NORME
Nr. 4 din 13 iunie 2003
privind autorizarea caselor de economii pentru domeniul locativ
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 445 din 23 iunie 2003
In temeiul prevederilor art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si ale art. 6, 15, art. 18 lit. g) si art. 37 din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul
locativ,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.
Art. 1
(1) Prezentele norme reglementeaza conditiile de autorizare de catre Banca
Nationala a Romaniei a caselor/bancilor de economii pentru domeniul locativ,
denumite in continuare case de economii.
(2) Casele de economii se constituie si functioneaza in conformitate cu
dispozitiile Legii nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem
colectiv pentru domeniul locativ, denumita in continuare Lege, si ale
legislatiei bancare si isi desfasoara activitatea numai pe baza autorizatiei
emise de Banca Nationala a Romaniei.
(3) Termenii specifici utilizati in cuprinsul prezentelor norme au
semnificatia prevazuta de Lege.
(4) Procedura de autorizare, conditiile, termenele si documentatia care
trebuie prezentata Bancii Nationale a Romaniei in procesul de autorizare sunt
cele prevazute in Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/1999 privind
autorizarea bancilor, republicate, cu modificarile ulterioare, care se aplica
in mod corespunzator si caselor de economii, daca prin prezentele norme nu se
dispune altfel.
Art. 2
Capitalul social si fondurile proprii ale caselor de economii trebuie sa se
situeze in permanenta cel putin la nivel minim stabilit pentru banci potrivit
reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei. In acest sens, dispozitiile
Normelor Bancii Nationale a Romaniei nr. 16/2002 privind capitalul minim al
bancilor si al sucursalelor bancilor straine se aplica in mod corespunzator si caselor
de economii.
Art. 3
(1) Pe langa indeplinirea cerintelor prevazute de legislatie pentru
actionarii semnificativi ai bancilor, actionarul majoritar al unei case de
economii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fi desfasurat activitate in domeniul economisirii si creditarii in
sistem colectiv pentru domeniul locativ;
b) sa se incadreze in cerintele de solvabilitate prevazute de
reglementarile aplicabile din tara de origine si sa nu fi inregistrat pierderi
in ultimii 3 ani.
(2) Actionar majoritar al unei case de economii este banca sau casa de
economii ori grupul constituit din banci si/sau case de economii actionand
impreuna in sensul Legii bancare nr. 58/1998, cu modificarile ulterioare, care
detine direct sau indirect o participatie mai mare de 50% din capitalul social
al casei de economii.
(3) In cazul in care actionar majoritar al unei case de economii este un
grup de banci si/sau case de economii, cel putin una dintre institutiile care
fac parte din grup trebuie sa indeplineasca cerinta prevazuta la alin. (1) lit.
a) si aceasta institutie trebuie sa detina in mod direct ponderea cea mai mare
in capitalul social al casei de economii in raport cu ponderea celorlalte
institutii care formeaza grupul.
(4) Cerintele prevazute la alin. (1) lit. b) trebuie sa fie respectate atat
la nivel individual, cat si la nivel consolidat, dupa caz.
(5) Indeplinirea cerintelor prevazute la alin. (1) lit. b) si la alin. (4)
va fi atestata prin declaratia autoritatii de supraveghere bancara din tara de
origine a actionarului majoritar, prevazuta la art. 26 lit. j) din Normele
Bancii Nationale a Romaniei nr. 2/1999, republicate, cu modificarile
ulterioare, si, dupa caz, si in cea a autoritatii de supraveghere insarcinate
cu supravegherea la nivel consolidat a grupului.
Art. 4
(1) Conducatorul/conducatorii casei de economii care va/vor asigura
coordonarea activitatii de economisire-creditare in sistem colectiv pentru
domeniul locativ trebuie sa aiba o experienta adecvata specificului acestei
activitati. In acest sens, pentru indeplinirea cerintei privind experienta de
minimum 7 ani in domeniul financiar-bancar, aceste persoane trebuie sa fi
lucrat cel putin 5 ani in institutii de credit comparabile ca profil si volum
de activitate cu casa de economii, din care cel putin 3 ani sa fi ocupat un
post de conducere - cel putin sef serviciu sau echivalent - in astfel de
institutii, post care prin natura responsabilitatilor implica o cunoastere
aprofundata a activitatii de economisire si creditare in sistem colectiv pentru
domeniul locativ.
(2) Unul dintre administratorii casei de economii, care nu indeplineste si
calitatea de conducator al acesteia, trebuie sa aiba experienta relevanta de
cel putin 1 an in activitatea de economisire si creditare in sistem colectiv
pentru domeniul locativ.
(3) Documentatia prezentata pentru persoanele mentionate la alin. (1) si
(2) va cuprinde in mod detaliat date si informatii care sa probeze indeplinirea
cerintei de experienta conform celor prevazute.
Art. 5
(1) In vederea obtinerii aprobarii de constituire a casei de economii,
documentatia prezentata Bancii Nationale a Romaniei conform Normelor Bancii
Nationale a Romaniei nr. 2/1999, republicate, cu modificarile ulterioare, va fi
insotita si de Conditiile generale de afaceri si de Conditiile generale ale
contractelor de economisire-creditare.
(2) Conditiile generale de afaceri si Conditiile generale ale contractelor
de economisire-creditare trebuie sa cuprinda toate elementele prevazute de Lege
si sa fie intocmite tinandu-se seama de cerintele cuprinse in Normele Bancii
Nationale a Romaniei nr. 5/2003 privind conditiile specifice de functionare a
caselor de economii pentru domeniul locativ si de dispozitiile care urmeaza.
Art. 6
(1) Calculele privind derularea contractelor de economisire-creditare
cuprinse in Conditiile generale de afaceri vor fi insotite de explicatii legate
de elementele avute in vedere pentru perioada de economisire si pentru perioada
de creditare si vor indica cel putin parametrii utilizati, modalitatea de
calcul al cifrei de evaluare si corelatia sa cu raportul individual client-casa
de economii, evolutia lunara a cifrei de evaluare si a raportului individual
client-casa de economii de la momentul indeplinirii premiselor de repartizare,
timpul de asteptare minim, mediu si maxim.
(2) Parametrii utilizati, mentionati la alin. (1), se vor referi cel putin
la: suma economisita lunar, rambursari lunare, comisionul de credit, rata
dobanzii bonificata la economii si a dobanzii percepute la credit.
(3) Timpul de asteptare minim se va calcula avandu-se in vedere
indeplinirea cumulativa a cerintelor referitoare la cifra minima de evaluare si
la perioada minima de economisire.
(4) Timpul de asteptare mediu se va calcula pentru cazul in care se asigura
un nivel al raportului individual client-casa de economii de valoare 1.
(5) Timpul de asteptare maxim se va calcula ca perioada in care, prin plata
ratelor de economisire si prin bonificarea dobanzilor, se asigura economisirea
intregii sume contractate.
Art. 7
(1) Procedura de repartizare a contractelor de economisire-creditare va
cuprinde cel putin referiri la: componenta masei de repartizare si calculul
disponibilitatilor de repartizat, datele de evaluare a indeplinirii conditiilor
de repartizare si termenele de repartizare, premisele pentru participarea la
procedura de repartizare, cifra de evaluare tinta.
(2) Cifra de evaluare tinta corespunde celei mai mici cifre de evaluare la
care se pot repartiza, din mijloacele disponibile la un anumit termen de
repartizare, toate contractele cu aceeasi cifra de evaluare care indeplinesc
premisele pentru repartizare. Cifra de evaluare tinta nu poate fi mai mica
decat cifra de evaluare minima si trebuie sa corespunda cel putin nivelului
minim al raportului individual client-casa de economii stabilit prin Normele
Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2003.
Art. 8
(1) Sumele acumulate in vederea repartizarii si cele deja repartizate, dar
care nu au fost solicitate de clienti, pot fi utilizate de casa de economii
pentru realizarea altor plasamente, in masura in care se asigura o repartizare
uniforma pe termen lung a contractelor de economisire-creditare. Plasamentele
pot fi efectuate numai in active cu grad de risc scazut, conform prevederilor
cuprinse in Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2003.
(2) La calculul valorii garantiilor se va tine seama de cerinta ca
garantiile sa fie luate in considerare la valoarea justa, conform standardelor
contabile aplicabile bancilor.
Art. 9
Procedura de reziliere a contractelor de economisire-creditare trebuie sa
prevada cel putin urmatoarele:
a) cota din masa de repartizare, care poate fi utilizata pentru restituirea
economiilor din contractele reziliate;
b) termenul calculat de la data depunerii cererii de reziliere, in care
casa de economii va efectua restituirea economiilor atrase;
c) posibilitatea amanarii restituirii economiilor in conditiile in care
cota din masa de repartizare nu poate asigura plata acestora;
d) stabilirea unei perioade maxime in care restituirea poate fi amanata,
perioada care nu va putea depasi 6 luni de la data depunerii cererii de
reziliere;
e) pana la restituirea economiilor atrase, casa de economii va continua sa
bonifice la acestea dobanda stabilita conform contractului.
Art. 10
(1) Procedura de derulare simplificata a contractelor de
economisire-creditare trebuie sa fie clar stabilita in Conditiile generale de
afaceri. La reglementarea acestei proceduri se va tine seama cel putin de
urmatoarele cerinte:
a) de la data deschiderii procedurii, atragerea de noi economii si
acordarea de noi credite inceteaza, activitatea casei de economii fiind
limitata doar la colectarea ratelor si dobanzilor aferente creditelor aflate in
portofoliul acesteia, in vederea restituirii economiilor atrase pana la data
deschiderii procedurii;
b) de la data deschiderii procedurii, casa de economii va utiliza toate
mijloacele de care dispune, inclusiv disponibilitatile banesti, plasamentele si
participatiile aferente capitalurilor proprii, pentru restituirea la cererea
clientilor a economiilor atrase;
c) pe perioada derularii procedurii simplificate, casa de economii va
continua sa bonifice la economiile atrase dobanda stabilita conform
contractului;
d) procedura va stabili in mod clar care este ordinea de prioritate la
restituirea economiilor atrase si criteriile in functie de care se determina
aceasta ordine de prioritate, astfel incat sa se asigure egalitate de tratament
pentru toti clientii casei de economii;
e) in cazul pronuntarii unei hotarari judecatoresti de incepere a
procedurii falimentului casei de economii, procedura de derulare simplificata
se incheie.
(2) Consecintele asupra drepturilor si obligatiilor clientului, care decurg
din deschiderea procedurii prevazute la alin. (1), trebuie sa fie clar
prevazute in Conditiile generale ale contractelor de economisire-creditare.
Art. 11
(1) In scopul viabilizarii terenurilor trecute in intravilan se pot finanta
proiecte care sa stimuleze constructia de locuinte sau care sa aduca un
beneficiu zonelor de locuit, proiecte cum ar fi: lucrari de ameliorare a
terenurilor in vederea constructiei de locuinte, constructia, intretinerea sau
modernizarea de spatii cu destinatie locativa, social-culturala, sanitara,
recreativa si altele asemenea, constructia de sisteme de aprovizionare cu apa,
gaze sau energie, de sisteme de evacuare a apei si a reziduurilor menajere.
(2) Finantarea imobilelor se poate realiza in urmatoarele cazuri si cu
indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) daca acestea au o destinatie preponderent locativa;
b) daca acestea nu au o destinatie preponderent locativa si nu contribuie
la aprovizionarea zonelor de locuit sau la satisfacerea nevoilor de ordin
social-cultural, finantarea se poate realiza numai in limita cotei detinute de
spatiile locative in totalul constructiei;
c) daca imobilele au destinatie preponderent comerciala, industriala sau
social-culturala ori sunt utilizate in totalitate in scopuri comerciale,
industriale sau social-culturale, finantarea se poate realiza numai daca
acestea contribuie la aprovizionarea zonelor de locuit sau la satisfacerea
nevoilor de ordin social-cultural.
(3) Un imobil are o destinatie preponderent locativa daca suprafata utila
folosita in scopuri locative este mai mare decat suprafata utila folosita in
alte scopuri.
Art. 12
(1) Conditiile generale ale contractelor de economisire-creditare trebuie
sa cuprinda toate conditiile si termenii contractuali, conform Legii, si vor
face parte din contract. In acest sens, Conditiile generale ale contractelor de
economisire-creditare vor fi redactate de o maniera clara si usor de inteles si
trebuie sa fie pe deplin cunoscute si acceptate de clienti prin semnarea
contractului, care va cuprinde o clauza expresa in acest sens.
(2) Conditiile generale ale contractelor de economisire-creditare trebuie
sa cuprinda valorile minime admise ale cifrelor de evaluare si alte conditii de
repartizare adecvate, astfel incat, pe termen lung, acestea sa conduca la un
raport colectiv clienti-casa de economii de cel putin 1.
Art. 13
(1) Tipurile de tarife ce vor fi oferite de catre casele de economii
trebuie sa fie proiectate astfel incat sa se asigure respectarea urmatoarelor
cerinte:
a) un timp de asteptare uniform si cat mai scurt posibil;
b) o perioada minima de economisire de cel putin 18 luni;
c) diferenta dintre rata dobanzii percepute la credite si rata dobanzii
bonificate la economii pe un tarif sa nu fie mai mare de 4%;
d) cea mai mare rata a dobanzii la economiile atrase, bonificata de casa de
economii, sa nu depaseasca cea mai mica rata a dobanzii perceputa la creditele
acordate.
(2) La evaluarea unui tarif Banca Nationala a Romaniei va avea in vedere si
nivelul comisioanelor si al altor speze bancare care cad in sarcina clientului,
astfel incat sa se asigure un echilibru intre interesele casei de economii si
cele ale clientilor acesteia.
Art. 14
(1) Casa de economii trebuie sa justifice realizarea pe termen lung a unui
raport colectiv clienti-casa de economii de cel putin 1. In acest sens, studiul
de fezabilitate prezentat in vederea autorizarii casei de economii va cuprinde,
pe langa estimari ale bilantului si contului de profit si pierdere pentru
primii 3 ani de activitate si o prognoza a principalelor elemente bilantiere,
inclusiv a fluxurilor de numerar, pentru primii 10 ani de activitate.
(2) Pe langa cerinta prevazuta la alin. (1), in studiul de fezabilitate se
vor evidentia, in completarea informatiilor prevazute in Normele Bancii
Nationale a Romaniei nr. 2/1999, republicate, cu modificarile ulterioare, si
urmatoarele:
a) estimarile privind finantarile anticipate si intermediare, contractele
de valoare mare, finantarile legate de construirea de spatii comerciale,
industriale si social-culturale, expunerea fata de intreprinderile la care casa
de economii are participatii, constituirea si utilizarea fondului special, cu
incadrarea in limitele si cerintele prevazute pentru acestea in Normele Bancii
Nationale a Romaniei nr. 5/2003;
b) o scurta descriere a sistemului informatic ce va fi utilizat si a
modalitatilor de prelucrare a datelor, din care sa rezulte posibilitatea
gestionarii activitatii de economisire-creditare in sistem colectiv pentru
domeniul locativ;
c) date referitoare la organizarea specifica a activitatii ce va fi
desfasurata, descrierea modalitatilor de desfacere a produselor si de instruire
a agentilor de vanzare, dupa caz.
Art. 15
(1) Casele de economii vor aloca anual, inainte de impozitarea profitului,
sumele necesare constituirii fondului special prevazut de Lege, in masura in
care sumele respective se regasesc in profitul net.
(2) In primii ani de activitate casele de economii vor putea constitui
fondul special, in conditiile prevazute la alin. (1), dupa cum urmeaza:
a) la sfarsitul anului 1 si 2, cel putin pana la atingerea nivelului de 1%
din depozitele atrase;
b) la sfarsitul anului 3 si 4, cel putin pana la atingerea nivelului de
1,5% din depozitele atrase;
c) la sfarsitul anului 5 si 6, cel putin pana la atingerea nivelului de 2%
din depozitele atrase;
d) la sfarsitul anului 7, cel putin pana la atingerea nivelului de 2,5% din
depozitele atrase.
(3) De la finele celui de-al 8-lea an de functionare, alocarea resurselor
prevazute de Lege pentru constituirea fondului special se va face pana la
atingerea nivelului maxim de 3% din depozitele atrase, in conditiile prevazute
la alin. (1).
Art. 16
(1) Conditiile generale de afaceri, Conditiile generale ale contractelor de
economisire-creditare si studiul de fezabilitate vor fi insotite de raportul
unui auditor financiar independent cu experienta in auditarea institutiilor de
credit specializate in activitatea de economisire-creditare in sistem colectiv
pentru domeniul locativ. Pentru auditor se va prezenta o scurta descriere a
activitatii, din care sa rezulte experienta ceruta.
(2) Conditiile generale de afaceri si Conditiile generale ale contractelor
de economisire-creditare vor fi auditate in sensul evaluarii respectarii
nivelurilor minime stabilite pentru raportul individual client-casa de economii
si pentru raportul colectiv clienti-casa de economii, potrivit Normelor Bancii Nationale
a Romaniei nr. 5/2003, si al evaluarii calculelor care stau la baza
tarifului/tarifelor oferit/oferite.
(3) Raportul auditorului cu privire la datele si informatiile cuprinse in
studiul de fezabilitate se va referi cel putin la:
a) viabilitatea estimarilor prezentate, in raport cu premisele avute in
vedere;
b) sistemul de administrare a activitatii de economisire-creditare in
sistem colectiv pentru domeniul locativ;
c) sistemul de control intern.
Art. 17
(1) Pe langa cerintele prevazute pentru auditorul unei banci, auditorul
unei case de economii poate fi numai o persoana juridica si trebuie sa dispuna
de personal specializat in auditarea caselor de economii.
(2) Documentatia prezentata pentru auditor, potrivit Normelor Bancii
Nationale a Romaniei nr. 2/1999, republicate, cu modificarile ulterioare, va fi
completata si cu dovada calitatii de auditor financiar autorizat sa desfasoare
aceasta activitate pe teritoriul Romaniei si curriculum vitae pentru persoanele
care vor asigura auditul financiar al casei de economii, din care sa rezulte
pregatirea teoretica si practica in domeniul caselor de economii.
Art. 18
Dispozitiile art. 19 si 36 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr.
2/1999, republicate, cu modificarile ulterioare, si cele referitoare la
cenzori, la comitetul de risc, la comitetul de administrare a activelor si
pasivelor si la comitetul de credite din aceste norme nu se aplica in cazul
caselor de economii.
Art. 19
Autorizarea de catre Banca Nationala a Romaniei a Conditiilor generale de
afaceri, a Conditiilor generale ale contractelor de economisire-creditare si a
tarifelor unei case de economii nu reprezinta o garantie sau o apreciere a
Bancii Nationale a Romaniei cu privire la oportunitatea, avantajele sau
dezavantajele, profitul sau riscurile pe care le-ar putea prezenta incheierea
unui contract de economisire-creditare. Autorizarea certifica numai faptul ca
acestea au fost intocmite in conformitate cu dispozitiile legale.
Presedintele Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu