calitatii de
catre unitatile subordonate;
b) controleaza, la unitatile subordonate, aplicarea stricta a programului
de asigurare a calitatii in cercetarea stiintifica si ingineria tehnologica,
proiectarea, executarea produselor si serviciilor, constructii-montaj si
exploatare;
c) controleaza respectarea intocmai a normelor, standardelor si
instructiunilor privind asigurarea calitatii in domeniul nuclear, precum si
indeplinirea de catre unitatile subordonate, la termenele stabilite, a
masurilor dispuse de organele de control prevazute de lege.
Ministerele si celelalte organe centrale care au sarcini ce decurg din
programul de energetica nucleara sunt obligate sa raporteze trimestrial
Consiliului de Ministri indeplinirea cerintelor de asigurare a calitatii in
activitatea unitatilor subordonate.
Art. 65
In vederea aplicarii, programului de asigurare a calitatii de catre
unitatile subordonate, ministerele, celelalte organe centrale si centralele
industriale sunt obligate:
a) sa organizeze, in cadrul fiecarei unitati, compartimente sau colective
de asigurare a calitatii, precum si compartimente sau colective distincte de
control tehnic de calitate pentru produsele sau serviciile destinate
obiectivelor si instalatiilor nucleare;
b) sa asigure toate dotarile necesare pentru aplicarea programului de
asigurare a calitatii;
c) sa pregateasca personalul necesar pentru aplicarea programului de
asigurare a calitatii si sa organizeze instructajul periodic si verificarea
cunostintelor acestui personal;
d) sa dispuna sistarea executiei de produse si prestari de servicii, in caz
de nerespectare a programului de asigurare a calitatii.
Art. 66
Compartimentele sau colectivele de asigurare a calitatii din unitatile
beneficiare sau executante, sub indrumarea si controlul Inspectiei de stat
pentru controlul activitatilor nucleare si al asigurarii calitatii nucleare din
cadrul Comitetului de Stat pentru Energie Nucleara, exercita atributii de
control si raspund de activitatea de asigurare a calitatii, in propria unitate
si la furnizori, in care scop:
a) verifica modul in care se elaboreaza documentele corespunzatoare din
cadrul programului de asigurare a calitatii;
b) verifica, in concordanta cu prevederile manualului de asigurare a
calitatii, gradul de organizare si pregatire a executiei produselor si
serviciilor;
c) efectueaza examinari tehnice privind asigurarea calitatii sau inspectii
de asigurare a calitatii in conformitate cu prevederile planului de examinari
tehnice si inspectii;
d) inspecteaza fabricatia in punctele de control obligatorii;
e) confirma calitatea in vederea livrarii produselor si predarii
serviciilor;
f) controleaza activitatea persoanelor, colectivelor sau compartimentelor
care executa activitati de care depinde asigurarea calitatii si dispun oprirea
activitatii cand constata abateri de la prevederile manualului de asigurare a
calitatii;
g) propun organului care a emis autorizatia suspendarea sau retragerea
acesteia in situatiile prevazute de lege.
Art. 67
Compartimentele sau colectivele de asigurare a calitatii, precum si
compartimentele sau colectivele distincte de control tehnic de calitate pentru
produsele si serviciile destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare, sunt
subordonate si Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara. Incadrarea
personalului din aceste compartimente sau colective se face de catre
conducatorul unitatii, cu acordul Comitetului de Stat pentru Energie Nucleara.
Schimbarea din functie si sanctionarea personalului prevazut in prezentul
articol se fac cu acordul Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara.
Art. 68
Raspunderea privind aplicarea programului de asigurare a calitatii in
activitatile de cercetare stiintifica si inginerie tehnologica, in proiectare,
in executarea produselor si serviciilor, in constructii-montaj, revine
unitatilor executante.
Raspunderea privind aplicarea programului de asigurare a calitatii pentru
obiectivele sau instalatiile nucleare revine unitatilor beneficiare.
Unitatea beneficiara poate incredinta altei unitati autorizate lucrari
pentru indeplinirea oricarei parti a programului de asigurare a calitatii
pentru obiectivul nuclear sau instalatia nucleara in ansamblu, fara ca aceasta
sa conduca la diminuarea in vreun fel a raspunderii sale.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 69
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea materiala,
civila, disciplinara, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 70
Pagubele materiale ca urmare a distrugerii sau degradarii obiectivelor si
instalatiilor nucleare, datorate proiectantului, producatorului,
constructorului, montorului ori altor unitati, precum si persoanelor care au
participat la realizarea sau exploatarea obiectivelor si instalatiilor
nucleare, se suporta de catre acestia, in functie de culpa fiecaruia.
Art. 71
Confirmarea calitatii de catre compartimentul sau colectivul de asigurare a
calitatii din unitatea executanta sau de catre comisiile de receptie nu
inlatura raspunderea directa a celor care au executat produsele si au prestat
serviciile.
Persoanele din compartimentele sau colectivele de asigurare a calitatii
raspund de calitatea produselor sau serviciilor, impreuna cu cei care au
organizat, condus si efectuat respectivele activitati, fiecare potrivit
atributiilor si gradului sau de vinovatie.
Art. 72
Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte,
daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale,
sunt considerate infractiuni:
a) incercarea de inducere in eroare a personalului Inspectiei de stat
pentru controlul activitatilor nucleare si al asigurarii calitatii nucleare,
sau raportarea eronata a datelor sau documentelor privind asigurarea calitatii
in domeniul nuclear;
b) neaducerea la indeplinire, in termenul stabilit, a dispozitiilor date
prin procesul-verbal de control al asigurarii calitatii;
c) neindeplinirea formalitatilor de obtinere a avizului prevazut de lege
pentru contractarea produselor sau serviciilor din import;
d) neprecizarea in contracte a faptului ca produsele sau serviciile
contractate sunt supuse prevederilor prezentei legi, sau incheierea
contractelor fara a verifica in prealabil existenta si valabilitatea
autorizatiei unitatii executante;
e) elaborarea documentelor cuprinse in programul de asigurare a calitatii
cu nerespectarea acordului unitatilor beneficiare si observatiilor Inspectiei
de stat pentru controlul activitatilor nucleare si al asigurarii calitatii
nucleare;
f) savarsirea oricaror abateri de la prevederile manualului de asigurare a
calitatii, procedurilor de executie, de control de calitate si de asigurare a
calitatii, precum si a planului de control de calitate, verificari si
incercari;
g) neindeplinirea formalitatilor de avizare si aprobare a tuturor
procedurilor necesare si a planului de control de calitate, verificari si
incercari;
h) utilizarea de personal care nu are pregatirea necesara pentru
activitatea prestata sau personal neverificat ori respins la examenele
periodice;
i) neindeplinirea masurilor necesare in vederea asigurarii dotarii pentru
controale de calitate, verificari si incercari;
j) neasigurarea unor conditii de pastrare corespunzatoare a documentelor de
asigurare a calitatii si a contraprobelor.
Contraventiile de la lit. a) - d) se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 la
10.000 lei, iar cele de la lit. e) - j), cu amenda de la 1.000 la 3.000 lei.
Art. 73
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul cu atributii de control prevazut la art. 55.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Plangerea se depune la Comitetul de Stat pentru Energia Nucleara si va fi
insotita de copia procesului-verbal de constatare a contraventiei.
Art. 74
Contraventiilor prevazute la art. 72 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 75
Cerintele specifice de calitate pentru produsele si serviciile destinate
obiectivelor si instalatiilor nucleare se stabilesc prin norme republicane de
asigurare a calitatii, elaborate sau avizate de catre Comitetul de Stat pentru
Energia Nucleara, obligatorii pentru toate ministerele si celelalte organe
centrale, precum si pentru toate unitatile executante sau beneficiare de
asemenea produse si servicii.
Prin normele republicane de asigurare a calitatii in domeniul nuclear se
vor stabili si criteriile de clasificare pe nivele de calitate a
constructiilor, sistemelor si componentelor obiectivelor si instalatiilor
nucleare, in functie de importanta acestora pentru securitatea instalatiilor,
protectia populatiei si a mediului inconjurator, precum si pentru eficienta
economica a obiectivului nuclear.
Art. 76
Ministerele si celelalte organe centrale, precum si centralele industriale,
care au sarcini si raspunderi in realizarea obiectivelor si instalatiilor
nucleare, vor elabora norme tehnice de timp specifice pentru executarea
produselor si serviciilor destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare,
precum si pentru desfasurarea activitatilor privind asigurarea calitatii la
aceste lucrari.
Art. 77
Structura organizatorica a compartimentelor de asigurare a calitatii in
domeniul nuclear, functiile specifice si nivelul retributiei tarifare pentru
personalul muncitor din aceste compartimente se stabilesc prin decret al
Consiliului de Stat.
