ORDONANTA
URGENTA Nr. 13 din 22 februarie 2006
privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si
Pescuit, prin reorganizarea Agentiei SAPARD
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 27 februarie 2006
Având în vedere obligaţiile ce
revin României ca urmare a angajamentelor asumate în cadrul Tratatului de
aderare la Uniunea Europeană, este necesară luarea tuturor măsurilor privind
construcţia instituţională pentru derularea fondurilor destinate finanţării
politicii agricole comune.
Ţinând seama de necesitatea
implementării prevederilor Regulamentului Consiliului European nr. 1.290/2005
privind finanţarea politicii agricole comune şi ale Regulamentului nr.
1.698/2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală finanţat prin Fondul
European pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală (FEADR), precum şi a
prevederilor-cadru ale legislaţiei comunitare privind managementul şi implementarea
Fondului European pentru Pescuit (FEP), se impune crearea cadrului adecvat şi
eficient pentru managementul şi implementarea tehnică şi financiară a
fondurilor comunitare acordate României de la data aderării la Uniunea
Europeană prin intermediul acestor fonduri.
Având în vedere obligativitatea
României de a desemna pentru fiecare program de dezvoltare rurală o autoritate
de plată acreditată şi necesitatea absorbţiei fondurilor menţionate, se impun
înfiinţarea şi stabilirea cadrului instituţional al Agenţiei de Plăţi pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit, instituţie publică cu personalitate juridică, în
subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, precum
şi pregătirea construcţiei instituţionale pentru gestionarea alocaţiilor
financiare comunitare din cadrul FEADR şi FEP.
Având în vedere necesitatea
respectării obligaţiilor ce revin României, rezultate din Acordul multianual de
finanţare dintre Guvernul României şi Comisia Comunităţilor Europene, semnat la
Bruxelles la 2 februarie 2001, ratificat prin Legea nr. 316/2001, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, denumită în continuare
Agenţia, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, finanţată din
venituri proprii şi subvenţii alocate de la bugetul de stat, cu sediul în
municipiul Bucureşti, str. Ştirbei Vodă nr. 43, sectorul 1, prin reorganizarea
Agenţiei SAPARD, care se desfiinţează.
(2) Scopul Agenţiei îl constituie
implementarea tehnică şi financiară a Fondului European pentru Agricultură şi
Dezvoltare Rurală şi a Fondului European pentru Pescuit, denumite în continuare
FEADR şi FEP, după aderarea României la Uniunea
Europeană.
(3) Veniturile proprii se
realizează din tarife pentru activităţi de prestări de servicii, aprobate prin
ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
Art. 2. - (1) Agenţia preia
patrimoniul Agenţiei SAPARD, potrivit situaţiei financiare
încheiate la data de 31 decembrie 2005.
(2) Agenţia preia atribuţiile ce
decurg din funcţiile de implementare tehnică şi financiară ale Agenţiei SAPARD
şi asigură respectarea criteriilor de acreditare pe toată perioada pentru care
i-a fost conferit managementul asistenţei prin deciziile Comisiei Europene.
(3) La data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia se subrogă în drepturile şi obligaţiile
ce decurg din actele juridice interne la care Agenţia SAPARD este parte şi din
actele juridice internaţionale privind activitatea Agenţiei SAPARD, la care
este parte statul român.
Art. 3. - (1) In cadrul Agenţiei
funcţionează Direcţia pentru coordonarea agenţiilor de plăţi, care are rolul de
organism coordonator al agenţiilor de plăţi din fonduri europene pentru
agricultură, dezvoltare rurală şi pescuit ce acţionează ca unic interlocutor cu Comisia Europeană din partea
României în ceea ce priveşte toate domeniile de responsabilitate legate de
Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), FEADR şi FEP.
(2) Atribuţiile direcţiei
prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a) transmiterea textelor actelor
normative ale Comunităţii şi a liniilor directoare către agenţiile de plăţi şi
acelor organisme responsabile cu implementarea şi promovarea aplicării lor în
mod armonizat şi unitar;
b) comunicarea către Comisia
Europeană a declaraţiilor de cheltuieli, ce acţionează ca cereri de plată,
precum şi a estimărilor solicitărilor financiare cu referire la FEGA, FEADR şi
FEP;
c) actualizarea declaraţiilor estimate ale cheltuielilor ce vor fi supuse examinării în
timpul anului şi estimarea declaraţiilor cheltuielilor cu privire la anul
financiar următor;
d) păstrarea şi punerea la
dispoziţie autorităţilor naţionale şi Comisiei Europene a unor înregistrări
complete pentru toate informaţiile contabile, necesare pentru scopuri
statistice şi de control;
e) primirea informaţiilor
solicitate de la agenţiile de plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit.
Art. 4. - (1) Agenţia are în
structură 8 centre regionale de plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit, fără
personalitate juridică, care îşi au sediul în fiecare dintre regiunile de
dezvoltare constituite în temeiul Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea
regională în România, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Directorii centrelor
regionale de plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit se subordonează
directorului general al Agenţiei.
(3) La nivelul fiecărui judeţ se
înfiinţează un oficiu judeţean de plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit,
fără personalitate juridică,
aflat în coordonarea centrului regional de plăţi pentru dezvoltare rurală şi
pescuit, condus de un director adjunct.
Art. 5. - (1) Agenţia are ca
principală atribuţie implementarea tehnică, în condiţiile delegării de funcţii
de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale prin
Autoritatea de Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală,
implementarea financiară a FEADR şi FEP în concordanţă cu strategia şi măsurile
stabilite în Planul naţional strategic pentru dezvoltare rurală şi Programul
naţional de dezvoltare rurală pentru perioada 2007-2013, precum şi
implementarea tehnică şi financiară a Programului SAPARD.
(2) In condiţiile delegării
funcţiilor de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
prin Autoritatea de Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală,
principalele atribuţii pentru activitatea de implementare tehnică ale Agenţiei
sunt:
a) primirea cererilor de
finanţare întocmite de potenţialii beneficiari ai proiectelor finanţate prin
SAPARD şi FEADR;
b) verificarea cererilor de
finanţare, în vederea aprobării proiectelor finanţate prin SAPARD şi FEADR, în
raport cu criteriile de eligibilitate stabilite prin programe;
c) selectarea proiectelor
finanţate prin SAPARD şi FEADR, în conformitate cu prevederile programelor;
d) stabilirea obligaţiilor contractuale
dintre Agenţie şi potenţialii beneficiari şi, totodată, aprobarea începerii
derulării proiectelor finanţate prin SAPARD şi FEADR;
e) efectuarea verificărilor pe teren a proiectelor care vor fi finanţate prin
SAPARD şi FEADR, atât înainte, cât şi după aprobarea acestora;
f) întreprinderea unor acţiuni
privind promovarea, comunicarea, informarea, controlul şi altele asemenea, care
să asigure buna derulare a proiectelor finanţate prin SAPARD şi FEADR;
g) raportarea progresului
măsurilor care se implementează prin SAPARD şi FEADR către organismele care
asigură managementul şi coordonarea finanţării programului.
(3) Principalele atribuţii de
plată ale Agenţiei sunt:
a) verificarea cererilor de
plată ale beneficiarilor proiectelor finanţate prin SAPARD, FEADR şi FEP;
b) verificarea pe teren a
proiectelor finanţate prin SAPARD, FEADR şi FEP, pentru a stabili
eligibilitatea plăţii;
c) autorizarea plătii către beneficiarii proiectelor finanţate prin SAPARD,
FEADR şi FEP;
d) efectuarea plătii către
beneficiarii proiectelor finanţate prin SAPARD, FEADR şi FEP;
e) înregistrarea angajamentelor
de plată şi a plăţilor către beneficiarii proiectelor finanţate prin SAPARD,
FEADR şi FEP;
f) efectuarea de controale, ori
de câte ori se consideră necesar, la beneficiarii proiectelor finanţate prin
SAPARD, FEADR şi FEP, după efectuarea plăţii, pentru a stabili dacă
eligibilitatea şi condiţiile acordării ajutorului financiar nerambursabil
continuă să fie respectate.
Art. 6. - Agenţia exercită funcţia
de plată aferentă gestionării FEP şi, în condiţiile delegării în baza unui
acord interinstituţional, şi funcţia de implementare aferentă gestionării
acestui fond.
Art. 7. - In funcţie de
diversitatea şi complexitatea măsurilor incluse în Programul naţional de
dezvoltare rurală pentru perioada 2007-2013, în concordanţă cu legislaţia
comunitară aplicabilă, Agenţia va putea delega atribuţii legate de plăţi unor
terţe instituţii competente în baza unor acorduri interinstituţionale.
Art. 8. - Agenţia are acces nemijlocit
la baza de date comună pentru derularea fondurilor europene pentru agricultură,
dezvoltare rurală şi pescuit.
Art. 9. - (1) Agenţia răspunde
pentru eficienţa, eficacitatea şi corectitudinea implementării funcţiilor
delegate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale prin
Autoritatea de Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală,
prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a)-d), prin acord.
(2) Pentru verificarea
implementării funcţiilor delegate, Agenţia asigură accesul prin sistemul
informatic la orice informaţie solicitată de Autoritatea de Management pentru
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală privind primirea documentelor,
verificarea conformităţii şi eligibilităţii documentelor, selecţia şi
contractarea proiectelor.
(3) Agenţia acordă sprijinul
necesar Autorităţii de Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală în vederea exercitării funcţiilor de control asupra modului de realizare
a funcţiilor delegate.
Art. 10. - (1) Conducerea Agenţiei
este asigurată de un director general numit prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, care angajează şi reprezintă
Agenţia în relaţiile cu persoane fizice sau juridice, precum şi în faţa
instanţelor judecătoreşti.
(2) Structura organizatorică,
regulamentul de organizare şi funcţionare ale Agenţiei, atribuţiile
directorului general al acesteia, precum şi localităţile în care îşi desfăşoară
activitatea centrele regionale de plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit şi
oficiile judeţene de plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit se stabilesc
prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(3) Numărul maxim de posturi
prevăzut pentru Agenţie se stabileşte prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale, cu încadrarea în numărul maxim de posturi
aprobate prin hotărâre a Guvernului pentru instituţiile publice din subordinea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.
Art. 11. - (1) Pe data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă Agenţia preia personalul fostei
Agenţii SAPARD. "
(2) Agenţia preia prin protocol,
în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, un număr de 386 de posturi, împreună cu personalul, dotările şi
fondurile aferente acestora, din cadrul direcţiilor judeţene pentru agricultură
şi dezvoltare rurală, respectiv a municipiului Bucureşti, aferente serviciilor
tehnice delegate pentru Programul SAPARD.
(3) Numărul de posturi ce va fi
preluat de la fiecare direcţie judeţeană pentru agricultură şi dezvoltare
rurală, respectiv a municipiului Bucureşti, se stabileşte prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
(4) Posturile preluate conform
alin. (2) se transformă în funcţii specifice de natură contractuală.
(5) Personalul care ocupă
posturile prevăzute la alin. (2) se preia în cadrul Agenţiei şi se încadrează
pe posturile transformate conform prevederilor alin. (4).
(6) Personalul prevăzut la alin.
(1) şi (5) se preia fără examen sau concurs.
(7) Persoanele care refuză să fie încadrate conform alin. (5) au dreptul să
solicite înscrierea în Corpul de rezervă al funcţionarilor publici, conform
prevederilor Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi beneficiază de
protecţie socială conform legii.
(8) Personalul preluat potrivit
alin. (5) îşi va desfăşura activitatea în actualele locaţii din cadrul
direcţiilor judeţene pentru agricultură şi dezvoltare rurală.
Art. 12. - (1) Agenţia utilizează
pentru aparatul propriu 6 autoturisme pentru transport de persoane şi un
microbuz, consumul maxim de carburanţi pentru un autovehicul fiind de 600
l/lună. Un autoturism de transport de persoane va fi utilizat de Direcţia de
coordonare a agenţiilor de plăţi.
(2) Cele 8 centre regionale de
plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit utilizează câte un autoturism pentru
transport de persoane şi câte două autoturisme pentru activităţile specifice,
cu un consum maxim de carburanţi pentru un autovehicul de 600 l/lună.
(3) Cele 42 de oficii judeţene de
plăţi pentru dezvoltare rurală şi pescuit utilizează câte un autoturism de
transport de persoane şi câte două autoturisme pentru activităţile specifice,
cu un consum maxim de carburanţi pentru un autovehicul de 600 l/lună.
(4) Autovehiculele prevăzute la
alin. (1) -(3) se achiziţionează în limita prevederilor bugetare aprobate anual
cu această destinaţie.
(5) Cheltuielile privind
consumul de carburanţi se suportă din prevederile bugetare aprobate anual cu
această destinaţie.
Art. 13. - (1) Salarizarea
personalului Agenţiei se face potrivit anexei nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază
pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr.
383/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi potrivit prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2003 pentru modificarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 142/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei SAPARD pentru implementarea tehnică şi financiară a
Instrumentului special de preaderare pentru agricultură şi dezvoltare rurală,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 240/2003, cu modificările
şi completările ulterioare.
(2)
Categoriile de personal şi nivelul cotei de majorare a salariului de bază se
aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,
în funcţie de complexitatea muncii, confidenţialitatea, imparţialitatea şi
stabilitatea în instituţie.
Art. 14. - (1) Agenţia, precum şi
organismul coordonator al agenţiilor de plăţi îşi vor desfăşura activitatea în
baza manualelor de proceduri şi a instrucţiunilor de lucru acreditate, aprobate
prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
(2) In vederea îndeplinirii
atribuţiilor de verificare, evaluare şi control al proiectelor, atât înainte,
cât şi după aprobarea plăţilor acestora, Agenţia are dreptul să solicite şi să
obţină gratuit informaţii de la ministere, de la autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale şi de la alte instituţii publice.
Art. 15. - Prevederile prezentei
ordonanţe de urgenţă şi ale actelor normative subsecvente nu modifică
criteriile de acreditare pentru implementarea tehnică şi financiară a
Programului SAPARD, până la finalizarea acestuia.
Art. 16. - (1) Se autorizează
Ministerul Finanţelor Publice să introducă, la propunerea ordonatorului
principal de credite, modificările ce decurg din aplicarea prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă în structura bugetului de stat şi a bugetului
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale pe anul 2006.
(2) Se autorizează Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale să introducă modificările
corespunzătoare în anexele la bugetul propriu pe anul
2006.
Art. 17. - Punctul II subpunctul 1 din anexa nr. 2 „Unităţile care funcţionează în
subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale" la
Hotărârea Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 14 martie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins: „Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit".
Art. 18. - La data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se abrogă:
a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 142/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei SAPARD
pentru implementarea tehnică şi financiară a Instrumentului special de
preaderare pentru agricultură şi dezvoltare rurală, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 471 din 28 septembrie 2000, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 309/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
cu excepţia dispoziţiilor privind drepturile dobândite de personalul Agenţiei
SAPARD potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2003,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 240/2003;
b) art. 10 lit. e) din Legea nr. 192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul şi
acvacultura, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 2 septembrie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor
şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul muncii, solidarităţii
sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finanţelor publice,
Cătălin Doica,
secretar de stat