ORDONANTA
URGENTA Nr. 107 din 30 august 1999
privind activitatea de
comercializare a pachetelor de servicii turistice*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 448 din 16 iunie 2008
CAPITOLUL I
Definiţii şi domeniul de aplicabilitate
Art. 1. - Prezenta ordonanţă are ca obiect armonizarea
legislaţiei cu cea a statelor membre ale Uniunii
Europene privind pachetele de servicii turistice vândute sau oferite spre
vânzare pe teritoriul României, indiferent de locul de realizare al acestora.
Art. 2. - In sensul prezentei ordonanţe, prin următorii
termeni se înţelege:
1. pachet de servicii turistice - combinaţia prestabilită a cel puţin două dintre următoarele trei
grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptă a acestora să depăşească
24 de ore sau să cuprindă o înnoptare, şi anume:
a) transport;
b) cazare;
c) alte servicii, fără legătură
cu transportul sau cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora şi care
reprezintă o parte semnificativă a pachetului de servicii turistice, cum ar fi:
alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea;
2. contract de comercializare a pachetului de
servicii turistice, denumit în continuare contract - acordul de voinţă dintre agenţia de turism şi turist, care are ca
obiect cumpărarea unui pachet de servicii turistice de către turist şi
eliberarea documentelor de plată şi a documentelor de călătorie de către
agenţia de turism;
3. agenţia de turism - orice unitate specializată, persoană juridică, care organizează,
oferă şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
Agenţiile de turism pot fi de următoarele tipuri:
a) agenţie de turism
touroperatoare, având ca obiect de activitate organizarea şi vânzarea pe cont
propriu a pachetelor de servicii turistice sau a componentelor acestora, direct
sau prin intermediari;
b) agenţie de turism
detailistă, care vinde sau oferă spre vânzare, în contul unei agenţii de turism
touroperatoare, pachete de servicii turistice sau componente ale acestora contractate
cu aceasta;
4. consumator-orice
persoană sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii care cumpără sau
se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice - contractant principal
- sau orice persoană în numele căreia contractantul principal se angajează să
cumpere pachetul de servicii turistice - alţi beneficiari - sau orice persoană
în favoarea căreia contractantul principal ori alţi beneficiari cedează
pachetul de servicii turistice - cesionarul.
Art. 3. - In sensul prezentelor prevederi, turistul este persoana definită ca beneficiar la art. 2 pct. 4 sau care a
cumpărat pachetul de servicii turistice ori componente ale acestuia de la
agenţia de turism.
*) Republicată în temeiul art. V
lit. p) din titlul III din Legea nr. 363/2007 privind
combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii
şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia
consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 28 decembrie 2007, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea
de comercializare a pachetelor de servicii turistice a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999 şi a fost republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 387 din 7 iunie
2007.
Art. 4. - Facturarea separată a diferitelor prestaţii
ale aceluiaşi pachet de servicii nu exonerează agenţia de turism touroperatoare
sau detailistă de obligaţiile ce decurg din prezenta ordonanţă.
Art. 5. - Dacă o agenţie de turism acţionează în
calitate de intermediar pentru o agenţie de turism touroperatoare care nu este
stabilită în România, aceasta este considerată organizator de călătorii
turistice în raporturile cu turistul.
CAPITOLUL II
Informarea turistului
Art. 6. - Orice informaţii privind pachetul de servicii
turistice, preţul acestuia şi toate celelalte condiţii aplicabile contractului,
comunicate de organizator sau de detailist consumatorului, trebuie să conţină
indicaţii corecte şi clare, care să nu permită interpretări echivoce ale
acestora.
Art. 7. - Agenţia de turism are obligaţia să furnizeze
turiştilor, în scris, în vederea încheierii contractului, informaţii
referitoare la:
a) localitatea de destinaţie;
b) ruta de parcurs;
c) mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate,
caracteristicile şi categoria acestuia/acestora;
d) tipul unităţilor de cazare,
adresele şi categoriile de clasificare a acestora;
e) serviciile de masă oferite
şi categoria de clasificare a unităţilor de alimentaţie;
f) durata programului, cu indicarea datei sosirii şi a
plecării;
g) informaţii generale privind
regimul paşapoartelor şi al vizelor, precum şi al asigurărilor de sănătate
necesare pentru călătorie şi sejur;
h) cuantumul avansului, dacă este cazul, precum şi
termenul pentru achitarea restului de plată;
i) numărul minim de persoane necesar pentru realizarea
programului şi termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare
a călătoriei turistice;
j) posibilităţi de încheiere a unor asigurări
facultative pentru asistenţă în caz de boală, accidente şi altele asemenea;
k) durata pentru care operează
oferta turistică.
Art. 8. - Informaţiile conţinute în materialele
publicitare turistice angajează organizatorul sau detailistul de călătorii
turistice, în afara cazului în care:
a) eventualele schimbări în
aceste informaţii au fost comunicate în mod clar
turistului înaintea încheierii contractului;
b) modificările au fost
efectuate, cu acordul părţilor contractante, ulterior încheierii contractului.
Art. 9. - Organizatorul şi/sau detailistul trebuie să
comunice turistului, în scris sau prin orice altă formă corespunzătoare,
înaintea încheierii contractului, informaţiile de ordin general privind regimul
paşapoartelor şi al vizelor şi formalităţile de sănătate necesare pentru
călătorie şi şedere.
Art. 10. - Organizatorul şi/sau detailistul trebuie să
furnizeze în scris turistului, într-un termen stabilit prin contract, înainte
de data plecării, următoarele informaţii:
a) orarele, locurile escalelor
şi legăturile, precum şi, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în
fiecare dintre mijloacele de transport incluse în
contract;
b) denumirea, sediul/adresa, numărul de telefon şi de
fax ale reprezentanţei locale a organizatorului şi/sau a detailistului ori, în
lipsa acesteia, cele ale autorităţilor locale care pot ajuta turistul în caz de
nevoie; în cazul în care aceste reprezentanţe sau autorităţi locale nu există,
turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgenţă sau de orice altă
informaţie care să îi permită contactarea organizatorului şi/sau a
detailistului;
c) pentru călătoriile şi
şederile minorilor, informaţii care să permită stabilirea unui contact direct
cu copilul sau cu responsabilul de la locul şederii copilului;
d) posibilitatea semnării unui contract de asigurare
facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui
contract de asistenţă, care să acopere taxele de repatriere în caz de
accidentare sau de boală.
CAPITOLUL III
Contractul de comercializare a pachetului de servicii
turistice
Art. 11. - (1) Agenţia
de turism touroperatoare sau detailistă este obligată să furnizeze turistului
un bon de comandă numai în cazul solicitării unor pachete de servicii turistice
care nu fac parte din oferta agenţiei de turism.
(2) Contractul ia naştere în momentul în care turistul
primeşte confirmarea scrisă a rezervării, ce se transmite de organizatorul sau
detailistul călătoriei turistice, care acţionează în numele organizatorului, în
cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă.
(3) In cazul în care conţinutul bonului de comandă
diferă de conţinutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această
confirmare nu s-a făcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data
semnării bonului de comandă, turistul poate considera că voiajul nu a fost
rezervat şi are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite.
(4) Nerespectarea dispoziţiilor
cuprinse la alin. (1)-(3) nu împiedică încheierea cu întârziere a contractului
de comercializare a pachetului de servicii turistice, indiferent de perioada
rămasă până la plecare, dacă părţile sunt de acord.
Art. 12. - (1) Bonul de comandă cuprinde următoarele
elemente:
a) destinaţia/destinaţiile călătoriei turistice, durata
şi datele de sosire şi de plecare;
b) mijlocul/mijloacele de
transport şi categoria acestuia/ acestora;
c) tipul şi categoria
structurilor de primire;
d) serviciile de masă (pensiune
completă/demipensiune/mic dejun);
e) programul turistic solicitat;
f) numărul de persoane pentru care se comandă pachetul
de servicii turistice, numărul de copii, vârsta şi actele de identificare a acestora;
g) alte solicitări speciale.
(2) Contractul cuprinde cel puţin următoarele clauze:
a) destinaţia/destinaţiile
călătoriei turistice şi, în cazul perioadelor de sejur, durata şi datele de
sosire şi de plecare;
b) mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoriile de
clasificare a acestuia/acestora, datele, orele şi locurile de plecare/sosire,
la ducere şi la întoarcere;
c) în cazul în care pachetul de
servicii turistice include şi cazarea, adresa şi categoria de clasificare ale
structurilor de primire turistice, în conformitate cu reglementările ţărilor de
primire;
d) serviciile de masă
furnizate: pensiune completă, demipensiune, mic dejun;
e) dacă realizarea pachetului de servicii turistice
necesită un număr minim de persoane, data limită de informare a turistului
privind anularea călătoriei turistice comandate;
f) ruta;
g) vizitele, excursiile sau
alte servicii care sunt incluse în preţul total convenit al pachetului de
servicii turistice;
h) denumirea şi sediul/adresa agenţiei/agenţiilor de
turism organizatoare şi, după caz, ale agenţiei de turism detailiste şi ale
societăţii de asigurări;
i) preţul pachetului de servicii, cu indicarea
cazurilor în care acesta poate fi modificat, şi tarifele pentru anumite
servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi şi pe aeroporturi, taxe de turist, dacă acestea nu sunt
incluse în preţul pachetului de servicii turistice;
j) termenele şi modalitatea de plată;
k) solicitările speciale ale turistului făcute
cunoscute agenţiei de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul
efectuării comenzii şi acceptate de cele două părţi;
l) termenele în care turistul
trebuie să transmită o eventuală reclamaţie pentru neexecutarea sau executarea
necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică;
m) condiţiile de modificare şi de reziliere a
contractului;
n) obligaţiile agenţiei/agenţiilor de turism în cazul
anulării călătoriei, al înlocuirii sau al neasigurării unor servicii;
o) posibilitatea de transfer al contractului de către turist unei terţe persoane şi modul de realizare a
acestuia;
p) eventualele modificări pe care agenţia de turism le
poate aduce serviciilor cumpărate;
r) răspunderea agenţiei şi despăgubirea turistului în
cazul nerespectării clauzelor contractuale.
(3) In toate cazurile agenţia
de turism are obligaţia să înmâneze turistului un exemplar din contract.
(4) Contractul poate fi
prezentat şi sub forma unui catalog, pliant sau alt înscris, dacă turistul este
informat despre aceasta şi dacă documentul conţine informaţiile prevăzute la
alin. (2).
Art. 13. - (1) In cazul în care turistul nu poate să
participe la călătoria turistică, acesta poate să cesioneze contractul unei
terţe persoane care îndeplineşte toate condiţiile prevăzute în pachetul de
servicii turistice contractat.
(2) Cesionarea poate fi realizată numai cu anunţarea
agenţiei de turism semnatare a contractului.
(3) Turistul care cedează pachetul său de servicii,
precum şi cesionarul sunt responsabili în mod solidar la plata preţului
călătoriei şi a eventualelor costuri suplimentare apărute cu ocazia acestei
cedări.
Art. 14. - (1) Preţurile stabilite în contract nu pot
fi modificate, cu excepţia cazului în care contractul prevede în mod explicit
acest lucru, atât în vederea majorării, cât şi a reducerii, precum şi modul de
calcul al acestora, şi numai dacă modificarea are loc ca urmare a variaţiilor:
a) costurilor de transport, inclusiv costul
carburantului;
b) redevenţelor şi taxelor
aferente serviciilor de aterizare, debarcare/îmbarcare în porturi şi
aeroporturi şi a taxelor de turist;
c) cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de
servicii turistice contractat.
(2) Preţurile stabilite în
contract nu pot fi majorate, în niciun caz, în cursul celor 20 de zile
calendaristice care preced data plecării.
(3) In cazul în care preţurile stabilite în contract
sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motivele majorării, turistul poate
rezilia contractul fără nicio obligaţie faţă de agenţia de turism, aceasta din
urmă având obligaţia de a rambursa imediat turistului toate sumele aferente
călătoriei turistice plătite de acesta, inclusiv comisionul.
Art. 15. -In cazul în care agenţia de turism este
nevoită să modifice una dintre prevederile esenţiale ale contractului, aceasta
are obligaţia să informeze turistul cu cel puţin 15 zile înainte de data
plecării, iar acesta este obligat să comunice agenţiei de turism, în termen de
5 zile de la primirea înştiinţării, hotărârea sa de a opta fie pentru:
a) rezilierea contractului fără plată de penalităţi;
b) acceptarea noilor condiţii ale contractului.
Art. 16. -In cazul în care turistul reziliază
contractul conform prevederilor art. 15 sau agenţia de turism anulează
călătoria turistică înaintea datei de plecare, turistul
are dreptul:
a) să accepte la aceIaşi preţ un alt pachet de servicii
turistice de calitate echivalentă sau superioară, propus de agenţia de turism;
b) să accepte un pachet de
servicii de calitate inferioară, propus de agenţia de turism, cu rambursarea
imediată a diferenţei de preţ;
c) să i se ramburseze imediat
toate sumele achitate în virtutea contractului.
Art. 17. - Turistul poate să rezilieze în orice moment,
în totalitate sau în parte, contractul. In cazul în care turistul reziliază
contractul pentru un motiv care îi este imputabil, el va despăgubi agenţia de
turism pentru prejudiciul creat acesteia ca urmare a rezilierii. Despăgubirea
se poate ridica la maximum preţul călătoriei turistice.
Art. 18. -In cazurile menţionate la art. 15 şi 16
turistul are dreptul să solicite agenţiei de turism şi o despăgubire pentru
neîndeplinirea prevederilor contractului iniţial, cu excepţia cazurilor în
care:
a) anularea s-a făcut datorită nerealizării numărului
minim de persoane menţionat în contract, iar agenţia de turism a informat
turistul în scris, în termenul menţionat în contract, termen care nu poate fi
mai mic de 15 zile calendaristice premergătoare datei plecării;
b) anularea s-a datorat unui caz de forţă majoră, prin
acesta înţelegându-se circumstanţe anormale şi imprevizibile, independente de
voinţa celui care le invocă, şi ale căror consecinţe nu au putut fi evitate în
ciuda oricăror eforturi depuse, în aceasta nefiind incluse suprarezervările;
c) anularea s-a făcut din vina turistului.
Art. 19. - In cazul în care, după începerea călătoriei
turistice, o parte importantă din serviciile prevăzute în contract nu este
realizată sau agenţia de turism organizatoare constată că nu le va putea
realiza, aceasta este obligată:
a) să ofere turistului alternative corespunzătoare în
vederea continuării călătoriei turistice, fără majorarea preţului;
b) să restituie turistului sumele ce reprezintă
diferenţa dintre serviciile achitate şi cele efectiv prestate în timpul
călătoriei turistice;
c) în cazul în care nu pot fi
oferite turistului alternative corespunzătoare sau acesta nu le acceptă din
motive întemeiate, să asigure fără costuri suplimentare transportul retur al
turistului la locul de plecare ori în alt loc agreat de acesta şi, după caz,
despăgubirea pentru serviciile neprestate.
Art. 20. - (1) Agenţia de turism este răspunzătoare
pentru buna executare a obligaţiilor asumate prin contract, inclusiv în
situaţia în care aceste obligaţii trebuiau îndeplinite de către o altă agenţie
de turism sau de către alţi prestatori de servicii.
(2) De la prevederile alin. (1)
se exceptează următoarele cazuri:
a) când neîndeplinirea sau
îndeplinirea defectuoasă a obligaţiilor asumate prin contract se datorează
turistului;
b) când neîndeplinirea obligaţiilor se datorează unor
cauze de forţă majoră, precum cele definite la art. 18 lit. b) sau unui
eveniment pe care nici agenţia de turism, nici furnizorul sau prestatorul de
servicii, cu tot efortul depus, nu îl puteau prevedea sau evita;
c) când neîndeplinirea
obligaţiilor se datorează unui terţ care nu are legătură cu furnizarea
serviciilor prevăzute în contract, iar cauzele care au determinat
neîndeplinirea obligaţiilor au un caracter imprevizibil şi inevitabil.
(3) In cazurile prevăzute la alin. (2) lit. b) agenţia
de turism parte în contract este obligată să acorde prompt asistenţă consumatorului
aflat în dificultate.
Art. 21. - (1) Pentru daunele materiale cauzate de
nerespectarea de către agenţia de turism organizatoare a serviciilor cuprinse
în contract, responsabilitatea acesteia privind despăgubirea turistului nu
poate depăşi de două ori preţul pachetului de servicii turistice înscris în
contract.
(2) Agenţia de turism organizatoare şi/sau detailistă
nu poate exclude sau nu poate limita responsabilitatea
ei pentru prejudiciul cauzat de moartea sau de rănirea
turistului ca urmare a acţiunilor ori a neglijenţei ei.
Art. 22. - (1) Deficienţele constatate de către turist
la faţa locului, cu privire la realizarea pachetului de servicii contractat,
vor fi sesizate prompt, în scris, atât prestatorului de servicii, cât şi
agenţiei de turism de la care turistul a cumpărat pachetul de servicii
turistice.
(2) Această obligaţie a turistului trebuie menţionată
clar şi explicit în contract.
Art. 23. -In cazul unor reclamaţii
ale turistului cu privire la realizarea serviciilor turistice contractate, agenţia
de turism organizatoare, agenţia de turism detailistă, precum şi prestatorii de
servicii vor acţiona imediat pentru soluţionarea reclamaţiilor şi vor face
proba eforturilor depuse de ei în acest scop.
Art. 24. - (1) Agenţia de turism parte contractantă
trebuie să dovedească cu garanţii acoperitoare sau prin poliţe de asigurare că
poate asigura, în caz de insolvabilitate sau de faliment, rambursarea sumelor
achitate de turist, precum şi a celor necesare în vederea repatrierii acestuia.
(2) Sistemul prin poliţe de asigurare se va aplica
începând cu data de 1 octombrie 2000 pentru agenţiile de turism nou-înfiinţate,
iar pentru celelalte agenţii de turism, eşalonat, pe măsura expirării
termenului de valabilitate a scrisorilor de garanţie bancară sau a angajamentelor
de plată în favoarea Ministerului Turismului, dar nu mai târziu de 1 ianuarie
2001.
CAPITOLUL IV
Acţiuni în justiţie
Art. 25. - (1) Acţiunile cărora le poate da naştere un
contract de comercializare a pachetului de servicii turistice care cade sub
incidenţa prezentei ordonanţe, din cauză de deces, de rănire sau altă atingere
a integrităţii fizice ori psihice a turistului, se prescriu după 2 ani.
(2) In cazul rănirii sau al altei atingeri aduse
integrităţii fizice ori psihice, care a cauzat moartea după data la care
contractul prevedea că ia sfârşit prestaţia ce a dat naştere la diferend,
termenul de prescripţie de 2 ani prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la
data decesului, dar nu mai târziu de 3 ani de la data executării prestaţiei
prevăzute în contract.
(3) Acţiunile cărora Ie-a dat
naştere un contract de comercializare a pachetului de servicii turistice care
cade sub incidenţa prezentei ordonanţe, altele decât cele prevăzute la alin.
(1) şi (2), se prescriu în termen de un an.
(4) Termenul de prescripţie curge de la data la care
contractul prevede că ia sfârşit prestaţia ce a dat naştere diferendului.
CAPITOLUL V
Supravegherea activităţii de organizare sau de intermediere de călătorii
turistice
Art. 26. - Controlul respectării dispoziţiilor
prezentei ordonanţe se face de către organele de specialitate ale Ministerului
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale şi
ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 27. - Organele de control efectuează verificări la
sesizarea persoanelor prejudiciate prevăzute la art. 2 pct. 4 şi din oficiu.
Art. 28. - Organizatorul şi/sau intermediarul de
călătorii turistice are obligaţia de a prezenta în original organelor de
control contractele încheiate cu turiştii.
Art. 29. - Organele de control încheie, după caz,
procese-verbale în care se consemnează faptele constatate cu ocazia
verificărilorfăcute şi se înscriu articolele din ordonanţă încălcate şi vor
aplica sancţiunea prevăzută de lege.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 30. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe se
completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia
consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 31. - Constituie contravenţie, în măsura în care
fapta nu este săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să
fie considerată infracţiune, încălcarea prevederilor art. 6, 7, 9, 10, 11, 12,
14, 15, art. 16 lit. c), art. 19, art. 20 alin. (1), art. 23 şi 25.
Art. 32. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 31 se
sancţionează cu amendă de la 400 lei la 1.000 lei.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe se completează cu
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor de la art. 27-29.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 33. - (1) Prezenta ordonanţă
intră în vigoare după 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Pe aceeaşi dată se abrogă orice dispoziţii
contrare.
Prezenta ordonanţă transpune prevederile Directivei Consiliului 90/314/CEE din 13
iunie 1990 privind pachetele de servicii pentru călătorii,
vacanţe şi circuite, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene (JOCE) nr. L 158 din 23 iunie 1990.