ORDONANTA
URGENTA Nr. 120 din 25 septembrie 2002
privind aprobarea Sistemului
de sustinere si promovare a exportului cu finantare de la bugetul de stat*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 29 ianuarie 2008
Art. 1. - (1) Se aprobă Sistemul de susţinere şi
promovare a exportului cu finanţare de la bugetul de stat, prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Categoriile de activităţi finanţate de la bugetul
de stat în cadrul programelor prevăzute în anexă se actualizează prin hotărâre
a Guvernului, la propunerea autorităţilor competente prevăzute la art. 2 alin.
(1).
(3) Propunerile de fonduri bugetare pentru programele
de susţinere şi promovare a exportului se fac de instituţiile care
administrează programele respective, cu acordul Consiliului de Export.
Art. 2. - (1) Sumele de la bugetul de stat pentru
susţinerea şi promovarea exportului se vor aproba distinct în bugetele anuale
ale Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi
Profesii Liberale, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi
Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale**).
(2) Sumele aprobate cu această destinaţie în bugetele
ordonatorilor principali de credite nu vor putea fi redistribuite în vederea
utilizării lor la alte capitole de cheltuieli.
(3) Se autorizează Ministerul pentru Intreprinderi
Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism si Profesii Liberale să încheie angajamente legale în anul bugetar
curent, pentru contractarea acţiunilor necesare organizării de târguri,
expoziţii şi misiuni economice în străinătate, care se desfăşoară şi au termen
de plată în anul bugetar următor.
Art. 3. - (1) Mecanismele de acordare a sprijinului
financiar de la bugetul de stat pentru aplicarea Sistemului de susţinere şi
promovare a exportului cu finanţare de la bugetul de stat se vor aproba, după
caz, prin hotărâri ale Guvernului, la propunerea autorităţilor prevăzute la
art. 2 alin. (1).
(2) Utilizarea sumelor prevăzute la art. 2 se aprobă de
către ordonatorii principali de credite, cu acordul Consiliului de Export.
Art. 4. -Armonizarea activităţilor de elaborare şi
aplicare unitară a strategiei şi politicilor de stimulare şi promovare a
exportului cu strategiile şi politicile sectoriale, precum şi monitorizarea
Sistemului de susţinere şi promovare a exportului cu finanţare de la bugetul de
stat se realizează de către Consiliul de Export, structură organizatorică la
nivel naţional, cu caracter public-privat, având în componenţă reprezentanţi ai
instituţiilor guvernamentale, structurilor patronale şi profesionale cu
atribuţii şi activitate în domeniul exportului, care se înfiinţează prin hotărâre
a Guvernului, la propunerea Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.
ANEXĂ
SISTEMUL
de susţinere şi promovare a exportului cu finanţare
de la bugetul de stat
I. Instrumente în administrarea EXIMBANK, conform
Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A., republicată, şi instrumentele specifice de susţinere
a comerţului exterior Comitetul
Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior va repartiza
fondurile alocate anual prin bugetul de stat pe instrumentele din administrarea
Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., conform Legii nr. 96/2000,
republicată, în funcţie de necesităţile de susţinere a exportului.
II. Instrumente în administrarea ministerelor de
resort:
1. Programul de promovare a exportului, administrat de
către Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi
Profesii Liberale, prin care se vor suporta, parţial sau total, din fonduri de
la bugetul de stat cheltuielile privind:
a) participarea la târguri şi expoziţii internaţionale,
cu suportarea a 50% din cheltuielile privind transportul şi cazarea pentru un
participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor stabilite pentru
instituţiile publice, precum şi suportarea totală a cheltuielilor privind
transportul şi manipularea exponatelor, mostrelor şi materialelor publicitare,
formalităţile vamale aferente acestora, depozitarea ambalajelor aferente
exponatelor pe perioada desfăşurării acţiunii promoţionale, închirierea, construirea şi/sau amenajarea spaţiului
expoziţional, transportul materialelor aferente, cheltuielile generale pe
perioada de desfăşurare a acţiunilor promoţionale, cheltuielile de reprezentare
şi de protocol, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizează şi
coordonează acţiunile, inclusiv a unui reprezentant din partea patronatului de
ramură sau a asociaţiei profesionale care contribuie la realizarea acţiunii
respective, cheltuielile pentru materialele publicitare, de prezentare şi
promovare cu caracter economic general şi pentru mediatizarea prezenţei
româneşti la acţiunile promoţionale, cheltuielile aferente comisionului
prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a pavilioanelor
naţionale, standurilor specializate pe produse şi miniexpoziţiilor, precum şi
alte cheltuieli care se justifică a fi alocate pentru realizarea târgurilor şi
expoziţiilor internaţionale, cu aprobarea ordonatorului
de credite;
b) organizarea de misiuni economice şi acţiuni de
promovare a exporturilor în străinătate, cu suportarea a 50% din cheltuielile
de transport şi cazare pentru un participant de la fiecare firmă, la nivelul
baremelor stabilite pentru instituţiile publice, precum şi suportarea totală a
cheltuielilor privind transportul în interiorul ţărilor de destinaţie pentru
persoanele care participă la acţiunile respective, a
cheltuielilor de deplasare pentru persoanele care
organizează şi coordonează acţiunile, inclusiv a unui reprezentant din partea
patronatului de ramură sau a asociaţiei profesionale care contribuie la
realizarea acţiunii respective, a cheltuielilor pentru închirierea spaţiilor
aferente întâlnirilor de afaceri şi a dotărilor necesare desfăşurării acestora,
cum sunt: TV, video, retroproiector, computer şi altele asemenea, a
cheltuielilor de reprezentare şi protocol, a cheltuielilor pentru elaborarea şi
transportul materialelor de promovare şi de prezentare, cum sunt: cataloage,
pliante, ecusoane şi altele asemenea, a cheltuielilor pentru transportul
mostrelor, a cheltuielilor pentru formalităţile vamale aferente materialelor de
promovare şi de prezentare, precum şi mostrelor, a cheltuielilor pentru
mediatizarea acţiunilor pe plan local, a cheltuielilor aferente comisionului
prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a misiunilor
economice şi acţiunilor de promovare, precum şi alte cheltuieli care se
justifică a fi alocate pentru realizarea acţiunilor respective, cu aprobarea
ordonatorului de credite;
c) suportarea a 50% din cheltuielile de organizare şi
funcţionare a reprezentanţelor comerciale româneşti, realizate prin parteneriat
public-privat pe pieţe de interes pentru exportul românesc, înfiinţate prin
hotărâre a Guvernului, la recomandarea Consiliului de Export;
d) realizarea de studii de piaţă şi pe produse,
inclusiv pentru obiective complexe, pe baze concurenţiale, în conformitate cu
legislaţia în vigoare, cu suportarea a 50% din cheltuielile
aferente;
e) realizarea pe baze concurenţiale a buletinelor
informative privind oferta de export şi distribuirea acestora în străinătate şi
la ambasadele străine din România, cu suportarea totală a cheltuielilor;
f) realizarea de acţiuni de publicitate şi reclamă cu
caracter general, pe produse şi grupe de produse, pe pieţe de interes pentru
exportul românesc, pe baze concurenţiale, cu suportarea totală a cheltuielilor,
inclusiv a cheltuielilor pentru distribuirea materialelor de publicitate şi
reclamă cu caracter general în străinătate si la ambasadele străine din
România.
Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Comerţ, Turism şi Profesii Liberale administrează acţiunile de promovare a
exportului prevăzute la lit. a) şi b) împreună cu Centrul Român pentru
Promovarea Comerţului, prin delegarea către acesta a operaţiunilor de încheiere,
finanţate şi derulare a contractelor de prestări servicii pentru realizarea
acţiunilor respective.
2. Programul de sprijinire a întreprinderilor mici şi
mijlocii, pentru dezvoltarea exportului, administrat de către Ministerul pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, conform
Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare.
3. Programul de creştere a competitivităţii produselor
industriale, administrat de către Ministerul Economiei şi Finanţelor.
4. Programul de creştere a competitivităţi produselor
agroalimentare, administrat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
In cadrul programelor prevăzute la pct. 3 şi 4 se vor
acoperi de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate,
cheltuielile operatorilor economici în proporţie de până la 75%, pentru:
a) implementarea şi
certificarea sistemelor de management al calităţii şi/sau a sistemelor de
management de mediu;
b) dotarea şi/sau amenajarea laboratoarelor de testare
şi etalonare, precum şi acreditarea acestora, după caz;
c) înregistrarea şi protejarea pe piaţa externă a
mărcilor, a brevetelor de invenţie, a desenelor şi modelelor industriale
româneşti.
III. Prime de export pentru produsele agroalimentare
eligibile conform Acordului privind agricultura - partea III, secţiunea II - Subvenţii la export, din cadrul
Organizaţiei Mondiale a Comerţului, cu prioritate şi într-o proporţie mai mare
pentru produsele agroalimentare biologice certificate, de origine vegetală şi
animală.
*) Republicată în temeiul art. II din Legea nr.
248/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de susţinere şi promovare a
exportului cu finanţare de la bugetul de stat, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 498 din 25 iulie 2007, dându-se textelor o nouă
numerotare, şi rectificată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 532
din 7 august 2007.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2002 a fost
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 25 ianuarie
2005 şi a mai fost modificată prin Legea nr. 245/2005 pentru modificarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de
susţinere şi promovare a exportului cu finanţare de la bugetul de stat,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 632 din 19 iulie 2005.
**) Inainte de publicarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
247 din 12 aprilie 2007, textul alin. (1) al art. 2, modificat prin Legea nr.
245/2005, avea următorul conţinut: „Art. 2. - (1) Sumele de la bugetul de stat
pentru susţinerea şi promovarea exportului se vor aproba distinct în bugetele
anuale ale Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Ministerului Finanţelor Publice -Acţiuni
generale şi Cancelariei Primului-Ministru, pentru Agenţia Naţională pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie."