
Articolul 1Programul de interes naţional în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap „Dezvoltarea serviciilor sociale pentru persoane adulte cu handicap prin înfiinţarea de servicii sociale alternative de tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu handicap“, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.073/2010, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, are ca obiectiv general continuarea reformei instituţionale a sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap prin implementarea Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005. Articolul 2În cadrul programului de interes naţional prevăzut la art. 1, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, denumit în continuare autoritate finanţatoare, finanţează proiecte destinate înfiinţării de servicii sociale specializate de tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu handicap neinstituţionalizate, aflate în evidenţa direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului ca solicitanţi ai serviciilor sociale de tip rezidenţial, cum ar fi: centre de pregătire pentru o viaţă independentă, centre de recuperare şi reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupaţională, locuinţe protejate, conform obiectivului specific „Dezvoltarea serviciilor sociale specializate de tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu handicap în unităţi administrativ-teritoriale în care nu există acest tip de servicii sociale“. Articolul 3
(1) Pot primi fonduri necesare finanţării proiectelor din cadrul programului de interes naţional în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap serviciile publice de asistenţă socială din subordinea consiliilor judeţene şi a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, denumite în continuare solicitanţi.
(2) Proiectele pot fi realizate în nume propriu sau în parteneriat cu alţi furnizori de servicii sociale publici sau privaţi, acreditaţi în condiţiile legii. Articolul 4
(1) Finanţarea nerambursabilă a proiectelor din cadrul programului de interes naţional se face exclusiv pe baza selecţiei publice de proiecte, organizată de către autoritatea finanţatoare.
(2) Etapele procedurii de selecţie sunt:a)publicarea anunţului de participare; b)publicarea pe site-ul propriu de către autoritatea finanţatoare a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect a programului de interes naţional; c)depunerea propunerilor de proiecte la registratura autorităţii finanţatoare; d)verificarea conformităţii administrative, a eligibilităţii şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară; e)evaluarea propunerilor de proiecte din punctul de vedere al ofertei tehnice şi financiare; f)efectuarea vizitelor de precontractare; g)comunicarea rezultatelor; h)încheierea contractelor de finanţare nerambursabilă; i)publicarea anunţului de atribuire a contractului sau contractelor de finanţare nerambursabilă. Articolul 5
(1) Autoritatea finanţatoare publică anunţul de participare la selecţia publică de proiecte în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian central şi pe site-ul propriu www.anph.ro. În anunţul de participare este menţionată data-limită pentru depunerea propunerilor de proiecte.
(2) Data-limită pentru depunerea propunerilor de proiecte este la 30 de zile calendaristice de la data publicării anunţului de participare.
(3) Din motive temeinice, autoritatea finanţatoare are dreptul de a reduce numărul de zile prevăzut la alin. (2), dar nu la mai puţin de 15 zile, cu motivaţia corespunzătoare cuprinsă în anunţul de participare. Articolul 6
(1) Numărul de solicitanţi la sesiunea de selecţie publică de proiecte din cadrul programului de interes naţional nu este limitat.
(2) Autoritatea finanţatoare va repeta procedura de selecţie de proiecte în cazul în care există un singur participant.
(3) În cazul în care, în urma repetării procedurii, numai un participant a depus propunerea de proiect, autoritatea finanţatoare are dreptul de a atribui contractul de finanţare nerambursabilă acestuia, în condiţiile legii. Articolul 7Ghidul solicitantului programului de interes naţional este aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii finanţatoare şi cuprinde în principal următoarele informaţii: a)informaţii generale privind autoritatea finanţatoare; b)cerinţele minime de calificare solicitate de autoritatea finanţatoare şi documentele care urmează să fie prezentate de solicitant pentru îndeplinirea cerinţelor respective; c)termenii de referinţă; d)instrucţiuni privind datele-limită care trebuie respectate şi formalităţile care trebuie îndeplinite; e)instrucţiuni privind modul de elaborare şi de prezentare a propunerii tehnice şi financiare; f)informaţii privind criteriile aplicate pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă; g)modelul contractului de finanţare nerambursabilă. Articolul 8Autoritatea finanţatoare are dreptul, prin corrigendum, să completeze Ghidul solicitantului programului de interes naţional şi este obligată să comunice prin postarea pe site-ul propriu orice astfel de completare, ultima putând fi postată cu maximum 8 zile calendaristice înainte de data-limită pentru depunerea propunerilor de proiecte. Articolul 9Propunerea de proiect din cadrul programului de interes naţional se depune la sediul Direcţiei generale protecţia persoanelor cu handicap din cadrul autorităţii finanţatoare, situat în Calea Victoriei nr. 194, sectorul 1, municipiul Bucureşti până la data-limită prevăzută în anunţul de participare, cu respectarea cerinţelor din documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect a programului de interes naţional. Articolul 10
(1) Componenţa nominală a comisiei de evaluare a propunerilor de proiect din cadrul programului de interes naţional, denumită în continuare comisie, se stabileşte prin ordin al conducătorului autorităţii finanţatoare.
(2) Propunerile de proiect depuse sunt selectate de comisie în termen de 20 de zile calendaristice de la data deschiderii propunerilor de proiect.
(3) În cazuri temeinic motivate, autoritatea finanţatoare poate prelungi perioada de evaluare cu cel mult 20 de zile.
(4) În cadrul procesului de selectare, comisia poate solicita clarificări de la solicitanţi.
(5) Departajarea propunerilor de proiecte se realizează pe baza punctajului obţinut conform criteriilor aplicate pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă, cuprinse în Ghidul solicitantului programului de interes naţional.
(6) Comisia întocmeşte şi înaintează conducătorului autorităţii finanţatoare, spre aprobare, raportul în vederea atribuirii contractelor de finanţare nerambursabilă, precum şi cuantumul finanţării ce urmează a fi acordat pentru fiecare proiect, în limita fondurilor publice alocate în acest sens.
(7) Rezultatul selecţiei se comunică în scris solicitanţilor, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data aprobării raportului comisiei şi publicării acestuia pe site-ul propriu, cu precizarea motivelor respingerii.
(8) Depunerea contestaţiilor privind rezultatele selecţiei se poate face în cel mult 7 zile calendaristice de la data publicării raportului, urmând ca autoritatea finanţatoare să le soluţioneze în cel mult 5 zile lucrătoare de la data-limită de depunere a contestaţiilor.
(9) Soluţionarea contestaţiilor se realizează de o comisie de contestaţii, a cărei componenţă nominală este aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii finanţatoare.
(10) Pentru fondurile necontractate, autoritatea finanţatoare poate iniţia o nouă selecţie publică de proiecte. Articolul 11
(1) Contractele de finanţare nerambursabilă se încheie între autoritatea finanţatoare, în calitate de finanţator, şi solicitant, în calitate de beneficiar, şi se semnează în termen de cel puţin 15 zile calendaristice de la comunicarea privind selecţia propunerilor de proiecte.
(2) Modelul-cadru de contract de finanţare nerambursabilă se constituie anexă la Ghidul solicitantului programului de interes naţional.
(3) Contribuţia minimă a beneficiarului la realizarea proiectului este de minimum 10%, în bani, din valoarea finanţării nerambursabile solicitate de la autoritatea finanţatoare.
(4) Existenţa unor surse de finanţare, altele decât cele ale autorităţii finanţatoare şi ale solicitantului, îl obligă pe solicitant la menţionarea explicită a acestora, a destinaţiei fondurilor şi a cuantumului resurselor atrase.
(5) Pentru aceeaşi activitate, un solicitant nu poate contracta decât o singură finanţare nerambursabilă de la autoritatea finanţatoare în decursul unui an fiscal. Articolul 12
(1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia de a transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, un anunţ de atribuire a contractului sau a contractelor de finanţare nerambursabilă, nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încheierii selecţiei publice.
(2) Finanţarea nerambursabilă se efectuează în raport cu realizarea activităţilor proiectului şi cheltuielilor aferente. Virarea sumelor prevăzute în contractul de finanţare nerambursabilă se va face, la cererea beneficiarilor, pe măsură ce aceştia înaintează rapoartele cu privire la activităţile desfăşurate, prevăzute în Ghidul solicitantului programului de interes naţional, însoţite de documentele justificative.
(3) Atunci când, pentru îndeplinirea obligaţiilor contractuale, beneficiarul achiziţionează, din fonduri publice nerambursabile, produse, lucrări sau servicii, procedura de achiziţie este cea prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Plata finală de 10% se acordă după îndeplinirea de către beneficiarul finanţării a obiectivelor prevăzute în proiect, prezentarea şi validarea raportului final de activitate, prezentarea şi validarea raportului financiar final, prezentarea dovezii folosirii contribuţiei angajate prin contractul de finanţare nerambursabilă şi finalizarea de către autoritatea finanţatoare a etapelor de monitorizare. Articolul 13
(1) Monitorizarea implementării proiectelor şi verificarea rapoartelor financiare referitoare la fondurile alocate pentru fiecare proiect din cadrul Programului de interes naţional în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu handicap „Dezvoltarea serviciilor sociale pentru persoane adulte cu handicap prin înfiinţarea de servicii sociale alternative de tip rezidenţial pentru persoanele adulte cu handicap“ se asigură de către autoritatea finanţatoare, în conformitate cu metodologia de monitorizare aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii finanţatoare.
(2) Metodologia de monitorizare include atribuţiile responsabililor cu monitorizarea proiectelor finanţate prin programele de interes naţional şi circuitul documentelor în activitatea de monitorizare, precum şi procedura de decontare a cheltuielilor eligibile. Articolul 14
(1) Finanţarea acordată pentru derularea proiectelor din cadrul programelor de interes naţional se suspendă sau se sistează, după caz, în situaţia în care autoritatea finanţatoare constată că fondurile alocate nu au fost utilizate conform clauzelor prevăzute în contractele de finanţare încheiate.
(2) Autoritatea finanţatoare poate cere, în condiţiile în care clauzele contractuale nu au fost respectate de către beneficiar, restituirea, parţială sau integrală, a finanţării.
(3) Pe baza documentelor justificative, autoritatea finanţatoare va deconta sumele cheltuite de beneficiar pentru implementarea proiectului, cu respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul bugetar.