LEGE Nr. 265
din 7 noiembrie 2008
privind auditul de siguranta
rutiera
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 777 din 20 noiembrie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege constituie
cadrul juridic pentru organizarea activităţii de audit de siguranţă rutieră şi
reglementarea exercitării independente a profesiei de auditor de siguranţă
rutieră de către persoanele care dobândesc această calitate în condiţiile
prezentei legi.
(2) Auditul de siguranţă
rutieră este parte integrantă a managementului siguranţei rutiere, prin care se
realizează evaluarea implicaţiilor asupra siguranţei rutiere ale diferitelor
alternative ale proiectelor de construcţie a drumurilor publice, ale
proiectelor de reabilitare şi/sau de modernizare a drumurilor publice
existente, ale proiectelor de mică anvergură, precum şi ale proiectelor privind
inspecţia de siguranţă rutieră, în vederea identificării detaliate a riscurilor
care pot contribui la producerea accidentelor rutiere, în scopul creşterii
siguranţei infrastructurii rutiere.
(3) Auditul de siguranţă
rutieră se realizează pentru infrastructura rutieră aflată în proiectare,
construcţie, reabilitare şi/sau modernizare ori exploatare.
(4) Infrastructura rutieră care
face obiectul prezentei legi cuprinde:
a) autostrăzi;
b) drumuri expres;
c) drumuri naţionale;
d) drumuri judeţene;
e) drumuri comunale amenajate;
f) străzi urbane amenajate.
(5) Auditul de siguranţă rutieră realizează o analiză
detaliată, sistematică şi tehnică privind interacţiunea dintre elementele
constructive ale drumului, infrastructura de reglementare a circulaţiei,
caracteristicile vehiculelor şi comportamentul participanţilor la trafic,
implicarea acestora asupra siguranţei rutiere, precum şi formularea
recomandărilor privind diminuarea sau eliminarea riscurilor semnalate.
(6) Auditul de siguranţă
rutieră se realizează pe baza prevederilor Manualului de audit pentru siguranţă
rutieră, care conţine metodologia de realizare a auditului de siguranţă
rutieră.
Art. 2. - (1) Scopul auditului de siguranţă rutieră
constă în asigurarea şi creşterea gradului de siguranţă a circulaţiei pe
drumurile publice, prevenirea pierderii de vieţi, a vătămării integrităţii
corporale a persoanelor şi a pagubelor materiale produse în urma accidentelor
de circulaţie.
(2) Auditul de siguranţă rutieră se realizează cu
respectarea următoarelor cerinţe:
a) asigurarea independenţei auditorului de siguranţă
rutieră faţă de beneficiarul auditului, proiectantul şi/sau executantul
proiectului supus auditării;
b) păstrarea de către auditorul
de siguranţă rutieră a confidenţialităţii cu privire la datele şi informaţiile
la care a avut acces în cursul realizării auditului;
c) auditorul nu trebuie să
participe, în perioada realizării auditului, la proiectarea şi execuţia
proiectului auditat.
Art. 3. -In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) auditor de siguranţă
rutieră - persoana fizică atestată potrivit
prezentei legi să efectueze activităţi de audit de siguranţă rutieră pentru
proiectele prevăzute la art. 1 alin. (2);
b) Institutul de Siguranţă
Rutieră, denumit în continuare ISR - instituţia desemnată prin prezenta lege cu competenţe în domeniul
organizării efectuării auditului de siguranţă rutieră şi a formării, atestării,
perfecţionării şi instruirii auditorilor de siguranţă rutieră;
c) proiecte de mică
anvergură - proiecte de eliminare a punctelor
negre, de amenajare de intersecţii, de reamenajare a curbelor periculoase prin
modificarea elementelor geometrice, proiecte de semaforizare, proiecte de
reglementare a circulaţiei prin indicatoare, marcaje rutiere şi mijloace de
calmare a traficului, proiecte de dirijare, control şi monitorizare a
traficului, proiecte de reabilitare şi/sau de modernizare a străzilor urbane
amenajate;
d) punct negru - segment
de drum public care, pe anumite tronsoane, prezintă o rată mai mare de
accidente rutiere decât rata medie a accidentelor înregistrate pe unitatea de
distanţă a drumului respectiv, la nivel naţional sau local, după caz, raportat
la aceeaşi perioadă de timp din anii anteriori şi la volumul de trafic
înregistrat;
e) inspecţie de siguranţă
rutieră - parte integrantă a managementului
siguranţei rutiere, cu caracter preventiv, prin care se realizează, după
vizionarea drumului auditat, o evaluare sistematică a îndeplinirii cerinţelor
standardelor de siguranţă rutieră de către un drum public, aflat în faza de
dare în folosinţă sau de exploatare efectivă, precum şi evidenţierea
riscurilor, formulându-se propuneri de eliminare a
acestora;
f) echipă multidisciplinară - echipă formată din cel puţin 3 auditori independenţi sau
asociaţi, dintre care unul este specializat în construcţia şi proiectarea
drumurilor, unul specializat în ingineria transporturilor rutiere şi unul
specializat în comportamentul participanţilor la trafic;
g) utilizator vulnerabil-
categorie de participanţi la traficul rutier, care este expusă riscului de
accidentare, soldată cu morţi şi/sau vătămare corporală gravă, într-un grad mai
mare decât restul participanţilor;
h) drum public - drum
deschis circulaţiei publice, ale cărui elemente constructive sunt cele definite
de Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
i) beneficiarul auditului de
siguranţă rutieră, denumit în continuare beneficiarul
auditului - administratorul drumului public, în
cazul realizării auditului pentru proiectele de reabilitare/modernizare, de
inspecţie de siguranţă rutieră şi pentru proiectele de mică anvergură, cu
excepţia proiectelor de construcţie de drumuri şi străzi urbane, sau
investitorul, în cazul realizării auditului pentru proiecte de construcţii de
drumuri şi străzi.
CAPITOLUL II
Dobândirea şi încetarea calităţii de auditor de siguranţă rutieră
Art. 4. - Poate fi auditor de siguranţă rutieră
persoana fizică dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are capacitate deplină de exerciţiu;
b) are studii superioare de
lungă durată în unul dintre următoarele domenii: construcţia şi proiectarea
drumurilor, ingineria transporturilor rutiere şi a construcţiei de
autovehicule, specialist în comportamentul participanţilor la traficul rutier,
dovedite cu diplome recunoscute în condiţiile legii;
c) are o experienţă
profesională în unul dintre domeniile prevăzute la lit. b) de cel puţin 5 ani;
d) a frecventat cursurile
pentru formarea auditorilor de siguranţă rutieră şi a promovat examenul de
atestare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră, în condiţiile prezentei legi;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru
exercitarea acestei activităţi;
f) nu i s-a interzis
exercitarea profesiei, în domeniul specialităţii sale, prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă;
g) are permis de conducere valabil, care să ateste o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altă
categorie superioară acesteia.
Art. 5. - (1) Formarea, instruirea şi perfecţionarea
profesională a auditorilor de siguranţă rutieră se asigură prin organizarea
cursurilor de specialitate de către ISR.
(2) Formarea, instruirea sau
perfecţionarea profesională prevăzute la alin. (1) se realizează în colaborare
cu instituţii de învăţământ superior acreditate şi/sau cu furnizorii de formare
profesională autorizaţi potrivit legislaţiei privind formarea profesională a
adulţilor şi ale căror programe de formare, instruire şi perfecţionare
profesională în domeniul auditului de siguranţă rutieră sunt aprobate prin
ordin al ministrului transporturilor, la propunerea ISR.
(3) Lista instituţiilor/furnizorilor
prevăzute/prevăzuţi la alin. (2) se pune la dispoziţia publicului pe pagina de
internet a ISR, pentru a putea fi consultată de orice persoană interesată.
(4) Auditorii de siguranţă rutieră sunt obligaţi să
participe anual la cursurile de instruire periodică organizate de ISR, precum
şi, o dată la 3 ani, la cursurile de perfecţionare profesională organizate.
Art. 6. - (1) Se înfiinţează Comisia de atestare,
disciplină şi soluţionare a contestaţiilor, denumită în continuare Comisia, a cărei componenţă se aprobă
prin ordin al ministrului transporturilor.
(2) Comisia are în componenţă un număr de 9 membri,
după cum urmează: 2 reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi
Drumuri din România - S.A. şi 2 reprezentanţi ai Autorităţii Rutiere Române -
A.R.R., propuşi de ministrul transporturilor, 2 reprezentanţi ai
Inspectoratului General al Poliţiei Române, propuşi de ministrul internelor şi
reformei administrative, şi 3 reprezentanţi ai mediului academic, specializaţi
în domeniile prevăzute la art. 4 lit. b), propuşi de Academia Română, şi îşi
desfăşoară activitatea sub coordonarea ISR.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comisiei se propune de către ISR şi se aprobă prin ordin al ministrului
transporturilor, în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentei legi.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comisiei va stabili şi modalitatea de remunerare a activităţii membrilor
acesteia şi a personalului care o deserveşte.
Art. 7. - (1) Atestarea
calităţii de auditor de siguranţă rutieră se realizează conform prevederilor
prezentei legi.
(2) Examinarea şi evaluarea candidaţilor în vederea
atestării se efectuează de comisia prevăzută la art. 6 alin. (1).
(3) Pentru susţinerea
examenului de atestare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră şi pentru
eliberarea atestatului respectiv, fiecare candidat achită câte o taxă, după
caz, stabilită prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei, care
se fac venit la ISR.
(4) Comisia comunică conducerii
ISR numele şi datele de identificare ale persoanelor care au obţinut atestatul
de auditor de siguranţă rutieră, în vederea înscrierii acestora în Registrul
auditorilor de siguranţă rutieră. Lista auditorilor de siguranţă rutieră,
actualizată, va fi făcută publică pe pagina de internet a ISR.
(5) Pentru cetăţeanul unui stat membru al Uniunii
Europene sau al unui stat aparţinând Spaţiului Economic European, care a
dobândit calitatea de auditor de siguranţă rutieră în unul dintre aceste state,
Comisia va recunoaşte automat documentul emis de autoritatea competentă din
statul de origine, în baza căruia cetăţeanul exercită legal profesia. Dacă
cetăţeanul doreşte să îşi desfăşoare activitatea de audit de siguranţă rutieră
în România, se înscrie într-o secţiune specială a Registrului auditorilor de
siguranţă rutieră prevăzut la alin. (4), cu condiţia prezentării documentelor
care atestă dobândirea calităţii de auditor de siguranţă rutieră.
(6) Persoanele care au dobândit
calitatea de auditor de siguranţă rutieră pot fi atestate de către Comisie ca
instructori pentru formarea, instruirea şi perfecţionarea profesională în
domeniul auditului de siguranţă rutieră, în urma susţinerii unui interviu, dacă
au participat la realizarea a cel puţin 3 audituri de siguranţă rutieră.
Art. 8. - (1) Calitatea de auditor de siguranţă rutieră
încetează:
a) la cerere, prin renunţare făcută în scris de către
auditorul de siguranţă rutieră;
b) în cazul în care persoana nu mai îndeplineşte una
dintre condiţiile prevăzute la art. 4 lit. a), e) şi f);
c) prin retragerea calităţii, potrivit dispoziţiilor
art. 22 alin. (1) lit. c).
(2) Incetarea calităţii de
auditor de siguranţă rutieră se dispune de Comisie, prin rezoluţia de retragere
a atestatului, în una dintre situaţiile prevăzute la
alin.(1).
(3) In caz de încetare a
calităţii de auditor de siguranţă rutieră, numele acestuia se radiază din
Registrul auditorilor de siguranţă rutieră.
CAPITOLUL III
Domeniul de aplicare şi exercitarea auditului de siguranţă rutieră
Art. 9. - (1) Auditul de
siguranţă rutieră este parte componentă a unui proiect prevăzut la art. 1 alin.
(2) şi se execută obligatoriu pentru fiecare dintre următoarele stadii:
a) studiul de fezabilitate;
b) proiectul preliminar;
c) proiectele detaliate;
d) anterior dării în exploatare
a drumului;
e) imediat după darea în
exploatare a drumului public, în trafic;
f) realizarea inspecţiei de siguranţă rutieră
periodică;
g) realizarea fiecărui proiect de mică anvergură.
(2) Auditul de siguranţă
rutieră în cazul alin. (1) lit. f) se realizează o dată la 2 ani, alternativ în
perioadele iarnă şi vară.
(3) Auditul de siguranţă rutieră se execută de către o
echipă multidisciplinară, cu excepţia cazului prevăzut la alin. (1) lit. f) şi
g), când se poate executa de un singur auditor de siguranţă rutieră.
(4) In cazul unui accident de
circulaţie înregistrat pe o autostradă, un drum expres, naţional sau judeţean,
soldat cu victime omeneşti, administratorul drumului va solicita, obligatoriu,
executarea unui audit vizând o inspecţie de siguranţă suplimentară sau care să
identifice riscurile care au favorizat producerea accidentului respectiv şi să
facă recomandările necesare.
Art. 10. - (1) Stadiile prevăzute la art. 9 alin. (1)
se supun auditării în vederea identificării oricăror deficienţe care pot
constitui riscuri pentru siguranţa circulaţiei pe drumurile publice şi pentru
elaborarea recomandărilor privind corectarea acestor deficienţe.
(2) După finalizarea execuţiei
proiectelor prevăzute la art. 9 alin. (1), auditorul sau echipa de auditori de
siguranţă rutieră care a efectuat auditul participă, împreună cu comisia de
recepţie, la predarea lucrării, pentru a prezenta beneficiarului auditului
observaţiile sale, incluse în raportul de audit.
(3) Beneficiarul auditului proiectelor prevăzute la art. 9 alin. (1) va lua în calcul perioada de timp
necesară efectuării auditului de siguranţă rutieră, ca făcând parte integrantă
din perioada de realizare a proiectului. Termenul de predare a raportului de
audit va fi stabilit, de comun acord, în contractul prevăzut la art. 11 alin.
(1).
Art. 11. - (1) In vederea realizării auditului de
siguranţă rutieră, se încheie un contract între beneficiarul auditului, pe de o
parte, şi ISR, pe de altă parte, pe baza unui contract-cadru.
(2) Auditul de siguranţă
rutieră se realizează de un auditor sau de o echipă multidisciplinară de
auditori de siguranţă rutieră, desemnaţi de către ISR din rândul auditorilor
înscrişi în registrul prevăzut la art. 7 alin. (4).
(3) La desemnarea auditorului sau a echipei multidisciplinare de auditori de siguranţă rutieră sunt respectate
următoarele criterii:
a) criteriul zonal geografic,
care asigură prioritatea la desemnare auditorilor domiciliaţi în zona sau cel
mai aproape de zona în care se află sectorul de drum public/proiectul auditat;
b) criteriul desemnării echitabile a auditorilor,
asigurându-se un grad nediscriminatoriu de încărcare a acestora;
c) criteriul neangajării unui auditor în executarea a
două sau mai multe auditări simultan.
(4) In cazul în care, într-o procedură de desemnare, nu există auditori disponibili, care să
îndeplinească criteriile prevăzute la alin. (3), ISR poate desemna, în mod
justificat, auditori cu derogare de la unele dintre aceste criterii.
(5) ISR desemnează auditorii de
siguranţă rutieră şi conducătorul echipei multidisciplinare în termen de 5 zile
lucrătoare de la data semnării contractului prevăzut la alin. (1) şi notifică
în acest sens auditorilor desemnaţi şi beneficiarului auditului, publicând pe
pagina proprie de internet numele auditorilor, proiectul repartizat şi termenul
de predare a raportului de audit.
(6) Nu poate conduce o echipă multidisciplinară
auditorul de siguranţă rutieră care nu a participat la cel puţin un audit de
siguranţă rutieră privind construcţia unui drum.
(7) Auditorii de siguranţă
rutieră nu pot refuza desemnarea decât din motive obiective sau în una dintre
situaţiile prevăzute la alin. (8) şi (9).
(8) Auditorul de siguranţă rutieră are obligaţia de a
aduce la cunoştinţa ISR orice împrejurare de natură a aduce atingere
principiului independenţei auditorului de siguranţă rutieră faţă de
beneficiarul auditului, proiectantul şi/sau executantul implicaţi în proiectul
supus auditării, imediat ce a luat cunoştinţă de aceasta.
(9) Independenţa auditorului de
siguranţă rutieră faţă de beneficiarul auditului, proiectant şi/sau executant
este atinsă în următoarele cazuri:
a) auditorul sau un membru al
familiei sale are relaţii contractuale ori este angajat al uneia dintre părţi;
b) auditorul sau un membru al familiei sale este acţionar ori deţine părţi sociale la una dintre părţi;
c) auditorul sau o rudă până la gradul al IV-lea este
membru în organele de conducere ale uneia dintre părţi;
d) auditorul este salariat al
unei autorităţi sau al administratorului drumului, care are calitatea de
beneficiar al auditului, de proiectant şi/sau de executant al proiectului;
e) sunt îndeplinite alte condiţii privind conflictul de
interese sau incompatibilitatea.
(10) Pentru încălcarea
criteriilor menţionate la alin. (3), în procedura de desemnare, orice auditor
îndreptăţit are dreptul de a înainta ISR o contestaţie motivată, în termen de 5
zile de la publicarea pe pagina de internet prevăzută la alin. (5). Dacă
motivarea contestaţiei este corectă, ISR are obligaţia de a remedia situaţia
creată. Decizia ISR poate fi atacată printr-o contestaţie adresată ministrului
transporturilor, a cărui decizie, comunicată în termen de 15 zile, este
definitivă.
Art. 12. - (1) Beneficiarul auditului este obligat să
depună la ISR documentaţia proiectului supus auditării în termen de cel mult 10
zile lucrătoare de la data semnării contractului prevăzut la art. 11 alin. (1).
(2) Beneficiarul auditului,
proiectantul sau executantul este obligat să pună la dispoziţia
auditorului/auditorilor de siguranţă rutieră, la cerere, după caz, documentaţia
privind:
a) studiul de fezabilitate;
b) proiectul tehnic;
c) detaliile de execuţie;
d) planurile generale ale traseului;
e) planurile de situaţie şi
profilurile transversale şi longitudinale ale traseului;
f) planurile terenurilor pe care este proiectat traseul;
g) planurile de semnalizare şi
marcaj rutier de pe traseu, precum şi echipamentele rutiere din dotare;
h) analize de trafic, existent şi prognozat;
i) date şi informaţii privind accidentele rutiere
înregistrate pe drumuri auditate;
j) alte informaţii necesare efectuării auditului de
siguranţă rutieră.
(3) La cererea auditorilor de
siguranţă rutieră, Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin Poliţia
Rutieră, precum şi alte autorităţi cu atribuţii în siguranţa rutieră pun la
dispoziţia acestora, în scris, informaţiile necesare realizării auditului, cu
excepţia cazurilor prevăzute de lege.
Art. 13. - (1) Auditul de siguranţă rutieră se
realizează la cererea expresă a beneficiarului auditului, adresată ISR, şi se
concretizează într-un raport scris, depus de auditorii desemnaţi, cu respectarea termenelor prevăzute în
contract şi a metodologiei de realizare a auditului de siguranţă rutieră.
(2) Raportul de audit se depune, în termen, de către
auditor, la beneficiarul auditului, care eliberează o confirmare de primire
auditorului sau echipei multidisciplinare, după caz. O copie de pe raport,
împreună cu confirmarea de primire, se depune la ISR de către auditorii
respectivi.
Art. 14. - (1) Concluziile şi recomandările privind
eliminarea riscurilor conţinute în raportul de audit de siguranţă rutieră au
caracter obligatoriu pentru beneficiarul auditului.
(2) Beneficiarul auditului are
obligaţia de a întreprinde demersurile necesare, în relaţie cu proiectantul
şi/sau executantul, pentru a asigura, pe cât posibil, respectarea
recomandărilor conţinute în raportul de audit de siguranţă rutieră, înainte de
finalizarea stadiului supus auditării.
(3) In termen de 10 zile
lucrătoare de la data primirii raportului de audit, beneficiarul auditului
poate contesta motivat, în tot sau în parte, concluziile şi recomandările,
solicitând ISR realizarea unui audit de siguranţă rutieră suplimentar vizând
problemele contestate.
(4) ISR va desemna, în termen de 5 zile lucrătoare de
la data înregistrării contestaţiei, un alt auditor de siguranţă rutieră sau o
altă echipă multidisciplinară, în vederea realizării auditului suplimentar
solicitat.
(5) Auditorii de siguranţă rutieră al căror raport de
audit de siguranţă rutieră a fost contestat potrivit alin. (3) nu pot fi
desemnaţi pentru realizarea auditului suplimentar solicitat.
(6) In măsura în care între auditul iniţial şi auditul
suplimentar există diferenţe de fond cu privire la problemele contestate
conform prevederilor alin. (3), beneficiarul auditului poate solicita ISR
restituirea corespunzătoare a tarifului perceput pentru auditul suplimentar.
(7) In cazul în care ISR refuză restituirea totală sau
parţială a tarifului respectiv, beneficiarul auditului poate depune o
contestaţie la ministrul transporturilor în termen de
15 zile de la notificarea refuzului.
(8) Decizia ministrului transporturilor poate fi
atacată pe calea contenciosului administrativ.
(9) Tariful restituit de ISR conform prevederilor alin.
(6) se reţine corespunzător din onorariile auditorilor care au realizat auditul
iniţial.
(10) Dispoziţia de reţinere,
prevăzută la alin. (9), poate fi contestată de auditorii respectivi, în termen
de 15 zile, la Comisie. Decizia Comisiei este definitivă.
Art. 15. - (1) In cazul în care beneficiarul auditului nu contestă raportul de audit de siguranţă rutieră sau
îl contestă în afara termenului prevăzut la art. 14 alin. (3) ori nu precizează
motivele care au stat la baza contestaţiei, concluziile şi recomandările
formulate în raportul de audit respectiv se consideră însuşite în întregime.
(2) Dacă beneficiarul auditului adoptă decizia să nu
respecte, în tot sau în parte, obligaţia prevăzută la art. 14 alin. (2), acesta
îşi asumă întreaga responsabilitate în cazul producerii unor accidente de
circulaţie soldate cu victime omeneşti din cauza neeliminării riscurilor
identificate în raportul de audit respectiv.
(3) Copii de pe decizia beneficiarului auditului,
prevăzută la alin. (2), la care se anexează şi motivaţiile corespunzătoare, se
transmit obligatoriu auditorilor respectivi şi ISR.
(4) Rapoartele de audit de
siguranţă rutieră, şi, după caz, actele de contestare şi deciziile motivate
depuse de beneficiarul auditului, hotărârile Comisiei şi hotărârile instanţelor
judecătoreşti, după caz, se anexează la documentaţia proiectului auditat.
Art. 16. - (1) Până la finalizarea auditului de
siguranţă rutieră la unul dintre proiectele prevăzute la art. 9 alin. (1) şi
(4), ISR percepe anticipat un tarif stabilit în raport de valoarea totală a
investiţiei la proiectele de construcţie de drumuri publice, la proiectele de
reabilitare şi/sau de modernizare a drumurilor publice existente.
(2) Până la finalizarea
auditului de siguranţă rutieră la proiectele de mică anvergură, ISR percepe
anticipat un tarif stabilit în raport de valoarea totală a investiţiei, dar nu
mai puţin decât echivalentul în lei a 500 euro.
(3) Tarifele pentru realizarea auditului de siguranţă
rutieră, exclusiv al celui efectuat potrivit art. 9 alin. (4), intră în costul
investiţiei.
(4) Termenele şi modalitatea de
plată a tarifelor de către beneficiarul auditului se stabilesc prin contractul
încheiat între acesta şi ISR.
(5) Tarifele prevăzute la alin.
(1) şi (2) sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului, potrivit prevederilor
art. 21 alin. (4) lit. f).
Art. 17. - Sumele încasate potrivit prevederilor art.
16 alin. (1)-(4) se utilizează de către ISR numai în vederea asigurării
onorariilor auditorilor de siguranţă rutieră pentru activităţile desfăşurate,
precum şi a finanţării activităţilor proprii ale ISR în domeniul siguranţei
rutiere.
Art. 18. - (1) Raporturile dintre ISR şi auditori se
stabilesc prin contract de prestări de servicii, semnat de ambele părţi, care
prevede drepturile şi obligaţiile părţilor, termenele pentru finalizarea
auditului de siguranţă rutieră, cuantumul onorariului auditorilor, termenele şi
modul de plată a acestuia.
(2) Pentru activitatea depusă în realizarea raportului
de audit în baza contractului prevăzut la alin. (1), auditorul de siguranţă
rutieră are dreptul la un onorariu al cărui cuantum rezultă din aplicarea
tarifelor unitare aplicate la volumul de activitate depusă, astfel cum reiese
din decontul aprobat de ISR, anexat la raport. Tarifele unitare, respectiv
tariful pe ora de activitate prestată, tariful pe kilometru de drum auditat,
tariful pe proiect auditat, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în funcţie
de natura şi de complexitatea lucrării, precum şi de specialitatea auditorului.
(3) Pentru desemnarea unei
lucrări de audit de siguranţă rutieră, auditorul poate
primi, la cerere, un avans de 30% din onorariul estimat.
(4) Contractul prevăzut la
alin. (1) se realizează în conformitate cu prevederile unui contract-cadru.
CAPITOLUL IV
Cadrul instituţional în domeniul auditului de siguranţă rutieră
Art. 19. - Ministerul
Transporturilor este autoritatea competentă de reglementare în domeniul
siguranţei rutiere, care asigură aplicarea prevederilor prezentei legi prin
Institutul pentru Siguranţă Rutieră din cadrul Autorităţii Rutiere Române
-A.R.R.
Art. 20. - (1) Se înfiinţează
Institutul pentru Siguranţă Rutieră, instituţie publică cu personalitate
juridică, în subordinea Autorităţii Rutiere Române - A.R.R, din cadrul
Ministerului Transporturilor, finanţat integral din venituri proprii.
(2) Institutul pentru Siguranţă Rutieră îşi exercită
atribuţiile şi responsabilităţile în domeniile cu impact asupra siguranţei
rutiere, respectiv:
a) infrastructura rutieră;
b) vehiculele rutiere;
c) comportamentul uman pe drumurile publice.
(3) ISR funcţionează teritorial prin intermediul
fiecărei agenţii teritoriale a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., prin
reprezentanţi care coordonează activitatea auditorilor de siguranţă rutieră,
care domiciliază în judeţul respectiv.
Art. 21. - (1) ISR este singura instituţie competentă
să organizeze realizarea auditului de siguranţă rutieră, precum şi activităţile
de formare, atestare, instruire şi perfecţionare profesională a auditorilor de
siguranţă rutieră.
(2) In domeniul auditului de siguranţă rutieră ISR
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) desemnează auditorii de
siguranţă rutieră în vederea efectuării auditului pentru proiectele ce fac
obiectul prezentei legi;
b) elaborează şi propune norme
de aplicare a prevederilor prezentei legi, care se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor;
c) reglementează aspectele de
ordin contractual cu beneficiarii auditului şi cu auditorii de siguranţă
rutieră pentru realizarea auditului de siguranţă rutieră, reglementează
circuitul documentelor şi informaţiilor între părţile implicate în procesul de
audit de siguranţă rutieră;
d) asigură organizarea cursurilor de formare profesională,
în scopul atestării auditorilor de siguranţă rutieră, precum şi organizarea
cursurilor de instruire şi perfecţionare pentru auditorii de siguranţă rutieră
atestaţi;
e) asigură examinarea şi
atestarea auditorilor de siguranţă rutieră, emite şi retrage aceste atestate,
prin comisia prevăzută la art. 6;
f) organizează periodic informări şi dezbateri ale
auditorilor de siguranţă rutieră pe teme legate de rezultatele cercetării şi
practicii în domeniu;
g) fundamentează şi elaborează
proiecte privind norme, standarde şi ghiduri tehnice în materia auditului de
siguranţă rutieră, precum şi Manualul de audit pentru siguranţă rutieră, în
concordanţă cu evoluţia reglementărilor la nivel european şi internaţional, şi
înaintează aceste proiecte spre aprobare prin ordin al ministrului
transporturilor;
h) participă pe plan naţional şi internaţional la
activităţi specifice domeniului de audit de siguranţă rutieră;
i) contribuie la elaborarea
strategiilor privind gestiunea siguranţei infrastructurii rutiere;
j) colectează şi arhivează toate rapoartele de audit de
siguranţă rutieră;
k) propune spre aprobare prin ordin al ministrului
transporturilor metodologia de atestare, metodologia
de organizare a cursurilor de formare, instruire şi perfecţionare profesională
a auditorilor de siguranţă rutieră, programele tematice ale acestor cursuri,
precum şi metodologia de desemnare a auditorilor în vederea realizării
auditurilor de siguranţă rutieră;
l) ţine Registrul auditorilor
de siguranţă rutieră, pe specialităţi, şi operează modificările care se impun,
pe baza deciziilor Comisiei;
m) realizează documentaţii şi publicaţii de
specialitate pentru auditorii de siguranţă rutieră;
n) distribuie auditorilor
documentaţiile şi publicaţiile prevăzute la lit. g), j) şi I), precum şi alte reglementări elaborate.
(3) ISR îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de
legislaţia în vigoare şi de prevederile prezentei legi.
(4) In termen de 90 de zile de
la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin hotărâre a Guvernului se aprobă
următoarele:
a) atribuţiile şi responsabilităţile ISR;
b) Regulamentul de organizare şi funcţionare a ISR;
c) raporturile care se stabilesc între ISR şi auditori, ISR şi beneficiarii auditului, proiectanţii
şi executanţii proiectelor;
d) contractele-cadru prevăzute
la art. 11 alin. (1) şi art. 18 alin. (4);
e) cuantumul indemnizaţiilor membrilor Comisiei;
f) cuantumul tarifelor prevăzute la art. 16 şi al
tarifelor unitare prevăzute la art. 18 alin. (2);
g) procentul maximal din tariful
perceput pentru realizarea unui audit pe care ISR îl poate reţine pentru
finanţarea activităţii proprii, conform art. 17.
CAPITOLUL V
Răspunderile şi sancţiunile auditorului de siguranţă rutieră
Art. 22. - (1) Sancţiunile disciplinare se dispun şi se
aplică de către ISR în raport cu gravitatea abaterii şi constau în:
a) suspendarea pentru o etapă a
desemnării auditorului pentru a realiza un audit, conform metodologiei de
desemnare, în cazul nedepunerii în termen, fără justificare temeinică, a
ultimului raport de audit contractat;
b) suspendarea calităţii de auditor de siguranţă
rutieră, pe o durată de la o lună la 6 luni:
- pentru încetarea îndeplinirii uneia dintre condiţiile de obţinere a autorizaţiei de auditor, prevăzute la
art. 4, până la îndeplinirea integrală a condiţiilor respective. Dacă după 6
luni condiţiile respective nu sunt îndeplinite integral, suspendarea se
prelungeşte corespunzător;
- pentru depăşirea
nejustificată, cu cel puţin un an, a obligaţiilor prevăzute la art. 5 alin.
(4);
c) retragerea calităţii de
auditor de siguranţă rutieră, pentru cazul în care acesta este obligat să
restituie onorariul primit în condiţiile art. 14 alin. (9) pentru mai mult de
jumătate dintre recomandările elaborate care au fost contestate în cel puţin 3 rapoarte,
întocmite într-o perioadă de 5 ani consecutivi.
(2) Procedura de cercetare a abaterilor disciplinare se
realizează potrivit legii.
Art. 23. - (1) Decizia ISR de
aplicare a unei sancţiuni prevăzute la art. 22 alin. (1) poate fi atacată la
instanţa de contencios administrativ în termen de 15 zile de la comunicare.
(2) Acţiunea exercitată potrivit alin. (1) suspendă
executarea deciziei atacate.
Art. 24. - Următoarele fapte constituie contravenţii şi
se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, aplicată
salariatului ISR responsabil, pentru încălcarea prevederilor art. 11 alin.
(3)-(6);
b) cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, aplicată
auditorului, pentru nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. b) şi c),
art. 11 alin. (7) şi (8), pentru nerespectarea metodologiei privind realizarea
auditului de siguranţă rutieră, precum şi pentru depunerea raportului de audit
la beneficiar cu depăşirea nejustificată a termenului contractat de depunere;
c) cu amendă de la 1.000 lei la
5.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor
art. 15 alin. (3);
d) cu amendă de la 5.000 lei la
10.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea
prevederilor art. 9 alin. (2) şi (4) şi art. 12 alin. (1) şi (2);
e) cu amendă de la 10.000 lei
la 50.000 lei, aplicată beneficiarului auditului, pentru nerespectarea, fără
justificări, a prevederilor art. 14 alin. (2);
f) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată
beneficiarului auditului, pentru nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1).
Art. 25. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 24 se fac de către personalul împuternicit în
acest sens din cadrul Ministerului Transporturilor, Inspectoratului de Stat în
Construcţii şi/sau din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, în limita competenţelor acestora.
(2) Contravenţiilor prevăzute
la art. 24 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după
caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la
art. 24, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii
tranzitorii şi finale
Art. 26. - (1) Persoanele, altele decât cele prevăzute
la art. 7 alin. (5), care până la data intrării în vigoare a prezentei legi au
obţinut certificate de absolvire a unor cursuri de formare a auditorilor de
siguranţă rutieră cu o durată de cel puţin 6 luni şi care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 4 pot obţine atestatul de auditor de siguranţă
rutieră.
(2) Solicitarea împreună cu documentele care atestă
îndeplinirea condiţiilor prevăzute se
depun în scris la secretariatul Comisiei, în termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 6 alin.
(3).
(3) Comisia verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute
şi atestă calitatea de auditor de siguranţă rutieră în termen de 15 zile
lucrătoare de la data înregistrării cererii, dispunând înscrierea în Registrul
auditorilor de siguranţă rutieră, potrivit prezentei legi.
Art. 27. - Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 9, care
intră în vigoare la 12 luni de la data intrării în vigoare a legii.
Art. 28. - La data intrării în vigoare a prezentei
legi, în anexa nr. 2 la Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi
calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, litera h) a literei Ase modifică şi va avea următorul cuprins:
,,h) profesii în domeniul transporturilor
aeriene, maritime, fluviale şi rutiere: comandant, ofiţer punte secund, ofiţer
punte, şef mecanic, ofiţer mecanic secund, ofiţer mecanic, şef electrician
maritim, ofiţer electrician maritim, pilot de mare largă, pilot maritim, pilot
maritim aspirant, meteorolog, meteorolog aeronautic, prognozist, personal
aeronautic pentru protecţia navigaţiei aeriene şi telecomunicaţiei (PNA-TC),
inginer de recepţie şi control aeronave, inginer de recepţie şi mijloace
PNA-TC, profesor de legislaţie rutieră, inspector ITP, lector pentru pregătirea
şi perfecţionarea profesională a personalului de specialitate din domeniul
transporturilor rutiere, auditor de siguranţă rutieră;".
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