LEGE
Nr. 75 din 16 ianuarie 2002
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind
reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national,
republicata
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 74 din 31 ianuarie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 96 din 27 august 1998 privind reglementarea
regimului silvic si administrarea fondului forestier national, aprobata si
modificata prin Legea nr. 141/1999, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 23 din 24 ianuarie 2000, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. La articolul 8, literele a), b) si h) ale alineatului (1) vor avea
urmatorul cuprins:
"a) sa elaboreze amenajamentele silvice pentru padurile pe care le
detin, prin unitati specializate, in mod gratuit, autorizate in acest scop de
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura. Costul acestor
lucrari se suporta de proprietari, in cazul persoanelor juridice, si de
administrator, in cazul padurilor statului. Pentru padurile cu suprafete mai
mici de 10 hectare, apartinand persoanelor fizice, precum si pentru suprafete
mai mici de 30 hectare, apartinand unitatilor de cult si celor de invatamant,
se intocmesc, de unitati specializate, extrase sumare din amenajamente silvice,
al caror continut se va preciza prin normele tehnice de amenajare;
b) sa asigure paza padurilor, in vederea prevenirii taierilor ilegale,
distrugerii sau degradarii vegetatiei forestiere, pasunatului abuziv,
braconajului si a altor fapte infractionale sau contraventionale. Proprietarii
de paduri mentionati la art. 12 alin. (1) vor asigura paza prin structurile
silvice de administrare, de stat sau private, dupa caz. Neasigurarea pazei prin
structurile silvice autorizate atrage raspunderea contraventionala;
............................................................................
h) sa execute taieri de arbori numai dupa punerea in valoare si eliberarea
documentelor specifice, de catre personalul silvic autorizat;"
2. La articolul 10, alineatele (2) si (5) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru masa lemnoasa destinata a se exploata proprietarii sau
detinatorii cu orice titlu de paduri intocmesc acte de punere in valoare, in
conformitate cu normele tehnice in vigoare, cu inventarierea prealabila a
arborilor destinati taierii de catre personalul silvic delegat sa utilizeze
ciocanul silvic de marcat.
............................................................................
(5) Materialul lemnos care se transporta din padure are ca document de
insotire bonul de vanzare sau foaia de insotire, fiind marcat, cu exceptia
celui fasonat in metri steri, cu marca dreptunghiulara specifica agentului
economic care administreaza padurea sau celui care exploateaza masa lemnoasa,
dupa caz."
3. La articolul 12, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Padurile proprietate publica, apartinand comunelor, oraselor si
municipiilor, precum si cele proprietate privata indiviza, apartinand fostilor
composesori, mosneni si razesi, precum si persoanelor apartinand altor forme
asociative conform prevederilor legale sau mostenitorilor acestora, se administreaza
de catre proprietari prin structurile silvice proprii, similare cu cele ale
statului, sau, la cerere, prin structurile silvice de stat existente, pe baza
unor contracte convenite intre parti. Pentru gestionarea padurilor prin
structuri silvice proprii detinatorii mentionati mai sus angajeaza personal de
specialitate, autorizat in conditiile prezentei ordonante."
4. La articolul 12, dupa alineatul (2) se introduc alineatele (3) si (4) cu
urmatorul cuprins:
"(3) In scopul asigurarii continuitatii modului de gospodarire
durabila a padurilor se mentin actualele unitati teritoriale amenajistice si
gruparea lor pe actualele unitati silvice teritoriale administrative.
(4) Pentru crearea structurilor silvice proprii, similare cu cele de stat,
se va angaja personal silvic, prin concurs, cu avizul proprietarilor."
5. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
In conditiile mentinerii unitatilor silvice teritoriale administrative si a
celor teritoriale amenajistice, modalitatile concrete de gospodarire a
padurilor, repartizarea resurselor materiale si a surselor financiare cuvenite
persoanelor fizice si juridice pentru padurile pe care le au in proprietate,
precum si obligatiile acestora se reglementeaza prin regulament aprobat prin hotarare
a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, in termen de 60 de zile."*)
------------
*) Termenul curge de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
6. La articolul 14, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Proprietarii de paduri la care se refera prezenta sectiune isi pot
gospodari padurile ce le apartin, pe baza contractuala, in conditiile art. 12
alin. (3), prin Regia Nationala a Padurilor."
7. La articolul 14, litera b) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
"b) obligatiile Regiei Nationale a Padurilor de a asigura paza
padurilor si de a executa lucrarile tehnice silvice de ingrijire, combatere a
daunatorilor, punere in valoare a masei lemnoase, exploatare a resurselor si de
regenerare a arboretelor, in conformitate cu regimul silvic;"
8. La articolul 15, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Padurile proprietate privata apartinand persoanelor fizice sunt supuse
regimului silvic. Proprietarii au obligatia sa asigure paza padurilor si sa
execute lucrarile necesare impuse de regimul silvic, prin mijloace proprii.
(2) In situatia in care proprietarii de paduri nu isi pot indeplini, in mod
individual, obligatiile prevazute la alin. (1), acestia isi vor gospodari
padurile pe baza contractuala prin structurile silvice private sau de stat,
scop in care se pot constitui, in prealabil, in asociatii cu personalitate
juridica."
9. La articolul 16, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Administrarea padurilor proprietate privata apartinand parohiilor,
schiturilor, manastirilor, unitatilor de invatamant sau altor persoane juridice
se face cu personal silvic specializat, in vederea respectarii obligatiilor
prevazute la art. 8 alin. (1).
............................................................................
(3) Proprietarii de paduri care fac obiectul prezentei sectiuni pot
solicita ca padurile ce le apartin sa fie administrate pe baza contractuala de
structurile silvice de stat sau private, in conditiile prevazute la art. 12
alin. (1) si (2), art. 13 si 14, completate de prevederi specifice, convenite
de partile contractante."
10. La articolul 17, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Contractele prevazute la alin. (1) se incheie in forma autentica
la birourile notariale, taxele si comisioanele suportandu-se de structurile
silvice care administreaza padurile respective. Aceste contracte se
inregistreaza la inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic,
institutii definite conform art. 19 si 21, in a caror raza teritoriala se afla
fondul forestier.
(3) Rezilierea contractului din initiativa unei parti se solutioneaza
conform legislatiei civile si in conditiile administrarii padurilor, in
continuare, in regim silvic, prin structuri silvice autorizate."
11. Dupa articolul 17 se introduce articolul 17^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 17^1
Pana la retrocedarea unor terenuri forestiere din administrarea Regiei
Nationale a Padurilor in proprietatea publica a unitatilor
administrativ-teritoriale sau in proprietatea privata, respectiv pana la
punerea in posesie conform prevederilor Legii nr. 1/2000, Regia Nationala a
Padurilor are obligatia sa execute lucrarile tehnice silvice conform
prevederilor amenajamentelor silvice si reglementarilor impuse de regimul
silvic, acordand proprietarilor profitul rezultat din valorificarea masei
lemnoase respective. Profitul rezultat se acorda in bani sau in natura, la
cererea proprietarului."
12. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Controlul respectarii regimului silvic pentru intregul fond forestier
national se exercita de autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura, precum si prin inspectoratele teritoriale de regim silvic si
cinegetic, aflate in subordinea acesteia."
13. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic se constituie
la nivelul fiecarui judet, daca suprafata padurilor judetului, potrivit art. 3
lit. a) - e), este de minimum 50.000 hectare.
(2) In cazul judetelor in care suprafata padurilor este sub limita
prevazuta la alin. (1), inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic
vor fi constituite pe raza a doua sau mai multe judete limitrofe, astfel incat
suprafata minima a acestora sa fie cea prevazuta la alin. (1), dar nu mai mare
de 150.000 hectare.
(3) Inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic se constituie
prin hotarare a Guvernului.
(4) Personalul tehnic de specialitate din inspectoratele teritoriale de
regim silvic si cinegetic va fi dimensionat in raport cu suprafata padurilor si
cu numarul de proprietari, astfel incat pentru o suprafata medie de 20.000
hectare sa existe un inspector inginer silvic.
(5) Pentru controlul lucrarilor tehnice de teren si pentru executarea
controalelor de fond se va asigura un inginer silvic sau un tehnician silvic pentru
o suprafata medie de 10.000 hectare."
14. La articolul 23, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Scoaterea/ocuparea definitiva a terenurilor din fondul forestier,
fara compensarea acestora cu o suprafata echivalenta de teren, pentru
obiectivele si lucrarile prevazute la alin. (1), se face cu plata de catre
persoanele fizice si juridice solicitante a urmatoarelor taxe si despagubiri:
a) taxa pentru ocuparea definitiva a terenurilor forestiere, potrivit
prevederilor art. 92 alin. (4), cu exceptiile prevazute la alin. (6) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicata, care se varsa la Fondul de
ameliorare a fondului funciar, fond aflat la dispozitia autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura;
b) contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier, care se
achita proprietarului terenului forestier pentru terenurile proprietate
privata, sau, respectiv, o despagubire acordata administratorului terenului
pentru terenurile proprietate publica a statului, care se varsa in Fondul de
conservare si regenerare a padurilor;
c) contravaloarea pierderii de crestere, determinata de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, care se achita proprietarului
terenului pentru terenurile proprietate privata, sau, respectiv, o despagubire
acordata administratorului terenului pentru terenurile proprietate publica a
statului, care se varsa in Fondul de conservare si regenerare a padurilor;
d) valoarea obiectivelor dezafectate pentru terenurile ocupate din fondul
forestier proprietate publica a statului, care se achita administratorului
acestora.
(3) La cererea persoanelor fizice si juridice, scoaterea definitiva a unor
terenuri din fondul forestier national pentru obiectivele si lucrarile
prevazute la alin. (1), daca beneficiarul compenseaza cu terenuri echivalente
ca suprafata si bonitate, limitrofe fondului forestier, se poate face cu plata
unei taxe egale cu valoarea masei lemnoase la exploatabilitate pentru specia
principala de baza corespunzatoare statiunii, care se varsa la Fondul de
ameliorare a fondului funciar, a despagubirilor prevazute la alin. (2) lit. d),
precum si a cheltuielilor de instalare a vegetatiei forestiere si de
intretinere a acesteia pana la realizarea starii de masiv pe terenul primit in
compensare, care se achita anticipat administratorului fondului
forestier."
15. La articolul 23, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile art. 92 alin. (6) din Legea nr. 18/1991, republicata,
sunt aplicabile."
16. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) Pentru ocuparea temporara de terenuri din fondul forestier national,
persoanele fizice sau juridice beneficiare de folosirea terenului au obligatia
sa achite:
a) o garantie in suma egala cu cheltuielile necesare pentru aducerea in
conditii apte de impadurire a terenului ocupat temporar; suma prevazuta se
depune intr-un cont special, purtator de dobanda, la Fondul de ameliorare a
fondului funciar, aflat la dispozitia autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura, prevazut in Legea nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare;
b) chiria anuala pentru ocuparea temporara a terenurilor din fondul
forestier, care se achita proprietarului terenului pentru terenurile
proprietate privata si administratorului terenului pentru terenurile
proprietate publica a statului, in Fondul extrabugetar pentru construirea de
drumuri forestiere;
c) contravaloarea pierderii de crestere determinata de exploatarea masei
lemnoase inainte de varsta exploatabilitatii, care se achita proprietarului
terenului pentru terenurile proprietate privata si administratorului terenului
pentru terenurile proprietate publica a statului, in Fondul extrabugetar pentru
construirea de drumuri forestiere;
d) cheltuielile de reinstalare a vegetatiei forestiere si de intretinere a
acesteia, pana la realizarea starii de masiv, pentru terenurile ocupate
proprietate publica a statului, care se achita anticipat administratorului acestora;
e) valoarea obiectivelor dezafectate de pe terenurile ocupate proprietate
publica a statului, care se achita administratorului acestora.
(2) In situatia in care ocuparea temporara a terenului nu implica
defrisarea vegetatiei forestiere lemnoase, beneficiarul nu plateste
proprietarului sau administratorului terenului sumele prevazute la alin. (1)
lit. c), d) si e).
(3) In cazul in care titularul aprobarii de scoatere temporara din
circuitul forestier isi indeplineste obligatiile cu privire la redarea
terenurilor in fondul forestier, acestuia ii sunt restituite garantia si
dobanda aferenta.
(4) Pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, care se
foloseste pentru calculul obligatiilor banesti aferente ocuparii terenurilor
din fondul forestier national, prevazute la art. 23 si in prezentul articol, se
stabileste prin ordin al ministrului responsabil de domeniul silviculturii,
tinand seama de pretul de piata."
17. La articolul 28 alineatul (1), dupa litera g) se introduce litera h) cu
urmatorul cuprins:
"h) finantarea administrarii padurilor prin structuri silvice
autorizate, in situatiile in care veniturile obtinute prin valorificarea
integrala a resurselor forestiere, conform amenajamentelor silvice, nu asigura
costurile administrarii in regim silvic."
18. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) Taierea sau scoaterea din radacini, fara drept, de arbori, puieti sau
lastari din fondul forestier national, indiferent de forma de proprietate, de catre
proprietari, detinatori sau de catre oricare alta persoana, daca valoarea
pagubei este de peste 5 ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de
masa lemnoasa pe picior sau daca valoarea este sub aceasta limita, dar fapta a
fost savarsita de cel putin doua ori in interval de 2 ani, se pedepseste cu
inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.
(2) Daca fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de 20 de ori mai mare
decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa este
inchisoarea de la 1 la 5 ani.
(3) Cand fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 50 de ori mai
mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa
este inchisoarea de la 2 la 7 ani.
(4) Maximul pedepselor prevazute la alin. (1) - (3) se majoreaza cu 3 ani
in cazul in care faptele au fost savarsite in urmatoarele imprejurari:
a) de doua sau mai multe persoane impreuna;
b) de o persoana avand asupra sa o arma sau substante chimice periculoase;
c) in timpul noptii;
d) in arii forestiere protejate.
(5) Tentativa se pedepseste."
19. La articolul 33, literele a), b) si c) ale alineatului (1) vor avea
urmatorul cuprins:
"a) refuzul proprietarilor sau al altor detinatori de paduri de a intocmi
amenajamente silvice, conform obligatiei prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a),
cu amenda de la 400.000 lei la 2.000.000 lei pentru persoane fizice si de la
2.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru persoane juridice;
b) neasigurarea pazei padurilor de catre persoanele fizice detinatoare, cu
amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei si neasigurarea pazei si
administrarii prin structuri silvice autorizate a padurilor apartinand
persoanelor juridice, cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei;
c) refuzul proprietarilor sau al altor detinatori de paduri de a executa
lucrarile de prevenire si combatere a daunatorilor si bolilor padurilor,
conform dispozitiei art. 8 alin. (1) lit. c), sau de a executa lucrarile de
ingrijire a arboretelor, prevazute la art. 8 alin. (1) lit. g), cu amenda de la
5.000.000 lei la 25.000.000 lei."
20. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Constatarea infractiunilor prevazute la art. 30 - 32 si a contraventiilor
prevazute la art. 33 se face de catre personalul silvic prevazut la art. 105
din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic si de catre personalul silvic din
structurile silvice nou-infiintate, precum si de catre organele de cercetare
penala, in cazul infractiunilor, si de catre primari, in cazul contraventiilor."
21. Dupa articolul 39 se introduc articolele 39^1 si 39^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 39^1
In intelesul prezentei ordonante, prin structuri silvice private sau de
stat, considerate in ansamblul lor, se intelege: cantoane, brigazi sau
districte si ocoale silvice.
Art. 39^2
Structurile silvice private, similare cu cele de stat, legal constituite,
precum si personalul silvic angajat vor fi autorizate de autoritatea publica
centrala care raspunde de silvicultura, in termen de 60 de zile de la depunerea
documentelor necesare autorizarii."
Art. 2
Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura va stabili, in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
suprafetele maxime care pot fi defrisate pentru realizarea obiectivelor
prevazute la art. 23 alin. (1) lit. b), c) si d).
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, aprobata prin Legea nr. 141/1998,
republicata, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 12 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU