HOTARARE Nr.
267 din 14 martie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare si a structurii organizatorice ale
Agentiei Nucleare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 29 martie 2007
Avand în vedere prevederile art. 3 alin. (2) lit. I) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004 privind
stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice
centrale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 228/2004,
în temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. II din Legea nr. 57/2006 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea în scopuri
exclusiv paşnice a energiei nucleare,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Agenţiei Nucleare, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă structura organizatorică a Agenţiei
Nucleare, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărare.
Art. 4. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărari se abrogă Hotărarea Guvernului nr. 1.425/2003 pentru aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare şi a structurii organizatorice ale Agenţiei Nucleare,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 904 din 17 decembrie 2003, precum şi orice alte
dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plangu
Preşedintele Agenţiei Nucleare,
Valică Gorea
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare al Agenţiei Nucleare
Art. 1. - (1) Agenţia Nucleară, denumită în continuare AN, este organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului şi în coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria
Primului-Ministru.
(2) AN are ca principal obiect de activitate acordarea de asistenţă tehnică de specialitate
Guvernului în formularea politicii în domeniul nuclear, promovarea, dezvoltarea
şi monitorizarea activităţilor nucleare în Romania, precum şi promovarea pe plan naţional şi internaţional a
intereselor domeniului nuclear romanesc, în ansamblul său.
(3) AN monitorizează la nivel naţional activităţile
nucleare care se desfăşoară în scopuri exclusiv paşnice.
(4) In domeniul său de competenţă, AN este punct
naţional de contact pentru Programul de cooperare tehnică a Romaniei cu Agenţia Internaţională pentru
Energie Atomică, denumită în continuare AIEA.
Art. 2. - AN îşi desfăşoară activitatea în conformitate
cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 7/2003 privind promovarea,
dezvoltarea şi monitorizarea activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - AN are sediul în municipiul Bucureşti, str.
D.I. Mendeleev nr. 21 -25, sectorul 1.
Art. 4. - (1) In realizarea obiectului său de
activitate AN îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de reprezentare, prin care asigură, în numele
statului roman, cu aprobarea
Guvernului, reprezentarea pe plan naţional şi internaţional a domeniului său de
activitate;
b) de strategie, prin care asigură elaborarea şi
aplicarea Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear pe termen
scurt, mediu şi lung şi formularea politicii Guvernului în domeniul nuclear;
c) de coordonare, prin care asigură coordonarea la
nivel naţional a acţiunilor privind promovarea, dezvoltarea şi monitorizarea
activităţilor nucleare în Romania;
d) de promovare, prin care se asigură promovarea şi
susţinerea pe plan naţional şi internaţional a intereselor domeniului nuclear
romanesc;
e) de monitorizare, prin care asigură monitorizarea
activităţilor nucleare, în acord cu obiectivele Programului nuclear naţional,
denumit în continuare PNN.
(2) In exercitarea funcţiilor sale AN colaborează cu
organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, cu
celelalte instituţii publice şi cu agenţii economici care au responsabilităţi
şi activează în domeniul nuclear, cu organizaţiile neguvernamentale, precum şi
cu asociaţiile profesionale din domeniu.
(3) AN prezintă trimestrial primului-ministru şi
Guvernului, prin Cancelaria Primului-Ministru, un raport privind activitatea
sa, evoluţiile internaţionale în domeniul nuclear, gradul de implementare a
Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear, a PNN, inclusiv a
Planului nuclear anual, denumit în continuare PNA, pe baza informărilor prezentate de Comisia Naţională pentru
Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN) şi de Agenţia Naţională pentru Deşeuri
Radioactive (ANDRAD), inclusiv cu privire la modul de implementare a
programelor de asistenţă tehnică care se desfăşoară sub egida AIEA, a Uniunii
Europene, denumită în continuare UE, sau a altor organisme şi organizaţii internaţionale de profil.
(4) AN întocmeşte, la solicitarea expresă a
primului-ministru şi/sau a Guvernului, rapoarte specifice, pe probleme
punctuale din domeniul său de activitate.
Art. 5. - (1) Atribuţiile principale ale AN sunt prevăzute
la art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) In exercitarea funcţiilor prevăzute la art. 4, AN
îndeplineşte şi următoarele atribuţii:
a) elaborarea şi monitorizarea implementării Strategiei
naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear şi, respectiv, a PNN, prin PNA;
b) propunerea către Autoritatea Naţională pentru
Cercetare Ştiinţifică de direcţii prioritare şi obiective pentru Planul
naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare, în concordanţă cu PNN şi PNA;
c) promovarea şi susţinerea proiectelor de interes
din domeniul nuclear, prin comisiile/comitetele interministeriale constituite
prin acte normative;
d) promovarea şi susţinerea
participării unităţilor de cercetare, dezvoltare şi inovare, a centrelor de
excelenţă şi a agenţilor economici la activităţile desfăşurate în cadrul PNN,
precum şi în cadrul parteneriatului internaţional din domeniul nuclear;
e) asigurarea de consultanţă
de specialitate în domeniul său de activitate structurilor administrative
permanente şi/sau temporare ale statului;
f) elaborarea şi semnarea Programului-cadru de ţară cu
AIEA şi urmărirea implementării acestuia, precum şi avizarea şi monitorizarea
derulării programelor de asistenţă tehnică desfăşurate în concordanţă cu acest
document;
g) asigurarea fondurilor necesare, prin prevederi
bugetare anuale, şi efectuarea plăţilor privind obligaţiile financiare ale Romaniei către AIEA, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 360/2005 privind plata obligaţiilor financiare pe care
Romania le are faţă de Agenţia
Internaţională pentru Energie Atomică (AIEA);
h) organizarea şi finanţarea, în colaborare cu
instituţii care desfăşoară activităţi în domeniul nuclear, de manifestări
ştiinţifice naţionale şi internaţionale privind utilizarea energiei nucleare în
scopuri paşnice;
i) iniţierea şi finanţarea de sondaje privind gradul de
percepţie a publicului faţă de evoluţia din domeniul nuclear;
j) finanţarea unor cheltuieli privind editarea
buletinelor informative şi a altor publicaţii de specialitate din domeniul său
de activitate.
(3) Instituţiile şi autorităţile publice, agenţii
economici şi alţi beneficiari ai cooperării tehnice cu AIEA prezintă AN copii
de pe documentele doveditoare privind plata contribuţiei pentru proiectele
desfăşurate în cadrul cooperării tehnice cu AIEA, conform legii.
(4) AN este punct focal naţional pentru instituţiile
care desfăşoară activităţi în domeniul său de competenţă în relaţiile cu AIEA,
cu UE şi cu alte organizaţii internaţionale similare.
(5) AN îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite
prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art. 6. - (1) In vederea îndeplinirii atribuţiilor
sale, AN poate să solicite informaţii de la celelalte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale şi locale, de la alte instituţii şi
autorităţi publice, de la societăţile comerciale care desfăşoară activităţi în
domeniul nuclear.
(2) Informaţiile solicitate de AN se pun la
dispoziţia acesteia în mod gratuit de către entităţile prevăzute la alin. (1)
care deţin aceste informaţii, în conformitate cu prevederile legale.
(3) Personalul AN este obligat să păstreze
confidenţialitatea, potrivit prevederilor legale, asupra informaţiilor obţinute
în temeiul prezentei hotărari.
Art. 7. - (1) AN este condusă de un consiliu de
administraţie alcătuit din 9 membri, numiţi şi revocaţi prin decizie a
primului-ministru, la propunerea preşedintelui AN.
(2) Preşedintele consiliului
de administraţie este preşedintele AN.
(3) Consiliul de administraţie funcţionează potrivit
regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, aprobat în cadrul primei
şedinţe, şi are următoarele atribuţii principale:
a) avizarea bugetului de
venituri şi cheltuieli al AN;
b) avizarea PNN şi PNA;
c) avizarea Strategiei naţionale de dezvoltare a
domeniului nuclear;
d) avizarea proiectelor naţionale de cooperare
tehnică cu AIEA.
Art. 8. - (1) Preşedintele AN are rang de secretar de
stat şi este numit şi revocat prin decizie a primului-ministru.
(2) Preşedintele AN este asimilat din punct de vedere
al salarizării şi al celorlalte drepturi cu funcţia de secretar de stat.
(3) Preşedintele AN conduce şi reprezintă instituţia
în raporturile cu primul-ministru, cu Guvernul, cu organele de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale, cu alte autorităţi publice,
instituţii şi organizaţii, cu persoane juridice şi fizice, romane şi străine, cu AIEA şi Comisia
Europeană, cu alte organizaţii internaţionale, regionale sau naţionale de
profil.
(4) Preşedintele AN avizează componenţa delegaţiei
Romaniei la Conferinţa
generală anuală a AIEA - Viena.
(5) Preşedintele Agenţiei îndeplineşte şi alte
atribuţii specifice, stabilite prin acte normative.
(6) Preşedintele AN este ordonator terţiar de
credite.
(7) Preşedintele AN fundamentează şi propune
necesarul de cheltuieli curente şi de capital pentru susţinerea activităţilor
AN şi îl transmite Cancelariei Primului-Ministru.
(8) Preşedintele AN participă, în calitate de
invitat, la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme din domeniul
nuclear.
(9) In cazul în care preşedintele AN, din diferite
motive, nu îşi poate exercita atribuţiile, secretarul general exercită atribuţiile
acestuia. Preşedintele poate delega dreptul de semnătură, în condiţiile legii,
secretarului general.
(10) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele AN
emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ
emise de preşedintele AN se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, în condiţiile legii.
Art. 9. - (1) Secretarul general al AN este înalt
funcţionar public, numit şi salarizat conform prevederilor Legii nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi celor ale Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind
unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici pană la
intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte
drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se
acordă funcţionarilor publici în anul 2007. Acesta asigură stabilitatea
funcţionării AN, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale
între compartimentele AN.
(2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile
prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului Romaniei
şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Secretarul general al AN poate îndeplini şi alte
însărcinări prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare al acesteia
sau încredinţate de preşedintele AN.
Art. 10. - AN are un număr maxim de 34 de posturi,
exclusiv preşedintele, cu încadrarea în prevederile
bugetare.
Art. 11. - (1) Personalul AN este format din
funcţionari publici şi personal contractual.
(2) Salarizarea personalului se face potrivit
reglementărilor în vigoare aplicabile personalului din instituţiile
administraţiei publice centrale din sectorul bugetar.
Art. 12. - (1) In subordinea preşedintelui AN
funcţionează Compartimentul documente clasificate, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu
modificările ulterioare.
(2) In cadrul AN, prin ordin
al preşedintelui, se pot organiza colective temporare, în condiţiile legii.
(3) Regulamentul intern al AN este aprobat prin ordin
al preşedintelui AN.
Art. 13. - (1) AN are în dotare 3 autoturisme cu un
consum normat lunar de 400 litri/autoturism.
(2) Cheltuielile curente şi de capital ale AN se
finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Cancelariei Primului-Ministru,
şi cuprind categoriile de cheltuieli necesare finanţării activităţilor privind
funcţionarea AN pentru îndeplinirea activităţilor ce îi revin.
(3) In scopul realizării atribuţiilor ce îi revin, AN
poate beneficia de consultanţă şi asistenţă din ţară sau din străinătate,
precum şi de programe de formare şi perfecţionare a pregătirii personalului
său, finanţate în limita fondurilor bugetare aprobate sau prin alte surse
atrase din ţară sau din străinătate, potrivit legii.
(4) Bugetul de venituri şi cheltuieli al AN se aprobă
în condiţiile legii.
ANEXA Nr. 2
Nr. total de posturi = 34, exclusiv preşedintele.