LEGE
Nr. 200 din 25 mai 2004
privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru
profesiile reglementate din Romania
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 3 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prevederile prezentei legi se aplica oricarui cetatean al unui stat
membru al Uniunii Europene, denumita in continuare U.E., sau al Spatiului
Economic European, denumit in continuare S.E.E., care doreste sa exercite in
Romania, in mod independent sau ca salariat, o profesie reglementata de legea
romana.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica, de asemenea, pentru atestarea de
catre autoritatile romane competente a unui titlu oficial de calificare roman,
eventual completat cu o experienta profesionala sau cu o formare reglementata,
in vederea accesului sau exercitarii unei profesii reglementate intr-un stat
membru al U.E. sau al S.E.E.
(3) Prevederile prezentei legi nu se aplica in cazul profesiilor de medic,
medic dentist/stomatolog, farmacist, asistent medical, moasa, medic veterinar
si arhitect, precum si activitatilor prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
(1) Activitatea profesionala reglementata reprezinta activitatea
profesionala pentru care accesul sau exercitarea in Romania este conditionata,
direct sau indirect, in conformitate cu legislatia romana in vigoare, de
detinerea unui document care sa ateste nivelul de formare profesionala.
(2) Sunt considerate activitati profesionale reglementate activitatile
exercitate cu titlu profesional, daca utilizarea unui astfel de titlu este
rezervata doar titularilor unor documente care atesta nivelul de formare
profesionala.
(3) Sunt considerate, de asemenea, activitati profesionale reglementate
activitatile desfasurate de membrii unei organizatii profesionale, daca
organizatia respectiva:
a) are ca obiectiv fundamental promovarea si mentinerea unui nivel ridicat
intr-un anumit domeniu profesional;
b) este recunoscuta prin legea romana in vederea realizarii acestui
obiectiv;
c) elibereaza membrilor sai un document care atesta nivelul de formare
profesionala;
d) impune membrilor sai respectarea unor reguli de conduita profesionala
elaborate de aceasta;
e) confera membrilor sai dreptul de a folosi un titlu profesional sau
abrevierea acestuia si de a beneficia de un statut corespunzator nivelului de
formare profesionala.
Art. 3
(1) Profesia reglementata reprezinta activitatea sau ansamblul de
activitati profesionale reglementate conform legii romane, care compun
respectiva profesie in Romania.
(2) Lista profesiilor reglementate in Romania este prevazuta in anexa nr.
2.
(3) Autoritatile competente corespunzatoare fiecarei profesii reglementate
sunt prevazute in anexa nr. 3.
(4) La data aderarii, coordonatorul national va comunica Comisiei Europene
si statelor membre lista profesiilor reglementate si autoritatile competente
corespunzatoare fiecareia.
Art. 4
Experienta profesionala reprezinta exercitarea efectiva si legala a unei
profesii intr-un stat membru al U.E. sau al S.E.E.
Art. 5
Formarea profesionala reglementata reprezinta orice formare care, intr-un
stat membru al U.E. sau al S.E.E.:
a) este direct orientata spre exercitarea unei anumite profesii si consta
intr-un ciclu de studii de invatamant superior cu o durata minima de 3 ani sau
cu o durata echivalenta in invatamantul fara frecventa, efectuat in cadrul unei
universitati sau in cadrul unei institutii de invatamant superior ori in cadrul
unei alte institutii de nivel echivalent de pregatire si, eventual, completat
cu o formare profesionala, un stagiu profesional sau o practica profesionala
cerute pe langa ciclul de studii superioare; structura si nivelul formarii
profesionale, ale stagiului profesional sau ale practicii profesionale trebuie
sa fie determinate de dispozitiile legale, de reglementare ori administrative
ale statului membru in cauza sau sa faca obiectul unui control ori al unui
consimtamant din partea autoritatii desemnate in acest scop;
b) este orientata specific catre exercitarea unei anumite profesii si
consta intr-un ciclu de studii completat eventual cu o formare profesionala,
stagiu profesional sau practica profesionala, ale caror structura si nivel sunt
determinate de dispozitiile legislative din statul membru de origine ori de
provenienta sau care fac obiectul unui control ori al unei aprobari din partea
unei autoritati desemnate in conformitate cu legea statului membru de origine.
Art. 6
In sensul prezentei legi, prin stat membru se intelege orice stat membru al
U.E. sau alte state membre ale S.E.E.
CAP. 2
Recunoasterea diplomelor de invatamant superior acordate pentru o perioada
de formare cu o durata de cel putin 3 ani
Art. 7
Prevederile prezentului capitol se aplica oricarui cetatean al unui stat
membru al U.E. sau al S.E.E., care doreste sa exercite in Romania, in mod
independent ori ca salariat, o profesie reglementata care necesita o diploma de
invatamant superior cu o durata de cel putin 3 ani.
Art. 8
(1) Diploma, in sensul prevederilor art. 7, reprezinta orice document sau
ansamblu de documente atestand nivelul de pregatire, care:
a) a fost eliberat de o autoritate competenta dintr-un stat membru al U.E.
sau al S.E.E.;
b) certifica faptul ca titularul a incheiat un ciclu de studii superioare
cu o durata minima de 3 ani sau cu o durata echivalenta in invatamantul fara
frecventa in cadrul unei universitati, al unei institutii de invatamant
superior sau al unei alte institutii cu nivel similar, parcurgand si o formare
profesionala, pe langa ciclul de studii superioare, daca in statul membru de
origine sau de provenienta este prevazuta o asemenea cerinta;
c) atesta faptul ca titularul are calificarea profesionala necesara pentru
a accede la o profesie reglementata ori pentru a o exercita in statul membru de
origine sau de provenienta, daca pregatirea atestata prin documentele prevazute
in prezentul alineat a fost obtinuta cu preponderenta in U.E. sau S.E.E. ori
daca titularul unor asemenea documente are o experienta profesionala de cel
putin 3 ani, atestata de un stat membru care i-a recunoscut titlul eliberat de
un stat tert.
(2) Sunt, de asemenea, considerate diplome orice documente acordate de o
autoritate competenta dintr-un stat membru, daca se refera la o pregatire
dobandita in cadrul U.E. sau S.E.E. si sunt recunoscute de autoritatea
competenta din respectivul stat membru ca avand un nivel echivalent celui
prevazut la alin. (1) si numai daca confera aceleasi drepturi de acces la o
profesie reglementata sau de exercitare a acesteia in statul membru de origine
sau de provenienta.
Art. 9
(1) In vederea accesului la o profesie reglementata sau a exercitarii
acesteia in Romania, sunt recunoscute, ca si diplomele prevazute la art. 8
eliberate in Romania, diplomele prevazute la art. 8 obtinute intr-un stat
membru, care dau dreptul titularului sa exercite aceeasi profesie in statul
membru de origine sau de provenienta.
(2) In vederea accesului la o profesie reglementata sau a exercitarii
acesteia in Romania, sunt recunoscute, de asemenea, ca si diplomele prevazute
la art. 8 eliberate in Romania, toate diplomele reglementate la art. 14
eliberate intr-un stat membru, care dau titularului dreptul de a exercita
aceasta profesie in respectivul stat membru. Aceasta dispozitie nu se aplica in
cazul in care accesul la o profesie reglementata sau exercitarea acesteia este
conditionata, in Romania, de absolvirea unui ciclu de studii de invatamant
superior cu o durata mai mare de 4 ani.
(3) Dreptul de a accede la o profesie reglementata sau de a o exercita in
Romania nu poate fi interzis daca solicitantul face dovada ca a exercitat cu
norma intreaga aceasta profesie timp de 2 ani in ultimii 10 ani intr-un stat
membru in care respectiva profesie nu este reglementata, daca detine unul sau
mai multe titluri de calificare profesionala, in sensul prevederilor art. 8
alin. (1) lit. b), acordate de o autoritate competenta dintr-un stat membru,
care atesta ca s-a pregatit pentru exercitarea acestei profesii.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), autoritatea romana
competenta nu poate sa ceara solicitantului sa faca dovada celor 2 ani de
experienta profesionala in cazul in care titlul detinut de solicitant atesta o
formare reglementata in sensul art. 5 lit. a).
Art. 10
(1) Daca durata formarii profesionale a solicitantului este mai scurta cu
cel putin un an decat cea ceruta in Romania, autoritatea romana competenta
poate cere acestuia, in compensare, sa faca dovada experientei profesionale.
(2) Durata experientei profesionale ceruta in conditiile alin. (1) nu poate
depasi:
a) dublul diferentei dintre perioada de formare ceruta in Romania si perioada
efectuata de solicitant, daca perioada neefectuata se refera la ciclul de
studii de invatamant superior si/sau la un stagiu profesional efectuat sub
autoritatea unui indrumator de stagiu si incheiat printr-un examen;
b) diferenta dintre perioada de formare ceruta in Romania si perioada
efectuata de solicitant, daca perioada neefectuata se refera la o practica
profesionala realizata sub indrumarea unui membru calificat al profesiei
respective.
(3) In aplicarea prevederilor prezentului articol, autoritatea romana
competenta va scadea din calculul duratei de experienta cerute experienta
profesionala prevazuta la art. 9 alin. (3).
(4) In orice situatie, autoritatea romana competenta nu poate cere
solicitantului sa faca dovada unei experiente profesionale cu o durata mai mare
de 4 ani.
Art. 11
(1) Autoritatea romana competenta poate cere solicitantului, la alegerea
acestuia, sa urmeze un stagiu de adaptare care sa nu depaseasca 3 ani sau sa
dea o proba de aptitudine, in urmatoarele cazuri:
a) daca formarea solicitantului priveste domenii teoretice sau practice
substantial diferite fata de cele cerute in Romania pentru obtinerea diplomei
de invatamant superior, necesara pentru a practica respectiva profesie;
b) daca profesia respectiva include in Romania exercitarea uneia sau mai
multor activitati profesionale care nu se regasesc in cadrul aceleiasi profesii
in statul membru de origine sau de provenienta al solicitantului si daca
diferenta corespunde unei formari specifice cerute in Romania si acopera
domenii care difera substantial de cele acoperite de diploma detinuta de
solicitant.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul profesiilor care
necesita, conform reglementarilor legislatiei romane, o cunoastere precisa a
dreptului roman si care au ca element esential si constant furnizarea de
informatii si/sau de asistenta privind dreptul roman, autoritatea romana
competenta decide daca solicitantul va urma un stagiu de adaptare sau va trece
o proba de aptitudini. Lista profesiilor reglementate in Romania care necesita
cunoasterea dreptului roman este prevazuta in anexa nr. 4.
(3) Daca autoritatea romana competenta are in vedere sa ceara
solicitantului sa efectueze un stagiu de adaptare sau sa treaca o proba de aptitudini,
trebuie mai intai sa verifice daca cunostintele dobandite de catre solicitant
pe parcursul experientei sale profesionale acopera, total sau partial,
diferenta substantiala mentionata la alin. (1).
Art. 12
(1) Autoritatea romana competenta nu poate, in nici o situatie, sa aplice
cumulativ cerintele prevazute la art. 10 si 11.
(2) Fara a aduce atingere dispozitiilor art. 10 si 11, autoritatea romana
competenta poate permite solicitantului, in scopul ameliorarii posibilitatilor
sale de adaptare la mediul profesional, sa urmeze, cu statut de echivalare,
acea parte a formarii profesionale constituita dintr-o practica profesionala,
realizata cu asistenta personalului calificat, pe care nu a urmat-o in statul
membru de origine sau de provenienta.
CAP. 3
Recunoasterea altor forme profesionale
SECTIUNEA 1
Art. 13
Prevederile prezentului capitol se aplica oricarui cetatean al unui stat
membru al U.E. sau al S.E.E. care doreste sa exercite in Romania, in mod
independent sau ca salariat, o profesie reglementata pentru care se solicita
detinerea unei diplome, a unui certificat sau atestat de competenta.
Art. 14
(1) Diploma reprezinta orice document sau ansamblu de documente atestand
nivelul de formare, care:
a) a fost acordat de o autoritate competenta dintr-un stat membru;
b) certifica faptul ca titularul a incheiat:
- fie un ciclu de studii postliceale, cu o durata de cel putin un an, dar
nu mai mare de 3 ani, sau cu o durata echivalenta in invatamantul fara frecventa,
pentru care una dintre conditiile de admitere presupune incheierea unui ciclu
de studii liceale necesar pentru a avea acces la invatamantul universitar sau
superior, parcurgand si o formare profesionala, pe langa ciclul de studii
postliceale, daca in statul membru de origine sau de provenienta este prevazuta
o asemenea cerinta;
- fie unul dintre ciclurile de formare profesionala prevazute in anexa nr.
5;
c) atesta faptul ca titularul are calificarea profesionala necesara pentru
a accede la o profesie reglementata ori pentru a o exercita in statul membru de
origine sau de provenienta, daca formarea profesionala atestata de asemenea
documente a fost obtinuta cu preponderenta in U.E. sau S.E.E. ori in afara
spatiului U.E. sau S.E.E., insa in unitati de invatamant care asigura o formare
profesionala in conformitate cu legislatia unui stat membru, ori daca titularul
unor asemenea documente are o experienta profesionala de cel putin 3 ani,
atestata de un stat membru care i-a recunoscut titlul eliberat de un stat tert.
(2) In sensul prezentului articol, sunt considerate diplome orice documente
eliberate de o autoritate competenta dintr-un stat membru, daca se refera la o
formare profesionala dobandita in cadrul U.E. sau S.E.E. si este recunoscuta de
autoritatea competenta din respectivul stat membru ca avand un nivel echivalent
celor mentionate la alin. (1) si care confera aceleasi drepturi de acces la o
profesie reglementata ori de exercitare a acesteia in statul membru de origine
sau de provenienta.
Art. 15
(1) Certificatul reprezinta un document sau un ansamblu de documente
atestand nivelul de formare, care:
a) a fost acordat de o autoritate competenta dintr-un stat membru al U.E.
sau al S.E.E.;
b) certifica faptul ca titularul, dupa ce a urmat un ciclu de studii
gimnaziale sau liceale ori un ciclu de studii gimnaziale sau liceale cu
caracter tehnic ori profesional, a incheiat: fie un ciclu de formare
profesionala, altul decat cel la care se refera art. 14 alin. (1) lit. b), desfasurat
intr-o unitate de invatamant si/sau intr-o intreprindere, parcurgand, in
completare, si un stagiu ori o perioada de practica profesionala, daca in
statul membru respectiv este prevazuta o asemenea cerinta, fie un stagiu sau o
perioada de practica profesionala;
c) atesta faptul ca titularul are calificarea profesionala necesara pentru
a accede la o profesie reglementata ori pentru a o exercita in statul membru de
origine sau de provenienta, daca formarea profesionala atestata de asemenea
documente a fost obtinuta cu preponderenta in U.E. sau S.E.E. ori in afara
spatiului U.E. sau S.E.E., insa in unitati de invatamant care asigura o formare
profesionala in conformitate cu legislatia unui stat membru, ori daca titularul
unor asemenea documente are o experienta profesionala de cel putin 2 ani,
atestata de un stat membru care i-a recunoscut titlul eliberat de un stat tert.
(2) In sensul prezentului articol, sunt considerate certificate orice
documente acordate de o autoritate competenta dintr-un stat membru, daca se
refera la o formare profesionala dobandita in cadrul U.E. sau S.E.E., sunt
recunoscute de autoritatea competenta din respectivul stat membru ca avand un
nivel echivalent celor mentionate la alin. (1) si numai daca confera aceleasi
drepturi de acces la o profesie reglementata ori de exercitare a acesteia in
statul membru de origine sau de provenienta.
Art. 16
Atestatul de competenta reprezinta orice document certificand formarea
profesionala, care nu face parte din cele prevazute la art. 8, 14 si 15, sau
orice document care este acordat de o autoritate competenta dintr-un stat
membru in baza unei aprecieri a calitatilor personale, aptitudinilor sau
cunostintelor titularului, considerate esentiale pentru exercitarea unei
profesii, fara a solicita dovada unei pregatiri ori formari profesionale
prealabile.
Art. 17
In vederea accesului la o profesie reglementata sau a exercitarii acesteia
in Romania, vor fi recunoscute, cu aceleasi efecte ca cele obtinute in Romania,
orice diploma, certificat sau atestat de competenta obtinute intr-un stat
membru, care dau dreptul titularului sa exercite aceeasi profesie in statul
membru respectiv.
SECTIUNEA a 2-a
Recunoasterea in cazul in care in Romania se solicita detinerea unei
diplome in sensul art. 14
Art. 18
Dreptul de a accede la o profesie reglementata sau de a o exercita in
Romania, pentru care se solicita detinerea unei diplome in sensul art. 14, nu
poate fi interzis daca:
a) solicitantul detine o diploma in sensul art. 8, eliberata intr-un stat
membru, care ii permite sa acceada ori sa exercite respectiva profesie in
statul membru de origine sau de provenienta;
b) solicitantul poseda o diploma in sensul art. 14, eliberata de un stat
membru, care ii permite sa acceada ori sa exercite respectiva profesie in
statul membru de origine sau de provenienta;
c) solicitantul face dovada ca a exercitat cu norma intreaga aceasta
profesie timp de 2 ani sau cu norma redusa pe durata unei perioade echivalente
in ultimii 10 ani intr-un stat membru in care respectiva profesie nu este
reglementata, detinand in acest sens unul sau mai multe documente care atesta
formarea profesionala, acordate de o autoritate competenta dintr-un stat
membru, care l-a pregatit pentru exercitarea acestei profesii; in acest scop,
vor fi luate in considerare fie documentele prevazute la art. 14 alin. (1) lit.
b) prima liniuta, fie documentele care confirma o formare profesionala
reglementata, prevazuta in anexa nr. 6;
d) prin exceptie de la prevederile lit. c), autoritatea romana competenta
nu poate sa ceara solicitantului sa faca dovada celor 2 ani de experienta
profesionala mentionati la lit. c) in cazul in care documentul detinut de
solicitant este acordat la sfarsitul perioadei de formare profesionala
reglementata in sensul art. 5 lit. b).
Art. 19
(1) Daca durata formarii profesionale a solicitantului este mai scurta cu
cel putin un an decat cea ceruta in Romania, prevederile art. 10 se aplica in
mod corespunzator.
(2) Dispozitiile prezentului articol nu se aplica profesiilor prevazute in
anexa nr. 5.
Art. 20
(1) Autoritatea romana competenta poate cere solicitantului, la alegerea
acestuia, sa urmeze un stagiu de adaptare care sa nu depaseasca 3 ani sau sa
dea o proba de aptitudine in urmatoarele cazuri:
a) daca formarea solicitantului priveste domenii teoretice si/sau practice
substantial diferite fata de cele cerute in Romania pentru obtinerea unei
diplome in sensul art. 8 sau a unei diplome in sensul art. 14, necesara pentru
a practica respectiva profesie;
b) daca profesia respectiva include in Romania exercitarea uneia sau mai
multor activitati profesionale care nu se regasesc in cadrul aceleiasi profesii
in statul membru de origine sau de provenienta al solicitantului si diferenta
corespunde unei formari specifice cerute in Romania si acopera domenii
teoretice si/sau practice care difera substantial de cele acoperite de diploma
detinuta de solicitant.
(2) Daca autoritatea romana competenta are in vedere sa ceara solicitantului
sa efectueze un stagiu de adaptare sau sa treaca o proba de aptitudini, trebuie
mai intai sa verifice daca cunostintele dobandite de catre solicitant pe
parcursul experientei sale profesionale acopera, total sau partial, diferenta
substantiala prevazuta la alin. (1).
Art. 21
Autoritatea romana competenta nu poate, in nici o situatie, sa aplice
cumulativ cerintele prevazute la art. 19 si 20.
SECTIUNEA a 3-a
Recunoasterea in cazul in care in Romania se solicita detinerea unei diplome
in sensul art. 14, iar solicitantul detine un certificat sau un titlu de
formare profesionala corespunzator
Art. 22
(1) Dreptul de a accede la o profesie reglementata sau de a o exercita in
Romania, pentru care se solicita detinerea unei diplome in sensul art. 14, nu
poate fi interzis daca:
a) solicitantul poseda un certificat in sensul art. 15, eliberat de un stat
membru, care ii permite accesul la respectiva profesie reglementata sau la
exercitarea acesteia in statul membru;
b) solicitantul a exercitat cu norma intreaga aceasta profesie timp de 2
ani in ultimii 10 ani intr-un stat membru in care respectiva profesie nu este
reglementata, detinand in acest sens unul sau mai multe documente care atesta o
formare dintre cele la care se refera art. 15 alin. (1) lit. b), acordate de o
autoritate competenta dintr-un stat membru, prin care s-a pregatit pentru
exercitarea acestei profesii.
(2) Prevederile art. 18 lit. d) se aplica in mod corespunzator.
(3) Autoritatea romana competenta poate totusi sa ceara solicitantului, la
alegerea acestuia, sa efectueze un stagiu de adaptare de cel mult 3 ani sau sa
se supuna unei probe de aptitudini.
(4) Daca autoritatea romana competenta are in vedere sa ceara
solicitantului sa efectueze un stagiu de adaptare sau sa treaca o proba de
aptitudini, trebuie mai intai sa verifice daca cunostintele dobandite de catre
solicitant pe parcursul experientei sale profesionale acopera, total sau
partial, diferenta substantiala dintre diploma si certificat.
SECTIUNEA a 4-a
Recunoasterea in cazul in care in Romania se solicita detinerea unui
certificat
Art. 23
(1) Dreptul de a accede la o profesie reglementata sau de a o exercita in
Romania, pentru care se solicita detinerea unui certificat, nu poate fi
interzis daca survine unul dintre urmatoarele cazuri:
a) solicitantul poseda o diploma in sensul art. 8, o diploma in sensul art.
14 sau un certificat, eliberat de un stat membru, care ii permite sa acceada
sau sa exercite respectiva profesie in statul membru respectiv;
b) solicitantul a exercitat cu norma intreaga aceasta profesie timp de 2
ani sau cu norma redusa pe durata unei perioade echivalente, in ultimii 10 ani,
intr-un stat membru in care respectiva profesie nu este reglementata, detinand
in acest sens unul sau mai multe documente care atesta o formare dintre cele
prevazute la art. 14 alin. (1) lit. b) prima liniuta sau la art. 15 alin. (1)
lit. b), acordate de o autoritate competenta dintr-un stat membru si care l-au
pregatit pentru exercitarea acestei profesii; prevederile art. 18 lit. d) se
aplica in mod corespunzator;
c) solicitantul nu poseda o diploma in sensul art. 8, o diploma in sensul
art. 14, un certificat sau alt document care sa ateste formarea, insa a
exercitat cu norma intreaga aceasta profesie timp de 3 ani consecutivi sau cu
norma redusa pe durata unei perioade echivalente, in ultimii 10 ani, intr-un
stat membru in care respectiva profesie nu este reglementata.
(2) Autoritatea romana competenta poate cere solicitantului, la alegerea
acestuia, sa urmeze un stagiu de adaptare de cel mult 2 ani sau sa dea o proba
de aptitudine, daca formarea de care a beneficiat conform alin. (1) lit. a) si
b) cuprinde domenii teoretice si/sau practice diferite de cele la care se
refera certificatul cerut in Romania sau atunci cand exista diferente in
sferele de activitate caracterizate in Romania printr-o formare specifica,
referitoare la domenii teoretice si/sau practice care difera substantial de
cele acoperite de documentul solicitantului ce atesta formarea profesionala;
autoritatea romana competenta este obligata in acest caz sa verifice daca
cunostintele dobandite de solicitant pe parcursul experientei sale profesionale
acopera, total sau partial, diferentele mentionate mai sus.
(3) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (2), in cazul prevazut la alin.
(1) lit. c) autoritatea romana competenta decide daca solicitantul va urma un
stagiu de adaptare de cel mult 2 ani sau va fi supus unei probe de aptitudini.
SECTIUNEA a 5-a
Recunoasterea altor calificari
Art. 24
(1) Dreptul de a accede la o profesie reglementata sau de a o exercita in
Romania, pentru care se solicita detinerea unui atestat de competenta, nu poate
fi interzis daca:
a) solicitantul poseda un atestat de competenta eliberat de un stat membru,
care ii permite accesul la respectiva profesie sau la exercitarea acesteia in
statul membru si ofera garantiile echivalente celor cerute de legea romana
pentru practicarea profesiei, in special in domeniul sanatatii, securitatii,
protectiei mediului si protectiei consumatorilor;
b) solicitantul face dovada calificarilor dobandite intr-un stat membru
pentru practicarea respectivei profesii si ofera garantiile echivalente celor
cerute de legea romana pentru practicarea profesiei, in special in domeniul
sanatatii, securitatii, protectiei mediului si protectiei consumatorilor.
(2) Daca in Romania accesul la o profesie reglementata sau exercitarea ei
este conditionata doar de detinerea unui document care atesta educatia si
confirma o pregatire generala la nivelul invatamantului primar, gimnazial sau
liceal, autoritatea competenta nu poate sa refuze unui cetatean al unui stat
membru, pe motivul unor calificari inadecvate, accesul la aceasta profesie sau
exercitarea in aceleasi conditii ca si cetatenii romani, daca solicitantul
poseda calificari oficiale de nivel corespondent acordate intr-un stat membru.
(3) Daca solicitantul nu poseda atestatul de competenta sau calificarile
prevazute la alin. (1), se vor aplica dispozitiile legii romane care
reglementeaza profesia respectiva.
CAP. 4
Dispozitii si proceduri comune
Art. 25
(1) Stagiul de adaptare consta in exercitarea unei profesii reglementate in
Romania, insotit, eventual, de o formare profesionala complementara, sub
supravegherea unui membru calificat in profesia respectiva; stagiul face
obiectul unei evaluari.
(2) Modalitatile de desfasurare si evaluare ale stagiului de adaptare sunt
stabilite de autoritatea romana competenta prevazuta in anexa nr. 3, care
trebuie insa sa tina seama de experienta profesionala a solicitantului.
(3) In timpul stagiului de adaptare solicitantul are toate drepturile si
obligatiile prevazute de legea romana si statutul profesional pentru ceilalti
membri ai profesiei respective, inclusiv dreptul de a primi o remuneratie
corespunzatoare activitatii desfasurate.
(4) Pe parcursul acestui stagiu asistenta medicala ii este garantata
solicitantului in conformitate cu sistemul national roman de asigurari sociale
de sanatate.
(5) Atunci cand pentru anumite activitati profesionale, exercitate in
stagiul de adaptare, nu se aplica sistemul national de asigurari sociale de
sanatate, organizatia profesionala sau institutia corespunzatoare va adopta masurile
necesare pentru a permite solicitantului sa aiba acces pe perioada stagiului de
adaptare la asistenta medicala la care au dreptul ceilalti membri ai profesiei.
Art. 26
(1) Proba de aptitudini consta intr-o examinare a cunostintelor profesionale
ale solicitantului, organizata de autoritatea romana competenta in scopul
aprecierii aptitudinii solicitantului de a exercita profesia reglementata in
Romania; proba de aptitudini nu poate include un examen de limba romana.
(2) Autoritatea romana competenta stabileste continutul examinarii pe baza
unei comparatii intre pregatirea ceruta in Romania si cea pe care o are
solicitantul. In acest sens, autoritatea romana competenta intocmeste o lista
de discipline teoretice sau practice a caror cunoastere este esentiala pentru
accesul sau exercitarea respectivei profesii in Romania, iar disciplinele de
examen sunt stabilite in fiecare caz in parte prin alegerea de pe aceasta lista
a materiilor care nu figureaza in documentul detinut de solicitant.
(3) In toate cazurile proba de aptitudini trebuie sa ia in considerare
faptul ca solicitantul este un profesionist calificat intr-un stat membru.
(4) Autoritatea romana competenta stabileste metodologia si modalitatile
particulare de derulare a examinarii, corespunzator prevederilor prezentului
articol. Pentru evaluarea rezultatelor, autoritatea romana competenta numeste o
comisie de evaluare, formata din membri calificati ai profesiei respective.
(5) Solicitantul care doreste sa se pregateasca pentru sustinerea probei de
aptitudini in Romania informeaza organizatia profesionala sau institutia
corespunzatoare pentru a putea beneficia de mijloacele de pregatire care exista
in aceleasi conditii cu cele pentru membrii profesiei respective din Romania.
Art. 27
(1) In cazul in care, in Romania, accesul la o profesie reglementata
necesita indeplinirea de catre solicitant a anumitor conditii de onorabilitate
si/sau moralitate, accesul la respectiva profesie ori exercitarea acesteia este
interzisa falitului fraudulos, celui care a savarsit o infractiune sau o
greseala profesionala grava, autoritatea romana competenta cerand
solicitantului, cetatean al unui stat membru, sa faca dovada indeplinirii
acestor conditii.
(2) In aceste situatii, autoritatea romana competenta accepta ca proba
suficienta pentru indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) prezentarea
de catre solicitant a documentelor eliberate in acest scop de autoritatile
competente din statul membru de origine sau de provenienta al acestuia.
(3) Daca autoritatile competente din statul membru de origine sau de
provenienta nu elibereaza aceste documente, ele sunt inlocuite de o declaratie
sub juramant sau, daca o asemenea institutie juridica nu exista, de o
declaratie solemna, certificata, facuta de solicitant in fata unei autoritati
competente din statul membru de origine sau de provenienta.
Art. 28
(1) Daca in Romania accesul la o profesie reglementata sau exercitarea
acesteia este conditionata de prezentarea unui document care sa ateste
sanatatea fizica si psihica a solicitantului, autoritatea romana competenta
accepta ca proba suficienta prezentarea documentului echivalent, solicitat in
statul membru de origine sau de provenienta pentru accesul la respectiva
profesie ori pentru exercitarea acesteia.
(2) Daca in statul membru de origine sau de provenienta accesul la
respectiva profesie ori la exercitarea acesteia nu este conditionata de
indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1), autoritatea romana competenta
accepta prezentarea unui document cu continut similar celui cerut in Romania,
eliberat de o autoritate competenta din statul membru de origine sau de
provenienta.
Art. 29
Atunci cand, in Romania, in vederea accesului la o profesie reglementata
sau pentru exercitarea acesteia trebuie sa fie dovedita capacitatea financiara,
autoritatea romana competenta considera atestarile eliberate de bancile
statului membru de origine sau de provenienta echivalente cu cele eliberate pe
propriul sau teritoriu.
Art. 30
Atunci cand autoritatea romana competenta le cere cetatenilor romani, in
vederea accesului la o profesie reglementata sau pentru exercitarea acesteia,
dovada ca sunt acoperiti de o asigurare impotriva consecintelor financiare ale
responsabilitatii lor profesionale, autoritatea romana competenta accepta
atestatele eliberate de organismele de asigurare ale celorlalte state membre
drept echivalente cu cele eliberate pe propriul sau teritoriu. Aceste atestate
trebuie sa precizeze ca asiguratorul s-a conformat prevederilor legale si
reglementarilor in vigoare in Romania in ceea ce priveste modalitatile si
intinderea garantiei.
Art. 31
Autoritatea romana competenta accepta documentele prevazute la art. 27, 28
si 30 numai in cazul in care solicitantul prezinta copii legalizate si
traduceri autorizate ale acestora in termen de 3 luni de la data eliberarii
lor.
Art. 32
In cazul in care, in Romania, accesul la o profesie reglementata sau
exercitarea acesteia este conditionata de depunerea unui juramant sau a unei
declaratii solemne, a carei formula nu poate fi utilizata de un cetatean
dintr-un stat membru, autoritatea romana competenta dispune masurile necesare
pentru ca solicitantul sa depuna un astfel de juramant sau declaratie intr-o
forma adecvata si echivalenta.
Art. 33
(1) Daca solicitantul indeplineste conditiile de acces la o profesie
reglementata sau de exercitare a acesteia in Romania, autoritatea romana
competenta acorda:
a) dreptul de a utiliza titlul profesional acordat in Romania care
corespunde acestei profesii;
b) dreptul de a folosi titlul conferit de documentul care atesta formarea
solicitantului in statul membru de origine sau de provenienta, precum si
abrevierea acestuia in limba acelui stat. In acest titlu vor trebui sa figureze
cel putin numele si locul institutiei sau autoritatii care l-a conferit.
(2) In cazul in care profesia este reglementata in Romania de catre o
organizatie profesionala care acorda membrilor sai un titlu profesional,
solicitantul, cetatean al unui stat membru, nu poate folosi acest titlu decat
daca probeaza apartenenta la respectiva organizatie profesionala.
Art. 34
(1) Pentru verificarea indeplinirii de catre solicitant, cetatean al unui
stat membru, a conditiilor cerute de prezenta lege, autoritatea romana
competenta accepta ca proba documentele eliberate de autoritati competente din
statele membre.
(2) Pentru a accede la o profesie reglementata sau pentru a o exercita in
Romania, solicitantul trebuie sa depuna o cerere in acest sens la autoritatea
romana competenta. Cererea este insotita de toate documentele necesare in acest
scop.
(3) Procedura de examinare a cererii de catre autoritatea romana competenta
nu poate depasi un termen de 3 luni de la data prezentarii dosarului complet al
persoanei interesate.
(4) Procedura de examinare a cererii se finalizeaza prin emiterea unei
decizii motivate de catre autoritatea romana competenta, in termenul prevazut
la alin. (3). Aceasta decizie se comunica solicitantului in termen de 15 zile
de la emitere si produce efecte de la data comunicarii. Decizia sau absenta ei
poate fi atacata in fata instantelor romane.
(5) Sub sanctiunea nulitatii, decizia trebuie sa cuprinda termenul si
instanta jurisdictionala unde aceasta poate fi contestata.
Art. 35
(1) Verificarea diplomelor in sensul art. 8, a diplomelor in sensul art.
14, a certificatelor, a atestatelor de competenta si a altor titluri de
calificare, acordate cetatenilor statelor membre si care corespund titlurilor
care dau acces in Romania la exercitarea profesiilor reglementate, in sensul
prezentei legi, se face de catre autoritatea romana competenta.
(2) In cazul in care exista dubii asupra acestor documente, autoritatea
romana competenta poate cere autoritatii competente din statul membru respectiv
confirmarea autenticitatii acestor documente.
CAP. 5
Dispozitii si proceduri privind titlurile de formare profesionala romanesti
Art. 36
(1) Cetatenii romani sau cetatenii unui stat membru, detinatori ai unui titlu
oficial de calificare roman, care vor sa dovedeasca, pentru a se putea stabili
intr-un stat membru, ca au exercitat efectiv si legal o profesie reglementata
in Romania in decursul unei anumite perioade, adreseaza o cerere in acest sens
autoritatilor romane. Autoritatea romana competenta elibereaza solicitantului o
adeverinta, care reprezinta o dovada suficienta a acestui fapt.
