ORDONANTA DE URGENTA Nr. 123 din 11 decembrie 2003
privind cresterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 919 din 22 decembrie 2003
Avand in vedere faptul ca actele normative prin care s-au stabilit
nivelurile de salarizare ale personalului din sectorul bugetar isi inceteaza
aplicabilitatea la data de 31 decembrie 2003,
luand in considerare necesitatea unificarii prevederilor actelor normative
care au ca obiect de reglementare salarizarea personalului contractual, precum
si a eliminarii neconcordantelor existente intre anumite prevederi din
legislatia privind salarizarea functionarilor publici si dispozitiile Codului
muncii,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
In anul 2004 se asigura o crestere salariala, corelata cu evolutia estimata
a indicelui preturilor de consum, ce va fi acordata in doua etape, astfel:
a) 6% incepand cu data de 1 ianuarie 2004, fata de nivelul din 31 decembrie
2003;
b) 6% incepand cu data de 1 octombrie 2004, fata de nivelul din 30
septembrie 2004.
CAP. 1
Reglementari privind salarizarea personalului contractual din sectorul
bugetar
SECTIUNEA 1
Majorarea indemnizatiilor lunare si a salariilor de baza
Art. 2
(1) Salariile de baza prevazute in anexele la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobata prin Legea nr.
383/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost
majorate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 220/2003, la limita minima si la limita maxima, se
majoreaza cu 6% fata de nivelul din 31 decembrie 2003, incepand cu data de 1
ianuarie 2004, si cu 6% incepand cu data de 1 octombrie 2004, fata de nivelul
din 30 septembrie 2004.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul functiilor pentru care in
anexele la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000, aprobata prin Legea
nr. 383/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, este prevazut un
singur nivel de salarizare.
Art. 3
Majorarea salariilor de baza prevazuta la art. 1, respectiv cu 6% in luna
ianuarie 2004 fata de nivelul din 31 decembrie 2003 si cu 6% in luna octombrie
2004 fata de nivelul din 30 septembrie 2004, se aplica in mod corespunzator si
celorlalte categorii de personal din sectorul bugetar, dupa cum urmeaza:
a) indemnizatiilor lunare ale persoanelor care ocupa functii de demnitate
publica alese si numite, precum si ale celor care ocupa functii asimilate cu
functii de demnitate publica, prevazute in anexele la Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, cu
modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 220/2003;
b) salariilor de baza ale personalului salarizat conform anexelor la
Ordonanta Guvernului nr. 65/1998 privind salarizarea unor categorii de diplomati,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 81/2001, astfel cum a fost
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 207/2002, aprobata prin
Legea nr. 166/2003;
c) indemnizatiilor controlorilor financiari din cadrul Curtii de Conturi
salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 160/2000 privind
salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curtii de Conturi, aprobata
prin Legea nr. 711/2001, cu modificarile ulterioare, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/2002, aprobata prin
Legea nr. 195/2003;
d) indemnizatiilor si sprijinului salarial lunar pentru personalul clerical
stabilite potrivit prevederilor Legii nr. 142/1999 privind sprijinul statului
pentru salarizarea clerului, cu modificarile si completarile ulterioare,
inclusiv cu modificarile aduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
4/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 299/2003;
e) valorilor de referinta sectoriale in vigoare in luna decembrie 2003 prevazute
in anexele nr. 2, 4, 5 si 6 la Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, valorilor de referinta sectoriale
in vigoare in luna decembrie 2003 pentru stabilirea indemnizatiilor
magistratilor potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 177/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 347/2003, pentru stabilirea
soldelor de functie si de grad ale personalului militar potrivit prevederilor
Legii nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului
militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si
siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului
civil din aceste institutii, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel
cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 180/2002,
aprobata prin Legea nr. 89/2003, precum si a salariilor politistilor pentru
functia indeplinita si pentru gradul profesional detinut, potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 353/2003;
f) valorilor coeficientilor de multiplicare 1,000, pentru stabilirea
salariilor de baza ale personalului bugetar din invatamant, prevazute la art. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2000 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
referitor la stabilirea salariului de baza al personalului din invatamant, si
pentru abrogarea unor dispozitii din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru
persoane care ocupa functii de demnitate publica, aprobata prin Legea nr.
662/2001, cu modificarile ulterioare, astfel cum au fost stabilite prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 315/2003. Salariile de baza corespunzatoare functiei
de profesor universitar se vor determina in anul 2004 numai pe baza valorii
coeficientului de multiplicare 1,000 si a coeficientilor de multiplicare,
aprobate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 315/2003.
Art. 4
Salariile de baza individuale, care se situeaza intre limitele prevazute in
anexele la actele normative in vigoare, vor fi majorate cu 6% incepand cu data
de 1 ianuarie 2004, fata de nivelul din 31 decembrie 2003, si cu 6% incepand cu
data de 1 octombrie 2004, fata de nivelul din 30 septembrie 2004.
Art. 5
La institutiile si unitatile bugetare la care cheltuielile de personal se
asigura si din venituri proprii, constituite potrivit legii, cresterile
salariale stabilite in conditiile art. 1 se pot acorda in limita procentelor
stabilite si la date ulterioare, corelat cu realizarea resurselor necesare
pentru acoperirea cresterilor, cu avizul ordonatorului principal de credite
bugetare.
Art. 6
(1) In anul 2004, personalul contractual salarizat intre limitele
corespunzatoare functiei poate beneficia, pe langa cresterile salariale
acordate potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, de o crestere
salariala prin evaluarea performantelor profesionale individuale realizate in
anul 2003, potrivit reglementarilor in vigoare, cu incadrarea in nivelul
alocatiilor bugetare aprobate pentru cheltuielile cu salariile prevazute de
lege pentru anul 2004.
(2) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale personalului
contractual si acordarea salariilor de baza corespunzatoare evaluarii se vor
realiza pana la finele lunii mai 2004.
SECTIUNEA a 2-a
Alte reglementari
Art. 7
(1) Promovarea personalului contractual in anul 2004, in conditiile legii,
se poate face numai pe un post vacant de natura celui pe care urmeaza sa fie
promovata persoana, cu exceptia cazurilor mentionate in legi speciale si cu
incadrarea in nivelul alocatiilor bugetare aprobate pentru cheltuielile cu
salariile.
(2) Promovarea in conditiile legii a persoanelor incadrate pe functia de
debutant, precum si a celor care au absolvit studii de nivel superior intr-un
domeniu care sa cuprinda activitatea respectiva se face prin transformarea
postului pe care acestea sunt incadrate intr-un post de nivel superior.
Art. 8
Absolventii invatamantului superior de lunga sau de scurta durata, care la
data trecerii pe functia corespunzatoare studiilor absolvite erau incadrati pe
functii cu nivel de studii inferior, specifice domeniului in care au absolvit studiile
universitare, se incadreaza la gradul profesional corespunzator studiilor
absolvite, la care se asigura o crestere cu pana la 20% a salariului de baza
avut.
Art. 9
In vederea stabilirii salariului de baza, in termen de 15 zile de la
reluarea activitatii, persoanele angajate in sectorul bugetar aflate in
concediu platit pentru ingrijirea copiilor in varsta de pana la 2 ani,
respectiv 3 ani, potrivit legii, cele care nu au prestat activitate in ultimele
12 luni fiind in concediu medical sau in concediu fara plata, potrivit legii,
precum si cele ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate vor fi
evaluate prin examenul de testare a cunostintelor profesionale avute, organizat
in acest scop de angajator:
a) cu persoanele care promoveaza acest examen se va proceda in acelasi mod
ca si in cazul persoanelor angajate prin concurs;
b) persoanelor care nu promoveaza acest examen li se atribuie salariul avut
anterior sau, dupa caz, salariul minim al functiei avute anterior.
Art. 10
(1) Pentru rezultate deosebite obtinute in activitatea desfasurata,
ordonatorul de credite poate acorda in limita a 15% din numarul total al
personalului contractual prevazut in statul de functii, la inceputul anului
bugetar, un salariu de merit lunar de pana la 15% din salariul de baza, care
face parte din acesta si care constituie baza de calcul pentru sporuri si alte
drepturi care se acorda in raport cu salariul de baza. Salariile de merit se
vor acorda personalului incadrat pe functii de executie in proportie de cel
putin doua treimi din numarul total stabilit in conditiile prezentului alineat.
Ordonatorii principali de credite care au in subordine unitati bugetare cu un
numar redus de posturi pot aproba ca incadrarea in numarul maxim de beneficiari
de salariu de merit si in proportiile stabilite pentru functiile de executie sa
se faca la nivelul unitatilor respective luate impreuna. Repartizarea numarului
de beneficiari de salariu de merit pe unitatile luate in calcul, in acest caz,
se face de catre ordonatorul principal de credite.
(2) Personalul care beneficiaza de salariu de merit se stabileste o data pe
an, dupa aprobarea bugetelor anuale, pe baza rezultatelor obtinute in
activitatea desfasurata in anul precedent, apreciata conform criteriilor
elaborate de ordonatorul principal de credite, cu consultarea organizatiilor
sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, a reprezentantilor
salariatilor, acolo unde nu sunt astfel de organizatii sindicale. In cazul in
care pe parcursul anului intervin modificari ale functiei detinute, care nu
sunt imputabile persoanei beneficiare de salariu de merit, inclusiv modificarea
functiei prin promovare, acordarea acestuia se mentine pana la expirarea
perioadei pentru care a fost stabilit. In cazul in care pe parcursul anului se
intrerup raporturile de munca ale unor beneficiari de salariu de merit, acestea
se pot redistribui, de la data de 1 a lunii urmatoare, altor persoane care
detin functii de acelasi nivel, respectiv functii de conducere sau de executie,
pe perioada ramasa. Aceste prevederi se aplica corespunzator si personalului
militar salarizat in baza Legii nr. 138/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) Pentru personalul contractual nou-angajat, salariul de merit se poate acorda
dupa o perioada de cel putin 6 luni de la angajare.
(4) Personalul incadrat ca debutant nu poate beneficia de salariu de merit.
(5) Personalul salarizat cu indemnizatie lunara ca unica forma de
remunerare a activitatii nu se cuprinde in numarul total de posturi in vederea
determinarii numarului de beneficiari ai salariului de merit.
Art. 11
(1) Ordonatorii de credite pot acorda premii lunare in limita a 2% din
cheltuielile cu salariile aferente personalului contractual, prevazut in statul
de functii, cu incadrare in fondurile aprobate prin buget. Premiile se pot
acorda in cursul anului salariatilor care au realizat sau au participat direct
la obtinerea unor rezultate in activitate, apreciate ca valoroase. Sumele
neconsumate pot fi utilizate in lunile urmatoare, in cadrul aceluiasi an
bugetar.
(2) In cazurile in care se realizeaza economii prin reducerea cheltuielilor
cu salariile, ordonatorii principali de credite pot aproba acordarea de premii
in cursul anului, din economiile realizate, in limita a 2% din cheltuielile cu
salariile aferente personalului contractual, prevazute in bugetul aprobat,
pentru personalul contractual din aparatul propriu si din unitatile
subordonate, fara a depasi valoarea economiilor realizate.
(3) Premiile individuale se stabilesc de catre ordonatorii de credite, in
limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de catre ordonatorii principali de
credite, cu avizul organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate
sau, dupa caz, cu avizul reprezentantilor salariatilor, acolo unde nu sunt
astfel de organizatii sindicale.
Art. 12
Personalul didactic auxiliar din unitatile de invatamant preuniversitar si
din cadrul unitatilor conexe, respectiv centre si cabinete de asistenta
psihopedagogica, centre logopedice, cabinete scolare, casa corpului didactic,
cluburile sportive scolare, cluburile si palatele copiilor si elevilor, precum
si personalul din invatamant, altul decat cel prevazut in anexele la Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 196/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 315/2003, beneficiaza in continuare de o crestere a salariilor de
baza cu 5%, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
33/2002, aprobata prin Legea nr. 417/2002, si ale Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 66/2002, aprobata prin Legea nr. 547/2002.
Art. 13
(1) Sporul de confidentialitate se acorda personalului contractual din
aparatul de lucru al Guvernului in cuantum de pana la 15%, precum si
personalului contractual din institutiile si autoritatile publice pentru care,
prin acte normative specifice, se prevede acordarea acestui spor.
(2) Categoriile de personal, cuantumurile sporului de confidentialitate si
conditiile de acordare se stabilesc in limitele prevazute de reglementarile in
vigoare, de catre ordonatorii principali de credite, cu incadrarea in
cheltuielile de personal prevazute in bugetul aprobat.
Art. 14
Personalul contractual beneficiaza si de celelalte drepturi de natura
salariala care se acorda, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 15
Pentru militarii angajati pe baza de contract soldele de functie se
stabilesc in continuare potrivit legii, pe baza coeficientilor de ierarhizare,
de minimum 1,30 si de maximum 1,45.
Art. 16
Se completeaza capitolul III "Functii specifice unor ministere"
din anexa nr. I b "Administratia publica centrala de specialitate" la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 220/2003, cu un nou punct, punctul 5, dupa cum urmeaza:
"5. MINISTERUL SANATATII
Functii specifice din aparatul propriu si din serviciile descentralizate
________________________________________________________________________________
Nr. Functia Nivelul Salariul de baza - lei -
crt. studiilor
_______________________________________________
minim maxim
_______________________________________________
1.01.2004 1.10.2004 1.01.2004 1.10.2004
________________________________________________________________________________
1. Asistent-sef SSD 3.286.000 3.484.000 7.102.000 7.529.000
________________________________________________________________________________
2. Asistent-sef M 3.000.000 3.180.000 5.708.000 6.051.000
________________________________________________________________________________
Art. 17
(1) Se completeaza capitolul I pozitia 1 din anexa nr. IV/3b la Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.
220/2003, cu gradul IA, cu nivelurile salariului de baza la limita minima de
4.517.000 lei si la limita maxima de 9.202.000 lei, la care se aplica
prevederile art. 2.
(2) Se completeaza capitolul II pozitia 1 din anexa nr. IV/3b la Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.
220/2003, cu gradul IA, cu nivelurile salariului de baza la limita minima de
3.107.000 lei si la limita maxima de 7.219.000 lei, la care se aplica
prevederile art. 2.
(3) Se completeaza capitolul B lit. d) pozitia 1.2 "Indemnizatii
pentru indeplinirea unor sarcini sau activitati suplimentare functiei de baza,
care fac parte din salariul de baza, din anexa nr. VI/2b la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.
220/2003, cu un nou nr. crt. 3 cu urmatorul cuprins:
"3. Dirijor, concert - maestru, solist concertist, solist
instrumentist, dirijor cor academic, care vor avea o indemnizatie de conducere
in procente din salariul de baza, la limita maxima de pana la 15% ."
Art. 18
(1) Se completeaza capitolul II din anexa nr. IV/5 b la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 191/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr.
220/2003, cu pozitia I expert sportiv gradul I A cu salariul de baza la limita
minima de 3.572.000 lei si la limita maxima de 6.916.000 lei. Pentru functiile
de antrenor categoria I - V, expert sportiv gradul I - II si referent sportiv
gradul III - IV, salariile de baza la limita minima si maxima vor fi cele
stabilite pentru functiile de antrenor categoria I - V poz. 222 - 226 din anexa
nr. III b la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 315/2003.
(2) Se completeaza anexa nr. III b la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
196/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 315/2003, cu
functia de restaurator cu studii superioare, pozitiile 209 pana la 212, cu
functia de restaurator cu studii superioare de scurta durata, pozitiile 213
pana la 216, si cu functiile de restaurator si custode sala cu studii medii,
pozitiile 217 pana la 220. Functia de manuitor carte cu studii M/G se va
introduce in anexa nr. III b la pozitia cu numarul 228 si va avea coeficientul
de multiplicare pentru limita minima de 1,681 si pentru limita maxima de 1,877.
Art. 19
(1) Munca prestata peste durata normala a timpului de lucru de catre
personalul incadrat in functii de executie sau de conducere este considerata
munca suplimentara si se compenseaza cu timp liber corespunzator. In cazul in
care compensarea muncii suplimentare cu timp liber corespunzator nu a fost
posibila in urmatoarele 30 de zile dupa efectuarea acesteia, orele suplimentare
se vor plati, in luna urmatoare, cu un spor aplicat la salariul de baza, dupa
cum urmeaza:
a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei
normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare si pentru orele lucrate
in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate
cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza.
(2) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si
sporurile prevazute la alin. (1) se pot plati numai daca efectuarea orelor
suplimentare a fost dispusa de seful ierarhic, fara a se depasi 360 de ore
anual.
(3) La locurile de munca la care durata normala a timpului de lucru a fost
redusa potrivit legii sub 8 ore pe zi, depasirea programului de lucru astfel
aprobat se poate face numai temporar, in situatii cu totul deosebite, fiind
obligatorie compensarea cu timp liber corespunzator.
CAP. 2
Reglementari privind salarizarea functionarilor publici
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 20
Dispozitiile prezentului capitol se aplica functionarilor publici din
autoritatile si institutiile publice finantate integral sau partial de la
bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si
bugetele fondurilor speciale.
Art. 21
(1) Salariile de baza pentru functiile publice prevazute pentru luna
octombrie 2003 in anexele I - IV la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
192/2002 privind reglementarea drepturilor de natura salariala ale
functionarilor publici, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
228/2003, se majoreaza dupa cum urmeaza:
a) cu 6% incepand cu data de 1 ianuarie 2004 fata de nivelul din 31
decembrie 2003;
b) cu 6% incepand cu data de 1 octombrie 2004 fata de nivelul din 30
septembrie 2004.
(2) Salariile de baza individuale ale functionarilor publici care in luna
decembrie 2003 aveau niveluri mai mari decat cele stabilite in anexele nr. I -
IV la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 228/2003, se majoreaza la fel ca salariile de baza
prevazute la alin. (1).
Art. 22
(1) Pentru functionarii publici care ocupa o functie publica de conducere,
salariul de baza este cel corespunzator functiei publice de executie detinute
inainte de reincadrare, la care se adauga o indemnizatie de conducere care face
parte din salariul de baza si care constituie baza de calcul pentru sporuri si
alte drepturi care se acorda in raport cu salariul de baza, diferentiata in
raport cu raspunderea functiei publice de conducere.
(2) Indemnizatia de conducere se stabileste la numirea in functia publica
de conducere de catre ordonatorul de credite si este stabilita in procent fix
din salariul de baza corespunzator functiei publice de executie detinute
inainte de reincadrare, cu exceptia functiilor publice de conducere prevazute
in anexele nr. I - IV la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 228/2003, ale caror salarii
de baza cuprind si indemnizatia de conducere.
(3) Indemnizatia de conducere se acorda si functionarilor publici de
executie din cadrul compartimentelor cu un numar de pana la 5 posturi, in
cuantum de pana la 20% din salariul de baza al functionarului public, pe
perioada in care conduce sau coordoneaza programe/proiecte prevazute in
programul de activitate al institutiei, stabilita de ordonatorul de credite in
raport de complexitatea programului/proiectului condus sau coordonat.
Art. 23
(1) Din fondurile bugetare alocate prin bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale,
ordonatorii principali de credite repartizeaza pentru aparatul propriu si pentru
unitatile subordonate sumele destinate cheltuielilor cu salariile, in vederea
realizarii atributiilor autoritatii sau institutiei publice.
(2) Gestiunea sistemului de salarizare a functionarilor publici se asigura
de fiecare ordonator de credite, cu incadrarea in resursele financiare alocate
anual si in numarul maxim de posturi, precum si in structura acestora, aprobate
potrivit legii.
Art. 24
Monitorizarea si controlul aplicarii prevederilor legale privind
salarizarea functionarilor publici se realizeaza de catre Ministerul
Administratiei si Internelor, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei si Ministerul Finantelor Publice, potrivit atributiilor din domeniul
de activitate al acestor institutii si de catre Agentia Nationala a
Functionarilor Publici pentru functiile publice.
SECTIUNEA a 2-a
Elementele sistemului de salarizare
Art. 25
(1) Sistemul de salarizare a functionarilor publici are in vedere
urmatoarele:
a) crearea unui sistem unitar de salarizare aplicabil tuturor
functionarilor publici;
b) crearea unei ierarhizari a sistemului de salarizare pe categorii, clase
si grade;
c) salarizarea functionarilor publici in raport cu activitatea depusa si cu
importanta acesteia.
(2) Sistemul de salarizare cuprinde salariile de baza, sporurile, premiile,
stimulentele si alte drepturi.
Salarii de baza
Art. 26
(1) Salariile de baza se stabilesc in mod diferentiat, avandu-se in vedere
realizarea unei ierarhii juste si motivate in sistem de cariera, in raport cu
natura competentelor, cu activitatea desfasurata si cu importanta ei,
corespunzator cerintelor categoriei, clasei si gradului functiei publice,
prevazute de Ordonanta de urgenta nr. 192/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 228/2003.
(2) Pentru functiile publice cu acelasi nivel de studii, specifice
diferitelor domenii de activitate bugetara, salariile de baza se diferentiaza
in raport cu raspunderea si importanta sociala a domeniului de activitate, cu
prioritatile de dezvoltare sau de crestere a calitatii serviciilor in anumite
domenii, precum si cu necesitatile de atragere a personalului de specialitate
spre anumite activitati.
(3) Salariile de baza se diferentiaza si in raport cu nivelul la care se
presteaza activitatea, respectiv la nivel central sau la nivel local.
(4) Functionarii publici numiti in functii publice specifice, aprobate
potrivit legii, sunt salarizati prin asimilare cu functiile publice prevazute
in anexele la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 228/2003. Stabilirea asimilarii
functiilor publice si a salariului pentru functionarii publici care sunt numiti
in functii publice specifice se face prin actul administrativ al conducatorului
autoritatii sau institutiei publice, cu avizul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
Art. 27
(1) Pentru rezultate deosebite obtinute in activitatea desfasurata,
ordonatorul de credite poate acorda, in limita a 20% din numarul de posturi
corespunzatoare functiilor publice, prevazut in statul de functii, un salariu
de merit lunar de pana la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta
si care constituie baza de calcul pentru sporuri si alte drepturi care se
acorda in raport cu salariul de baza. Salariile de merit se vor acorda
functionarilor publici incadrati pe functii publice de executie in proportie de
cel putin doua treimi din numarul total al functiilor publice stabilit in
conditiile prezentului alineat. Ordonatorii principali de credite care au in
subordine unitati bugetare cu un numar redus de functii publice pot aproba ca
incadrarea in numarul maxim de beneficiari de salariu de merit si in
proportiile stabilite pentru functiile publice de executie sa se faca la
nivelul unitatilor respective luate impreuna; repartizarea numarului de
beneficiari de salariu de merit pe unitatile luate in calcul, in acest caz, se
face de catre ordonatorul principal de credite.
(2) Functionarii publici care beneficiaza de salariu de merit se stabilesc
in fiecare an, dupa aprobarea bugetelor anuale, pe baza rezultatelor obtinute
in activitatea desfasurata in perioada anterioara. In cazul in care pe
parcursul anului se intrerup sau se modifica raporturile de serviciu ale unor
beneficiari de salariu de merit, acestea se pot redistribui incepand cu data de
intai a lunii urmatoare altor functionari publici care detin functii publice de
aceeasi categorie, pe perioada ramasa.
(3) Pot beneficia de salarii de merit functionarii publici care nu au fost
sanctionati disciplinar si cei a caror sanctiune a fost radiata de drept,
potrivit legii.
(4) In cazul in care pe parcursul anului intervin modificari ale functiei
detinute, care nu sunt imputabile functionarului public, inclusiv modificarea
functiei prin promovare, salariul de merit acordat se mentine pana la expirarea
perioadei pentru care a fost stabilit.
(5) Pentru functionarii publici nou-angajati salariul de merit se poate
acorda dupa o perioada de cel putin 6 luni de la angajare.
(6) Functionarii publici debutanti nu pot beneficia de salariu de merit.
Art. 28
(1) Incadrarea pe o functie publica de executie sau de conducere se face
potrivit prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In anul 2004, pentru candidatii declarati admisi la concursul pentru
ocuparea functiilor publice de executie se aplica prevederile Hotararii
Guvernului nr. 1.209/2003 privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor
publici.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor ce revin unor posturi pe care sunt
incadrati functionari publici de executie si care devin temporar vacante, in
conditiile prevazute de art. 87 si 88 din Legea nr. 188/1999, cu modificarile
si completarile ulterioare, pot fi angajate cu contract individual de munca, pe
o perioada egala cu durata suspendarii, alte persoane care indeplinesc
conditiile prevazute de fisa postului, dar numai in situatia in care in corpul
de rezerva nu exista functionari publici care sa indeplineasca conditiile
prevazute de fisa postului.
(4) Promovarea, in conditiile legii, a persoanelor incadrate in functia de
debutant, precum si a celor care au absolvit studii la nivel superior in
specialitatea in care isi desfasoara activitatea se face prin transformarea
postului pe care acestea sunt incadrate intr-un post de nivel superior.
(5) Absolventii invatamantului superior de lunga sau de scurta durata,
care, la data trecerii pe functia corespunzatoare studiilor absolvite, erau
incadrati pe functii cu nivel de studii inferior, se incadreaza pe functia si
clasa corespunzatoare studiilor absolvite, asigurandu-se o crestere de pana la
20% a salariului de baza avut. Stabilirea gradului profesional corespunzator
noii clase se face prin aplicarea criteriilor privind reincadrarea stabilite de
Agentia Nationala a Functionarilor Publici, dar nu mai mult de gradul
profesional principal, dupa obtinerea avizului prevazut de art. XVI din Legea
nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care,
dupa aplicarea procentului de 20%, salariul de baza astfel stabilit se situeaza
sub nivelul prevazut in anexele la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
192/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 220/2003, pentru
clasa a III-a, gradul 3, se va acorda salariul de baza de la acest nivel, iar
gradul profesional va fi de asistent.
SECTIUNEA a 3-a
Sporuri
Art. 29
(1) Functionarii publici beneficiaza, la functia de baza, de un spor de
vechime in munca de pana la 25%, calculat la salariul de baza, corespunzator
timpului lucrat in program normal de lucru, dupa cum urmeaza:
________________________________________________________
Transe de vechime in munca Cota din salariul de baza
________________________________________________________
intre 3 si 5 ani 5%
de la 5 la 10 ani 10%
de la 10 la 15 ani 15%
de la 15 la 20 ani 20%
peste 20 de ani 25%
________________________________________________________
(2) Sporul corespunzator vechimii in munca se plateste cu incepere de la
data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a implinit vechimea in munca,
prevazuta la transa respectiva.
Art. 30
Functionarii publici care, potrivit programului normal de lucru, isi
desfasoara activitatea in timpul noptii, intre orele 22,00 si 6,00,
beneficiaza, pentru orele lucrate in acest interval, de un spor pentru munca
prestata in timpul noptii de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel
lucrat reprezinta cel putin jumatate din programul normal de lucru.
Art. 31
(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de functionarii
publici incadrati in functii publice de executie, de conducere sau din
categoria inaltilor functionari publici se vor plati cu un spor din salariul de
baza, dupa cum urmeaza:
a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei
normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu spor de 100% se
platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile
in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza.
(2) Munca prestata potrivit alin. (1) poate fi compensata cu timp liber
corespunzator, la cererea functionarului public, in conditiile in care orele nu
au fost platite.
(3) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si
sporurile prevazute la alin. (1) se pot plati numai daca efectuarea orelor
suplimentare a fost dispusa in scris de seful ierarhic, fara a se depasi 360 de
ore anual.
Art. 32
Functionarii publici care poseda titlul stiintific de "doctor"
beneficiaza de un spor pentru titlul stiintific de 15% din salariul de baza,
daca isi desfasoara activitatea in domeniul pentru care poseda titlul
stiintific respectiv.
Art. 33
(1) Sporul de confidentialitate se acorda functionarilor publici din
aparatul de lucru al Guvernului in cuantum de pana la 15%, precum si
functionarilor publici din cadrul Administratiei Prezidentiale, Oficiului
Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat, Consiliului National
pentru Studierea Arhivelor Securitatii, Ministerului Afacerilor Externe,
directiilor subordonate ministrului delegat pentru comert din cadrul
Ministerului Economiei si Comertului, Consiliului Legislativ, Institutiei
Avocatul Poporului si Curtii Constitutionale, in cuantumul prevazut de
reglementarile in vigoare.
(2) Categoriile de functionari publici, cuantumurile sporului de
confidentialitate si conditiile de acordare se stabilesc, in limitele prevazute
de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu
incadrarea in cheltuielile de personal prevazute in bugetul aprobat.
SECTIUNEA a 4-a
Premii
Art. 34
(1) Ordonatorii de credite vor acorda premii lunare in limita a 10% din
cheltuielile cu salariile aferente functiilor publice prevazute in statul de
functii, cu incadrarea in fondurile aprobate prin buget. Premiile se pot acorda
in cursul anului functionarilor publici care au realizat sau au participat
direct la obtinerea unor rezultate in activitate, apreciate ca valoroase.
Sumele neconsumate pot fi utilizate in lunile urmatoare, in cadrul aceluiasi an
bugetar.
(2) In cazurile in care se realizeaza economii prin reducerea cheltuielilor
cu salariile, ordonatorii principali de credite pot aproba acordarea de premii
in cursul anului din economiile realizate, in limita a 5% din cheltuielile cu
salariile aferente functiilor publice avizate, in conditiile legii, fara a
depasi valoarea economiilor realizate.
(3) Premiile individuale se stabilesc de catre ordonatorii de credite, in
limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de catre ordonatorul principal de
credite, cu avizul organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate
sau, dupa caz, cu avizul reprezentantilor functionarilor publici, acolo unde nu
sunt astfel de organizatii sindicale.
Art. 35
(1) Pentru activitatea desfasurata, functionarii publici beneficiaza de un
premiu anual egal cu salariul mediu lunar de baza realizat in anul pentru care
se face premierea.
(2) Pentru functionarii publici care nu au lucrat tot timpul anului,
premiul se acorda proportional cu perioada in care au lucrat, luandu-se in
calcul media salariilor de baza lunare realizate in perioada in care au
desfasurat activitate, raportata la perioada intregului an.
(3) Plata premiului anual se va face pentru toti functionarii publici
incepand cu luna ianuarie a anului urmator.
(4) Ordonatorii de credite pot reduce sau anula premiul anual in cazul
functionarilor publici care in cursul anului au fost sanctionati disciplinar.
Art. 36
(1) Autoritatile si institutiile publice care, potrivit legii, au dreptul
sa procedeze la confiscarea si valorificarea de bunuri sau sa aplice si sa
incaseze penalitati pot constitui un fond de stimulare a functionarilor
publici, in limitele prevazute de dispozitiile legale in vigoare. Modul de
constituire din fiecare sursa, conditiile de utilizare a fondului se stabilesc
cu avizul consultativ al organizatiilor sindicale reprezentative, prin hotarare
a Guvernului.
(2) Pana la intrarea in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la alin.
(1), raman aplicabile reglementarile existente privind constituirea si
conditiile de utilizare a fondurilor pentru stimularea personalului.
SECTIUNEA a 5-a
Alte drepturi
Art. 37
Pe perioada in care functionarii publici sunt trimisi in delegare in alte
localitati decat cea in care isi desfasoara activitatea, autoritatile sau
institutiile publice le acorda indemnizatii de delegare si le deconteaza
cheltuielile de transport si de cazare, in conditiile stabilite pentru
personalul din institutiile publice.
Art. 38
(1) Functionarii publici numiti temporar intr-o functie publica de
conducere pe o perioada mai mare de 30 de zile calendaristice primesc, pe langa
salariul de baza al functiei de executie in care sunt incadrati, si
indemnizatia corespunzatoare functiei publice de conducere pe care o preiau.
(2) Functionarii publici pot fi numiti temporar intr-o functie publica de
conducere, pe o perioada de maximum 6 luni intr-un an calendaristic.
Art. 39
(1) Pe durata delegarii, detasarii sau mutarii temporare intr-o alta
activitate functionarii publici in cauza isi pastreaza categoria, functia,
clasa si gradul profesional avute anterior.
(2) Cand detasarea sau mutarea temporara in alta activitate se face pe o
functie publica la care este stabilit un salariu de baza mai mare, functionarii
publici detasati sau trecuti temporar in alta activitate au dreptul la acest
salariu in conditiile prevazute de lege.
(3) Pe perioada detasarii sau mutarii temporare in alta activitate
functionarii publici primesc, pe langa salariul de baza stabilit potrivit alin.
(1) si (2), si celelalte drepturi ce se acorda personalului din autoritatea sau
institutia publica respectiva.
(4) Drepturile ce se acorda pe timpul detasarii sau mutarii temporare in
alta activitate se suporta de catre autoritatea, institutia publica sau
unitatea unde functionarul public respectiv isi desfasoara activitatea.
Art. 40
(1) Functionarul public mutat, in cadrul aceleiasi autoritati, institutii
publice sau unitati, in alta localitate are dreptul la:
a) rambursarea costului transportului pentru el si membrii familiei sale,
precum si pentru bunurile din gospodaria sa;
b) plata unei indemnizatii egale cu salariul de baza net din ultima luna;
c) un concediu platit de 5 zile lucratoare, in vederea mutarii efective, acordat
la cererea sa.
(2) Mutarea in alta localitate se va putea face, in toate cazurile, numai
cu asigurarea unei locuinte de serviciu, in conditiile legii.
(3) De drepturile prevazute la alin. (1) beneficiaza si functionarii
publici care solicita sa fie transferati in alta unitate situata intr-o
localitate diferita de cea de domiciliu, daca in cererea de transfer s-a facut
aceasta mentiune.
(4) Plata drepturilor respective se suporta de catre autoritatea sau
institutia publica la care se face transferul.
Art. 41
(1) La incadrarea intr-o autoritate, institutie publica sau unitate din
alta localitate decat cea de domiciliu, in primul an de activitate dupa
absolvirea studiilor functionarii publici beneficiaza de o indemnizatie de
instalare egala cu un salariu de baza corespunzator functiei de debutant in
care urmeaza sa fie incadrati.
(2) Indemnizatia de instalare poate fi egala cu doua salarii de baza pentru
acele localitati unde atragerea specialistilor se face cu mare greutate. Lista
localitatilor respective se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor, dupa consultarea organizatiilor
sindicale din administratia publica.
(3) Functionarii publici care au beneficiat de indemnizatia de instalare si
care ulterior au demisionat sau au incetat raporturile de serviciu din motive
imputabile lor inainte de implinirea unui an de la instalare vor restitui, in
conditiile legii, indemnizatia primita, calculata proportional cu perioada
ramasa pana la expirarea termenului de un an.
Art. 42
(1) Functionarii publici care isi continua studiile beneficiaza de concedii
de studii potrivit legii. In cazul in care conducatorul autoritatii sau
institutiei publice apreciaza ca studiile sunt utile autoritatii sau
institutiei publice in care functionarul public isi desfasoara activitatea, pe
perioada concediului de studii acordat, in limita a 30 de zile lucratoare anual
din acesta, functionarului public respectiv i se platesc salariul de baza
corespunzator functiei indeplinite si, dupa caz, sporul de vechime.
(2) Functionarii publici care urmeaza o forma de specializare sau
perfectionare pe o durata mai mare de o luna, dar nu mai mult de un an, si
primesc pe aceasta perioada drepturile salariale sunt obligati sa se angajeze
in scris ca vor lucra de la 1 la 5 ani in autoritatea sau institutia publica
respectiva. In cazul nerespectarii angajamentului, acestia vor restitui
autoritatii sau institutiei publice drepturile salariale primite pe perioada
cursurilor de specializare sau perfectionare, proportional cu timpul ramas pana
la implinirea termenului, precum si celelalte drepturi acordate, pe aceeasi
perioada, de autoritatea sau institutia publica trimitatoare, cu exceptia
cazului in care functionarii publici respectivi nu mai detin functiile publice
din motive neimputabile acestora sau in cazul transferului in interesul
serviciului. Prevederile prezentului alineat se aplica si in situatia prevazuta
la alin. (1).
(3) In afara concediului de odihna, functionarii publici au dreptul, in
conditiile legii, la zile de concediu platit in cazul urmatoarelor evenimente
familiale deosebite:
a) casatoria functionarului public - 5 zile lucratoare;
b) nasterea sau casatoria unui copil - 3 zile lucratoare;
c) decesul sotului sau al unei rude ori afin pana la gradul III inclusiv al
functionarului public - 3 zile lucratoare.
CAP. 3
Dispozitii finale si comune
Art. 43
(1) Personalul institutiilor si autoritatilor care se reorganizeaza sau isi
schimba raporturile de subordonare conform Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, cu modificarile ulterioare, isi
mentine nivelul salarizarii prevazut prin actele normative in vigoare, la care
se aplica cresterile salariale prevazute la art. 1.
(2) In cazul in care salariul de baza majorat cu 6% de la data de 1
ianuarie 2004 si cu 6% incepand cu data de 1 octombrie 2004 se situeaza sub
salariul de baza minim brut pe tara, se acorda salariul de baza minim brut pe
tara.
Art. 44
Personalul din sectorul bugetar necuprins in prezenta ordonanta de urgenta,
salarizat potrivit legilor speciale, altele decat cele prevazute la art. 3, va
beneficia de cresteri salariale in anul 2004 prin modificarea in mod
corespunzator a prevederilor din actele normative respective.
Art. 45
(1) Pentru acordarea sporului de vechime in munca, angajatorul va lua in
considerare integral si perioadele lucrate anterior in alte domenii de
activitate decat cele bugetare.
(2) Pensionarii pentru limita de varsta, care se angajeaza pe baza unui
contract individual de munca in sectorul bugetar, potrivit legii, beneficiaza
de sporul de vechime corespunzator vechimii in munca dobandite in intreaga
activitate.
Art. 46
(1) Personalul din sectorul bugetar are dreptul in fiecare an calendaristic
la un concediu de odihna si la alte concedii, in conditiile legii.
(2) Durata minima a concediului de odihna este de 20 de zile lucratoare pe
an.
(3) La determinarea indemnizatiei de concediu de odihna se vor lua in
calcul, pe langa salariul de baza, si sporurile de care beneficiaza, potrivit
legii.
(4) Concediul de odihna se efectueaza in fiecare an. In cazul in care, din
motive justificate, personalul din sectorul bugetar nu a putut efectua concediul
de odihna la care avea dreptul intr-un an calendaristic, cu acordul persoanei
in cauza, angajatorul este obligat sa acorde concediul pana la sfarsitul anului
urmator.
(5) Compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa
numai in cazul incetarii raporturilor juridice de munca sau de serviciu in
cazul functionarilor publici.
(6) Celelalte prevederi din Hotararea Guvernului nr. 250/1992 privind
concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia
publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare,
republicata, cu modificarile ulterioare, raman in vigoare.
(7) Indemnizatia de concediu de odihna se plateste de catre angajator cu
cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu.
Art. 47
Drepturile salariale stabilite personalului bugetar corespunzator
structurii organizatorice si numarului maxim de posturi aprobate potrivit legii
se vor acorda in acelasi cuantum si in cazul in care structura organizatorica
sau raporturile de subordonare si numarul maxim de posturi se modifica,
potrivit legii, in cursul anului.
Art. 48
(1) Ordonatorii principali de credite pot aproba, o data pe trimestru, pana
la data de 1 septembrie, in limita numarului maxim de posturi prevazut in
anexele la Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 si in Legea
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2004 nr. 519/2003 si cu
incadrarea in nivelul alocatiilor bugetare aprobate pentru cheltuielile cu
salariile, numai pentru posturile vacante, utilizarea unui numar mai mare de
posturi de nivel inferior sau de acelasi nivel prin reducerea corespunzatoare a
unui numar de posturi de nivel superior, precum si modificarea in ceea ce
priveste calitatea acestor posturi, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Fac exceptie de la aviz Administratia Prezidentiala, Camera Deputatilor,
Senatul, Curtea Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ,
Avocatul Poporului si Consiliul Concurentei.
(2) Prevederile alin. (1) privind modificarea in ceea ce priveste calitatea
posturilor se aplica corespunzator si ordonatorilor principali de credite din
administratia publica locala, numai cu avizul Ministerului Administratiei si
Internelor, iar pentru functiile publice numai cu avizul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica pentru functiile publice numai
in limita posturilor prevazute in Planul de ocupare a functiilor publice, cu
avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 49
(1) Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea salariilor de
baza, sporurilor, premiilor si a altor drepturi care se acorda potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta este de competenta ordonatorilor de
credite.
(2) Contestatiile vor fi depuse in termen de 5 zile de la data luarii la
cunostinta de actul de stabilire a salariului.
(3) Ordonatorii de credite vor solutiona contestatiile in termen de 10
zile, cu avizul organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate
sau, dupa caz, cu avizul reprezentantilor functionarilor publici, acolo unde nu
sunt astfel de organizatii sindicale.
(4) Impotriva masurilor dispuse potrivit prevederilor alin. (1) persoana in
cauza se poate adresa instantei de contencios administrativ sau, dupa caz,
instantei judecatoresti competente, potrivit legii, in termen de 30 de zile de
la data comunicarii solutionarii contestatiei.
Art. 50
(1) Salariile de baza, soldele si indemnizatiile lunare sunt brute si
impozabile, potrivit legii.
(2) Salariile de baza, soldele si indemnizatiile lunare calculate pentru
prima etapa si a doua etapa de majorare, potrivit prevederilor prezentei
ordonante de urgenta, vor fi rotunjite din 1.000 lei in 1.000 de lei in
favoarea salariatilor.
Art. 51
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se intregesc cu dispozitiile din
cuprinsul actelor normative speciale care reglementeaza salarizarea si alte
drepturi pentru personalul din sectorul bugetar.
Art. 52
Prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare pe data de 1
ianuarie 2004.
Art. 53
Incepand cu anul 2005 cresterile salariale ale personalului din sectorul
bugetar, ca urmare a evolutiei prognozate a indicelui preturilor de consum, pot
fi aprobate prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Ion Giurescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu