ORDONANTA
URGENTA Nr. 23 din 5 martie 2008
privind pescuitul si
acvacultura
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 10 martie 2008
Având în vedere necesitatea adoptării rapide a unui
cadru juridic în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, necesar
administrării sectorului pescăresc, prin conservarea şi exploatarea durabilă a
resurselor piscicole în conformitate cu politica comunitară în domeniul
pescuitului, se impune adoptarea prezentului act normativ în regim de urgenţă,
în vederea:
- creşterii absorbţiei fondurilor europene alocate
sectorului pescăresc prin Fondul european pentru pescuit;
- restructurării instituţionale a sectorului pescăresc;
- finalizării urgente a privatizării fermelor
piscicole, în vederea absorbţiei fondurilor europene;
- reducerii birocraţiei;
- reducerii presiunii financiare exercitate asupra
organizaţiilor de pescari;
- eficientizării administrării şi exploatării durabile
a resurselor acvatice vii;
- sprijinirii organizaţiilor de producători şi a
fermelor piscicole,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă
reglementează conservarea, administrarea şi exploatarea resurselor acvatice
vii, activitatea de acvacultura, procesarea şi comercializarea produselor
obţinute din pescuit şi acvacultura, când aceste activităţi se realizează:
a) pe teritoriul României;
b) în apele de sub jurisdicţia naţională a României de
către nave sub pavilion român sau sub pavilionul altor
state.
(2) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsurile
privind:
a) organizarea şi administrarea sectorului pescăresc;
b) conservarea şi exploatarea resurselor acvatice vii;
c) politica structurală;
d) administrarea capacităţii
flotei de pescuit;
e) acvacultura;
f) procesarea produselor obţinute din pescuit şi
acvacultura;
g) organizarea pieţei produselor pescăreşti;
h) cercetarea ştiinţifică în domeniul pescăresc;
i) controlul şi respectarea legislaţiei în domeniu;
j) relaţiile internaţionale;
k) răspunderi şi sancţiuni.
(3) Prezenta ordonanţă de urgenţă reprezintă cadrul
general de reglementare, pe baza căruia se emite legislaţia secundară pentru
sectorul pescăresc.
Art. 2. -In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. acvacultura -
creşterea sau cultivarea de vieţuitoare acvatice cu tehnici destinate măririi
peste capacitatea naturală a mediului a producţiei de organisme acvatice,
acestea fiind proprietatea unei persoane fizice sau
juridice;
2. amenajare piscicolă - unitatea de bază a acvaculturii, reprezentată de heleşteu, iaz,
vivieră flotabilă, staţie de reproducere artificială sau de alte instalaţii
destinate acvaculturii;
3. ape continentale - toate apele de suprafaţă, stătătoare şi curgătoare, subterane, aflate în
interiorul liniei de bază, de la care se măsoară întinderea apelor teritoriale;
4. ape maritime interioare - apele astfel cum sunt definite în legislaţia românească în
domeniu şi în tratatele şi convenţiile internaţionale la care România este
parte;
5. captură totală admisibilă
(TAC) - cantitatea de peşte sau de alte
vieţuitoare acvatice, aparţinând unei anumite specii sau unui grup de specii,
exprimată în kilograme sau în număr de exemplare, care se poate extrage anual fără a afecta
capacitatea de regenerare naturală;
6. capacitate de pescuit - tonajul unei nave exprimat în GT şi puterea acesteia exprimată în
kW, iar pentru anumite tipuri de activitate de pescuit, suma şi/sau dimensiunea echipamentului de pescuit al unei nave;
7. captură - cantitatea de peşte sau de alte vieţuitoare acvatice pescuite ori
recoltate din apele maritime sau continentale, exprimată în kilograme ori în
număr de exemplare;
8. centru de primă vânzare - locul unde se efectuează prima
vânzare a produselor obţinute din pescuit sau din acvacultura;
9. cotă - partea din captura totală admisibilă din fiecare specie ori grup
de specii, care se alocă persoanelor fizice sau juridice autorizate să
desfăşoare activităţi comerciale de pescuit;
10. efort de pescuit -
produsul capacităţii şi al activităţii unei nave/ambarcaţiuni pescăreşti; când
este vorba de un grup de nave/ambarcaţiuni - suma tuturor eforturilor de
pescuit ale tuturor navelor/ambarcaţiunilor ce aparţin grupului;
11. exploatare durabilă - exploatarea resurselor acvatice vii astfel încât să nu fie
compromisă viitoarea exploatare a acestora şi să nu aibă un impact negativ
asupra ecosistemelor marine;
12. Fişierul navelor şi
ambarcaţiunilor de pescuit - documentul în care sunt înregistrate toate navele şi
ambarcaţiunile de pescuit care activează la pescuitul comercial în apele
maritime sau continentale, pe categorii, dimensiune, puterea motorului, tipul
de activitate şi tehnica de pescuit, zona de pescuit şi proprietarul;
13. inspector piscicol-
persoana fizică autorizată pentru a efectua inspecţiile şi controalele privind
respectarea legislaţiei în domeniul pescuitului, acvaculturii, procesării şi
comercializării peştelui;
14. jurnal de pescuit - registrul aflat la bordul navelor/ambarcaţiunilor de pescuit, în
care sunt înregistrate zilnic datele privind efortul de pescuit şi capturile
realizate, cu clasificarea lor pe specii;
15. navă de pescuit - orice navă sau ambarcaţiune echipată pentru pescuit comercial;
16. navă auxiliară de
pescuit - orice navă sau ambarcaţiune care nu este
implicată direct în activitatea de pescuit, dar deserveşte navele de pescuit,
instalaţiile de acvacultura sau instalaţiile de pescuit staţionar;
17. pescărie - ansamblul de activităţi care privesc
pescuitul, acvacultura, procesarea şi comercializarea peştelui. Acest termen
poate defini şi un segment al acestui ansamblu pentru o specie sau un grup de
specii;
18. pescuit - activitatea de extragere a
resurselor acvatice vii din ape maritime şi
continentale, cu respectarea măsurilor pentru protejarea, conservarea şi
regenerarea resurselor acvatice vii;
19. pescuit ilegal-
practicarea pescuitului fără respectarea reglementărilor în domeniul
pescuitului;
20. posibilitate de pescuit - dreptul legal
cuantificat de pescuit, exprimat în capturi sau în efort de pescuit;
21. port de bază - locul de unde nava/ambarcaţiunea îşi începe activitatea de
pescuit, expediere şi comercializare a capturilor;
22. prima vânzare - acea vânzare care se realizează pentru prima dată pe teritoriul naţional şi care
stabileşte prin documente preţul produsului;
23. procesarea produselor
obţinute din pescuit şi acvacultura - ansamblul
operaţiunilor care modifică caracteristicile fizice sau chimice ale acestor
produse, având drept scop pregătirea lor pentru comercializare;
24. punct de debarcare -
locul unde navele de pescuit în apele maritime şi continentale descarcă peştele
în vederea expedierii spre centrele de primă vânzare;
25. resurse acvatice vii - speciile de peşte şi de alte vieţuitoare acvatice destinate
consumului uman, disponibile şi accesibile;
26. echipamente de pescuit - uneltele, metodele şi dispozitivele utilizate în activitatea de
pescuit;
27. pescar profesionist - persoana fizică autorizată, conform reglementarilor legale în
vigoare, să practice pescuitul în scop comercial;
28. licenţă de pescuit - actul administrativ care dă dreptul unei nave/ambarcaţiuni să
desfăşoare activitate de pescuit comercial;
29. autorizaţie de pescuit - actul administrativ prin care se
autorizează o persoană fizică sau juridică să exercite o activitate specială
care are legătură cu pescuitul şi acvacultura;
30. permis de pescuit - documentul individual şi netransmisibil prin care se atestă
dreptul de pescuit;
31. unelte de pescuit -
sculele şi echipamentele utilizate la pescuitul în ape maritime interne şi
continentale;
32. plasă - reţeaua de fibre textile care are următoarele elemente
caracteristice şi dimensionale de gabarit: diametrul firului (mm), mărimea
laturii ochiului (mm), structura (tex), lungime şi lăţime;
33. setcă - unealta de pescuit de tip reţea, formată dintr-un singur perete
de plasă, care este prevăzută cu elemente de armare - la partea superioară
plute, iar la partea inferioară plumbi -, care reţine peştele prin încurcare şi
agăţare;
34. setcă de calcan - reţeaua de fire textile care formează un singur perete de plasă,
prevăzută cu elemente de armare (plute, plumbi), cu mărimea laturii ochiului de
plasă a = 180 - 200 mm, respectiv 2a = 360 - 400 mm;
35. setcă de rechin - reţeaua de fire textile care formează un singur perete de plasă,
cu mărimea laturii ochiului a = 100 - 200 mm, respectiv 2 a = 200 - 400 mm;
elementele de armare (plute, plumbi) sunt dispuse pe partea superioară şi
inferioară a plasei, astfel încât să se realizeze procesul de pescuit pe fundul
apei şi nu în masa ei;
36. avă - reţeaua de fire textile care formează mai mulţi pereţi de plasă,
cu diferite mărimi ale laturii ochiului;
37. setcă monofilament- reţeaua de plasă formată dintr-un singur fir, netextil, cu
diferite mărimi ale laturii ochiurilorde plasă;
38. dispozitiv/aparat electric de pescuit - instrumentul electric alimentat de către o sursă de curent
electric, care foloseşte sisteme ce creează unde electrice în apă,
electrocutează resursele acvatice vii, aducându-le la suprafaţa apei, unde pot
fi uşor pescuite.
CAPITOLUL II
Organizarea şi administrarea sectorului pescăresc
Art. 3. - Responsabilitatea privind definirea şi
implementarea politicii referitoare la conservarea şi administrarea resurselor
acvatice vii existente în apele maritime şi continentale, la acvacultura, la
procesarea şi organizarea pieţei produselor pescăreşti, la structurile de
pescuit şi acvacultura revine autorităţii publice centrale care răspunde de
pescuit şi acvacultura, prin Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura.
Art. 4. - (1) Elaborarea strategiei naţionale şi a
reglementărilor referitoare la conservarea şi managementul resurselor acvatice
vii existente în apele maritime şi continentale, la acvacultura, la organizarea
pieţei produselor pescăreşti, la structurile de pescuit şi acvacultura, precum
şi implementarea şi controlul aplicării şi respectării acestora sunt atributul
Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura, instituţie publică de interes
naţional, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, finanţată integral de la bugetul de stat, care
funcţionează în subordinea autorităţii publice centrale care răspunde de
pescuit şi acvacultura, cu sediul în municipiul Bucureşti, ale cărei structură,
organizare şi funcţionare se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura
este autoritate de management al programului operaţional sectorial în domeniul
pescuitului şi acvaculturii.
Art. 5. -Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura îşi exercită atribuţiile în teritoriu prin structuri proprii.
Art. 6. - (1) Personalul din
cadrul Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura este format din
funcţionari publici şi personal contractual.
(2) Salarizarea personalului din cadrul Agenţiei
Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura se face potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 7. -Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura şi autoritatea publică centrală care răspunde de pescuit şi
acvacultura asigură realizarea măsurilor din domeniul specific, precum şi a
măsurilor în executarea regulamentelor Uniunii Europene.
CAPITOLUL III
Conservarea şi exploatarea resurselor acvatice vii
SECŢIUNEA 1
Activitatea de pescuit în apele maritime şi
continentale
Art. 8. - Politica privind pescuitul în apele maritime
şi continentale se va realiza prin:
a) măsuri de conservare a resurselor acvatice vii,
prin reglementarea echipamentelor de pescuit, a efortului de pescuit sau a
oricărei alte măsuri care să fie determinată de starea resurselor;
b) măsuri de protejare şi regenerare a resurselor
acvatice vii, prin stabilirea anuală a TAC-lui şi a cotelor de pescuit, a
perioadelor de prohibiţie, a zonelor protejate şi a zonelor de cruţare, precum
şi a măsurilor preventive;
c) măsuri de administrare a pescuitului, astfel încât
să se obţină o mai bună raţionalizare a efortului de pescuit;
d) reglementări privind pescuitul recreativ/sportiv;
e) stabilirea sistemelor de control şi de inspecţie a
activităţilor de pescuit;
f) integrarea activităţilor de valorificare a
resurselor acvatice vii din ariile naturale protejate în planurile de management ale ariilor respective.
Art. 9. -Accesul la resursele acvatice vii se
reglementează pe baza normelor aprobate prin ordin al autorităţii publice
centrale care răspunde de pescuit şi acvacultura, în termen de 90 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, la propunerea
Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura.
Art. 10. - (1) Prin ordin al ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale se stabilesc măsuri de reglementare a efortului de
pescuit şi cota alocată.
(2) Reglementarea efortului de pescuit se face prin:
a) limitarea numărului navelor/ambarcaţiunilor de
pescuit în funcţie de caracteristicile acestora în cadrul efortului de pescuit
din ansamblul flotei dintr-o pescărie;
b) limitarea timpului alocat activităţii pescuitului;
c) stabilirea numărului de unelte utilizate la pescuit;
d) interdicţia pescuitului.
(3) Stabilirea cotei se face prin limitarea volumului
capturilor pentru o anumită specie sau grupuri de specii pe zone de pescuit,
perioade de timp, metode de pescuit şi nave de pescuit.
(4) Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura
poate stabili, prin decizie a preşedintelui, şi alte măsuri de refacere şi
conservare a resurselor acvatice vii.
Art. 11. - (1) Prin ordin al ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale se stabilesc caracteristicile tehnice şi condiţiile de
folosire a uneltelor de pescuit, precum şi metodele de pescuit comercial în
apele maritime şi continentale, în scopul realizării unui pescuit durabil în
condiţiile minimalizării efectelor adverse asupra ecosistemelor acvatice şi
speciilor auxiliare, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi
Acvacultura.
(2) Folosirea altor unelte, echipamente sau metode de
pescuit în afara celor stabilite este interzisă.
(3) In scopul protecţiei investiţiilor producătorilor,
schimbarea echipamentelor de pescuit se va realiza cu un preaviz de 1-2 ani,
după caz.
Art. 12. - (1) Autoritatea publică centrală care
răspunde de pescuit şi acvacultura, pe baza studiilor elaborate de instituţiile
de cercetare ştiinţifică de profil, stabileşte dimensiunile minime individuale
pe specii ce reprezintă resursele acvatice vii care pot fi capturate din mediul
acvatic.
(2) Acestea vor fi aprobate prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale, în termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Exemplarele cu dimensiunile sub limita minimă
celei reglementate nu pot fi reţinute, transbordate, descărcate sau
comercializate, acestea fiind redate mediului acvatic imediat după capturarea
lor, indiferent de starea acestora.
(4) Anual, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru
Pescuit şi Acvacultura, prin ordin comun al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi dezvoltării durabile, se vor
stabili perioadele şi zonele de prohibiţie a pescuitului, precum şi zonele de
protecţie a resurselor acvatice vii.
(5) Pentru apele care constituie frontieră de stat,
perioadele de prohibiţie, regulile de pescuit, precum şi zonele de protecţie a
resurselor acvatice vii se stabilesc în concordanţă cu convenţiile
internaţionale încheiate cu statele riverane.
(6) Autoritatea publică centrală care răspunde de
pescuit şi acvacultura condiţionează exercitarea pescuitului speciilor
protejate, în baza unor reglementări specifice aprobate prin ordin al
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
(7) Paza resurselor acvatice vii se face în
conformitate cu prevederile Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor,
bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu modificările şi completările
ulterioare.
SECŢIUNEA a 2-a
Măsuri de protejare şi de administrare a
resurselor acvatice vii
Art. 13. - (1) Licenţa de pescuit este un document netransmisibil,
emis de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, care dă dreptul unei
nave/ambarcaţiuni să desfăşoare activitatea de pescuit comercial, în
conformitate cu normele aprobate prin ordin al autorităţii publice centrale
care răspunde de pescuit şi acvacultura, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) In cazul transmiterii dreptului de proprietate a
navei, noul proprietar comunică schimbarea proprietarului către Agenţia
Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, în vederea eliberării unei noi licenţe
de pescuit.
(3) Neutilizarea
navei/ambarcaţiunii de pescuit pe o durată de 60 de zile în perioada de
valabilitate a licenţei de pescuit este considerată o renunţare a titularului
la activitatea de pescuit, procedându-se la anularea licenţei şi la excluderea
definitivă a navei/ambarcaţiunii din fişier.
(4) Navele şi ambarcaţiunile de pescuit au obligaţia
de a avea la bord licenţa de pescuit.
Art. 14. - (1) In situaţia în care caracteristicile
specifice ale unei pescării recomandă limitarea efortului de pescuit sau măsuri
specifice de conservare, Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura poate
condiţiona exercitarea activităţii de pescuit prin atribuirea cotelor stabilite
prin studii ştiinţifice şi eliberarea unei autorizaţii de pescuit, cu caracter
temporar, complementară licenţei de pescuit, şi care va trebui să fie ţinută la
bord.
(2) Autorizaţia de pescuit conţine date referitoare
la identificarea navei/ambarcaţiunii, la perioada de valabilitate, la zona de
pescuit, la modalitatea de pescuit şi la cota alocată pe
specii.
(3) Un ansamblu de nave/ambarcaţiuni cu aceleaşi
caracteristici şi care activează în aceeaşi zonă de pescuit poate primi o
autorizaţie colectivă de pescuit.
(4) Autorizaţia de pescuit se eliberează şi în cazul
exercitării activităţii de pescuit în ape ce nu aparţin jurisdicţiei sau
suveranităţii române.
(5) In termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale, se stabilesc condiţiile de atribuire şi modelul
autorizaţiilor de pescuit, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi
Acvacultura.
Art. 15. - (1) Contravaloarea licenţelor de pescuit, a
permiselor de pescuit şi a autorizaţiilor de pescuit se face venit la bugetul
de stat.
(2) Cuantumul taxelor de
licenţiere şi autorizare se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
SECŢIUNEA a 3-a
Măsuri de administrare a pescuitului
Art. 16. -Atribuirea dreptului de pescuit se face în
baza licenţelor şi/sau, după caz, a autorizaţiilor emise de Agenţia Naţională
pentru Pescuit şi Acvacultura.
Art. 17. - (1) Pentru îmbunătăţirea administrării şi
controlului activităţilor de pescuit, precum şi pentru a favoriza planificarea,
Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura dispune distribuirea
drepturilor de pescuit între navele sau grupurile de nave care activează într-o
zonă de pescuit.
(2) Distribuirea drepturilor de pescuit se exprimă în
cote de pescuit, efortul de pescuit sau perioade de activitate în zonele de
pescuit.
(3) Criteriile de distribuire sunt următoarele:
a) activitatea de pescuit exprimată în volum de
capturi, efort de pescuit sau perioadă de activitate în zonă, după caz;
b) caracteristicile tehnice ale navelor/ambarcaţiunilor
de pescuit;
c) ceilalţi parametri ai navelor/ambarcaţiunilor şi
posibilităţile acestora de pescuit;
d) folosirea capacităţilor de producţie;
e) condiţiile sociale şi de muncă la bordul navelor/
ambarcaţiunilor.
Art. 18. -In scopul utilizării optime a resurselor
acvatice vii, Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, împreună cu
grupurile de producători, reglementează procedura de planificare a activităţii
de pescuit, care trebuie să conţină prevederi minime privind eşalonarea
capturilor pe specii sau grupuri de specii, sectoare şi perioade de timp, în
funcţie de posibilităţile de exploatare a resurselor acvatice vii.
SECŢIUNEA a 4-a
Monitorizarea
activităţii de pescuit
Art. 19. -Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura monitorizează activitatea de pescuit prin stabilirea sistemelor de
comunicare permanentă pentru cunoaşterea în timp real a intrărilor şi ieşirilor
din port, a staţionărilor navelor/ ambarcaţiunilor în zonele de pescuit, a
capturilor sau a altor circumstanţe.
Art. 20. - (1) La bordul navelor/ambarcaţiunilor
trebuie să existe un jurnal de pescuit în care sunt notate detaliile privind
activitatea de pescuit, în termenii stabiliţi de autoritatea publică centrală
care răspunde de pescuit şi acvacultura.
(2) Autoritatea publică centrală care răspunde de
pescuit şi acvacultura poate scuti de obligaţia de a avea la bord jurnalul de
pescuit unele ambarcaţiuni nepuntate, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru
Pescuit şi Acvacultura.
Art. 21. - (1) Navele/ambarcaţiunile care descarcă
capturile pe teritoriul naţional trebuie să prezinte structurilor teritoriale
ale Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura, în condiţiile stabilite
de aceasta, o declaraţie de debarcare care va cuprinde cantităţile descărcate
pentru fiecare specie, zona de provenienţă, precum şi alte date stabilite de
aceasta.
(2) Navele de pescuit aflate
sub pavilion român, care descarcă produsele pescăreşti în afara teritoriului
naţional, au obligaţia de a comunica datele cuprinse în declaraţia de debarcare
Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura, în condiţiile stabilite de aceasta.
Art. 22. - (1) Navele de pescuit aflate sub pavilion
român comunică Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura, în termenii
stabiliţi de aceasta, date privind transbordarea produselor de pescuit
realizate la bord pe alte nave/ambarcaţiuni sau pe care le primesc de la alte
nave/ambarcaţiuni.
(2) Navele aparţinând statelor terţe vor trebui să
obţină autorizaţie de transbordare, în condiţiile stabilite de autoritatea
publică centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura.
SECŢIUNEA a 5-a
Pescuitul
recreativ/sportiv în apele maritime şi continentale
Art. 23. - (1) Prin pescuit în scop recreativ/sportiv
se înţelege pescuitul efectuat cu undiţa sau cu
lanseta, în scop de agrement/performanţă, pe baza unui permis nominal eliberat
de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura.
(2) In termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale se vor stabili condiţiile de practicare a
pescuitului recreativ/sportiv, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit
şi Acvacultura.
(3) Pescuitul recreativ/sportiv se exercită în
amenajările piscicole şi în lacurile de acumulare, în condiţiile şi pe baza
regulilor stabilite de proprietarul sau de administratorul acestora.
Art. 24. - In scopul asigurării protecţiei şi
conservării resurselor acvatice vii şi al evitării conflictelor de interese
între activitatea de pescuit comercial şi cea de pescuit sportiv, se stabilesc
condiţiile pentru practicarea pescuitului recreativ/sportiv în apele maritime
şi continentale astfel:
a) în apele curgătoare şi stătătoare din zona montană,
numai cu o singură undiţă cu maximum două cârlige sau cu o lansetă;
b) în apele din zona colinară şi de şes, pe tot cursul
Dunării şi pe braţele sale, în Delta Dunării, cu maximum 4 undiţe sau 4 lansete
cu câte două cârlige fiecare;
c) în apele teritoriale ale Mării Negre, cu maximum
două undiţe, două lansete sau o ţaparină, cu câte 10 cârlige fiecare;
d) pescuitul salmonidelor în apele de munte este permis
numai cu momeli artificiale;
e) în apele din zona colinară şi de şes, pe Dunăre, în
Delta Dunării şi în apele maritime un pescar sportiv poate reţine din captură
maximum 5 kg de peşte/zi sau numai un singur peşte, dacă greutatea lui
depăşeşte 5 kg;
f) în apele de munte cu salmonide se pot reţine de
către un pescar maximum 10 bucăţi, în total, din speciile: păstrăv indigen,
păstrăv curcubeu, fântânei, lipan şi coregon.
Art. 25. - (1) La libera lor iniţiativă, pescarii se
pot constitui în asociaţii de pescari sportivi, pe anumite zone de pescuit, cu
scopul îmbunătăţirii condiţiilor de practicare a pescuitului recreativ/sportiv,
precum şi de reprezentare a acestora.
(2) Asociaţiile de pescari sportivi pot stabili ca
regulă practicarea pescuitului recreativ/sportiv cu eliberarea capturilor, în
zona lor de competenţă.
CAPITOLUL IV
Politica structurală şi administrarea capacităţilor de producţie
Art. 26. - Politica organizării sectorului de pescuit
se realizează prin măsuri:
a) destinate perfecţionării persoanelor care activează
în sector;
b) de sprijinire a organizaţiilor de producători şi a
altor forme asociative;
c) pentru construcţia, modernizarea şi reconversia
navelor de pescuit;
d) de adaptare a capacităţii flotei la starea
resurselor acvatice vii;
e) de stabilire şi schimbare a porturilor de bază;
f) de reglementare a descărcării şi a primei vânzări a
produselor pescăreşti, indiferent de originea acestora.
SECŢIUNEA 1
Agenţii sectorului pescăresc
Art. 27. - Persoanele fizice autorizate şi/sau
persoanele juridice care deţin capacităţi de producţie pentru practicarea
pescuitului comercial sau acvacultura se pot constitui, la libera lor
iniţiativă, în organizaţii de producători, cu scopul practicării unui pescuit
responsabil şi al îmbunătăţirii condiţiilor de vânzare a produselor realizate
de membrii acestora.
Art. 28. - Membrii organizaţiilor trebuie să vândă
produsul sau produsele pentru care s-au asociat, cu respectarea normelor
adoptate de organizaţie, în scopul îmbunătăţirii calităţii produselor,
adaptării volumului ofertei la cerinţele pieţei şi îmbunătăţirii procesului de
comercializare.
Art. 29. - (1) Prin ordin al ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale se stabilesc criteriile de recunoaştere a organizaţiilor
de producători din sectorul pescăresc, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru
Pescuit şi Acvacultura.
(2) Activitatea economică desfăşurată în zonele
geografice în care organizaţiile s-au constituit reprezintă criteriul principal
de recunoaştere.
Art. 30. - (1) Recunoaşterea organizaţiilor de
producători se face prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru
Pescuit şi Acvacultura.
(2) Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura
retrage recunoaşterea organizaţiilor de producători în situaţia în care acestea
nu mai îndeplinesc criteriile de recunoaştere.
Art. 31. - Asociaţiile şi alte entităţi asociative
legal constituite, precum şi organizaţiile sindicale ale personalului din sector
au statutul de entităţi reprezentative în procesul consultativ de adoptare a
deciziilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Flota de pescuit
Art. 32. - (1) In cadrul Agenţiei Naţionale de Pescuit
şi Acvacultura se constituie Fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit, cu
caracter administrativ, în care se menţionează toţi parametrii tehnici ai
navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit, necesari stabilirii efortului de pescuit
exercitat de flotă.
(2) Autoritatea publică centrală care răspunde de
pescuit şi acvacultura, împreună cu Autoritatea Navală Română, stabileşte modul
de operare şi de funcţionare a Fişierului navelor şi ambarcaţiunilor de
pescuit.
(3) Inscrierea în Fişierul navelor şi ambarcaţiunilor
de pescuit nu scuteşte proprietarul navei/ambarcaţiunii de îndeplinirea
obligaţiei de înscriere în registrul comerţului sau în alte registre publice
existente.
Art. 33. - Construirea, modernizarea şi reconversia
navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit se realizează în cadrul programelor
pentru adaptarea efortului de pescuit la starea resurselor acvatice vii
existente în zonele de pescuit şi ţinând cont de obligaţiile internaţionale
asumate.
Art. 34. - (1) Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura autorizează construirea navelor/ambarcaţiunilor de pescuit care
urmează să arboreze pavilion român, astfel încât acestea să nu depăşească
capacitatea de pescuit a navelor/ambarcaţiunilor radiate din Fişierul navelor
şi ambarcaţiunilor de pescuit.
(2) Autorizarea se face prin eliberarea unei licenţe
de construcţie, emisă de preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi
Acvacultura, în condiţiile stabilite de autoritatea publică centrală care
răspunde de pescuit şi acvacultura şi de Autoritatea Navală Română.
(3) In licenţa de construcţie se înscriu datele de
identificare a navei, portul de bază şi navele/ambarcaţiunile radiate, care nu
mai sunt apte pentru exercitarea activităţii de pescuit.
Art. 35. - (1) Modernizarea şi reconversia navelor de
pescuit au drept scop modificarea caracteristicilor tehnice ale acestora,
pentru a fi adaptate la normele naţionale şi comunitare în ceea ce priveşte
echipamentele de pescuit, asigurarea securităţii muncii, îmbunătăţirea
condiţiilor de trai, raţionalizarea operaţiunilor de pescuit, perfecţionarea
proceselor de manipulare şi conservare a produselor la bord, precum şi
protecţia mediului.
(2) In situaţia în care lucrările de modernizare şi
reconversie implică creşterea performanţelor de pescuit, cu respectarea formei
iniţiale a navei/ambarcaţiunii, se radiază alte nave/ambarcaţiuni înscrise în
Fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit în echivalentul capacităţii
surplusului de efort dobândit după modernizare.
(3) Lucrările de modernizare şi reconversie sunt
autorizate de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, în condiţiile stabilite
de autoritatea publică centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura.
Art. 36. - In scopul adaptării flotei la situaţia
zonelor de pescuit, Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura poate opri
temporar sau definitiv activitatea anumitor nave/ambarcaţiuni de pescuit, în
condiţiile stabilite de autoritatea publică centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura, prin
ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
Art. 37. - (1) Oprirea definitivă a activităţii navelor
de pescuit se aplică acelor nave care activează în zone de pescuit, a căror
situaţie necesită o adaptare structurală pe termen lung, în scopul reducerii
efortului de pescuit şi al favorizării refacerii resurselor acvatice vii.
(2) Oprirea definitivă a activităţii unei
nave/ambarcaţiuni de pescuit determină radierea acesteia din Fişierul navelor
şi ambarcaţiunilor de pescuit.
Art. 38. - (1) Prin oprirea
temporară a activităţii unei nave/ambarcaţiuni de pescuit se înţelege încetarea activităţii pe o perioadă de timp
determinată.
(2) Oprirea temporară este o măsură conjuncturală care
are drept scop reducerea efortului de pescuit ca urmare a unor circumstanţe
excepţionale.
SECŢIUNEA a 3-a
Stabilirea porturilor de bază şi schimbarea
portului de bază
Art. 39. - (1) Portul de bază pentru
navele/ambarcaţiunile care pescuiesc în apele maritime şi continentale ale
României este acela de unde nava/ambarcaţiunea îşi începe activitatea de
pescuit, expediere şi comercializare a capturilor.
(2) In cazul navelor/ambarcaţiunilor sub pavilion
românesc, care pescuiesc în afara apelor maritime şi continentale ale României,
portul de bază este acela cu care se menţine o legătură socioeconomică
importantă.
(3) Cerinţele pentru stabilirea şi schimbarea
porturilor de bază sunt stabilite de autoritatea publică centrală care răspunde
de pescuit şi acvacultura.
SECŢIUNEA a 4-a
Porturile/punctele de debarcare şi prima vânzare
a produselor piscicole
Art. 40. - (1) Navele/ambarcaţiunile
de pescuit care descarcă produse pescăreşti pe teritoriul naţional trebuie să o
facă în porturi/puncte nominalizate în acest sens de autoritatea publică
centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura.
(2) In cadrul fiecărui port,
descărcarea se face în locurile stabilite, după caz, de autorităţile portuare.
Art. 41. - Prima vânzare a produselor obţinute din
pescuit se face în locurile stabilite şi autorizate de autoritatea publică
centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura, la propunerea Agenţiei
Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura, şi numai către persoane
fizice/juridice autorizate de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura.
Art. 42. - Produsele obţinute din pescuit, care
constituie obiectul primei vânzări într-un loc situat în afara portului de
descărcare şi care trebuie să fie transportate înainte de a se produce prima
vânzare, sunt însoţite până la locul primei vânzări de documente stabilite de
autoritatea publică centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura, prin
ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
CAPITOLUL V
Acvacultura
Art. 43. - (1) Acvacultura se practică în bazine
amenajate pentru acvacultura, în instalaţii speciale amplasate pe apă şi pe
uscat, precum şi în viviere flotabile.
(2) Dezvoltarea acvaculturii are ca scop diversificarea
ofertei calitative şi cantitative de produse pescăreşti. In subsidiar,
dezvoltarea acvaculturii reduce presiunea prin pescuit asupra resursei acvatice
vii.
(3) Folosirea apei pentru activitatea de acvacultura în amenajările piscicole se face cu titlu
gratuit, cu condiţia ca parametrii
fizico-chimici ai acesteia la evacuare să fie la nivelul celor de la
alimentare.
Art. 44. - (1) Politica de bază pentru dezvoltarea
acvaculturii se realizează prin următoarele măsuri:
a) adaptarea producţiei la cerinţele pieţei;
b) îmbunătăţirea sistemului de comercializare şi
informare a consumatorilor;
c) valorificarea superioară a potenţialului genetic
prin acvacultura unor specii valoroase;
d) instruirea producătorilor
din acvacultura;
e) asigurarea calităţii produselor din acvacultura şi a
sănătăţii publice;
f) asigurarea producţiei din acvacultura pentru cazuri
de forţă majoră;
g) asigurarea sănătăţii şi bunăstării animale;
h) protecţia mediului;
i) dezvoltarea cercetării.
(2) Acţiunile de realizare a politicilor de bază pentru
dezvoltarea acvaculturii urmăresc următoarele scopuri:
a) modernizarea tehnologiilor de reproducere şi
creştere a speciilor de peşti şi alte vieţuitoare acvatice, corelate cu normele
de protecţie a mediului;
b) folosirea corespunzătoare a amenajărilor piscicole;
c) încurajarea aplicării tehnologiilor de reproducere
şi creştere pentru specii cu valoare economică ridicată şi a produselor
pescăreşti organice;
d) construirea de amenajări şi
instalaţii moderne şi eficiente pentru practicarea acvaculturii marine şi continentale,
în condiţiile asigurării sănătăţii şi bunăstării animale;
e) asigurarea pe termen lung a locurilor de muncă din
acvacultura, în special în zonele dependente de
pescuit;
f) încurajarea dezvoltării industriilor adiacente
pentru producerea de utilaje şi instalaţii, precum şi de furaje specifice,
folosite în acvacultura;
g) alte acţiuni pe care necesităţile de dezvoltare a
acvaculturii le impun.
Art. 45. - (1) In cadrul
Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura se constituie Registrul unităţilor
de acvacultura, cu caracter administrativ, care va cuprinde toate capacităţile
de producţie.
(2) Orice modificare privind schimbarea proprietarului
sau a administratorului, precum şi modificările
privind capacitatea de producţie şi speciile cultivate trebuie comunicate
Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura, în vederea reactualizării
Registrului unităţilor de acvacultura şi eliberării unei noi licenţe de
acvacultura, după caz.
(3) Unităţile de producţie din acvacultura sunt
înscrise în Registrul unităţilor de acvacultura şi primesc licenţă de
acvacultura, eliberată de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura.
(4) Inscrierea în Registrul unităţilor de acvacultura
şi eliberarea licenţei de acvacultura se realizează în condiţiile stabilite de
autoritatea publică centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura, aprobate
prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, la propunerea
Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura.
Art. 46. - Introducerea în cultură a speciilor de peşti
sau a altor vieţuitoare acvatice noi în amenajările piscicole, provenite din
alte state, se face cu avizul prealabil al autorităţii publice centrale care
răspunde de pescuit şi acvacultura şi al autorităţii publice centrale care
răspunde de mediu.
CAPITOLUL VI
Organizarea pieţei produselor pescăreşti
SECŢIUNEA 1
Principii generale
Art. 47. - Autoritatea publică centrală care răspunde
de pescuit şi acvacultura, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi
Acvacultura, stabileşte măsuri privind comercializarea şi procesarea produselor
obţinute din pescuit şi acvacultura, în special pentru:
a) respectarea standardelor de calitate a produselor
pescăreşti pe toată durata procesului de comercializare, pentru a asigura
transparenţa pe piaţă şi pentru a face posibilă informarea corespunzătoare a
consumatorilor, în special în ceea ce priveşte natura produsului;
b) respectarea normelor privind comercializarea produselor rezultate din pescuit şi acvacultura, în concordanţă cu
normele de conservare şi protecţie a resurselor acvatice vii;
c) încurajarea şi sprijinirea procesării produselor
pescăreşti;
d) îmbunătăţirea calităţii şi promovarea produselor
pescăreşti;
e) mărirea gradului de utilizare şi creştere a valorii
adăugate a materiei prime obţinute prin acvacultura şi pescuit.
SECŢIUNEA a 2-a
Comercializarea produselor pescăreşti
Art. 48. - (1) Pe parcursul întregului proces de
comercializare, produsele trebuie să fie identificate
corect şi trebuie să îndeplinească normele privind comercializarea stabilite de
autoritatea publică centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura.
(2) Normele privind comercializarea produselor
pescăreşti se referă în principal la prospeţime, calibraj, denumirea speciei,
originea produsului, prezentare şi etichetare.
Art. 49. - Este interzisă comercializarea produselor
obţinute din pescuit şi acvacultura, de orice origine sau provenienţă, a căror
mărime sau greutate este mai mică decât cea prevăzută în reglementările în
vigoare sau al căror mod de obţinere nu este în conformitate cu normele
stabilite ori contravine normelor sanitar-veterinare.
SECŢIUNEA a 3-a
Procesarea produselor de pescuit şi acvacultura
Art. 50. - Unitatea de
procesare este înregistrată în Registrul unităţilor de procesare şi primeşte
licenţă de fabricaţie emisă de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura,
în conformitate cu reglementările în vigoare şi cu normele elaborate de
autoritatea publică care răspunde de pescuit şi acvacultura şi aprobate prin
ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
CAPITOLUL VII
Pescuitul în scop ştiinţific
Art. 51. - (1) Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura eliberează, la cerere, o autorizaţie specială de pescuit în scop
ştiinţific, netransmisibilă, instituţiilor de cercetare din sectorul pescăresc,
care au ca obiective de cercetare:
a) cunoaşterea biologiei, etologiei şi diversităţii
structurii, funcţionabilităţii şi productivităţii din aceste ecosisteme şi a
interacţiunilor specifice;
b) evaluarea impactului produs asupra ecosistemelor
acvatice marine şi a apelor continentale de către activităţile de pescuit şi
acvacultura, precum şi de alte activităţi antropice;
c) identificarea de noi zone şi
resurse acvatice vii de interes pentru exploatare;
d) dezvoltarea şi diversificarea acvaculturii.
(2) Autoritatea publică centrală care răspunde de
pescuit şi acvacultura stabileşte condiţiile de acordare a autorizaţiei
speciale de pescuit în scop ştiinţific, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru
Pescuit şi Acvacultura.
(3) Capturile obţinute în urma pescuitului ştiinţific
nu fac obiectul comercializării.
(4) Periodic, autoritatea publică centrală care
răspunde de pescuit şi acvacultura, în colaborare cu instituţiile de cercetare
şi cu Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, stabileşte strategia şi
obiectivele cercetării în domeniul pescăresc şi, anual, planul de cercetare al
sectorului.
CAPITOLUL VIII
Relaţii internaţionale
Art. 52. - (1) Autoritatea
publică centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura dezvoltă colaborarea
şi iniţiază proiecte de convenţii şi acorduri internaţionale privind:
a) pescuitul şi exploatarea durabilă a resurselor
acvatice vii din Marea Neagră;
b) accesul navelor româneşti
de pescuit în alte zone ce prezintă interes, în vederea acoperirii deficitului
de produse pescăreşti pe piaţa românească;
c) dezvoltarea activităţilor de pescuit, acvacultura
şi a schimburilor comerciale;
d) evaluarea impactului activităţilor antropice asupra
stării resurselor acvatice vii în context transfrontalier.
(2) Autoritatea publică centrală care răspunde de
pescuit şi acvacultura emite reglementări şi instrucţiuni pentru implementarea
politicii comune a pescuitului.
Art. 53. -In vederea efectuării
studiilor ştiinţifice necesare pentru evaluarea stocurilor de peşti şi a altor
vieţuitoare acvatice cu distribuţie transfrontalieră în ape de interes
internaţional, precum şi pentru dezvoltarea acvaculturii, autoritatea publică
centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura sprijină şi încurajează
activitatea instituţiilor de cercetare ştiinţifică în cadrul obligaţiilor
derivate din acorduri sau convenţii internaţionale la care România este parte.
Art. 54. -Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura, cu sprijinul autorităţii publice centrale care răspunde de pescuit
şi acvacultura, organizează manifestări şi întâlniri internaţionale şi
participă la cele organizate de entităţi şi organizaţii internaţionale
specializate în domeniul pescuitului şi acvaculturii.
CAPITOLUL IX
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 55. - Nerespectarea dispoziţiilor prezentei
ordonanţe de urgenţă de către persoane fizice sau juridice atrage, după caz,
răspunderea administrativă, civilă sau penală.
Art. 56. - (1) Pentru a se
asigura de respectarea legislaţiei în domeniul pescuitului, acvaculturii,
procesării, transportului, comercializării produselor pescăreşti şi al altor
activităţi conexe, Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura organizează
acţiuni permanente de control prin inspectorii piscicoli.
(2) Persoanele supuse controlului au obligaţia să
permită accesul la unităţile şi la toate navele/ambarcaţiunile de pescuit,
uneltele şi instalaţiile de pescuit, fermele şi instalaţiile de acvacultura,
construcţiile-anexe, mijloacele de transport, unităţile de procesare şi/sau
comercializare şi să pună la dispoziţia personalului cu drept de control toate
documentele şi mijloacele necesare îndeplinirii funcţiei de inspecţie.
(3) Competenţele personalului cu drept de control şi
procedura de control se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi
Acvacultura.
Art. 57. -Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura poate dispune radierea din oficiu a înregistrării ambarcaţiunii/navei
de pescuit din fişierul navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit în situaţia
neutilizării ambarcaţiunii/navei de pescuit o durată de 60 de zile în perioada
de valabilitate a licenţei de pescuit.
Art. 58. - Următoarele fapte constituie contravenţie şi
se sancţionează cu amendă de la 300 lei la 600 lei:
a) pescuitul recreativ/sportiv al oricăror specii sau
al altor vieţuitoare acvatice vii, efectuat fără permis sau autorizaţie, în
apele maritime interioare şi continentale;
b) neprezentarea permisului sau autorizaţiei atunci
când acestea sunt solicitate de către persoanele împuternicite să constate
contravenţiile/infracţiunile;
c) încălcarea condiţiilor de autorizare şi/sau de
licenţiere. Art. 59. - Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează
cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei şi cu reţinerea şi suspendarea pe o
perioadă de 90 de zile a permisului, a autorizaţiei sau a licenţei, după caz:
a) prinderea salmonidelor cu mâna;
b) pescuitul salmonidelor cu momeli naturale;
c) pescuitul cu mai mult de 3 muşte artificiale în
apele salmonicole;
d) reţinerea de către o singură persoană care practică
pescuitul recreativ/sportiv a mai mult de 10 bucăţi, în total, din speciile de
păstrăv, lipan şi coregon în apele de munte cu salmonide sau a mai mult de 5 kg
de peşte, cu excepţia cazului în care s-a pescuit un singur exemplar a cărui
greutate depăşeşte 5 kg, în apele domeniului public;
e) mutarea, deteriorarea sau distrugerea din culpă a
semnelor indicatoare.
Art. 60. - Următoarele fapte constituie contravenţii şi
se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei şi cu reţinerea şi
suspendarea pe o durată de 90 de zile a permisului, a autorizaţiei sau a
licenţei, după caz:
a) plasarea uneltelor de pescuit
fixe sau în derivă pe mai mult de două treimi din lăţimea râurilor ori a
canalelor;
b) utilizarea uneltelor de pescuit fixe sau în derivă
în cadrul complexului lagunar Razelm-Sinoe, în ghiolurile Belciuc-Erenciuc şi
în lacurile litorale;
c) neducerea la îndeplinire,
la termenele şi în condiţiile stabilite, a măsurilor dispuse de personalul cu
drept de control;
d) capturarea peştilor cu ajutorul uneltelor de
pescuit din plasă sau cu pripoane în apele de munte;
e) nemarcarea uneltelor de pescuit comercial.
Art. 61. - Următoarele fapte constituie contravenţii şi
se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 3.500 lei:
a) introducerea în apele continentale, în apele
maritime interioare sau în amenajările piscicole, fără avizul Agenţiei
Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura, a altor specii decât cele existente;
b) nedeţinerea licenţei/autorizaţiei pentru
desfăşurarea activităţii de acvacultura.
Art. 62. - Următoarele fapte constituie contravenţii şi
se sancţionează cu amendă de la 1.800 lei la 4.000 lei şi cu reţinerea şi suspendarea
pe o durată de 90 de zile a permisului, a autorizaţiei sau a licenţei, după
caz:
a) reţinerea la bord, transbordarea, descărcarea şi
comercializarea exemplarelor sub dimensiunea minimă legală;
b) refuzul de a permite accesul
personalului autorizat pentru controlul navelor/ambarcaţiunilor,
autovehiculelor, unităţilor de acvacultura, unităţilor de procesare şi/sau
comercializare, precum şi în perimetrul bazinelor acvatice exploatate prin
pescuit recreativ/sportiv sau comercial;
c) utilizarea unei nave/ambarcaţiuni la pescuitul în
scop comercial, neinscripţionată cu marcaj exterior corespunzător licenţei de
pescuit.
Art. 63. - Următoarele fapte constituie contravenţii şi
se sancţionează cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei:
a) distrugerea sau degradarea
din culpă a digurilor, barajelor şi canalelor, a taluzurilor şi malurilor, a
instalaţiilor hidrotehnice aferente amenajărilor piscicole, dacă nu constituie
infracţiune potrivit legii penale;
b) distrugerea sau degradarea din culpă a trecătoarelor pentru peşti, a topliţelor şi a cascadelor
podite, dacă nu constituie infracţiune potrivit legii penale;
c) reducerea din culpă a debitului de apă pe cursurile
de apă naturale sau amenajate, dacă prin aceasta se periclitează existenţa
faunei piscicole, dacă nu constituie infracţiune potrivit legii penale;
d) distrugerea, degradarea sau micşorarea din culpă a
zonelor de protecţie perimetrală a amenajărilor piscicole, dacă nu constituie
infracţiune potrivit legii penale;
e) neinstalarea sau distrugerea
dispozitivelor care împiedică intrarea peştilor în sistemele de alimentare cu
apă, irigaţii, precum şi în instalaţiile hidroenergetice, dacă nu constituie
infracţiune potrivit legii penale;
f) neluarea măsurilor pentru curăţarea zonelor de
pescuit şi pentru protejarea şi salvarea resurselor acvatice vii la construcţia
sau golirea lacurilor de acumulare;
g) neasigurarea debitului de apă necesar în vederea
dezvoltării normale a faunei piscicole în aval de o lucrare de barare;
h) aruncarea sau depozitarea
rumeguşului, deşeurilor menajere şi zootehnice şi a oricăror materii şi
materiale, produse şi substanţe poluante pe malurile râurilor, pâraielor,
lacurilor, bălţilor şi amenajărilor piscicole;
i) pescuitul lostriţei;
j) prinderea peştelui cu unelte de plasă şi cu pripoane
în râurile şi în lacurile din zona de munte, precum şi în râurile colinare şi
de şes, cu excepţia Dunării şi Prutului;
k) neexecutarea lucrărilor pentru protecţia şi
refacerea habitatelor naturale ale peştilor şi ale celorlalte vieţuitoare acvatice
vii;
l) pescuitul în scop comercial
pe cursul unei ape curgătoare în zona de 500 m aval de baraj.
