NORME
Nr. 5 din 13 iunie 2003
privind conditiile specifice de functionare a caselor de economii pentru
domeniul locativ
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 445 din 23 iunie 2003
In temeiul prevederilor art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale art. 37 din Legea nr. 541/2002 privind economisirea si
creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.
Art. 1
(1) Prezentele norme reglementeaza conditiile specifice de functionare a
caselor de economii pentru domeniul locativ, denumite in continuare case de
economii.
(2) Casele de economii functioneaza in conformitate cu dispozitiile Legii
nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru
domeniul locativ, denumita in continuare Lege, si ale legislatiei bancare.
CAP. 1
Cerinte de natura prudentiala, specifice caselor de economii
SECTIUNEA 1
Credite destinate finantarii anticipate si intermediare
Art. 2
(1) In vederea acordarii de credite anticipate si intermediare se poate
utiliza pana la 70% din diferenta, la momentul respectiv, dintre soldul
depunerilor destinate economisirii si creditarii in sistem colectiv si soldul
creditelor acordate pe baza contractelor de economisire-creditare pentru
domeniul locativ, de care clientii au facut uz.
(2) Creditele acordate conform alin. (1) pot avea o durata de pana la 60 de
luni. Creditele care au o durata de peste 48 de luni nu pot depasi 25% din
totalul creditelor mentionate.
(3) Banca Nationala a Romaniei poate admite in cazuri speciale, pe baza de
cerere fundamentata, exceptii de la cazurile prevazute la alin. (1) si (2).
SECTIUNEA 2
Contracte de economisire-creditare de valoare mare
Art. 3
(1) Contractele de economisire-creditare de valoare mare sunt acele
contracte de economisire-creditare a caror valoare depaseste echivalentul a
100.000 euro. Toate contractele de economisire-creditare incheiate de un singur
client in termen de 12 luni sunt considerate a fi un singur contract.
(2) Valoarea totala a contractelor de economisire-creditare de valoare mare
care nu au fost inca repartizate nu poate depasi 15% din valoarea totala a
sumelor contractate, inca nerepartizate, ale unei case de economii.
(3) Valoarea totala a contractelor de economisire-creditare de valoare mare
incheiate in decursul unui an calendaristic nu poate depasi 30% din valoarea
totala a contractelor incheiate in anul respectiv.
(4) In componenta contractelor supuse limitarilor prevazute la alin. (2) si
(3) intra si contractele de economisire-creditare pentru care clientii au achitat
suma minima de economisit prevazuta in contract, in cursul primului an dupa
incheierea contractului de economisire-creditare.
SECTIUNEA 3
Finantari diverse
Art. 4
Valoarea totala a creditelor, altele decat cele acordate in baza contractelor
de economisire-creditare, prevazute la art. 7 alin. (1) lit. b) din Lege, si a
garantiilor emise in favoarea tertilor, pentru credite de natura celor care pot
fi acordate de casa de economii, prevazute la art. 7 alin. (1) lit. d) din
Lege, nu poate depasi 70% din valoarea aferenta finantarilor in baza
contractelor de economisire-creditare si a finantarilor anticipate si
intermediare, acordate potrivit art. 7 alin. (1) lit. a) din Lege. Astfel de
credite nu pot fi acordate din masa de repartizare.
Art. 5
Valoarea totala a contractelor destinate finantarii constructiilor cu
caracter comercial, industrial si social-cultural, acordate in conditiile art.
3 lit. d) pct. 7 din Lege, nu poate depasi 3% din volumul total al creantelor
din creditele acordate de o casa de economii.
SECTIUNEA 4
Credite acordate societatilor comerciale la care casa de economii detine
participatii
Art. 6
(1) Valoarea totala a creditelor acordate societatilor comerciale la care o
casa de economii detine participatii nu va putea depasi 60% din fondurile
proprii ale casei de economii.
(2) Valoarea totala a creditelor acordate fiecarei societati comerciale la
care o casa de economii detine participatii nu va putea depasi 20% din
fondurile proprii ale casei de economii.
SECTIUNEA 5
Conditii de repartizare
Art. 7
(1) In afara cerintelor prevazute la art. 9 din Lege, in Conditiile
generale de afaceri trebuie prevazute valorile minime admise ale cifrelor de
evaluare sau alte conditii de repartizare adecvate, care pe termen lung vor
conduce la un raport colectiv clienti-casa de economii de cel putin 1. In
vederea supravegherii respectarii acestei cerinte, Banca Nationala a Romaniei
poate solicita casei de economii intocmirea unui raport de evaluare avand ca
scop justificarea obtinerii pe termen lung a unui raport colectiv clienti-casa
de economii de cel putin 1. Raportul de evaluare va fi realizat pe baza
premiselor cuprinse in Conditiile generale de afaceri, corelate cu estimari
viabile privind desfasurarea pe termen lung a activitatii casei de economii, si
va fi avizat de un auditor independent care va putea fi desemnat de Banca
Nationala a Romaniei.
(2) Raportul individual client-casa de economii trebuie sa aiba, la
momentul repartizarii, valoarea de cel putin 0,6, cu exceptia cazurilor
prevazute la alin. (3) si (4).
(3) Conditiile de repartizare pot fi stabilite diferit de prevederile alin.
(2), cu aprobarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei, in masura in care,
pentru tarifele care intra in volumul de repartizare, rezulta a fi asigurat pe
termen lung un raport colectiv clienti-casa de economii de cel putin 1.
(4) In cazul in care conditiile de repartizare nu conduc pe termen lung la
un raport colectiv clienti-casa de economii de cel putin 1 sau apar doar
temporar valori ridicate ale raportului colectiv clienti-casa de economii,
atunci casa de economii trebuie sa modifice fara intarziere in mod
corespunzator conditiile de repartizare.
(5) Valorile raportului colectiv clienti-casa de economii pe anul
calendaristic incheiat trebuie justificate anual Bancii Nationale a Romaniei.
Calculele care au stat la baza determinarii valorii raportului colectiv
clienti-casa de economii pe anul calendaristic incheiat vor fi analizate si
avizate de auditorul independent, rezultatul urmand a fi inclus in raportul
prevazut la art. 25 alin. (3) din Lege. Banca Nationala a Romaniei poate
solicita casei de economii ca verificarea si avizarea calculelor care au stat
la baza determinarii valorii raportului colectiv clienti-casa de economii pe
anul calendaristic incheiat sa fie realizate si de un alt auditor independent,
cu desemnarea acestuia.
SECTIUNEA 6
Constituirea fondului special
Art. 8
(1) Pentru primii ani de activitate, la constituirea fondului special se
vor avea in vedere prevederile reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei
privind autorizarea caselor de economii.
(2) Fondul special se constituie, cu respectarea prevederilor art. 12 din
Lege, prin alocarea diferentei dintre veniturile realizate din dobanzi (dobanda
extracolectiva) ca urmare a plasamentelor temporare efectuate din masa de
repartizare neutilizata pentru finantarea in baza contractelor de
economisire-creditare, din cauza neindeplinirii de catre clienti a conditiilor
de repartizare, si veniturile ce s-ar fi realizat din dobanzi (dobanda
colectiva) ca urmare a finantarilor in baza contractelor de
economisire-creditare. In categoria plasamentelor temporare vor fi incluse
numai acele plasamente efectuate conform art. 7 alin. (1) lit. f) din Lege si
credite pentru activitatea de finantare anticipata si intermediara acordate
potrivit art. 7 alin. (1) lit. a) din Lege.
SECTIUNEA 7
Utilizarea fondului special
Art. 9
(1) In masura in care repartizarea la o cifra de evaluare tinta, care duce,
in cazul clientilor care economisesc regulat, la un raport individual
client-casa de economii egal cu valoarea 1, nu poate fi mentinuta fara
transferul mijloacelor extracolective la masa de repartizare (cifra de evaluare
superioara care genereaza utilizarea fondului), va fi utilizat fondul special.
Pentru toate tarifele care intra in compunerea masei de repartizare este
valabila o cifra de evaluare unitara superioara care genereaza utilizarea
fondului special in sensul amintit anterior, aceasta fiind determinata conform
prevederilor Conditiilor generale contractuale aferente tarifului cu cea mai
mare pondere in cadrul volumului total al creditelor nerepartizate.
(2) Fondul special poate fi utilizat in masura in care, in cazul clientilor
care economisesc regulat, raportul individual client-casa de economii ar depasi
0,8 (cifra de evaluare inferioara care genereaza utilizarea fondului).
(3) Fondul special poate fi utilizat cu acordul Bancii Nationale a Romaniei
inainte de atingerea cifrei de evaluare inferioare care genereaza utilizarea
fondului, in masura in care acest lucru se impune pentru prevenirea
periclitarii iminente a capacitatii de repartizare pe termen lung.
(4) Fondul special se utilizeaza in limita sumei reprezentand diferenta
dintre cheltuielile efectuate cu dobanzile (dobanda extracolectiva) ca urmare a
includerii in masa de repartizare a surselor extracolective, respectiv surse
proprii si/sau surse atrase in scopul finantarii in baza contractelor de
economisire-creditare, si cheltuielile efectuate cu dobanzile (dobanda
colectiva) aferente masei de repartizare provenite din finantari primite in
baza contractelor de economisire-creditare. In cazul includerii in masa de
repartizare a surselor proprii, dobanda extracolectiva se va determina pe baza
ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.
SECTIUNEA 8
Efectuarea de plasamente in active cu grad de risc de credit scazut
Art. 10
Activele cu grad de risc de credit scazut, in care casele de economii pot
efectua plasamente conform prevederilor art. 7 alin. (1) lit. f) din Lege, sunt
cele prevazute la gradele de risc de credit 0% si 20% din cadrul
reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei privind limitarea riscului de credit
al institutiilor de credit.
SECTIUNEA 9
Garantarea creditelor cu diferite tipuri de garantii
Art. 11
Contingentul creditelor garantate prin ipoteci asupra imobilelor aflate in
tara nu va putea fi mai mic de 60% din volumul total al creditelor.
CAP. 2
Dispozitii finale
Art. 12
Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sanctiunilor si/sau
masurilor prevazute la art. 69 si, respectiv, la art. 70 din Legea bancara nr.
58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la art. 34 din
Legea nr. 541/2002.
Presedintele Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu