ORDONANTA
URGENTA Nr. 118 din 21 decembrie 2006
privind infiintarea,
organizarea si desfasurarea activitatii asezamintelor culturale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1038 din 28 decembrie 2006
Având în vedere continua degradare a mediului cultural
rural al României în ultimii ani, pe fondul reducerii
sprijinului financiar acordat domeniului atât din partea bugetului public, cât
şi din partea finanţatorilor privaţi,
în considerarea faptului că majoritatea căminelor
culturale, caselor de cultură, altor aşezăminte culturale se află fie în
situaţia de a oferi cetăţenilor doar servicii culturale minimale şi de cele mai
multe ori de o calitate îndoielnică, fie şi-au încetat activitatea, deoarece
sediile acestora şi-au schimbat destinaţia, fie s-au degradat în aşa măsură
încât sunt total inadecvate activităţilor culturale,
în vederea pregătirii domeniului cultural pentru a fi
capabil să participe la efortul general de integrare europeană, prin alocarea,
în următorii 2 ani, de resurse financiare importante pentru ca aşezămintele
culturale din mediul rural să poată fi reabilitate,
în scopul creării cadrului legal pentru dezvoltarea şi
finanţarea, în regim de urgenţă, a unui program naţional de reabilitare a
aşezămintelor culturale şi a instituţiilor culturale din mediul rural, care va
avea ca principale obiective reabilitarea infrastructurii culturale, precum şi
dotarea aşezămintelor culturale din mediul rural cu echipamentul de practică
culturală necesar, pentru întărirea rolului aşezămintelor culturale şi
transformarea acestora în centre comunitare de acces la informaţie şi cultură
şi de coeziune socială, diversificarea ofertei culturale, creşterea gradului de
acces şi de participare a populaţiei rurale la viaţa culturală,
având în vedere faptul că după integrare obiectivele
Programului naţional de reabilitare a aşezămintelor culturale şi a
instituţiilor culturale din mediul rural vor fi realizate în cadrul anexei nr.
3 „Calitatea vieţii în zonele rurale şi diversificarea economiei rurale"
din Programul naţional de dezvoltare rurală (PNDR), care cuprinde măsuri ce
privesc „Conservarea patrimoniului natural, cultural şi arhitectural" şi
„Renovarea satelor", asigurându-se astfel complementaritatea celor două
programe, finanţarea urmând a fi asigurată şi din alte resurse atrase şi
disponibile la data aderării României la Uniunea Europeană,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează
regimul juridic al înfiinţării, organizării' şi desfăşurării activităţii
aşezămintelor culturale.
Art. 2. - (1) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
aşezamintele culturale sunt instituţii publice sau persoane juridice de
drept privat, indiferent de forma de organizare şi finanţare, care desfăşoară
activităţi în domeniul cultural, de informare şi de educaţie permanentă,
reprezentând servicii culturale de utilitate publică, cu rol în asigurarea
coeziunii sociale şi a accesului comunitar la informaţie.
(2) Aşezamintele culturale pot fi: căminele
culturale, casele de cultură, universităţile populare, şcolile populare de arte
şi meserii, centrele culturale, formaţiile sau ansamblurile profesioniste
pentru promovarea culturii tradiţionale, centrele zonale pentru educaţia
adulţilor, centrele pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale şi
altele asemenea.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pot fi
organizate şi pot funcţiona aşezăminte culturale fără personalitate juridică,
precum ansamblul sau trupa artistică, indiferent de genul reprezentat, atelierul
sau cenaclul cultural, galeria de artă şi altele asemenea.
Art. 3. - Autorităţile administraţiei publice locale,
precum şi persoanele fizice sau persoanele juridice de drept privat pot
înfiinţa aşezăminte culturale-gazdă, caracterizate prin:
a) existenţa unui imobil în care să fie asigurate
condiţiile tehnico-administrative necesare funcţionării unui asemenea tip de
aşezământ;
b) asigurarea bugetului necesar funcţionării şi
acoperirii cheltuielilor aferente găzduirii unor activităţi culturale de tipul
celor prevăzute la art. 4 alin. (3).
Art. 4. - (1) Aşezamintele culturale, instituţii
publice, îşi desfăşoară activitatea, în principal, pe bază de programe şi
proiecte elaborate de conducerea acestora, în concordanţa cu strategiile
culturale şi educativ-formative stabilite de autorităţile sau de instituţiile în subordinea cărora
funcţionează.
(2) Desfăşurarea activităţii aşezămintelor culturale
urmăreşte, în principal, realizarea următoarelor obiective:
a) oferirea de produse şi servicii culturale diverse
pentru satisfacerea nevoilor culturale comunitare, în scopul creşterii gradului
de acces şi de participare a cetăţenilor la viaţa culturală;
b) conservarea, protejarea, transmiterea,
promovarea şi punerea în valoare a culturii tradiţionale şi a patrimoniului
cultural imaterial;
c) educaţia permanentă şi formarea profesională
continuă de interes comunitar în afara sistemelor formale de educaţie.
(3) In scopul realizării obiectivelor prevăzute la
alin. (2), aşezamintele culturale pot organiza şi desfăşura activităţi de
tipul:
a) evenimentelor culturale cu rol educativ şi/sau de
divertisment: festivaluri, concursuri, târguri, seminarii şi altele asemenea;
b) susţinerii expoziţiilor temporare sau permanente,
elaborării de monografii, susţinerii editării de cărţi şi publicaţii de interes
local, cu caracter cultural sau tehnico-ştiinţific;
c) promovării turismului cultural de interes local;
d) conservării şi punerii în valoare a
meşteşugurilor, obiceiurilor şi tradiţiilor;
e) organizării de cursuri de educaţie civică, de
educaţie permanentă şi formare profesională continuă.
(4) Aşezamintele culturale se pot asocia în scopul
desfăşurării unor activităţi culturale de tipul celor prevăzute la alin. (3).
(5) Autorizarea aşezămintelor culturale pentru a
desfăşura activităţi de formare profesională continuă se face conform
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a
adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Infiinţarea, organizarea şi funcţionarea
aşezămintelor culturale
Art. 5. - (1) Aşezămintele culturale, instituţii
publice, se înfiinţează şi funcţionează în subordinea autorităţilor
administraţiei publice centrale sau locale.
(2) Aşezămintele culturale, instituţii publice, pot
înfiinţa filiale pe raza administrativ-teritoriala a autorităţii administraţiei
publice locale în subordinea căreia funcţionează, cu avizul acesteia.
(3) Aşezămintele culturale, instituţii publice, pot
purta numele uneia dintre personalităţile istoriei şi culturii naţionale sau
locale; atribuirea denumirii se face conform legislaţiei în vigoare, la
propunerea conducerii instituţiei, cu avizul direcţiei judeţene pentru cultură,
culte şi patrimoniul cultural naţional.
Art. 6. - (1) Aşezămintele culturale, instituţii
publice, se organizează şi funcţionează în conformitate cu prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale regulamentelor de organizare şi
funcţionare proprii, aprobate de autorităţile administraţiei publice în subordinea
cărora funcţionează.
(2) Orice modificare a modului de organizare şi
funcţionare a aşezămintelor culturale, instituţii publice, se aprobă prin actul
autorităţii administraţiei publice centrale, respectiv prin hotărâre a
consiliului local sau a consiliului judeţean, după caz, adoptată cu votul a
două treimi din numărul total de consilieri.
(3) In cazul aşezămintelor culturale din subordinea
autorităţilor administraţiei publice locale, prefectul veghează la respectarea
dispoziţiilor alin. (2), în condiţiile legii.
Art. 7. - Autorităţile administraţiei publice locale,
cu sprijinul de specialitate al bibliotecilor judeţene, pot organiza în cadrul
aşezămintelor culturale, instituţii publice, servicii de documentare şi
informare comunitară.
Art. 8. - La nivelul fiecărui judeţ se organizează şi
funcţionează, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, cel puţin un
aşezământ cultural, instituţie publică, în subordinea consiliului judeţean.
Art. 9. - (1) Centrul Naţional
pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale se organizează şi
funcţionează în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, ca instituţie
publică de cultură, cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii
şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(2) Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional
pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale se aprobă prin hotărâre
a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 10. - Aşezămintele culturale de drept privat sunt
înfiinţate de persoane fizice şi/sau juridice de drept privat, în condiţiile
legii.
Art. 11. - (1) Aşezămintele culturale fără
personalitate juridică se înfiinţează şi funcţionează în cadrul persoanelor
juridice de drept public sau de drept privat.
(2) Aşezămintele culturale prevăzute la alin. (1) pot
funcţiona numai în cazul în care persoana juridică în structura căreia sunt
înfiinţate asigură resurse umane, materiale şi financiare.
CAPITOLUL III
Personalul şi conducerea aşezămintelor culturale,
instituţii publice
Art. 12. - (1) Funcţionarea aşezămintelor culturale,
instituţii publice, se asigură prin activitatea personalului angajat cu
contract individual de muncă, pe perioadă nedeterminată sau determinată, în
funcţii de specialitate, în funcţii tehnice şi administrative, precum şi prin
activitatea unor persoane care participă la realizarea programelor şi
proiectelor culturale în baza unor contracte încheiate potrivit prevederilor
legale privind dreptul de autor şi drepturile conexe sau în baza unor convenţii
reglementate de Codul civil.
(2) Incadrarea personalului
cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată se face pe bază de
concurs sau de examen, în condiţiile legii.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în
cazul personalului încadrat pe perioadă determinată, pe durata desfăşurării
unui program sau proiect, încheierea contractelor de muncă se poate face şi în
mod direct, prin acordul părţilor.
Art. 13. - (1) Personalul de specialitate care
desfăşoară activităţi artistice în cadrul aşezămintelor culturale, instituţii
publice, angajat cu contract individual de muncă, este încadrat şi salarizat în
funcţie de pregătirea profesională, potrivit legislaţiei în vigoare aplicabile
personalului bugetar.
(2) Personalul de specialitate care desfăşoară
activităţi de educaţie permanentă în cadrul aşezămintelor culturale, instituţii
publice, angajat cu contract individual de muncă, este încadrat şi salarizat
conform legislaţiei în vigoare, în funcţie de pregătirea profesională.
(3) Pentru personalul didactic din învăţământul
preuniversitar şi universitar, care desfăşoară activităţi de educaţie
permanentă în cadrul aşezămintelor culturale, instituţii publice, nivelurile de
salarizare se stabilesc conform prevederilor Legii nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 14. - (1) Conducerea aşezămintelor culturale,
instituţii publice, este asigurată de directorul general sau, după caz, de
director.
(2) Angajarea directorilor generali sau, după caz, a
directorilor aşezămintelor culturale, instituţii publice, se face pe baza
susţinerii unui concurs de proiecte de management, câştigătorii urmând să
încheie un contract de management, în conformitate cu prevederile legii.
(3) Contractul de management va conţine programele şi
proiectele minimale pe care directorul general sau, după caz, directorul se
angajează să le realizeze, în condiţiile legii.
CAPITOLUL IV
Finanţarea aşezămintelor culturale
Art. 15. - Finanţarea aşezămintelor culturale, instituţii
publice, se realizează din' venituri proprii şi subvenţii acordate de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, precum şi din alte surse,
potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 16. - Aşezămintele culturale, instituţii publice,
pot stabili, în condiţiile legii, preţuri sau tarife pentru activităţile pe
care le desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3), sumele
încasate reprezentând venituri proprii ale acestora.
Art. 17. - Aşezămintele culturale pot beneficia şi de
donaţii şi sponsorizări, cu respectarea dispoziţiilor legale; liberalităţile de
ori ce fel pot fi acceptate numai dacă nu sunt grevate de condiţii ori de
sarcini care pot afecta autonomia instituţiei sau dacă nu sunt contrare
obiectului său de activitate.
Art. 18. - (1) Finanţarea activităţii de formare
profesională continuă şi promovare socială a persoanei, desfăşurată de
aşezămintele culturale, se face potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Pentru finanţarea sistemului de educaţie permanentă
prin aşezămintele culturale, instituţii publice, se pot constitui la nivel
teritorial surse suplimentare de finanţare din taxele şi impozitele locale.
Art. 19. - Sursele suplimentare locale pentru
finanţarea activităţilor de educaţie permanentă pot fi utilizate pentru:
a) cheltuieli pentru organizarea unor manifestări
cultural-educative de interes local;
b) cheltuieli pentru activităţi organizate în
colaborare cu alte instituţii din tară sau din străinătate.
Art. 20. - Ministerul Culturii
şi Cultelor, alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, precum şi
autorităţile administraţiei publice locale pot susţine material şi financiar,
singure sau în parteneriat, realizarea unor programe şi proiecte ale
aşezămintelor culturale, instituţii publice, indiferent de subordonare, precum
şi ale aşezămintelor culturale de drept privat, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 21. - (1) Ministerul Culturii şi Cultelor poate
finanţa, din surse alocate de la bugetul de stat, din fonduri externe
rambursabile şi nerambursabile, precum şi din alte surse, în condiţiile legii,
un program naţional de reabilitare, modernizare şi dotare a aşezămintelor
culturale, din mediul rural şi mic urban, denumit în continuare Program.
(2) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, mediul
mic urban este alcătuit din localităţile urbane de rangul III, oraşe, definite
în conformitate cu prevederile Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de
amenajare a teritoriului naţional - secţiunea a IV-a - Reţeaua de localităţi,
cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Programul va avea ca principale obiective
reabilitarea infrastructurii culturale, precum şi dotarea aşezămintelor
culturale din mediul rural cu echipamentul de practică culturală necesar,
pentru:
a) întărirea rolului aşezămintelor culturale şi
transformarea acestora în centre comunitare de acces la informaţie şi cultură
şi de coeziune socială;
b) diversificarea ofertei culturale;
c) creşterea gradului de acces şi participare a
populaţiei rurale la viaţa culturală.
(4) Programul se aplică începând cu anul 2007 şi se va
desfăşura pe o perioadă de 2 ani.
Art. 22. - (1) Pentru a putea beneficia de finanţare în
cadrul Programului, autorităţile administraţiei publice locale, singure sau în
parteneriat cu alte autorităţi publice ori cu organizaţii neguvernamentale din
ţară sau din străinătate, vor elabora şi vor propune, pe bază de studii de
fezabilitate, proiecte care trebuie să fie însoţite de programe şi proiecte
culturale desfăşurate pe o perioadă de minimum 5 ani, precum şi de garanţia
asigurării unei finanţări, din resurse proprii sau atrase, de minimum 20% din
valoarea totală a proiectului de reabilitare, modernizare şi/sau dotare.
(2) Valoarea minimă a finanţării alocate în cadrul Programului, din sursele prevăzute la
art. 21 alin. (1),pentru un proiect este echivalentul în lei a 2.800 euro,
iar valoarea maximă,
echivalentul în lei a 100.000 euro.
Art. 23. - (1) Pentru implementarea Programului se
constituie Comisia privind determinarea oportunităţii
de finanţare a proiectelor, denumită în continuare Comisie,
formată din câte un reprezentant al Cancelariei
Primului-Ministru, al Ministerului Culturii şi Cultelor, al Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, al Ministerului Administraţiei
şi Internelor, al Secretariatului General al Guvernului, prin Departamentul
pentru relaţii interetnice, şi al Asociaţiei Comunelor şi al Asociaţiei Oraşelor
din România, desemnaţi prin decizie a primului-ministru, prin ordin al
miniştrilor de resort sau, după caz, prin decizie a preşedintelui asociaţiei.
(2) Preşedinţia Comisiei va fi asigurată de
reprezentantul Ministerului Culturii şi Cultelor, desemnat ca atare prin ordin
al ministrului culturii şi cultelor.
(3) Lucrările Comisiei vor fi asigurate de un
secretariat format din specialişti numiţi de către ministrul culturii şi
cultelor.
Art. 24. - Comisia selectează proiectele propuse de
autorităţile administraţiei publice locale care îndeplinesc condiţiile minime
prevăzute la art. 22 şi aprobă finanţarea celor care întrunesc criteriile
prevăzute în Ghidul operaţional al Programului.
Art. 25. - (1) Pentru monitorizarea implementării
Programului, în structura Ministerului Culturii şi Cultelor se înfiinţează un
compartiment care va funcţiona cu un număr de 15 posturi din numărul total de
posturi al Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Structura organizatorică, precum şi regulamentul de
funcţionare ale compartimentului prevăzut la alin. (1) se vor stabili prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor.
Art. 26. - Ministerul Culturii şi Cultelor, împreună cu
Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, elaborează, în termen
de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
Ghidul operaţional al Programului, care va cuprinde: condiţiile de selecţie,
cheltuielile eligibile, modul de organizare şi funcţionare a Comisiei, precum
şi alte detalii legate de implementarea şi monitorizarea Programului, aprobat
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 27. - Aşezămintele culturale existente la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă continuă să funcţioneze.
Art. 28. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, Legea nr. 292/2003 privind organizarea şi funcţionarea
aşezămintelor culturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 2 iulie 2003, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
p. Ministrul administraţiei şi
internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Dan Ştefan Motreanu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu