NORME
N.R.V.8 din 23 decembrie 1997
privind circuitul formularelor "DISPOZITIE DE PLATA VALUTARA EXTERNA"
(DPVE) si "CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA)
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 395 din 31 decembrie 1997
Banca Nationala a Romaniei, in scopul asigurarii unor raportari
corespunzatoare pentru elaborarea si urmarirea balantei de plati a Romaniei,
precum si pentru imbunatatirea efectuarii operatiunilor bancare, stabileste:
1. Formularele "DISPOZITIE DE PLATA VALUTARA EXTERNA" (DPVE) si
"CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA), numite in continuare
formulare DPVE, respectiv CDA, constituie documentele prin care ordonatorul
dispune bancilor efectuarea platilor externe.
Prin plata externa se intelege plata in valuta convertibila si in lei
efectuata de un rezident in favoarea unui nerezident in conformitate cu
prevederile regulamentului.
Formularele sunt utilizate si se completeaza de catre rezidenti, titulari
de conturi valutare si ai obligatiei de plata, care dispun:
a) Plati externe de orice natura catre nerezidenti, efectuate prin
transferuri bancare in afara teritoriului Romaniei sau prin creditarea unui
cont pe care o persoana juridica/fizica nerezidenta il detine la o banca din
Romania.
b) Ridicari de valuta din conturi bancare in numerar sau pentru emiterea de
cecuri de orice natura (bancare, de calatorie) ori carti de credit in vederea
efectuarii platilor externe.
Formularele DPVE si CDA sunt documente cu regim special, avand mentionate
in antet seria si numarul bancii format din 7 caractere.
Formularele se tiparesc pe hartie cu proprietati autocopiative, de culori
diferite, in seturi de 4 exemplare identice, numerotate de la 1 la 4.
Completarea formularelor DPVE si CDA de catre ordonator se realizeaza in
mod lizibil prin dactilografiere sau procedeu automatizat, respectand formatele
predefinite, fara stersaturi sau adaugari. Banca si persoana fizica ordonatoare
pot completa si manual rubricile destinate lor.
Completarea rubricilor se face pe primul exemplar, cu reproducere pe
celelalte exemplare.
Modelele acestor formulare, precum si instructiunile de completare sunt
redate in anexa nr. 1 la prezentele norme.
Platile externe pot fi dispuse de clienti si pot fi efectuate de catre
banci si pe baza datelor transmise prin sistem computerizat (electronic
banking) sau prin alte modalitati de teletransmisie (fax, SWIFT etc.), cu
conditia comunicarii elementelor din formularele DPVE/CDA in vederea efectuarii
platilor externe.
Acceptarea efectuarii platilor in aceste conditii se va face doar pentru
clientii agreati.
In maximum 5 zile lucratoare de la data transmiterii mesajului
(informatiilor), formularele DPVE/CDA se vor prezenta impreuna cu documentatia
aferenta la unitatea bancara care a efectuat plata externa.
Termenele de transmitere a acestor formulare de la unitatile bancare la
sucursalele Bancii Nationale a Romaniei, prevazute in prezentele norme, se
suplimenteaza cu 3 zile lucratoare in cazul efectuarii platilor prin sistem
computerizat sau prin alte modalitati de teletransmisie (fax, SWIFT etc.).
2. Rezidentii care dispun plati valutare si bancile sunt obligati sa
completeze casetele formularelor DPVE si CDA in conformitate cu documentele
prezentate la plata de ordonator, cu clauzele din contractele externe, normele
si uzantele bancare externe, precum si cu celelalte prevederi si norme valutare
in vigoare.
Atat ordonatorii de plati cat si bancile raspund, sub sanctiunea legilor
din Romania, de exactitatea si realitatea datelor completate de fiecare in
casetele formularelor.
3. In vederea asigurarii respectarii intocmai a conditiilor de format si
continut, tiparirea formularelor "DISPOZITIE DE PLATA VALUTARA
EXTERNA" (DPVE) si "CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA) se
realizeaza de Regia Autonoma "Imprimeria Bancii Nationale a Romaniei"
care va distribui formularele bancilor autorizate sa functioneze in Romania.
Ordonatorii de plati valutare vor primi formulare DPVE/CDA in limita
necesitatii efectuarii platilor valutare de la unitatile bancare la care isi au
deschise conturile si prin care se deruleaza platile valutare.
4. Cele 4 exemplare ale formularelor DPVE/CDA, completate de ordonator
conform instructiunilor din anexa nr. 1 la prezentele norme, sunt depuse la
ghiseul unitatii bancare unde se dispune plata.
Unitatea bancara, pe baza documentelor prezentate de ordonator, va verifica
modul de completare si corectitudinea informatiilor inscrise pe formular si va
accepta DPVE/CDA prin semnare si stampilare, in functie de tipul platii,
conform circuitului DPVE/CDA, in casetele 20 si/sau 21 pe DPVE, respectiv
casetele 30 si 31 pe CDA.
Pentru ca un formular DPVE/CDA sa fie acceptat trebuie:
- sa fie completat respectand instructiunile din anexa nr. 1;
- sa fie completat conform prevederilor pct. 1.
Cele 4 exemplare ale formularelor DPVE/CDA, verificate si vizate de
unitatea bancara, vor avea urmatorul circuit:
Exemplarul nr. 1 ramane in posesia unitatii bancare careia i se ordona
plata.
Exemplarul nr. 4 se restituie ordonatorului.
Exemplarele nr. 2 si nr. 3 se transmit la sucursala Bancii Nationale a
Romaniei din raza teritoriala a unitatii bancare prin care se dispune plata
externa. Transmiterea se face de catre unitatea bancara cu borderou insotitor
in care se vor mentiona numarul curent, seria si numarul formularului, precum
si numarul exemplarului, dupa cum urmeaza:
a) In cazul formularului "DISPOZITIE DE PLATA VALUTARA EXTERNA"
(DPVE):
- Pentru plata in avans se va transmite sucursalei judetene a Bancii
Nationale a Romaniei exemplarul nr. 3, completat in toate casetele, mai putin
casetele 21 si 22, in maximum 5 zile lucratoare bancare de la debitarea
contului ordonatorului.
Transmiterea exemplarului nr. 2 se va face in maximum 5 zile lucratoare
dupa justificarea platii in avans, adica dupa completarea casetei 21 si, daca
este cazul, a casetei 22, pe baza documentelor prezentate de catre ordonator.
- Pentru celelalte modalitati de plata mentionate in caseta 4, exemplarele
nr. 2 si nr. 3 ale formularului DPVE (completat in totalitate) se transmit
simultan la sucursala judeteana a Bancii Nationale a Romaniei, dupa acceptarea
efectuarii platii si vizarea formularului DPVE de catre unitatea bancara careia
i s-a ordonat plata. Transmiterea se va efectua in maximum 5 zile lucratoare
bancare de la debitarea contului.
Daca plata corespunzatoare unei operatiuni externe se efectueaza in mai multe
transe, pentru fiecare transa se va completa cate un set de formulare DPVE
(exemplarele nr. 1, 2, 3, 4), conform instructiunilor din anexa nr. 1.
Pentru toate transele incepand cu a doua, in caseta 4 de pe formular se va
completa in mod obligatoriu si seria si numarul formularului initial pe baza
caruia s-a facut prima plata.
Daca justificarea pentru o plata se face in mai multe etape, pentru toate
etapele incepand cu a doua se va transmite sucursalei Bancii Nationale a
Romaniei cate o fotocopie a primei pagini a exemplarului nr. 1 al DPVE prin
care s-a facut prima justificare. Pe versoul acestei copii se va face fotocopia
versoului unui formular DPVE necompletat si se vor completa numai casetele 21
si 22, cu datele referitoare la documentul pe baza caruia se face justificarea
si suma justificata.
Fotocopia trebuie sa fie clara (seria si numarul formularului sa fie
perfect lizibile), iar pe verso informatia sa fie redactata citet, fara
stersaturi.
b) In cazul formularului "CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA):
- Pentru acreditivele cu plata la vedere, inclusiv in situatia majorarii
sumei, exemplarele nr. 2 si nr. 3 ale formularului se transmit sucursalei
Bancii Nationale a Romaniei in maximum 5 zile lucratoare de la data efectuarii
platii ("Data valutei"), inscrisa de catre unitatea bancara in caseta
28.
- Pentru acreditivele cu plata la termen, exemplarul nr. 3 se va transmite
la sucursala Bancii Nationale a Romaniei in maximum 5 zile lucratoare de la
"Data prezentarii documentelor la plata", inscrisa de catre unitatea
bancara in caseta 31, iar exemplarul nr. 2, in 5 zile lucratoare de la data
efectuarii platii (data valutei inscrisa in caseta 28).
Daca plata externa se efectueaza in mai multe transe, pentru prima transa
se va completa un set de formulare CDA (exemplarele nr. 1, 2, 3, 4), conform
instructiunilor din anexa nr. 1.
Pentru transele urmatoare incepand cu a doua, se va transmite sucursalei
Bancii Nationale a Romaniei cate o fotocopie a primei pagini a exemplarului CDA
completat initial, prin care s-a facut prima plata. Pe versoul acestei copii se
va face fotocopia versoului unui formular CDA necompletat si se vor completa
numai casetele de la 24 la 31, cu datele referitoare la documentul pe baza
caruia se face plata si suma platita.
Documentele obligatorii prezentate la plata sau pentru justificare vor fi
cele precizate in Normele privind efectuarea platilor externe pentru
importurile de marfuri, executarea de lucrari si prestarile de servicii -
N.R.V.4.
Fotocopia trebuie sa fie clara (seria si numarul formularului sa fie
perfect lizibile), iar pe verso informatia sa fie redactata citet, fara
stersaturi.
In situatia domicilierii acreditivului in strainatate cu clauza de ramburs
telegrafic, termenele de transmitere a exemplarelor mentionate sunt de 15 zile
lucratoare bancare ce curg din ziua debitarii contului.
In cazul pierderii documentelor pe parcurs postal, termenul in care trebuie
reconstituite documentele pierdute este de maximum 21 de zile lucratoare.
Daca spatiile din formular nu permit completarea tuturor informatiilor,
acestea se vor completa pe o anexa in doua exemplare, certificate prin
semnaturi atat de ordonator cat si de unitatea bancara. Daca in urma
modificarii termenilor si conditiilor acreditivelor trebuie modificate si
informatii inscrise in casetele formularului CDA, aceste modificari vor fi, de
asemenea, incluse pe anexa (formularul CDA ramanand nemodificat). Un exemplar
al anexei se ataseaza la exemplarul DPVE/CDA ce ramane in posesia unitatii
bancare, iar celalalt se ataseaza exemplarului care se trimite sucursalei
Bancii Nationale a Romaniei.
In masura in care nu se respecta strict instructiunile de completare,
formularele DPVE/CDA vor fi restituite de catre unitatea bancara ordonatorului
in vederea completarii corespunzatoare.
In situatia cand se constata ca formularul DPVE/CDA nu poate fi acceptat
din cauza nerespectarii conditiilor de redactare (stersaturi, adaugari etc.)
ori neconcordantei intre datele inscrise de ordonator pe formular si
documentele prezentate ori a neutilizarii acreditivelor, se vor anula toate
cele 4 exemplare ale formularului si se vor remite de catre unitatea bancara
sucursalei judetene respective a Bancii Nationale a Romaniei. Transmiterea se face
cu borderou insotitor in care se vor mentiona numarul curent, seria si numarul
formularului, precum si numarul exemplarului. Ordonatorul va completa un nou
formular, care sa concorde cu documentele prezentate bancii.
5. Sucursala judeteana a Bancii Nationale a Romaniei va verifica modul de
intocmire si completare a formularelor primite. In cazul constatarii unor
inadvertente de completare sau casete incomplete, in termen de 2 zile
lucratoare de la primire se vor solicita unitatii bancare prin fax datele
corespunzatoare, care urmeaza a fi transmise de aceasta in maximum 3 zile
lucratoare.
In situatia in care formularele sunt complet si corect redactate, sucursala
Bancii Nationale a Romaniei va prelua informatia pe calculator, intr-o baza de
date dedicata, dupa care formularele vor fi arhivate dupa serie si numar.
Informatia preluata din formular va fi stocata de sucursala Bancii
Nationale a Romaniei in baza de date centrala conform programului stabilit de
Banca Nationala a Romaniei - Directia generala de informatica, procesare
statistica si contabilitate.
La cererea directiilor de specialitate din Banca Nationala a Romaniei,
Directia generala de informatica, procesare statistica si contabilitate va
furniza situatiile statistice solicitate.
Directia generala operatiuni monetare, valutare si de credit va transmite
lunar la Ministerul Finantelor, conform legii, situatia avansurilor si platilor
nejustificate in termenele legale.
6. Rezidentii care dispun efectuarea de plati valutare, precum si bancile
vor lua masuri pentru respectarea intocmai a dispozitiilor din prezentele
norme.
Nerespectarea prevederilor normelor se sanctioneaza potrivit legii.
7. La data intrarii in vigoare a prezentelor norme se abroga Circulara nr.
18 privind introducerea formularelor DPVE/CDA, emisa de Banca Nationala a
Romaniei la 30 iunie 1993 si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 182 din 30 iulie 1993, precum si orice alte dispozitii contrare.
ANEXA 1
la N.R.V.8
____________________________________________________________________________
| DISPOZITIE DE PLATA VALUTARA EXTERNA |
| |
| Regim special Seria A Nr. Exemplarul nr. |
|____________________________________________________________________________|
|1| Banca ordonatorului: .................................................. |
|_| |
| Sucursala/Fil./Ag.: ............ Cod unitate bancara: |_|_|_|_|_|_|_|_|_||
|____________________________________________________________________________|
|2| Ordonator: .......................................................... |
|_| Sediul/Domiciliul: ................................................... |
| Cod fiscal: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
|____________________________________________________________________________|
|3| |
|_| Data intocmirii: |_|_|_|_|_|_| Data mesajului electronic: |_|_|_|_|_|_||
|____________________________________________________________________________|
|4| Modalitate de plata: |
|_| _ _ _ |
| |_| ordin de plata ||_| Plata ||_| Plata integrala |
| _ | in | _ |
| |_| incasso | avans ||_| Plata partiala |
| _ | | numarul |_|_| |
| |_| numerar| | |
| _ | | reprezinta |_|_|% din val. |
| cash: |_| cecuri | | totala a facturii|
| _ | | |
| |_| carti | | DPVE initial |_| |_|_|_|_|_|_||
| de credit | | (Seria Numarul)|
|____________________________________________________________________________|
|5| Plata se face prin: _ _ _ |
|_| |_| SWIFT |_| TELEX |_| LETRIC |
|____________________________________________________________________________|
|6| |
|_| Suma de plata: |_|_|_||_|_|_||_|_|_||_|_|_|.|_|_| |
| in litere: .......................................................... |
| |
| Valuta: |_|_|_| Cod valuta: |_|_|_| |
|____________________________________________________________________________|
|7| Beneficiar: ........................................................ |
|_| Sediul/Domiciliul: .................................................. |
| |
| Tara: ....................... Cod tara: |_|_|_| |
| Cont nr. ............................... |
|____________________________________________________________________________|
|8| Banca beneficiarului: ................................................ |
|_| Sediul: ............................................................ |
| |
| Tara: ....................... Cod tara: |_|_|_| |
|____________________________________________________________________________|
|9| _ |11| Spezele si comisioanele Dvs. sunt in |
|_| |_| Contract extern nr. ..... |__| sarcina: |
| | _ _ |
| din: |_|_|_|_|_|_| | |_| ordonatorului |_| beneficiarului |
| _ | |
| |_| Factura externa nr. ..... |__________________________________________|
| |12| Spezele si comisioanele bancilor |
| din: |_|_|_|_|_|_| |__| corespondente sunt in sarcina: |
|_________________________________| _ _ |
|10| Termen de livrare marfa: | |_| ordonatorului |_| beneficiarului |
|__| | |
| |_|_|_|_|_|_| | |
|_________________________________|__________________________________________|
|13| Plata dispusa reprezinta: | Plata din: |
|__| Cod statistic al tranzactiei:| _ _ |
| | Credite externe: |_| BIRD |_| BERD |
| |_|_|_|_| | _ _ |
| _ | |_| BEI |_| altele |
| |_| Bilet la ordin - finantare| _ |
| externa | Credite interne: |_| |
| |
| Descrierea operatiei: ............................................... |
| ...................................................................... |
| _ |
| |_| Autorizarea Bancii Nationale a Romaniei nr. ....................... |
| _ din data |_|_|_|_|_|_| |
| |_| Numarul din Registrul datoriei private externe .................... |
| din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Document de virare impozit ............... din data |_|_|_|_|_|_| |
|____________________________________________________________________________|
(verso)
____________________________________________________________________________
| SE COMPLETEAZA DE CATRE BANCA |
|____________________________________________________________________________|
|14| Nr. inregistrare: ............... |15| Referinta bancii: |
|__| data: |_|_|_|_|_|_| |__| |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
|_______________________________________|____________________________________|
|16| Suma transferata: |17| Suma totala transferata, |
|__| |__| inclusiv prezenta DPVE: |
| |_|_|_||_|_|_||_|_|_||_|_|_|.|_|_| | |
| in litere: .......................... | |_|_|_||_|_|_||_|_|_||_|_|_|.|_|_||
| ..................................... | Rest de plata: |
| Valuta: |_|_|_| Cod valuta: |_|_|_| | |_|_|_||_|_|_||_|_|_||_|_|_|.|_|_||
|_______________________________________|____________________________________|
|18| Data valutei: |_|_|_|_|_|_| |19| Alte detalii: ................. |
|__| |__| ............................... |
|_______________________________________|____________________________________|
|20| Numele persoanei care verifica: ....... Nume persoana autorizata: ......|
|__| Tel. ........... Semnatura ............ Semnatura ......................|
| Stampila |
|____________________________________________________________________________|
|21| _ |
|__| |_| Factura externa definitiva nr. ............. din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| DVI |_|_|_|/|_|_|/|_|_|_|_|_|_|/|_| ........ din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Document de transport ......... nr. ........ din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Alte documente ............................. din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Alte date ..................... nr. ........ din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Avans restituit. Data restituirii: |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Plata returnata. Data returnarii: |_|_|_|_|_|_| Plata ordonata |
| initial pe DPVE |
| |_| |_|_|_|_|_|_|_|_||
| (Serie Numar) |
| |
| Suma conform documentelor prezentate: |_|_|_||_|_|_||_|_|_| |_|_|_|.|_|_||
| |
| Valuta: |_|_|_| |
| |
| Data prezentarii documentelor pentru justificare/plata: |_|_|_|_|_|_| |
| |
| Semnatura ........................... Stampila |
|____________________________________________________________________________|
|22| Specificatia marfurilor: Denumire (generic) Cod conform |
|__| pozitiei |
| tarifare |
| 1) .................................................... |_|_|_|_| |
| |
| 2) .................................................... |_|_|_|_| |
| |
| 3) .................................................... |_|_|_|_| |
| |
| 4) .................................................... |_|_|_|_| |
|____________________________________________________________________________|
|23| Instructiuni suplimentare pentru banca: ............................... |
|__| ....................................................................... |
|____________________________________________________________________________|
|24| _ |
|__| |_| Va rugam sa efectuati din ordinul nostru plata valutara conform cu |
| instructiunile de mai sus (marcate cu x in casutele corespunzatoare)|
| _ |
| |_| Va autorizam sa efectuati plata prin debitarea contului nostru la |
| Dvs. numarul: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
| |
| Declaram pe proprie raspundere, sub sanctiunile legilor din Romania,|
| ca: |
| _ |
| |_| datele de pe acest formular (fata si verso) sunt conforme cu |
| realitatea |
| _ |
| |_| aceasta plata nu a mai fost efectuata prin nici o alta cale |
| |
| Semnaturi autorizate ordonator: |
| |
| Nume: .................... Telefon: ............... Stampila |
|____________________________________________________________________________|
ANEXA 1
la N.R.V.8
____________________________________________________________________________
| CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV |
| |
| Regim special Seria A Nr. Exemplarul nr. |
|____________________________________________________________________________|
|1| Banca emitenta: ...................... |13| Beneficiar: ............... |
|_| Sucursala/Fil./Ag.: .................. |__| Sediul: ................... |
| Cod unitate bancara: |_|_|_|_|_|_|_|_|_| ........................... |
|__________________________________________| Tara: ..... Cod tara: |_|_|_||
|2| Ordonator: ........................... | Cont nr. ................... |
|_| Sediul: .............................. |_________________________________|
| ...................................... |14| Banca beneficiarului: ...... |
| Cod fiscal: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |__| Sediul: .................... |
|__________________________________________| ............................ |
|3| _ | Tara: ..... Cod tara: |_|_|_||
|_| |_| Acreditiv valabil pana la: |_________________________________|
| |_|_|_|_|_|_| |15| Incarcarea la bord/ |
| _ |__| expedierea/preluarea spre |
| |_| Majorare acreditiv valabila pana | expediere/de la: ............|
| la: |_|_|_|_|_|_| | .............................|
| pentru CDA initiala |_| |_|_|_|_|_|_|_|| (loc de incarcare) |
| (Seria Numarul) | cel mai tarziu la data: |
|__________________________________________| |_|_|_|_|_|_| |
|4| _ _ | cu destinatia: ..............|
|_| |_| Plata integrala |_| Plata partiala/| .............................|
| in transe | (loc de descarcare) |
|__________________________________________|_________________________________|
|5| Plata se face prin: |16| Conditie de livrare: |_|_|_| |
|_| _ _ _ |__| Localitate: ................ |
| |_| SWIFT |_| TELEX |_| LETRIC | Tara: ..... Cod tara: |_|_|_||
|__________________________________________|_________________________________|
|6| Suma totala de plata: |17| Expedieri partiale: |
|_| |_|_|_||_|_|_||_|_|_||_|_|_|.|_|_| |__| _ _ |
| in litere: .......................... | |_| permise |_| nepermise |
|__________________________________________| |
|7| Valuta: |_|_|_| Cod valuta: |_|_|_| | Transbordari: |
|_| | _ _ |
|__________________________________________| |_| permise |_| nepermise |
|8| _ |_________________________________|
|_| |_| Contract extern nr. .............. |18| Acreditiv |
| din: |_|_|_|_|_|_| |__| _ |
| _ | |_| domiciliat in Romania |
| |_| Factura proforma nr. ............. | _ |
| din: |_|_|_|_|_|_| | |_| plata la vedere |
|__________________________________________| _ |
|9| Spezele si comisioanele Dvs. sunt in | |_| prin acceptare |
|_| sarcina: | _ |
| _ _ | |_| prin negociere |
| |_| ordonatorului |_| beneficiarului | _ |
|__________________________________________| |_| plata la termen scadent: |
|10| Spezele si comisioanele bancilor | |
|__| corespondente sunt in sarcina: | |_|_|_|_|_|_| |
| _ _ | _ |
| |_| ordonatorului |_| beneficiarului | |_| scadenta tratei |
|__________________________________________| beneficiarului: |
|11| Acreditiv: | |
|__| _ _ | |_|_|_|_|_|_| |
| |_| irevocabil |_| revocabil | |
| _ _ | trasa asupra bancii |
| |_| confirmat |_| transferabil | .........................|
|__________________________________________| |
|12| _ | |
|__| |_| Acreditiv fara cash colateral | |
|__________________________________________|_________________________________|
|19| Lista documentelor: |
|__| |
| |
|____________________________________________________________________________|
|20| Documentele vor fi prezentate in termen de |_|_|_| zile de la data |
|__| emiterii documentului de transport, dar in perioada de valabilitate a |
| acreditivului. |
|____________________________________________________________________________|
|21| Plata dispusa reprezinta: | Plata din: |
|__| Cod statistic al tranzactiei:| _ _ |
| | Credite externe: |_| BIRD |_| BERD |
| |_|_|_|_| | _ _ |
| | |_| BEI |_| altele |
| | _ |
| | Credite interne: |_| |
| |
| Descrierea operatiei: ............................................... |
| ...................................................................... |
| _ |
| |_| Autorizarea Bancii Nationale a Romaniei nr. ....................... |
| _ din data |_|_|_|_|_|_| |
| |_| Numarul din Registrul datoriei private externe .................... |
| din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Document de virare impozit ............... din data |_|_|_|_|_|_| |
|____________________________________________________________________________|
(verso)
____________________________________________________________________________
|22| Instructiuni suplimentare pentru banca: ............................... |
|__| ....................................................................... |
|____________________________________________________________________________|
|23| _ |
|__| |_| Va rugam sa efectuati din ordinul nostru plata valutara conform cu |
| instructiunile de mai sus (marcate cu x in casutele corespunzatoare)|
| _ |
| |_| Va autorizam sa debitati contul nostru la Dvs. numarul: |
| |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
| |
| Declaram pe proprie raspundere, sub sanctiunile legilor din Romania,|
| ca: |
| _ |
| |_| datele de pe acest formular (fata si verso) sunt conforme cu |
| realitatea |
| _ |
| |_| aceasta plata nu a mai fost efectuata prin nici o alta cale |
| |
| Semnaturi autorizate ordonator: |
| |
| Nume: .................... Telefon: ............... Stampila |
|____________________________________________________________________________|
| SE COMPLETEAZA DE CATRE BANCA |
|____________________________________________________________________________|
|24| Nr. inregistrare: ............... |25| Referinta bancii: |
|__| din: |_|_|_|_|_|_| |__| |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |
|_______________________________________|____________________________________|
|26| Suma platita: |27| Suma totala transferata, |
|__| |__| inclusiv prezenta plata: |
| |_|_|_||_|_|_||_|_|_||_|_|_|.|_|_| | |
| in litere: .......................... | |_|_|_||_|_|_||_|_|_||_|_|_|.|_|_||
| ..................................... | Rest de plata: |
| Valuta: |_|_|_| Cod valuta |_|_|_| | |_|_|_||_|_|_||_|_|_||_|_|_|.|_|_||
|_______________________________________|____________________________________|
|28| Data valutei: |_|_|_|_|_|_| |29| Alte detalii: ................. |
|__| |__| ............................... |
|_______________________________________|____________________________________|
|30| Numele persoanei care verifica: ....... Nume persoana autorizata: ......|
|__| Telefon: ....... Semnatura ............ Semnatura ......................|
| Stampila |
|____________________________________________________________________________|
|31| _ |
|__| |_| Factura externa definitiva nr. ............. din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Document de transport ......... nr. ........ din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Alte documente ............................. din data |_|_|_|_|_|_| |
| _ |
| |_| Alte date ..................... nr. ........ din data |_|_|_|_|_|_| |
| |
| |
| Termenul de plata confirmat: |_|_|_|_|_|_| |
| |
| |
| Suma conform documentelor prezentate: |_|_|_||_|_|_||_|_|_| |_|_|_|.|_|_||
| |
| Valuta: |_|_|_| |
| |
| Data prezentarii documentelor la plata: |_|_|_|_|_|_| |
| |
| Semnatura ........................... Stampila |
|____________________________________________________________________________|
|32| Specificatia marfurilor: Denumire (generic) Cod conform |
|__| pozitiei |
| tarifare |
| 1) .................................................... |_|_|_|_| |
| |
| 2) .................................................... |_|_|_|_| |
| |
| 3) .................................................... |_|_|_|_| |
| |
| 4) .................................................... |_|_|_|_| |
| |
| 5) .................................................... |_|_|_|_| |
|____________________________________________________________________________|
ANEXA 1
la N.R.V.8
INSTRUCTIUNI
pentru completarea formularelor "DISPOZITIE DE PLATA VALUTARA
EXTERNA" (DPVE) si "CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA)
A. DISPOZITIE DE PLATA VALUTARA EXTERNA (DPVE)
1. Intocmirea Dispozitiei de plata valutara externa
Formularul DPVE trebuie intocmit de ordonator, in 4 exemplare, in limba
romana.
Autenticitatea DPVE este conferita de ordonator, prin semnatura, in caseta
24, precum si de unitatea bancara, prin semnatura si stampila, in casetele 20
si/sau 21, in functie de tipul platii (a se vedea circuitul DPVE precizat in
Normele privind circuitul formularelor DPVE si CDA - N.R.V.8).
2. Completarea Dispozitiei de plata valutara externa
Formularul "DISPOZITIE DE PLATA VALUTARA EXTERNA" (DPVE) este
impartit in 24 de casete numerotate in coltul din stanga sus al fiecarei
casete.
Ordonatorul platii are obligatia de a completa casetele de la 2 la 13 si de
la 21 la 24.
Banca are obligatia de-a completa casetele 1, de la 14 la 20, precum si:
- "Codul statistic" al tranzactiei din caseta 13;
- zona "Documente prezentate pentru justificare/plata" din caseta
21.
Daca prin formular se ordona o plata in avans, unitatea bancara va fi cea
care va completa in intregime casetele 21 si 22, pe exemplarele nr. 1 si nr. 2,
in momentul cand ordonatorul ii prezinta documentele justificative.
Completarea formularului, cu exceptia platilor in transe, se poate face
cumulativ (pentru mai multe facturi, contracte etc.).
Caseta 1:
Se completeaza denumirea in clar a bancii si, respectiv, a unitatii bancare
catre care se ordona plata, precum si codul unitatii bancare.
Codul unitatii bancare, atribuit de Banca Nationala a Romaniei - Directia
generala de informatica, procesare statistica si contabilitate este de tip
numeric si trebuie completat astfel:
3 caractere - codul bancii;
2 caractere - codul judetului;
3 caractere - codul unitatii bancare, in ordine ierarhica;
1 caracter - cifra de control.
Caseta 2:
Se completeaza cu elementele de identificare a ordonatorului platii:
denumirea/numele, sediul/domiciliul, codul fiscal.
Observatii: In cazul in care ordonatorul platii isi modifica oricare dintre
datele aferente acestor campuri (denumirea/numele, sediul/domiciliul, codul
fiscal), va atasa, in mod obligatoriu, la exemplarele nr. 1 si nr. 3 ale
formularului DPVE, o foaie de hartie pe care va nota:
- vechile elemente de identificare;
- noile elemente de identificare;
- data cand s-a produs modificarea.
Foaia va fi atasata numai la primul formular pe care datele din caseta 2
difera fata de formularele completate anterior de acelasi ordonator.
Caseta 3:
Se inscriu (in format zi, luna, an) data completarii dispozitiei de plata,
precum si data mesajului electronic, daca plata a fost dispusa prin sistem
computerizat (electronic banking) sau prin alte modalitati de teletransmisie
(fax, SWIFT etc.).
Caseta 4:
Se marcheaza cu x campul corespunzator modalitatii de plata solicitate de
catre ordonator, in conformitate cu documentele de plata.
In situatia cand plata ce urmeaza a fi efectuata este in avans, se
marcheaza cu x casuta respectiva.
Se marcheaza cu x una dintre casutele urmatoare, conform tipului de plata
dispusa de catre ordonator:
- fie "Plata integrala";
- fie "Plata partiala".
In cazul platii partiale, se vor completa in mod corespunzator si celelalte
campuri din caseta, si anume:
- se specifica a cata transa (numarul = 1, 2, 3, ...) reprezinta aceasta plata
din valoarea totala a facturii, indiferent de banca prin care se efectueaza
plata externa;
- se specifica ce procent reprezinta aceasta transa din valoarea totala a
facturii;
- se specifica seria si numarul formularului DPVE, prin care s-a ordonat
prima plata partiala.
Desigur, daca prin acest formular se ordona prima plata partiala, nu se mai
completeaza campurile serie si numar.
Caseta 5:
Se marcheaza cu x campul corespunzator modalitatii de transmitere indicate
de client.
Caseta 6:
Se completeaza, in cifre si litere, suma ce se ordona a fi platita.
Observatii: Daca, prin acest formular, se ordona o plata partiala, se trece
valoarea acesteia si nu valoarea totala a facturii.
Completarea campului numeric se va face respectand riguros pozitia virgulei
zecimale si implicit se va trece fiecare cifra in spatiul corespunzator
ordinului sau de marime.
Se completeaza atat acronimul, cat si codul, pentru valuta in care se
ordona sa se faca plata.
Plata se poate face si in moneda nationala (leu), in relatiile cu
nerezidenti, in conformitate cu prevederile regulamentului.
Observatii: Acronimul si codul se specifica conform codificarii din lista
minimala - anexa nr. 2 la prezentele norme (Standardul EN 24217-93).
Caseta 7:
Se completeaza cu datele specifice beneficiarului platii.
Observatii: Codul tarii se specifica conform standardului ISO 3166-93;
lista minimala - anexa nr. 2.
Caseta 8:
Se completeaza cu datele specifice bancii beneficiarului platii.
Observatii: Codul tarii se specifica conform Standardului ISO 3166-93;
lista minimala - anexa nr. 2.
Caseta 9:
Se completeaza conform documentelor prezentate bancii de catre ordonator,
in cazul platilor in avans.
Caseta 10:
Se completeaza termenul de livrare marfa, conform contractului si/sau
documentelor prezentate la plata.
In cazul platii in avans pentru importuri, termenul de livrare va fi
stabilit corespunzator prevederilor pct. 1.2 din Normele privind efectuarea
platilor externe pentru importurile de marfuri, executarea de lucrari si
prestarile de servicii - N.R.V.4.
Casetele 11 si 12:
Se marcheaza cu x campul corespunzator, conform intelegerilor contractuale.
Caseta 13:
Se completeaza in mod obligatoriu codul operatiei, conform normelor
metodologice privind inregistrarea si raportarea la balanta de plati.
Codul operatiei trebuie sa concorde cu informatia specificata in campul
"Descrierea operatiei".
Exemple:
- In cazul platii marfii sosite se completeaza codul statistic al
tranzactiei cu BM16, iar la descrierea operatiunii se trece "Import de
marfa cu plata dupa livrare".
- In cazul platii biletelor la ordin se completeaza codul PP26 si doar in
cazul platii biletelor la ordin scontate pe piata internationala in scop de
finantare externa se va marca si casuta "Bilet la ordin - finantare
externa"; la descrierea operatiei se mentioneaza ca este vorba de un bilet
la ordin urmare unei finantari externe.
Daca plata se face dintr-un credit acordat, atunci se va marca cu x casuta
corespunzatoare.
Daca operatia necesita autorizarea Bancii Nationale a Romaniei se va marca
cu x campul corespunzator, completandu-se apoi si campurile prevazute pentru
numarul autorizatiei si data emiterii ei, respectiv numarul si data din
Registrul datoriei private externe.
Daca este cazul, se vor completa si numarul si data documentului prin care
s-a facut virarea impozitului catre bugetul statului, conform legislatiei in
vigoare.
Casetele de la 14 la 20, precum si "Codul statistic" prevazut in
caseta 13 sunt completate de unitatea bancara dupa verificarea modului de
completare si a corectitudinii tuturor casetelor si in cazul acceptarii
efectuarii platii dispuse.
Observatii: Completarea campurilor numerice se va face respectand riguros
pozitia virgulei zecimale si, implicit, se va trece fiecare cifra in spatiul
corespunzator ordinului sau de marime.
- Caseta 14: Se completeaza numarul si data inregistrarii DPVE la banca.
- Caseta 15: Se completeaza de catre unitatea bancara conform uzantelor
proprii.
- Caseta 16: Se completeaza in cifre si litere suma ce se transfera efectiv
si cu care se debiteaza contul ordonatorului, precum si acronimul si codul
valutei.
- Caseta 17: Se trece in cifre suma totala transferata pana in momentul
platii, inclusiv suma transferata si evidentiata in caseta 16, in cazul
platilor partiale.
Restul de plata se completeaza cu diferenta dintre suma totala prevazuta a
fi transferata pentru operatiunea in cauza si suma care este inscrisa in caseta
17.
- Caseta 18: Campul "Data valutei" va contine data la care se
face decontarea.
- Caseta 19: Se completeaza cu elemente suplimentare, daca este cazul.
Caseta 21:
Se marcheaza cu x campul corespunzator documentelor prezentate spre
justificare/plata si se fac completarile de rigoare (numar document, data).
Daca marfa s-a importat pe baza unei Declaratii vamale de import (DVI),
campurile referitoare la aceasta se vor completa astfel:
- 3 caractere pentru codul vamii din DVI;
- 2 caractere pentru codul punctului vamal, daca exista (in lipsa acestuia
se lasa 2 spatii libere);
- 6 caractere pentru numarul Declaratiei vamale de import, aliniat la
stanga;
- 1 caracter pentru procedura vamala.
Codurile folosite pentru procedura vamala sunt:
- 4 - import definitiv;
- 5 - import temporar;
- 7 - antrepozitare.
Se selecteaza cu x casuta pentru "Alte date", daca formularul
DPVE este intocmit pentru plata unor marfuri cumparate pentru revanzare fara
tranzitarea teritoriului Romaniei, in situatia cand operatiunea incepe prin
incasare, completandu-se valoarea incasarii de la extern, cu indicarea
numarului si a datei documentului bancar care atesta incasarea marfii
revandute.
Daca o plata efectuata in avans se restituie, atunci justificarea se face
pe exemplarele nr. 1, 2 si 4, prin marcarea cu x a campului "Avans
restituit", completandu-se si data restituirii.
Daca orice alta plata (cu exceptia celei in avans) se returneaza, atunci,
pentru retransmitere, se completeaza un nou formular DPVE (exemplarele nr. 1,
2, 3, 4), iar in caseta 21 se marcheaza cu x campul "Plata returnata"
si se completeaza data returnarii, precum si seria si numarul DPVE prin care
s-a ordonat plata initiala.
Data restituirii/returnarii reprezinta data creditarii contului
ordonatorului.
Observatii: Daca ordonatorul prezinta mai multe documente de acelasi tip cu
ocazia unei justificari (ex.: mai multe facturi), atunci, in caseta 21, se vor
trece numai datele de identificare ale primului document, pentru celelalte
intocmindu-se o lista in dublu exemplar: primul exemplar se anexeaza la
exemplarul nr. 1 al formularului DPVE, copia se anexeaza la exemplarul nr. 2 al
formularului DPVE.
Daca documentele prezentate justifica doar o parte a platii in avans
efectuate, atunci pentru aceasta justificare se transmite exemplarul nr. 2 al
DPVE catre sucursala judeteana a Bancii Nationale a Romaniei (conform
circuitului precizat in prezentele norme).
Pentru urmatoarea justificare, care se va face pe baza documentelor
prezentate ulterior de ordonator, se va face o fotocopie de pe prima pagina a
exemplarului nr. 1 al DPVE prin care s-a ordonat plata, iar pe verso se va face
fotocopia versoului unui formular DPVE necompletat si se vor completa numai
casetele 21 si 22 cu datele corespunzatoare documentelor justificative
prezentate. (Evident, aceasta procedura se repeta pentru fiecare justificare
partiala facuta de catre ordonator la date diferite, pe baza de documente, pana
la justificarea integrala a platii.)
Unitatea bancara trece suma si valuta, pe care le justifica documentele
mentionate in caseta 21, precum si data la care ordonatorul platii prezinta
bancii aceste documente.
Caseta 22:
Pe baza documentelor justificative se completeaza denumirea generica a
marfii, iar in campul de cod marfa se vor trece primele 4 caractere ale
pozitiei tarifare din Tariful vamal de import al Romaniei.
Caseta 23:
Se completeaza cu precizarile suplimentare necesare, daca este cazul.
Caseta 24:
Se marcheaza cu x campul corespunzator operatiei pe care ordonatorul o
solicita bancii, precum si cele referitoare la declaratiile ordonatorului.
Se completeaza si restul campurilor cu datele specifice ordonatorului,
respectiv semnatura persoanei autorizate, numele si prenumele acesteia,
aplicandu-se si stampila ordonatorului.
B. CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV (CDA)
1. Intocmirea formularului "Cerere de deschidere acreditiv"
Formularul CDA trebuie intocmit de ordonator in 4 exemplare, in limba
romana.
Autenticitatea CDA este conferita de ordonator, prin semnatura, in caseta
23, precum si de unitatea bancara, prin semnatura si stampila, in casetele 30
si 31, in functie de tipul platii (a se vedea circuitul CDA precizat in Normele
privind circuitul formularelor DPVE si CDA - N.R.V.8).
2. Completarea formularului "Cerere de deschidere acreditiv"
Formularul CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV (CDA) este impartit in 32 de
casete numerotate in coltul din stanga sus al fiecarei casete.
Ordonatorul platii are obligatia de a completa casetele de la 2 la 23,
precum si caseta 32.
Unitatea bancara are obligatia de a completa casetele 1, de la 24 la 31,
precum si campul "Cod statistic al tranzactiei" din caseta 21.
Caseta 1:
Se completeaza cu denumirea in clar a bancii si respectiv, a
sucursalei/filialei/agentiei careia i se adreseaza cererea de
deschidere/majorare acreditiv. Se completeaza de asemenea, codul unitatii
bancare.
Codul unitatii bancare, atribuit de Banca Nationala a Romaniei - Directia
generala de informatica, procesare, statistica si contabilitate este de tip
numeric si trebuie completat astfel:
3 caractere - codul bancii;
2 caractere - codul judetului;
3 caractere - codul unitatii bancare, in ordine ierarhica;
1 caracter - cifra de control.
Caseta 2:
Se completeaza cu elementele de identificare a ordonatorului platii:
denumirea/numele, sediul/domiciliul, codul fiscal.
Observatii: In cazul in care ordonatorul platii isi modifica oricare dintre
datele aferente acestor campuri (denumirea/numele, sediul/domiciliul, codul
fiscal), va atasa, in mod obligatoriu, la exemplarele nr. 1 si nr. 3 ale
formularului CDA, o foaie de hartie pe care va nota:
- vechile elemente de identificare;
- noile elemente de identificare;
- data cand s-a produs modificarea.
Foaia va fi atasata numai la primul formular pe care datele din caseta 2
difera fata de formularele completate anterior de acelasi ordonator.
Caseta 3:
Se marcheaza cu x campul corespunzator cererii ordonatorului:
- fie "Acreditiv";
- fie "Majorare acreditiv".
Se completeaza si termenul (zi, luna, an) pana la care este valabil
acreditivul, respectiv majorarea de acreditiv
In plus, in cazul cererii de majorare acreditiv, in caseta 3 se vor
specifica seria si numarul CDA initial, prin care s-a cerut deschiderea
acreditivului pentru care se dispune actuala majorare.
Caseta 4:
Se marcheaza cu x una dintre casutele urmatoare, conform precizarilor
facute de utilizator privind modul de utilizare a acreditivului:
- fie "Plata integrala", daca utilizarea acreditivului se face
intr-o singura transa;
- fie "Plata partiala/in transe".
Caseta 5:
Se marcheaza cu x campul corespunzator modalitatii de transmitere indicate
de client.
Caseta 6:
Se completeaza in cifre si litere, suma totala ce urmeaza a se plati in
baza acreditivului.
Observatii: Completarea campului numeric se va face respectand riguros
pozitia virgulei zecimale si, implicit, se va trece fiecare cifra in spatiul
corespunzator ordinului sau de marime.
Caseta 7:
Se completeaza atat acronimul, cat si codul pentru valuta in care se ordona
sa se faca plata.
Plata se poate face si in moneda nationala (leu), in relatiile cu
nerezidenti, in conformitate cu prevederile regulamentului.
Observatii: Acronimul si codul se specifica conform codificarii din anexa
nr. 2 la prezentele norme (Standardul EN 24217-93).
Casetele de la 8 la 12 si casetele de la 15 la 20:
Se completeaza conform prevederilor contractuale din documentele prezentate
unitatii bancare de catre ordonator si documentelor stipulate concret la
respectivul acreditiv.
Observatii: In caseta 12 se va bifa numai in cazul acreditivului deschis
fara constituire de depozit la banca ordonatorului.
In caseta 16 se completeaza conditia de livrare conform INCOTERMS (atunci
cand este convenita contractual) si se vor preciza localitatea si tara de
destinatie/expeditie a marfii, dupa caz.
In caseta 18 se completeaza cu data de scadenta, determinata conform
mentiunilor din acreditiv, respectiv data scadentei tratei.
Caseta 13:
Se completeaza cu datele specifice beneficiarului platii.
Observatii: Codul tarii se specifica conform Standardului ISO 3166-93;
lista minimala - anexa nr. 2.
Caseta 14:
Se completeaza cu datele cunoscute, referitor la banca beneficiarului
platii.
Observatii: Codul tarii se specifica conform Standardului ISO 3166-93;
lista minimala - anexa nr. 2.
Caseta 21:
Se completeaza in mod obligatoriu codul operatiei, conform normelor
metodologice privind inregistrarea si raportarea la balanta de plati.
Codul operatiunii trebuie sa concorde cu informatia specificata in campul
"Descrierea operatiei".
Daca plata se face dintr-un credit acordat, atunci se va marca cu x casuta
corespunzatoare.
Daca operatiunea necesita autorizarea Bancii Nationale a Romaniei se va
marca cu x campul corespunzator, completandu-se apoi si campurile prevazute
pentru numarul autorizatiei si data emiterii ei, respectiv numarul si data din
Registrul datoriei private externe.
Daca este cazul, se vor completa si datele referitoare la documentul prin
care s-a facut virarea impozitului catre bugetul de stat, conform legislatiei
in vigoare.
Caseta 22:
Se completeaza cu precizarile suplimentare necesare, daca este cazul.
Caseta 23:
Se marcheaza cu x campul corespunzator operatiei pe care ordonatorul o
solicita bancii, precum si cele referitoare la declaratiile ordonatorului.
Se completeaza si restul campurilor cu datele specifice ordonatorului,
respectiv semnatura persoanei autorizate, numele si prenumele acesteia,
aplicandu-se si stampila ordonatorului.
Caseta 24:
Se completeaza numarul si data inregistrarii CDA la unitatea bancara.
Caseta 25:
Se completeaza de catre banca conform uzantelor proprii.
Caseta 26:
Se completeaza, in cifre si litere, suma ce se transfera prin respectiva
CDA, precum si acronimul si codul valutei.
Caseta 27:
Se trece in cifre suma totala transferata, inclusiv suma transferata si
evidentiata in caseta 26.
Restul de plata se completeaza cu diferenta dintre suma totala, prevazuta a
fi transferata pentru operatiunea in cauza, si suma care este inscrisa in
caseta 27.
Caseta 28:
Campul "Data valutei" va contine data la care se efectueaza
decontarea.
Caseta 29:
Se completeaza cu elemente suplimentare, daca este cazul.
Caseta 31:
Se marcheaza cu x campul corespunzator documentelor de plata si se fac
completarile de rigoare (numar document, data).
Se selecteaza cu x casuta pentru "Alte date", daca formularul CDA
este intocmit pentru plata unor marfuri cumparate pentru revanzare fara
tranzitarea teritoriului Romaniei, completandu-se valoarea incasarii de la
extern, cu indicarea numarului si a datei referintei bancare, in cazul in care
operatiunea a inceput cu o incasare.
Daca plata corespunzatoare unei operatiuni cu strainatatea se efectueaza in
mai multe transe, atunci, pentru prima transa, justificarea se face completand
caseta 31 (si caseta 32, daca este cazul) si se transmite exemplarul CDA catre
sucursala judeteana a Bancii Nationale a Romaniei (conform circuitului precizat
in prezentele norme).
Pentru transele urmatoare, incepand cu a doua, se va transmite sucursalei
Bancii Nationale a Romaniei cate o fotocopie a primei pagini a exemplarului CDA
prin care s-a facut prima plata. Pe versoul acestei copii se va face fotocopia
versoului unui formular CDA necompletat si se vor completa numai casetele de la
24 la 31 cu datele corespunzatoare transei care se plateste.
Lucratorul bancar semneaza si aplica stampila in casetele 30 si 31.
Caseta 32:
Pe baza documentelor pentru efectuarea platii se completeaza denumirea
generica a marfii, iar in campul de cod marfa se vor trece primele 4 caractere
ale pozitiei tarifare din Tariful vamal de import al Romaniei.
ANEXA 2
la N.R.V.8
Lista minimala
________________________________________________________________
| TARA | VALUTA | ACRONIM | COD |
| | | VALUTA | TARA/VALUTA |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Austria | Siling austriac | ATS | 040 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Australia | Dolar australian | AUD | 036 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Belgia | Franc belgian | BEF | 056 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Canada | Dolar canadian | CAD | 124 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Elvetia | Franc elvetian | CHF | 756 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Germania | Marca germana | DEM | 276 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Danemarca | Coroana daneza | DKK | 208 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Egipt | Lira egipteana | EGP | 818 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Spania | Peseta spaniola | ESP | 724 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Finlanda | Marca finlandeza | FIM | 246 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Franta | Franc francez | FRF | 250 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Marea Britanie | Lira sterlina | GBP | 826 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Grecia | Drahma greceasca | GRD | 300 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Irlanda | Lira irlandeza | IEP | 372 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Italia | Lira italiana | ITL | 380 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Japonia | Yen japonez | JPY | 392 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Republica Moldova | Leu moldovenesc | MDL | 498 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Olanda | Gulden olandez | NLG | 528 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Norvegia | Coroana norvegiana | NOK | 578 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Portugalia | Escudo portughez | PTE | 620 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Romania | Leu romanesc | ROL | 642 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Suedia | Coroana suedeza | SEK | 752 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Rusia | Rubla | RUR | 643 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Turcia | Lira turceasca | TRL | 792 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| Statele Unite | Dolar SUA | USD | 840 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| | DST | XDR | 752 |
|___________________|____________________|_________|_____________|
| | ECU | XEU | 954 |
|___________________|____________________|_________|_____________|