LEGE
Nr. 73 din 16 ianuarie 2002
privind organizarea si functionarea pietelor produselor agricole si alimentare
in Romania
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 110 din 8 februarie 2002

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul juridic privind formarea si organizarea
pietelor produselor agricole si alimentare de catre persoanele fizice si persoanele
juridice cu sau fara personalitate juridica, care produc, depoziteaza,
prelucreaza si/sau comercializeaza aceste produse pe pietele interne si/sau
externe.
(2) In sensul prezentei legi, termenii de mai jos au urmatorul inteles:
a) reglementarea directa se aplica pentru anumite produse agricole si
alimentare care sunt de importanta nationala, definite prin act legislativ, cu
durata de la un an la 4 ani;
b) reglementarea indirecta se aplica pentru acele produse cu tendinta de
dezechilibrare pe piata interna, prin fluctuatia de preturi si a cantitatii
negarantate;
c) reglementarea conjuncturala se aplica produselor ce nu apartin
sistemelor mentionate la lit. a) si b);
d) lantul de productie integrat reprezinta sistemul de legaturi dintre
producatori, prelucratori si distribuitori ai unui produs si/sau grupe de
produse;
e) cota reprezinta cantitatea si calitatea unui produs sau grup de produse
stabilite si definite de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
prin hotarare a Guvernului, pentru care se aplica instrumentele sistemului de
interventie pe piata, in interesul echilibrarii pietei;
f) anul de productie reprezinta o perioada de timp corespunzatoare
caracteristicilor biologice ale produselor sau grupelor de produse, numit si an
agricol;
g) anul de piata reprezinta o perioada de timp corespunzatoare
comercializarii produselor, diferit de anul calendaristic si anul agricol;
h) filiera de produs reprezinta sistemul de relatii functionale care leaga
producatorii, procesatorii, transportatorii, depozitarii, distribuitorii,
comerciantii si/sau bursele de marfuri care tranzactioneaza acelasi produs in
vederea utilizarii si/sau a consumului acestuia;
i) pretul pietei libere reprezinta pretul format in conditiile concurentei
deschise, libere, in care nici unul dintre agentii pietei nu poate influenta
sau decide unilateral stabilirea nivelului si dinamicii acestuia, format pe
baza confruntarii directe dintre cumparatori si vanzatori;
j) pretul minim garantat reprezinta pretul platit de procesatori
producatorilor agricoli pentru o materie prima definita ca o anumita cantitate
pe un anumit produs sau grupe de produse, in conditii de calitate stabilite
conform contractului incheiat intre producatorii agricoli, organizatii
profesionale, interprofesionale si procesatori;
k) pretul de interventie reprezinta pretul la care se achizitioneaza un
anumit produs in limita si in conditiile cotei stabilite;
l) pretul prag reprezinta un pret cu limita variabila, fixat la frontiera,
astfel incat pretul produselor importate sa ajunga la nivelul pretului
produselor similare din tara;
m) pretul indicator reprezinta pretul care, in conditiile prevazute pe
piata, indica centrul fluctuatiilor de pret;
n) pretul de referinta reprezinta un pret estimat de organele abilitate si
sta la baza negocierii preturilor de vanzare-cumparare pe produse sau grupe de
produse intre cele doua parti, vanzator-cumparator;
o) prima de export reprezinta nivelul compensatiei pentru export, stabilita
pentru anumite produse sau grupe de produse in functie de marimea fondurilor
alocate prin legea anuala a bugetului de stat;
p) restitutii la export reprezinta instrumentul prin care se acorda
operatorilor, pentru anumite produse sau grupe de produse pentru o cantitate
maxima eligibila, diferenta dintre pretul mondial si pretul intern;
r) taxa de referinta reprezinta obligatia temporara de plata impusa pentru
anumite importuri de produse sau grupe de produse, pentru protejarea si stimularea
producatorilor interni in vederea producerii acestora;
s) prima de depozitare se plateste agentilor economici agreati pentru a
depozita, intr-o perioada de timp stabilita, anumite cantitati de produse sau
grupe de produse, care pot fi definite ca stocuri de interventie si cote;
s) stocul de interventie reprezinta cantitatea de produse achizitionata de
pe piata, prin imprumuturi cu dobanda bonificata, stocata pentru o anumita
perioada de timp si insotita de o prima de depozitare.
Art. 2
Politica de organizare, formare si consolidare a pietelor produselor
agricole si alimentare se face de catre Guvern, prin Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor si Autoritatea Nationala a Pietelor Produselor
Agricole si Alimentare, care trebuie sa raspunda necesitatilor interne si
externe constand in:
a) estimarea cererii la principalele produse agricole si alimentare pe
destinatii: fondul pentru consum intern, fondul de seminte si reproductie,
fondul de rezerva, fondul de export;
b) aprecierea anuala a potentialului de productie la principalele culturi
agricole, specii si categorii de animale, cuantificarea ofertei la principalele
produse agricole si alimentare;
c) estimarea costurilor si preturilor la principalele produse agricole si
alimentare;
d) crearea sistemului informational privind estimarile referitoare la
evaluarea potentialului de productie a ofertei, precum si a necesarului de
produse, respectiv a cererii, pe diferite destinatii, care trebuie sa fie
accesibil producatorilor, procesatorilor, angrosistilor si marilor companii
agroalimentare.
Art. 3
(1) Pietele produselor agricole si alimentare sunt monitorizate de catre
organismele institutionalizate in vederea dezvoltarii, consolidarii si
functionalitatii acestora prin aplicarea prezentei legi, in vederea realizarii
echilibrului dintre cerere si oferta.
(2) Produsele de importanta nationala se stabilesc si se aproba, ori de
cate ori este necesar, prin hotarare a Guvernului si acestea au in mod
obligatoriu preturi garantate pe durata aprobata.
CAP. 2
Organisme institutionale de functionare a pietelor produselor agricole si
alimentare
Art. 4
Activitatea pietelor produselor agricole si alimentare se realizeaza de
catre urmatoarele organisme, in functie de atributiile si responsabilitatile
fiecaruia, cuprinse in prezenta lege: Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, Comitetul Interministerial, Autoritatea Nationala a Pietelor
Produselor Agricole si Alimentare si Consiliul pe produs.
Art. 5
(1) Comitetul Interministerial este un forum de coordonare si elaborare a
deciziilor privind proiectele conventiilor ce urmeaza sa fie incheiate intre
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si Consiliul pe produs, iar
acolo unde nu exista, cu organizatiile interprofesionale pe produs sau pe grupe
de produse.
(2) Comitetul Interministerial are in componenta sa cate un reprezentant
numit de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, Ministerul
Afacerilor Externe, Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si de
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
(3) Presedintele Comitetului Interministerial este propus de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si numit prin hotarare a Guvernului.
(4) La lucrarile Comitetului Interministerial participa ca invitati
permanenti, cu drept de vot consultativ, cate un reprezentant al organizatiilor
profesionale si interprofesionale pe produs sau pe grupe de produse si un
reprezentant al consumatorilor.
(5) La invitatia presedintelui Comitetului Interministerial mai pot
participa la reuniunile acestuia si alte parti interesate, cu drept de vot
consultativ.
(6) In cazul in care nu se ajunge la o intelegere privind problemele puse
in discutie de Comitetul Interministerial, oricare dintre membrii acestuia
poate cere, prin ministerul al carui reprezentant este, o pozitie oficiala din
partea Guvernului asupra acestora.
(7) Comitetul Interministerial elaboreaza propriile regulamente de
functionare in care sa prevada si garantarea posibilitatii de a face propuneri,
si reprezentantii cu drept de vot consultativ.
(8) In cazul in care participantii cu drept de vot consultativ la
reuniunile Comitetului Interministerial nu sunt de acord cu pozitia adoptata de
catre acesta, ei pot solicita, prin oricare dintre ministerele care fac parte
din comitet, o pozitie oficiala din partea Guvernului.
Art. 6
(1) Autoritatea Nationala a Pietelor Produselor Agricole si Alimentare este
organismul executiv al Comitetului Interministerial care pune in aplicare
hotararile luate de acest comitet.
(2) Autoritatea Nationala a Pietelor Produselor Agricole si Alimentare se
constituie in cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
(3) Structura organizatorica si modul de functionare ale Autoritatii
Nationale a Pietelor Produselor Agricole si Alimentare se aproba prin ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
(4) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin Autoritatea
Nationala a Pietelor Produselor Agricole si Alimentare, recunoaste
organizatiile profesionale si/sau interprofesionale reprezentative pe produs
sau grupe de produse, constituite in conformitate cu legislatia in vigoare.
(5) Organizatiile profesionale si/sau interprofesionale pe produs sau pe
grupe de produse, recunoscute potrivit prevederilor alin. (4), vor fi
autorizate prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor,
care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, eliberandu-se
un certificat de inscriere.
Art. 7
(1) Organizatiile profesionale si/sau interprofesionale pe produs sau pe
grupe de produse, prin Consiliul pe produs, incheie conventii cu Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin Autoritatea Nationala a Pietelor
Produselor Agricole si Alimentare, pentru realizarea obiectivelor legate de
aplicarea instrumentelor de reglementare a pietei produselor agricole si alimentare.
(2) Conventiile incheiate sunt publice. Operatorii care nu apartin
organizatiilor profesionale si/sau interprofesionale pe produs sau pe grupe de
produse pot adera la conventiile incheiate prin angajamente scrise care trebuie
confirmate de beneficiarii conventiilor. In acest caz aderentii beneficiaza de
aceleasi drepturi si obligatii rezultate din conventie.
CAP 3
Instrumente tehnice si economice de reglementare a pietei
Art. 8
(1) Pe piata produselor agricole si alimentare aflate sub incidenta
prezentei legi se aplica reglementarile stabilite la art. 1 alin. (2).
(2) Instrumentele de reglementare pentru produsele care cad sub incidenta
prevederilor prezentei legi, mentionate la art. 1 alin. (2), se stabilesc
astfel:
a) direct, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, pentru produsele agricole si
alimentare;
b) indirect, pentru acele produse cu tendinta de dezechilibrare pe piata
interna, prin fluctuatia de preturi si a cantitatii negarantate;
c) conjunctural, pentru produsele ce nu apartin primelor doua piete.
(3) Calitatea produselor pentru care se aplica setul de instrumente de
reglementare a pietelor produselor agricole si alimentare este cea stabilita
prin standardele in vigoare.
Art. 9
(1) In aplicarea prevederilor art. 8 pot fi folosite urmatoarele
instrumente de reglementare a pietelor produselor agricole si alimentare:
a) pretul pietei libere;
b) pretul minim garantat;
c) pretul de referinta;
d) restrangerea voluntara a productiei;
e) fixarea de cote pentru comanda publica;
f) initierea, organizarea si comandarea de interventii pe piata si alte
masuri ce se propun de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in
cazul perturbarilor pietei, precum si in cazul aparitiei unui surplus de
produse, acordarii de subventii pe baza fondurilor de reglare a pietelor
produselor agricole si alimentare;
g) incheierea de conventii cu Consiliul pe produs pentru reglarea
productiei interne;
h) prime pentru export;
i) licente si contingente pentru export sau import ori suspendarea acestora
in functie de caz;
j) instituirea de taxe de referinta pentru importurile temporare;
k) restitutii la export;
l) acordarea de subventii, crearea conditiilor prin fonduri de sprijin;
m) crearea rezervelor de stat de produse agricole si alimentare,
prelucrarea si depozitarea prin contract pentru nevoia publica;
n) pretul prag;
o) pretul indicator;
p) stocul de interventie.
(2) In cazuri bine justificate instrumentele de reglementare prevazute la
alin. (1) pot fi folosite la initiativa Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor, atat simultan, cat si temporar.
(3) Preturile minime garantate, precum si cotele insotitoare pentru
produsele reglementate direct vor fi declarate cu 90 de zile inaintea inceperii
anului agricol pentru produsele vegetale si cu 90 de zile inaintea inceperii
anului calendaristic pentru produsele animale, prin hotarare a Guvernului, de
catre Autoritatea Nationala a Pietelor Produselor Agricole si Alimentare, dupa
consultarea Consiliului pe produs.
Art. 10
Pentru informarea operatorilor asupra conditiilor pietei se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, un pret indicator stabilit de
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu acordul Consiliului pe
produs, pe baza aprobarii Comitetului Interministerial, pentru cazurile
prevazute la art. 8 alin. (2) lit. a), de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor, pe baza aprobarii Comitetului Interministerial si a Consiliului
pe produs, pentru cazurile prevazute la art. 8 alin. (2) lit. b), si de
Consiliul pe produs, cu acordul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, pentru cazurile prevazute la art. 8 alin. (2) lit. c).
Art. 11
(1) Reglarea cantitativa a productiei are loc pentru prevenirea
perturbarilor pietei cauzate de caracteristicile produselor agricole si
alimentare aflate sub incidenta prezentei legi. Formele de reglare cantitativa
pot fi:
a) reglarea de catre stat a productiei prin restrictii temporare sau
subventii;
b) instituirea de restrictii voluntare temporare de productie.
(2) Cantitatea productiei prevazute la alin. (1) este stabilita prin hotarare
a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor si cu avizul Comitetului Interministerial, pe o perioada de timp,
zona de productie sau cantitate si calitate date. In acest caz se elaboreaza
prevederi referitoare la conditiile si maniera de reglementare, iar in cazul
subventiilor acordate se stabilesc limitele si modalitatile de acordare.
(3) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor stabileste impreuna
cu Consiliul pe produs, prin conventie separata, masurile de reglementare
cantitativa a productiei, a distribuirii cantitatilor disponibile intre
participantii din cadrul filierei de productie, precum si conditiile
reglementate la alin. (2).
(4) Atunci cand operatorul din cadrul filierei de produs nu se conformeaza
obligatiilor sale din conventia incheiata cu Consiliul pe produs, acesta nu
beneficiaza de fondurile destinate reglementarii pietei agricole, de subventii
sau de alte forme de sprijin.
(5) In conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b), Consiliul pe produs,
cu acordul organizatiilor interprofesionale componente, hotaraste retragerea
voluntara a productiei la anumite produse, prin aplicarea corespunzatoare a
prevederilor alin. (3) si (4).
Art. 12
(1) Sistemul de prime pentru export are in vedere stabilirea unui echilibru
intre cererea si oferta interna si asigurarea eficienta a operatiunilor de
export.
(2) Primele pentru export se acorda pe baza de hotarari ale Guvernului, la
solicitarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu acordul
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 13
(1) Pentru anumite produse agricole si alimentare se stabileste un sistem
de licente de import-export in vederea prevenirii sau eliminarii
dezechilibrelor de pe piata interna.
(2) In cazul produselor pentru care se acorda licente de import-export,
eliberarea acestora se face de catre Ministerul Afacerilor Externe, cu acordul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
Art. 14
Pentru protejarea pietei interne se stabilesc preturi prag, prin ordine
comune elaborate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si
Ministerul Finantelor Publice.
Art. 15
In cazul surplusului de produse agricole si alimentare interventia pe piata
se manifesta prin:
a) export initiat de stat, prin agentii specializate;
b) cumparare, prelucrare, stocare temporara de catre stat;
c) comercializare de catre stat.
Art. 16
(1) In cazul constatarii unei lipse de produse pentru nevoia publica pe
piata se aplica urmatoarele instrumente de interventie:
a) distribuirea sau inlesnirea distribuirii din rezerva de stat;
b) initierea de importuri temporare si distribuirea acestora prin organisme
specializate pentru nevoia publica.
(2) Interventia pe piata este hotarata de Guvern, la propunerea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si a Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 17
(1) Pentru functionarea eficienta a pietei produselor agricole si
alimentare se foloseste un sistem de informatii al organismelor prevazute la
cap. II, dublat de un sistem de furnizare a datelor statistice de catre
Institutul National de Statistica.
(2) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor stabileste
continutul, natura si frecventa informatiilor, precum si furnizorii si
beneficiarii de informatii.
(3) Pentru functionarea sistemului de informatii pot fi folosite si
veniturile prevazute la art. 19.
Art. 18
Guvernul Romaniei asigura fondurile, in concordanta cu prevederile legii
bugetului de stat, necesare pentru reglarea pietelor produselor agricole si
alimentare.
Art. 19
Pentru aplicarea instrumentelor de reglare a pietelor produselor agricole
si alimentare se folosesc surse financiare din Fondul Roman de Orientare si
Dezvoltare a Agriculturii si Padurilor, denumit in continuare Fond, care se
constituie din:
a) cota de 50% din cuantumul anual al taxelor vamale aferente importurilor
de produse agricole si alimentare;
b) cota de 20% din volumul accizelor aferente bauturilor alcoolice si
tutunului;
c) cota de 10% din taxa pe valoarea adaugata aplicata produselor agricole
si alimentare;
d) taxa pentru eliberarea licentelor de fabricatie a produselor alimentare.
Art. 20
(1) Obligatia de a calcula si de a varsa sumele rezultate din aplicarea
prevederilor art. 19 revine agentilor economici si persoanelor juridice
implicate in respectivele operatiuni.
(2) Virarea sumelor se face lunar, dar nu mai tarziu de data de 25 a lunii
urmatoare a perioadei luate in calcul, iar pentru neplata acestor sume se vor
calcula penalizari in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 21
Fondul are urmatoarele destinatii:
a) prime si plati directe pe produs sau pe grupe de produse;
b) prime acordate la exportul de produse agricole si alimentare;
c) cheltuieli pentru stocarea produselor excedentare;
d) sustinerea preturilor prevazute la art. 9 in scopul functionarii
pietelor produselor agricole si alimentare;
e) alte mecanisme de sprijin si de interventie.
Art. 22
Beneficiarii Fondului sunt:
a) proprietarii si detinatorii legali ai terenurilor agricole si/sau
animalelor, persoane fizice sau juridice;
b) societati comerciale cu profil agricol si de industrie alimentara;
c) arendasi, persoane fizice sau juridice, care au incheiat contracte de
arendare sau concesionare de terenuri agricole.
Art. 23
(1) Fondul se constituie la dispozitia Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor.
(2) Administrarea, utilizarea si gestionarea Fondului se fac de catre
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 24
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor impreuna cu ministerele
implicate vor intreprinde actiuni vizand obiectivele pietelor produselor
agricole si alimentare.
Art. 25
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13
decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 decembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA