NORME
METODOLOGICE Nr. 27893/16308 din 1 martie/26 februarie 1999
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind
finantarea institutiilor de invatamant superior aflate in coordonarea
Ministerului Educatiei Nationale
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE
NR. 27.893 din 1 martie 1999
MINISTERUL FINANTELOR
NR. 16.308 din 26 februarie 1999
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 20 aprilie 1999
Ministrul educatiei nationale si ministrul finantelor,
in temeiul prevederilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 66/1998
privind finantarea institutiilor de invatamant superior aflate in coordonarea
Ministerului Educatiei Nationale,
emite urmatoarele norme metodologice:
I. Dispozitii generale
1.1. Incepand cu data de 1 ianuarie 1999 finantarea institutiilor de
invatamant superior se realizeaza conform prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 66/1998 privind finantarea institutiilor de invatamant superior aflate in
coordonarea Ministerului Educatiei Nationale si ale prezentelor norme
metodologice.
1.2. Integrarea sistemului de finantare in conceptia de ansamblu a reformei
invatamantului superior romanesc consta in cresterea gradului de fundamentare a
deciziilor privind dimensionarea sumelor alocate de la bugetul de stat pentru
fiecare institutie de invatamant superior si in cresterea autonomiei
financiare, atat in ceea ce priveste folosirea alocatiilor bugetare, cat si a
veniturilor proprii, in conformitate cu obiectivele cuprinse in planul
strategic institutional si in bugetul de venituri si cheltuieli.
II. Elaborarea si aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli al
institutiilor de invatamant superior
2.1. Administrarea veniturilor si utilizarea acestora se asigura de catre
fiecare institutie de invatamant superior pe baza bugetului de venituri si
cheltuieli intocmit in conditii de echilibru, in conformitate cu criteriile
stabilite de Ministerul Educatiei Nationale.
Bugetul de venituri si cheltuieli cuprinde resursele financiare pentru
realizarea obiectivelor prevazute in planul strategic al fiecarei institutii de
invatamant superior in perioada exercitiului financiar respectiv.
2.2. Veniturile institutiilor de invatamant superior se compun din:
2.2.1. Venituri proprii:
a) alocatii de la bugetul de stat acordate de catre Ministerul Educatiei
Nationale drept finantare de baza, determinata in functie de elementele
stabilite de catre Consiliul National de Finantare a Invatamantului Superior,
si anume: numarul studentilor si al doctoranzilor care urmeaza sa fie pregatiti
sau alti indicatori specifici invatamantului superior si cheltuielile medii
anuale ce revin pe unitatea de indicator.
Ministerul Educatiei Nationale aloca sumele aferente finantarii de baza de
la titlul "Transferuri";
b) venituri proprii realizate din taxe si activitati desfasurate de
institutiile de invatamant superior.
In sensul prezentelor norme metodologice, prin venituri realizate din taxe
si activitati desfasurate de institutiile de invatamant superior se intelege:
taxe percepute legii de la persoane fizice si juridice, romane sau straine,
venituri din valorificarea cursurilor si a publicatiilor neperiodice, venituri
din prestari de servicii, venituri din manifestari artistice si sportive,
venituri din inchirieri de spatii, din programe de colaborare externa, altele
decat decat cele finantate prin Ministerul Educatiei Nationale, precum si alte
venituri proprii realizate;
c) alte venituri proprii: donatii, sponsorizari si alte sume
nerambursabile.
2.2.2. Venituri din activitatea de cercetare stiintifica, proiectare,
consultanta si expertiza, care functioneaza pe principii extrabugetare.
Astfel de venituri pot proveni din contracte de cercetare incheiate cu
persoane juridice (agenti economici, Agentia Nationala pentru Stiinta,
Tehnologie si Inovare si alte persoane juridice interesate). De asemenea, in
cadrul veniturilor din activitatea de cercetare se includ si sumele aferente
granturilor de cercetare obtinute prin competitie de la Ministerul Educatiei
Nationale.
2.2.3. Alocatii de la bugetul de stat cu destinatie speciala, acordate de
Ministerul Educatiei Nationale pentru:
a) finantarea complementara acordata pe baze competitionale conform
criteriilor stabilite de catre Ministerul Educatiei Nationale, pentru
realizarea de dotari si alte cheltuieli de capital, reparatii capitale, precum
si sub forma de subventii pentru camine si cantine studentesti;
b) acordarea de burse pentru studenti si cursanti, inclusiv pentru
cetatenii straini bursieri ai statului roman, dupa caz;
c) realizarea unor actiuni de protectie sociala, prevazute de lege pentru
studenti, ca de exemplu facilitatile acordate pentru transportul studentilor;
d) realizarea unor obiective de investitii;
e) realizarea unor proiecte cofinantate din surse externe.
2.2.4. Veniturile obtinute din microproductie, din activitatea statiunilor
didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare si
perfectionare si a editurilor, care functioneaza pe principii extrabugetare.
2.2.5. Veniturile proprii ale caminelor si cantinelor, care cuprind:
incasari din regia de camin si de cantina, contravaloarea hranei, venituri din
gospodarii anexe, din inchirieri de spatii, precum si alte venituri ale
caminelor si cantinelor.
2.2.6. Sume provenite din finantare externa pentru realizarea unor proiecte
cofinantate de la bugetul de stat si din credite externe, acordate prin
Ministerul Educatiei Nationale.
2.3. In bugetele de venituri si cheltuieli ale institutiilor de invatamant
superior sunt fundamentate si sunt prevazute urmatoarele categorii de
cheltuieli:
2.3.1. Cheltuieli pentru activitatea de baza, in care se cuprind cheltuielile
curente si de capital care asigura buna functionare a institutiilor, avand ca
sursa de finantare sumele ramase neutilizate la sfarsitul anului precedent si
veniturile proprii realizate potrivit pct. 2.2.1.
2.3.2. Cheltuieli pentru activitatea de cercetare stiintifica, proiectare,
consultanta si expertiza.
2.3.3. Cheltuieli din alocatii de la bugetul de stat, cu destinatie
speciala.
2.3.4. Cheltuieli pentru microproductie, activitatea statiunilor didactice
experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare si
perfectionare si a editurilor, care functioneaza pe principii extrabugetare.
2.3.5. Cheltuieli ale caminelor si cantinelor.
2.3.6. Cheltuieli din sume alocate de Ministerul Educatiei Nationale,
provenite din surse externe rambursabile.
2.4. Finantarea de baza se realizeaza potrivit unui contract institutional
incheiat intre Ministerul Educatiei Nationale si institutia de invatamant
superior, al carui model este prevazut in anexa nr. 1.
2.5. Contractul institutional este documentul incheiat intre Ministerul
Educatiei Nationale si rectorul fiecarei institutii de invatamant superior,
avandu-se in vedere planul strategic al fiecarei institutii de invatamant
superior. Planul strategic se negociaza de catre Ministerul Educatiei Nationale
cu rectorul fiecarei institutii de invatamant superior si acopera, de regula, o
perioada de 4 ani. In mod exceptional, planul strategic va putea fi renegociat
in cursul anului 1999 pentru a se corecta eventualele erori de incadrare a
diverselor obiective institutionale.
Ministerul Educatiei Nationale poate suspenda aplicarea contractului
institutional, daca sunt sesizate abateri grave de la conditiile negociate.
In contractul institutional se cuprind, alaturi de finantarea de baza, in
pozitii distincte, sumele alocate de la bugetul de stat prin Ministerul
Educatiei Nationale pentru burse si protectia sociala a studentilor, precum si
sumele alocate pentru realizarea unor obiective de investitii.
2.6. Finantarea complementara se realizeaza pe baza unui contract aditional
incheiat intre Ministerul Educatiei Nationale si institutiile de invatamant
superior pentru fiecare proiect adjudecat. Modelul contractului aditional este
prezentat in anexa nr. 2.
2.7. Alocatiile definitive de la bugetul de stat, acordate institutiilor de
invatamant superior, se stabilesc anual, in limita creditelor bugetare aprobate
Ministerului Educatiei Nationale prin legea bugetara anuala. Pe baza acestora
se definitiveaza bugetele anuale de venituri si cheltuieli ale institutiilor de
invatamant superior.
2.8. Institutiile de invatamant superior din coordonarea Ministerului
Educatiei Nationale vor prezenta acestuia proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli pentru anul urmator, insotit de planul strategic si de indicatori de
urmarire a gradului de realizare a obiectivelor cuprinse in plan pana la data
de 1 mai a anului curent, conform modelului cuprins in anexa nr. 3.
Elaborarea planului strategic se face in conformitate cu metodologia aprobata
prin ordin al ministrului educatiei nationale.
2.9. Bugetul de venituri si cheltuieli se fundamenteaza pe criterii de
eficienta, asigurandu-se realizarea indicatorilor propusi, si in conformitate
cu prevederile Cartei universitare.
Pentru activitatile extrabugetare prevazute la pct. 2.2.2. 2.2.4 si 2.2.5
se intocmesc bugete de venituri si cheltuieli distincte, care se anexeaza la
bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei si se aproba de catre senatele
universitare.
2.10. Bugetele de venituri si cheltuieli elaborate de catre institutiile de
invatamant superior se definitiveaza si se aproba, cu repartizarea pe
trimestre, de catre Ministerul Educatiei Nationale, dupa adoptarea bugetului de
stat.
O data cu bugetul de venituri si cheltuieli se aproba ca anexa lista
cuprinzand cheltuielile de capital, cu defalcare pe surse de finantare, si
anume: venituri proprii, alocatii cu destinatie speciala de la bugetul de stat,
surse externe, pe baza careia se efectueaza finantarea.
III. Executia bugetului de venituri si cheltuieli al institutiei de
invatamant superior
3.1. Bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei de invatamant
superior intra in executie dupa aprobarea lui in forma definitiva de catre
Ministerul Educatiei Nationale.
Prevederile cap. "Venituri" constituie limite minime, iar cele
ale cap. "Cheltuieli", limite maxime.
Bugetul de venituri si cheltuieli aprobat de ordonatorul principal de
credite se depune la trezoreria statului la care institutia de invatamant superior
are deschise conturile de disponibil, care procedeaza la verificarea
operatiunilor de incasari si plati, potrivit normelor in vigoare.
Finantarea investitiilor se efectueaza pe baza listelor de investitii
prezentate trezoreriei statului, intocmite potrivit normelor metodologice
aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
3.2. Bugetul de venituri si cheltuieli se executa pe toate subdiviziunile
clasificatiei bugetare pentru mijloace extrabugetare, care constituie baza de
inregistrare in contabilitate a operatiunilor de incasari si plati, precum si a
celor cu caracter de gestiune a valorilor materiale si banesti.
3.3. Pentru executarea bugetului de venituri si cheltuieli rectorii
institutiilor de invatamant superior indeplinesc atributiile ordonatorilor
tertiari de credite, prevazute in Legea nr. 72/1996 privind finantele publice.
3.4. Angajarea si aprobarea cheltuielilor de catre ordonatorul tertiar de
credite se efectueaza in limita prevederilor bugetului propriu de venituri si
cheltuieli, pe baza documentelor legal intocmite, cu respectarea dispozitiilor
in vigoare, si vizate pentru controlul financiar preventiv de catre directorul
financiar sau de contabilul-sef, dupa caz.
3.5. Incasarea veniturilor si efectuarea platilor potrivit bugetului de
venituri si cheltuieli aprobat se asigura de catre institutiile de invatamant
superior prin urmatoarele conturi deschise la trezoreria statului:
a) contul 50.46 "Disponibil pentru finantarea activitatii de baza a
institutiilor de invatamant superior", in care se deruleaza veniturile
proprii incasate in numerar si virate, provenite din taxe si activitati
desfasurate de institutia de invatamant superior si din sumele alocate de
Ministerul Educatiei Nationale drept finantare de baza, precum si din platile
dispuse pentru activitatea de baza, in limita prevederilor bugetului de
venituri si cheltuieli aprobat;
b) Contul 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie
speciala", in care se inregistreaza sumele primite de la Ministerul
Educatiei Nationale pentru dotari si cheltuieli de capital, reparatii capitale,
subventii pentru camine si cantine studentesti, burse pentru studenti si
cursanti, inclusiv pentru bursieri straini ai statului roman, actiuni de
protectie sociala a studentilor, pentru realizarea unor proiecte in cofinantare
si cu surse externe;
c) contul 50.03 "Disponibil pentru mijloace extrabugetare ale
ministerelor si institutiilor subordonate", care se foloseste pentru:
veniturile si cheltuielile activitatii de cercetare stiintifica, proiectare,
consultanta si expertiza, ale caminelor si cantinelor studentesti, ale
activitatii de microproductie, precum si ale activitatilor statiunilor
didactice experimentale, ale gradinilor botanice, ale centrelor de specializare
si perfectionare si ale editurilor;
d) contul 50.48 "Disponibil al institutiei de invatamant superior din
surse externe pentru finantarea proiectelor de reforma", in care se
evidentiaza contravaloarea in lei obtinuta din schimbul valutei, efectuat de
catre institutiile de invatamant superior, provenita din tragerile din
imprumuturile externe administrate de catre Ministerul Educatiei Nationale,
pentru satisfacerea necesarului de cheltuieli la intern.
Sumele in valuta provenite din imprumuturile externe se pastreaza si se
evidentiaza de catre institutiile de invatamant superior intr-un cont de
disponibil in valuta, deschis la o banca comerciala agreata de Ministerul
Educatiei Nationale.
In cazul in care institutiile de invatamant superior incaseaza, potrivit
dispozitiilor legale in vigoare, venituri proprii in valuta, acestea vor fi
pastrate intr-un cont de disponibil in valuta, altul decat cel prevazut la
alineatul precedent, deschis la o banca comerciala stabilita prin licitatie.
3.6. Veniturile proprii provenite din taxe si activitati desfasurate de
institutia de invatamant superior, inclusiv din regia de cantina si de camin,
se incaseaza de la persoanele fizice prin casieria fiecarei institutii, dupa
care se depun in contul 50.46 "Disponibil pentru finantarea de baza a
institutiei de invatamant superior" sau in contul 50.03 "Disponibil
pentru mijloace extrabugetare ale ministerelor si institutiilor
subordonate" (in cazul veniturilor in numerar care privesc activitatea
cantinelor si a caminelor studentesti).
3.7. Veniturile de natura celor prevazute la pct. 3.6, obtinute de la
persoanele juridice, se incaseaza prin virare si se inregistreaza in mod
corespunzator in conturile mentionate mai sus.
3.8. In vederea asigurarii conditiilor normale de finantare a activitatii,
institutiile de invatamant superior vor prezenta, pana la data de 15 a lunii in
curs, Ministerului Educatiei Nationale cereri documentate pentru alocarea
sumelor necesare efectuarii cheltuielilor din luna urmatoare.
Ca regula generala, finantarea de baza se aloca in functie de indicatorii
fizici si de cheltuielile medii anuale care au stat la baza stabilirii
prevederilor bugetare ale institutiei, iar in cazul alocatiilor cu destinatie
speciala, in raport cu specificul fiecarei actiuni finantate de la bugetul de
stat.
Cererea privind alocarea de fonduri va fi fundamentata de institutiile de
invatamant superior pe baza elementelor prevazute in anexa nr. 4, care se
ataseaza la cerere.
3.9. Dupa verificarea si dupa aprobarea de catre ordonatorul principal de
credite a sumelor cuvenite fiecarei institutii de invatamant superior, se
vireaza cu ordine de plata sumele din contul de cheltuieli al bugetului de
stat, deschis pe seama Ministerului Educatiei Nationale la Sucursala municipiului
Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A., in conturile institutiei de
invatamant superior, si anume:
a) sumele alocate din finantarea activitatii de baza se vireaza in contul
50.46 "Disponibil pentru finantarea activitatii de baza a institutiilor de
invatamant superior", deschis la trezoreria statului in a carei raza
teritoriala isi are sediul fiscal institutia de invatamant superior;
b) sumele alocate cu destinatie speciala se vireaza in contul 50.47
"Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie speciala", deschis la
aceeasi trezorerie a statului.
Ministerul Educatiei Nationale are obligatia ca, in ordinele de plata sau
prin comunicare distincta, sa instiinteze institutiile de invatamant superior
cu privire la destinatia fiecarei sume alocate, iar acestea au obligatia legala
sa le utilizeze in scopul pentru care le-au fost acordate.
Pentru sumele alocate in vederea realizarii de dotari independente sau de
lucrari de constructii-montaj, Ministerul Educatiei Nationale va transmite si
lista de finantare intocmita si aprobata potrivit normelor metodologice
aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
Cheltuielile privind realizarea proiectelor de reforma se angajeaza si se
efectueaza de catre institutiile de invatamant superior din fondurile aflate in
trei conturi, si anume:
- contul 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu destinatie
speciala" in care s-au virat de catre Ministerul Educatiei Nationale
sumele aferente contributiei partii romane, stabilita in acord intr-o anumita
cota din valoarea proiectului de reforma;
- contul 50.48 "Disponibil al institutiei de invatamant superior din
surse externe pentru finantarea proiectelor de reforma" (pentru sumele in
lei);
- contul de disponibil in valuta pentru platile in valuta.
In cazul in care proiectele de reforma necesita plati in valuta la extern,
Ministerul Educatiei Nationale poate efectua aceste operatiuni fie direct in
contul institutiilor de invatamant superior, fie prin disponibilizarea valutei
si virarea acesteia intr-un cont de disponibil in valuta, deschis la o banca
comerciala pe seama institutiilor de invatamant superior.
3.10. Bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei de invatamant
superior se poate modifica in cursul executiei, incepand cu trimestrul III, in
cazuri temeinic justificate, cu aprobarea Ministerului Educatiei Nationale, cu
respectarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 66/1998
si cu incadrarea in echilibrul aprobat initial.
3.11. Ministerul Educatiei Nationale are obligatia sa supravegheze in
permanenta modul de utilizare a fondurilor alocate de la bugetul de stat si din
surse externe de catre institutiile de invatamant superior si va dispune
masurile prevazute de lege pentru stabilirea raspunderii persoanelor care au
aprobat documente de cheltuieli cu incalcarea dispozitiilor legale in vigoare.
In cazul in care se constata nereguli in gestionarea fondurilor publice,
Ministerul Educatiei Nationale va putea dispune sistarea finantarii de la buget
si din surse externe pana la intrarea in legalitate si la eliminarea
neajunsurilor.
3.12. Disponibilitatile de fonduri ramase la incheierea exercitiului
bugetar au urmatoarea destinatie:
a) disponibilitatile ramase in contul 50.46 "Disponibil pentru
finantarea activitatii de baza a institutiilor de invatamant superior" se
reporteaza in anul urmator, fiind cuprinse in bugetul de venituri si cheltuieli
pentru acoperirea cheltuielilor activitatii de baza;
b) disponibilitatile ramase in contul 50.47 "Disponibil din alocatii
bugetare cu destinatie speciala" se regularizeaza cu bugetul de stat in
anul urmator, pana la data de 15 ianuarie. Sumele respective se varsa in contul
bugetului de stat 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea anilor
precedenti", deschis la trezoreria la care institutiile de invatamant isi
au deschise conturile;
c) disponibilitatile ramase in contul 50.03 "Disponibil pentru
mijloace extrabugetare ale ministerelor si institutiilor subordonate" se
reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
In anul urmator, pana la data de 15 ianuarie, institutiile de invatamant
superior regularizeaza cu bugetul de stat subventia primita si neutilizata
pentru camine si cantine studentesti, in limita soldului disponibil la 31 decembrie.
Sumele se vireaza in contul mentionat la lit. b);
d) disponibilitatile ramase in contul 50.48 "Disponibil al institutiei
de invatamant superior din surse externe pentru finantarea proiectelor de
reforma" se reporteaza in anul urmator, urmand a fi folosite pentru
finantarea in continuare a proiectelor de reforma.
3.13. Ministerul Educatiei Nationale are obligatia ca, in termen de 15 zile
de la prezentarea bilantului contabil anual si a contului de executie a
bugetului de venituri si cheltuieli, sa procedeze la regularizarea finantarii
de baza, in functie de numarul de studenti/cursanti si de cheltuielile medii
anuale prevazute in contractul institutional, precum si de indicatorii efectiv
realizati. Sumele alocate in plus se retrag din soldul contului 50.47 reportat
din anul precedent si se vireaza la bugetul de stat la subcap. 20.22.01.05
"Restituiri din fonduri din finantarea anilor precedenti".
3.14. Institutiile de invatamant superior au obligatia ca, in conformitate
cu dispozitiile legale in vigoare, sa asigure contabilitatea executiei
bugetului de venituri si cheltuieli, precum si a gestionarii si pastrarii
valorilor patrimoniale.
In contabilitatea institutiilor de invatamant superior se va conduce
permanent contabilitatea platilor de casa pe subdiviziunile clasificatiei
bugetare functionale si economice pentru mijloace extrabugetare, iar a
veniturilor, pe surse de provenienta.
3.15. Intocmirea, semnarea, depunerea si publicarea darilor de seama
contabile privind executia bugetara se vor efectua potrivit normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor. Publicarea in Monitorul Oficial al
Romaniei a indicatorilor sintetici ai executiei bugetare anuale, in baza art.
10 din Ordonanta Guvernului nr. 66/1998, se va face potrivit modelului stabilit
prin normele de inchidere a exercitiului bugetar, elaborate de catre Ministerul
Finantelor.
3.16. Ministerul Educatiei Nationale, in baza prevederilor art. 9 si ale
art. 10 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 66/1998, va verifica cel putin o
data pe an gestiunea financiara a institutiilor de invatamant superior,
urmarind respectarea legislatiei in vigoare, utilizarea eficienta a fondurilor
si indeplinirea indicatorilor conveniti cu institutiile de invatamant superior,
modul de pastrare a patrimoniului, precum si realitatea soldurilor conturilor
raportate in bilantul contabil.
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
ANEXA 1
MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE INSTITUTIA DE INVATAMANT SUPERIOR
Nr. ........../............... ................................
Nr. ........../...............
CONTRACT INSTITUTIONAL
Incheiat pentru anul ....... intre Ministerul Educatiei Nationale, in
calitate de finantator, reprezentat prin ministru ................ si director
financiar ............., cu sediul in Bucuresti, str. General Berthelot nr. 30,
sectorul 1, cont bancar ..............., deschis la Trezoreria/Banca .......,
si institutia de invatamant superior .................., in calitate de
beneficiar, reprezentata prin rector .................... si contabil-sef
................., cu sediul in .............., cont bancar ..........., deschis
la Trezoreria/Banca ................... .
1. In baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind
finantarea institutiilor de invatamant superior aflate in coordonarea
Ministerului Educatiei Nationale si ale Legii invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile ulterioare, se acorda alocatii bugetare pentru
finantarea de baza, in suma de ............. lei pentru realizarea activitatii
de instruire si educatie a studentilor, corespunzator unui numar mediu de
......... studenti echivalenti.
2. Pentru achitarea contravalorii reducerilor de tarif pentru transportul
studentilor de la cursuri de zi, conform Hotararii Guvernului nr. 309/1996, se
aloca suma de ............. mii lei.
3. In vederea acordarii de burse se aloca suma de ........ mii lei pentru
un numar fizic de ......... studenti, respectiv ....... mii lei pentru un numar
de ....... cursanti, din care ........ mii lei reprezinta sume aferente
burselor pentru studentii straini bursieri ai statului roman si ....... mii lei,
sume aferente burselor pentru cursantii straini bursieri ai statului roman.
4. Pentru finantarea obiectivelor de investitii se acorda pentru anul
financiar suma de ........... mii lei, potrivit listei cuprinzand obiectivele
de investitii, cuprinsa in anexa nr. .... la Legea nr. ........ .
5.1. Obligatiile Ministerului Educatiei Nationale:
- sa aloce regulat, cel putin o data pe luna, alocatii bugetare in
conditiile stabilite prin Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 66/1998;
- sa urmareasca indeplinirea strategiei institutiei de invatamant superior
si sa ia masuri de reducerea finantarii globale in cazul in care nu sunt
indeplinite conditiile de acordare a creditelor;
- sa verifice evidenta numarului de studenti;
- sa verifice gestiunea financiara a institutiei de invatamant superior si
sa dispuna tragerea la raspundere a persoanelor care, prin activitatea
desfasurata, au produs pagube sau au dispus cheltuieli cu nerespectarea
dispozitiilor legale in vigoare.
5.2. Obligatiile beneficiarului:
- sa dimensioneze optim alocatiile bugetare intre cheltuielile de personal
si cheltuielile materiale, astfel incat institutia de invatamant superior sa
functioneze normal;
- sa nu modifice strategia institutiei de invatamant superior pe o perioada
de 4 ani de la negocierea contractului.
6. Institutia de invatamant superior ............... prezinta, o data cu
bilantul contabil anual, justificarea sumelor primite si utilizate de la
Ministerul Educatiei Nationale, conform prezentelor norme metodologice.
Incheiat astazi ............., in patru exemplare, cate doua exemplare
pentru fiecare parte.
MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE INSTITUTIA DE INVATAMANT SUPERIOR
...............................
Ministru, Rector,
............................. ...............................
Director financiar, Contabil-sef,
............................. ...............................
Contencios Oficiul juridic
............................. ...............................
ANEXA 2
MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE INSTITUTIA DE INVATAMANT SUPERIOR
Nr. ........../............... ................................
Nr. ........../...............
CONTRACT ADITIONAL
Incheiat pentru anul ............. intre Ministerul Educatiei Nationale, in
calitate de finantator, reprezentat prin ministru .............. si director
financiar ..........., cu sediul in Bucuresti, str. General Berthelot nr. 30,
sectorul 1, cont bancar ..........., deschis la Trezoreria/Banca ...........,
si institutia de invatamant superior .............................., in
calitate de beneficiar, reprezentata prin rector ........................... si
contabil-sef .............. , cu sediul in ............, cont bancar
......................., deschis la Trezoreria/Banca ................ .
1. In baza Ordonantei Guvernului nr. 66/1998 privind finantarea
institutiilor de invatamant superior aflate in coordonarea Ministerului
Educatiei Nationale si a Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile ulterioare, se acorda alocatii bugetare pentru finantarea
complementara a institutiei de invatamant superior ............., in suma de
......... mii lei, din care:
a) contracte de cercetare;
b) reparatii capitale;
c) dotari;
d) subventii.
2. In situatia in care Ministerul Educatiei Nationale, Consiliul National
al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior si Consiliul National de
Finantare a Invatamantului Superior constata ca indicatorii prevazuti in
fundamentarea proiectelor inscrise in competitie nu s-au realizat, Ministerul
Educatiei Nationale poate diminua sumele prevazute in acest contract.
3. La incheierea proiectului finantat de Ministerul Educatiei Nationale
institutia de invatamant superior va prezenta, o data cu raportul final, si
devizul postcalcul pentru activitatea de cercetare sau de reparatii capitale,
respectiv sinteza proceselor-verbale de receptie pentru dotari finantate.
4.1. Obligatiile Ministerului Educatiei Nationale:
- sa aloce regulat, cel putin o data pe luna, alocatii bugetare, in
conditiile stabilite prin Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 66/1998;
- sa urmareasca indeplinirea strategiei institutiei de invatamant superior
si sa ia masuri de reducere a finantarii, in cazul in care nu sunt indeplinite
conditiile de acordare a creditelor;
- sa verifice gestiunea financiara a institutiei de invatamant superior si
sa dispuna tragerea la raspundere a personalului vinovat de incalcarea
dispozitiilor legale.
4.2. Obligatiile beneficiarului:
- sa angajeze si sa efectueze cheltuielile, cu respectarea dispozitiilor
legale in vigoare;
- sa asigure respectarea destinatiei sumelor prevazute in prezentul
contract;
- sa nu modifice strategia institutiei de invatamant superior pe o perioada
de 4 ani de la negocierea contractului.
Incheiat astazi ............, in patru exemplare, cate doua exemplare
pentru fiecare parte.
MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE INSTITUTIA DE INVATAMANT SUPERIOR
...............................
Ministru, Rector,
............................. ...............................
Director financiar, Contabil-sef,
............................. ...............................
Contencios Oficiul juridic
............................. ...............................
ANEXA 3
INSTITUTIA DE INVATAMANT SUPERIOR
.............................
Se aproba,
----------
Ordonator principal de credite
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
pe anul ...................
- mii lei -
______________________________________________________________________________
Nr. Nr. din care:
crt. rand Denumirea indicatorilor Codul Prevederi -----------------------
anuale trim. trim. trim. trim.
I II III IV
______________________________________________________________________________
I 01 VENITURI - TOTAL
(1+2+3+4+5+6+7), din
care:
1. 02 Sold din anul precedent
2. 03 Venituri proprii, din
care:
03.1 - sume primite de la
Ministerul Educatiei
Nationale drept
finantare de baza
03.2 - venituri proprii
obtinute din taxe si
activitati desfasurate
de institutiile de
invatamant superior
03.3 - alte venituri proprii,
obtinute potrivit legii
3. 04 Venituri din activitatea
de cercetare
stiintifica, proiectare,
consultanta si expertiza
4. 05 Alocatii de la bugetul
de stat cu destinatie
speciala, din care,
pentru:
05.1 a) reparatii capitale
05.2 b) subventii pentru
camine si cantine
studentesti
05.3 c) dotari si alte
investitii
05.4 d) burse
05.5 e) alte forme de
protectie sociala a
studentilor
05.6 f) sume alocate pentru
realizarea unor obiective
de investitii
05.7 g) finantarea de proiecte
cofinantate din alocatii
de la bugetul de stat si
din surse externe
5. 06 Venituri din
microproductie, din
activitatea statiunilor
didactice experimentale,
a gradinilor botanice, a
centrelor de specializare
si perfectionare si a
editurilor
6. 07 Venituri proprii ale
caminelor si cantinelor
7. 08 Sume in lei, provenite
din finantarea externa,
pentru realizarea unor
proiecte cofinantate de
la bugetul de stat si din
credite externe, acordate
de Ministerul Educatiei
Nationale
II. 09 CHELTUIELI - TOTAL
(1+2+3+4+5+6),
din care:
1. 10 Cheltuieli pentru
activitatea de baza
2. 11 Cheltuieli pentru
activitatea de cercetare
stiintifica, proiectare,
consultanta si expertiza
3. 12 Cheltuieli din alocatii
de la bugetul de stat cu
destinatie speciala,
din care:
12.1 Cheltuieli pentru
reparatii capitale
12.2 Subventii pentru camine
si cantine
12.3 Cheltuieli pentru dotari
si alte investitii
12.4 Cheltuieli pentru burse
12.5 Cheltuieli pentru alte
forme de protectie
sociala
12.6 Cheltuieli pentru
realizarea unor obiective
de investitii
12.7 Cheltuieli pentru
proiecte cofinantate din
alocatii de la bugetul de
stat si din surse externe
4. 13 Cheltuieli pentru
microproductie, pentru
activitatea statiunilor
didactice experimentale, a
gradinilor botanice, a
centrelor de specializare
si perfectionare si a
editurilor
5. 14 Cheltuieli pentru camine
si cantine studentesti
6. 15 Cheltuieli din sume
alocate de catre
Ministerul Educatiei
Nationale, provenite din
surse externe
rambursabile
______________________________________________________________________________
NOTA:
Cheltuielile totale, precum si cheltuielile corespunzatoare fiecarei surse
de finantare se defalca pe subdiviziunile clasificatiei economice si
functionale a cheltuielilor institutiilor publice si a activitatilor
extrabugetare.
Rector, Contabil-sef,
............................ ............................
1. VENITURI
- Randul 03.1 se completeaza cu veniturile prevazute a se realiza pe baza
contractului institutional (pct. 1 din contractul institutional) incheiat cu
Ministerul Educatiei Nationale, in vederea instruirii numarului de studenti si
de cursanti, sau cu alti indicatori propusi.
- Randul 03.2 cuprinde sumele realizate din taxe si activitati desfasurate
de institutiile de invatamant superior, respectiv: taxe percepute in conditiile
legii de la persoane fizice si juridice, romane sau straine, venituri din
valorificarea cursurilor si a publicatiilor, venituri din activitatea de
integrare a invatamantului cu productia, din prestari de servicii, venituri din
manifestari artistice si sportive, venituri din inchirieri de spatii, din
programe de colaborare externa, altele decat cele finantate prin Ministerul
Educatiei Nationale etc.
- Randul 03.3 cuprinde sumele realizate din donatii, sponsorizari, precum
si alte sume nerambursabile.
- Randul 04 cuprinde sumele prevazute a fi realizate din activitati de
cercetare stiintifica desfasurate pe baza de contract cu Ministerul Educatiei
Nationale si cu terti, venituri din proiectare, consultanta si expertiza.
- Randurile 05.1 - 05.3 cuprind sumele prevazute a se realiza pe baza de
contract aditional incheiat cu Ministerul Educatiei Nationale [pct. 1 lit. b),
c) si d) din contractul aditional].
- Randurile 05.4 - 05.6 cuprind sumele prevazute a se realiza pe baza de
contract institutional incheiat cu Ministerul Educatiei Nationale (pct. 2 - 4
din contractul institutional).
- Randul 05.7 cuprinde sumele reprezentand contributia Guvernului la
proiecte cofinantate din surse externe si din alocatii de la bugetul de stat.
- Randul 06 cuprinde veniturile din microproductie, din activitatea
statiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de
specializare si perfectionare si a editurilor.
- Randul 07 cuprinde incasarile din regia de camin si de cantina,
contravaloarea hranei, venituri din gospodarii anexe, din inchirieri de spatii,
precum si alte venituri ale caminelor si cantinelor.
II. CHELTUIELI
- Randul 10 prevede cheltuieli la nivelul sumelor provenite din soldul de
disponibil din anul precedent (randul 02) si din veniturile proprii (total
randul 03).
- Randurile 12.1 - 12.7 cuprind cheltuieli la nivelul surselor prevazute la
randurile 05.1 - 05.7.
- Randul 13 cuprinde cheltuielile pentru microproductie, pentru
desfasurarea activitatii statiunilor didactice experimentale, a gradinilor
botanice, a centrelor de specializare si perfectionare si a editurilor.
- Randul 14 cuprinde cheltuielile curente, de intretinere, de functionare,
precum si cheltuielile de capital de natura dotarilor ale caminelor si ale
cantinelor studentesti.
Prin exceptie, in anul 1999 nu se cuprind cheltuielile de personal,
cheltuielile aferente reparatiilor capitale si cheltuielile de capital de
natura dotarilor.
- Randul 15 prevede cheltuieli la nivelul surselor prevazute la randul 08.
ANEXA 4 a)
INSTITUTIA .......................
NOTA JUSTIFICATIVA
pentru solicitarea sumelor aferente finantarii de baza pentru luna
.............
- mii lei -
-----------
I. Indicatori:
1. Numarul de studenti echivalenti, realizat in luna
precedenta
2. Costul mediu anual/student echivalent
3. Sume aferente finantarii de baza (rd. 1 x rd. 2)
4. Sume prevazute in contractul institutional
5. Sume acordate de la inceputul anului
6. Sume ramase de acordat pana la sfarsitul anului
7. Finantare solicitata pentru luna*) ...................
II. Elemente de fundamentare:
1. Venituri totale prevazute in bugetul de venituri si
cheltuieli, din care:
- din finantarea de baza
2. Venituri cumulate, realizate de la inceputul anului,
din care:
- din finantarea de baza
3. Cheltuieli totale prevazute in bugetul de venituri si
cheltuieli pentru activitatea de baza
4. Cheltuieli cumulate, efectuate de la inceputul anului
5. Cheltuieli estimate pentru luna ...................
------------
*) Nu poate depasi 33,3% din veniturile aprobate prin bugetul de venituri
si cheltuieli pentru finantarea de baza, aferente fiecarui trimestru.
Rector, Vizat,
................. Contabil-sef,
..................
ANEXA 4 b)
INSTITUTIA .................
NOTA JUSTIFICATIVA
pentru solicitarea fondurilor necesare in vederea acordarii subventiei pentru
camine si cantine
- mii lei -
___________________
Prevederi Realizari
___________________
1. Subventie prevazuta in contractul aditional
2. Subventie acordata de la inceputul anului pana la
finele lunii in curs
3. Venituri realizate pana la sfarsitul lunii in curs
4. Cheltuieli efectuate de la inceputul anului pana la
finele lunii in curs
5. Disponibil la sfarsitul lunii in curs
(rd. 2 + rd. 3) - rd. 4
6. Venituri estimate a se realiza in luna .............
7. Cheltuieli estimate a se realiza in luna ...........
8. Subventie solicitata a fi acordata in luna .........
(rd. 7 - rd. 6 - rd. 5)
Rector, Vizat,
................. Contabil-sef,
..................
ANEXA 4 c)
INSTITUTIA .................
NOTA JUSTIFICATIVA
pentru solicitarea de alocatii de la bugetul de stat, aferente realizarii de
dotari pentru luna .............
- mii lei -
A. Sume stabilite a se acorda prin contractul
institutional pentru dotari pe anul .........,
conform listei aprobate
B. Sume acordate de la inceputul anului
C. Sume ce mai pot fi acordate pana la sfarsitul anului
D. Plati efectuate pana la data de intai a lunii pentru
care se solicita sumele
E. Sume ramase neutilizate (lit. B - lit. D)
F. Cheltuieli estimate a se realiza in luna pentru care
se solicita sumele*)
G. Sume solicitate (lit. F - lit. E)
------------
*) Aferente dotarilor prevazute in lista anexata.
Rector, Vizat,
................. Contabil-sef,
..................
ANEXA 4 d)
INSTITUTIA .................
NOTA JUSTIFICATIVA
pentru solicitarea de alocatii de la bugetul de stat, aferente cheltuielilor de
reparatii capitale pentru luna ..........
- mii lei -
A. Sume stabilite a se acorda prin contractul aditional
B. Sume acordate de la inceputul anului
C. Cheltuieli efectuate cu reparatiile capitale de la
inceputul anului pana la finele lunii in curs
D. Disponibil la sfarsitul lunii in curs (lit. B - lit. C)
E. Cheltuieli necesare pentru luna ...........
F. Sume solicitate pentru luna ..........
(lit. E - lit. D)
Rector, Vizat,
................. Contabil-sef,
..................
ANEXA 4 e)
INSTITUTIA ...............
NOTA JUSTIFICATIVA
pentru solicitarea fondurilor necesare in vederea acordarii burselor pentru luna
............
I. Pentru studenti romani:
1. Sume prevazute in contractul institutional (mii lei)
2. Numarul de studenti efectiv realizat in luna precedenta
3. Bursa medie lunara ce revine unui student (lei)
4. Sume necesare/luna (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
II. Pentru cursanti romani:
1. Sume prevazute in contractul institutional (mii lei)
2. Numarul de cursanti efectiv realizat in luna precedenta
3. Bursa medie lunara ce revine unui cursant (lei)
4. Sume necesare/luna (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
III. Pentru studenti straini bursieri ai statului roman:
1. Sume prevazute in contractul institutional (mii lei)
2. Numarul de studenti efectiv realizat in luna precedenta
3. Bursa medie lunara ce revine unui student (lei)
4. Sume necesare/luna (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
IV. Pentru cursanti straini bursieri ai statului roman:
1. Sume prevazute in contractul institutional (mii lei)
2. Numarul de cursanti efectiv realizat in luna precedenta
3. Bursa medie lunara ce revine unui cursant (lei)
4. Sume necesare/luna (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
V. Sume totale prevazute in contractul institutional
pentru burse (mii lei)
VI. Sume acordate de la inceputul anului pana la sfarsitul
lunii in care se solicita sumele (mii lei)
VII. Sume ce se mai pot acorda pana la sfarsitul anului
(mii lei)
VIII. Sume solicitate pentru luna ........ (mii lei)
Rector, Vizat,
................. Contabil-sef,
..................
ANEXA 4 f)
INSTITUTIA ...................
NOTA JUSTIFICATIVA
pentru solicitarea fondurilor necesare in vederea acordarii facilitatilor
pentru transport pe luna ............
- mii lei -
1. Sume prevazute a se acorda prin contractul institutional
2. Sume acordate de la inceputul anului pana la finele
lunii in care se solicita sumele
3. Sume ce se mai pot acorda pana la sfarsitul anului
4. Numarul studentilor beneficiari realizat in luna
precedenta
5. Costul mediu lunar al reducerii tarifului de transport
6. Necesar de fonduri (rd. 4 x rd. 5)
Rector, Vizat,
................. Contabil-sef,
..................
ANEXA 4 g)
INSTITUTIA ...................
NOTA JUSTIFICATIVA
pentru solicitarea de alocatii de la bugetul de stat, aferente realizarii
obiectivelor de investitii pentru luna ............
- mii lei -
A. Sume stabilite a se acorda prin contractul
institutional pentru obiectivele de investitii
pe anul ........, conform listei aprobate
B. Sume acordate de la inceputul anului
C. Sume ce mai pot fi acordate pana la sfarsitul anului
D. Plati efectuate pana la data de intai a lunii pentru
care se solicita sumele
E. Sume ramase neutilizate (lit. B - lit. D)
F. Cheltuieli estimate a se realiza in luna pentru care
se solicita sumele
G. Sume solicitate (lit. F - lit. E)
Rector, Vizat,
................. Contabil sef,
..................