ORDONANTA Nr.
15 din 26 august 2009
privind unele masuri pentru
accelerarea absorbtiei sumelor alocate prin Fondul European Agricol pentru
Dezvoltare Rurala si prin Fondul European pentru Pescuit
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 598 din 31 august 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. III.1 din Legea nr. 253/2009 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare
nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul
european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a
fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor
nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de
la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor
necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului
de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru
modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei
fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul
european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea
riscului de creditare de către fondurile de garantare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 25 iunie 2009, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (2) litera c), după
liniuţa a nouăsprezecea se introduce o nouă liniuţă, cu următorul cuprins:
„- Regulamentul (CE) nr. 691/2009 al Comisiei din 30
iulie 2009 privind acordarea de avansuri, începând cu data de 16 octombrie
2009, la prima pentru produsele lactate şi plăţile suplimentare, la plăţile pe
suprafaţă pentru culturile arabile, la plăţile directe în temeiul măsurilor
stabilite în programele POSEI şi în cele privind insulele din Marea Egee, la
schema de plată unică, la plata specifică pentru culturile de orez, la prima
pentru plantele proteaginoase, la primele pentru sectoarele ovinelor şi
caprinelor, la plăţile pentru carnea de vită şi mânzat şi la schema de plată
unică pe suprafaţă, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L,
nr. 199 din 31 iulie 2009."
2. La articolul 2 alineatul (2), literele l) şi m)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,l) autorităţi de management - structuri
organizatorice din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale, denumit în continuare MAPDR, responsabile pentru:
- managementul PNDR, caz în care autoritatea de
management este Direcţia generală de dezvoltare rurală - Autoritatea de
management pentru PNDR, din cadrul MAPDR;
- managementul POP, caz în care autoritatea de
management este Direcţia generală - Autoritatea de management pentru POP din
cadrul MAPDR;
m) agenţii de plată - structuri organizatorice
din cadrul şi din subordinea MAPDR, responsabile cu:
- plăţi aferente schemelor de sprijin direct şi
măsurilor finanţate din FEGA, caz în care agenţia de plată este Agenţia de
Plăţi si Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA;
- plăţi aferente PNDR, caz în care agenţia de plată
este Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, denumită în
continuare APDRP;
- plăţi aferente POP, caz în care rolul agenţiei de
plată este îndeplinit de MAPDR;".
3. La articolul 10, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Beneficiarii publici şi privaţi ai
sprijinului financiar acordat prin FEGA pot solicita APIA plata unui avans,
potrivit regulamentelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c)."
4. După articolul 10 se introduce un nou articol,
articolul 101, cu următorul cuprins:
„Art. 101.- (1) Prin excepţie de la
prevederile art. 10, APIA va plăti un avans, în conformitate cu dispoziţiile
comunitare, către beneficiarii privaţi ai schemei de plată unică pe suprafaţa
pentru care au fost finalizate verificările condiţiilor de eligibilitate,
potrivit prevederilor art. 20 din Regulamentul CE nr. 73/2009, şi pentru care
au fost emise decizii de plată potrivit legislaţiei naţionale.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1), prin excepţie de la
prevederile art. 10 alin. (2) plata avansului se va face fără constituirea unei
garanţii sub forma scrisorii de garanţie bancară sau a unui depozit în numerar
constituit în contul APIA deschis la Trezoreria Statului."
5. La articolul 20, alineatul (8) se abrogă.
6. La articolul 22, litera e) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,e) sumele necesare finanţării valorii totale a
proiectelor propuse în cadrul axei Asistenţă tehnică din POP;".
7. Articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - In bugetul MAPDR, în calitate de ordonator
principal de credite şi autoritate de management pentru POP, se va include suma
necesară finanţării valorii totale a proiectelor propuse în cadrul axei
Asistenţă tehnică."
8. La articolul 28, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Lunar, după autorizarea cererilor de plată privind
plăţile efectuate în cadrul axei Asistenţă tehnică, MAPDR virează sumele
reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene în contul de venituri
ale bugetului de stat."
9. Articolul 29 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 29. - Propunerile de credite de angajament şi de
credite bugetare necesare asigurării sumelor prevăzute la art. 22 se stabilesc
de MAPDR, în calitate de ordonator principal de credite şi de autoritate de
management pentru POP, pe baza valorii proiectelor aprobate şi/sau a estimării
valorii proiectelor ce urmează a fi finanţate în cadrul POP."
10. După articolul 30 se introduce un nou articol,
articolul 301, cu următorul cuprins:
„Art. 301. -(1) Beneficiarul unui proiect
finanţat din FEP are obligaţia îndosarierii şi păstrării în bune condiţii a
tuturor documentelor aferente proiectului, conform prevederilor Regulamentului
(CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European
pentru Pescuit, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr.
223 din 15 august 2006.
(2) Beneficiarul are obligaţia de a asigura accesul
neîngrădit al autorităţilor naţionale cu atribuţii de verificare, control şi
audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Curţii Europene de Conturi, al
reprezentanţilor serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul
European pentru Lupta Antifraudă - OLAF, precum şi al reprezentanţilor
Departamentului pentru Lupta Antifraudă - DLAF, în limitele competenţelor care
le revin, în cazul în care aceştia efectuează verificări/controale/audit la
faţa locului şi solicită declaraţii, documente şi informaţii.
(3) In cazul nerespectării prevederilor alin. (1) şi
(2), beneficiarul este obligat să restituie întreaga sumă primită aferentă
proiectului, reprezentând asistenţă financiară nerambursabilă din instrumente
structurale, cofinanţarea şi finanţarea contravalorii taxei pe valoarea
adăugată plătite din fonduri de la bugetul de stat, după caz, inclusiv
dobânzile/ penalizările aferente."
11. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 33. - Pentru derularea operaţiunilor financiare
aferente derulării schemelor de sprijin direct şi măsurilor finanţate de la
bugetul de stat, din FEGA, precum şi a proiectelor finanţate din FEADR şi FEP,
instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, au
obligaţia să deschidă conturi în sistemul Trezoreriei Statului, conform
prevederilor legale în vigoare. Celelalte categorii de beneficiari pot opta
pentru deschiderea acestor conturi în sistemul Trezoreriei Statului sau la
instituţii financiar-bancare."
12. La articolul 34, alineatul (6) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(6) MAPDR îndeplineşte funcţia de autoritate de plată
pentru Programul operaţional pentru pescuit 2007-2013. In cazul plăţilor
aferente proiectelor implementate în cadrul POP, MAPDR efectuează angajarea,
lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor."
Art. II. - Alineatul
(2) al articolului 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind
pescuitul şi acvacultura, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 180 din 10 martie 2008, se abrogă.
Art. III. - Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 13/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, prin
reorganizarea Agenţiei SAPARD, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 185 din 27 februarie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 198/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
„(2) Scopul Agenţiei îl constituie implementarea
tehnică şi financiară a Fondului European pentru Agricultură şi Dezvoltare
Rurală, denumit în continuare FEADR, după aderarea României la Uniunea
Europeană."
2. La articolul 3,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) In cadrul Agenţiei funcţionează Direcţia
pentru coordonarea agenţiilor de plăţi, care are rolul de organism coordonator
al agenţiilor de plăţi din fonduri europene pentru agricultură şi dezvoltare
rurală, ce acţionează ca unic interlocutor cu Comisia Europeană din partea
României în ceea ce priveşte toate domeniile de responsabilitate legate de
Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) şi FEADR."
3. La articolul 3 alineatul (2), litera b) va avea
următorul cuprins:
,,b) comunicarea către Comisia Europeană a
declaraţiilor de cheltuieli, ce acţionează ca cereri de plată, precum şi a
estimărilor solicitărilor financiare cu referire la FEGA şi FEADR;".
4. La articolul 5, alineatele (1) şi (3) vor avea
următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Agenţia are ca principală atribuţie
implementarea tehnică, în condiţiile delegării de funcţii de către Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, prin Autoritatea de management
pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală, implementarea financiară a
FEADR, în concordanţă cu strategia şi măsurile stabilite în Planul naţional strategic
pentru dezvoltare rurală şi Programul naţional de dezvoltare rurală pentru
perioada 2007-2013, precum şi implementarea tehnică şi financiară a Programului
SAPARD.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(3) Principalele atribuţii de plată ale Agenţiei sunt:
a) verificarea cererilor de plată ale beneficiarilor
proiectelor finanţate prin SAPARD şi FEADR;
b) verificarea pe teren a proiectelor finanţate prin
SAPARD şi FEADR, pentru a stabili eligibilitatea plăţii;
c) autorizarea plăţii către beneficiarii proiectelor
finanţate prin SAPARD şi FEADR;
d) efectuarea plăţii către beneficiarii proiectelor
finanţate prin SAPARD şi FEADR;
e) înregistrarea angajamentelor de plată şi a plăţilor
către beneficiarii proiectelor finanţate prin SAPARD şi FEADR;
f) efectuarea de controale, ori de câte ori se
consideră necesar, la beneficiarii proiectelor finanţate prin SAPARD şi FEADR,
după efectuarea plăţii, pentru a stabili dacă eligibilitatea şi condiţiile
acordării ajutorului financiar nerambursabil continuă să fie respectate."
Art. IV. - Prezenta
ordonanţă intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea