LEGE
Nr. 541 din 27 septembrie 2002
privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 733 din 8 octombrie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Obiectul si domeniul de aplicare
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza activitatea caselor de economii pentru
economisire si creditare in sistem colectiv pentru domeniul locativ, respectiv
cea a bancilor pentru economisire si creditare in sistem colectiv pentru
domeniul locativ, denumite in continuare case de economii pentru domeniul
locativ, constituite conform art. 5.
Art. 2
Obiectul principal al prezentei legi este finantarea pe termen lung a
domeniului locativ prin economisirea si creditarea in sistem colectiv, conform
art. 3 lit. b).
CAP. 2
Definitii
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) casa de economii pentru domeniul locativ - banca sau casa de economii
autorizata sa functioneze in conformitate cu prezenta lege si cu legislatia
bancara in vigoare;
b) economisire si creditare in sistem colectiv pentru domeniul locativ -
acceptarea de depozite de la clienti si acordarea acestora de credite cu
dobanda fixa din sumele acumulate pentru activitati in domeniul locativ;
c) client - persoana fizica sau juridica care incheie cu casa de economii
pentru domeniul locativ un contract de economisire si creditare in sistem
colectiv pentru domeniul locativ, prin care aceasta dobandeste, ca urmare a
efectuarii depunerilor prevazute in contract, dreptul legal de a primi un
credit la dobanda stabilita pentru activitati in domeniul locativ;
d) activitati in domeniul locativ:
1. construirea, cumpararea, reabilitarea, modernizarea, consolidarea sau
extinderea imobilelor cu destinatie preponderent locativa;
2. cumpararea, reabilitarea, modernizarea, consolidarea sau extinderea
altor imobile decat cele cu destinatie preponderent locativa, cu conditia sa
fie folosite ca spatii locative;
3. cumpararea de terenuri intravilane sau dobandirea drepturilor de
concesiune pentru construirea de imobile cu destinatie preponderent locativa;
4. cumpararea de terenuri intravilane sau dobandirea drepturilor de
concesiune in scopul construirii altor imobile decat cele cu destinatie
preponderent locativa, in limita cotei detinute de spatiile locative din
totalul constructiei pozitionate pe teren;
5. viabilizarea unor terenuri trecute in intravilan in scopul promovarii
constructiei cartierelor de locuinte;
6. preluarea unor creante legate de realizarea activitatilor prevazute la
pct. 1 - 5;
7. construirea de spatii comerciale, industriale si social-culturale, daca
acestea sunt legate de constructia de locuinte sau daca ele contribuie, prin
amplasarea lor in zonele de locuit, la aprovizionarea acestora sau la
satisfacerea nevoilor de ordin social-cultural;
8. lucrari in domeniul locativ angajate de chirias in scopul modernizarii
locuintei;
e) contract de economisire si creditare in sistem colectiv pentru domeniul
locativ, denumit in continuare contract de economisire-creditare - angajamentul
partilor in baza caruia clientul se obliga sa economiseasca o suma reprezentand
suma minima de economisire, iar casa de economii pentru domeniul locativ se
obliga sa acorde un credit cu dobanda fixa pentru diferenta dintre suma totala
contractata si suma economisita, inclusiv dobanzile si primele acordate, cu obligatia
ca toate conditiile de repartizare a creditului sa fie indeplinite;
f) finantare in baza contractului de economisire-creditare - creditul cu
dobanda fixa obtinut de catre client in conditiile prevazute in contractul de
economisire-creditare;
g) finantare anticipata - creditul cu dobanda pietei acordat clientului
care nu a acumulat inca suma minima de economisire stabilita de casa de
economii pentru domeniul locativ prin contractul de economisire-creditare;
acest credit, la care se achita doar dobanda, se transforma in credit cu
dobanda fixa in momentul indeplinirii tuturor conditiilor de repartizare
prevazute in contractul de economisire-creditare;
h) finantare intermediara - creditul cu dobanda pietei acordat clientului
care a acumulat suma minima de economisire stabilita prin contractul de
economisire-creditare, dar nu indeplineste celelalte conditii prevazute in
contractul de economisire-creditare; acest credit, la care se achita doar
dobanda, se transforma in credit cu dobanda fixa in momentul indeplinirii
tuturor conditiilor prevazute in contractul de economisire-creditare;
i) masa de repartizare - resurse ale casei de economii pentru domeniul
locativ, provenind din depozite, dobanzi aferente, orice alte plati care
majoreaza soldul economisit, sume rambursate aferente creditelor acordate,
prime si dobanzile aferente lor, alte surse atrase exclusiv in scopul
finantarii in baza contractului de economisire-creditare, precum si din surse
proprii;
j) fond special - fond constituit de casa de economii pentru domeniul
locativ in scopul garantarii functionarii sistemului din punctul de vedere al
tehnicii de economisire si creditare in sistem colectiv pentru domeniul locativ
si cu scopul protejarii intereselor clientilor;
k) raport individual intre client si casa de economii pentru domeniul
locativ - relatia dintre aportul banesc al clientului, calculat pentru fiecare
contract de economisire-creditare, si aportul banesc al casei de economii
pentru domeniul locativ, pe care clientul il obtine prin derularea creditului;
l) raport colectiv intre clienti si casa de economii pentru domeniul
locativ - relatia dintre suma aporturilor banesti ale clientilor si aportul
banesc preconizat al casei de economii pentru domeniul locativ, rezultat din
contractele de economisire-creditare al caror proces de economisire a fost
incheiat si/sau intrerupt, calculat pe o anumita perioada;
m) timp de asteptare - perioada cuprinsa intre data incheierii contractului
de economisire-creditare si data la care contractul clientului este repartizat;
n) tipuri de contracte (tarife) - modalitati alternative de economisire si
creditare in sistem colectiv pentru domeniul locativ, puse la dispozitia
clientilor de casa de economii pentru domeniul locativ, in functie de suma
contractata, de dobanda si termenele de rambursare aferente finantarii in baza
contractului de economisire-creditare, precum si in functie de alte criterii
stabilite de casa de economii pentru domeniul locativ;
o) persoana singura - persoana necasatorita, vaduva sau divortata;
p) data de repartizare - data la care soldul economisit si creditul pentru
domeniul locativ sunt puse la dispozitia clientului.
CAP. 3
Principii generale
Art. 4
(1) Casele de economii pentru domeniul locativ pot functiona numai pe baza
autorizatiei emise de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Caselor de economii pentru domeniul locativ le sunt aplicabile
dispozitiile legislatiei bancare in masura in care acestea nu contravin
prevederilor prezentei legi.
Art. 5
(1) Casele de economii pentru domeniul locativ se constituie sub forma
juridica de societate pe actiuni, ca filiale ale bancilor/caselor de economii,
persoane juridice romane sau straine, in baza aprobarii Bancii Nationale a
Romaniei, cu respectarea prevederilor legale in vigoare aplicabile societatilor
comerciale.
(2) Actionari majoritari ai caselor de economii pentru domeniul locativ pot
fi exclusiv banci/case de economii. Actionari minoritari pot fi banci/case de
economii, societati comerciale din domeniul imobiliar, societati de asigurari,
organe ale administratiei publice centrale si locale, in masura in care legea o
permite, precum si persoane fizice.
(3) Participatia cumulata a persoanelor fizice nu poate depasi 5% din capitalul
social al caselor de economii pentru domeniul locativ.
Art. 6
Capitalul social minim al caselor de economii pentru domeniul locativ este
stabilit de Banca Nationala a Romaniei, dar nu poate fi mai mic decat nivelul
minim al capitalului social stabilit pentru banci.
CAP. 4
Activitati permise
Art. 7
(1) In afara activitatilor de economisire si creditare in sistem colectiv
pentru domeniul locativ, casele de economii pentru domeniul locativ pot
desfasura, in limita autorizatiei acordate, urmatoarele activitati:
a) finantarea anticipata si finantarea intermediara, pe baza contractelor
de economisire-creditare;
b) acordarea de credite pentru activitati in domeniul locativ, in
conditiile prevazute la alin. (2);
c) administrarea creditelor tertilor si intermedierea creditelor in contul
tertilor, daca acestea sunt destinate finantarii unor activitati in domeniul
locativ;
d) emiterea, in conformitate cu prevederile alin. (2), de garantii pentru
acele tipuri de credite obtinute de terti, pe care casele de economii pentru
domeniul locativ le pot acorda;
e) primirea de imprumuturi;
f) efectuarea de plasamente in active cu grad de risc scazut de credit,
potrivit reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei;
g) acordarea de credite societatilor comerciale la care casele de economii
pentru domeniul locativ detin participatii, in conditiile alin. (5);
h) emiterea si gestiunea instrumentelor de plata si de credit;
i) plati si decontari;
j) transferuri de fonduri;
k) consultanta financiar-bancara;
l) operatiuni de mandat cu specific financiar-bancar.
(2) Totalul creantelor care provin din creditele prevazute la alin. (1)
lit. b) si d) nu poate depasi nivelul reglementat de Banca Nationala a Romaniei
din valoarea aferenta finantarilor in baza contractelor de
economisire-creditare si a finantarilor acordate potrivit alin. (1) lit. a).
(3) Creantele din creditele pentru activitati in domeniul locativ, precum
si din creditele potrivit alin. (1) lit. a) si b), in masura in care acestea nu
sunt garantate prin cesiunea unor drepturi din contractele de
economisire-creditare, vor fi garantate prin ipoteci asupra unui imobil aflat
in tara. In masura in care nu exista suficiente garantii suplimentare, garantarea
nu poate depasi patru cincimi din valoarea de garantare a imobilului ipotecat.
(4) Creantele aferente finantarii in baza contractului de
economisire-creditare, precum si garantiile aferente nu pot fi cesionate decat
pentru activitati de economisire si creditare in sistem colectiv pentru
domeniul locativ si pentru finantarea anticipata si intermediara. Aceste
dispozitii se aplica si creantelor corespunzatoare finantarii anticipate si
intermediare, precum si garantiilor aferente lor.
(5) Casele de economii pentru domeniul locativ pot detine participatii
exclusiv la societati comerciale al caror obiect de activitate cuprinde
activitati in domeniul locativ si care desfasoara preponderent astfel de
activitati, in limita unei treimi din capitalul social al acestora. O
participatie mai mare este permisa doar la capitalul social al altor case de
economii pentru domeniul locativ, cu conditia ca totalul participatiilor la
astfel de societati sa nu depaseasca 20% din fondurile proprii ale casei de
economii pentru domeniul locativ.
CAP. 5
Reglementari privind desfasurarea economisirii si creditarii in sistem
colectiv pentru domeniul locativ
Art. 8
Casele de economii pentru domeniul locativ vor elabora reglementari proprii
privind Conditiile generale de afaceri si Conditiile generale ale contractelor
de economisire-creditare, care vor sta la baza tipurilor de contracte
(tarifelor) practicate.
Art. 9
Conditiile generale de afaceri se vor referi, fara a fi limitative, la:
a) calcule privind derularea contractelor de economisire-creditare, cu
specificarea raportului individual dintre client si casa de economii pentru
domeniul locativ, precum si cu specificarea timpului de asteptare minim, mediu
si maxim;
b) procedura de repartizare a contractelor de economisire-creditare, cu
indicarea componentei masei de repartizare, a termenelor de repartizare, a
modului de evaluare a indeplinirii conditiilor de repartizare, precum si
stabilirea ordinii de repartizare;
c) procedura privind calculul resurselor din masa de repartizare, care,
temporar, nu pot fi repartizate, al veniturilor suplimentare din plasamentul
acestor resurse, precum si indicarea modului de utilizare a fondului special;
d) modul de calcul al valorii garantiei;
e) procedura de restituire a sumelor economisite in cazul rezilierii
contractelor de economisire-creditare;
f) o procedura de derulare simplificata a contractelor de
economisire-creditare, in interesul clientilor, in cazul retragerii
autorizatiei de functionare sau al inceperii procedurii falimentului;
g) finantarea investitiilor de viabilizare a unor terenuri trecute in
intravilan in scopul promovarii constructiei cartierelor de locuinte;
h) finantarea construirii de spatii comerciale, industriale si
social-culturale, in masura in care aceasta este permisa conform prevederilor
art. 3 lit. d) pct. 7.
Art. 10
Conditiile generale ale contractelor de economisire-creditare trebuie sa
cuprinda urmatoarele prevederi:
a) valoarea si scadenta aporturilor clientului si ale casei de economii
pentru domeniul locativ, precum si consecintele in cazul intarzierii
prestatiilor;
b) rata dobanzii practicate la depozite si la creditele acordate;
c) valoarea comisioanelor si a altor cheltuieli care sunt in sarcina
clientului;
d) modul de evaluare a indeplinirii conditiilor de repartizare, stabilirea
ordinii de repartizare si conditiile care trebuie indeplinite pentru plata
sumei contractate;
e) modalitatile de garantare si conditiile de rambursare a creditelor,
precum si de asigurare impotriva riscului de nerambursare;
f) conditiile in care un contract de economisire-creditare poate fi divizat
sau conexat cu alt contract de economisire-creditare;
g) conditiile in care se majoreaza sau se reduce suma contractata;
h) conditiile in care pot fi cesionate drepturi derivand din contractul de
economisire-creditare;
i) conditiile in care un contract de economisire-creditare poate fi
reziliat si consecintele ce rezulta din rezilierea lui sau din procedura de
derulare simplificata a acestuia;
j) conditiile de administrare a conturilor clientilor;
k) instanta competenta sa solutioneze litigiile.
Art. 11
(1) Masa de repartizare poate fi utilizata, cu exceptia art. 7 alin. (1),
numai pentru restituirea resurselor atrase si introduse in masa de repartizare
si pentru finantarea anticipata si intermediara.
(2) Masa de repartizare va fi alocata in sensul unei repartizari uniforme
si al unui timp de asteptare cat mai scurt.
Art. 12
Casele de economii pentru domeniul locativ aloca anual, inainte de
impozitarea profitului in contul fondului special, diferenta dintre veniturile
realizate ca urmare a plasamentelor temporare efectuate din masa de repartizare
neutilizata pentru finantarea in baza contractelor de economisire-creditare,
din cauza neindeplinirii de catre clienti a conditiilor de repartizare, si
veniturile care s-ar fi realizat ca urmare a finantarii in baza contractului de
economisire-creditare, in limita a 3% din depozitele atrase. Fondul special
poate fi lichidat, la sfarsitul anului, in limita partii care depaseste 3% din
depozitele atrase.
Art. 13
(1) In cazul contractelor de economisire-creditare incheiate in valuta,
casele de economii pentru domeniul locativ au obligatia sa formeze mase de
repartizare separate in valutele in care s-a realizat economisirea. Utilizarea
maselor de repartizare astfel constituite se va face in principal in valuta in
care s-a facut economisirea, casele de economii pentru domeniul locativ fiind
obligate sa administreze corespunzator riscul valutar.
(2) La cerere, Banca Nationala a Romaniei poate excepta casele de economii
pentru domeniul locativ, in cazuri speciale, de obligatia de a forma mase de
repartizare separate, daca prin aceasta nu se pericliteaza interesele
clientilor.
Art. 14
Casele de economii pentru domeniul locativ nu se pot angaja sa puna la
dispozitia clientului suma contractata in vederea creditarii la o data
determinata, inainte de repartizarea contractului de economisire-creditare.
CAP. 6
Autorizarea, reglementarea si supravegherea caselor de economii pentru
domeniul locativ
SECTIUNEA 1
Autorizarea
Art. 15
(1) Casele de economii pentru domeniul locativ sunt supuse conditiilor de
autorizare aplicabile bancilor, persoane juridice romane. In afara de acestea,
ele trebuie sa indeplineasca si conditiile specifice prevazute la alin. (2).
(2) Conditiile specifice de autorizare a caselor de economii pentru
domeniul locativ vor fi stabilite prin reglementari de Banca Nationala a
Romaniei si se vor referi, fara a fi limitative, la:
a) conditiile generale de afaceri si conditiile generale ale contractelor
de economisire-creditare;
b) incadrarea institutiei de credit a carei filiala este casa de economii
pentru domeniul locativ in indicatorii prudentiali si de performanta
economico-financiara, stabiliti de Banca Nationala a Romaniei;
c) indeplinirea cerintelor tehnice si de operare specifice;
d) reglementarile proprii privind procedura de derulare simplificata a
contractelor de economisire-creditare;
e) tipurile de contracte (tarifele) propuse a fi puse la dispozitia
clientilor.
Art. 16
Cererea de autorizare a caselor de economii pentru domeniul locativ va fi
respinsa, in afara situatiilor aplicabile bancilor, si in cazul in care se
considera ca Conditiile generale de afaceri si/sau Conditiile generale ale
contractelor de economisire-creditare:
a) nu sunt in masura sa asigure executia durabila a contractelor de
economisire-creditare si, in particular, aceste contracte, luate individual, nu
asigura pe intreaga lor durata un raport individual adecvat intre client si
casa de economii pentru domeniul locativ;
b) prevad varsaminte ale sumelor economisite, rambursari sau orice alte
obligatii care intarzie in mod neadecvat repartizarea contractelor de
economisire-creditare, duc la prelungirea disproportionata a duratelor
contractelor de economisire-creditare sau nu garanteaza suficient interesele
clientilor.
Art. 17
(1) In afara situatiilor de retragere a autorizatiei aplicabile bancilor,
Banca Nationala a Romaniei poate retrage autorizatia acordata unei case de
economii pentru domeniul locativ si in urmatoarele cazuri:
a) constata ca interesele clientilor nu pot fi suficient protejate prin
alte masuri, in conformitate cu prezenta lege sau cu legislatia bancara;
b) ii sunt cunoscute fapte de natura celor prevazute la art. 16, ce
justifica retragerea autorizatiei;
c) a primit hotararea privind inceperea procedurii falimentului casei de
economii pentru domeniul locativ.
(2) Retragerea autorizatiei unei case de economii pentru domeniul locativ
are ca efect declansarea procedurii de derulare simplificata a contractelor de
economisire-creditare.
SECTIUNEA a 2-a
Reglementarea
Art. 18
In vederea asigurarii conditiilor unei bune executii a obligatiilor care
deriva din contractele de economisire-creditare si, in particular, pentru
garantarea existentei unor disponibilitati suficiente pentru asigurarea unui
ritm de repartizare cat mai regulat, Banca Nationala a Romaniei si ministerele
abilitate emit reglementari referitoare la:
a) plasamentul temporar al sumelor acumulate in vederea repartizarii,
precum si al sumelor deja repartizate, dar al caror varsamant nu a fost inca
solicitat de catre clienti;
b) modul de determinare a contractelor de economisire-creditare de valoare
mare, precum si:
1. proportia admisa a sumelor aferente contractelor de
economisire-creditare de valoare mare in totalul sumelor contractate, aferente
contractelor de economisire-creditare nerepartizate ale casei de economii
pentru domeniul locativ;
2. proportia admisa a sumelor aferente contractelor de
economisire-creditare de valoare mare, incheiate pe parcursul unui an
calendaristic, in totalul sumelor contractate, aferente contractelor de
economisire-creditare incheiate pe parcursul respectivului an calendaristic; la
calculul contingentului admis al contractelor de economisire-creditare de
valoare mare, potrivit prezentului punct, precum si potrivit pct. 1, se vor
include si contractele de economisire-creditare pentru care, in conformitate cu
Conditiile generale de afaceri, clientii au varsat suma minima de economisire
in cursul primului an dupa incheierea contractului de economisire-creditare;
c) conditiile de acordare a creditelor pentru domeniul locativ prevazute la
art. 3 lit. d) pct. 7, precum si proportia admisa a acestor contracte in
totalul creditelor acordate de o casa de economii pentru domeniul locativ, fara
ca aceasta sa depaseasca 3%;
d) expunerea maxima admisa fata de o societate comerciala din categoria
celor prevazute la art. 7 alin. (5), precum si expunerea maxima totala admisa
fata de astfel de societati comerciale;
e) proportia admisa a creditelor acordate in baza contractelor de
economisire-creditare si garantate cu diferite tipuri de garantii, in totalul
creditelor acordate in baza contractelor de economisire-creditare, in cazul in
care se considera necesara o astfel de masura prudentiala;
f) conditiile minime de repartizare a contractelor de
economisire-creditare, in particular referitoare la suma minima de economisire
si calculul indicelui de evaluare minim, pentru asigurarea unui raport
individual adecvat intre client si casa de economii pentru domeniul locativ;
g) modul de constituire, utilizare si lichidare a fondului special.
SECTIUNEA a 3-a
Supravegherea
Art. 19
(1) Banca Nationala a Romaniei supravegheaza casele de economii pentru
domeniul locativ, in conformitate cu dispozitiile prezentei legi si ale
legislatiei bancare.
(2) Banca Nationala a Romaniei este imputernicita sa ia toate masurile
necesare pentru ca activitatile de economisire si creditare in sistem colectiv
pentru domeniul locativ sa se desfasoare in conformitate cu Conditiile generale
de afaceri si cu Conditiile generale ale contractelor de economisire-creditare,
precum si cu celelalte conditii stabilite prin reglementarile date in aplicarea
dispozitiilor prezentei legi si ale legislatiei bancare.
Art. 20
(1) Modificarile sau completarile aduse Conditiilor generale de afaceri si
Conditiilor generale ale contractelor de economisire-creditare in ceea ce
priveste dispozitiile art. 9, cu exceptia lit. d), respectiv ale art. 10, cu
exceptia lit. c), precum si cele aduse Conditiilor generale de afaceri si
Conditiilor generale ale contractelor de economisire-creditare, corespunzatoare
unor noi tipuri de contracte de economisire-creditare, se supun aprobarii
prealabile a Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate solicita caselor de economii pentru
domeniul locativ modificarea Conditiilor generale de afaceri si a Conditiilor
generale ale contractelor de economisire-creditare, atunci cand se constata ca
acestea nu pot asigura indeplinirea obligatiilor ce le revin din contractele de
economisire-creditare.
Art. 21
Introducerea de noi tipuri de contracte este supusa aprobarii Bancii
Nationale a Romaniei, impreuna cu o declaratie din care sa rezulte ca acestea
sunt intocmite in conformitate cu Conditiile generale de afaceri si cu
Conditiile generale ale contractelor de economisire-creditare, cu cel putin 3
luni inainte de punerea la dispozitia clientilor a noilor tipuri de contracte.
Art. 22
(1) Fuziunea si divizarea caselor de economii pentru domeniul locativ se
vor efectua conform legislatiei bancare, in masura in care aceasta nu
contravine prevederilor prezentei legi.
(2) Casele de economii pentru domeniul locativ pot fuziona numai cu alte
case de economii pentru domeniul locativ. Ele sunt obligate sa obtina
autorizarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 23
(1) In situatia in care exista date certe care conduc la concluzia ca o
casa de economii pentru domeniul locativ nu isi va putea onora obligatiile,
Banca Nationala a Romaniei poate interzice acesteia, pe o perioada limitata,
incheierea de noi contracte de economisire-creditare.
(2) In cazul in care situatia indicata la alin. (1) nu este remediata,
Banca Nationala a Romaniei poate interzice temporar toate platile derivand din
activitatea de economisire si creditare in sistem colectiv pentru domeniul
locativ si poate dispune retragerea autorizatiei si initierea procedurii de
derulare simplificata a contractelor de economisire-creditare.
(3) Prin procedura de derulare simplificata a contractelor de
economisire-creditare se va urmari realizarea aporturilor banesti ale
clientilor si ale casei de economii pentru domeniul locativ, aferente
contractelor de economisire-creditare existente, in sensul protejarii
intereselor clientilor.
Art. 24
(1) Banca Nationala a Romaniei poate hotari masuri de instituire a
supravegherii speciale si a administrarii speciale a caselor de economii pentru
domeniul locativ, care se vor lua in conformitate cu dispozitiile legale
aplicabile bancilor.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate stabili reguli specifice de derulare a
supravegherii speciale si a administrarii speciale a caselor de economii pentru
domeniul locativ.
CAP. 7
Obligatiile speciale ale auditorului independent
Art. 25
(1) In afara atributiilor prevazute de lege auditorii independenti ai
caselor de economii pentru domeniul locativ au si urmatoarele obligatii
speciale:
a) verificarea respectarii prevederilor cuprinse in Conditiile generale de
afaceri cu privire la procedura de repartizare, scop in care acestia sunt
imputerniciti sa aiba acces la documentele casei de economii pentru domeniul
locativ, in masura in care acestea se refera la procedura de repartizare;
b) verificarea respectarii conditiilor prevazute de normele interne cu
privire la plata creditelor si garantarea creantelor din credite;
c) verificarea respectarii reglementarilor emise de Banca Nationala a
Romaniei si/sau de Ministerul Finantelor Publice in aplicarea prezentei legi.
(2) Auditorul independent are obligatia sa informeze Banca Nationala a
Romaniei ori de cate ori constata incalcarea de catre casa de economii pentru
domeniul locativ a prevederilor prezentei legi si/sau a reglementarilor emise
de Banca Nationala a Romaniei si/sau de Ministerul Finantelor Publice in
aplicarea acesteia.
(3) Auditorul independent va intocmi la incheierea exercitiului financiar
un raport asupra activitatii de economisire si creditare in sistem colectiv
pentru activitati in domeniul locativ, pe care il va remite si Bancii Nationale
a Romaniei.
CAP. 8
Stimularea economisirii pentru domeniul locativ
Art. 26
(1) Fiecare client, persoana fizica cu cetatenia romana si cu domiciliul
stabil in Romania, beneficiaza de o prima de stat pentru depunerile anuale
efectuate in baza unui contract de economisire-creditare incheiat cu o casa de
economii pentru domeniul locativ.
(2) Dreptul la prima se constituie la finele anului de economisire. Anul de
economisire este anul calendaristic in care s-au efectuat depunerile
indreptatite la prima.
(3) Prima trebuie solicitata de client pana cel tarziu la sfarsitul anului
calendaristic urmator anului de economisire, la casa de economii pentru
domeniul locativ cu care a incheiat contractul de economisire-creditare.
(4) Dreptul la prima se prescrie in cazul in care aceasta nu a fost
solicitata pana la sfarsitul anului calendaristic urmator anului de
economisire.
Art. 27
(1) Prima este de 30% din suma economisita in anul respectiv de catre
client.
(2) Prima nu poate depasi cuantumul unui salariu lunar mediu brut pe
economie, comunicat de autoritatea nationala de statistica la finele anului.
(3) In cazul in care clientul incheie mai multe contracte de
economisire-creditare cu casa de economii pentru domeniul locativ si primele
stabilite depasesc prima maxima admisa pentru anul de economisire, suma
primelor trebuie limitata la nivelul prevazut la alin. (2).
Art. 28
Sunt indreptatiti sa beneficieze de prime clientii persoane singure, precum
si oricare dintre soti, separat, indiferent care dintre ei a facut depunerea.
Art. 29
Prima se suporta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei si se acorda de acesta dupa expirarea
fiecarui an calendaristic, in termen de maximum 60 de zile de la solicitarea
care a fost transmisa de casa de economii pentru domeniul locativ acestei
autoritati. Prima va fi virata de casa de economii pentru domeniul locativ in
contul clientului.
Art. 30
(1) Pentru a beneficia in mod constant de prima contractele de
economisire-creditare trebuie sa aiba o durata de minimum 5 ani si este
obligatoriu ca, inainte de expirarea termenului de economisire stabilit, sa nu
se fi efectuat restituiri totale sau partiale din sumele economisite.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) urmatoarele situatii:
a) suma contractata este pusa la dispozitie, iar cel care a economisit
utilizeaza imediat si nemijlocit suma primita pentru activitati in domeniul
locativ;
b) in cazul cesiunii contractului de economisire-creditare, suma
economisita sau suma contractata se utilizeaza imediat si nemijlocit pentru
activitati in domeniul locativ de catre cesionar;
c) cel care a economisit pentru activitati in domeniul locativ sau
sotul/sotia acestuia a decedat ori a intrat in incapacitate totala de munca
dupa incheierea contractului de economisire-creditare;
d) cel care a economisit pentru activitati in domeniul locativ a devenit
somer si perioada de somaj este de cel putin 9 luni fara intrerupere si dureaza
inca in momentul la care se solicita restituirea sumei.
Art. 31
Clientii care au incasat primele incalcand dispozitiile prezentei legi si
ale reglementarilor emise in aplicarea acesteia sunt obligati sa restituie
primele Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, in
termen de maximum 90 de zile de la incasarea acestora.
Art. 32
Primele acordate si dobanzile bonificate la depozitele clientilor, in
conformitate cu dispozitiile prezentei legi, nu se includ la calculul
impozitului pe venit.
Art. 33
Ministerul Finantelor Publice impreuna cu Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei vor stabili prin norme metodologice procedura de
acordare a primelor.
CAP. 9
Sanctiuni
Art. 34
In afara situatiilor prevazute la art. 69 alin. (1) din Legea bancara nr.
58/1998, cu modificarile ulterioare, in cazul in care Banca Nationala a
Romaniei constata ca o casa de economii pentru domeniul locativ si/sau oricare
dintre administratorii, directorii executivi, cenzorii sau auditorul acesteia
se fac vinovati de:
a) incalcarea unei prevederi a prezentei legi ori a reglementarilor si ordinelor
emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia;
b) incalcarea oricarei conditii sau restrictii prevazute in autorizatia
emisa casei de economii pentru domeniul locativ sau in orice act emis de Banca
Nationala a Romaniei, obligatoriu pentru casa de economii pentru domeniul
locativ;
c) neraportarea, raportarea cu intarziere sau raportarea de date eronate
privind indicatorii de prudenta bancara ori alti indicatori prevazuti in
reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, emise in aplicarea prezentei legi,
Banca Nationala a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni:
1. avertisment scris, dat casei de economii pentru domeniul locativ si/sau
auditorului acesteia;
2. limitarea operatiunilor casei de economii pentru domeniul locativ;
3. amenda aplicabila casei de economii pentru domeniul locativ sau, dupa
caz, auditorului independent, intre 0,1% si 1% din capitalul social, sau
administratorilor, conducatorilor, membrilor biroului executiv ori cenzorilor,
intre 1 - 6 salarii ale acestora din luna precedenta datei constatarii faptei.
Amenzile incasate se fac venit la bugetul de stat;
4. retragerea aprobarii date conducatorilor casei de economii pentru
domeniul locativ si/sau auditorului acesteia;
5. retragerea autorizatiei de functionare a casei de economii pentru
domeniul locativ.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 35
(1) Se interzice oricarei persoane sa desfasoare activitati de economisire
si creditare in sistem colectiv pentru domeniul locativ fara o autorizatie
emisa de Banca Nationala a Romaniei.
(2) In caz de litigiu Banca Nationala a Romaniei este imputernicita sa
determine daca o activitate reprezinta economisire si creditare in sistem
colectiv pentru domeniul locativ. In acest caz decizia Bancii Nationale a
Romaniei este obligatorie pentru autoritatile implicate.
Art. 36
Se interzice oricarei persoane care nu este autorizata de Banca Nationala a
Romaniei in calitate de casa de economii pentru domeniul locativ sa utilizeze
sintagmele "casa de economii pentru domeniul locativ", "banca de
economii pentru domeniul locativ" si "economisire si creditare in
sistem colectiv pentru domeniul locativ", in legatura cu o activitate, un
produs, un serviciu sau in scop publicitar.
Art. 37
(1) Banca Nationala a Romaniei va elabora reglementari si ordine in
aplicarea prezentei legi, in termen de 6 luni de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Ministerul Finantelor Publice impreuna cu Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei vor emite instructiuni in aplicarea
prevederilor prezentei legi, in termen de 6 luni de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 38
Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2003.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 9 septembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
GHEORGHE BUZATU