HOTARARE Nr. 1425 din 4 decembrie 2003
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare si a structurii
organizatorice ale Agentiei Nucleare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 904 din 17 decembrie 2003
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 17^1 si art.
22 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea in scopuri
exclusiv pasnice a energiei nucleare, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 321/2003,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare al Agentiei Nucleare,
prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba structura organizatorica a Agentiei Nucleare, prevazuta in anexa
nr. 2.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 9 din
Hotararea Guvernului nr. 741/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 481 din 4 iulie 2003, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei,
cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare al Agentiei Nucleare
Art. 1
(1) Agentia Nucleara, denumita in continuare AN, este organ de specialitate
al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
primului-ministru, si are ca principal obiect de activitate acordarea de
asistenta tehnica de specialitate Guvernului in formularea politicii in
domeniul nuclear, precum si promovarea si monitorizarea activitatilor nucleare
in Romania.
(2) AN are sediul in municipiul Bucuresti, str. D.I. Mendeleev nr. 21 - 25,
sectorul 1.
Art. 2
In realizarea obiectului sau de activitate AN elaboreaza, implementeaza si
coordoneaza realizarea strategiei si politicii Guvernului in domeniul nuclear,
actioneaza pentru promovarea si utilizarea energiei nucleare in scopuri
exclusiv pasnice si monitorizeaza desfasurarea activitatilor nucleare in
Romania.
Art. 3
(1) AN indeplineste urmatoarele functii:
a) functia de strategie, prin care se asigura elaborarea Strategiei de
dezvoltare a domeniului nuclear, denumita in continuare Strategia nucleara, a
Planului de actiune si a Planului nuclear national, denumit in continuare PNN,
in conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2003 privind
utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 321/2003, denumita in continuare
ordonanta;
b) functia de coordonare, prin care asigura implementarea si coordonarea
realizarii strategiilor in domeniul nuclear;
c) functia de reprezentare, prin care asigura, in numele statului roman,
reprezentarea pe plan extern in domeniul nuclear;
d) functia de autoritate de stat, prin care asigura avizarea, din punct de
vedere al cerintelor de securitate nucleara, a studiilor de fezabilitate si a
proiectelor in domeniul investitiilor nucleare;
e) functia de control, prin care asigura monitorizarea si controlul
aplicarii si respectarii reglementarilor in domeniul nuclear, al functionarii
institutiilor si organismelor care desfasoara activitati nucleare si al
armonizarii legislatiei nationale cu reglementarile internationale in domeniu.
(2) In exercitarea functiilor sale AN colaboreaza cu organele de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, cu celelalte
institutii publice si cu agentii economici care au responsabilitati si
activeaza in domeniul nuclear, precum si cu asociatiile profesionale din
domeniu.
(3) AN prezinta trimestrial primului-ministru un raport privind activitatea
sa, precum si analize de stadiu din domeniul nuclear.
(4) AN prezinta primului-ministru, ori de cate ori este necesar, rapoarte,
sinteze sau informari privind situatiile deosebite aparute in cadrul
institutiilor si organismelor care desfasoara activitati nucleare de interes
national, precum si problematica specifica domeniului nuclear, inclusiv
evolutii internationale in domeniu.
Art. 4
(1) In indeplinirea functiilor sale AN exercita urmatoarele atributii
principale:
A. In procesul de elaborare si monitorizare a implementarii politicii in
domeniul nuclear si a PNN:
a) elaborarea Strategiei nucleare, a Planului de actiune si a PNN, precum
si corelarea componentei de energetica nucleara cu Strategia nationala de
dezvoltare energetica a Romaniei;
b) elaborarea si implementarea planurilor nucleare anuale, denumite in
continuare PNA, in vederea monitorizarii aplicarii Strategiei nucleare, a
Planului de actiune si a PNN pe componentele organizatorice, tehnice si
financiare;
c) aprobarea programelor sectoriale nucleare pe termen scurt, mediu si
lung;
d) aprobarea strategiilor privind pregatirea personalului de specialitate
din domeniul nuclear, inclusiv a personalului de interventie in caz de accident
nuclear si/sau urgenta radiologica;
e) avizarea documentatiilor privind amplasarea si urmarirea realizarii
investitiilor, inclusiv a celor privind constructia reactoarelor nucleare de
putere si de cercetare si a depozitelor definitive de deseuri radioactive si de
combustibil nuclear uzat, precum si a celor privind dezafectarea reactoarelor
nucleare de putere si de cercetare;
f) emiterea de avize de specialitate privind capitolele de cheltuieli din
bugetele autoritatilor din domeniu si titularilor de autorizatii nucleare,
aferente tratarii, inclusiv depozitarii finale a deseurilor radioactive si a
combustibilului nuclear uzat, in vederea asigurarii protectiei la radiatii, pe
termen lung, a populatiei, personalului de exploatare si a mediului;
g) analizarea periodica, impreuna cu ordonatorul principal de credite, a
capitolelor de cheltuieli in vederea incadrarii in termenul aprobat de punere
in functiune, pentru investitii aferente domeniului nuclear, in special pentru
unitatile 2, 3 si 4 de la Centrala Nuclearoelectrica Cernavoda, denumita in
continuare CNE Cernavoda, productiei de combustibil nuclear si apa grea,
depozitelor intermediare si finale pentru deseuri radioactive, precum si pentru
dezafectarea reactoarelor nucleare;
h) analizarea performantelor sistemelor de protectie fizica a instalatiilor
nucleare si radiologice, in vederea modernizarii continue;
i) analizarea informarilor periodice prezentate de Comisia Nationala pentru
Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in continuare CNCAN, privind
securitatea instalatiilor nucleare si radiologice si suportul tehnic national
aferent, precum si a celor privind garantiile nucleare, in scopul coordonarii
activitatilor din domeniul nuclear;
j) monitorizarea functionarii in conditii de securitate a instalatiilor
nucleare si radiologice;
k) monitorizarea sistemelor de marcare a surselor radioactive in
conformitate cu cerintele specifice internationale;
l) analizarea periodica, impreuna cu ordonatorul principal de credite, a
productiei de apa grea, combustibil nuclear si energie electrica de origine
nucleara;
m) promovarea si monitorizarea participarii capacitatilor de productie si
servicii la realizarea PNN.
B. In procesul de elaborare si de monitorizare a implementarii politicii de
cercetare-dezvoltare si inovare in domeniul nuclear:
a) promovarea programelor guvernamentale de cercetare-dezvoltare si inovare
in domeniul utilizarii energiei nucleare in scopuri pasnice;
b) monitorizarea implementarii activitatilor de utilizare a tehnicilor si
tehnologiilor nucleare in economie si in viata sociala, in scopul dezvoltarii
durabile a societatii;
c) promovarea participarii unitatilor de cercetare-dezvoltare si a
agentilor economici la activitatile desfasurate in cadrul PNN si a
parteneriatului international;
d) solicitarea finantarii si elaborarii de studii si proiecte nucleare in
cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare, a programelor
sectoriale si a programelor-nucleu.
C. In procesul de promovare si monitorizare a activitatilor privind
exploatarea eficienta si in conditii de siguranta a Unitatii 1 CNE Cernavoda,
precum si a altor instalatii in functiune, impreuna cu ordonatorul principal de
credite:
a) monitorizarea functionarii in conditii de siguranta a activitatilor de
intretinere si exploatare a Unitatii 1 CNE Cernavoda, precum si a altor
instalatii in functiune;
b) initierea si urmarirea implementarii, impreuna cu institutiile
implicate, a unor programe specifice managementului duratei de viata si securitatii
nucleare;
c) solicitarea de date si studii de specialitate institutelor si agentilor
economici care desfasoara activitati in domeniul nuclear.
D. In procesul de promovare si monitorizare a activitatilor de finalizare a
lucrarilor la Unitatea 2 CNE Cernavoda, precum si a celor de reluare si
finalizare a lucrarilor la unitatile 3 si 4 CNE Cernavoda, precum si a altor
investitii din domeniul nuclear, impreuna cu ordonatorul principal de credite:
a) urmarirea realizarii in conditii de calitate a lucrarilor de
constructii-montaj si de punere in functiune a Unitatii 2 CNE Cernavoda, precum
si a altor investitii din domeniul nuclear;
b) sustinerea industriei romanesti prin asigurare de productie si servicii
de calitate la lucrarile de investitii de la CNE Cernavoda;
c) initierea si urmarirea implementarii, impreuna cu institutiile
implicate, a unor programe specifice privind materialele si serviciile nucleare
speciale cum sunt: combustibilul nuclear, apa grea, asistenta tehnica si altele
asemenea;
d) sustinerea si urmarirea promovarii pe plan international a ofertei
privind executia lucrarilor la unitatile 3 si 4 CNE Cernavoda, inclusiv prin
sistem BOT sau similar;
e) solicitarea de date si studii de specialitate institutelor si agentilor
economici care desfasoara activitati in domeniul nuclear.
E. In procesul de armonizare a legislatiei nationale in domeniul nuclear cu
cerintele Uniunii Europene si internationale:
a) promovarea, analizarea si avizarea, dupa caz, a actelor normative care
reglementeaza domeniul nuclear si propunerea de masuri corective in cazul
sesizarii unor deficiente de ordin legislativ in domeniu;
b) participarea la elaborarea de acte normative in domeniul nuclear si
monitorizarea armonizarii legislatiei nationale cu legislatia, standardele si
recomandarile internationale din domeniul nuclear.
F. In procesul de consolidare a parteneriatului international:
a) monitorizarea punerii in aplicare a acordurilor si tratatelor
internationale din domeniul nuclear;
b) reprezentarea Romaniei in relatiile cu Comisia Europeana pe proiecte
specifice domeniului de activitate AN, cu Agentia Internationala pentru Energie
Atomica de la Viena, denumita in continuare AIEA, si cu alte organizatii
similare internationale, regionale sau nationale, in vederea promovarii
parteneriatului international; in acest scop negociaza si semneaza acorduri de
cooperare si contracte-cadru de tara, precum si contracte de asistenta tehnica,
de expertiza, de informare si/sau de specializare a personalului din domeniul
nuclear;
c) reprezentarea ca punct national de contact al Romaniei pentru programul
de cooperare tehnica cu AIEA; in acest scop elaboreaza Programul-cadru de tara
si urmareste implementarea acestuia;
d) initierea de acorduri de cooperare cu organisme similare in domeniul
nuclear;
e) avizarea acordurilor, programelor si proiectelor internationale din
domeniul nuclear, la care Romania este parte;
f) avizarea participarii Romaniei la programele sau proiectele
internationale in domeniul nuclear;
g) initierea si monitorizarea programelor de cooperare interne si
internationale in domeniul nuclear, colaborand cu organizatii si institutii din
tara si din strainatate, conform competentelor ce ii revin potrivit legii;
h) avizarea componentei delegatiei Romaniei la Conferinta generala anuala a
AIEA - Viena.
G. In procesul de informare si educare a publicului privind utilizarea
energiei nucleare in scopuri pasnice, inclusiv prin organizarea de manifestari
stiintifice:
a) solicitarea unitatilor nucleare autorizate a derularii unor programe de
educare a publicului privind utilizarea energiei in scopuri pasnice;
b) organizarea, impreuna cu unitati nucleare si agenti economici
producatori de echipamente si prestatori de servicii din domeniul nuclear, de
manifestari stiintifice nationale si internationale privind utilizarea energiei
nucleare in scopuri pasnice.
(2) AN asigura corelarea activitatilor cuprinse in PNA, propuse de organele
administratiei publice centrale cu responsabilitati in domeniul nuclear, in
vederea realizarii in bune conditii a acestora.
(3) AN indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative
pentru domeniul sau de activitate.
Art. 5
(1) AN este condusa de un consiliu de administratie format din presedinte
si 8 membri.
(2) Membrii Consiliului de administratie al AN sunt reprezentanti ai
urmatoarelor autoritati publice:
a) Ministerul Afacerilor Externe;
b) Ministerul Apararii Nationale;
c) Ministerul Administratiei si Internelor;
d) Ministerul Economiei si Comertului;
e) Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
f) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
g) Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare;
h) Serviciul Roman de Informatii.
(3) Membrii consiliului de administratie sunt numiti si revocati prin
decizie a primului-ministru, la propunerea presedintelui AN.
(4) Consiliul de administratie functioneaza potrivit regulamentului propriu
de organizare si functionare, aprobat in cadrul primei sedinte, si are
urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza bugetul de venituri si cheltuieli al AN;
b) avizeaza PNN si PNA;
c) avizeaza proiectele nationale de cooperare tehnica cu AIEA.
Art. 6
(1) AN este condusa de un presedinte cu rang de ministru, in subordinea
directa a primului-ministru.
(2) Presedintele consiliului de administratie este presedintele AN.
(3) Presedintele AN este numit si revocat prin decizie a primului-ministru.
(4) Presedintele AN poate avea in coordonare, pe baza deciziei
primului-ministru, institutii publice de interes national sau agentii cu
atributii in domeniul nuclear.
(5) Presedintele AN este asimilat din punct de vedere al salarizarii si al
celorlalte drepturi cu functia de ministru.
(6) Presedintele AN este ordonator de credite.
(7) Presedintele AN fundamenteaza si propune necesarul de cheltuieli
curente si de capital pentru sustinerea activitatilor AN si il transmite
Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
(8) Presedintele AN participa, in calitate de invitat, la sedintele
Guvernului in care se dezbat probleme din domeniul nuclear.
(9) In cazul in care presedintele AN, din diferite motive, nu isi poate
exercita atributiile, secretarul general exercita atributiile acestuia.
Art. 7
(1) Presedintele AN are urmatoarele atributii:
a) reprezinta AN in raporturile cu primul-ministru, cu Guvernul, cu
organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, cu alte
autoritati publice, institutii si organizatii, cu persoane juridice si fizice,
romane si straine, cu Comisia Europeana si AIEA, cu alte organizatii
internationale, regionale sau nationale de profil;
b) aproba strategiile, programele de activitate ale AN, precum si
proiectele nationale de cooperare tehnica cu AIEA;
c) asigura elaborarea Strategiei nucleare, a Planului de actiune si a PNN;
d) coordoneaza, la nivel national, activitatile privind fundamentarea si
dezvoltarea performantelor sistemelor de protectie fizica a instalatiilor
nucleare de interes national, in conformitate cu legislatia interna si
internationala;
e) coordoneaza la nivel national activitatile privind prevenirea,
combaterea si eliminarea traficului ilicit cu materiale radioactive si
materiale nucleare;
f) informeaza periodic primul-ministru asupra stadiului implementarii
Strategiei nucleare, a Planului de actiune si a PNN;
g) asigura informarea publicului prin publicatii oficiale, comunicate de
presa si alte forme specifice de informare;
h) numeste si elibereaza din functie personalul AN;
i) acorda delegarile de competenta si imputernicirile de reprezentare
personalului AN;
j) aproba deplasarile in strainatate ale personalului AN;
k) coordoneaza activitatea directiilor si a celorlalte compartimente aflate
in subordinea sa directa;
l) aproba statul de functii al AN in limita numarului de posturi aprobate;
m) asigura elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli al AN, care se
supune aprobarii conform legii.
(2) Presedintele AN indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte
normative sau care sunt solicitate de primul-ministru.
(3) In exercitarea atributiilor sale presedintele AN emite ordine si
instructiuni.
(4) Ordinele si instructiunile cu caracter normativ emise de presedintele
AN se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in conditiile legii.
Art. 8
(1) Pe langa AN functioneaza un colegiu consultativ, condus de presedintele
AN.
(2) Componenta si regulamentul de organizare si functionare ale Colegiului
consultativ se stabilesc prin ordin al presedintelui AN.
(3) Membrii Colegiului consultativ pot fi conducatori ai agentilor
economici producatori de energie, de echipamente si prestatori de servicii, ai
institutelor din domeniul nuclear, precum si reprezentanti ai organelor
administratiei publice centrale.
(4) Organizarea si functionarea Colegiului consultativ se stabilesc prin
regulamentul propriu de organizare si functionare, aprobat prin ordin al
presedintelui AN.
Art. 9
(1) Secretarul general al AN este functionar public, numit in conditiile
legii. Acesta asigura stabilitatea functionarii AN, continuitatea conducerii si
realizarea legaturilor functionale intre compartimentele AN.
(2) Principalele atributii ale secretarului general sunt urmatoarele:
a) coordoneaza activitatile de elaborare a Strategiei nucleare, a Planului
de actiune si a PNN;
b) coordoneaza activitatea de elaborare a strategiilor si a programelor de
lucru ale AN;
c) monitorizeaza si controleaza elaborarea rapoartelor periodice,
analizelor de stadiu, sintezelor sau a informarilor privind activitatile
nucleare, inclusiv evolutii internationale in domeniu;
d) coordoneaza buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu
caracter functional din cadrul AN si asigura legatura operativa dintre
presedintele AN si conducatorii compartimentelor.
(3) Secretarul general al AN poate indeplini si alte insarcinari incredintate
de presedintele AN.
Art. 10
(1) In cadrul AN, prin ordin al presedintelui, se pot organiza servicii,
birouri si colective temporare de lucru.
(2) Presedintele AN aproba regulamentul intern al AN.
Art. 11
Personalul AN este format din functionari publici si personal contractual.
Art. 12
(1) Structura organizatorica a AN este prevazuta in anexa nr. 2 la
hotarare.
(2) AN are un numar maxim de posturi de 29, exclusiv presedintele si
posturile aferente cabinetului demnitarului, cu incadrarea in prevederile
bugetare.
(3) AN preia personalul Agentiei Nationale pentru Energie Atomica, care se
desfiinteaza din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, si
se subroga in drepturile si obligatiile acestui minister, ce decurg din
raporturile de serviciu si de munca existente la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
(4) Functionarii publici vor fi preluati prin transfer in interesul
serviciului in conditiile legii.
(5) Incadrarea personalului contractual preluat potrivit alin. (3) se face
in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, in
conditiile legii, potrivit structurii organizatorice a AN, pe baza de examen
sau de concurs, dupa caz.
Art. 13
(1) In scopul indeplinirii atributiilor sale personalul AN are dreptul sa
solicite informatii de la celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, de la alte institutii si autoritati publice, de la
societatile comerciale care desfasoara activitati in domeniul nuclear.
(2) In exercitarea atributiilor de serviciu, din punct de vedere al
securitatii nucleare, personalul AN are acces in orice instalatie, laborator,
incinta apartinand agentilor economici care desfasoara activitati in domeniul
nuclear si la orice fel de documente, informatii si date referitoare la
aspectele care fac obiectul activitatii acesteia.
(3) Informatiile solicitate in scris de AN se pun la dispozitia acesteia cu
promptitudine si in mod gratuit de catre persoanele juridice care detin aceste
informatii.
(4) Personalul AN este obligat sa pastreze confidentialitatea, conform
prevederilor legale, asupra informatiilor obtinute in temeiul prezentei
hotarari.
Art. 14
(1) Patrimoniul initial al AN se constituie prin preluarea patrimoniului
Agentiei Nationale pentru Energie Atomica.
(2) Mijloacele fixe si obiectele de inventar aflate in fisele de evidenta
ale Agentiei Nationale pentru Energie Atomica din cadrul Ministerului
Educatiei, Cercetarii si Tineretului se preiau de catre AN, inclusiv mijloacele
fixe si obiectele de inventar aflate in fisele de evidenta ale personalului
transferat, pe baza de protocol de predare-primire incheiat in termen de 15
zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(3) AN are in dotare trei autoturisme cu un consum normat, lunar, de 400
litri/autoturism.
(4) Pana la stabilirea unui alt sediu, AN va utiliza in mod gratuit
spatiile aflate in sediul din municipiul Bucuresti, str. D.I. Mendeleev nr. 21
- 25, sectorul 1, pe care le va prelua pe baza de protocol incheiat cu Regia
Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", in
termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentului regulament.
Art. 15
(1) Cheltuielile curente si de capital ale AN se finanteaza de la bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, si
cuprind categoriile de cheltuieli necesare finantarii activitatilor privind
functionarea AN pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli AN se aproba in conditiile legii.
Art. 16
(1) AN este punct national de contact pentru programul de cooperare tehnica
a Romaniei cu AIEA.
(2) Ministerele, regiile autonome, societatile comerciale si alti
beneficiari ai asistentei tehnice acordate de AIEA trebuie sa raporteze si sa
transmita la AN copii de pe documentele de plata catre AIEA privind plata
contributiei de 8% din valoarea asistentei tehnice primite de la AIEA.
ANEXA 2
Numarul total de posturi = 29, exclusiv presedintele
si posturile aferente cabinetului demnitarului
STRUCTURA ORGANIZATORICA A AGENTIEI NUCLEARE
____________________________
_____________________ | CONSILIUL DE ADMINISTRATIE | _____________________
| COLEGIUL |__|____________________________|__| CABINETUL
|
| CONSULTATIV | | PRESEDINTE | | DEMNITARULUI
|
|_____________________| |____________________________| |_____________________|
|
_____________________ | _____________________
| SERVICIU | | | COMPARTIMENT
|
| RESURSE UMANE, |_______________|__________________| RELATII CU PUBLICUL
|
| FINANCIAR, JURIDIC | | | SI MASS-MEDIA
|
|_____________________| |
|_____________________|
____________|_______________
| SECRETAR GENERAL |
|____________________________|
|
____________________________|_____________________________
| | | |
______|_______ _______|______ _______|______ ________|________
| DIRECTIA | | | | | | COMPARTIMENT |
| AVIZARE | | COMPARTIMENT | | COMPARTIMENT | | COOPERARI |
| DOCUMENTATII | | TEHNOLOGIE | | CONTROL | | INTERNATIONALE, |
| SI URMARIRE | | NUCLEARA | | FUNCTIONARE | | AIEA SI |
| INVESTITII | | | | INSTALATII | | COMISIA |
| NUCLEARE | | | | NUCLEARE | | EUROPEANA |
|______________| |______________| |______________| |_________________|