Art. 78
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 79
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea in Buletinul
Oficial al Republicii Socialiste Romania.
ANEXA 1
PRODUSELE SI SERVICIILE DESTINATE OBIECTIVELOR SI INSTALATIILOR NUCLEARE
1. Produse executate pe baza de documentatii tehnice puse la dispozitie de
beneficiar, comandate in vederea utilizarii sau incorporarii in obiective sau
instalatii nucleare:
a) materiale;
b) semifabricate;
c) repere;
d) subansamble;
e) componente;
f) echipamente;
g) subsisteme;
h) sisteme;
i) constructii;
Produsele executate pe baza de catalog si utilizate ca atare in realizarea
obiectivelor si instalatiilor nucleare nu sunt considerate produse destinate
acestor obiective sau instalatii.
2. Servicii prestate la comanda beneficiarului in vederea executiei
produselor de la pct. 1 alin. 1:
a) proiectare;
b) aprovizionare;
c) desfacere;
d) import-export;
e) transport;
f) depozitare;
3. Servicii prestate la comanda beneficiarului in vederea realizarii si
exploatarii obiectivelor si instalatiilor nucleare:
a) serviciile prevazute la pct. 2;
b) expertizare;
c) asistenta tehnica;
d) pregatirea personalului;
e) constructii;
f) montaj;
g) punere in functiune;
h) exploatare;
i) intretinere;
j) reparatii curente si capitale;
k) scoatere din functiune.
ANEXA 2
CONTINUTUL PROGRAMULUI DE ASIGURARE A CALITATII SI AL PLANULUI DE EXAMINARI
TEHNICE SI INSPECTII
I. Programul de asigurare a calitatii
Programul de asigurarea a calitatii cuprinde urmatoarele documente:
1. Manualul de asigurare a calitatii: documentul care prezinta conceptia de
asigurare a calitatii in unitatea executanta de produse sau prestatoare de
servicii destinate obiectivelor si instalatiilor nucleare si care contine:
a) masurile organizatorice specifice in cadrul unitatii, in scopul
indeplinirii cerintelor de asigurare a calitatii prevazute in prezenta lege,
pentru categoriile de produse sau servicii din profilul sau de activitate;
b) procedura de actualizare periodica a manualului de asigurare a
calitatii;
c) procedura de elaborare a planului de control de calitate, verificari si
incercari prevazut la pct. 3;
d) procedura pentru examinarile tehnice de asigurare a calitatii prevazute
la pct. II, 1;
e) lista celorlalte proceduri de asigurare a calitatii prevazute la pct. 2,
cu definirea locului pe care acestea il ocupa in cadrul programului de
asigurare a calitatii, precum si a modului in care ele se aplica.
2. Procedurile scrise de asigurare a calitatii: documentele dupa care se
executa toate activitatile productive, functionale, de control de calitate,
verificari si incercari, de omologare, precum si de control al activitatii de
asigurare a calitatii, prevazut in prezenta lege.
3. Planul de control de calitate, verificari si incercari: documentul care
enumera si descrie toate controalele de calitate, verificarile si incercarile
necesare pe faze de executie si finale, pentru un produs sau serviciu.
II. Planul de examinari tehnice si inspectii
Planul de examinari tehnice si inspectii reprezinta documentul prin care se
planifica controlul activitatii de asigurare a calitatii, in activitatea
proprie, precum si in activitatea furnizorilor de produse sau servicii.
Controlul consta din:
1. Examinarea tehnica de asigurare a calitatii: actiunea de control
efectuata periodic, prin care se analizeaza eficienta activitatii de asigurare
a calitatii; examinarea tehnica se efectueaza de unitatea executanta in cadrul
procesului sau de productie, de unitatile beneficiare la unitatile executante
sau de catre Inspectia de stat pentru controlul activitatilor nucleare si al
asigurarii calitatii nucleare la toate unitatile autorizate.
2. Inspectia de asigurare a calitatii: actiunea de control efectuata
inopinat sau in statii fizice prestabilite; inspectia se efectueaza de unitatea
executanta in cadrul procesului sau de productie, de unitatile beneficiare la
unitatile executante sau de catre Inspectia de stat pentru controlul
activitatilor nucleare si al asigurarii calitatii nucleare la toate unitatile
autorizate.