Art. 64. - Următoarele fapte constituie infracţiuni şi
se sancţionează cu amendă de la 150 lei la 10.000 lei şi interzicerea dreptului
de a pescui pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 3 ani:
a) nedeţinerea licenţei/autorizaţiei de pescuit pentru
nave şi ambarcaţiuni;
b) pescuitul prin orice metode al reproducătorilor, în
perioada de prohibiţie, şi distrugerea icrelor embrionate de peşte în zonele de
reproducere naturală;
c) pescuitul sturionilor în alt scop decât pentru
repopulare;
d) deţinerea/transportul/comercializarea sturionilor,
produselor şi subproduselor de sturioni, cu excepţia celor proveniţi din
acvacultura;
e) reducerea debitului şi a
volumului de apă pe cursurile de apă, în scopul pescuitului ilegal;
f) deschiderea, închiderea, obturarea, bararea cu
garduri pescăreşti sau cu unelte de pescuit de orice fel, de către persoane
neautorizate, a canalelor şi a gârlelor de legătură cu lacurile, bălţile sau cu
terenurile inundabile;
g) pescuitul în apele continentale şi în apele
maritime interioare, prin orice metode şi mijloace, al peştilor şi al altor
vieţuitoare acvatice, în perioada de prohibiţie şi în zonele de protecţie;
h) pescuitul resurselor acvatice vii sub dimensiunile
legale;
i) pescuitul resurselor acvatice vii cu unelte de
pescuit având ochiul de plasă sub dimensiunile minime legale;
j) deţinerea/transportul/comercializarea fără documente
legale a peştelui, icrelor şi produselor din peşte;
k) producerea, importul, comercializarea, deţinerea sau
folosirea la pescuit de către persoanele neautorizate a năvoadelor, voloacelor, prostovoalelor,
vârşelor, vintirelor, precum şi a altor tipuri de unelte de pescuit comercial;
l) pescuitul cu ostia, suliţa,
ţepoaica şi cu orice alte unelte înţepătoare sau agăţătoare, prin greblare sau
harponare;
m) producerea, importul, deţinerea, comercializarea sau
utilizarea uneltelor de plasă monofilament în apele continentale şi în apele maritime
interioare.
Art. 65. - (1) Următoarele fapte constituie infracţiuni
şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 la 3 ani şi interzicerea dreptului de a
pescui o perioadă cuprinsă între 1 şi 3 ani:
a) pescuitul electric, deţinerea aparatelor şi
dispozitivelor care distrug resursele acvatice vii prin curentare,
electrocutare, pescuitul cu materiale explozive, pescuitul cu substanţe toxice
şi narcotice de orice fel, pescuitul cu japca şi cu orice alte unelte
neautorizate, precum şi folosirea armelor de foc în scopul omorârii peştilor
sau altor vieţuitoare acvatice;
b) pescuitul cu setci şi ave pe teritoriul Rezervaţiei
Biosferei „Delta Dunării", cu excepţia Mării Negre, Dunării şi braţelor
sale;
c) pescuitul sau omorârea deliberată a mamiferelor
marine.
(2) Tentativa se pedepseşte.
Art. 66. - (1) Sunt supuse confiscării uneltele şi
ambarcaţiunile de pescuit, animalele, mijloacele de transport, armele de foc şi
orice alte bunuri care au fost folosite la săvârşirea infracţiunilor şi
contravenţiilor.
(2) Bunurile rezultate din
săvârşirea infracţiunilor şi contravenţiilor, constând în peşte, icre, alte
vieţuitoare şi produse acvatice, sunt supuse confiscării.
(3) In cazurile de confiscare a bunurilor prevăzute la
alin. (1) şi (2) organele de constatare dispun valorificarea lor în condiţiile
legii, contravaloarea făcându-se venit la bugetul de stat.
Art. 67. - (1) Pe lângă organele de urmărire penală
sunt competente să constate infracţiunile prevăzute la art. 64 şi 65 şi
persoanele cu drept de inspecţie şi control din cadrul Agenţiei Naţionale
pentru Pescuit şi Acvacultura, ofiţerii şi agenţii din cadrul Poliţiei Române
şi Poliţiei de Frontieră Române, ofiţerii şi subofiţerii din cadrul
Jandarmeriei Române, precum şi persoanele împuternicite de autoritatea publică
centrală care răspunde de pescuit şi acvacultura.
(2) Organele prevăzute la alin. (1) au obligaţiile
organelor de constatare a infracţiunilor, prevăzute de Codul de procedură
penală.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 58-63 se fac de către personalul prevăzut la
alin. (1).
Art. 68. - (1) Contravenţiilor prevăzute la art. 58-63
le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen
de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data
comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute la art. 58-63,
agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 69. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, Agenţia Domeniilor Statului se subrogă Companiei
Naţionale de Administrare a Fondului Piscicol în ceea ce priveşte drepturile şi
obligaţiile care rezultă din contractele încheiate de aceasta cu agenţii
contractanţi care deţin în exploatare şi în administrare amenajări piscicole, precum
şi cu cei care au încheiat contracte de asociere în participaţiune sau alte
tipuri de contracte şi va încheia acte adiţionale în acest sens.
(2) Agenţia Domeniilor Statului preia cu titlu gratuit
acţiunile pe care Compania Naţională de Administrare a Fondului Piscicol le
deţine la societăţile comerciale cu profil piscicol, terenurile pe care sunt
amplasate amenajările piscicole, precum şi alte terenuri aferente amenajărilor
piscicole deţinute de aceasta, în baza unui protocol de predare-preluare aprobat
prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
(3) In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia Domeniilor Statului preia patrimoniul
Companiei Naţionale de Administrare a Fondului Piscicol, arhivele şi
documentaţia aferente acestuia, pe baza situaţiei financiare întocmite la data
preluării. Patrimoniul se preia pe bază de protocol, modificându-se
corespunzător bugetul de venituri şi cheltuieli aferent.
Art. 70. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Legea nr. 192/2001 privind resursele acvatice
vii, pescuitul şi acvacultura, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 627 din 2
septembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 71. - Până la intrarea în vigoare a hotărârii
Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1), Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura funcţionează în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 865/2005
privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi
Acvacultura, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 727 din
10 august 2005, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian