ORDONANTA Nr. 107 din 30 iulie 1999
privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 431 din 31 august 1999
In temeiul dispozitiilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. P pct. 2 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Definitii si domeniul de aplicabilitate
Art. 1
Prezenta ordonanta are ca obiect armonizarea legislatiei cu cea a statelor
membre ale Uniunii Europene privind pachetele de servicii turistice vandute sau
oferite spre vanzare pe teritoriul Romaniei, indiferent de locul de realizare
al acestora.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, prin urmatorii termeni se intelege:
1. pachet de servicii turistice - combinatia prestabilita a cel putin doua
dintre urmatoarele trei grupe de servicii, cu conditia ca durata neintrerupta a
acestora sa depaseasca 24 de ore sau sa cuprinda o innoptare, si anume:
a) transport;
b) cazare;
c) alte servicii, fara legatura cu transportul sau cazarea sau care nu sunt
accesorii ale acestora si care reprezinta o parte semnificativa a pachetului de
servicii turistice, cum ar fi: alimentatie, tratament balnear, agrement si
altele asemenea;
2. contract de organizare de calatorii turistice - orice contract prin care
o agentie de turism touroperatoare se angajeaza, in nume propriu, sa procure
alteia sau unei persoane fizice, in schimbul platii unui pret, un pachet de
servicii turistice sau prestatii izolate ale acestuia;
3. contract de intermediere de calatorii turistice - orice contract prin
care o agentie de turism detailista se obliga sa procure, in numele alteia, in
schimbul platii unui pret, fie un contract de calatorii turistice, fie una sau
mai multe prestatii izolate ce permit efectuarea unei calatorii turistice sau a
unei cazari oarecare.
Facturarea separata a diferitelor prestatii ale aceluiasi pachet de
servicii nu exonereaza agentia de turism touroperatoare sau detailista de
obligatiile ce decurg din prezenta ordonanta;
4. agentia de turism - orice unitate specializata care organizeaza, ofera
si vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
Agentiile de turism pot fi de urmatoarele tipuri:
a) agentie de turism touroperatoare, avand ca obiect de activitate
organizarea si vanzarea pe cont propriu a pachetelor de servicii turistice sau
a componentelor acestora, direct sau prin intermediari;
b) agentie de turism detailista, care vinde sau ofera spre vanzare, in
contul unei agentii de turism touroperatoare, pachete de servicii turistice sau
componente ale acestora contractate cu aceasta;
5. consumator - orice persoana care cumpara sau se angajeaza sa cumpere
pachetul de servicii turistice - contractant principal - sau orice persoana in
numele careia contractantul principal se angajeaza sa cumpere pachetul de
servicii turistice - alti beneficiari - sau orice persoana in favoarea careia
contractantul principal sau alti beneficiari cedeaza pachetul de servicii
turistice - cesionarul.
Art. 3
Daca o agentie de turism actioneaza in calitate de intermediar pentru o
agentie de turism touroperatoare care nu este stabilita in Romania, aceasta
este considerata ca organizator de calatorii turistice in raporturile cu
consumatorul.
CAP. 2
Informarea consumatorului de servicii turistice
Art. 4
Orice informatii privind pachetul de servicii turistice, pretul acestuia si
toate celelalte conditii aplicabile contractului, comunicate de organizator sau
de detailist consumatorului, trebuie sa contina indicatii corecte si clare,
care sa nu permita interpretari echivoce ale acestora.
Art. 5
Materialele publicitare turistice puse la dispozitie consumatorului in
vederea incheierii contractului - cataloage sau pliante - trebuie sa indice, in
mod lizibil, clar si precis, pretul si informatiile corespunzatoare referitoare
la:
a) destinatie;
b) ruta;
c) mijloacele de transport utilizate, caracteristicile si categoria
acestora;
d) tipul unitatilor de cazare, denumirea, categoria de clasificare si
principalele lor caracteristici; in cazul calatoriilor turistice efectuate in
alte tari se vor preciza diferentele dintre categoriile de clasificare din
tarile respective si cele conform normelor din Romania;
e) serviciile de masa oferite si categoria de clasificare a unitatilor de
alimentatie;
f) informatii de ordin general privind pasapoartele, vizele si
formalitatile sanitare necesare pentru calatorie si sedere;
g) valoarea sau procentul din pret ce trebuie achitat cu titlu de avans si
graficul pentru efectuarea restului de plata;
h) numarul minim de persoane ce trebuie realizat pentru a avea loc
calatoria si, in acest caz, data limita de informare a consumatorului in caz de
anulare a calatoriei turistice;
i) posibilitati de incheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta
in caz de boala, accidente etc.;
j) specificul calatoriei turistice si publicul careia i se adreseaza.
Art. 6
Informatiile continute de materialele publicitare turistice angajeaza
organizatorul sau detailistul de calatorii turistice, in afara cazului in care:
- eventualele schimbari in aceste informatii au fost comunicate in mod clar
consumatorului inaintea incheierii contractului;
- modificarile au fost efectuate, cu acordul partilor contractante,
ulterior incheierii contractului.
Art. 7
Organizatorul si/sau detailistul trebuie sa comunice consumatorului, in
scris sau prin orice alta forma corespunzatoare, inaintea incheierii
contractului, informatiile de ordin general privind regimul pasapoartelor si al
vizelor si formalitatile de sanatate necesare pentru calatorie si sedere.
Art. 8
Organizatorul si/sau detailistul trebuie sa furnizeze in scris
consumatorului, intr-un termen stabilit prin contract, inainte de data
plecarii, urmatoarele informatii:
a) orarele, locurile escalelor si legaturile, precum si locul ce urmeaza a
fi ocupat de consumator in fiecare dintre mijloacele de transport incluse in
contract;
b) numele, adresa, numarul de telefon si de fax al reprezentantei locale a
organizatorului si/sau detailistului sau, in lipsa acesteia, cele ale
autoritatilor locale care pot ajuta consumatorul in caz de nevoie.
In cazul in care aceste reprezentante sau autoritati locale nu exista,
consumatorul trebuie sa dispuna de un numar de apel de urgenta sau de orice
alta informare care sa ii permita contactarea organizatorului si/sau
detailistului;
c) pentru calatoriile si sederile minorilor, informatii care sa permita
stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul
sederii copilului;
d) posibilitatea semnarii unui contract de asigurare facultativa, care sa
acopere taxele de transfer ale consumatorului, sau a unui contract de
asistenta, care sa acopere taxele de repatriere in caz de accidentare sau de
boala.
CAP. 3
Contractul de organizare de calatorii turistice
Art. 9
(1) Agentia de turism touroperatoare sau detailista este obligata sa
furnizeze consumatorului, in momentul rezervarii calatoriei, un bon de comanda.
(2) Contractul ia nastere in momentul in care consumatorul primeste confirmarea
scrisa a rezervarii, transmisa de organizatorul sau detailistul calatoriei
turistice - care actioneaza in numele organizatorului - in cel mult 60 de zile
calendaristice de la data semnarii bonului de comanda.
(3) In cazul in care continutul bonului de comanda difera de continutul
confirmarii calatoriei turistice sau daca aceasta confirmare nu s-a facut in
termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda,
consumatorul poate considera ca voiajul nu a fost rezervat si are dreptul la
rambursarea imediata a tuturor sumelor deja platite.
(4) Nerespectarea dispozitiilor cuprinse la alin. (1) - (3) nu impiedica
incheierea cu intarziere a contractului de calatorie turistica, indiferent de
perioada ramasa pana la plecare, daca partile sunt de acord.
Art. 10
(1) Bonul de comanda si contractul de calatorie turistica trebuie sa
mentioneze, in scris, cel putin:
a) destinatia(iile) calatoriei turistice si, in cazul perioadelor de sejur,
durata si datele de sosire si de plecare;
b) mijloacele de transport utilizate, caracteristicile si categoriile de
clasificare ale acestora, datele, orele si locurile de plecare/sosire, la
ducere si la intoarcere;
c) in cazul in care pachetul de servicii turistice include si cazarea,
adresa, caracteristicile si categoria de clasificare a structurilor de primire
turistice in care se face aceasta, conformitatea sa cu reglementarile tarii de
primire si mentionarea diferentelor intre acestea si normele in vigoare din
Romania;
d) serviciile de masa furnizate - pensiune completa, demipensiune, mic
dejun - si categoria de clasificare a unitatilor de alimentatie;
e) daca realizarea pachetului de servicii turistice necesita un numar minim
de persoane, data limita de informare a consumatorului privind anularea
calatoriei turistice comandate;
f) ruta;
g) vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse in pretul total
convenit al pachetului de servicii turistice;
h) numele si adresa agentiei(iilor) de turism organizatoare si, dupa caz, a
agentiei de turism detailiste si a societatii de asigurari;
i) pretul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor in care acesta
poate fi modificat, si preturile pentru anumite servicii - taxe de aterizare,
imbarcare/debarcare in porturi si pe aeroporturi, taxe de turist - daca acestea
nu sunt incluse in pretul pachetului de servicii turistice;
j) termenele si modalitatea de plata a pretului;
k) solicitarile speciale ale consumatorului, facute cunoscute agentiei de
turism organizatoare sau celei detailiste in momentul efectuarii comenzii si
acceptate de cele doua parti;
l) termenele in care consumatorul trebuie sa transmita o eventuala
reclamatie pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a contractului
calatoriei turistice;
m) conditiile de reziliere a contractului de catre consumator;
n) obligatiile agentiei(iilor) de turism in cazul anularii calatoriei
turistice.
(2) In toate cazurile agentia de turism are obligatia sa inmaneze
consumatorului un exemplar din contract.
(3) Contractul poate fi prezentat si sub forma unui catalog, pliant sau alt
inscris, daca consumatorul este informat despre aceasta si daca documentul
contine informatiile prevazute la alin. (1).
Art. 11
(1) In cazul in care consumatorul nu poate sa participe la calatoria
turistica, acesta poate sa transfere contractul unei terte persoane care
indeplineste toate conditiile prevazute in pachetul de servicii turistice
contractat.
(2) Transferul poate fi realizat numai cu anuntarea agentiei de turism
semnatare a contractului.
(3) Consumatorul care cedeaza pachetul sau de servicii, precum si
cesionarul sunt responsabili, in mod solidar, de plata pretului calatoriei si a
eventualelor costuri suplimentare aparute cu ocazia aceste cedari.
Art. 12
(1) Preturile stabilite in contract nu pot fi modificate, cu exceptia
cazului in care contractul prevede in mod explicit acest lucru, atat in vederea
majorarii, cat si a reducerii, precum si modul de calcul al acestora, si numai
daca modificarea are loc ca urmare a variatiilor:
a) costurilor de transport, inclusiv costul carburantului;
b) redeventelor si taxelor aferente serviciilor de aterizare,
debarcare/imbarcare in porturi si aeroporturi si a taxelor de turist;
c) cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii turistice
contractat.
(2) Preturile stabilite in contract nu pot fi majorate, in nici un caz, in
cursul celor 20 de zile calendaristice care preced data plecarii.
(3) In cazul in care preturile stabilite in contract sunt majorate cu peste
10%, indiferent de motivele majorarii, consumatorul poate rezilia contractul
fara nici o obligatie fata de agentia de turism, aceasta din urma avand
obligatia de a rambursa imediat consumatorului toate sumele aferente calatoriei
turistice platite de acesta.
Art. 13
In cazul in care agentia de turism este nevoita sa modifice una din
prevederile esentiale ale contractului, aceasta are obligatia sa informeze
consumatorul cu cel putin 15 zile inainte de data plecarii, iar acesta sa
comunice agentiei de turism in termen de 5 zile de la primirea instiintarii
hotararea sa de a opta fie pentru:
a) rezilierea contractului fara plata de penalitati;
b) acceptarea noilor conditii ale contractului.
Art. 14
In cazul in care consumatorul reziliaza contractul conform prevederilor
art. 13 sau agentia de turism anuleaza calatoria turistica inaintea datei de
plecare, consumatorul are dreptul:
a) sa accepte la acelasi pret un alt pachet de servicii turistice de
calitate echivalenta sau superioara, propus de agentia de turism;
b) sa accepte un pachet de servicii de calitate inferioara, propus de
agentia de turism, cu rambursarea imediata a diferentei de pret;
c) sa i se ramburseze imediat toate sumele achitate in virtutea
contractului.
Art. 15
Consumatorul poate, in orice moment, sa rezilieze, in totalitate sau in
parte, contractul. In cazul in care consumatorul reziliaza contractul pentru un
motiv care ii este imputabil, ei va despagubi agentia de turism pentru
prejudiciul creat acesteia ca urmare a rezilierii. Despagubirea se poate ridica
la maximum pretul calatoriei turistice.
Art. 16
In cazurile mentionate la art. 13 si 14 consumatorul are dreptul sa
solicite agentiei de turism si o despagubire pentru neindeplinirea prevederilor
contractului initial, cu exceptia cazurilor in care:
a) anularea s-a facut datorita nerealizarii numarului minim de persoane
mentionat in contract, iar agentia de turism a informat consumatorul, in scris,
in termenul mentionat in contract, termen care nu poate fi mai mic de 15 zile
calendaristice premergatoare datei plecarii;
b) anularea s-a datorat unui caz de forta majora, prin acesta
intelegandu-se circumstante anormale si imprevizibile, independente de vointa
celui care le invoca, si ale caror consecinte nu au putut fi evitate, in ciuda
oricaror eforturi depuse, in aceasta nefiind incluse suprarezervarile;
c) anularea s-a facut din vina consumatorului.
Art. 17
In cazul in care, dupa inceperea calatoriei turistice, o parte importanta
din serviciile prevazute in contract nu este realizata sau agentia de turism
organizatoare constata ca nu le va putea realiza, aceasta este obligata:
a) sa ofere consumatorului alternative corespunzatoare in vederea
continuarii calatoriei turistice, fara majorarea pretului;
b) sa restituie consumatorului sumele ce reprezinta diferenta dintre
serviciile achitate si cele efectiv prestate in timpul calatoriei turistice;
c) in cazul in care nu pot fi oferite consumatorului alternative
corespunzatoare sau acesta nu le accepta din motive intemeiate, sa asigure,
fara costuri suplimentare, transportul retur al consumatorului la locul de
plecare ori in alt loc agreat de acesta si, dupa caz, despagubirea pentru
serviciile neprestate.
Art. 18
(1) Agentia de turism este raspunzatoare pentru buna executare a
obligatiilor asumate prin contract, inclusiv in situatia in care aceste
obligatii trebuiau indeplinite de catre o alta agentie de turism sau de catre
alti prestatori de servicii.
(2) De la prevederile alin. (1) se excepteaza urmatoarele cazuri:
a) cand neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a obligatiilor asumate
prin contract se datoreaza consumatorului;
b) cand neindeplinirea obligatiilor este atribuita unui tert care nu este
parte in contract, iar cauzele nerealizarilor nu puteau fi prevazute sau
evitate;
c) cand neindeplinirea obligatiilor se datoreaza unor cauze de forta majora
sau unor imprejurari pe care nici agentia de turism, nici prestatorii de
servicii nu le puteau prevedea sau evita.
(3) In cazurile prevazute la alin. (2) lit. b) si c), agentia de turism
parte in contract este obligata sa acorde asistenta prompta consumatorului
aflat in dificultate.
Art. 19
(1) Pentru daunele materiale cauzate de nerespectarea de catre agentia de
turism organizatoare a serviciilor cuprinse in contract, responsabilitatea
acesteia privind despagubirea consumatorului nu poate depasi de doua ori pretul
pachetului de servicii turistice inscris in contract.
(2) Agentia de turism organizatoare si/sau detailista nu pot exclude sau
limita responsabilitatea lor pentru prejudiciul cauzat de moartea sau de
ranirea consumatorului ca urmare a actiunilor sau a neglijentei lor.
Art. 20
(1) Deficientele constatate de catre consumator la fata locului, cu privire
la realizarea pachetului de servicii contractat, vor fi sesizate prompt, in
scris sau sub orice alta forma, atat prestatorului de servicii, cat si agentiei
de turism de la care consumatorul a cumparat pachetul de servicii turistice.
(2) Aceasta obligatie a consumatorului trebuie mentionata clar si explicit
in contract.
Art. 21
In cazul unor reclamatii ale consumatorului cu privire la realizarea serviciilor
turistice contractate, agentia de turism organizatoare, agentia de turism
detailista, precum si prestatorii de servicii vor actiona imediat pentru
solutionarea reclamatiilor si vor face proba eforturilor depuse de ei in acest
scop.
Art. 22
Agentia de turism parte contractanta trebuie sa dovedeasca, cu garantii
acoperitoare proprii sau prin polite de asigurare, ca poate asigura, in caz de
insolvabilitate sau de faliment, rambursarea sumelor achitate de catre
consumator, precum si a celor necesare repatrierii acestuia.
CAP. 4
Actiuni in justitie
Art. 23
(1) Actiunile carora le poate da nastere un contract de calatorii turistice
care cade sub incidenta prezentei ordonante, din cauza de deces, de ranire sau
alta atingere a integritatii fizice sau psihice a turistului, se prescriu dupa
2 ani.
(2) In cazul ranirii sau al altei atingeri aduse integritatii fizice sau
psihice care a cauzat moartea dupa data la care contractul prevedea ca ia
sfarsit prestatia ce a dat nastere la diferend, termenul de prescriptie de 2
ani prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data decesului, dar nu mai
tarziu de 3 ani de la data executarii prestatiei prevazute in contract.
(3) Actiunile carora le-a dat nastere un contract de calatorii turistice
care cade sub incidenta prezentei ordonante, altele decat cele prevazute la
alin. (1) si (2), se prescriu in termen de un an.
(4) Termenul de prescriptie curge de la data la care contractul prevede ca
ia sfarsit prestatia ce a dat nastere la diferend.
CAP. 5
Supravegherea activitatii de organizare sau de intermediere de calatorii
turistice
Art. 24
Controlul respectarii dispozitiilor prezentei ordonante se face de catre
organele de specialitate ale Autoritatii Nationale pentru Turism si ale
Oficiului pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 25
Organele de control efectueaza verificari la sesizarea persoanelor
prejudiciate prevazute la art. 2 pct. 5 si din oficiu.
Art. 26
Organizatorul si/sau intermediarul de calatorii turistice are obligatia de
a prezenta organelor de control contractele incheiate cu turistii, in original.
Art. 27
Organele de control incheie, dupa caz, procese-verbale in care se
consemneaza faptele constatate cu ocazia verificarilor facute si se inscriu
articolele din ordonanta incalcate si vor aplica sanctiunea prevazuta de lege.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 28
Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, republicata,
sunt aplicabile prezentei ordonante.
Art. 29
Constituie contraventie, in masura in care fapta nu este savarsita in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerata
infractiune, incalcarea prevederilor art. 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, art. 14
lit. c), art. 17, art. 18 alin. (1) si (3), art. 21 si 23.
Art. 30
Contraventiile prevazute la art. 29 se sanctioneaza cu amenda de la
4.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Prevederile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia celor
de la art. 25 - 27.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 31
Prezenta ordonanta intra in vigoare dupa 60 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Pe aceeasi data se abroga orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Presedintele
Autoritatii Nationale pentru Turism,
Dorin Anton
Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor
Eliade Mihailescu,
secretar de stat