LEGE Nr. 94
din 8 aprilie 2009
privind auditul de
securitate în domeniul aviatiei civile
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 250 din 15 aprilie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Prezenta lege asigură cadrul privind
adaptarea şi aplicarea eficientă a Programului naţional de securitate a
aviaţiei civile, în vederea prevenirii actelor de intervenţie ilicită şi a
asigurării securităţii în aviaţia civilă.
Art. 2. - (1) Autoritatea competentă care răspunde de
coordonarea şi monitorizarea punerii în aplicare a Programului naţional de
securitate a aviaţiei civile este Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(2) Principalele atribuţii ale autorităţii competente
în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale Programului naţional de
securitate a aviaţiei civile sunt:
a) elaborează şi monitorizează punerea în aplicare a
Programului de control al calităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile;
b) elaborează şi aplică Programul naţional de formare
şi instruire periodică în domeniul securităţii aviaţiei civile;
c) solicită, aprobă şi urmăreşte aplicarea programelor
de securitate elaborate de agenţii aeronautici civili;
d) elaborează Programul anual de realizare a
auditurilor de securitate în domeniul aviaţiei civile;
e) elaborează metodologia privind executarea auditului
de securitate în domeniul aviaţiei civile, în funcţie de standardele de
aplicare în comunitatea europeană;
f) constată şi aplică sancţiunile legale privind
nerespectarea prevederilor prezentei legi.
Art. 3. - (1) Evaluarea şi monitorizarea aplicării
Programului naţional de securitate a aviaţiei civile se realizează în cadrul
Programului de control al calităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile
prin audit de securitate în domeniul aviaţiei civile.
(2) Controlul calităţii în domeniul securităţii
aviaţiei civile include următoarele proceduri:
a) auditul de securitate;
b) inspecţii;
c) expertize;
d) teste.
(3) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile
se execută de auditori autorizaţi în acest scop de autoritatea competentă,
denumiţi în continuare auditori de securitate.
(4) Procedurile prevăzute la alin. (2) lit. b)-d) se
realizează de către personalul cu atribuţii specifice al autorităţii
competente, pe baza unui mandat.
(5) Pot fi autorizate ca auditori de securitate şi
beneficiază de drepturile prevăzute în prezenta lege persoanele care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt persoane care au sau au avut calitatea de
angajat în serviciile specifice de securitate privind aviaţia civilă ale
operatorilor de transport aerian, ale aeroporturilor, ale Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi ale unor instituţii publice de
autoritate;
b) au absolvit cu diplomă un institut de învăţământ
superior;
c) au vechime în domeniul aeronautic de minimum 5 ani.
(6) Auditorii de securitate autorizaţi sunt evidenţiaţi
în Tabelul auditorilor de securitate a aviaţiei civile, care este făcut public
şi actualizat de autoritatea competentă.
(7) Auditorul de securitate nu poate participa la
efectuarea unui audit de securitate la entitatea la care este angajat sau cu
care are relaţii economice contractuale.
Art. 4. - (1) Procedurile
prevăzute la art. 3 alin. (2) se realizează în conformitate cu metodologia
aprobată prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, care se
va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 1 iulie 2009.
(2) Auditul de securitate în
domeniul aviaţiei civile se realizează obligatoriu, la intervale de 2 ani, la
aeroporturile civile din România şi la transportatorii aerieni români.
Art. 5. - (1) Auditul de securitate în domeniul
aviaţiei civile se realizează pe baza programelor anuale, aprobate de ministrul
transporturilor şi infrastructurii.
(2) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile
se realizează de o echipă de auditori de securitate desemnată prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru
fiecare audit, care se compune din 3 sau 5 auditori de securitate, în raport cu
complexitatea procedurii.
(3) Auditul de securitate în domeniul aviaţiei civile
se finalizează cu un raport de audit, semnat de toţi membrii echipei, care
trebuie să conţină constatări şi deficienţele existente, precum şi recomandări
pentru remediere, după caz. Dacă semnatarii raportului de audit au puncte
divergente, acestea se consemnează obligatoriu în raport.
(4) Auditul de securitate în
domeniul aviaţiei civile se consideră finalizat odată cu predarea raportului de
audit către autoritatea competentă şi către entitatea supusă auditului.
(5) Entitatea supusă auditului de securitate în
domeniul aviaţiei civile este obligată ca, în termen de maximum 30 de zile de
la primirea raportului de audit, să înainteze autorităţii competente un plan de
acţiuni corective care să conţină măsuri de remediere a deficienţelor şi/sau de
aplicare a recomandărilor, după caz.
(6) Autoritatea competentă
decide asupra planului de acţiuni corective prevăzut la alin. (5), decizii care
devin obligatorii pentru emitenţii acestuia.
(7) Autoritatea competentă dispune monitorizarea
realizării planului de acţiuni corective prevăzut la alin. (5).
Art. 6. - (1) Rapoartele
întocmite de echipele de audit de securitate în domeniul aviaţiei civile sunt
secrete şi se află în proprietatea autorităţii competente, accesul la
conţinutul acestora făcându-se cu respectarea prevederilor legale referitoare
la păstrarea secretului profesional.
(2) Accesul la rapoartele prevăzute la alin. (1) este
permis numai entităţilor care au făcut obiectul auditului, persoanelor cu
atribuţii şi responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile din
cadrul autorităţii competente, precum şi structurilor comunitare faţă de care
România are obligaţii specifice conform regulamentelor comunitare.
(3) Planul de acţiuni corective prevăzut la art. 5
alin. (5) este proprietatea emitentului, accesul la conţinutul acestuia
făcându-se în conformitate cu prevederile prezentei legi şi cu respectarea prevederilor legale
referitoare la păstrarea secretului profesional.
(4) Accesul la planul de acţiuni corective prevăzut la
art. 5 alin. (5) este permis numai persoanelor cu atribuţii şi responsabilităţi
în domeniul securităţii aviaţiei civile din cadrul structurilor entităţii
emitente şi din cadrul autorităţii competente, precum şi structurilor
comunitare faţă de care România are obligaţii specifice conform regulamentelor
comunitare.
Art. 7. - (1) Pentru întocmirea
unui raport de audit de securitate în domeniul aviaţiei civile, auditorii de
securitate beneficiază de o indemnizaţie în cuantum de 4.000 lei/auditor.
(2) Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se suportă de
la bugetul de stat, prin bugetul autorităţii competente, şi va fi plătită
auditorilor după maximum 30 de zile de la predarea raportului de audit către
autoritatea competentă şi entitatea supusă auditării.
Art. 8. - Nerespectarea prevederilor legale referitoare
la păstrarea secretului profesional prevăzut la art. 6 alin. (1) şi (3) atrage
răspunderea penală, civilă, administrativă sau disciplinară, după caz.
Art. 9. -Autoritatea competentă transmite anual
Comisiei Europene, potrivit prevederilor art. 5 din Regulamentul (CE) nr.
1.486/2003 al Comisiei de stabilire a procedurilor de efectuare a inspecţiilor
Comisiei în domeniul securităţii aviaţiei civile, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene (JOCE) nr. L213 din 23 august 2003, Tabelul auditorilor de securitate a aviaţiei
civile prevăzut la art. 3 alin. (6), din care Comisia poate solicita
autorităţii competente auditori de securitate care să participe la o inspecţie
efectuată de aceasta.
Art. 10. - La anexa
nr. 2 litera A din Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi
calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,h) profesii în domeniul
transporturilor aeriene, maritime, fluviale şi rutiere: comandant, ofiţer punte
secund, ofiţer punte, şef mecanic, ofiţer mecanic secund, ofiţer mecanic, şef
electrician maritim, ofiţer electrician maritim, pilot de mare largă, pilot
maritim, pilot maritim aspirant, meteorolog, meteorolog aeronautic, prognozist,
personal aeronautic pentru protecţia navigaţiei aeriene şi telecomunicaţiei
(PNA-TC), inginer de recepţie şi control aeronave, inginer de recepţie şi
mijloace PNA-TC, profesor de legislaţie rutieră, inspector ITP, lector pentru
pregătirea şi perfecţionarea profesională a personalului de specialitate din
domeniul transporturilor rutiere, auditor de siguranţă rutieră, auditor de
securitate a aviaţiei civile;".
Art. 11. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 iulie 2009.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia
României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA