ORDONANTA Nr.
107 din 30 iulie 1999
privind activitatea de
comercializare a pachetelor de servicii turistice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 387 din 7 iunie 2007
CAPITOLUL I
Definiţii şi domeniul de aplicabilitate
Art. 1. - Prezenta ordonanţă are ca obiect armonizarea
legislaţiei cu cea a statelor membre ale Uniunii Europene privind pachetele de
servicii turistice vândute sau oferite spre vânzare pe teritoriul României,
indiferent de locul de realizare al acestora.
Art. 2. - In sensul prezentei ordonanţe, prin următorii
termeni se înţelege:
1. pachet de servicii turistice - combinaţia prestabilită a cel puţin două dintre următoarele trei
grupe de servicii, cu condiţia ca durata neîntreruptă a acestora să depăşească
24 de ore sau să cuprindă o înnoptare, şi anume:
a) transport;
b) cazare;
c) alte servicii, fără legătură cu transportul sau
cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora şi care reprezintă o parte semnificativă a pachetului de
servicii turistice, cum ar fi: alimentaţie, tratament balnear, agrement şi altele asemenea;
2. contract de comercializare a pachetului de
servicii turistice, denumit în continuare contract - acordul de voinţă dintre agenţia de turism şi turist, care are ca
obiect cumpărarea unui pachet de servicii turistice de către turist şi
eliberarea documentelor de plată şi a documentelor de călătorie de către
agenţia de turism;
3. agenţia de turism - orice unitate specializată, persoană juridică, care organizează,
oferă şi vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
Agenţiile de turism pot fi de următoarele tipuri:
a) agenţie de turism touroperatoare, având ca obiect de
activitate organizarea şi vânzarea pe cont propriu a pachetelor de servicii
turistice sau a componentelor acestora, direct sau prin intermediari;
*) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 631/2001 pentru aprobarea
Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a
pachetelor de servicii turistice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 754 din 27 noiembrie 2001, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa Guvernului nr. 107/1999 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999 şi a mai fost modificată prin:
- Ordonanţa Guvernului nr. 70/2000 pentru modificarea
Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a
pachetelor de servicii turistice, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 407 din 29
august 2000, respinsă prin Legea nr. 668/2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 772 din 4 decembrie 2001;
- Legea nr. 282/2004 privind protecţia dobânditorilor
cu privire la unele aspecte ale contractelor purtând asupra dobândirii unui
drept de utilizare pe durată limitată a unor bunuri imobiliare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 30 iunie
2004.
b) agenţie de turism detailistă, care vinde sau oferă
spre vânzare, în contul unei agenţii de turism touroperatoare, pachete de
servicii turistice sau componente ale acestora contractate cu aceasta;
4. consumator - orice
persoană care cumpără sau se angajează să cumpere pachetul de servicii
turistice - contractant principal - sau orice persoană în numele căreia
contractantul principal se angajează să cumpere pachetul de servicii turistice
- alţi beneficiari - sau orice persoană în favoarea căreia contractantul
principal sau alţi beneficiari cedează pachetul de servicii turistice -
cesionarul.
Art. 3. - In sensul prezentelor prevederi, turistul este persoana definită ca beneficiar la art. 2 pct. 4 sau care a
cumpărat pachetul de servicii turistice ori componente ale acestuia de la
agenţia de turism.
Art. 4. - Facturarea separată a diferitelor prestaţii
ale aceluiaşi pachet de servicii nu exonerează agenţia de turism touroperatoare
sau detailistă de obligaţiile ce decurg din prezenta ordonanţă.
Art. 5. - Dacă o agenţie de turism acţionează în
calitate de intermediar pentru o agenţie de turism touroperatoare care nu este
stabilită în România, aceasta este considerată organizator de călătorii turistice în raporturile cu turistul.
CAPITOLUL II
Informarea turistului
Art. 6. - Orice informaţii privind pachetul de servicii
turistice, preţul acestuia şi toate celelalte condiţii aplicabile contractului,
comunicate de organizator sau de detailist consumatorului, trebuie să conţină
indicaţii corecte şi clare, care să nu permită interpretări echivoce ale
acestora.
Art. 7. - Agenţia de turism are obligaţia să furnizeze
turiştilor, în scris, în vederea încheierii contractului, informaţii
referitoare la:
a) localitatea de destinaţie;
b) ruta de parcurs;
c) mijlocul/mijloacele de transport
utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoria acestuia/acestora;
d) tipul unităţilor de cazare, adresele şi categoriile
de clasificare a acestora;
e) serviciile de masă oferite
şi categoria de clasificare a unităţilor de alimentaţie;
f) durata programului, cu indicarea datei sosirii şi
a plecării;
g) informaţii generale privind regimul paşapoartelor
şi al vizelor, precum şi al asigurărilor de sănătate necesare pentru călătorie
şi sejur;
h) cuantumul avansului, dacă este cazul, precum şi
termenul pentru achitarea restului de plată;
i) numărul minim de persoane necesar pentru realizarea
programului şi termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare
a călătoriei turistice;
j) posibilităţi de încheiere a unor asigurări
facultative pentru asistenţă în caz de boală, accidente şi altele asemenea;
k) durata pentru care operează oferta turistică.
Art. 8. - Informaţiile conţinute în materialele
publicitare turistice angajează organizatorul sau detailistul de călătorii
turistice, în afara cazului în care:
a) eventualele schimbări în aceste informaţii au fost
comunicate în mod clar turistului înaintea încheierii contractului;
b) modificările au fost efectuate, cu acordul
părţilor contractante, ulterior încheierii contractului.
Art. 9. - Organizatorul şi/sau detailistul trebuie să
comunice turistului, în scris sau prin orice altă formă corespunzătoare,
înaintea încheierii contractului, informaţiile de ordin general privind regimul paşapoartelor şi al vizelor şi
formalităţile de sănătate necesare pentru călătorie şi şedere.
Art. 10. - Organizatorul şi/sau detailistul trebuie să
furnizeze în scris turistului, într-un termen stabilit prin contract, înainte
de data plecării, următoarele informaţii:
a) orarele, locurile escalelor şi legăturile, precum
şi, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre
mijloacele de transport incluse în contract;
b) denumirea, sediul/adresa, numărul de telefon şi de
fax ale reprezentanţei locale a organizatorului şi/sau a detailistului ori, în
lipsa acesteia, cele ale autorităţilor locale care pot ajuta turistul în caz de
nevoie; în cazul în care aceste reprezentanţe sau autorităţi locale nu există,
turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgenţă sau de orice altă
informaţie care să îi permită contactarea organizatorului şi/sau a detailistului;
c) pentru călătoriile şi şederile minorilor,
informaţii care să permită stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu
responsabilul de la locul şederii copilului;
d) posibilitatea semnării unui contract de asigurare
facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui
contract de asistenţă, care să acopere taxele de repatriere în caz de
accidentare sau de boală.
CAPITOLUL III
Contractul de comercializare a pachetului de servicii
turistice
Art. 11. - (1) Agenţia de turism touroperatoare sau
detailistă este obligată să furnizeze turistului un bon de comandă numai în
cazul solicitării unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din
oferta agenţiei de turism.
(2) Contractul ia naştere în momentul în care
turistul primeşte confirmarea scrisă a rezervării, ce se transmite de
organizatorul sau detailistul călătoriei turistice, care acţionează în numele
organizatorului, în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării
bonului de comandă.
(3) In cazul în care conţinutul bonului de comandă
diferă de conţinutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această
confirmare nu s-a făcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data
semnării bonului de comandă, turistul poate considera că voiajul nu a fost
rezervat şi are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite.
(4) Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse la alin. (1)
-(3) nu împiedică încheierea cu întârziere a contractului de comercializare a
pachetului de servicii turistice, indiferent de perioada rămasă până la
plecare, dacă părţile sunt de acord.
Art. 12. - (1) Bonul de comandă cuprinde următoarele elemente:
a) destinaţia/destinaţiile călătoriei turistice,
durata şi datele de sosire şi de plecare;
b) mijlocul/mijloacele de transport şi categoria
acestuia/ acestora;
c) tipul şi categoria structurilor de primire;
d) serviciile de masă (pensiune completă/demipensiune/
mic dejun);
e) programul turistic solicitat;
f) numărul de persoane pentru care se comandă
pachetul de servicii turistice, numărul de copii, vârsta şi actele de
identificare a acestora;
g) alte solicitări speciale.
(2) Contractul cuprinde cel
puţin următoarele clauze:
a) destinaţia/destinaţiile călătoriei turistice şi,
în cazul perioadelor de sejur, durata şi datele de sosire şi de plecare;
b) mijlocul/mijloacele de transport
utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoriile
de clasificare a acestuia/acestora, datele, orele şi
locurile de plecare/sosire, la ducere şi la întoarcere;
c) în cazul în care pachetul de servicii turistice
include şi cazarea, adresa şi categoria de clasificare ale structurilor de
primire turistice, în conformitate cu reglementările ţărilor de primire;
d) serviciile de masă furnizate: pensiune completă,
demipensiune, mic dejun;
e) dacă realizarea pachetului de servicii turistice
necesită un număr minim de persoane, data limită de informare a turistului
privind anularea călătoriei turistice comandate;
f) ruta;
g) vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt
incluse în preţul total convenit al pachetului de servicii turistice;
h) denumirea şi sediul/adresa agenţiei/agenţiilor de
turism organizatoare şi, după caz, ale agenţiei de turism detailiste şi ale
societăţii de asigurări;
i) preţul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor
în care acesta poate fi modificat, şi tarifele pentru anumite servicii: taxe de
aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi şi pe aeroporturi, taxe de turist,
dacă acestea nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice;
j) termenele şi modalitatea de plată;
k) solicitările speciale ale turistului făcute
cunoscute agenţiei de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul
efectuării comenzii şi acceptate de cele două părţi;
l) termenele în care turistul
trebuie să transmită o eventuală reclamaţie pentru neexecutarea sau executarea
necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică;
m) condiţiile de modificare şi de reziliere a
contractului;
n) obligaţiile agenţiei/agenţiilor de turism în cazul
anulării călătoriei, al înlocuirii sau al neasigurării unor servicii;
o) posibilitatea de transfer al contractului de către
turist unei terţe persoane şi modul de realizare a acestuia;
p) eventualele modificări pe care agenţia de turism le
poate aduce serviciilor cumpărate;
r) răspunderea agenţiei şi despăgubirea turistului în
cazul nerespectării clauzelor contractuale.
(3) In toate cazurile agenţia
de turism are obligaţia să înmâneze turistului un exemplar din contract.
(4) Contractul poate fi prezentat şi sub forma unui
catalog, pliant sau alt înscris, dacă turistul este informat despre aceasta şi
dacă documentul conţine informaţiile prevăzute la alin.
(2).
Art. 13. - (1) In cazul în care turistul nu poate să
participe la călătoria turistică, acesta poate să cesioneze contractul unei terţe
persoane care îndeplineşte toate condiţiile prevăzute în pachetul de servicii
turistice contractat.
(2) Cesionarea poate fi
realizată numai cu anunţarea agenţiei de turism semnatare a contractului.
(3) Turistul care cedează pachetul său de servicii,
precum şi cesionarul sunt responsabili în mod solidar la plata preţului
călătoriei şi a eventualelor costuri suplimentare apărute cu ocazia acestei
cedări.
Art. 14. - (1) Preţurile stabilite în contract nu pot
fi modificate, cu excepţia cazului în care contractul prevede în mod explicit
acest lucru, atât în vederea majorării, cât şi a reducerii, precum şi modul de
calcul al acestora, şi numai dacă modificarea are loc ca urmare a variaţiilor:
a) costurilor de transport, inclusiv costul
carburantului;
b) redevenţelor
şi taxelor aferente serviciilor de aterizare, debarcare/îmbarcare în porturi şi
aeroporturi şi a taxelor de turist;
c) cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de
servicii turistice contractat.
(2) Preţurile stabilite în contract nu pot fi
majorate, în niciun caz, în cursul celor 20 de zile calendaristice care preced
data plecării.
(3) In cazul în care preţurile
stabilite în contract sunt majorate cu peste 10%, indiferent de motivele
majorării, turistul poate rezilia contractul fără nicio obligaţie faţă de
agenţia de turism, aceasta din urmă având obligaţia de a rambursa imediat
turistului toate sumele aferente călătoriei turistice plătite de acesta,
inclusiv comisionul.
Art. 15. - In cazul în care agenţia de turism este
nevoită să modifice una dintre prevederile esenţiale ale contractului, aceasta
are obligaţia să informeze turistul cu cel puţin 15 zile înainte de data
plecării, iar acesta este obligat să comunice agenţiei de turism, în termen de
5 zile de la primirea înştiinţării, hotărârea sa de a opta fie pentru:
a) rezilierea contractului fără plată de penalităţi;
b) acceptarea noilor condiţii
ale contractului.
Art. 16. - In cazul în care turistul reziliază
contractul conform prevederilor art. 15 sau agenţia de turism anulează
călătoria turistică înaintea datei de plecare, turistul are dreptul:
a) să accepte la acelaşi preţ un alt pachet de
servicii turistice de calitate echivalentă sau superioară, propus de agenţia de
turism;
b) să accepte un pachet de servicii de calitate
inferioară, propus de agenţia de turism, cu rambursarea imediată a diferenţei
de preţ;
c) să i se ramburseze imediat
toate sumele achitate în virtutea contractului.
Art. 17. - Turistul poate să rezijieze în orice moment,
în totalitate sau în parte, contractul. In cazul în care turistul reziliază
contractul pentru un motiv care îi este imputabil, el va despăgubi agenţia de
turism pentru prejudiciul creat acesteia ca urmare a rezilierii. Despăgubirea
se poate ridica la maximum preţul călătoriei turistice.
Art. 18. - In cazurile menţionate la art. 15 şi 16
turistul are dreptul să solicite agenţiei de turism şi o despăgubire pentru
neîndeplinirea prevederilor contractului iniţial, cu excepţia cazurilor în
care:
a) anularea s-a făcut datorită nerealizării numărului
minim de persoane menţionat în contract, iar agenţia de turism a informat
turistul în scris, în termenul menţionat în contract, termen care nu poate fi
mai mic de 15 zile calendaristice premergătoare datei plecării;
b) anularea s-a datorat unui caz de forţă majoră,
prin acesta înţelegându-se circumstanţe anormale şi imprevizibile, independente
de voinţa celui care le invocă, şi ale căror consecinţe nu au putut fi evitate
în ciuda oricăror eforturi depuse, în aceasta nefiind incluse suprarezervările;
c) anularea s-a făcut din vina turistului.
Art. 19. - In cazul în care, după începerea călătoriei
turistice, o parte importantă din serviciile prevăzute în contract nu este
realizată sau agenţia de turism organizatoare constată că nu le va putea
realiza, aceasta este obligată:
a) să ofere turistului alternative corespunzătoare în
vederea continuării călătoriei turistice, fără majorarea preţului;
b) să restituie turistului sumele ce reprezintă
diferenţa dintre serviciile achitate şi cele efectiv prestate în timpul
călătoriei turistice;
c) în cazul în care nu pot fi oferite turistului
alternative corespunzătoare sau acesta nu le acceptă
din motive întemeiate, să asigure fără costuri suplimentare transportul retur
al turistului la locul de plecare ori în alt loc agreat de acesta şi, după caz,
despăgubirea pentru serviciile neprestate.
Art. 20. - (1) Agenţia de turism este răspunzătoare
pentru buna executare a obligaţiilor asumate prin contract, inclusiv în situaţia în care aceste
obligaţii trebuiau îndeplinite de către o altă agenţie de turism sau de către
alţi prestatori de servicii.
(2) De la prevederile alin. (1)
se exceptează următoarele cazuri:
a) când neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a
obligaţiilor asumate prin contract se datorează turistului;
b) când neîndeplinirea obligaţiilor se datorează unor
cauze de forţă majoră.
Art. 21. - (1) Pentru daunele
materiale cauzate de nerespectarea de către agenţia de turism organizatoare a
serviciilor cuprinse în contract, responsabilitatea acesteia privind
despăgubirea turistului nu poate depăşi de două ori preţul pachetului de
servicii turistice înscris în contract.
(2) Agenţia de turism organizatoare şi/sau detailistă
nu poate exclude sau nu poate limita responsabilitatea ei pentru prejudiciul
cauzat de moartea sau de rănirea turistului ca urmare a acţiunilor ori a
neglijenţei ei.
Art. 22. - (1) Deficienţele
constatate de către turist la faţa locului, cu privire la realizarea pachetului
de servicii contractat, vor fi sesizate prompt, în scris, atât prestatorului de
servicii, cât şi agenţiei de turism de la care turistul a cumpărat pachetul de
servicii turistice.
(2) Această obligaţie a turistului trebuie menţionată
clar şi explicit în contract.
Art. 23. - In cazul unor reclamaţii ale turistului cu
privire la realizarea serviciilor turistice contractate, agenţia de turism
organizatoare, agenţia de turism detailistă, precum şi prestatorii de servicii
vor acţiona imediat pentru soluţionarea reclamaţiilor şi vor face proba
eforturilor depuse de ei în acest scop.
Art. 24. - (1) Agenţia de turism parte contractantă
trebuie să dovedească cu garanţii acoperitoare sau prin poliţe de asigurare că
poate asigura, în caz de insolvabilitate sau de faliment, rambursarea sumelor
achitate de turist, precum şi a celor necesare în vederea repatrierii acestuia.
(2) Sistemul prin poliţe de asigurare se va aplica
începând cu data de 1 octombrie 2000 pentru agenţiile de turism nou-înfiinţate,
iar pentru celelalte agenţii de turism, eşalonat, pe măsura expirării
termenului de valabilitate a scrisorilor de garanţie bancară sau a
angajamentelor de plată în favoarea Ministerului Turismului,
dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2001.
CAPITOLUL IV
Acţiuni în justiţie
Art. 25. - (1) Acţiunile cărora le poate da naştere un
contract de comercializare a pachetului de servicii turistice care cade sub
incidenţa prezentei ordonanţe, din cauză de deces, de rănire sau altă atingere
a integrităţii fizice ori psihice a turistului, se prescriu după 2 ani.
(2) In cazul rănirii sau al altei atingeri aduse
integrităţii fizice ori psihice, care a cauzat moartea după data la care
contractul prevedea că ia sfârşit prestaţia ce a dat naştere la diferend,
termenul de prescripţie de 2 ani prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la data decesului, dar nu mai târziu
de 3 ani de la data executării prestaţiei prevăzute în contract.
(3) Acţiunile cărora Ie-a dat naştere un contract de
comercializare a pachetului de servicii turistice care cade sub incidenţa
prezentei ordonanţe, altele decât cele prevăzute la alin. (1) şi (2), se
prescriu în termen de un an.
(4) Termenul de prescripţie curge de la data la care
contractul prevede că ia sfârşit prestaţia ce a dat naştere diferendului.
CAPITOLUL V
Supravegherea activităţii de organizare sau de
intermediere de călătorii turistice
Art. 26. - Controlul respectării dispoziţiilor
prezentei ordonanţe se face de către organele de specialitate ale Ministerului
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale şi
ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 27. - Organele de control efectuează verificări la
sesizarea persoanelor prejudiciate prevăzute la art. 2 pct. 4 şi din oficiu.
Art. 28. - Organizatorul şi/sau intermediarul de călătorii
turistice are obligaţia de a prezenta în original organelor de control
contractele încheiate cu turiştii.
Art. 29. - Organele de control încheie, după caz, procese-verbale în care se consemnează faptele
constatate cu ocazia verificărilor făcute şi se înscriu articolele din
ordonanţă încălcate şi vor aplica sancţiunea prevăzută de lege.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 30. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe se
completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia
consumatorilor, republicată.
Art. 31. - Constituie contravenţie, în măsura în care
fapta nu este săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să
fie considerată infracţiune, încălcarea prevederilor art. 6, 7, 9, 10, 11, 12,
14, 15, art. 16 lit. c), art. 19, art. 20 alin. (1), art. 23 şi 25.
Art. 32. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 31 se
sancţionează cu amendă de la 400 lei la 1.000 lei.
(2) Prevederile prezentei
ordonanţe se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
cu excepţia celor de la art. 27-29.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 33. - (1) Prezenta ordonanţă intră în vigoare după
60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe aceeaşi dată se abrogă orice dispoziţii
contrare.