(2) Autoritatile romane competente prevazute in anexa nr. 3, in temeiul
prevederilor art. 1 alin. (2), atesta faptul ca un titlu de calificare roman,
obtinut de cetatenii romani sau de cetatenii altui stat membru, indeplineste
conditiile pentru a le permite accesul la exercitarea unei profesii
reglementate in Romania. Aceasta atestare se bazeaza pe documentele de formare
profesionala eliberate de conducerea universitatilor, a institutiilor de
invatamant superior, a altor unitati de invatamant sau autoritati competente.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 37
(1) Autoritatile romane competente prevazute in anexa nr. 3 vor lua
masurile necesare pentru aplicarea prezentei legi, in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a acesteia, informand in acest sens Ministerul
Educatiei si Cercetarii, desemnat coordonator national.
(2) Prevederile prezentei legi se vor aplica profesiei de avocat de la data
aderarii Romaniei la U.E., potrivit Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 38
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 39
Anexele pot fi modificate sau completate prin hotarare a Guvernului.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 4 mai
2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ANEXA 1
LISTA
activitatilor care nu intra sub incidenta prezentei legi
1. activitatile persoanelor independente care lucreaza in industria
producatoare si cea prelucratoare (industrie si industria mestesugareasca);
2. activitatile persoanelor independente care lucreaza in industria
alimentara si cea a bauturilor;
3. activitatile in domeniul comertului cu ridicata;
4. activitatile intermediarilor din comert, industrie si industria
mestesugareasca;
5. activitatile persoanelor independente care lucreaza in domeniul
comertului cu amanuntul;
6. activitatile persoanelor independente care lucreaza in domeniul
comertului cu ridicata al carbunelui si activitati ale intermediarilor din
domeniul comertului cu carbune;
7. activitatile persoanelor independente si ale intermediarilor care
lucreaza in domeniul comertului si al distributiei de produse toxice;
activitatile, comertul si distributia de produse toxice, activitatile care
implica utilizarea profesionala a acestor produse, inclusiv activitatile
intermediarilor;
8. activitatile persoanelor independente care lucreaza in sectorul de
servicii personale: restaurante, cafenele, taverne si alte locuri unde se
serveste mancare si unde se consuma bauturi, hoteluri, case de locuit,
campinguri si alte spatii de cazare;
9. activitatile de agent de asigurari si de broker de asigurari;
10. activitatile persoanelor independente care lucreaza in domeniul
anumitor servicii auxiliare domeniilor transporturilor si agentiilor de turism;
11. servicii de coafura;
12. activitatile itinerante.
ANEXA 2
LISTA
profesiilor reglementate in Romania
1. Profesiile reglementate care necesita cel putin 3 ani de studii
superioare (diploma a unei universitati sau a unui colegiu universitar):
- auditor financiar;
- avocat;
- consilier in proprietate industriala;
- expert contabil;
- contabil autorizat;
- cadru didactic (in invatamantul superior si preuniversitar);
- profesii in domeniul transporturilor aeriene, maritime, fluviale si
rutiere: comandant; ofiter punte maritim; sef mecanic maritim; ofiter mecanic
maritim; sef electrician maritim; ofiter electrician maritim; ofiter punte
fluvial; ofiter mecanic fluvial; meteorolog aeronautic; personal aeronautic
nenavigant pentru protectia navigatiei aeriene si telecomunicatii (PNA-TC)
clasele I, II si IV; inginer de receptie si control aeronave; inginer de
receptie si control mijloace PNA-TC; profesor legislatie rutiera;
- practician in reorganizare si lichidare;
- restaurator;
- traducator autorizat.
2. Profesiile reglementate pentru care durata de studii este inferioara
duratei de 3 ani de studii superioare:
- profesii in domeniul transporturilor aeriene, maritime, fluviale si
rutiere: electrician de bord; timonier maritim; sef echipaj maritim; capitan
maritim portuar; ofiter punte maritim portuar; sef mecanic maritim portuar;
ofiter mecanic maritim portuar; ofiter electrician maritim portuar; capitan
dragor maritim; sef dragor maritim; dragor maritim; pilot de mare larga; pilot
de port maritim; conducator de salupa maritima; marinar; fitter; motorist;
capitan fluvial; sef mecanic fluvial; ofiter electrician fluvial; conducator
salupa fluviala; capitan dragor fluvial; sef dragor fluvial; sef echipaj
fluvial; dragor fluvial; pilot de Dunare maritima; carmaci; timonier fluvial;
dispecer navigatie; responsabil radiocomunicatii; ofiter RTG; consilier de
siguranta; meteorolog aeronautic; personal aeronautic nenavigant pentru
protectia navigatiei aeriene si telecomunicatii (PNA-TC) clasele III si V; controlor
trafic aerian; insotitor bord; personal tehnic aeronautic; pilot avion; pilot
balon liber; pilot planor; pilot elicopter; mecanic navigant; navigator aerian;
operator radionavigant;
- ghid de turism.
ANEXA 3
LISTA
autoritatilor competente corespunzatoare fiecarei profesii reglementate in
Romania
1. Profesiile reglementate care necesita cel putin 3 ani de studii
superioare (diploma a unei universitati sau a unui colegiu universitar):
- Camera Auditorilor Financiari din Romania - auditor financiar;
- Uniunea Avocatilor din Romania - avocat;
- Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci - consilier in proprietate
industriala;
- Corpul Expertilor Contabili si Contabililor - expert contabil;
Autorizati
- Corpul Expertilor Contabili si Contabililor - contabil autorizat;
Autorizati
- Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia - cadru didactic (invatamant
generala invatamant superior superior);
- Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia - cadru didactic
(invatamant
generala educatie continua, formarea si preuniversitar);
perfectionarea personalului didactic si de
cercetare
- Ministerul Transporturilor, Constructiilor si - profesii in domeniul
Turismului si autoritatile din domeniul de transporturilor aeriene,
referinta (aeriene, maritime, fluviale si maritime, fluviale,
rutiere) rutiere
(vezi anexa nr. 2);
- Uniunea Nationala a Practicienilor in - practician in
reorganizare
Reorganizare si Lichidare si lichidare;
- Oficiul National al Monumentelor Istorice - restaurator;
- Ministerul Justitiei - traducator autorizat.
2. Profesiile reglementate pentru care durata de studii este inferioara
duratei de 3 ani de studii superioare:
- Ministerul Transporturilor, Constructiilor - profesii in domeniul
si Turismului si autoritatile din domeniul transporturilor aeriene,
de referinta (aeriene, maritime, fluviale maritime, fluviale,
si rutiere) rutiere
(vezi anexa nr. 2);
- Ministerul Transporturilor, Constructiilor si - ghid de turism.
Turismului
ANEXA 4
LISTA
profesiilor reglementate in Romania care necesita cunoasterea dreptului roman
1. Auditor financiar
2. Avocat
3. Expert contabil si contabil autorizat.
ANEXA 5
LISTA
ciclurilor de formare profesionala care au o structura speciala in sensul art.
14 alin. (1) lit. b) din prezenta lege
1. Domeniul paramedical si socio-pedagogic
In Germania:
- formare pentru:
- infirmier(a) pediatrie (Kinderkrankenschwester/Kinderkrankenpfleger);
- fizioterapeut [Krankengymnast(in)/Physiotherapeut(in)];
- ergoterapeut [Beschaeftigungs-und Arbeitstherapeut(in)];
- logoped (Logopaedet/Logopaedin);
- ortoptist [Orthoptist(in)];
- educator autorizat [Staatlich anerkannte(r) Erzieher(in)];
- educator terapeut autorizat [Staatlich anerkannte(r)
Heilpaedagoge(-in)];
- asistent medical de laborator [medizinisch-technische(r)
Laboratoriums-Assistent(in)];
- asistent medical in domeniul radiologiei [medizinisch-technische(r)
Radiologie-Assistent(in)];
- asistent medical pentru diagnosticare functionala
[medizinisch-technische(r) Assistent(in) fur Funktions-diagnostik];
- asistent tehnician veterinar [Veterinarmedizinisch-technische(r)
Assistent(in)];
- dietetician [Diatassistent(in)];
- tehnician farmacist (Pharmazieingenieur), titlu acordat inainte de 31
martie 1994 in fosta Republica Democrata Germana sau in teritoriile noilor
landuri;
- asistent psihiatru [psychiatrische(r)
Krankenschwester/Krankenpfleger];
- logoterapeut [Sprachtherapeut(in)].
In Italia:
- formare pentru:
- tehnician dentar (odontotecnico);
- optician (ottico);
- podolog (podologo).
In Luxemburg:
- formare pentru:
- asistent tehnic medical in domeniul radiologiei [assistant(e)
technique medical(e) en radiologie];
- asistent medical de laborator [assistant(e) technique medical(e) de
laboratoire];
- infirmier(a) de psihiatrie (infirmier/iere psychiatrique);
- asistent tehnic medical in domeniul chirurgiei [assistant(e)
technique medical(e) en chirurgie];
- infirmiera de puericultura (infirmier/iere puericulteur/trice);
- infirmiera anestezie (infirmier/iere anesthesiste);
- maseur/maseuza calificata [masseur/euse diplome(e)];
- educator/educatoare (educateur/trice).
In Olanda:
- formare pentru:
- asistent veterinar (dierenartassistent)
In Austria:
- formarea pe baza specifica in domeniul pediatric ("spezielle
Grundausbildung in der Kinder-und Jugendlichenpflege");
- formarea de baza specifica infirmierilor in domeniul psihiatric
("spezielle Grundausbildung in der psychiatrischen Gesundheits-und
Krankenpflege")
care reprezinta cicluri de educatie si formare avand o durata totala de cel
putin 13 ani, ce cuprind:
- fie cel putin 3 ani de formare profesionala intr-o scoala
specializata, care se incheie cu un examen, completata eventual de un ciclu de
specializare de un an sau 2, care se incheie cu un examen;
- fie cel putin 2 ani si jumatate intr-o scoala specializata, care se
incheie cu un examen si completati cu o practica profesionala de cel putin 6
luni sau de un stagiu profesional de cel putin 6 luni intr-o institutie
autorizata;
- fie cel putin 2 ani intr-o scoala specializata, care se incheie cu un
examen si completati cu o practica profesionala de cel putin un an sau de un
stagiu profesional de cel putin un an intr-o institutie autorizata;
- fie, in cazul asistentului veterinar (dierenartassistent) din Olanda,
3 ani de formare profesionala intr-o scoala de specialitate (programul MBO) sau
alternativ 3 ani de formare profesionala in continuare, in conformitate cu
sistemul dual de ucenicie (LLW), ambele finalizate cu un examen.
In Austria:
- formare pentru:
- optician specializat in lentile de contact (Kontaktlinsenoptiker);
- pedichiurist (FuBpfleger);
- audioprotezist (Horgerateakustiker);
- drogist (Drogist),
care reprezinta un ciclu de studii sau de formare cu o durata totala de cel
putin 14 ani, din care o formare de cel putin 5 ani in cadrul unei formari
structurale subdivizate, pe de o parte, intr-o ucenicie de cel putin 3 ani,
cuprinzand o formare partial dobandita la locul muncii si partial efectuata
intr-o institutie de invatamant profesional si, pe de alta parte, o perioada de
stagiu si de formare finalizata printr-un examen profesional care confera dreptul
de exercitare a profesiei si de a forma ucenici;
- maseur (Masseur),
care reprezinta un ciclu de studii si de formare cu o durata totala de cel
putin 14 ani, din care o formare de cel putin 5 ani in cadrul unei formari
structurale, cuprinzand si o ucenicie de 2 ani, o perioada de stagiu si de
formare de 2 ani si o formare de un an, finalizata printr-un examen profesional
care ii confera dreptul de exercitare a profesiei si de formare de ucenici;
- pediatru [Kindergartner(in)];
- educator (Erzieher),
care reprezinta un ciclu de studii si de formare cu o durata totala de cel
putin 13 ani, din care o formare profesionala de 5 ani intr-o scoala
specializata, finalizata printr-un examen.
2. Domeniul mesterilor artizani (Mester/Meister/Maitre) care se refera la
cicluri de educatie si formare privind activitati care nu sunt incluse in lista
activitatilor mentionate in anexa nr. 1.
In Danemarca:
- formare pentru:
- optician (optometrist);
acest ciclu are o durata totala de 14 ani, inclusiv 5 ani de formare
profesionala, din care 2 ani si jumatate pentru formare teoretica oferita de
institutia de formare profesionala si 2 ani si jumatate pentru formare practica
efectuata la locul de munca, care se incheie cu un examen privind domeniul
respectiv si care confera dreptul de a folosi titlul de "Mester";
- ortopedist, tehnician ortoped (ortopaedimekaniker);
acest ciclu are o durata totala de 12,5 ani, inclusiv 3 ani si jumatate de
formare profesionala, din care 6 luni pentru formare teoretica oferita de
institutia de formare profesionala si 3 ani pentru formare practica efectuata
la locul de munca, care se incheie cu un examen privind domeniul respectiv si
care confera dreptul de a folosi titlul de "Mester";
- cizmar ortoped (ortopaediskomager);
acest ciclu are o durata totala de 13,5 ani, inclusiv 4 ani si jumatate de
formare profesionala, din care 2 ani pentru formare teoretica oferita de
institutia de formare profesionala si 2 ani si jumatate pentru formare practica
efectuata la locul de munca, care se incheie cu un examen privind domeniul
respectiv si care confera dreptul de a folosi titlul de "Mester".
In Germania:
- formare pentru:
- optician (Augenoptiker);
- tehnician dentar (Zahntechniker);
- asistent bandagist (Bandagist);
- audioprotezist (Hoergeraete-Akustiker);
- tehnician ortopedist (Orthopaediemechaniker);
- cizmar ortopedist (Orthopaedieschuhmacher).
In Luxemburg:
- formare pentru:
- optician (opticien);
- tehnician dentar (mecanicien dentaire);
- audioprotezist (audioprothesiste);
- tehnician ortopedist/bandagist (mecanicien orthopediste/bandagiste);
- cizmar ortopedist (orthopediste-cordonnier).
Aceste cicluri au o durata totala de 14 ani, inclusiv cel putin 5 ani de
formare efectuati intr-un cadru organizat, partial la locul de munca si partial
in cadrul institutiei de formare profesionala, care se incheie cu un examen ce
trebuie trecut pentru a putea exercita cu titlu independent sau ca salariat cu
un nivel comparabil de responsabilitati o activitate considerata de natura
artizanala.
In Austria:
- formare pentru:
- bandagist (Bandagist);
- corsetier (Miederwarenerzeuger);
- optician (Optiker);
- cizmar ortopedist (Orthopadieschuhmacher);
- tehnician ortopedist (Orthopadietechniker);
- tehnician dentar (Zahntechniker);
- gradinar (Gartner),
care reprezinta un ciclu de studii si de formare cu o durata totala de cel
putin 14 ani, din care o formare de cel putin 5 ani intr-un cadru de formare
structurala, pe de o parte, intr-o ucenicie de cel putin 3 ani, cuprinzand o
formare partial dobandita la locul de munca si partial efectuata intr-o
institutie de invatamant profesional si, pe de alta parte, intr-o perioada de
stagiu si de formare finalizata cu un examen de aptitudini in profesia
respectiva, care sa-i confere dreptul de exercitare a profesiei, de formare de
ucenici si de a utiliza titlul de "Meister".
Formarile de mesteri artizani in domeniul agriculturii si al silviculturii,
cum ar fi:
- maistru in agricultura (Meister in der Landwirtschaft);
- maistru in activitatea gospodariilor rurale (Meister in der landlichen
Hauswirtschaft);
- maistru in horticultura (Meister im Gartenbau);
- maistru in cultura legumicola (Meister im Feldgemusebau);
- maistru in cultura fructelor si utilizarea fructelor (Meister im Obstbau
und in der Obstverwertung);
- maistru in viticultura si tehnici viticole (Meister im Weinbau und in der
Kellerwirtschaft);
- maistru in industria lactatelor si branzeturilor (Meister in der
Molkerei-und Kasewirtschaft);
- maistru in economia cabalinelor (Meister in der Pferdewirtschaft);
- maistru in economia piscicola (Meister in der Fischereiwirtschaft);
- maistru in economia avicola (Meister in der Geflugelwirtschaft);
- maistru in apicultura (Meister in der Bienenwirtschaft);
- maistru in industria forestiera (Meister in der Forstwirtschaft);
- maistru in arboricultura forestiera (Meister in der Forstgarten-und
Forstpflegewirtschaft);
- maistru in stocarea produselor agricole (Meister in der
landwirtschaftlichen Lagerhaltung),
care reprezinta un ciclu de studii si de formare cu o durata totala de cel
putin 15 ani, din care o formare de cel putin 6 ani in cadrul unei formari
structurale divizate, pe de o parte, intr-o ucenicie de cel putin 3 ani,
cuprinzand o formare partial dobandita la locul de munca si partial efectuata
intr-o institutie de invatamant profesional si, pe de alta parte, o perioada de
stagiu finalizata cu un examen de aptitudini in profesia respectiva si care
confera dreptul de a forma ucenici si de a utiliza titlul de
"Meister".
3. Domeniul maritim
a) Transportul maritim
In Danemarca:
- formare pentru:
- capitan de marina comerciala (skibsfoerer);
- secund (overstyrmand);
- timonier, ofiter de cart (enestyrmand, vagthavende styrmand);
- ofiter de cart (vagthavende styrmand);
- mecanic de nava (maskinchef);
- prim ofiter mecanic (1.maskinmester);
- prim ofiter mecanic/mecanic-sef de cart (1.maskinmester/vagthavende
maskinmester).
In Germania:
- formare pentru:
- capitan de vas de mare tonaj de coasta (Kapitaen AM);
- capitan de vas de coasta (Kapitaen AK);
- ofiter de cart de punte de mare tonaj de coasta (Nautischer
Schiffsoffizier AMW);
- ofiter de cart de punte pe vas de coasta (Nautischer Schiffsoffizier
AKW);
- ofiter mecanic, gradul C - masinist-sef (Schiffsbetriebstechniker CT
- Leiter von Maschinenanlagen);
- sef mecanic, gradul C - masinist-sef (Schiffsmaschinist CMa - Leiter
von Maschinenanlagen);
- ofiter mecanic de cart, gradul C (Schiffsbetriebstechniker CTW);
- sef mecanic de cart, gradul C - ofiter tehnician unic responsabil
(Schiffsmaschinist CMaW - Technischer Alleinoffizier).
In Italia:
- formare pentru:
- ofiter de punte (ufficiale di coperta);
- ofiter mecanic (ufficiale di macchina).
In Olanda:
- formare pentru:
- sef de cart - pe vas de coasta (cu formare suplimentara) [stuurman
kleine handelsvaart (met aanvulling)];
- supraveghetor de motor (cu diploma) (diploma motordrijver);
- functionar destinat serviciului de ajutor trafic maritim VTS (VTS
functionarist);
care reprezinta o formare:
- in Danemarca, de 9 ani de scoala primara urmati de un ciclu fundamental
de formare de baza si/sau experienta pe mare intre 17 si 36 de luni, la care se
adauga:
- pentru ofiterii de cart, un an de formare profesionala specializata;
- pentru restul, 3 ani de formare profesionala specializata;
- in Germania, cu o durata totala cuprinsa intre 14 si 18 ani, inclusiv un
ciclu de 3 ani de formare profesionala fundamentala si un an de experienta pe
mare, urmat de unul sau 2 ani de formare profesionala specializata completata,
dupa caz, de 2 ani de practica in navigatie;
- in Italia, cu o durata totala de 13 ani, din care cel putin 5 ani sunt de
formare profesionala, care se finalizeaza cu un examen si sunt completati, dupa
caz, de un stagiu profesional;
- in Olanda:
- pentru sef de cart (pe vas de coasta) (cu formare suplimentara)
(stuurman kleine handelsvaart <<met aanvulling>>) si supraveghetor
de motor (cu diploma) (diploma motordrijver), presupunand o pregatire de 14
ani, din care cel putin 2 ani la o scoala specializata de formare profesionala,
si completata cu un stagiu de 12 luni;
- pentru functionar destinat serviciului de ajutor trafic maritim VTS
(VTS functionarist), cu o durata totala de cel putin 15 ani, incluzand cel
putin 3 ani de formare profesionala superioara (HBO) sau formare profesionala
secundara (MBO) si completata de cicluri de specializare la nivel national sau
regional, fiecare incluzand cel putin 12 saptamani de pregatire teoretica si
este finalizat cu un examen
si este recunoscuta de Conventia internationala STCW (Conventia internationala
din 1978 privind normele de formare a marinarilor, de eliberare a brevetelor si
de supraveghere).
b) Pescuitul pe mare
In Germania:
- formare pentru:
- capitan, pescuit in adancime (Kapitaen BG/Fischerei);
- capitan, pescuit de coasta (Kapitaen BK/Fischerei);
- ofiter de cart de punte pe vas armat, pescuit in adancime (Nautischer
Schiffsoffizier BGW/Fischerei);
- ofiter de cart de punte pe vas armat, pescuit de coasta (Nautischer
Schiffsoffizier BKW/Fischerei).
In Olanda:
- formare pentru:
- sef de cart de punte mecanic V (stuurman werktuigkundige V);
- mecanic IV, vas de pescuit (werktuigkundige IV visvaart);
- sef de cart IV (stuurman IV visvaart);
- sef de cart de punte mecanic VI (stuurman werktuigkundige VI);
care reprezinta o formare:
- in Germania, cu o durata totala cuprinsa intre 14 si 18 ani, din care un
ciclu de 3 ani de formare profesionala fundamentala si un an de experienta pe
mare, urmat de unul sau 2 ani de formare profesionala specializata completati,
dupa caz, de 2 ani de practica in navigatie;
- in Olanda, care cuprinde un ciclu variind ca durata intre 13 si 15 ani,
din care cel putin 2 ani sunt efectuati intr-o scoala de formare profesionala
specializata, completati cu o perioada de practica profesionala de 12 luni,
si este recunoscuta de Conventia Torremolinos (Conventia internationala din
1977 privind securitatea navelor de pescuit).
4. Domeniul tehnic
In Italia:
- formare pentru:
- geometru (geometra);
- tehnician agricol (perito agrario),
care reprezinta cicluri secundare de studii tehnice avand o durata totala de
cel putin 13 ani, din care 8 ani de invatamant obligatoriu, urmati de 5 ani de
studii gimnaziale sau liceale, din care 3 ani de studii care vizeaza profesia,
care se incheie cu un examen de bacalaureat tehnic si sunt completate:
- in cazul geometrilor:
- de un stagiu de cel putin 2 ani intr-un birou profesional; sau
- de 5 ani de experienta profesionala;
- in cazul tehnicienilor agricoli, de efectuarea unui stagiu practic de cel
putin 2 ani,
urmata de examenul de stat.
In Olanda:
- formare pentru:
- executor judecatoresc (gerechtsdeurwaarder);
- tehnician ortoprotezist (tandprotheticus),
care reprezinta un ciclu de educatie si formare profesionala:
- in cazul executorului judecatoresc (gerechtsdeurwaarder), cu o durata
totala de cel putin 19 ani, dintre care 8 ani de invatamant obligatoriu, urmati
de 8 ani de studii gimnaziale sau liceale, dintre care 4 ani de studii tehnice
finalizate printr-un examen de stat si completati de 3 ani de formare teoretica
si practica care vizeaza exercitarea profesiunii;
- pentru tehnician ortoprotezist (tandprotheticus), cu o durata totala de
cel putin 15 ani de formare profesionala la cursuri de zi si 3 ani de pregatire
la fara frecventa, din care 8 ani de invatamant primar, 4 ani de invatamant
liceal general si 3 ani de formare profesionala, incluzand o pregatire
teoretica si practica in specialitatea de tehnician dentar, completati cu o
formare de 3 ani la frecventa redusa pentru pregatirea in specialitatea de
tehnician ortoprotezist, finalizat cu un examen.
In Austria:
- formare pentru:
- padurar (Forster);
- birou tehnic (Technisches Buro);
- oferirea de mana de lucru (Uberlassung von Arbeitskraften -
Arbeitsleihe);
- plasament de mana de lucru (Arbeitsvermittlung);
- consilier in plasament (Vermogensberater);
- detectiv profesionist (Berufsdetektiv);
- gardieni (Bewachungsgewerbe);
- agent imobiliar (Immobilienmakler);
- administrator de imobil (Immobilienverwalter);
- birou de publicitate (Werbeagentur);
- promotor constructor, promotor imobiliar (Bautrager, Bauorganisator,
Baubetreuer);
- birou recuperari creante (Inkassoinstitut),
care reprezinta un ciclu de studii si de formare cu o durata totala de cel
putin 15 ani, din care 8 ani de invatamant obligatoriu urmati de cel putin 5
ani de studii liceale tehnice sau comerciale, finalizati printr-un examen
tehnic sau comercial, completati de cel putin 2 ani de invatamant si de formare
la locul de munca, finalizati printr-un examen de aptitudini in profesia
respectiva;
- consilier in asigurari (Berater in Versicherungsangelegenheiten),
care reprezinta un ciclu de studii si de formare cu o durata totala de 15 ani,
din care o formare de 6 ani in cadrul unei formari structurale subdivizate
intr-o ucenicie de 3 ani si o perioada de stagiu si de formare de 3 ani,
finalizata printr-un examen;
- antreprenor proiectant (Planender Baumeister);
- maistru tamplar proiectant (Planender Zimmermeister),
care reprezinta un ciclu de studii si de formare cu durata totala de cel putin
18 ani, din care o formare profesionala de cel putin 9 ani, impartita in 4 ani
de studii liceale tehnice si 5 ani de practica si de formare profesionala
finalizata cu un examen de aptitudini in profesia respectiva, care confera
dreptul de a exercita profesia, de a forma ucenici, in masura in care aceasta
formare da dreptul de a intocmi planuri, de a efectua calcule tehnice si de a
superviza activitatile de constructii (le privilege de Marie-Therese).
5. Cicluri din Regatul Unit acreditate ca "National Vocational
Qualifications" sau "Scottish Vocational Qualifications"
Formare pentru:
- inginer electrician de mina (Mine electrical engineer);
- inginer mecanic de mina (Mine mechanical engineer);
- terapeut dentar (Dental therapist);
- asistent de stomatologie (Dental hygienist);
- optician (Dispensing optician);
- sef de mina adjunct (Mine deputy);
- practician lichidator (Insolvency practitioner);
- conveier autorizat (Licensed conveyancer);
- secund - vase comerciale si de pasageri - nelimitat (First mate -
Freight/Passenger ships - unrestricted);
- locotenent - vase comerciale si de pasageri - nelimitat (Second mate -
Freight/Passenger ships - unrestricted);
- locotenent secund - vase comerciale si de pasageri - nelimitat (Third
mate - Freight/Passenger ships - unrestricted);
- ofiter de cart de punte - vase comerciale si de pasageri - nelimitat
(Deck officer - Freight/Passenger ships - unrestricted);
- ofiter mecanic clasa 2 - vase comerciale si de pasageri - zona comerciala
nelimitata (Engineer officer - Freight/Passenger ships - unlimited trading
area);
- tehnician calificat in domeniul gestionarii deseurilor (Certified
technically competent person in waste management),
care conduce la obtinerea de calificari acreditate ca "National Vocational
Qualifications" (NVQ) sau acreditate in Scotia ca "Scottish
Vocational Qualifications", la nivelurile 3 si 4 ale "National
Framework of Vocational Qualifications" din Regatul Unit.
Aceste niveluri sunt definite dupa cum urmeaza:
Nivelul 3: aptitudinea de a executa un spectru larg de sarcini variate in
diverse situatii, din care cea mai mare parte sunt sarcini complexe si care nu
implica rutina. Se cere suficient de multa raspundere si autonomie, iar
functiile exercitate la acest nivel presupun adesea supravegherea sau
incadrarea altor persoane.
Nivelul 4: aptitudinea de a executa un spectru larg de sarcini complexe,
tehnice sau specializate in diverse situatii si care implica un grad important
de raspundere personala si autonomie. Functiile exercitate la acest nivel
presupun adesea raspunderea pentru munca efectuata de alte persoane si
repartizarea resurselor.
ANEXA 6
LISTA
ciclurilor de formare cu o structura speciala in sensul art. 18 lit. c) din
prezenta lege
In Regatul Unit:
Cicluri reglementate care conduc la obtinerea calificarilor acreditate ca
"National Vocational Qualifications" (NVQ) sau acreditate in Scotia
ca "Scottish Vocational Qualifications", la nivelurile 3 si 4 ale
"National Framework of Vocational Qualifications" din Regatul Unit.
Aceste niveluri sunt definite dupa cum urmeaza:
Nivelul 3: aptitudinea de a executa un spectru larg de sarcini variate in
diverse situatii, din care cea mai mare parte sunt sarcini complexe si care nu
implica rutina. Se cere suficient de multa raspundere si autonomie, iar
functiile exercitate la acest nivel presupun adesea supravegherea sau
incadrarea altor persoane.
Nivelul 4: aptitudinea de a executa un spectru larg de sarcini complexe,
tehnice sau specializate in diverse situatii si care implica un grad important
de raspundere personala si autonomie. Functiile exercitate la acest nivel
presupun adesea raspundere pentru munca efectuata de alte persoane si
repartizarea resurselor.
In Germania:
Urmatoarele tipuri de formari reglementate:
- cursuri reglementate de pregatire pentru exercitarea profesiilor de
asistent tehnician [technische(r) Assistent(in)], asistent comercial [kaufmannische(r)
Assistent(in)], profesii sociale (soziale Berufe) si profesia de instructor
autorizat pentru tehnica respiratiei, pronuntiei si directiei [staatlich
geprufte(r) Atem-, Sprech-und Stimmlehrer(in)], cu o durata totala de minimum
13 ani, care necesita absolvirea ciclului de invatamant liceal (mittlerer
BildungsabschluB) si care includ:
- fie minimum 3 ani de formare profesionala la o scoala de specialitate
(Fachschule), finalizati cu un examen, eventual completati cu un ciclu de
specializare de unu sau 2 ani, finalizat cu un examen;
- fie cel putin 2 ani si jumatate la o scoala de specialitate
(Fachschule), finalizati cu un examen si completati cu o practica profesionala
de cel putin 6 luni sau un stagiu profesional de cel putin 6 luni intr-o
institutie autorizata;
- fie cel putin 2 ani la o scoala de specialitate (Fachschule),
finalizati cu un examen si completati cu o practica profesionala de cel putin
un an sau un stagiu profesional de cel putin un an intr-o institutie autorizata;
- cursuri reglementate pentru profesiile de tehnician [Techniker(in)],
economist de intreprindere [Betriebswirt(in)], designer [Gestalter(in)] si
asistent familial licentiati de stat [Familienpfleger(in)], cu o durata totala
de minimum 16 ani, o conditie prealabila fiind absolvirea ciclului de
invatamant obligatoriu sau o formare echivalenta (cu o durata minima de 9 ani),
precum si absolvirea unui ciclu de formare la o scoala profesionala
(Berufsschule) de minimum 3 ani si care sa includa, dupa incheierea a cel putin
2 ani de practica profesionala, o formare la cursuri de zi de cel putin 2 ani
sau o formare la fara frecventa cu o durata echivalenta;
- formari reglementate si formare continua reglementata, cu o durata totala
de minimum 15 ani, care presupun, in general, absolvirea ciclului de invatamant
obligatoriu (cu o durata de minimum 9 ani) si o pregatire profesionala
absolvita (de regula de 3 ani) si care include, in general, cel putin 2 ani de
practica profesionala (3 ani in majoritatea cazurilor), precum si un examen in
cadrul formarii continue pentru pregatirea caruia sunt luate, in general,
masuri de formare suplimentare, fie in paralel cu practica profesionala (cel
putin 1.000 de ore) sau la cursuri de zi (cel putin un an).
In Olanda:
Urmatoarele formari reglementate:
- formari reglementate cu o durata de cel putin 15 ani, care presupun
absolvirea a 8 ani de invatamant primar urmati de 4 ani de invatamant liceal
general (MAVO) sau de invatamant liceal profesional pregatitor (VBO) ori de
invatamant liceal general de un nivel superior, la care se adauga 3 sau 4 ani
de formare intr-o institutie de invatamant liceal profesional (MBO), finalizata
cu un examen;
- formari reglementate cu o durata totala de cel putin 16 ani, care
presupun absolvirea a 8 ani de invatamant primar urmati de 4 ani de invatamant
de un nivel cel putin egal celui profesional pregatitor (VBO) sau de invatamant
liceal general de un nivel superior, la care se adauga cel putin 4 ani de
formare profesionala in ucenicie, incluzand o pregatire teoretica intr-o
institutie de cel putin o zi pe saptamana si, pentru restul saptamanii, o
formare practica intr-un centru de formare practica sau intreprindere,
finalizata cu un examen de absolvire de nivel doi sau trei.
In Austria:
- formarile efectuate in institutii de invatamant profesional superior
(Berufsbildente hoehere Schulen) si institutii de invatamant superior in
domeniul agriculturii si silviculturii (Hoehere land-und forstwirtschaftliche
Lehranstalten), incluse fiind si cele de un tip particular (einschliesslich des
Sonderformen), ale caror structura si nivel sunt determinate de dispozitii
juridice, de reglementare si administrative. Aceste formari au o durata de cel
putin 13 ani si includ o formare profesionala de 5 ani, finalizate printr-un
examen de absolvire a carui reusita reprezinta dovada unei competente
profesionale;
formari efectuate in scolile de mesteri artizani (Meisterschulen),
cursuri de mesteri artizani (Meisterklassen), scolile destinate formarii
mesterilor artizani in sectorul industrial (Werkmeisterschulen) sau scolile
destinate formarii artizanilor in domeniul constructiilor
(Bauhandwekerschulen), ale caror structura si nivel sunt determinate de
dispozitii juridice, de reglementare si administrative. Aceste formari au o
durata totala de cel putin 13 ani, incluzand 9 ani de scolarizare obligatorie,
urmati fie de cel putin 3 ani de formare profesionala intr o scoala
specializata, fie de cel putin 3 ani de formare in alternanta intr o
intreprindere si intr o institutie de invatamant profesional (Berufsschule),
finalizati in cele doua cazuri printr un examen si completate cu absolvirea
unei formari de cel putin un an intr o scoala de mesteri artizani
(Meisterschule), un curs de mesteri artizani (Meisterklasse), o scoala
destinata formarii de maistri artizani in sectorul industrial
(Werkmeisterschule) sau o scoala destinata formarii artizanilor in domeniul
constructiilor (Bauhandwerkerschule).
In cea mai mare parte a cazurilor durata totala a formarii este de cel
putin 15 ani, incluzand perioade de experienta profesionala care fie preceda
ciclurile de formare din cadrul institutiilor (cu frecventa), fie sunt insotite
de o formare la fara frecventa (de cel putin 960 de ore).