NORMA
Nr. 3021 din 27 iunie 1994
privind modul de tinere si de completare a Registrului comertului
ACT EMIS DE: MINISTERUL COMERTULUI
CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 269 din 22 septembrie 1994
In temeiul art. 12 alin. 5 din Legea nr. 26/1990 privind Registrul
comertului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 7
noiembrie 1990, Camera de Comert si Industrie a Romaniei impreuna cu Ministerul
Comertului au elaborat prezentele norme in scopul stabilirii unitare, pentru
toate oficiile Registrului comertului, a modului de tinere si de completare a
acestuia.
CAP. 1
Obligatia de inregistrare
Art. 1
Persoanele obligate sa ceara inregistrarea in Registrul comertului
1. Comerciantii ai obligatia ca, inainte de inceperea comertului, sa ceara
inmatricularea in Registrul comertului, iar in cursul exercitarii si la
incetarea comertului, sa ceara inscrierea in acelasi registru a mentiunilor
privind actele si faptele a caror inregistrare este prevazuta de Legea nr.
26/1990 privind Registrul comertului (denumita in continuare L.R.C.), Legea nr.
31/1990 privind societatile comerciale (denumita in continuare L.S.C.) sau de
alte dispozitii legale.
2. In intelesul prezentelor norme, termenul de inregistrare include atat
inmatricularea comerciantului in Registrul comertului, cat si inscrierea
ulterioara a mentiunilor prevazute de lege.
3. Sunt comercianti, in sensul art. 1 alin. 2 din L.R.C.:
a) persoanele fizice care exercita in mod obisnuit acte de comert, avand
comertul ca profesiune;
b) societatile comerciale;
c) regiile autonome;
d) organizatiile cooperatiste.
4. Persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate sa desfasoare o
activitate independenta conform Decretului-lege nr. 54/1990 se vor inregistra
in Registrul comertului numai daca sunt comercianti in intelesul alin. 3 lit.
a) din prezentul articol. Asa fiind, daca activitatea lor nu depaseste limitele
unei meserii sau ale unor prestari de servicii izolate, aceste persoane fizice
si asociatii familiale nu sunt supuse obligatiei de inregistrare.
5. Potrivit art. 1 alin. 3 din L.R.C., sunt exceptati de la obligatia
inregistrarii meseriasii si taranii care isi desfac produsele din gospodaria
proprie.
CAP. 2
Categorii de cereri catre Oficiul Registrului comertului
Art. 2
Cererile de inregistrare
1. Cererile de inmatriculare se fac prin completarea formularelor Oficiului
Registrului comertului dupa cum urmeaza:
a) comerciantii persoane fizice vor completa formularul nr. 1;
b) societatile in nume colectiv, in comandita simpla si cu raspundere
limitata vor completa formularul nr. 2;
c) societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni vor completa
formularul nr. 3;
d) regiile autonome, precum si organizatiile cooperatiste, care nu se
constituie in forma unei societati comerciale, vor completa formularul nr. 4;
e) cererea de inmatriculare a unei sucursale sau filiale fara personalitate
juridica se face prin completarea formularului nr. 5;
f) inmatricularea unei filiale cu personalitate juridica se face prin
completarea formularului corespunzator formei de societate in care s-a
constituit.
2. Cererea de inscriere mentiuni se face prin completarea formularului nr.
6. 3. Cererea de radiere a unei inmatriculari sau a unei mentiuni se face prin
completarea formularului nr. 7.
Art. 3
Cererile de depunere si mentionare acte
1. Cererea de depunere si autorizare publicare prospect se face prin
completarea formularului nr. 8 (art. 10 alin. 2 si 3, art. 70 alin. 2 si art.
158 alin. 2 din L.S.C.).
2. Cererea de depunere si mentionare bilant se face prin completarea
formularului nr. 9 (art. 133 si 149 din L.S.C.).
3. Cererea de depunere si mentionare hotarari ale adunarii generale a
asociatilor se face prin completarea formularului nr. 10 (art. 89 alin. 4, art.
155 alin. 1, art. 173 alin. 1, art. 175 alin. 1 din L.S.C.).
Art. 4
Alte categorii de cereri
1. Cererea de verificare-rezervare firma se face prin completarea
formularului nr. 11.
2. Cererea de indreptare erori materiale constatate ulterior inregistrarii
se face prin completarea formularului nr. 12.
3. Cererea de eliberare copii certificate se face prin completarea
formularului nr. 13.
4. Cererea de eliberare certificat constatator se face prin completarea
formularului nr. 14.
5. Cererea de eliberare duplicat se face prin completarea formularului nr.
15.
6. Cererea de furnizare informatii se face prin completarea formularului
nr. 16.
CAP. 3
Conditiile privind intocmirea cererilor
Sectiunea I
Dispozitii generale
Art. 5
Persoanele care intocmesc cererile
1. Cererile de inregistrare (de inmatriculare, de inscriere mentiuni sau de
radiere) se intocmesc si se semneaza astfel:
a) de comerciantul persoana fizica sau de orice membru al asociatiei
familiale, personal;
b) de un administrator al societatii comerciale;
c) de oricare asociat, in conditiile legii;
d) de catre persoana care, potrivit legii, reprezinta regia autonoma sau
organizatia cooperatista;
e) de orice persoana prejudiciata printr-o inmatriculare sau mentiune (art.
25 din L.R.C.).
2. Cererile de depunere si mentionare acte (depunere prospect, bilant,
hotarari ale adunarii generale) se intocmesc si se semneaza de una dintre
persoanele prevazute la pct. 1 lit. b) si c) din prezentul articol.
3. Celelalte categorii de cereri (eliberare copii certificate, eliberare
certificat constatator, furnizare informatii) se intocmesc si se semneaza,
potrivit prevederilor alin. 1 lit. a), b), c) si d) sau, dupa caz, de orice
persoana interesata.
4. Cererile se pot face prin imputernicit cu procura speciala si autentica
in cazurile prevazute la alin. 1 lit a), c) si e) sau cu delegatie scrisa
semnata de reprezentantul legal, cu stampila si numar de iesire, in cazurile
prevazute la alin. 1 lit. b) si d).
Art. 6
Termenele pentru inmatriculare
Cererea de inmatriculare se face, potrivit art. 20 din L.R.C., in termen de
15 zile, calculat dupa cum urmeaza:
a) pentru comerciantii persoane fizice si asociatiile familiale, de la data
autorizarii;
b) pentru societatile comerciale, de la data ramanerii definitive a
dispozitiei judecatoresti prin care s-a dispus inmatricularea;
c) pentru regiile autonome, organizatiile cooperatiste si societatile
comerciale infiintate prin act administrativ, de la data actului de infiintare.
Art. 7
Termenele pentru inscrierea mentiunilor
Cererea de inscriere a mentiunilor prevazute la art. 21 din L.R.C. se face,
potrivit art. 22, astfel:
a) de catre persoanele prevazute la art. 5 alin. 1 lit. a), b), c) si d)
din prezentele norme, in termen de cel mult 15 zile de la data actelor, si
faptelor supuse obligatiei de inregistrare;
b) de catre persoanele interesate, in cel mult 30 de zile de la data cand
au cunoscut actul sau faptul supus inregistrarii;
c) din oficiu, in cel mult 15 zile de la data primirii copiei legalizate de
pe dispozitivul hotararii definitive, pentru faptele si actele prevazute la
art. 21 lit. d), e), f) si g) din L.R.C.
Art. 8
Termenele pentru depunerea si mentionarea actelor
Cererile de depunere si mentionare acte se face in termen de 15 zile,
calculat dupa cum urmeaza:
a) pentru depunerea bilantului de la data aprobarii acestuia in adunarea
generala a asociatilor/actionarilor;
b) pentru depunerea hotararilor, de la data adoptarii lor in adunarea
generala (art. 89 alin. 4 din L.S.C.).
Art. 9
Consecintele nerespectarii termenelor legale
In cazul in care se cer inregistrarea, depunerea unor acte sau semnaturi
dupa expirarea termenelor legale, se va da curs acestor cereri si va fi
sesizata Camera de comert si industrie teritoriala in vederea aplicarii
dispozitiilor art. 43 din L.R.C.
Art. 10
Unde se depun cererile
1. Comerciantii cer inmatricularea la Oficiul Registrului comertului de pe
langa Camera de comert si industrie din judetul in care isi au sediul prevazut
in contractul de societate si/sau in statut sau, dupa caz, in actul de
infiintare ori in autorizatia de functionare.
2. Cererea de inscriere mentiuni se face la Oficiul Registrului comertului
la la care s-a facut inmatricularea comerciantului sau, dupa caz, la Oficiul
Registrului comertului de la noul sediu, daca comerciantul si-a schimbat sediul
in alt judet.
3. Cererea de radiere, precum si celelalte categorii de cereri se fac
potrivit prevederilor alin. 2 din prezentul articol. Cererea de depunere si
autorizare publicare prospect pentru constituirea societatilor pe actiuni si a
societatilor in comandita pe actiuni prin subscriptie publica se depune la
Oficiul Registrului comertului din judetul in care se va stabili sediul
societatii.
Art. 11
Cerinte de forma
1. Cererile se vor completa pe formularele-tip la toate rubricile, cu
atentie, prin dactilografiere, fara stersaturi sau adaugari.
2. Cererile de inregistrare (inmatriculare, inscriere mentiuni, radiere) se
intocmesc in trei exemplare, din care unul pentru oficiul la care se face
inregistrarea, al doilea pentru comerciant, iar al treilea pentru a fi
comunicat Oficiului National al Registrului Comertului (denumit in continuare
O.N.R.C.).
3. Celelalte categorii de cereri se intocmesc in doua exemplare, dintre
care unul pentru oficiul la care s-a depus cererea si al doilea pentru
comerciant sau, dupa caz, pentru persoana interesata.
Sectiunea a II-a
Completarea cererii de inmatriculare
Art. 12
Datele de identificare si alte date personale ale comerciantului persoana
fizica si ale asociatilor
1. Datele personale ale comerciantului persoana fizica se inscriu in cap. I
din cererea de inmatriculare (formular nr. 1), iar datele personale ale
asociatilor persoane fizice, precum si datele de identificare a asociatilor
persoane juridice se inscriu, dupa caz, in anexa nr. 1 sau nr. 2 la cererile de
inmatriculare (formularele nr. 2 si 3). Completarea se face la toate rubricile,
potrivit prevederilor ce urmeaza.
2. Completarea datelor de identificare si a altor date personale ale
comerciantului sau ale asociatului se face astfel:
a) la rubricile "Numele si prenumele" si "Firma" se
inscriu numele de familie si prenumele, astfel cum figureaza in actul de
identitate ori in actul constitutiv, respectiv denumirea asociatului persoana
juridica, astfel cum figureaza in certificatul de inmatriculare ori in actul de
infiintare;
b) la rubricile "Domiciliul" si "Sediul" se inscriu
domiciliul de la data completarii cererii, astfel cum figureaza in actul de
identitate ori in actul constitutiv, respectiv sediul asociatului persoana
juridica, astfel cum este prevazut in certificatul de inmatriculare, in actul
de infiintare ori in actul de schimbare a sediului inregistrat in Registrul
comertului. Adresa se completeaza cu toate elementele corespunzatoare
domiciliului sau sediului, inclusiv codul postal, prefix, telefon, fax, telex;
c) la rubricile "Cetatenia" si "Nationalitatea" se
inscriu cetatenia persoanei fizice de la data completarii cererii, respectiv
nationalitatea persoanei juridice. Aceasta are nationalitatea statului pe al
carui teritoriu si-a stabilit, potrivit actului constitutiv, sediul social. In
cazul cand comerciantul persoana fizica are mai multe cetatenii, le va mentiona
pe toate. La persoanele fara cetatenie se scrie "apatrid";
d) la rubrica "Starea civila" se scrie, dupa caz, casatorit sau
necasatorit;
e) la rubrica "Sexul" se scrie, dupa caz, masculin sau feminin;
f) la rubricile "Averea" si "Modul de evaluare" se
arata bunurile comerciantului persoana fizica sau ale asociatului cu raspundere
nelimitata si solidara. Mentiunea se face global (de exemplu: mobilier si
obiecte de uz casnic), cu exceptia bunurilor de valori importante (case,
apartamente, terenuri, autoturisme etc.), care se vor nominaliza. Evaluarea se
face prin apreciere de catre declarant, pe propria raspundere;
g) la rubrica "Activitatea comerciala anterioara" se arata daca
comerciantul persoana fizica sau asociatul persoana fizica a desfasurat
activitati comerciale ori de administrare de societati comerciale sau, in lipsa
acestora, se completeaza cu profesia sau cu nivelul studiilor absolvite;
h) la rubrica "Numarul de inmatriculare/actul de infiintare" se
scriu numarul si data inmatricularii asociatului persoana juridica sau, dupa
caz, felul, numarul, data si organul emitent al actului de infiintare.
Art. 13
Datele privind firma, emblema si sediul comerciantului care se
inmatriculeaza
1. Se completeaza dupa cum urmeaza:
a) rubricile "Firma" si "Emblema" se completeaza cu
respectarea prevederilor cap. IV din L.R.C. si a dispozitiei judecatoresti de
inmatriculare sau, dupa caz, a actului administrativ de infiintare. Firmele si
emblemele vor fi scrise in primul rand in limba romana. Firma si emblema unui
comerciant trebuie sa se deosebeasca de firma si emblema altui comerciant.
Orice emblema va trebui sa se deosebeasca de emblemele inscrise in acelasi
Registru al comertului, pentru acelasi fel de comert, precum si de emblemele
altor comercianti de pe piata unde comerciantul isi desfasoara activitatea.
Pentru respectarea dispozitiilor legale, referitoare la unicitatea denumirii,
in avizul consultativ eliberat potrivit prevederilor art. 23 din L.S.C.,
Camerele de comert si industrie vor face mentiune daca firma este dubla. In
acest caz, se va recomanda comerciantului sa-si modifice denumirea, conform
procedurii legale, invederindu-i si posibilitatea rezervarii denumirii prin
intocmirea cererii de verificare-rezervare firma (formularul nr. 11) la
Registrul comertului;
b) la rubrica "Sediul" se scrie adresa cu toate elementele
corespunzatoare (inclusiv Codul postal, telefon, telex, fax), astfel este
mentionat in dispozitia judecatoreasca de inmatriculare sau, dupa caz, in actul
administrativ de autorizare ori de infiintare. Sediul impune existenta unui
spatiu detinut in baza unui titlu legitim.
2. Rubrica "Dispozitia de inmatriculare/actul administrativ" se
completeaza cu dispozitia judecatoreasca de inmatriculare (instanta, numarul
hotararii, data pronuntarii, numarul dosarului si anul) sau, dupa caz, actul de
autorizare ori de infiintare emis de organul competent.
3. La rubrica "Activitatea economica anterioara" se arata
persoana juridica din care provine ca urmare a reorganizarii (fuziune,
divizare, alte moduri de reorganizare), cu indicarea numerelor de inmatriculare
ale persoanelor juridice care s-au reorganizat.
Art. 14
Datele privind obiectul de activitate
Se completeaza dupa cum urmeaza:
a) rubrica "Domenii de activitate" se completeaza cu domeniile
prevazute in dispozitia judecatoreasca de inmatriculare ori, in lipsa, in
actele constitutive sau, dupa caz, in actul administrativ de infiintare; se
subliniaza domeniul principal potrivit optiunii comerciantului;
b) la rubrica "Activitati principale" se inscriu cel mult cinci
activitati principale in ordinea prioritatii lor, in dreptul fiecareia
indicandu-se si codul corespunzator.
Codificarea activitatilor principale se face in conformitate cu
Nomenclatorul de clasificare a activitatilor din economia nationala - C.A.E.N.
- conform optiunii comerciantului, cu asistenta referentului Oficiului
Registrului comertului;
c) obiectul de activitate astfel cum este prevazut in dispozitia
judecatoreasca de inmatriculare sau, in lipsa, in actul administrativ de
infiintare se trece in anexa nr. 4, codificarea fiind optionala.
Art. 15
Datele privind capitalul social
Se completeaza dupa cum urmeaza:
a) capitalul social se va exprima obligatoriu in lei, iar in cazul in care
sunt aporturi in moneda straina, se va exprima si in aceasta moneda. Sumele
subscrise in alta moneda decat dolarul se vor exprima in dolari, potrivit
avizului Agentiei Romane de Dezvoltare;
b) celelalte date privind capitalul social se inscriu in deplina
concordanta cu dispozitia judecatoreasca de inmatriculare, cu prevederile
contractului si/sau statutului sau, dupa caz, cu actul administrativ de
infiintare emis de organul competent.
Art. 16
Alte date
1. Datele privind administratorii, managerii, cenzorii, imputernicitii,
reprezentantii, mentiunile prevazute de art. 21 din L.R.C., precum si orice
alte date se inscriu in deplina concordanta cu dispozitia judecatoreasca de inmatriculare,
cu prevederile contractului si/sau statutului, ori cu actul administrativ de
infiintare sau cu orice alte inscrisuri doveditoare.
2. Daca este cazul, rubrica "Alte date" se completeaza cu alte
informatii prevazute a fi inscrise in cerere (de exemplu: acte privind fondul
de comert, dreptul de proprietate industriala, interdictie, curatela etc.).
Sectiunea a III-a
Completarea cererii de inscriere mentiuni si a altor categorii de cereri.
Anexe
Art. 17
Dispozitii comune
1. Completarea cererii de inscriere mentiuni si a altor categorii de cereri
se face prin inscrierea datelor la toate rubricile din formularele respective.
2. Pentru datele prevazute cu precizarea "report" din cererile de
inmatriculare (formularele nr. 1, 2, 3, 4 si 5) se completeaza nr. 1-5 sau,
dupa caz, una dintre anexele nr. 6.6. - 6.8.
3. Pentru detalierea modificarilor din cererea de inscriere mentiuni se
completeaza, dupa caz, anexele nr. 6.1. - 6.9.
4. Anexele prevazute la alin. 2 si 3 fac parte integranta din cereri si vor
purta semnatura persoanelor care le intocmesc.
CAP. 4
Acte doveditoare
Sectiunea I
Actele care se prezinta impreuna cu cererea de inmatriculare a unui
comerciant persoana fizica
Art. 18
Enumerarea dovezilor
1. Dovada datelor de identificare se face prin prezentarea actului de
identitate, iar cand cererea se face prin imputernicit, cu actul de identitate
al acestuia, impreuna cu procura speciala si autentica.
2. Dovada autorizarii exercitarii comertului se face cu autorizatia
eliberata de organul competent, in copie legalizata de notariat sau in copie
certificata de referentul Oficiului Registrului comertului, dupa confruntarea
cu originalul.
3. Dovada sediului firmei se face cu actul de proprietate sau, dupa caz, cu
contractul de inchiriere sau cu orice alt titlu legitim in temeiul caruia este
detinut spatiul stabilit pentru sediu.
4. Dovada privind averea si modul se evaluare se face cu declaratia
comerciantului pe propria raspundere
Sectiunea a II-a
Actele care se prezinta impreuna cu cererea de inmatriculare a unui
comerciant persoana juridica
Art. 19
Enumerarea dovezilor
1. Dovada datelor de identificare ale asociatilor persoane fizice sau ale
asociatilor persoane juridice se face cu incheierea de autentificare de pe
contractul de societate si/sau statutul, originale, dispozitia judecatoreasca
de inmatriculare in copie legalizata de instanta sau, dupa caz, cu actul de
infiintare ori certificatul de inmatriculare in Registrul comertului.
2. Dovada datelor privind sediul firmei, capitalul social subscris si
varsat, administratorii, cenzorii, precum si a altor date, se face cu actele
prevazute la alineatul precedent. La societatile pe actiuni si in comandita pe
actiuni, daca administratorii au fost numiti la constituire, se cere si dovada
garantiei (art. 96 din L.S.C.).
3. Dovada datelor inscrise in cererea de inmatriculare a regiei
autonome/organizatiei cooperatiste (formularul nr. 4) se face cu actul de
infiintare, actul de imputernicire a persoanelor care reprezinta regia
autonoma/organizatia cooperatista si subunitatile acestora, precum si cu
statutul si hotararea adunarii generale a membrilor cooperatori pentru
organizatiile cooperatiste; actele se depun in copie certificate, pentru
conformitate, de catre unitatea respectiva.
4. Datele la care s-a cerut publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei se
face cu chitanta eliberata de aceasta regie.
Sectiunea a III-a
Actele ce se prezinta impreuna cu cererea de inscriere mentiuni
Art. 20
Dispozitii generale
1. Pentru inscrierea mentiunilor care implica modificarea actelor
constitutive se depun:
a) actul aditional de modificare in forma autentica;
b) hotararea asociatilor, luata in conditiile legale si statutare; aceasta
hotarare nu se cere la societatile cu raspundere limitata cu asociat unic;
c) dovada ca s-a cerut publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei;
d) dispozitia judecatoreasca, acolo unde inscrierea mentiunii a fost
dispusa de instanta judecatoreasca;
e) dovezile stabilite in prevederile ce urmeaza pentru anumite mentiuni.
2. Daca mentiunea nu implica modificari ale actelor constitutive, se depune
numai hotararea asociatilor, luata in conditiile statutare.
3. In situatiile in care, la societatile pe actiuni, in comandita pe
actiuni si cu raspundere limitata, legea prevede un termen care amana
executarea hotararii adunarii generale (de exemplu: reducere de capital - art.
155; fuziune - art. 175 din L.S.C.), aceasta se depune la Registrul comertului
in baza cererii de depunere si mentionare hotarari (formularul nr. 10) si se
mentioneaza in Registrul comertului. Operatiunea de inscriere propriu-zisa a
mentiunii in Registrul comertului se efectueaza dupa trecerea termenelor
respective. In aceste cazuri, se depun extrasul din Monitorul Oficial al
Romaniei in care s-a facut publicarea, precum si dovada ca nu s-a facut
opozitia la instanta inauntrul acestor termene ori aceasta a fost retrasa sau
respinsa printr-o sentinta definitiva.
Art. 21
Modificari privind actionari si transmiterea actiunilor
1. Asemenea modificari nu se inregistreaza in Registrul comertului, cu
exceptia schimbarii comanditatilor din societatile in comandita pe actiuni, caz
in care se va depune actul aditional de modificare in forma autentica.
2. La societatile in care asociatii/actionarii sunt Fondul Proprietatii de
Stat si Fondul Proprietatii Private, transmiterea dreptului de proprietate
asupra actiunilor prin vanzare nu duce la incetarea existentei societatii si
radierea acesteia din Registrul comertului.
Art. 22
Modificarea datelor de stare civila si de identificare
Pentru inscrierea mentiunilor privind modificarea datelor de stare civila
si de identificare a asociatilor, fondatorilor, administratorilor, managerilor
si imputernicitilor se depune, dupa caz, actul modificator in copie certificata
de catre comerciant (certificat de casatorie, hotarare de divort etc.).
Art. 23
Schimbarea administratorilor/managerilor si a reprezentantilor
1. Pentru inscrierea mentiunii privind schimbarea administratorilor din
societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni se cer certificatul privind
depunerea garantiei legale (art. 95 si 96 din L.S.C.), precum si cazierul
juridic. Cazierul judiciar nu se cere in cazurile in care schimbarea a fost
dispusa de instanta judecatoreasca, cand dovada se face cu sentinta definitiva.
2. Pentru inscrierea mentiunii privind schimbarea persoanelor care,
potrivit legii, reprezinta regia autonoma sau organizatia cooperatista, se
depune actul de numire a reprezentantului.
3. Pentru inscrierea mentiunii privind numirea managerilor in societatile
comerciale in care statul detine peste 50% din capitalul social al acestora, precum
si la regiile autonome, se depune contractul de management intocmit si semnat
potrivit prevederilor Legii nr. 66/1993 privind contractul de management,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 13 octombrie
1993.
Art. 24
Modificarea firmei, emblemei si sediului
1. Pentru inscrierea mentiunilor privind modificarea firmei, emblemei si
sediului, dovada se face in conformitate cu prevederile art. 20 din prezentele
norme, cu urmatoarele precizari:
a) pentru inscrierea mentiunii privind modificarea firmei si/sau a emblemei
Oficiului Registrului comertului va asigura indeplinirea dispozitiilor
prevazute de L.R.C. referitoare la unicitatea acestora. De asemenea, se va
asigura indeplinirea referitoare la firma, respectiv: numele si prenumele
comerciantului persoana fizica; numele si prenumele a cel putin unuia dintre
asociati la societatile in nume colectiv; numele si prenumele a cel putin unuia
dintre asociatii comanditati la societatile in comandita simpla; denumirea proprie
la societatile pe actiuni si societatile in comandita pe actiuni; denumirea
care sa arate obiectul de activitate la societatile cu raspundere limitata
urmate de mentiunea formei de societate;
b) pentru inscrierea mentiunii privind mutarea sediului comerciantului, se
depune titlul de proprietate al comerciantului asupra imobilului ori partii din
imobil afectata noului sediu sau, dupa caz, contractul de inchiriere incheiat
intre proprietarul/coproprietarul locator si societate, sau orice alt titlu legitim
in temeiul caruia este detinut spatiul destinat noului sediu al firmei; actele
mentionate se depun in copii certificate de comerciant pe propria raspundere;
c) inscrierea mentiunii privind schimbarea sediului firmei intr-o alta
localitate din judetul in care s-a efectuat inmatricularea se face la Registrul
comertului unde comerciantul este inmatriculat;
d) schimbarea sediului comerciantului in alt judet se face dupa cum
urmeaza:
- la Oficiul Registrului comertului de la sediul initial se inscrie
mentiunea si se elibereaza copii certificate de catre Oficiul Registrului
comertului, de pe toate actele si autorizatiile aflate la dosar, si se retine
certificatul de inmatriculare;
- la Oficiul Registrului comertului de la noul sediu se efectueaza
inmatricularea pe baza cererii de mentiuni si a copiilor certificate; se
elibereaza comerciantului un nou certificat de inmatriculare pe care se face
mentiunea "eliberat prin schimbare sediu", mentionandu-se numarul si
data certificatului de inmatriculare anterior;
- inscrierea radierii in Registrul comertului de la sediul initial se face
in baza cererii de radiere, insotita de copia certificata a noului certificat
de inmatriculare care va ramane la dosar. Radierea se opereaza pe data la care
s-a facut inmatricularea la Registrul comertului de la sediul nou;
- dovada privind sediul se cere numai la Oficiul Registrului comertului de
la sediul nou.
2. Copiile certificate la care se refera alin. 1 lit. d) vor fi asezate in
ordine cronologica, iar pe ultima pagina, referentul Oficiului Registrului
comertului va certifica, sub semnatura, numarul de copii si de pagini sau va
intocmi un borderou al actelor.
3. Schimbarea denumirii strazii nu inseamna mutarea sediului. In
consecinta, ea se va opera la simpla cerere a comerciantului, fara plata
vreunei taxe, sau chiar din oficiu. In acest scop, oficiile Registrului
comertului vor cere periodic organelor administrative competente noile denumiri
ale strazilor, pentru a fi puse la dispozitia comerciantilor.
Art. 25
Modificarea duratei de functionare
1. Pentru inscrierea mentiunii privind modificarea duratei de functionare a
firmei, dovada se face potrivit prevederilor art. 20 din prezentele norme.
2. La societatile in nume colectiv, in comandita simpla si cu raspundere
limitata, inscrierea mentiunii privind prelungirea duratei de functionare a
acestora peste termenul fixat se face dupa indeplinirea formalitatilor
prevazute de art. 154 din L.S.C. si dupa prezentarea dovezilor corespunzatoare.
Art. 26
Modificarea obiectului de activitate
1. Pentru inscrierea mentiunii privind modificarea obiectului de
activitate, dovada se face cu actele prevazute la art. 20 din prezentele norme.
2. In cazul modificarii obiectului de activitate, se depun ca acte
doveditoare numai acele avize-autorizatii cerute de lege ca o conditie
prealabila inceperii activitatilor respective (de exemplu: autorizarea de catre
Banca Nationala a Romaniei pentru activitati bancare - Normele nr. 2/1992 ale
Bancii Nationale a Romaniei).
Art. 27
Transmiterea partilor sociale
Pentru inscrierea mentiunilor privind transmiterea de parti sociale, se
depun actul modificator al actelor constitutive, in forma autentica, precum si
actele care au stat la baza transmiterii. Daca transmiterea se face catre
terti, din actul aditional trebuie sa rezulte acordul asociatilor in conditiile
legii si ale statutului.
Art. 28
Modificarea numarului asociatilor
1. Pentru inscrierea mentiunilor privind modificarea numarului asociatilor,
in sensul ramanerii unui singur asociat intr-o societate cu raspundere limitata
(art. 170 din L.S.C.), dovada datelor din cererea de inscriere mentiuni se face
astfel:
a) in situatia ramanerii unui singur asociat, daca clauza de continuare a
activitatii este prevazuta in actele constitutive, pentru inscrierea mentiunii
se cer certificatul de deces ori actele modificatoare in forma autentica din
care sa rezulte vointa celorlalti asociati de a se retrage (declaratie, acte de
transmitere, act aditional) sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca de
excludere, de declarare a falimentului sau de punere sub interdictie, precum si
modificarea in forma autentica a statutului existent. De asemenea, se mai depun
dovada situatiei partilor sociale, precum si declaratia data, potrivit art. 211
din L.S.C., pe propria raspundere;
b) in situatia ramanerii unui singur asociat, daca clauza de continuare a
activitatii nu este prevazuta in actele constitutive, aceasta poate continua
daca asociatul ramas isi manifesta expres vointa in acest sens si indeplineste
conditiile prevazute de art. 210 si 211 din L.S.C.; in cazul decesului,
societatea poate continua activitatea cu un singur asociat, daca mostenitorii
isi manifesta in mod expres vointa de renuntare la calitatea de asociat. In
acest sens se vor depune declaratiile de renuntare in forma autentica, precum
si modificarea statutului cu precizarea situatiei partilor sociale.
2. Pentru inscrierea mentiunilor privind modificarea numarului asociatilor intr-o
societate cu raspundere limitata cu asociat unic, prin cooptare de asociati
noi, dovada datelor din cerere se face cu:
a) contractul de societate intervenit intre parti si statutul modificat, in
forma autentica, depuse in original, din care sa rezulte si transmiterea
partilor sociale;
b) daca cooptarea de noi asociati atrage majorarea capitalului social, se
va depune si hotararea judecatoreasca in copie legalizata de instanta.
Art. 29
Excluderea asociatilor
Pentru inscrierea mentiunii privind excluderea asociatilor din societatile
in nume colectiv, societatile in comandita simpla si societatile cu raspundere
limitata (art. 165 si 166 din L.S.C.), se depune hotararea judecatoreasca de
excludere, in copie legalizata de instanta.
Art. 30
Modificarea capitalului social
1. Pentru inscrierea mentiunilor privind majorarea capitalului social,
dovada datelor din cererea de inscriere mentiuni se face, dupa caz, astfel:
a) pentru inscrierea mentiunii privind majorarea capitalului social prin
noi aporturi in numerar si/sau in natura la societatile pe actiuni, in
comandita pe actiuni si la societatile cu raspundere limitata, ca si in cazul
majorarii capitalului prin subscriptie publica la societatile pe actiuni si la
societatile in comandita pe actiuni este obligatorie, in temeiul art. 158 alin.
1 si art. 164 din L.S.C., autorizarea modificarii capitalului de catre instanta
judecatoreasca competenta; la societatile in nume colectiv si la societatile in
comandita simpla, inscrierea mentiunii se face in baza incheierii judecatorului
delegat. Dovada se face, dupa caz, cu: actul aditional in forma autentica,
dovada ca s-a cerut publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, precum si cu
dovezile care se cer la formarea capitalului initial (dovada varsamintului in
numerar, specificarea aporturilor in natura, dovada dreptului de proprietate
asupra lor si evaluarea);
b) inscrierea mentiunii privind majorarea capitalului social prin orice
alta modalitate (de exemplu: incorporarea rezervelor, beneficiilor,
dividendelor, diferentelor din reevaluarea etc.) la orice forma de societate se
face in baza incheierii judecatorului delegat. In aceste situatii se cer, dupa
caz, actul aditional in forma autentica, dovada ca s-a cerut publicarea in Monitorul
Oficial al Romaniei, bilantul contabil, raportul de reevaluare sau de expertiza
contabila. In cazul societatilor pe actiuni si in comandita pe actiuni, se mai
depun raportul administratorilor, raportul cenzorilor si hotararea adunarii
generale;
c) la societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni, mentiunea de
majorare a capitalului social implica modificarea numarului actiunilor si, dupa
caz, valoarea lor nominala.
2. Inscrierea mentiunii privind reducerea capitalului social se face in
baza incheierii judecatorului delegat. Depunerea hotararii asociatilor, luata
in conditiile statutare si ale art. 155 alin. 2 din L.S.C., se face prin
intocmirea formularului nr. 10. Inscrierea mentiunii de reducere a capitalului
social in Registrul comertului se face dupa trecerea a doua luni de la data
publicarii hotararii asociatilor in Monitorul Oficial al Romaniei, cand se
prezinta actul aditional modificator in forma autentica, extras din Monitorul
Oficial al Romaniei in care s-a facut publicarea hotararii, precum si dovada ca
nu s-a introdus opozitie ori ca aceasta a fost retrasa sau respinsa printr-o
sentinta definitiva a instantei. La societatile pe actiuni si in comandita pe
actiuni, se prezinta si raportul administratorilor si al cenzorilor.
Art. 31
Suspendarea si reluarea activitatii
Pentru inscrierea mentiunii privind suspendarea sau reluarea activitatii,
dovada se face cu actele prevazute la art. 20 alin. 1 lit. a), b) si c) din
prezentele norme.
Art. 32
Transformarea formei juridice
1. Pentru inscrierea mentiunii privind transformarea formei juridice a unei
societati, dovada datelor din cererea de inscriere mentiuni se face cu
hotararea judecatoreasca, contractul de societate si/sau statutul, specifice
noului tip de societate, in forma autentica, dovada ca s-a cerut publicarea lor
in Monitorul Oficial al Romaniei. La solicitarea inscrierii in Registrul
comertului se completeaza cererea de inscriere mentiuni.
2. Transformarea formei juridice a unei societati comerciale implica
modificarea actelor constitutive fara a avea ca efect dizolvarea, lichidarea si
radierea societatii.
Art. 33
Fuziunea
1. Fuziunea se realizeaza pe doua cai (art. 175 alin. 5 din L.S.C.):
a) prin absorbtie - caz in care o societate comerciala inglobeaza una sau
mai multe societati comerciale care isi exercita existenta;
b) prin contopire - cand doua sau mai multe societati comerciale se unesc
pentru a constitui o societate comerciala noua, caz in care societatile
comerciale care se contopesc isi inceteaza existenta.
2. Prin fuziune se realizeaza o transmitere universala a patrimoniului de
la societatile care au fuzionat la cea care le-a absorbit sau la cea care a
luat fiinta. Fiind o modificare care implica o majorare de capital social sau,
dupa caz, nasterea unei societati comerciale noi, fuziunea este supusa
autorizarii instantei judecatoresti competente (art. 158 alin. 1 si art. 164,
coroborate cu art. 22 si 34 din L.S.C.).
3. In aplicarea L.S.C., inscrierea mentiunii de fuziune in Registrul
comertului se face in doua etape:
a) in prima etapa se depun hotararile fiecareia dintre societatile
comerciale care fuzioneaza, insotite de bilanturile contabile si de
declaratiile societatilor comerciale care isi inceteaza existenta, despre modul
cum au hotarat sa stinga pasivul lor;
b) in a doua etapa se efectueaza operatiune propriu-zisa, cand se depun
actul aditional modificator in forma autentica, extras din Monitorul Oficial al
Romaniei in care s-a facut publicarea, hotararea judecatoreasca definitiva prin
care s-a dispus inscrierea fuziunii, radierea societatilor comerciale care isi
inceteaza existenta cat si inmatricularea societatii comerciale rezultate ; in
acest ultim caz, pentru inmatricularea noii societati comerciale, se mai depun
contractul de societate si/sau statutul, in forma autentica.
4. Daca prin hotararea judecatoreasca nu se dispune radierea societatilor
comerciale care isi inceteaza existenta, acestea vor solicita radierea din
Registrul comertului prin completarea cererii de radiere. Radierea se opereaza
pe data inmatricularii noii societati comerciale. In situatia in care
societatile comerciale care isi inceteaza existenta sunt inmatriculate in
judete diferite, radierea acestora se face in baza comunicarii de catre Oficiul
Registrului comertului, la care s-a efectuat inmatricularea noii societati
comerciale, a dispozitiei judecatoresti de radiere si a anexei nr. 6.3. la
cererea de inscriere mentiuni, toate in copii certificate.
5. Fuziunea produce efecte dupa trecerea a 3 luni de la publicarea
hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei sau la data ramanerii definitive a
hotararii care solutioneaza opozitia creditorilor sociali. Legiuitorul permite
scurtarea acestui termen, daca societatile comerciale care fuzioneaza justifica
plata tuturor datoriilor sociale sau depunerea sumelor corespunzatoare la
C.E.C. ori la administratia financiara sau cand exista acordul tuturor
creditorilor. In aceste cazuri, la Registrul comertului se mai depun
certificatul constatator, in forma autentica, ca s-a efectuat depunerea, precum
si dovada publicarii acestuia in Monitorul Oficial al Romaniei (art. 175 alin.
2 din L.S.C.).
Art. 34
Divizarea societatii
1. Pentru inscrierea mentiunii privind divizarea societatilor comerciale cu
capital exclusiv de stat se depune actul administrativ emis de organul care a
dispus infiintarea.
2. La societatile comerciale in care asociatii/actionarii sunt Fondul
Proprietatii de Stat si Fondul Proprietatii Private, inscrierea mentiunii in
Registrul comertului se face in baza hotararii judecatoresti prin care se
autorizeaza functionarea societatilor comerciale rezultate prin divizare.
3. In cazul in care prin divizare rezulta mai multe persoane juridice,
radierea persoanei juridice dizolvate se opereaza la data inmatricularii
ultimei societati comerciale care a rezultat din divizare.
Art. 35
Dizolvarea si lichidarea societatii comerciale
1. Pentru inscrierea mentiunii privind dizolvarea societatii comerciale,
dovada datelor din cererea de inscriere mentiuni se face in modul urmator:
a) in situatia in care, prin acordul tuturor asociatilor, dizolvarea se
face concomitent cu lichidarea (art. 172 din L.S.C.), dovada datelor se face cu
bilantul de lichidare, intocmit in conditiile legii, si dovada ca, in termenul
de 30 de zile de la data publicarii hotararii sau actului aditional autentic in
Monitorul Oficial al Romaniei, nu s-a introdus opozitie ori ca aceasta a fost
retrasa sau respinsa printr-o sentinta definitiva a instantei. Din hotararea
adunarii generale a asociatilor trebuie sa rezulte acordul tuturor asociatilor
asupra inventarului, a modului de repartizare a activului si de acoperire a
pasivului, precum si aprobarea socotelilor si terminarea repartitiei (art. 184
din L.S.C.);
b) in situatia in care, dizolvarea este urmata de lichidare, ca faza
distincta si subsecventa (art. 178-193 din L.S.C.), inscrierea mentiunii in
Registrul comertului se face astfel:
- in prima etapa se depune hotararea adunarii generale prin care se decide
dizolvarea, insotita de actul aditional modificator in forma autentica, care va
prevedea si numirea lichidatorilor. Depunerea semnaturii lichidatorilor in
Registrul comertului se face potrivit prevederilor art. 13 si 19 din L.R.C.;
- in etapa a doua, trecerea termenului de 30 de zile de la data publicarii
hotararii adunarii generale in Monitorul Oficial al Romaniei, se inscrie
mentiunea propriu-zisa; in aceasta etapa se depune extras din Monitorul Oficial
al Romaniei in care s-au publicat hotararea, bilantul de lichidare si
repartizarea activelor societatii. In cazul in care unul sau mai multi
administratori sunt numiti lichidatori, societatile pe actiuni si societatile
in comandita pe actiuni vor depune raportul cenzorilor, precum si darea de
seama asupra gestiunii administratorilor (art. 189 alin. 1 si art. 191 alin. 2
din L.S.C.).
2. Daca dizolvarea si/sau numirea lichidatorilor s-a facut de instanta,
dovada se face cu hotararea judecatoreasca, in copie legalizata de instanta.
3. Totodata, lichidatorii vor cere radierea societatii comerciale din
Registrul comertului si vor depune registrele societatilor pe actiuni si in
comandita pe actiuni pentru pastrarea acestora la Registrul comertului.
4. In cazurile prevazute de art. 170 alin. 2 si 3 si art. 171 din L.S.C.,
cand numarul asociatilor s-a redus la unul singur si nu exista clauza de
continuare a activitatii societatii comerciale cu mostenitorii, societatea
comerciala se dizolva, iar dovada datelor se face, dupa caz, si cu unul dintre
urmatoarele acte: hotararea judecatoreasca de punere sub interdictie, de
declarare in stare de faliment, de excludere, decizia de retragere sau actul de
deces.
Art. 36
Mentiunile prevazute de art. 21 din L.R.C.
Pentru inscrierea mentiunilor prevazute de art. 21 din L.R.C., dovada
datelor se face astfel:
a) pentru actele prevazute de art. 21 lit a), cu inscrisul respectiv
incheiat in forma prevazuta de lege;
b) pentru datele prevazute de art. 21 lit. b), cu actul de identitate si cu
imputernicirea data de organul statutar;
c) pentru drepturile de proprietate industriala prevazute de art. 21 lit.
c) (brevete de inventii, marci de fabrica, de comert sau de serviciu ori alte
drepturi inregistrate la O.S.I.M.), cu actul eliberat de O.S.I.M., in copie
certificata de comerciant, care ramane la dosar. Pentru firma si emblema nu se
cer dovezi. Se va depune insa facsimilul emblemei, in trei exemplare, semnat de
comerciant, pentru conformitate;
d) pentru situatiile prevazute de art. 21 lit. d), e), f) si g), cu
hotararea judecatoreasca in copie legalizata de instanta sau dupa caz, cu
certificatul eliberat de instanta;
e) pentru situatiile prevazute de art. 21 lit. h) (de exemplu: varsarea
integrala a capitalului, distribuirea dividendelor etc.), cu actele originale
corespunzatoare situatiei concrete, lasindu-se la dosar copii certificate de
comerciant sau de persoana interesata.
Sectiunea a IV-a
Actele care se prezinta impreuna cu alte categorii de cereri
Art. 37
Cererea de radiere
1. Se intocmeste in cazurile prevazute de art. 25 din L.R.C. si de art. 183
din L.S.C., precum si in toate cazurile care au efect incetarea comertului.
2. Cererea intocmita in conditiile art. 25 din L.S.C. va fi insotita de
toate actele care motiveaza radierea solicitata de persoana prejudiciata prin
inregistrarea respectiva.
3. Cererea intocmita in conditiile art. 183 din L.S.C. va fi insotita de
actele doveditoare prevazute la art. 35 alin. 1 lit. b) liniuta a doua din
prezentele norme, in masura in care nu se afla depuse la Registrul comertului.
De asemenea, la societatile comerciale cu capital strain se cere si dovada
Agentiei Romane de Dezvoltare privind incetarea calitatii de investitor strain.
Art. 38
Cererea de depunere si autorizare-publicare prospect
1. Se intocmeste, in urmatoarele cazuri:
a) constituirea societatilor pe actiuni si in comandita pe actiuni prin
subscriptie publica;
b) majorarea capitalului social la societatile pe actiuni si la societatile
in comandita pe actiuni prin subscriptie publica;
c) vanzarea actiunilor pe cale de publicitate.
2. Cererea va fi insotita de prospectul de emisiune sau vanzare actiuni in
forma autentica, autorizarea prealabila a prospectului de catre Agentia de
Valori Mobiliare (Ordonanta Guvernului nr. 18/1993 si Hotararea Guvernului nr.
788/1993 pentru aprobarea Regulamentului privind oferta publica de vanzare de
valori mobiliare si a Regulamentului privind autorizarea societatilor de
intermediere si a agentilor de valori imobiliare).
3. Daca apar modificari ale prospectului de emisiune, se cere o noua
autorizare a publicarii acestuia, conform Hotararii Guvernului nr. 788/1993.
Art. 39
Cererea de depunere si mentionare bilant
Se intocmeste in cazurile prevazute de art. 133 si art. 149 alin. 1 din
L.S.C. Cererea va fi insotita de bilantul contabil anual, de raportul
administratorilor si al cenzorilor si de hotararea adunarii generale, toate in
copii certificate de comerciant.
Art. 40
Cererea de depunere si mentionare hotarari ale adunarii generale
Se intocmeste in cazurile in care legea prevede un termen care suspenda
executarea hotararii (art. 155 alin. 1, art. 173 alin. 1, art. 175 alin. 1 din
L.S.C.), precum si orice alte cazuri prevazute de lege (de exemplu: art. 89 al
alin. 4 din L.S.C.). Cererea va fi insotita de hotararea adunarii generale a
asociatilor/actionarilor ce urmeaza a fi mentionata in Registrul comertului.
Sectiunea a V-a
Alte acte doveditoare
Art. 41
Dovada platii taxei
La orice cerere de inregistrare sau pentru efectuarea oricarei operatiuni
in Registrul comertului se va anexa dovada platii taxei catre Oficiul
Registrului comertului, conform art. 4 alin. 2 si art. 11 alin. 1 din L.R.C.
Art. 42
Dovada privind indeplinirea conditiilor de publicitate
La orice cerere de inregistrare sau pentru efectuarea oricarei operatiuni
in Registrul comertului se cere dovada ca s-a solicitat publicarea in Monitorul
Oficial al Romaniei a dispozitiei judecatoresti de inmatriculare, a actului
aditional sau, dupa caz, a hotararii adunarii generale a asociatilor.
2. Comerciantul are obligatia sa depuna la Registrul comertului un exemplar
din Monitorul Oficial al Romaniei in care s-a facut publicarea, imediat dupa ce
aceasta s-a realizat.
Art. 43
Avize-autorizatii
Se vor mai anexa actele prevazute de diferite dispozitii legale, ca de
exemplu:
- avizul Agentiei Romane de Dezvoltare conform Legii nr. 35/1991 privind
investitiile straine;
- autorizarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei pentru constituirea
si functionarea societatilor bancare conform art. 5 si 6 din Legea nr. 33/1991
privind activitatea bancara;
- avizul Ministerului Finantelor pentru constituirea si functionarea
societatilor comerciale din domeniul asigurarilor, conform art. 5 din Legea nr.
47/1991;
- autorizarea prealabila a Agentiei de Valori Mobiliare pentru constituirea
societatilor de intermediere si a agentilor de valori mobiliare conform Ordonantei
Guvernului nr. 18/1993 si Hotararii Guvernului nr. 788/1993;
- autorizarea prospectului de emisiune actiuni conform Ordonantei
Guvernului nr. 18/1993 si Hotararii Guvernului nr. 788/1993;
- orice alte avize care conditioneaza constituirea si functionarea
societatii comerciale.
CAP. 5
Sucursale si filiale
Art. 44
Dispozitii generale
1. Comerciantul care are sucursale sau filiale trebuie sa ceara
inmatricularea acestora la Oficiul Registrului comertului de la sediul fiecarei
sucursale sau filiale in conditiile art. 23 din L.R.C.
2. Comerciantul care are sediul principal al comertului sau in strainatate
si infiinteaza o sucursala sau o filiala in Romania este supus, conform art. 24
din L.R.C., tuturor dispozitiilor referitoare la inmatricularea, mentionarea si
publicarea actelor si faptelor cerute pentru comerciantii din tara.
3. Sucursala este un dezmembramint al persoanei juridice, fara
personalitate juridica, avand o structura organizatorica si un minim de autonomie
gestionara in cadrul careia conducatorul ei incheie in mod obisnuit acte
juridice in numele si pe socoteala unitatii principale, in limitele acordate.
4. Unitatile (agentiile, birourile, oficiile etc.) de tipul sucursalei au
regimul juridic al acestuia.
5. In intelesul art. 23 din L.R.C., filiala este, de asemenea, un
dezmembramint al persoanei juridice, de tipul sucursalei.
Sub raportul inregistrarii in Registrul comertului, filiala fara
personalitate juridica are exact regimul juridic al sucursalei. In consecinta,
in continuare, termenul sucursala include si pe cel de filiala fara
personalitate juridica.
6. Filiala, in intelesul art. 23 din L.R.C., nu trebuie confundata cu
filiala organizata sub forma de societate comerciala de-sine-statatoare cu
personalitate juridica, dar dependenta din punct de vedere economic de
societatea mama, prin detinerea de catre aceasta a capitalului social sau a
unei majoritati care ii asigura controlul. Sub raportul inregistrarii in
Registrul comertului, filiala-societate are exact regimul juridic al formei de
societate comerciala aleasa de parti pentru constituirea filialei. Pentru acest
tip de filiala nu exista dispozitii speciale in L.S.C. sau in L.R.C. In
consecinta, filiala-societate se va constitui cu respectarea conditiilor
prevazute de L.S.C. referitoare la forma de societate comerciala pentru care au
optat partile, iar pentru inmatricularea ei se completeaza formularul
corespunzator acestei forme.
7. Partea care cere inmatricularea unei sucursale sau a unei filiale
trebuie sa fie in prealabil informata asupra intelesului notiunii. Nu orice
dezmembramint al persoanei juridice constituie o sucursala, dupa cum trebuie sa
se faca o neta distinctie intre filiala fara personalitate juridica si filiala-societate.
Pentru a se inlatura confuzia derivand din dublul inteles al notiunii de
filiala, se va recomanda partilor sa evite ori sa recurga la aceasta denumire
numai in cazul filialei-societate, folosind denumirea de sucursala si pentru
filialele fara personalitate juridica.
8. Modificarile inregistrarilor facute in Registrul comertului de la sediul
principal, privitoare la sucursala trebuie inscrise, la cererea comerciantului,
si in Registrul comertului de la sediul sucursalei.
Art. 45
Inmatricularea unei sucursale infiintate de catre o societate comerciala cu
sediul in Romania
1. Cererea de inmatriculare a unei sucursale se face la Oficiul Registrului
comertului de la sediul acesteia, prin completarea formularului nr. 5.
2. Firma sucursalei va cuprinde: firma unitatii principale, forma juridica,
sediul ei (localitatea) urmate de cuvantul "sucursala" se de sediul
sucursalei (localitatea).
3. Cererea de inmatriculare a unei sucursale va fi insotita de urmatoarele
acte:
a) toate actele si autorizatiile care sunt depuse la Oficiul Registrului
comertului de la sediul principal al societatii comerciale, inclusiv copii de
pe certificatul de inmatriculare, intr-un singur exemplar, certificate de
Oficiul Registrului comertului si indosariate conform art. 24 alin. 2 din
prezentele norme;
b) hotararea organului statutar de infiintare a sucursalei cu elementele
necesare (sediul secundar, sfera activitatii), in copie certificata de parte;
c) dovada publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a dispozitiei
statutare care prevede infiintarea sucursalei. Daca o asemenea dispozitie
exista in actele constitutive originare, se va depune numai copia prevazuta la
lit. b);
d) imputernicirea data conducatorului sucursalei, in forma prevazuta de
art. 5 alin. 4 din prezentele norme.
4. Oficiul Registrului comertului de la sediul secundar, cel al sucursalei,
va transmite Oficiului Registrului comertului de la sediul principal un extras
de pe inregistrarea efectuata, pentru a se face mentiunea in acest ultim
registru (art. 23 alin. 4 din L.S.C.). Inscrierea se face din oficiu, fara
plata vreunei taxe.
5. Daca sucursala se infiinteaza intr-o localitate din acelasi judet sau in
aceeasi localitate cu unitate principala, aceasta se va inmatricula in acelasi
Registru al comertului, insa distinct, ca inmatriculare independenta. La
inmatricularea sucursalei se va mentiona si numarul de inmatriculare a unitatii
principale.
6. Conducatorul sucursalei este obligat sa depuna semnatura sa la Oficiul Registrului
comertului de la sediul sucursalei (art. 6 alin. 2 din L.S.C.).
Art. 46
Infiintarea unei sucursale de catre o firma cu sediul in strainatate 1.
Cererea de inmatriculare a sucursalei se face prin completarea formularului nr.
5.
2. Firma sucursalei infiintate de o societate comerciala straina in Romania
va cuprinde si mentiunea sediului principal din strainatate.
3. Cererea va fi insotita de urmatoarele acte:
a) copie de pe inregistrarea unitatii principale din tara de sediu, cu
toate mentiunile la zi, traduse si legalizate de notariatul de stat sau de un
alt organ abilitat;
b) confirmarea Agentiei Romane de Dezvoltare;
c) declaratiile prevazute la art. 237 lit. a) din Codul comercial privind
reciprocitatea de tratament si la art. 238 si 245 pct. 1 din Codul comercial,
in sensul ca sucursala se supune legilor romane;
d) avizul Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, iar pentru sucursala
cu sediul in provincie a unei societati comerciale pe actiuni, se cere si avizul
Camerei de comert si industrie (art. 244 alin. 2 din Codul comercial);
e) dovada depunerii cautiunii conform art. 238 alin. final din Codul
comercial; cautiunea va fi egala cu capitalul minim prevazut de legea romana
pentru forma de societate care infiinteaza sucursala (art. 238 alin. final,
coroborat cu art. 245 pct. 2 din Codul comercial).
4. Dupa inmatriculare, sucursala trebuie sa se inregistreze si la
administratia financiara de la sediul sau, fiind subiect de drept financiar,
impozabila pentru veniturile realizate in Romania, sub rezerva prevederilor
conventiilor internationale privind dubla impunere, la care Romania este parte.
Art. 47
Certificatul de inmatriculare
1. Verificarea cererii de inmatriculare a sucursalei se face in conformitate
cu prevederile art. 48 din prezentele norme.
2. Certificatul de inmatriculare a sucursalei se elibereaza prin
completarea formularului nr. 20, in conformitate cu prevederile din prezentele
norme.
CAP. 6
Verificarea cererilor
Art. 48
Operatiunile de verificare
1. La inregistrarea cererii de inmatriculare sau de inscriere mentiuni in
registrul de intrare-iesire, pe fiecare pagina a cererii se va trece in coltul
din dreapta sus numarul si data inregistrarii. Se recomanda utilizarea
inseriatorului. Referentul Oficiului Registrului comertului procedeaza, pe cat
posibil, pe loc, in prezenta comerciantului sau a imputernicitului sau, la
verificarea datelor inscrise in cerere, pentru confruntarea lor cu actele
doveditoare. Dupa verificarea cererii de inregistrare si daca cererea este
gasita in buna ordine si actele sunt complete, referentul Oficiului Registrului
comertului intocmeste referatul in acest sens si elibereaza comerciantului ori
imputernicitului sau o dovada cuprinzand denumirea Oficiului Registrului
comertului, numarul si data inregistrarii in registrul de intrare-iesire,
precum si data la care sa se prezinte pentru eliberarea certificatului de
inmatriculare sau de inscriere mentiuni.
2. Incheierea judecatoreasca ori a judecatorului delegat sau hotararea
definitiva pin care se dispune o inregistrare in Registrul comertului este
executorie pentru referentul Oficiului Registrului comertului, acesta neavand
competenta sa cenzureze elementele dispozitiei judecatoresti.
Fac exceptie cazurile in care, desi exista o dispozitie judecatoreasca de
inregistrare, Oficiul Registrului comertului va refuza inscrierea unei firme
care poate produce confuzie cu alte firme inregistrate (art. 36 din L.R.C.). In
aceasta situatie se va cere actul modificarilor in forma autentica si dovada ca
s-a solicitat publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, dupa care se va
proceda la efectuarea inregistrarii. Orice alte neconformitati intre actele
prezentate vor fi sesizate judecatorului delegat.
3. In cazul constatarii unor erori materiale sau omisiuni care nu afecteaza
fondul cererii, acestea se vor inlatura pe loc. Mentiunea eronata se bareaza,
scriindu-se deasupra mentiunea corecta, iar mentiunea omisa se completeaza de
catre comerciant ori de imputernicitul sau, in mod citet si sub semnatura
acestuia. Rectificarile si completarile se inscriu identic pe toate exemplarele
cererii, dupa care se vizeaza de catre referentul Oficiului Registrului
comertului prin aplicarea parafei sale sau prin semnare.
4. In situatia in care comerciantul ori imputernicitul sau, desi atentionat
ca cererea nu indeplineste conditiile legale, insista ca aceasta sa fie primita
referentul Oficiului Registrului comertului o va primi si o va prezenta
judecatorului delegat, intocmind referatul cu obiectiunile sale.
5. Verificarea celorlalte categorii de cereri se face potrivit alineatelor
precedente.
6. Cererea impreuna cu toate actele se prezinta de catre referentul
Oficiului Registrului comertului, judecatorului delegat la sediul oficiului
pentru a se pronunta asupra solicitarii. Fac exceptie cererile prin care se
solicita inregistrarea in temeiul dispozitiei judecatoresti, depunerea si
mentionarea unor acte, eliberarea copiilor certificate, eliberarea certificatului
constatator.
CAP. 7
Registre. Dosare. Cartoteci
Art. 49
Registre
1. Registrul comertului este alcatuit din:
a) registrul-manual pentru inregistrarea comerciantilor persoane fizice,
avand coloanele prevazute in formularul nr. 17;
b) registrul-manual pentru inregistrarea comerciantilor persoane juridice,
avand coloanele prevazute in formularul nr. 18;
c) dosarul fiecarui comerciant, constituit din cererile de inregistrare,
alte categorii de cereri, precum si din actele prevazute a fi depuse la
Registrul comertului.
Registrele prevazute la lit. a) si b) se completeaza cu banca de date
continand informatii din cererile de inregistrare.
2. Registrul comertului este public. Oficiul Registrului comertului este obligat
sa elibereze pe cheltuiala solicitantului:
- copii certificate de pe inregistrarile facute si de pe actele prezentate
in baza cererii de eliberare de copii certificate (formularul nr. 13);
- certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt nu este inscris sau
mentionat in registru, in baza cererii de eliberare de certificat constatator
(formularul nr. 14);
- informatii cu privire la situatia comerciantilor inregistrati, in baza
cererii de furnizare informatii (formular nr. 16).
3. Furnizarea de informatii la solicitarea organelor de urmarire penala si
a instantelor judecatoresti se face in baza unei adrese.
4. Fiecare dintre registrele prevazute la alin. 1 lit. a) si b) pot avea
mai multe volume.
5. Pentru liberarea de copii de pe fila de registru se scoate listing pe
calculator, care se verifica cu dosarul individual. Listingul se certifica de
catre referentul Oficiului Registrului comertului, se contrasemneaza de
directorul acestuia sau de inlocuitorul sau si se aplica stampila oficiului.
6. Bilantul se elibereaza numai in copie certificata.
7. Pana la incarcarea pe calculator a mentiunilor inscrise in anii 1991 si
1992, listingul se va completa cu datele respective din registrul-manual.
Art. 50
Tinerea registrelor
1. Registrele-manuale vor fi numerotate si parafate de judecatorul delegat.
Parafa consta in formula: "Prezentul registru pe anul ....... contine
........ file", care se inscrie pe ultima pagina a registrului, formula
sub care judecatorul delegat aplica parafa sa.
2. Pentru fiecare an calendaristic se deschide un registru al comertului.
3. Fiecare comerciant inregistrat va purta un numar de ordine, incepand de
la numarul 1, in fiecare an. Nici un comerciant persoana fizica sau persoana
juridica nu poate avea acelasi numar de ordine cu alt comerciant inscris in
Registrul comertului, in cadrul aceluiasi an calendaristic. Pentru asigurarea
unicitatii numarului de inmatriculare se introduce si codul statistic al
judetului, astfel ca numarul de inmatriculare va avea urmatoarea structura:
- pentru comercianti persoane fizice = F - cod statistic judet - numar
ordine in registru - anul;
- pentru comercianti persoane juridice = J - cod statistic judet - numar de
ordine in registru - anul.
4. Pe cotorul fiecarui registru se va scrie vizibil anul, volumul (in cazul
in care s-au deschis mai multe volume) si indicativul prescurtat al
registrului, anume:
- PF pentru registrul persoane fizice;
- PJ pentru registrul persoane juridice.
Art. 51
Registrul unic de intrare-iesire
Oficiul Registrului comertului tine un registru de intrare-iesire in care
se inscriu, in ordine cronologica, toate lucrarile intrate si iesite, avand
coloanele din registrul tipizat, adaptate la specificul lucrarilor Oficiului
Registrului comertului. La fiecare inregistrare se adauga si numarul de
inmatriculare al comerciantului. Registrul este unic, dar poate avea mai multe
volume. Se va urmari ca numerele de intrare-iesire sa fie in stricta lor
ordine, fara a se omite vreun numar sau a se da acelasi numar unor lucrari
diferite si fara a se lasa spatii goale intr-un registru.
Art. 52
Repertoriul alfabetic
Oficiul Registrului comertului tine si pastreaza pe calculator un
repertoriu alfabetic al comerciantilor inregistrati, subimpartit in repertoriul
alfabetic pentru comerciantii persoane fizice si repertoriul alfabetic pentru
persoanele juridice, indiferent de forma juridica a acestora.
Art. 53
Dosare
1. Toate actele care sunt depuse in legatura cu inregistrarea sau cu orice
operatiune a Registrului comertului se pastreaza la dosarul comerciantului,
indiferent de data depunerii si de natura actului. Filele continute in dosarul
fiecarui comerciant se numeroteaza in ordinea depunerii, incepand cu numarul 1.
2. In cazul in care comerciantul nu este inca inmatriculat, ca de exemplu,
atunci cand, conform art. 10 alin. 2 din L.S.C., se depune un prospect de
emisiune pentru autorizarea publicarii, asemenea acte se vor pastra intr-o mapa
separata, urmarindu-se insa ca imediat dupa inmatriculare sa fie trecute in
dosarul comerciantului.
3. Pe coperta dosarului se scriu urmatoarele date: denumirea Oficiului
Registrului comertului, numele/denumirea comerciantului si numarul de
inmatriculare.
4. Dosarele PF si PJ vor fi aranjate pe ani in ordinea numerelor de
inmatriculare.
Art. 54
Cartoteci
Cartoteca fiselor fiecarui comerciant se realizeaza prin prelucrarea
datelor existente in calculator si prin sistematizarea acestora in scopul
evidentierii modificarilor intervenite ulterior inmatricularii, precum si al
elaborarii rapoartelor statistice si a studiilor privind evolutia comertului si
industriei romanesti.
Art. 55
Incheierile judecatorului delegat, mapa si registrul de incheieri
1. Incheierile de inmatriculare si de inscriere mentiuni se intocmesc in
trei exemplare si se dau in forma inscrisa pe ultima pagina a cererii
respective. Aceste incheieri se comunica partilor prin inmanarea unui exemplar
din cererea respectiva.
2. Incheierile pronuntate in temeiul art. 25 din L.R.C. se intocmesc in
doua exemplare, dintre care unui pentru mapa de incheieri, iar al doilea pentru
dosarul comerciantului. Aceste incheieri se trec in registrul de incheieri si
se comunica partilor de indata ce au fost pronuntate.
3. In cazul prevazut la alineatul precedent, lucrarile de secretariat
pentru judecatorul delegat, inclusiv citarea partilor, se asigura de catre un
functionar al Oficiului Registrului comertului, desemnat in acest scop.
Art. 56
Registratura-arhiva. Minuirea registrelor
1. Oficiul Registrului comertului are registratura si arhiva proprie,
separata de aceea a Camerei de comert si industrie pe langa care functioneaza.
2. La registrele si cartotecile tinute computerizat, cat si la registrele
manuale au acces numai referentii Oficiului Registrului comertului, desemnati
potrivit art. 66 din prezentele norme.
3. Gestionarea registrelor si a documentelor depuse la arhiva Oficiului
Registrului comertului se face potrivit instructiunilor O.N.R.C. nr. 1428 din
13 octombrie 1992.
CAP. 8
Modul de inregistrare si de completare a registrelor
Art. 57
Procedura de inregistrare
1. Inregistrarile in Registrul comertului se fac numai pe baza incheierii
judecatorului delegat ori, dupa caz, a unei incheieri sau hotarari definitive a
instantei judecatoresti.
2. Referentul Oficiului Registrului comertului inscrie in registre datele
prevazute in coloanele acestora. Toate datele din cererea de inregistrare se
incarca pe calculator, astfel cum au fost stabilite prin dispozitia
judecatoreasca. Orice modificare sau completare a datelor prevazute in
dispozitia judecatoreasca este cu desavarsire interzisa.
Art. 58
Completarea registrelor
1. Completarea registrelor-manuale se face in ordinea coloanelor si a
rubricilor, astfel:
a) la rubrica "Nr. de inmatriculare" si "Seria
certificat" se inscriu codul judetului, urmat de numarul atribuit la
inmatriculare, anul si data efectuarii inmatricularii, precum si seria
imprimata pe certificatul de inmatriculare;
b) la rubrica "Firma" se inscriu, dupa caz, numele comerciantului
sub care exercita comertul si sub care semneaza sau denumirea persoanei
juridice (societate comerciala, regie autonoma, organizatie cooperatista). In
situatia in care intervin schimbari in denumire, acestea se inscriu, in mod
corespunzator, in ordinea cronologica, la rubrica "Modificari in
denumire";
c) in coloana "Nr. si data intrarii cererii", se inscriu numarul
si data inregistrarii cererii in registrul unic de intrare-iesire al Oficiului
Registrului comertului;
d) in coloana "Obiectul cererii" se inscrie
"Inmatriculare" ori "inscriere mentiune", urmata de natura
modificarii intervenite (de exemplu: completare obiect de activitate, majorare
capital social, cesiune parti sociale) sau, dupa caz, alte cereri urmate de
natura solicitarii (de exemplu: radiere inmatriculare/mentiune" sau, dupa
caz, "depunere prospect", "depunere hotarare a adunarii generale"
etc.);
e) in coloana "Data inregistrarii operatiunii in Registrul
comertului" se va inscrie, dupa caz : data efectuarii inmatricularii sau a
mentiunii. Data inmatricularii este data atribuirii numarului de inmatriculare.
Data inregistrarii mentiunii este data inscrierii ei in Registrul comertului;
f) in coloana "Sediul" se inscrie adresa, cu toate datele
acesteia;
g) in coloana "Administratori/manageri, reprezentanti, imputerniciti,
lichidatori", din registrul comercianti persoane juridice, se inscriu
numele si prenumele tuturor persoanelor care au una din aceste calitati;
h) in coloana "Specimen de semnatura", persoanele care au
obligatia sa depuna semnatura in Registrul comertului vor semna in dreptul
numelui lor sau, in absenta persoanelor mentionate, se inscriu numarul si data
legalizarii semnaturii de catre notariat, cu indicarea acestuia (art. 13 alin.
3 si 4 si art. 19 alin. 1 din L.R.C.);
i) in coloana "Certificarea semnaturii si data" va semna
judecatorul delegat sau conducatorul Oficiului Registrului comertului ori
inlocuitorul sau, mentionandu-se si data certificarii specimenului de
semnatura.
2. Pentru fiecare comerciant persoana juridica se rezerva o fila in raport
cu marimea registrului. In cazul in care acesta nu este suficienta, mentiunile
se vor inscrie pe o alta fila, indicandu-se fila sau, dupa caz, volumul si
fila, unde se continua si de unde continua inregistrarea.
3. Referentul Oficiului Registrului comertului va completa registrul in mod
citet si cu toata atentia. In cazul unei erori materiale, textul eronat se
bareaza cu cerneala, scriindu-se deasupra textul corect, care corespunde exact
celui din cerere. Rectificarea se semneaza de referentul Oficiului Registrului
comertului.
4. La fiecare inregistrare referentul Oficiului Registrului comertului
certifica, sub semnatura, conformitatea datelor inscrise cu cererea si actele
doveditoare, punind si data, dupa care trage o linie orizontala paralela cu
baza registrului, pe intreaga fila.
5. Mentiunile care se fac ulterior inmatricularii se inscriu, dupa caz, in
ordine cronologica sau in ordinea solicitarii lor, procedandu-se conform alin.
3.
6. Radierea unei inmatriculari sau mentiuni in Registrul comertului se
opereaza prin tragerea a doua diagonale cu cerneala rosie pe fila registrului,
indicandu-se cauza, baza si data radierii.
CAP. 9
Intocmirea si eliberarea certificatelor
Art. 59
Certificatul de inmatriculare
1. Certificatul de inmatriculare este unic si atesta data inmatricularii,
deci data dobandirii personalitatii juridice pentru comerciantii persoane
juridice.
2. Formularul nr. 19 pentru certificatul de inmatriculare se utilizeaza in
mod unitar de catre toate oficiile Registrului comertului. Tiparirea si
evidenta seriilor certificatelor de inmatriculare (originale si copii) se fac
prin grija O.N.R.C., in baza comenzilor oficiilor judetene. Certificatele
astfel tiparite se elibereaza oficiilor Registrului comertului numai dupa
stantarea cu timbrul sec a originalelor de catre O.N.R.C.
3. Concomitent cu inmatricularea, referentul Oficiului Registrului
Comertului scrie seria, numarul de inmatriculare si codul statistic republican
al unitatilor economico-sociale (S.I.R.U.E.S.) pe toate exemplarele cererii si
completeaza certificatul de inmatriculare. Data si numarul de inmatriculare
care se inscriu in certificat sunt cele operate in registrul pentru
inregistrarea comerciantilor. Copia de pe certificat se pastreaza si la dosarul
comerciantului. Atribuirea codului S.I.R.U.E.S. se face de catre Oficiul
Registrului comertului in colaborare cu directia judeteana de statistica.
4. Lucrarea astfel intocmita se prezinta directorului Oficiului Registrului
comertului ori inlocuitorului sau. Daca completarea registrului si a
certificatului sunt gasite in buna ordine, directorul Oficiului Registrului
comertului sau, in lipsa acestuia, inlocuitorul sau, imputernicit de
presedintele Camerei de comert teritoriale respective, semneaza certificatul de
inmatriculare.
5. Formularul nr. 20 pentru inmatricularea sucursalelor are regimul de
executare (tiparire sau tehnoredactare) corespunzator celorlalte categorii de
formulare. Intocmirea acestora se face cu respectarea prevederilor alin. 3 din
prezentul articol, cu exceptia inscrierii seriei. Certificatele astfel
intocmite se semneaza potrivit alin. 4 din prezentul articol.
Art. 60
Certificatul de inscriere mentiuni
1. Certificatul de inscriere mentiuni este inclus pe ultima pagina a
cererii (formularul nr. 6). Completarea pe toate exemplarele cererii se face de
catre referentul Oficiului Registrului comertului. Data care se inscrie pe
certificat este data efectuarii mentiunii in Registrul comertului. Certificatul
de inscriere mentiuni se semneaza potrivit art. 59 alin. 4 din prezentele
norme.
2. In cazul modificarii datelor cuprinse in certificatul de inmatriculare
(de exemplu: denumire, forma juridica, sediu etc.), nu se va proceda la
eliberarea altui certificat de inmatriculare. Atestarea modificarii elementelor
respective se face cu certificatul de inscriere mentiuni de pe ultima pagina a
cererii, impreuna cu certificatul de inmatriculare existent.
Art. 61
Alte certificate
Certificatele incluse pe ultima pagina a unor cereri (de exemplu: cerere de
radiere, de rectificare, de eliberare duplicat etc.) se intocmesc si se
semneaza potrivit art. 60 alin. 1 din prezentele norme.
Art. 62
Termenul pentru eliberarea certificatelor
1. Certificatul de inmatriculare insotit de exemplarul 2 al cererii de
inmatriculare se elibereaza in termen de cel mult 15 zile de la data depunerii
cererii.
2. In acelasi termen se elibereaza exemplarul 2 al cererilor care au
incluse pe ultima pagina certificatul corespunzator fiecarui formular.
3. La eliberarea certificatelor, comerciantul ori imputernicitul sau va
semna de primire in registrul unic de intrare-iesire, indicand si data
eliberarii.
Art. 63
Eliberarea duplicatelor
1. In cazul pierderii sau deteriorarii certificatului de inmatriculare, la
solicitarea comerciantului ori a imputernicitului sau, prin intocmirea cererii
de eliberare duplicat (formularul nr. 15) se elibereaza duplicat. Daca se
elibereaza mai multe duplicate, fiecare se va parafa cu inscriptia
corespunzatoare: D1, D2, D3 etc.
2. In cazul pierderii sau deteriorarii altor acte, eliberarea duplicatelor
se face potrivit alineatului precedent.
CAP. 10
Controlul legalitatii operatiunilor efectuate in Registrul comertului
Art. 64
Cine face controlul
1. Controlul legalitatii operatiunilor efectuate in Registrul comertului se
face de catre judecatorul delegat in conformitate cu art. 8 alin. 2 din L.R.C.
2. Personalul care conduce si executa operatiunile Registrului comertului
efectueaza un control de regularitate extrinsec avand scopul sa asigure
conformitatea datelor inscrise la cererea de inregistrare cu dispozitia
judecatoreasca si actele doveditoare.
CAP. 11
Oficiul National al Registrului Comertului
Art. 65
Registrul central
1. Registrul central al comertului se tine de catre Oficiul National al
Registrului comertului, organizat pe langa Camera de Comert si Industrie a
Romaniei, si este alcatuit din:
a) banca de date informatizata continand informatiile din cererile de
inregistrare, precum si datele din bilanturile contabile;
b) exemplarul 3 al cererilor de inregistrare.
2. O.N.R.C. tine pe calculator evidenta speciala a persoanelor juridice
sanctionate potrivit prevederilor art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 148/1993,
pentru nerespectarea obligatiei prevazute de Regulamentul privind efectuarea
operatiunilor valutare emis de Banca Nationala a Romaniei.
3. Oficiile teritoriale vor comunica O.N.R.C. orice inmatriculare sau
mentiune operata, in termen de 15 zile de la efectuare.
4. Comunicarile constau in transmiterea exemplarului 3 al cererii de
inmatriculare, de inscriere mentiuni ori de radiere, scris vizibil si purtand
stampila Oficiului Registrului comertului, precum si in transmiterea
mentiunilor din oficiu. Comunicarile vor fi insotite de documentul
recapitulativ (formularul nr. 21).
5. Virarea lunara a cotei cuvenite O.N.R.C. (art. 11 alin. 2 din L.R.C.) se
face prin transmiterea borderoului-decont catre acesta (formularul nr. 22),
insotit de documentul justificativ al efectuarii platii (fila cec, dispozitie
de plata etc.).
6. Oficiile teritoriale vor comunica O.N.R.C. informatii statistice conform
solicitarilor acestuia. In acest sens, vor recomanda comerciantilor sa
completeze orice chestionare distribuite si sa le depuna la Registrul comertului.
CAP. 12
Dispozitii comune si tranzitorii
Art. 66
Atributiile si raspunderea referentilor oficiilor
Referentii Oficiului Registrului comertului care primesc, verifica cererile
de inregistrare si completeaza registrele, precum si cei care tin dosarele
firmelor sunt desemnati nominal de directorul Oficiului Registrului comertului,
avand atributiile si raspunderile stabilite prin L.R.C., prin normele
interioare de organizare si functionare, stabilite in mod unitar de Camera de Comert
si Industrie a Romaniei, precum si prin prezentele norme.
Art. 67
Anexe
1. Anexele nr. 1-22 fac parte integranta din prezentele norme si se
utilizeaza in mod unitar de catre toate oficiile Registrului comertului.
2. Executarea formularelor (tehnoredactare, tiparire etc.), cu exceptia
certificatului de inmatriculare (formularul nr. 19), se face prin grija
oficiilor Registrului comertului judetene sau, potrivit optiunii lor, prin
comanda de tiparire de catre O.N.R.C.
3. Camera de Comert si Industrie a Romaniei, cu avizul camerelor de comert
si industrie judetene, va putea modifica si adapta aceste anexe la sistemul
informatic unitar al Registrului comertului prevazut de art. 48 din L.R.C.,
elaborand instructiuni de utilizare si completare.
Art. 68
Intrarea in vigoare
1. Prezentele norme intra in vigoare pe data de 1 august 1994.
2. Pe aceeasi data isi inceteaza aplicabilitatea Normele din 27 noiembrie
1990 si orice alte dispozitii contrare.
3. Oficiile Registrului comertului vor putea folosi in continuare
registrele-manuale si formularistica actuale pana la epuizarea stocului, dar nu
mai tarziu de 31 decembrie 1994.
NOTA:
Formularele-anexe la prezentele norme se gasesc la dispozitia publicului la
toate oficiile Registrului comertului.
Presedintele
Camerei de Comert
si Industrie a Romaniei,
dr. Aurel Ghibutiu
Ministrul comertului,
Cristian Ionescu