ORDONANTA Nr.
6 din 29 ianuarie 2010
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 70 din 30 ianuarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. IV.2 din Legea nr. 9/2010 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I.. - Legea nr.
265/2008 privind auditul de siguranţă rutieră, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 20 noiembrie 2008, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul se modifică si va avea următorul
cuprins:
„LEGE
privind gestionarea siguranţei
circulaţiei pe infrastructura rutieră"
2. Articolele
1-27 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„ CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege stabileşte cadrul
instituţional şi modul de gestionare a siguranţei
circulaţiei pe infrastructura rutieră.
(2) Prezenta lege se aplică:
a) proiectelor noi de infrastructură
rutieră şi drumurilor aparţinând reţelei rutiere
transeuropene, astfel cum este definită la pct. 2 din anexa I la Decizia
nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 iulie
1996 privind orientările comunitare pentru dezvoltarea reţelei
transeuropene de transport, începând din 19 decembrie 2010;
b) drumurilor de interes naţional, începând cu
data de 1 ianuarie 2013;
c) drumurilor judeţene, drumurilor comunale
amenajate şi străzilor urbane amenajate începând cu data de 1
ianuarie 2015.
(3) Prezenta lege nu se aplică tunelurilor rutiere
reglementate de Directiva 2004/54/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 29 aprilie 2004 privind cerinţele minime de
siguranţă pentru tunelurile din reţeaua rutieră
transeuropeană.
(4) Investitorii şi administratorii oricăror
drumuri publice pot aplica prevederile prezentei legi şi anterior datei de
la care sunt obligaţi conform alin. (2).
Art. 2. - (1) Scopul prezentei legi constă în
asigurarea şi creşterea gradului de siguranţă a
circulaţiei pe drumurile publice, prevenirea pierderii de vieţi
şi a vătămării integrităţii corporale a
persoanelor, precum şi evitarea producerii pagubelor materiale ca urmare a
accidentelor de circulaţie.
(2) Aplicarea prezentei legi se realizează cu
respectarea următoarelor cerinţe:
a) asigurarea independenţei auditorului de
siguranţă rutieră faţă de investitor, proiectant,
executant sau administratorul drumului, după caz;
b) păstrarea de către auditorul de
siguranţă rutieră a confidenţialităţii cu privire
la datele şi informaţiile la care a avut acces în cursul
realizării auditului;
c) auditorul nu trebuie să fi fost implicat din
punct de vedere tehnic sau administrativ în niciuna dintre fazele de realizare
a proiectului de infrastructură rutieră supus auditării.
Art. 3. -In înţelesul prezentei legi, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) audit de siguranţă rutieră -
verificarea detaliată, tehnică şi sistematică, independentă,
din punctul de vedere al siguranţei, a caracteristicilor de proiectare
proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de
la planificare la începutul exploatării;
b) auditor de siguranţă rutieră -
persoana fizică atestată potrivit prezentei legi să efectueze
evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere, auditul de
siguranţă rutieră şi inspecţia de siguranţă;
c) drum public - drumul deschis circulaţiei
publice, ale cărui elemente constructive sunt cele definite de
Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) clasificarea tronsoanelor cu o concentraţie
mare de accidente - metoda de identificare, analizare şi clasificare a
tronsoanelor infrastructurii rutiere, care au fost în exploatare mai mult de 3
ani, pe care s-a înregistrat un număr mare de accidente soldate cu
persoane decedate, proporţional cu fluxul de trafic;
e) clasificarea siguranţei reţelei -
metoda pentru identificarea, analizarea şi clasificarea secţiunilor
reţelei existente în funcţie de potenţialul de
îmbunătăţire a siguranţei şi de reducere a costurilor
legate de accidente;
f) evaluarea de impact asupra siguranţei
rutiere - o analiză comparativă strategică a impactului
asupra gradului de siguranţă a reţelei rutiere al unei noi
căi rutiere sau al unei modificări substanţiale a reţelei
existente;
g) inspecţie de siguranţă -
verificarea periodică a infrastructurii rutiere din punctul de vedere al
siguranţei circulaţiei, cu identificarea eventualelor
disfuncţionalităţi sau deficienţe de proiectare,
construcţie, operare şi/sau întreţinere a drumului care pot
conduce la producerea de accidente rutiere;
h) reţea rutieră transeuropeană -
reţeaua rutieră definită la pct. 2 din anexa I la Decizia nr.
1.692/96/CE;
i) linii directoare - măsurile adoptate de
autoritatea publică centrală responsabilă cu gestiunea
siguranţei rutiere care indică etapele de urmat şi elementele de
avut în vedere în aplicarea procedurilor de siguranţă prevăzute
în prezenta lege;
j) proiect de infrastructură rutieră -
proiectul destinat construirii de noi infrastructuri rutiere sau
modificării semnificative a unor reţele existente, care
afectează fluxul de trafic;
k) punct negru - segmentul de drum public care
pe anumite tronsoane prezintă o rată mai mare de accidente rutiere
decât rata medie a accidentelor înregistrate pe unitatea de distanţă
a drumului respectiv şi pe o perioadă de timp istorică,
stabilite prin convenţii de către specialişti;
l) utilizator vulnerabil - categoria de participanţi
la traficul rutier, care este expusă riscului de accidentare, soldată
cu morţi şi/sau vătămare corporală gravă, într-un
grad mai mare decât restul participanţilor.
CAPITOLUL II
Dobândirea şi încetarea calităţii de
auditor de siguranţă rutieră
Art. 4. - Poate fi auditor de siguranţă
rutieră orice persoană fizică dacă îndeplineşte
cumulativ următoarele condiţii:
a) are capacitate deplină de exerciţiu;
b) are studii universitare de licenţă în unul
dintre următoarele domenii: construcţia şi proiectarea
drumurilor, construcţii, ingineria transporturilor rutiere sau
autovehicule rutiere, dovedite cu diplome recunoscute în condiţiile
prevăzute de prezenta lege;
c) are o experienţă profesională în
unul dintre domeniile prevăzute la lit. b) de cel puţin 5 ani;
d) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor
de siguranţă rutieră şi a promovat examenul de atestare a
calităţii de auditor de siguranţă rutieră, în
condiţiile prevăzute de prezenta lege;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru
exercitarea acestei activităţi;
f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei, în
domeniul specialităţii sale, prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă;
g) are permis de conducere valabil, care să ateste
o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altă categorie
superioară acesteia.
Art. 5. - (1) Formarea, instruirea şi
perfecţionarea profesională a auditorilor de siguranţă
rutieră se asigură prin organizarea cursurilor de specialitate de
către Autoritatea Rutieră Română -A.R.R.
(2) Cursurile de formare, instruire sau
perfecţionare profesională se realizează în colaborare cu
instituţii de învăţământ superior acreditate şi/sau cu
furnizorii de formare profesională autorizaţi potrivit
legislaţiei privind formarea profesională a adulţilor, în baza
programelor-cadru de formare, instruire şi perfecţionare
profesională.
(3) Programele-cadru de formare, instruire şi
perfecţionare profesională prevăzute la alin. (2) se aprobă
prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, la
propunerea Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., până la data de
19 decembrie 2011.
(4) Lista instituţiilor/furnizorilor
prevăzute/prevăzuţi la alin. (2) se pune la dispoziţia
publicului pe pagina de internet a Autorităţii Rutiere Române
-A.R.R., pentru a putea fi consultată de orice persoană
interesată.
(5) Auditorii de siguranţă rutieră sunt
obligaţi să participe anual la cursurile de instruire periodică
şi o dată la 3 ani la cursurile de perfecţionare
profesională organizate de Autoritatea Rutieră Română -A.R.R.
Art. 6. - (1) Se înfiinţează Comisia de
atestare, disciplină şi soluţionare a contestaţiilor,
denumită în continuare Comisia, compusă din 9 membri, ale
cărei componenţă, atribuţii şi regulament de
organizare şi funcţionare se aprobă prin ordin al ministrului
transporturilor si infrastructurii până la data de 1 mai 2010.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare
a Comisiei va stabili şi modalitatea de remunerare a activităţii
membrilor acesteia şi a personalului care o deserveşte.
Art. 7. - (1) Atestarea calităţii de auditor
de siguranţă rutieră se realizează conform prevederilor
prezentei legi.
(2) Examinarea candidaţilor în vederea
atestării se efectuează de Comisia prevăzută la art. 6
alin. (1).
(3) Pentru susţinerea examenului de atestare a
calităţii de auditor de siguranţă rutieră şi
pentru eliberarea atestatului respectiv, fiecare candidat achită câte o
taxă, după caz, stabilită prin Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei, care se face venit la Autoritatea Rutieră
Română -A.R.R.
(4) Comisia comunică conducerii
Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. numele şi datele de
identificare ale persoanelor care au obţinut atestatul de auditor de
siguranţă rutieră, în vederea înscrierii acestora în Registrul
auditorilor de siguranţă rutieră. Lista auditorilor de
siguranţă rutieră, actualizată, va fi făcută
publică pe pagina de internet a Autorităţii Rutiere Române -
A.R.R.
(5) Pentru cetăţeanul unui stat membru al
Uniunii Europene sau al unui stat aparţinând Spaţiului Economic
European, care a dobândit calitatea de auditor de siguranţă
rutieră în unul dintre aceste state, Comisia va recunoaşte automat
documentul emis de autoritatea competentă din statul de origine, în baza
căruia cetăţeanul exercită legal profesia. Dacă
cetăţeanul doreşte să îşi desfăşoare
activitatea de audit de siguranţă rutieră în România, se înscrie
într-o secţiune specială a Registrului auditorilor de
siguranţă rutieră prevăzut la alin. (4), cu condiţia
prezentării documentelor care atestă dobândirea calităţii
de auditor de siguranţă rutieră.
Art. 8. - (1) Calitatea de auditor de
siguranţă rutieră încetează:
a) la cerere, prin renunţare făcută în
scris de către auditorul de siguranţă rutieră;
b) în cazul în care persoana nu mai îndeplineşte
una dintre condiţiile prevăzute la art. 4 lit. a), e) şi f).
(2) Incetarea calităţii de auditor de
siguranţă rutieră se dispune de Comisie, prin rezoluţia de
retragere a atestatului, în una dintre situaţiile prevăzute la alin.
(1).
(3) In caz de încetare a calităţii de
auditor de siguranţă rutieră, numele acestuia se radiază
din Registrul auditorilor de siguranţă rutieră.
CAPITOLUL III
Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere,
auditului de siguranţă rutieră şi inspecţiile de
siguranţă
Art. 9. - (1) Evaluarea de impact asupra
siguranţei rutiere este parte integrantă a studiului de
prefezabilitate sau, după caz, a studiului de fezabilitate al unui proiect
de infrastructură rutieră, se realizează potrivit prevederilor
cuprinse în anexa nr. 1 şi se concretizează într-un raport.
(2) Raportul de evaluare de impact asupra
siguranţei rutiere trebuie să indice considerentele în materie de
siguranţă rutieră care contribuie la alegerea soluţiei
propuse şi să furnizeze toate informaţiile relevante necesare
realizării unei analize costuri-beneficii a diverselor opţiuni
evaluate.
(3) Auditul de siguranţă rutieră este
parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră
şi se execută obligatoriu pentru fiecare dintre următoarele
stadii, cu respectarea prescripţiilor prevăzute în anexa nr. 2:
a) proiectul preliminar;
b) proiectele detaliate;
c) anterior recepţionării drumului public;
d) imediat după darea în exploatare a drumului
public, în trafic.
(4) Inspecţia de siguranţă se
realizează obligatoriu pentru fiecare drum public o dată la 2 ani,
alternativ în perioadele iarnă şi vară, se concretizează
într-un raport de inspecţie de siguranţă şi cuprinde
verificarea periodică a gradului de deteriorare a elementelor care
influenţează siguranţa rutieră, menţinerea caracteristicilor
iniţiale privind semnalizarea şi, după caz, analiza posibilelor
efecte ale lucrărilor rutiere asupra siguranţei traficului.
(5) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere,
auditul de siguranţă rutieră şi inspecţia de
siguranţă de realizează de un auditor de siguranţă
rutieră sau de o echipă de auditori de siguranţă
rutieră, după caz, în funcţie de complexitatea lucrării.
(6) Incepând cu data de 1 ianuarie 2011, în cazul unui
accident de circulaţie soldat cu persoane decedate sau răniţi grav,
înregistrat pe un drum public, administratorul drumului va solicita imediat,
obligatoriu, executarea unei inspecţii de siguranţă
suplimentară care să identifice elementele care au favorizat
producerea accidentului respectiv şi să facă recomandările
necesare.
Art. 10. - După finalizarea execuţiei
proiectelor de infrastructură rutieră, auditorul de
siguranţă rutieră sau echipa de auditori de siguranţă
rutieră care a efectuat auditul de siguranţă rutieră
participă ca invitat la recepţia lucrării.
Art. 11. - (1) In vederea realizării
evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de
siguranţă rutieră sau a inspecţiei de siguranţă,
se încheie un contract între Autoritatea Rutieră Română -A.R.R., pe
de o parte, şi investitor sau administrator, după caz, pe de
altă parte, pe baza unui contract-cadru stabilit prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii.
(2) La desemnarea auditorilor de siguranţă
rutieră sunt respectate următoarele criterii:
a) criteriul zonal geografic, care asigură
prioritatea la desemnare auditorilor de siguranţă rutieră
domiciliaţi în zona sau cel mai aproape de zona în care se află
sectorul de drum public/proiectul auditat;
b) criteriul desemnării echitabile a auditorilor
de siguranţă rutieră, asigurându-se un grad nediscriminatoriu de
încărcare a acestora.
(3) In cazul în care, într-o procedură de
desemnare, nu există auditori de siguranţă rutieră
disponibili, care să îndeplinească criteriile prevăzute la alin.
(2), Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. poate desemna, în mod
justificat, auditori de siguranţă rutieră cu derogare de la
unele dintre aceste criterii.
(4) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
desemnează auditorii de siguranţă rutieră în termen de 5
zile lucrătoare de la data semnării contractului prevăzut la
alin. (1) şi notifică în acest sens auditorii de siguranţă
rutieră desemnaţi şi investitorul sau administratorul, după
caz.
(5) Auditorii de siguranţă rutieră nu
pot refuza desemnarea decât din motive obiective sau în una dintre
situaţiile prevăzute la alin. (6) şi (7).
(6) Auditorul de siguranţă rutieră are
obligaţia de a aduce la cunoştinţa Autorităţii Rutiere
Române - A.R.R. orice împrejurare de natură a aduce atingere principiului
independenţei auditorului de siguranţă rutieră
faţă de investitor, proiectant, executant sau administratorul
drumului, după caz, imediat ce a luat cunoştinţă de
aceasta.
(7) Independenţa auditorului de
siguranţă rutieră faţă de investitor, proiectant,
executant sau administratorul drumului, după caz, este afectată în următoarele
cazuri:
a) auditorul de siguranţă rutieră sau o
rudă a sa până la gradul al IV-lea are relaţii contractuale ori
este angajat al uneia dintre părţi;
b) auditorul de siguranţă rutieră sau o
rudă a sa până la gradul al IV-lea este acţionar ori deţine
părţi sociale la una dintre părţi;
c) auditorul de siguranţă rutieră sau o
rudă a sa până la gradul al IV-lea este membru în organele de
conducere ale uneia dintre părţi;
d) auditorul de siguranţă rutieră
este salariat al administratorului drumului sau al unei autorităţi
care are calitatea de investitor, de proiectant şi/sau de executant al
proiectului;
e) sunt îndeplinite alte condiţii privind
conflictul de interese sau incompatibilitatea.
Art. 12. - (1) Investitorul sau administratorul
drumului, după caz, este obligat să depună la Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R. documentaţia privind proiectul de
infrastructură rutieră sau a drumului public supus evaluării de
impact asupra siguranţei rutiere, inspecţiei de siguranţă
sau auditului de siguranţă rutieră, în termen de cel mult 10
zile lucrătoare de la data semnării contractului prevăzut la
art. 11 alin. (1).
(2) Autoritatea Rutieră Română -A.R.R. pune
la dispoziţia auditorului de siguranţă rutieră sau echipei
de auditori de siguranţă rutieră, după caz,
documentaţia privind:
a) studiul de prefezabilitate;
b) studiul de fezabilitate;
c) evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere;
d) proiectul tehnic;
e) detaliile de execuţie;
f) planurile generale ale traseului;
g)planurile de situaţie şi profilurile
transversale şi longitudinale ale traseului;
h) planurile terenurilor pe care este proiectat
traseul;
i) planurile de semnalizare şi marcaj rutier de pe
traseu, precum şi echipamentele rutiere din dotare;
j) analize de trafic, existent şi prognozat;
k) date şi informaţii privind accidentele
rutiere înregistrate pe drumuri auditate;
l) autorizaţia de construire a drumului;
m) alte informaţii necesare.
(3) La cererea auditorului de siguranţă
rutieră sau a echipei de auditori de siguranţă rutieră,
autorităţile cu atribuţii în siguranţa rutieră pun la
dispoziţia acestora, în scris, informaţiile necesare realizării
evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, auditului de
siguranţă rutieră sau inspecţiei de siguranţă, cu
excepţia cazurilor prevăzute de lege.
Art. 13. - (1) Evaluarea de impact asupra
siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră se
realizează la cererea investitorului adresată Autorităţii
Rutiere Române -A.R.R., iar inspecţia de siguranţă se
realizează la cererea administratorului drumului public adresată
Autorităţii Rutiere Române -A.R.R.
(2) Raportul de audit de siguranţă
rutieră cuprinde 4 capitole, câte unul pentru fiecare stadiu
menţionat la art. 9 alin (3), fiecare capitol având anexat, după caz,
câte un set de recomandări de remediere a eventualelor deficienţe
constatate.
(3) Textul fiecărui capitol împreună cu
anexele cu recomandări va fi întocmit în două exemplare originale ce
vor fi depuse de auditorii de siguranţă rutieră la investitor
şi la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., cu respectarea
termenelor prevăzute în contract.
(4) Termenele prevăzute la alin. (3) nu pot
depăşi 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete la
Autoritatea Rutieră Română- A.R.R., conform prevederilor art. 12
alin. (1).
Art. 14. - (1) Prevederile privind eliminarea
riscurilor conţinute în raportul de audit de siguranţă
rutieră au caracter obligatoriu pentru investitor.
(2) Investitorul are obligaţia de a întreprinde
demersurile necesare, în colaborare cu proiectantul şi/sau executantul,
după caz, pentru a asigura respectarea prevederilor conţinute în
raportul de audit de siguranţă rutieră, înainte de finalizarea
stadiului supus auditării.
(3) In termen de 10 zile lucrătoare de la data
primirii unui capitol al raportului de audit de siguranţă
rutieră, investitorul poate contesta motivat, la Comisia de atestare,
disciplină şi soluţionare a contestaţiilor, în tot sau în
parte, prevederile raportului de audit de siguranţă rutieră.
(4) Comisia prevăzută la art. 6
soluţionează contestaţiile în termen de 30 de zile de la
depunere şi emite în acest sens o decizie.
(5) Un exemplar original al deciziei prevăzute la
alin. (4) va fi anexat la raportul de audit de siguranţă
rutieră.
Art. 15. -Tarifele practicate de Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R. pentru efectuarea evaluării de impact, a
auditului de siguranţă rutieră şi a inspecţiei de
siguranţă, precum şi onorariile cuvenite auditorilor pentru
activitatea prestată se aprobă prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii.
Art. 16. - Sumele încasate potrivit prevederilor
ordinului emis în temeiul art. 15 constituie venit la bugetul
Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. şi se utilizează pentru
plata onorariilor auditorilor de siguranţă rutieră pentru
activităţile desfăşurate, precum şi pentru
finanţarea activităţilor proprii ale Autorităţii
Rutiere Române - A.R.R. stabilite prin actele normative.
Art. 17. - (1) Raporturile dintre Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R. şi auditorii de siguranţă
rutieră se stabilesc prin contract de prestări de servicii, semnat de
ambele părţi, care prevede drepturile şi obligaţiile
părţilor, termenele pentru finalizarea lucrărilor, cuantumul
onorariului auditorilor de siguranţă rutieră, termenele şi
modul de plată a acestuia, în baza unui contract-cadru aprobat prin ordin
al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(2) Anterior efectuării unei lucrări,
auditorul de siguranţă rutieră sau echipa de auditori de
siguranţă rutieră poate primi, la cerere, un avans de 30% din
onorariul estimat.
Art. 18. - (1) Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R. efectuează clasificarea tronsoanelor de drum cu o concentraţie
mare de accidente şi clasificarea siguranţei reţelei pe baza
unor analize periodice, efectuate cel puţin o dată la 3 ani de
exploatare a reţelei rutiere, conform prescripţiilor anexei nr. 3.
(2) Tronsoanele rutiere cu prioritate conform
rezultatelor clasificării tronsoanelor cu o concentraţie mare de
accidente şi ale clasificării siguranţei rutiere sunt evaluate
de echipe de auditori de siguranţă rutieră prin vizite pe teren,
prin prisma elementelor menţionate la pct. 3 din anexa nr. 3.
(3) Măsurile corective se concentrează pe
tronsoanele rutiere menţionate la alin. (2), acordându-se prioritate
acelor măsuri prevăzute la pct. 3 lit. e) din anexa nr. 3 care
prezintă cel mai favorabil raport beneficii-costuri.
(4) Semnalizarea în vederea avertizării
utilizatorilor drumurilor cu privire la tronsoanele care se află în
reparaţie şi care astfel pot periclita siguranţa utilizatorilor
căilor rutiere se va face corespunzător, cu elemente de semnalizare
conforme cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice,
vizibile atât ziua cât şi noaptea şi care sunt instalate la o
distanţă de siguranţă.
(5) Utilizatorii drumurilor vor fi informaţi de
existenţa unui tronson cu o concentraţie mare de accidente prin
intermediul unor mijloace adecvate şi/sau sisteme de semnalizare conforme
cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice.
CAPITOLUL IV
Cadrul instituţional în domeniul
gestionării siguranţei circulaţiei pe infrastructura
rutieră
Art. 19. - Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii este autoritatea competentă de reglementare, în scopul
aplicării prevederilor prezentei legi.
Art. 20. -Autoritatea Rutieră Română -A.R.R.
îşi exercită atribuţiile conferite potrivit legii cu privire la:
a) infrastructura rutieră;
b) vehiculele rutiere;
c) comportamentul uman pe drumurile publice.
Art. 21. - (1) Autoritatea Rutieră Română
-A.R.R. este singura instituţie competentă să gestioneze
efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, auditului
de siguranţă rutieră, inspecţiei de siguranţă,
precum şi desfăşurarea activităţilor de formare, atestare,
instruire şi perfecţionare profesională a auditorilor de
siguranţă rutieră.
(2) In domeniul activităţilor prevăzute
la alin. (1), Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. îndeplineşte
următoarele atribuţii principale:
a) desemnează auditorii de siguranţă
rutieră în vederea efectuării activităţilor ce fac obiectul
prezentei legi;
b) elaborează şi propune norme de aplicare a
prevederilor prezentei legi, care se aprobă prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii;
c) stabileşte aspectele de ordin contractual
cu investitorii/administratorii şi cu auditorii de siguranţă
rutieră, stabileşte circuitul documentelor şi informaţiilor
între părţile implicate în activităţile ce fac obiectul
prezentei legi;
d) asigură organizarea cursurilor de formare
profesională, în scopul atestării auditorilor de siguranţă
rutieră, precum şi organizarea cursurilor de instruire şi
perfecţionare pentru auditorii de siguranţă rutieră
atestaţi;
e) aplică deciziile comisiei prevăzute la
art. 6 privitoare la atestarea auditorilor de siguranţă rutieră,
emiterea şi retragerea atestatelor;
f) organizează periodic informări şi
dezbateri ale auditorilor de siguranţă rutieră pe teme legate de
rezultatele cercetării şi practicii în domeniu;
g) fundamentează şi elaborează proiecte
privind norme, standarde şi ghiduri tehnice în materie, în concordanţă
cu evoluţia reglementărilor la nivel european şi
internaţional, şi înaintează aceste proiecte spre aprobare prin
ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii;
h) participă pe plan naţional şi
internaţional la activităţi specifice domeniului de audit de
siguranţă rutieră;
i) contribuie la elaborarea strategiilor privind
gestiunea siguranţei infrastructurii rutiere;
j) colectează şi arhivează toate
rapoartele de audit de siguranţă rutieră, de evaluare de impact
asupra siguranţei rutiere şi de inspecţie de
siguranţă;
k) propune spre aprobare prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii, metodologia de atestare a auditorilor
de siguranţă rutieră, metodologia de organizare a cursurilor de
formare, instruire şi perfecţionare profesională a auditorilor
de siguranţă rutieră şi programele de formare, instruire
şi perfecţionare profesională în domeniul auditului de
siguranţă rutieră;
l) ţine Registrul auditorilor de
siguranţă rutieră, pe specialităţi, şi
operează modificările care se impun, pe baza deciziilor Comisiei;
m) realizează documentaţii şi
publicaţii de specialitate pentru auditorii de siguranţă
rutieră;
n) distribuie auditorilor de siguranţă
rutieră documentaţiile şi publicaţiile prevăzute la
lit. g), j), I) şi m), precum şi alte reglementări de interes;
o) avizează proiectele de infrastructură
rutieră pentru certificarea conformităţii cu prevederile
prezentei legi, în vederea eliberării autorizaţiilor de construire
prevăzute în Legea nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile
lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional,
judeţean şi local, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Autoritatea Rutieră Română -A.R.R.
îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin prezenta lege
şi prin alte acte normative.
CAPITOLUL V
Răspunderile şi sancţiunile
auditorului de siguranţă rutieră
Art. 22. - (1) Sancţiunile disciplinare se dispun
şi se aplică de către Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R. în raport cu gravitatea abaterii şi constau în:
a) suspendarea calităţii de auditor de
siguranţă rutieră pe o durată de 30 de zile, în cazul
nedepunerii în termen a rapoartelor pentru activităţile contractate
de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.;
b) suspendarea calităţii de auditor de
siguranţă rutieră pe o durată de la o lună la 6 luni:
- pentru încetarea îndeplinirii uneia dintre
condiţiile de obţinere a atestatului de auditor de
siguranţă rutieră prevăzute la art. 4, până la
îndeplinirea integrală a condiţiilor respective. Dacă după
6 luni condiţiile respective nu sunt îndeplinite integral, suspendarea se
prelungeşte corespunzător;
- pentru depăşirea nejustificată, cu
cel puţin un an, a obligaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (5).
(2) Procedura de cercetare a abaterilor disciplinare se
realizează potrivit legii.
Art. 23. - (1) Decizia Autorităţii Rutiere
Române -A.R.R. de aplicare a uneia dintre sancţiunile prevăzute la
art. 22 alin. (1) poate fi atacată la instanţa de contencios
administrativ în termen de 15 zile de la comunicare.
(2) Acţiunea exercitată potrivit alin. (1) suspendă
executarea deciziei atacate.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 24. - (1) Persoanele, altele decât cele
prevăzute la art. 7 alin. (5), care până la data intrării în
vigoare a prezentei legi au obţinut certificate de absolvire a unor
cursuri de formare a auditorilor de siguranţă rutieră cu o
durată de cel puţin 6 luni vor fi recunoscute ca auditori de
siguranţă rutieră şi vor obţine, la cerere, atestatul
de auditor de siguranţă rutieră.
(2) Cererea împreună cu documentele care atestă
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) se depun la
secretariatul Comisiei, în termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a ordinului prevăzut la art. 6 alin. (1).
(3) Comisia verifică îndeplinirea condiţiilor
prevăzute şi atestă calitatea de auditor de siguranţă
rutieră în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării
cererii, dispunând înscrierea în Registrul auditorilor de siguranţă
rutieră, potrivit prezentei legi.
Art. 25. - (1) Până la data de 19 octombrie 2011,
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. elaborează şi
înaintează spre aprobare un proiect de ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii privind adoptarea liniilor directoare.
(2) Până la data de 19 decembrie 2011,
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii adoptă prin ordin al
ministrului liniile directoare, urmând ca până la data de 19 martie 2012
să le comunice Comisiei Europene.
(3) Orice modificare a liniilor directoare se
aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii
şi se comunică în termen de 90 de zile Comisiei Europene.
(4) Fără a aduce atingere liniilor
directoare aprobate în temeiul alin. (1)-(3), Autoritatea Rutieră
Română -A.R.R. adoptă o serie de linii directoare temporare cu
privire la măsurile de siguranţă care trebuie aplicate
lucrărilor de construcţie, reparare şi întreţinere a
infrastructurii rutiere şi un program de inspecţie care are ca scop
garantarea aplicării corespunzătoare a liniilor directoare temporare
stabilite.
Art. 26. - Raportul pentru fiecare accident rutier
soldat cu persoane decedate va cuprinde elementele enumerate în anexa nr. 4.
Art. 27. - (1) Autoritatea Rutieră
Română-A.R.R. asigură determinarea costului social mediu al unui
accident soldat cu persoane decedate şi a costului social mediu al unui
accident grav, în condiţiile în care ambele se produc în România.
(2) Valorile costului social mediu al unui accident
soldat cu persoane decedate şi ale costului social mediu al unui accident
grav vor fi actualizate periodic, din 5 în 5 ani.
(3) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
poate avea în vedere o defalcare mai detaliată a costurilor unitare."
3. După articolul 28 se introduc cinci noi
articole, articolele 29-33, cu următorul cuprins:
„Art. 29. -In domeniul cooperării
internaţionale Autoritatea Rutieră Română -A.R.R. participă
la lucrări privind schimbul celor mai bune practici în materie de
siguranţă rutieră.
Art. 30. - Organizaţiile neguvernamentale
reprezentative care activează în domeniul siguranţei şi
gestionării infrastructurii rutiere pot fi consultate cu privire la
chestiuni legate de aspectele tehnice ale siguranţei.
Art. 31. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta lege.
Art. 32. - Prezenta lege transpune prevederile
Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19
noiembrie 2008 privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 319 din 29
noiembrie 2008.
Art. 33. - Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii notifică prezenta lege Comisiei Europene."
Art. II. - Legea nr.
265/2008 privind auditul de siguranţă rutieră, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 20 noiembrie 2008, cu
modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă,
se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
ANEXA Nr. 1
Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere
pentru proiectele de infrastructură rutieră
1. Elementele componente ale unei evaluări de
impact asupra siguranţei rutiere:
a) definirea problemei;
b) situaţia actuală şi situaţia în
eventualitatea neiniţierii vreunei acţiuni;
c) obiectivele specifice siguranţei rutiere;
d) analiza impactului alternativelor propuse asupra
siguranţei rutiere;
e) compararea opţiunilor, printre care şi
analiza raportului costuri-beneficii;
f) prezentarea tuturor soluţiilor posibile
2. Elementele care trebuie avute în vedere:
a) decese şi accidente; obiectivele de reducere în
comparaţie cu scenariul care prevede eventualitatea neiniţierii
vreunei acţiuni;
b) alegerea traseelor şi studii
origine-destinaţie a utilizatorilor pentru noile trasee;
c) efecte posibile asupra reţelelor rutiere
existente (de exemplu, ieşiri, intersecţii, pasaje de nivel);
d) utilizatorii căilor rutiere, inclusiv
utilizatorii vulnerabili (de exemplu, pietoni, biciclişti,
motociclişti);
e) trafic (de exemplu, volumul de trafic, trafic
clasificat în funcţie de tipul de vehicul);
f) sezonalitate şi condiţii climatice;
g) prezenţa unui număr suficient de zone
care permit staţionarea în condiţii de siguranţă;
h) activitatea seismică
ANEXA Nr. 2
Operaţiuni de audit în domeniul siguranţei
rutiere pentru proiecte de infrastructură rutieră
1. Criterii aplicabile în studiul de fezabilitate:
a) localizarea geografică (de exemplu, expunerea
la alunecările de teren, la inundaţii, la avalanşe etc),
sezonalitate şi condiţii climatice, precum şi
activităţi seismice;
b) tipurile de joncţiune şi distanţa
dintre punctele de joncţiune;
c) numărul şi tipul căilor rutiere;
d) structura şi componenţa traficului pe noua
infrastructură;
e) funcţionalitatea căii rutiere în cadrul
reţelei;
f) condiţiile meteorologice;
g) viteze de proiectare şi viteze de operare;
h) secţiuni transversale (de exemplu,
lăţimea părţii carosabile, piste pentru ciclişti,
căi pietonale);
i) alinieri orizontale şi verticale;
j) vizibilitate;
k) dispunerea punctelor de joncţiune;
l) mijloace de transport în comun şi
infrastructurile aferente; m) treceri la nivel cu căi rutiere/calea
ferată
2. Criterii aplicabile în stadiul de proiect tehnic
şi de proiectare detaliată:
a) planul;
b) semnalizare şi marcaj coerente;
c) iluminarea căilor rutiere şi a
intersecţiilor;
d) echipamente la marginea drumului;
e) mediul specific marginii de drum, inclusiv
vegetaţia;
f) obstacole fixe la marginea drumului;
g) parcări sigure;
h) utilizatori vulnerabili ai căilor rutiere (de
exemplu, pietoni, ciclişti, motociclişti);
i) adaptarea sistemelor rutiere de restricţionare
într-un mod uşor de utilizat (spaţii care separă sensurile de
mers şi parapete de siguranţă pentru evitarea pericolelor la
care sunt expuşi utilizatorii vulnerabili)
3. Criterii aplicabile în stadiul anterior
dării în exploatare:
a) siguranţa utilizatorilor căilor rutiere şi
vizibilitatea în diverse circumstanţe, cum ar fi întunericul, şi în
condiţii meteorologice normale;
b) lizibilitatea elementelor de semnalizare şi
marcaj;
c) starea drumurilor
4. Criterii aplicabile în stadiul imediat după
darea în exploatare: evaluarea siguranţei căilor rutiere din
perspectiva comportamentului real al utilizatorilor
Realizarea unei operaţiuni de audit într-un anumit
stadiu poate duce la reanalizarea criteriilor aplicabile în stadiile
precedente.
ANEXA Nr. 3
Clasificarea tronsoanelor de drum cu o
concentraţii mare de accidente şi clasificarea siguranţei
reţelei
1. Identificarea tronsoanelor cu o
concentraţie mare de accidente
Identificarea tronsoanelor cu o concentraţie
ridicată a accidentelor ia în considerare cel puţin numărul
accidentelor rutiere din anii anteriori, soldate cu persoane decedate pe
unitate de distanţă, raportat la fluxul de trafic şi, în cazul
intersecţiilor, numărul de astfel de accidente raportat la tipul
intersecţiei.
2. Identificarea tronsoanelor de drum cu concentraţie
mare de accidente în vederea analizei pentru clasificarea nivelului
siguranţei reţelei rutiere
Identificarea tronsoanelor pentru analiză în
cadrul clasificării siguranţei reţelei rutiere ia în considerare
potenţialul de reducere a costurilor legate de accidente. Tronsoanele
rutiere se clasifică pe categorii. Pentru fiecare categorie de cale
rutieră, tronsoanele se analizează şi se clasifică în
funcţie de factori de siguranţă, cum ar fi concentraţia de
accidente, volumul de trafic şi tipologia acestuia.
Pentru fiecare categorie de cale rutieră,
clasificarea siguranţei reţelei rutiere are ca rezultat crearea unei
liste de priorităţi care cuprinde tronsoanele rutiere unde se
preconizează că îmbunătăţirea infrastructurii va fi
deosebit de eficace.
3. Elementele de evaluare pentru vizitele pe teren
ale echipelor de experţi:
a) descrierea tronsonului rutier;
b) trimiterea la eventuale rapoarte anterioare
referitoare la acelaşi tronson rutier;
c) analiza eventualelor rapoarte de accidente;
d) numărul de accidente, de persoane decedate
şi de persoane grav rănite în ultimii 3 ani;
e) o serie de măsuri corective potenţiale de
realizat în intervale diferite, prevăzând de exemplu:
- eliminarea sau protejarea obstacolelor fixe de la
marginea drumului;
- reducerea limitelor de viteză şi
intensificarea controlului vitezei la nivel local;
- îmbunătăţirea vizibilităţii
în diferite condiţii meteorologice şi de luminozitate;
- îmbunătăţirea stării de
siguranţă a echipamentelor de la marginea drumului, cum ar fi
sistemele de restricţionare rutieră;
- îmbunătăţirea coerenţei,
vizibilităţii, lizibilităţii şi poziţionării
marcajelor rutiere (în special aplicarea unor benzi de avertizare sonoră
pentru încetinire), precum şi a semnalizării;
- protecţia împotriva căderilor de pietre, a
alunecărilor de teren şi a avalanşelor;
- îmbunătăţirea
aderenţei/rugozităţii şoselei;
- reproiectarea sistemelor de restricţionare
rutieră;
- asigurarea şi îmbunătăţirea
platformei centrale a drumurilor;
- reconsiderarea posibilităţii de efectuare
a manevrei de depăşire în condiţii de siguranţă;
- îmbunătăţirea punctelor de
joncţiune, inclusiv a trecerilor la nivel cu căi rutiere/calea
ferată;
- modificarea traseului;
- modificarea lăţimii drumului, adăugarea
unor benzi de refugiu;
- instalarea unui sistem de gestionare şi de
control al traficului;
- reducerea unui posibil conflict cu utilizatorii
vulnerabili ai drumurilor;
- îmbunătăţirea drumurilor în
funcţie de standardele de proiectare în vigoare;
- recondiţionarea sau înlocuirea şoselelor;
- utilizarea unor semne de circulaţie inteligente;
- îmbunătăţirea sistemelor inteligente
de transport şi a serviciilor telematice pentru interoperabilitate,
situaţii de urgenţă şi semnalizare.
ANEXA Nr. 4
Informaţii referitoare la accidente,
menţionate în rapoartele de accidente soldate cu persoane decedate
Rapoartele de accidente trebuie să cuprindă
cel puţin următoarele elemente:
1. localizarea cât mai exactă a accidentului;
2. imagini şi/sau diagrame cu locul accidentului;
3. data şi ora accidentului;
4. informaţii referitoare la drum, cum ar fi
tipul de zonă, tipul de drum, tipul de joncţiune, cu precizarea
sistemelor de semnalizare, numărul căilor rutiere, marcajul,
suprafaţa rutieră, sistemele de iluminat şi condiţiile
meteorologice, limitarea de viteză, obstacolele de la marginea drumului;
5. gravitatea accidentului, cu precizarea
numărului de persoane decedate şi vătămate;
6. caracteristicile persoanelor implicate în accident,
cum ar fi vârsta, sexul, naţionalitatea, nivelul alcoolemiei, utilizarea
sau nu a echipamentelor de siguranţă;
7. date cu privire la autovehiculele implicate în
accident (tip, vechime, ţara în care este înmatriculat/înregistrat,
echipament de siguranţă, după caz, date privind ultimele
inspecţii tehnice periodice, în conformitate cu legislaţia
aplicabilă);
8. date referitoare la accident, cum ar fi tipul
accidentului, tipul coliziunii, manevrarea vehiculului şi manevrele
conducătorului auto;
9. ori de câte ori este posibil, informaţii
privind timpul dintre momentul accidentului şi constatarea acestuia sau
sosirea serviciilor de urgenţă.