LEGE
Nr. 68 din 28 iunie 1995
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului de dezvoltare
industriala, in valoare de 175 milioane dolari S.U.A., semnat la Washington la
21 martie 1995
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 133 din 30 iunie 1995
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului de dezvoltare
industriala, in valoare de 175 milioane dolari S.U.A., semnat la Washington la
21 martie 1995.
Art. 2
Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, ca de comun
acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare sa introduca
pe parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile concrete de
derulare a acordului de imprumut, amendamente la continutul acestuia, care
privesc realocari de fonduri, modificari in structura imprumutului pe
componente, beneficiari, modificari de termene, precum si orice alte modificari
care nu sunt de natura sa sporeasca volumul imprumutului sau sa determine noi
conditionari economice fata de cele convenite initial intre parti.
Guvernul va raporta periodic Parlamentului in legatura cu aceste
amendamente, in cadrul Raportului privind datoria publica externa a Romaniei.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 iunie 1995, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
ION SOLCANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19 iunie
1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
ACORD DE IMPRUMUT
(PROIECTUL DE DEZVOLTARE INDUSTRIALA)
intre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
Acord, datat 21 martie 1995, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Intrucat: (A) Imprumutatul, fiind satisfacut atat cu privire la
fezabilitatea cat si la prioritatea proiectului descris in anexa nr. 2 la
prezentul acord, a solicitat Bancii sprijinul pentru finantarea proiectului,
(B) Imprumutatul intentioneaza sa contracteze cu Banca Europeana de Investitii
(B.E.I.) un imprumut (imprumutul B.E.I.) intr-o suma totala echivalenta cu
treizeci milioane ECU (30.000.000 ECU) pentru sprijinirea finantarii
proiectului in termenii si in conditiile prevazute intr-un acord (Acordul de
imprumut cu B.E.I.) incheiat intre Imprumutat si B.E.I.; si
intrucat Banca a convenit, pe baza, intre altele, a celor de mai sus, sa
acorde Imprumutatului un imprumut in termenii si in conditiile prevazute prin
prezentul acord,
partile la prezentul acord convin prin acesta asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Conditii generale. Definitii
Sectiunea 1.01.
"Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut si garantare
intr-o singura valuta" ale Bancii, datate 9 februarie 1993, cu
modificarile prevazute in anexa nr. 7 la prezentul acord (Conditiile generale)
constituie parte integranta a prezentului acord.
Sectiunea 1.02.
Numai daca contextul nu solicita altfel, termenii definiti in Conditiile
generale si in preambulul la prezentul acord au semnificatia prevazuta in
prezentul acord si urmatorii termeni suplimentari au urmatoarea semnificatie:
a) subimprumut semnifica un imprumut acordat sau propus a fi acordat, de
catre o banca participanta din sumele imprumutului, unui beneficiar pentru un
subproiect;
b) beneficiar semnifica orice intreprindere, infiintata legal si
functionand in conformitate cu legile Imprumutatului, careia o banca
participanta isi propune sa-i acorde sau i-a acordat un subimprumut;
c) subproiect semnifica un proiect care va fi realizat de catre un
beneficiar utilizand sumele unui subimprumut;
d) banca participanta semnifica orice institutie bancara, cu care
Imprumutatul, prin Unitatea "Apex", a incheiat un acord de finantare
subsidiara;
e) acord de finantare subsidiara si finantare subsidiara semnifica,
respectiv, orice acord incheiat intre Imprumutat, prin Unitatea
"Apex" si o banca participanta, conform paragrafului 3 a) din anexa
nr. 5 la prezentul acord si orice imprumut acordat in conformitate cu prevederile
unui acord de finantare subsidiara; si
f) contul special semnifica contul la care se face referire in sectiunea
2.02. b) a prezentului acord.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01.
Banca convine sa imprumute Imprumutatului, in termenii si in conditiile
prevazute sau la care se face referire in acordul de imprumut, diverse monede
intr-o valoare totala echivalenta cu suma de o suta saptezeci si cinci milioane
dolari (175.000.000 $ S.U.A.).
Sectiunea 2.02.
a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul imprumutului in conformitate
cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord pentru cheltuielile facute (sau,
daca Banca convine astfel, care urmeaza sa fie facute) in raport cu costul
rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare proiectului, care urmeaza sa fie
finantate din sumele imprumutului.
b) Imprumutatul poate, pentru scopurile proiectului, sa deschida si sa
mentina un depozit intr-un cont special in dolari, intr-o banca acceptabila
Bancii, in termeni si in conditii satisfacatoare pentru Banca, inclusiv o
protectie adecvata impotriva compensatiilor, confiscarii sau sechestrului.
Depunerile in si tragerile din contul special vor fi efectuate in conformitate
cu prevederile anexei nr. 6 la prezentul acord.
Sectiunea 2.03.
Data ultimei trageri va fi 31 decembrie 1998 sau o alta data ulterioara pe
care o va stabili Banca. Banca va informa prompt Imprumutatul asupra unei
asemenea date ulterioare.
Sectiunea 2.04.
Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament la o rata de 0,75%
pe an asupra sumei imprumutului, netrasa la un moment dat.
Sectiunea 2.05.
a) Imprumutatul va plati dobanda pentru suma din imprumut trasa si
nerambursata, periodic, la o rata egala pentru fiecare perioada de dobanda, cu
dobanda LIBOR la o singura moneda, plus o jumatate de procent (1/2 din 1%),
plus sau minus o marja medie, asa cum este prevazut in paragraful b) (iv) de
mai jos.
b) Pentru scopurile acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda semnifica perioada incepand de la si incluzand data
semnarii prezentului acord pana la, dar neincluzand data primei plati a
dobanzii, si in continuare perioada de la data de plata a ultimei dobanzi pana
la, dar neincluzand, urmatoarea data de plata a dobanzii;
(ii) data de plata a dobanzii semnifica orice data specificata in sectiunea
2.06 a prezentului acord;
(iii) LIBOR la o singura moneda semnifica rata interbancara de la Londra
pentru dolari, exprimata ca un procent anual determinat rezonabil de Banca in
conformitate cu prevederile anexei nr. 8 la prezentul acord, pentru 15 ianuarie
sau 15 iulie, cand incepe o perioada de dobanda (sau, pentru perioada de
dobanda initiala, 15 ianuarie sau 15 iulie precedand data semnarii prezentului
acord sau in care incepe o asemenea perioada de dobanda);
(iv) marja medie semnifica, pentru orice perioada de dobanda, marja medie
calculata pentru semestrul care precede datele de 15 ianuarie sau 15 iulie,
intre:
(A) costul imprumuturilor nerambursate ale Bancii sau al partilor din
acestea alocate pentru finantarea intr-o singura moneda a imprumuturilor
acordate in toate monedele, si (B) rata interbancara specifica Londrei si,
pentru franci francezi, a Parisului sau alte asemenea rate de referinta ale
dobanzii aferente unor astfel de imprumuturi in fiecare dintre aceste monede,
toate determinate in mod rezonabil de Banca si exprimate ca un procent anual.
Pentru orice perioada de dobanda in care (A) depaseste (B), marja medie va fi
adaugata in cadrul paragrafului a) de mai sus. Pentru orice perioada de dobanda
in care (B) depaseste (A), marja medie va fi scazuta in cadrul paragrafului a)
de mai sus. Fara a contraveni celor de mai sus, marja medie pentru perioada de
dobanda de pana la 14 iulie 1993 va fi de minus 0,28%;
(v) semestru semnifica primele 6 luni sau urmatoarele 6 luni ale unui an
calendaristic.
c) Dupa ce Banca va fi determinat dobanda LIBOR la o singura moneda si
marja medie pentru fiecare perioada de dobanda, Banca va informa prompt
Imprumutatul asupra acestora.
Sectiunea 2.06.
Dobanda si alte speze vor fi platibile la 15 ianuarie si 15 iulie in
fiecare an.
Sectiunea 2.07.
Imprumutatul va rambursa imprumutul in conformitate cu graficul de
amortizare prezentat in anexa nr. 3 la prezentul acord.
Art. 3
Realizarea proiectului
Sectiunea 3.01.
a) Imprumutatul isi declara angajamentul cu privire la realizarea
obiectivelor proiectului, asa cum sunt prevazute in anexa nr. 2 la prezentul
acord, si in acest scop va realiza sau va determina realizarea proiectului cu
atentia si eficienta cuvenite si in conformitate cu practicile adecvate
administrative, economice, financiare si tehnice si va furniza, cu
promptitudinea necesara, fondurile, facilitatile, serviciile si celelalte
resurse necesare proiectului.
b) Fara a se limita la prevederile paragrafului a) al prezentei sectiuni si
exceptand cazul in care Imprumutatul si Banca nu vor conveni altfel,
Imprumutatul va realiza sau va determina realizarea proiectului in concordanta
cu Programul de implementare prevazut in anexa nr. 5 la prezentul acord.
Sectiunea 3.02.
In afara de cazul in care Banca va conveni altfel, achizitiile de bunuri si
servicii de consultanta necesare proiectului si care vor fi finantate din
sumele imprumutului vor fi guvernate de prevederile anexei nr. 4 la prezentul
acord.
Art. 4
Clauze financiare si alte clauze
Sectiunea 4.01.
a) Imprumutatul va mentine sau va determina mentinerea unor inregistrari
separate si conturi adecvate care sa reflecte, in concordanta cu practicile
contabile sanatoase, operatiunile, resursele si cheltuielile in legatura cu
proiectul ale departamentelor si agentiilor Imprumutatului responsabil de
realizarea proiectului sau a oricarei parti din acesta.
b) Imprumutatul:
(i) va asigura, pentru fiecare an fiscal, expertizarea (audit-ul)
inregistrarilor si conturilor la care se refera paragraful a) al prezentei
sectiuni, inclusiv acelea pentru contul special, in conformitate cu principiile
de audit corespunzatoare, aplicate in mod consecvent de catre auditori
independenti acceptabili pentru Banca;
(ii) va furniza Bancii, pe masura disponibilizarii, dar in orice caz nu mai
tarziu de 6 luni dupa incheierea fiecarui asemenea an, raportul expertizei
contabile (audit-ului) efectuate de catre auditorii mentionati, dimensionat si
detaliat dupa cum Banca va fi solicitat in mod rezonabil; si
(iii) va furniza Bancii orice alte informatii privind inregistrarile si
conturile mentionate si expertiza (audit-ul) acestora ori de cate ori Banca va solicita
aceasta in mod rezonabil.
c) Pentru toate cheltuielile ce privesc tragerile din contul imprumutului,
efectuate pe baza declaratiilor de cheltuieli, Imprumutatul:
(i) va tine sau va determina tinerea, in conformitate cu paragraful a) al
prezentei sectiuni, inregistrarile si conturile care reflecta aceste
cheltuieli;
(ii) va pastra sau va determina pastrarea pana la cel putin un an dupa ce
Banca a primit raportul de expertiza (audit-ul) pentru anul fiscal in care a
fost efectuata ultima tragere din contul imprumutului sau plata din contul
special, toate inregistrarile (contracte, ordine de plata, facturi, chitante si
alte documente) evidentiind astfel de cheltuieli;
(iii) va permite reprezentantilor Bancii sa analizeze aceste inregistrari;
si
(iv) se va asigura ca aceste inregistrari si conturi vor face obiectul
expertizei (audit-ului) anuale la care se refera paragraful b) al prezentei
sectiuni si ca acest raport de expertiza contine o opinie separata a
auditorilor mentionati, in sensul ca declaratiile de cheltuieli emise in cursul
anului fiscal respectiv, impreuna cu procedurile si controlul intern implicate
in pregatirea lor, justifica tragerile respective.
Sectiunea 4.02.
Imprumutatul, prin Unitatea "Apex", in afara de cazul in care
Banca va conveni altfel cu privire la rambursarea sumelor de capital ale
imprumutului sau, respectiv, a partilor din finantarile subsidiare utilizate
pentru acordarea de subimprumuturi in cadrul partii B a proiectului si,
separat, a partilor din finantarile subsidiare utilizate pentru acordarea de
subimprumuturi in cadrul partii C a proiectului:
a) va deschide la data la care va primi prima rambursare si in continuare
va asigura derularea intr-o banca acceptabila pentru Banca a unui cont separat
in termeni si in conditii satisfacatoare pentru Banca; si
b) in momentul primirii fiecareia dintre rambursari, va credita sumele
respective in contul separat mentionat. Toate sumele astfel creditate vor fi
utilizate, in masura in care nu sunt inca necesare pentru indeplinirea
obligatiilor de plata ale Imprumutatului in cadrul acestui acord, exclusiv
pentru finantarea, prin intermediul bancilor participante, a proiectelor
specifice in termeni si in conditii similare celor aplicabile subimprumuturilor
acordate in cadrul partilor respective din finantarile subsidiare astfel
rambursate si creditate in contul separat mentionat.
Art. 5
Compensatii pentru Banca
Sectiunea 5.01.
In conformitate cu sectiunea 6.02. (1) din "Conditiile generale",
sunt specificate urmatoarele evenimente suplimentare, si anume:
a) in baza prevederilor paragrafului b) al acestei sectiuni:
(i) dreptul Imprumutatului de a efectua trageri in cadrul oricarui imprumut
rambursabil sau nerambursabil acordat Imprumutatului pentru finantarea
proiectului va fi fost suspendat, anulat sau va fi incetat integral sau
partial, conform conditiilor acestora; sau
(ii) oricare asemenea imprumut va fi devenit datorat si platibil inainte de
scadenta convenita a acestuia;
b) paragraful a) al prezentei sectiuni nu va fi aplicat daca Imprumutatul
stabileste in conditii satisfacatoare Bancii ca:
(i) acea suspendare, anulare, incetare sau plata anticipata nu se datoreaza
neindeplinirii de catre Imprumutat a vreuneia dintre obligatiile sale conform
acelui acord; si
(ii) Imprumutatul are la dispozitie fonduri adecvate pentru proiect din
alte surse, in termeni si in conditii conforme cu obligatiile Imprumutatului
prevazute in prezentul acord.
Sectiunea 5.02.
In conformitate cu sectiunea 7.01. h) din Conditiile generale, sunt
specificate urmatoarele evenimente suplimentare, si anume: evenimentele
specificate in sectiunea 5.01. a) (ii) a prezentului acord vor aparea in baza
prevederilor sectiunii 5.01. b) a prezentului acord.
Art. 6
Data intrarii in vigoare. Incheierea
Sectiunea 6.01.
Urmatoarele cazuri sunt specificate drept conditii suplimentare pentru
intrarea in efectivitate a acordului de imprumut in sensul prevederilor
sectiunii 12.01. c) a Conditiilor generale:
a) toate conditiile care preced intrarea in efectivitate a Acordului de
imprumut cu B.E.I. vor fi fost indeplinite, altele decat acelea in legatura cu
intrarea in efectivitate a prezentului acord;
b) cel putin doua acorduri de finantare subsidiara vor fi fost incheiate,
in numele, si sa angajeze pe deplin partile la acestea in concordanta cu
termenii din prezentul acord;
c) reglementarile prudentiale care privesc adecvarea capitalului fata de
activele ponderate in functie de risc, clasificarea si provizionarea activelor,
majorarea fondului de risc sa fi fost introduse si puse in practica pentru
toate bancile comerciale de pe teritoriul Imprumutatului.
Sectiunea 6.02.
Termenul o suta douazeci (120) de zile dupa data semnarii prezentului acord
este specificat pentru scopurile sectiunii 12.04. din Conditiile generale.
Art. 7
Reprezentantul Imprumutatului. Adrese
Sectiunea 7.01.
Ministerul Finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant al
Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03. din Conditiile generale.
Sectiunea 7.02.
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 11.01. din
Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
Str. Apollodor nr. 17
Bucuresti
Romania
Telex: 11239
Pentru Banca:
Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818 H. Street, N.W.
Washington, D.C. 20433
United States of America
Posta prin cablu: Telex:
INTBAFRAD 248423 (RCA)
Washington, D.C. 82987 (FTCC)
64145 (WUI)
sau
197688 (TRT)
Drept pentru care, partile la prezentul acord, actionand prin
reprezentantii lor legal autorizati, au determinat ca prezentul acord sa fie
semnat in numele lor in Districtul Columbia, Statele Unite ale Americii, in
ziua si anul mentionate la inceputul acordului.
ROMANIA
Prin
Insarcinatul cu afaceri ad-interim
al Romaniei la Washington,
Radu Mateescu
BANCA INTERNATIONALA
PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
Prin
Director,
Rachel Lomax
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUT
1. Tabelul de mai jos prezinta categoriile articolelor care vor fi
finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor imprumutului pe fiecare
categorie si procentul cheltuielilor pentru articolele care vor fi astfel
finantate in cadrul fiecarei categorii:
----------------------------------------------------------------------
Suma % din
Categoria imprumutului cheltuielile
alocat care trebuie
(exprimata finantate
in echivalent
dolari S.U.A.)
----------------------------------------------------------------------
1. Bunuri, servicii de 100% din cheltuielile
consultanta si de externe, 100% din
pregatire a cadrelor 3.000.000 cheltuielile locale
in cadrul partii A a (cost franco-fabrica)
proiectului si 80% din cheltuielile
locale pentru alte
articole achizitionate
de pe piata interna
pentru bunuri,
100% din cheltuielile
externe pentru pregatirea
cadrelor si 100% pentru
serviciile de consultanta.
2. Bunuri in cadrul 70.000.000 100% din cheltuielile
partii B a proiectului externe.
3. Bunuri si servicii de 100% din cheltuielile
consultanta in cadrul 102.000.000 externe, 100% din
partii C a proiectului cheltuielile locale (cost
franco-fabrica) si 80% din
cheltuielile locale pentru
alte articole achizitionate
de pe piata interna pentru
bunuri si 100% pentru
servicii de consultanta.
----------------------------------------------------------------------
TOTAL: 175.000.000
----------------------------------------------------------------------
2. Pentru scopurile prezentei anexe:
a) termenul cheltuieli externe semnifica cheltuielile in moneda oricarei
tari, alta decat aceea a Imprumutatului, pentru bunuri sau servicii furnizate
din teritoriul oricarei tari, alta decat aceea a Imprumutatului; si
b) termenul cheltuieli locale semnifica cheltuielile in moneda
Imprumutatului sau pentru bunuri sau pentru servicii furnizate din teritoriul
Imprumutatului.
3. Fara ca aceasta sa fie considerata o incalcare a paragrafului 1 de mai
sus, nici o tragere nu va fi facuta in legatura cu platile pentru cheltuieli
efectuate anterior datei semnarii prezentului acord.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivele proiectului sunt:
(1) de a intari capacitatile institutionale pentru a facilita privatizarea
si restructurarea sectorului industrial; si (2) de a sprijini prin finantare
astfel de facilitati si resurse de productie, incat sa contribuie la cresterea
exporturilor si la imbunatatirea productivitatii si competitivitatii
intreprinderilor.
Proiectul este compus din urmatoarele parti, sub rezerva acelor modificari
asupra carora Imprumutatul si Banca vor conveni ulterior pentru a indeplini
aceste obiective:
Partea A:
Indeplinirea programelor de imbunatatire a organizarii si functionarii
agentiilor, institutiilor si altor entitati implicate in formularea si
implementarea strategiilor pentru restructurarea si privatizarea
intreprinderilor, incluzand:
(1) un program pentru Ministerul Industriilor al Imprumutatului: a) pentru
modernizarea echipamentelor din dotarea ministerului si pentru intarirea
capacitatii sale in realizarea evaluarilor in ceea ce priveste mediul
inconjurator si in domeniul elaborarii politicilor si strategiilor din sectorul
industrial; b) pentru dezvoltarea strategiilor de restructurare si privatizare
pentru sectorul industrial; si c) pentru elaborarea unei strategii pentru
dezvoltarea infrastructurii tehnologiei industriale; si
(2) un program pentru banca centrala a Imprumutatului, Banca Nationala a
Romaniei: a) pentru implementarea unui plan de conturi adecvat pentru bancile
comerciale; b) pentru stabilirea si intarirea controlului intern si a
practicilor de audit ale bancilor comerciale; c) pentru pregatirea personalului
bancilor comerciale in domeniul politicilor privind riscul si gestionarea
activelor si pasivelor; si d) pentru pregatirea personalului bancilor
participante in vederea evaluarii proiectelor si pentru imprumuturile pentru
finantarea exportului si a investitiilor.
Partea B:
Infiintarea si functionarea facilitatii de credit pentru finantarea, prin
intermediul subimprumuturilor bancilor participante, a importurilor de
completare necesare intreprinderilor pentru productia de export.
Partea C:
Finantarea, prin intermediul subimprumuturilor bancilor participante, a
proiectelor pentru modernizarea si dezvoltarea facilitatilor si activitatilor
intreprinderilor si pentru cresterea competitivitatii lor si a exporturilor.
Se estimeaza ca proiectul sa fie incheiat pana la 31 decembrie 1997.
ANEXA 3
GRAFICUL DE AMORTIZARE
-------------------------------------------------------------------------------
Data platii Rambursarea sumei de capital
scadente (exprimata in dolari S.U.A.)
-------------------------------------------------------------------------------
15 ianuarie 2000 4.390.000
15 iulie 2000 4.475.000
15 ianuarie 2001 4.560.000
15 iulie 2001 4.645.000
15 ianuarie 2002 4.735.000
15 iulie 2002 4.820.000
15 ianuarie 2003 4.915.000
15 iulie 2003 5.005.000
15 ianuarie 2004 5.100.000
15 iulie 2004 5.195.000
15 ianuarie 2005 5.295.000
15 iulie 2005 5.395.000
15 ianuarie 2006 5.495.000
15 iulie 2006 5.600.000
15 ianuarie 2007 5.705.000
15 iulie 2007 5.810.000
15 ianuarie 2008 5.920.000
15 iulie 2008 6.035.000
15 ianuarie 2009 6.145.000
15 iulie 2009 6.265.000
15 ianuarie 2010 6.380.000
15 iulie 2010 6.500.000
15 ianuarie 2011 6.625.000
15 iulie 2011 6.750.000
15 ianuarie 2012 6.875.000
15 iulie 2012 7.005.000
15 ianuarie 2013 7.135.000
15 iulie 2013 7.270.000
15 ianuarie 2014 7.410.000
15 iulie 2014 7.545.000
-------------------------------------------------------------------------------
Cifrele din aceasta coloana reprezinta suma in dolari S.U.A. ce trebuie
rambursata, exceptand ceea ce se prevede in sectiunea 4.04. d) din Conditiile
generale.
ANEXA 4
ACHIZITII SI SERVICII DE CONSULTANTA
Sectiunea I
Achizitionarea de bunuri
Partea A: proceduri de achizitie
Bunurile care urmeaza a fi finantate in cadrul respectivelor categorii (1),
(2) si (3) ale tabelului mentionat in paragraful 1 al anexei nr. 1 la prezentul
acord:
1. Contractele cu un cost estimat mai mare de 1.000.000 $ S.U.A. echivalent
pentru acele proiecte ce trebuie finantate in cadrul categoriilor (1) si (3) si
de 3.000.000 $ S.U.A. echivalent pentru acele proiecte ce trebuie finantate in
cadrul categoriei (2) vor fi achizitionate prin procedurile de licitatie
internationala limitata pe baza evaluarii si compararii ofertelor din lista
invitatilor la licitatie, acceptabile pentru Banca, a furnizorilor calificati
eligibili conform Ghidului pentru achizitii din cadrul imprumuturilor Bancii si
credite AID, publicat de Banca in luna mai 1992 (ghidul), in concordanta cu
procedurile enuntate in sectiunile I si a II-a ale ghidului (exclusiv
paragrafele 2.8., 2.9., 2.55. si 2.56. din acesta).
2. Contractele cu un cost estimat intre 100.000 $ S.U.A. si 1.000.000 $
S.U.A. echivalent pentru acele proiecte ce trebuie finantate in cadrul
categoriilor (1) si (3) si intre 100.000 $ S.U.A. si 3.000.000 $ S.U.A.
echivalent pentru proiectele ce trebuie finantate in cadrul categoriei (2) pot
fi achizitionate prin contracte adjudecate pe baza compararii cotatiilor de
preturi obtinute de la cel putin trei furnizori calificati din cel putin doua
tari diferite eligibile conform ghidului, in concordanta cu procedurile acceptabile
Bancii.
3. Contractele cu un cost echivalent estimat mai mic de 100.000 $ S.U.A.
pot fi procurate in concordanta cu practicile comerciale normale ale
beneficiarilor acceptabile Bancii.
4. Bunurile pe care Banca le considera ca avand producator unic pot fi
procurate in baza contractelor de negociere directa cu furnizorii, in
conformitate cu procedurile acceptabile pentru Banca.
Partea B: Analiza de catre Banca a deciziilor de achizitionare
1. Analiza invitatiilor la licitatii si a adjudecarilor propuse, precum si
a contractelor finale:
a) In ceea ce priveste: (i) primul contract pentru bunuri finantat in
cadrul primului subimprumut acordat de fiecare banca participanta pentru
fiecare dintre partile B si C ale proiectului; si (ii) fiecare contract pentru
bunuri care trebuie finantat in cadrul categoriilor (1) si (3), cu un cost
estimat de 1.000.000 $ S.U.A. echivalent sau mai mult, si in cadrul categoriei
(2), cu un cost estimat de 3.000.000 $ S.U.A. echivalent sau mai mult, se aplica
procedurile enuntate in paragrafele 2 si 4 ale Apendixului nr. 1 al ghidului.
In cazul in care platile pentru un astfel de contract se vor face din contul
special, aceste proceduri vor fi modificate pentru a se asigura ca cele doua
copii de pe contractul solicitat a fi prezentat Bancii ca urmare a paragrafului
2 d) vor fi furnizate Bancii inaintea efectuarii primei plati din contul
special in legatura cu acel contract.
b) In ceea ce priveste contractele care nu sunt guvernate de paragraful
precedent, se vor aplica procedurile enuntate in paragrafele 3 si 4 ale
Apendixului nr. 1 al ghidului. In cazul in care platile pentru un asemenea
contract se vor face din contul special, procedurile respective vor fi
modificate pentru a se asigura ca doua copii conforme de pe contract impreuna
cu alte informatii necesare a fi prezentate Bancii in conformitate cu
paragraful 3 vor fi furnizate Bancii ca parte a evidentelor ce trebuie
furnizate conform paragrafului 4 al anexei nr. 6 la prezentul acord.
c) Prevederile subparagrafului b) precedent nu vor fi aplicate contractelor
pentru care tragerile se vor face pe baza de "declaratii de
cheltuieli".
2. Cifra de 15% este specificata in prezentul acord pentru scopurile
paragrafului 4 din Apendixul nr. 1 al ghidului.
Sectiunea a II-a
Angajarea consultantilor
1. Serviciile de consultanta vor fi achizitionate prin contracte adjudecate
consultantilor a caror calificare, experienta si termeni si conditii de
angajare vor fi satisfacatoare pentru Banca. Acesti consultanti vor fi
selectati in concordanta cu principiile si procedurile satisfacatoare pentru
Banca pe baza Ghidului de utilizare a consultantilor de catre beneficiarii de
imprumuturi si de catre Banca Mondiala ca agentie de executie, publicat de Banca
in august 1981 (ghidul de consultanta).
2. Fara ca acest lucru sa fie considerat o incalcare a prevederilor
paragrafului 1 al prezentei sectiuni, prevederile ghidului de consultanta care
necesita o analiza prealabila a Bancii sau o aprobare a bugetelor, a listelor
scurte, a procedurilor de selectie, a scrisorilor de invitatie, a propunerilor,
a rapoartelor de evaluare si a contractelor nu se vor aplica contractelor al
caror cost estimat este mai mic de 50.000 $ S.U.A. echivalent. Totusi aceasta
exceptie referitoare la analiza prealabila a Bancii nu se va aplica asupra
termenilor de referinta pentru acele contracte, nici angajarii de consultanti
individuali, selectiei firmelor dintr-o singura sursa, contractelor stabilite a
fi de natura critica, rezonabil determinate astfel de catre Banca si
amendamentelor la contractele care ridica valoarea acestora la 50.000 $ S.U.A.
echivalent sau mai mult.
ANEXA 5
PROGRAMUL DE IMPLEMENTARE
Prevederile acestei anexe se vor aplica pentru scopurile sectiunii 3.01. b)
a prezentului acord.
1. Imprumutatul:
a) va realiza aranjamente, satisfacatoare Bancii, pentru indeplinirea
partii A a proiectului de catre entitatile desemnate in acea parte ca
responsabile pentru indeplinirea programelor din cadrul proiectului si pentru o
coordonare si supervizare atotcuprinzatoare a acestora, inclusiv prin
infiintarea si mentinerea in acest scop a unei unitati de implementare, cu un
personal si alte resurse si termeni de referinta satisfacatori pentru Banca,
pentru fiecare dintre aceste entitati;
b) va angaja sau va determina angajarea de consultanti, cu o calificare si
termeni de referinta satisfacatori pentru Banca, pentru sprijin in realizarea
partii mentionate mai sus; si
c) se va asigura ca pregatirea personalului in cadrul acestei parti va fi
realizata in conformitate cu programele, inclusiv aranjamentele si graficul
pentru implementarea acestora, si criteriile pentru selectia candidatilor
satisfacatoare pentru Banca.
2. Partile B si C ale proiectului vor fi realizate de catre Imprumutat prin
intermediul Ministerului Finantelor. In acest scop, Imprumutatul se va asigura
ca ministerul mentionat va mentine sau va determina mentiunea: a) unei unitati
separate (Unitatea "Apex"), cu un personal si alte resurse si termeni
de referinta satisfacatori pentru Banca, care sa fie responsabila pentru
realizarea partilor mai sus mentionate; si b) aranjamente, satisfacatoare
pentru Banca, conform carora Banca Nationala a Romaniei va continua sa sprijine
Ministerul Finantelor in a determina bancile participante sa se conformeze
conditiilor enuntate in partea B a apendixului la prezenta anexa.
3. In scopul realizarii partilor B si C ale proiectului, Imprumutatul, prin
Unitatea "Apex":
a) va reimprumuta bancilor participante echivalentul sumelor imprumutului
alocate periodic pentru categoriile (2) si (3) din tabelul prezentat in
paragraful 1 al anexei nr. 1 la prezentul acord, prin intermediul acordurilor
de finantare subsidiara care se incheie intre Imprumutat si fiecare asemenea
banca participanta, in termenii si in conditiile care vor fi fost aprobate de
Banca si care vor include, fara limitare, acele clauze enuntate in apendixul la
prezenta anexa;
b) va controla intreaga executie a partilor mentionate si realizarea de
catre bancile participante a respectivelor lor acorduri de finantare subsidiara
in conformitate cu politicile si procedurile satisfacatoare pentru Banca;
c) va intreprinde sau va determina sa fie intreprinse toate actiunile
necesare sau adecvate pentru el, pentru a permite bancilor participante sa-si
indeplineasca, in conformitate cu prevederile respectivelor acorduri de
finantare subsidiara, toate obligatiile enuntate in prezentul acord, si nu va
intreprinde sau nu va permite sa fie intreprinse orice actiuni care ar
impiedica sau s-ar interfera cu indeplinirea unor asemenea obligatii; si
d) va exercita drepturile sale in cadrul acordurilor de finantare
subsidiara, astfel incat sa protejeze interesele Bancii si ale Imprumutatului
si sa realizeze obiectivele imprumutului, si, daca Banca nu va conveni altfel,
nu va incheia, amenda, abroga sau suspenda nici un astfel de acord si nici o
prevedere din cadrul acestuia.
APENDIX LA ANEXA Nr. 5
Termenii si conditiile principale ale acordurilor de finantare subsidiara
Termenii si conditiile principale enuntate in prezentul apendix se vor
aplica pentru obiectivele paragrafului 3 a) al anexei nr. 5 la prezentul acord.
A. Termeni:
1. Suma de capital care trebuie reimprumutata, din sumele imprumutului,
unei banci participante in cadrul respectivului acord de finantare subsidiara:
a) va fi denominata in dolari; si b) va fi echivalenta cu suma totala a
tuturor subimprumuturilor facute din sumele imprumutului.
2. Finantarea subsidiara:
a) va fi purtatoare de dobanda pentru suma de capital trasa si
nerambursata, periodic, pe o perioada de 6 luni incepand cu 15 ianuarie si 15
iulie ale fiecarui an calendaristic, la o rata egala cu dobanda LIBOR plus o
marja, care va fi astfel calculata pe baza ghidului satisfacator pentru Banca;
si
b) va fi rambursata conform unui grafic de amortizare, potrivit caruia
fiecare parte din imprumut care este utilizata pentru efectuarea unui
subimprumut va avea o scadenta calculata in conformitate cu graficul de
amortizare aplicat fiecarui astfel de subimprumut.
3. Dreptul unei banci participante in utilizarea sumelor din cadrul
respectivelor finantari subsidiare:
a) va fi suspendat in cazul neindeplinirii de catre o astfel de banca
participanta a obligatiilor sale in cadrul respectivului acord de finantare
subsidiara sau in cazul in care nu continua sa respecte toate legile si
reglementarile aplicabile operatiunilor sale; si
b) va inceta daca un astfel de drept va fi fost suspendat ca urmare a
subparagrafului a) din prezentul acord pe o perioada consecutiva de 60 de zile.
B. Conditii:
1. Un acord de finantare subsidiara poate fi incheiat cu o institutie
bancara, legal infiintata si activand conform legilor Imprumutatului, in
privinta careia Imprumutatul, cu sprijinul Bancii Nationale a Romaniei, in
conformitate cu aranjamentele la care se face referire in paragraful 2 b) al
anexei nr. 5 la prezentul acord, si Banca vor fi convenit ca o astfel de
institutie bancara:
a) este in conformitate cu toate legile si reglementarile cerute,
aplicabile operatiunilor sale;
b) activeaza in conformitate cu politicile si procedurile de investitii si
imprumuturi, pe care Banca si Banca Nationala a Romaniei le vor fi considerat
acceptabile, in conformitate cu paragraful 2 sau partea B sau anexa nr. 5 la
prezentul acord, si isi asuma responsabilitatea mentinerii politicilor si
procedurilor mentionate mai sus;
c) are o structura financiara satisfacatoare, stabilita, intre altele, pe
baza criteriilor de adecvare a capitalului la activele ponderate in functie de
risc, satisfacatoare pentru Banca, a politicilor, performantelor si
organizarii, managementului, personalului si a altor resurse necesare pentru
realizarea eficienta a operatiunilor sale, inclusiv a activitatilor care
trebuie intreprinse in cadrul partilor B si C ale proiectului; si
d) a stabilit un comitet de credit si o unitate tehnica, in concordanta cu
si pentru obiectivele mentionate in paragraful 2 c) din prezentul apendix.
2. Fiecare acord de finantare subsidiara va contine prevederi conform
carora fiecare banca participanta se va angaja:
a) sa realizeze activitatile sale in cadrul partilor B si C ale proiectului
si sa efectueze operatiunile si tranzactiile sale in conformitate cu practicile
si normele financiare corespunzatoare, cu o conducere calificata, cu un numar
de personal adecvat si in conformitate cu politicile de investitii si credit si
cu procedurile la care se refera paragraful 1 b) din prezentul apendix si sa
furnizeze, oricand este necesar, fondurile, facilitatile, serviciile si
celelalte resurse necesare in acest scop;
b) (i) sa acorde subimprumuturi beneficiarilor in termenii si in conditiile
enuntate in documentul atasat la apendixul la anexa nr. 5; (ii) sa-si exercite
drepturile in legatura cu fiecare astfel de subimprumut, astfel incat sa apere
atat propriile interese, cat si pe cele ale Imprumutatului si ale Bancii, sa-si
indeplineasca obligatiile prevazute in cadrul respectivului acord de finantare
subsidiara si sa realizeze obiectivele partilor B si C ale proiectului; (iii)
sa nu incheie, sa nu amendeze, sa nu suspende nici unul dintre acordurile de
subimprumut si nici una dintre prevederile acestora, fara aprobarea prealabila
a Imprumutatului; si (iv) sa evalueze si sa supervizeze subproiectele, sa
controleze si sa raporteze in legatura cu realizarea subproiectelor de catre
beneficiari, conform procedurilor satisfacatoare pentru Banca si Imprumutat;
c) sa asigure mentinerea, cu personal si alte resurse si termeni de
referinta, satisfacatori pentru Banca si pentru Imprumutat:
(i) a unui comitet de credite, responsabil pentru evaluarea si aprobarea
cererilor de subimprumut; si (ii) a unei unitati tehnice, responsabile pentru
evaluarea si conducerea realizarii subproiectelor;
d) (i) sa efectueze schimb de opinii cu, si sa furnizeze Bancii sau
Unitatii "Apex", acele informatii care pot fi in mod rezonabil
solicitate de catre Banca, Imprumutat sau de catre Unitatea "Apex",
cu privire la progresele activitatilor sale in cadrul partilor B si C ale
proiectului, indeplinirea obligatiilor sale in cadrul respectivului acord de
finantare subsidiara si alte aspecte referitoare la obiectivele partilor B si C
ale proiectului; si (ii) sa informeze prompt Banca si Unitatea "Apex"
in legatura cu orice conditii care pericliteaza sau ameninta sa pericliteze
desfasurarea activitatilor sale in cadrul respectivului acord de finantare
subsidiara; si
e) (i) sa pastreze inregistrari si conturi corespunzatoare, care sa
reflecte, in conformitate cu practicile sanatoase de contabilitate,
operatiunile si conditiile sale financiare; (ii) sa detina situatiile sale
financiare (bilanturi, declaratia de venituri si pierderi si situatii in
legatura cu acestea) pentru fiecare an fiscal expertizat, in conformitate cu
principiile corespunzatoare de expertiza (audit) consecvent aplicate de catre
auditori independenti, acceptabili pentru Banca; (iii) sa furnizeze Bancii,
imediat ce vor fi disponibile, dar in orice caz nu mai tarziu de 6 luni dupa
incheierea fiecarui asemenea an, copii certificate de pe situatiile financiare
mentionate si de pe conturile pentru fiecare an astfel expertizat si raportul
unei astfel de expertize (audit), efectuat de catre auditorii amintiti,
dimensionat si detaliat dupa cum Banca va fi solicitat in mod rezonabil; si
(iv) sa furnizeze Bancii alte asemenea informatii privind inregistrarile,
conturile si situatiile financiare, cat si expertiza (audit-ul) acestora,
mentionate in prezentul apendix, periodic, dupa cum Banca o va solicita in mod
rezonabil.
DOCUMENTUL ATASAT LA APENDIXUL LA ANEXA Nr. 5
Termenii si conditiile subimprumuturilor
Prevederile prezentului document atasat vor fi aplicate pentru obiectivele
paragrafului 2 b) (i) al partii B din apendixul la anexa nr. 5 la prezentul
acord.
1. Suma de capital a fiecarui subimprumut acordat din sumele imprumutului
alocate periodic pentru categoriile (2) si (3) din graficul mentionat in
paragraful 1 al anexei nr. 1 la prezentul acord: a) va fi denominata si va fi
echivalenta in dolari (stabilita la data sau la datele respective ca o tragere
din contul imprumutului sau ca o tragere din contul special) la valoarea
monedei sau monedelor astfel trase sau platite din cont pentru cheltuielile
destinate bunurilor finantate din astfel de sume pentru subproiect; si b) nu va
depasi echivalentul: (i) a 5.000.000 $ S.U.A. pentru un subimprumut din cadrul
partii B a proiectului; si (ii) a 8.000.000 $ S.U.A. pentru un subimprumut din
cadrul partii C a proiectului.
2. Fiecare subimprumut: a) va fi purtator de dobanda pentru suma trasa si
nerambursata, periodic, la o rata stabilita de banca participanta care acorda
acest subimprumut in conformitate cu politicile si practicile sale de credit si
investitii la care se face referire in paragraful 1 b) al partii B din
apendixul la anexa nr. 5 la prezentul acord; si b) va fi acordat pentru o
perioada stabilita in conformitate cu politicile si practicile mai sus
mentionate si nu va depasi: (i) 365 de zile, in ceea ce priveste un subimprumut
din cadrul partii B a proiectului; si (ii) 3 - 17 ani, inclusiv o perioada de
gratie de 1 pana la 5 ani, in ceea ce priveste un subimprumut din cadrul partii
C a proiectului.
3. Cheltuielile pentru bunurile necesare unui subproiect vor fi eligibile
pentru finantare in cadrul sumelor imprumutului, numai daca:
a) subimprumutul acordat pentru finantarea unui asemenea subproiect va fi
fost aprobat de Banca si asemenea cheltuieli vor fi fost efectuate intr-o
perioada anterioara de cel mult 180 de zile de la data la care Banca va fi
primit cererea si informatiile necesare conform paragrafului 4 a) din prezentul
document in legatura cu acest subimprumut; sau
b) subimprumutul acordat pentru finantarea unui asemenea subproiect va fi
un subimprumut "free-limit" (asa cum este definit in continuare),
pentru care Banca va fi autorizat tragerile din contul imprumutului si astfel
de cheltuieli vor fi fost efectuate intr-o perioada anterioara de cel mult 180
de zile de la data la care Banca va fi primit cererea si informatiile necesare,
prevazute in paragraful 4 b) din prezentul document pentru un asemenea
subimprumut "free-limit". Pentru obiectivele enuntate in prezentul
acord, un subimprumut "free-limit" va fi un subimprumut pentru
finantarea unui subproiect, acordat de banca participanta respectiva intr-o
suma care sa fie finantata din sumele imprumutului, care nu va depasi, cand se
adauga la toate celelalte subimprumuturi "free-limit" finantate sau
propuse a fi finantate din sumele imprumutului si care au fost sau sunt
utilizate pentru finantarea directa a bunurilor si sunt legate in mod esential
de un asemenea subproiect, suma stabilita periodic de Banca si notificata
Imprumutatului si fiecarei banci participante.
4. a) Cand prezinta un subimprumut pentru aprobare Bancii, altul decat un
subimprumut "free-limit", banca participanta va furniza Bancii, prin
Unitatea "Apex", o cerere, intr-o forma satisfacatoare Bancii,
impreuna cu: (i) o descriere a beneficiarului; (ii) evaluarea subproiectului,
inclusiv o descriere a cheltuielilor propuse a fi finantate din sumele
imprumutului; (iii) termenii si conditiile propuse pentru subimprumut, inclusiv
graficul de amortizare a acestuia; si (iv) orice alte asemenea informatii pe
care Banca le va solicita in mod rezonabil.
b) Fiecare cerere pentru autorizarea efectuarii tragerilor din contul
imprumutului pentru un subimprumut "free-limit" va contine: (i) o
descriere rezumativa a beneficiarului si a subproiectului, inclusiv o descriere
a cheltuielilor propuse a fi finantate din sumele imprumutului; si (ii)
termenii si conditiile subimprumutului, inclusiv un grafic de amortizare a
acestuia.
c) Solicitarile si cererile facute conform prevederilor subparagrafelor a)
si b) ale acestui paragraf vor fi prezentate Bancii nu mai tarziu de 1 ianuarie
1996.
5. Subimprumuturile vor fi acordate acelor beneficiari care vor fi
stabilit, fiecare in parte, in mod satisfacator pentru banca participanta care
acorda subimprumutul, pe baza ghidului acceptabil pentru Banca:
a) ca sunt solvabili si au o structura financiara satisfacatoare si
organizarea, conducerea, personalul si alte resurse necesare pentru realizarea
eficienta a operatiunilor lor, inclusiv pentru realizarea subproiectului;
b) pentru beneficiarii din cadrul partii B a proiectului, ca au o
experienta de export demonstrabila si relevanta si sunt in posesia unui
acreditiv irevocabil satisfacator sau a unei comenzi ferme confirmate de un
cumparator strain, care sa acopere costul produselor de export care trebuie
fabricate utilizand bunurile finantate din sumele subimprumutului; si
c) pentru beneficiarii din cadrul partii C a proiectului, ca sunt
intreprinderi infiintate in conditiile Legii nr. 31 din 16 noiembrie 1990
privind societatile comerciale si care au elaborat si adoptat un plan de
afaceri, inclusiv un program de restructurare, proiectat pentru asigurarea
succesului financiar si operational pe termen lung si sunt ori: (i)
intreprinderi din sectorul privat, ori: (ii) altele decat intreprinderi din
sectorul privat in legatura cu care Fondul Proprietatii de Stat al
Imprumutatului a initiat actiuni de transferare, intr-o perioada urmatoare de
cel mult 12 luni de la data obtinerii subimprumutului, a drepturilor de
proprietate asupra acestora, sectorului privat, in conditiile Legii
privatizarii societatilor comerciale nr. 58 din 14 august 1991 si al caror plan
de afaceri este proiectat pentru a asigura transformarea efectiva intr-o
intreprindere din sectorul privat. Pentru obiectivele din prezentul, termenul
intreprindere din sectorul privat semnifica o intreprindere in cadrul careia
capitalul majoritar sau alte drepturi de proprietate nu se afla in posesia sau
sub controlul Imprumutatului sau al uneia dintre agentiile sale.
6. Subimprumuturile vor fi acordate pentru finantarea acelor subproiecte
determinate pe baza unei evaluari realizate in conformitate cu ghidul
satisfacator pentru Banca si care sa fie:
a) fezabile din punct de vedere tehnic si economic si viabile din punct de
vedere financiar si comercial;
b) pentru subproiectele din cadrul partii B a proiectului, pentru
producerea bunurilor de export al caror cost de fabricatie include o valoare
adaugata pozitiva pe teritoriul Imprumutatului; si
c) pentru subproiectele din cadrul partii C a proiectului, elaborate
potrivit standardelor corespunzatoare de sanatate, siguranta si protectie a
mediului, pe baza unei analize de impact asupra mediului, aprobata de
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului al Imprumutatului si
determinate la o rata financiara de revenire si o rata economica de revenire de
cel putin 15% .
7. Subimprumuturile vor fi acordate in termenii prin care banca
participanta care acorda subimprumutul va obtine, prin contracte scrise sau
alte intelegeri adecvate, drepturi corespunzatoare pentru apararea intereselor
sale si ale Imprumutatului si Bancii, inclusiv dreptul:
a) de a solicita beneficiarului sa realizeze subproiectul cu atentia si
eficienta cuvenite si in conformitate cu practicile adecvate tehnice,
economice, financiare si comerciale, sa pastreze inregistrari adecvate si sa
furnizeze cu promptitudine, oricand este necesar, fondurile, facilitatile si
alte resurse necesare in acest scop;
b) de a solicita ca bunurile finantate din sumele imprumutului sa fie
achizitionate potrivit prevederilor anexei nr. 4 la prezentul acord si sa fie
utilizate exclusiv pentru realizarea subproiectului;
c) de a inspecta, singur sau impreuna cu reprezentantii Bancii sau ai
Unitatii "Apex", in numele Imprumutatului, daca Banca, Imprumutatul
sau Unitatea "Apex" o vor solicita, bunurile si amplasamentele,
lucrarile, planurile si constructiile incluse in subproiect, functionarea
acestora, precum si inregistrarile si documentele relevante;
d) de a solicita beneficiarului sa ofere si sa mentina o astfel de
asigurare impotriva riscurilor si intr-o valoare corespunzatoare practicilor de
afaceri sanatoase, inclusiv o asigurare privind accidentele de achizitie, transport
si livrare a bunurilor finantate din sumele imprumutului la locul utilizarii
sau instalarii si orice garantie sau despagubire platibila intr-o moneda
utilizata la alegere de catre beneficiar pentru a inlocui sau a repara astfel
de bunuri;
e) de a solicita fiecarui beneficiar: (i) sa aiba situatiile sale
financiare pentru fiecare an fiscal expertizat, in conformitate cu principiile
contabile corespunzatoare aplicate consecvent de catre experti (auditori)
independenti, acceptabili pentru banca participanta, (ii) sa furnizeze bancii
participante, imediat ce vor fi disponibile, dar in orice caz nu mai tarziu de
6 luni dupa incheierea fiecarui an fiscal, copii certificate de pe situatiile
sale financiare pentru anul fiscal expertizat, raportul expertizei efectuate de
catre expertii mentionati, in dimensiunea si cu detaliile pe care banca
participanta le va fi solicitat in mod rezonabil;
f) pentru beneficiarii din cadrul partii C a proiectului, de a solicita
acestora sa implementeze planul de afaceri la care se refera paragraful 5 c) al
prezentului document atasat, cu atentia si eficienta cuvenite, si sa ia toate
masurile necesare pentru indeplinirea obiectivelor din prezentul si sa
realizeze si sa puna in aplicare subproiectul in conformitate cu standardele
corespunzatoare de sanatate, siguranta si protectie a mediului, satisfacatoare
pentru Banca;
g) de a obtine toate acele informatii pe care Banca, Imprumutatul sau
Unitatea "Apex" le va solicita in mod rezonabil, cu privire la cele
mentionate mai sus si la administrarea, conditiile de activitate si financiare
ale beneficiarului si cu privire la beneficiile ce vor rezulta din subproiecte;
si
h) de a suspenda sau de a inceta dreptul beneficiarului privind utilizarea
sumelor imprumutului ca urmare a neindeplinirii de catre un astfel de
beneficiar a obligatiilor sale in cadrul acordului sau cu banca participanta.
ANEXA 6
CONTUL SPECIAL
1. Pentru obiectivele prezentei anexe:
a) termenul categorii eligibile semnifica categoriile 1, 2 si 3 mentionate
in tabelul din paragraful 1 al anexei nr. 1 la prezentul acord;
b) termenul cheltuieli eligibile semnifica cheltuieli in legatura cu
costurile rezonabile ale bunurilor si serviciilor pentru proiect si care vor fi
finantate din sumele imprumutului alocate periodic categoriilor eligibile in
conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord; si
c) termenul alocare autorizata semnifica suma echivalenta cu 17.500.000 $
S.U.A. care va fi trasa din contul imprumutului si depusa in contul special in
conformitate cu paragraful 3 a) al prezentei anexe.
2. Tragerile din contul special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuieli
eligibile in conformitate cu prevederile prezentei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit o evidenta satisfacatoare ca contul special a
fost deschis legal, tragerile alocarilor autorizate si tragerile ulterioare
pentru reumplerea contului special vor fi efectuate dupa cum urmeaza:
a) Pentru tragerile alocarii autorizate, Imprumutatul va prezenta Bancii o
cerere sau cereri pentru o depunere sau depuneri care nu depasesc suma totala a
alocarii autorizate. Pe baza unei/unor astfel de cereri, Banca, in numele
Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune in contul special
acea suma sau sume, dupa cum Imprumutatul va fi solicitat.
b) (i) Pentru realimentarea contului special, Imprumutatul va prezenta
Bancii cereri pentru depuneri in contul special la acele intervale pe care
Banca le va specifica. (ii) In prealabil sau la data prezentarii unei astfel de
cereri, Imprumutatul va furniza Bancii documentele si alte evidente necesare
conform paragrafului 4 al prezentei anexe pentru plata sau platile in legatura
cu care reumplerea este solicitata. In baza unei astfel de cereri, Banca, in
numele Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune in contul
special acea suma pe care Imprumutatul o va fi solicitat si asa cum a fost
prezentat in documentele mentionate si in alte evidente, pentru a fi fost trasa
din contul special pentru cheltuielile eligibile.
Din depozitele astfel create vor fi trase sume de catre Banca in cadrul
respectivelor categorii eligibile si in respectivele sume echivalente, asa cum
va fi fost justificat in documentele mentionate si in alte evidente.
4. Pentru fiecare tragere efectuata de Imprumutat din contul special,
Imprumutatul, la acea data pe care Banca o va solicita in mod rezonabil, va
furniza Bancii acele documente si evidente care sa demonstreze ca tragerea
respectiva a fost efectuata exclusiv in scopul finantarii cheltuielilor
eligibile.
5. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 3 al prezentei anexe, nu i
se va solicita Bancii sa efectueze alte depuneri in contul special, atat timp
cat suma totala netrasa din imprumutul alocat pentru categoriile eligibile
pentru partea respectiva a proiectului, mai putin suma oricarui angajament
special nerambursat incheiat de catre Banca conform sectiunii 5.02 din
Conditiile generale in legatura cu acea parte, va fi egala cu echivalentul a de
doua ori suma alocarii autorizate.
In consecinta, pentru sumele netrase din imprumutul alocat categoriilor
eligibile pentru acea parte, tragerile vor fi efectuate cu respectarea acelor
proceduri pe care Banca le va specifica prin notificare Imprumutatului.
Asemenea trageri ulterioare vor fi efectuate numai dupa si in masura in care
Banca va fi fost satisfacuta ca toate aceste sume ramase in depozit in contul
special la data primirii unei asemenea instiintari vor fi utilizate pentru
efectuarea platilor destinate cheltuielilor eligibile.
6. a) Daca Banca va fi stabilit in orice moment ca orice tragere din contul
special:
(i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma neeligibila
conform paragrafului 2 al prezentei anexe; sau
(ii) nu a fost justificata de evidente furnizate Bancii, Imprumutatul, cu
promptitudine, dupa informarea Bancii:
(A) va furniza astfel de evidente suplimentare pe care Banca le poate cere;
sau (B) va depune in contul special (sau, daca Banca va solicita astfel, va
rambursa Bancii) o suma egala cu suma acestei trageri sau parti din aceasta,
neeligibile sau nejustificate. Numai daca Banca nu va conveni altfel, nici o
depunere ulterioara a Bancii in contul special nu va fi facuta pana cand
Imprumutatul nu va fi furnizat asemenea evidente sau nu va fi facut astfel de
depuneri sau rambursari, dupa cum va fi cazul.
b) Daca Banca va fi stabilit in orice moment ca orice suma nerambursata in
contul special nu va fi necesara pentru acoperirea tragerilor ulterioare pentru
cheltuieli eligibile, Imprumutatul va rambursa Bancii acea suma nerambursata,
cu promptitudine, dupa instiintarea primita de la Banca.
c) Imprumutatul, dupa instiintarea Bancii, poate sa ramburseze Bancii toate
fondurile sau orice parti ale acestora din depozitele contului special.
d) Rambursarile catre Banca efectuate in conformitate cu paragrafele 6 a),
b) si c) ale prezentei anexe vor fi creditate in contul imprumutului pentru
tragerile ulterioare sau pentru anulare in conformitate cu prevederile
prezentului acord, inclusiv ale Conditiilor generale.
ANEXA 7
MODIFICARI ALE CONDITIILOR GENERALE
Pentru scopul prezentului acord, formularea "Banca poate, prin
notificarea Imprumutatului si a Garantului, sa inceteze dreptul Imprumutatului
de a efectua trageri in legatura cu o asemenea suma. In momentul transmiterii
unei astfel de notificari, suma respectiva a imprumutului va fi anulata",
stipulata la sfarsitul sectiunii 6.03 din Conditiile generale, este anulata si este
inlocuita astfel:
"sau f) la data specificata in paragraful 4 c) al documentului atasat
la apendixul anexei nr. 5 la acordul de imprumut, Banca, referitor la oricare
parte din imprumut: (i) nu va fi primit nici o cerere sau solicitare conform
subparagrafelor a) sau b) ale paragrafului mentionat; sau (ii) va fi respins
orice astfel de cerere sau solicitare, Banca poate, prin notificarea
Imprumutatului, sa inceteze dreptul acestuia de a inainta o astfel de cerere
sau solicitare sau de a efectua trageri din contul imprumutului, dupa cum va fi
cazul, cu privire la o asemenea suma sau parte din imprumut. In momentul
transmiterii unei astfel de notificari, suma sau partea respectiva din imprumut
va fi anulata."
ANEXA 8
DETERMINAREA DOBANZII LIBOR LA O SINGURA MONEDA
1. Dobanda LIBOR la o singura moneda pentru orice perioada de dobanda va fi
rata dobanzii pentru depunerile in dolari pentru o perioada de 6 luni care
apare pe display desemnat ca pagina "3750" a monitorului TELERATE (sau
alta asemenea pagina sau serviciu care o poate inlocui in scopul vizualizarii
ratelor dobanzilor de la Londra ale bancilor principale pentru depunerile in
dolari) la 11:00 a.m. (ora Londrei) in a doua zi in care bancile si pietele
valutare sunt deschise pentru afaceri la Londra, inaintea datei de 15 ianuarie
sau de 15 iulie (data stabilirii dobanzii).
2. Daca o asemenea rata nu apare pe ecranul TELERATE sau la oricare
serviciu care l inlocuieste, Banca va cere oficiilor din Londra ale
principalelor patru banci sa furnizeze Bancii ratele dobanzii la depunerile in
dolari pe care le ofera aceste banci, la data de stabilire a dobanzii, pentru
principalele banci de pe piata interbancara pentru o perioada de 6 luni ce se
incheie in ultima zi a unei asemenea perioade de dobanda. Dobanda LIBOR la o
singura moneda pentru aceasta perioada de dobanda va fi media aritmetica
(rotunjita la a cincea zecimala, daca este necesar) a unor asemenea cotatii
oferite, dupa cum este determinat de Banca.
3. Daca Bancii ii sunt furnizate asemenea cotatii, corespunzator
paragrafului 2 de mai sus, de catre nu mai mult de o banca importanta, dobanda
LIBOR la o singura moneda va fi media aritmetica (rotunjita la a cincea
zecimala, daca este necesar), determinata de catre Banca, a ratelor cotate de
cel putin doua banci importante din New York City, alese de catre Banca la data
determinarii dobanzii, pentru imprumuturi in dolari acordate principalelor
banci europene, pentru o perioada de 6 luni ce se incheie in ultima data a unei
asemenea perioade de dobanda. Daca mai putin de doua dintre bancile astfel
alese coteaza asemenea rate, dobanda LIBOR la o singura moneda va fi singura
moneda in efectivitate pentru ultima perioada de dobanda precedenta.