ORDONANTA
URGENTA Nr. 74 din 17 iunie 2009
privind gestionarea
fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare
agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european
pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind
gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a
fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si
gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune în domeniul
pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere în domeniul
pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind
stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru
dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 434 din 25 iunie 2009
Având în vedere:
- prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al
Consiliului din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 209 din 11
august 2005, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului
(CE) nr.1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul
pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare
Rurală (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr.
277 din 21 octombrie 2005, ale Regulamentului (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei
din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE)
nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală
acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 368 din 23 decembrie
2006, ale Regulamentului (CE) nr. 2.371/2002 al Consiliului din 20 decembrie
2002 privind conservarea şi exploatarea durabilă a resurselor piscicole în
conformitate cu politica comună în domeniul pescuitului, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 358 din 31 decembrie 2002, ale
Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002
privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor
Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr.
248 din 16 septembrie 2002, ale Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al
Consiliului din 27 iulie 2006 privitor la Fondul European pentru Pescuit,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 223 din 15
august 2006, ale Regulamentului (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie
2007 de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit,
publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 120 din 10 mai
2007, ale Programului Naţional de Dezvoltare Rurală, aprobat prin Decizia
Comisiei Europene nr. C(2008) 3.831 din 16 iulie 2008, şi ale Programului
Operaţional pentru Pescuit 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene
nr. C(2007) 6.664 din 14 decembrie 2007;
- criza financiară existentă la nivel global care va
afecta şi fermierii români potenţiali beneficiari ai fondurilor nerambursabile
acordate prin politica comunitară în domeniul agricol şi al pescuitului;
- că producătorii agricoli se află în prezent sub
presiunea limitării posibilităţilor de creditare generată de criza financiară şi
sunt din ce în ce mai afectaţi de lipsa de lichidităţi din economie;
- necesitatea realizării de investiţii în agricultură,
a introducerii şi dezvoltării de tehnologii noi, a diversificării producţiei, a
adaptării exploataţiilor la standardele comunitare;
- că în prezent actualul cadru juridic privind
gestionarea de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,
prin bugetul propriu, a Fondului European de Garantare pentru Agricultură, a
Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurală şi a Fondului European de
Pescuit nu cuprinde ultimele modificări ale clasificaţiei bugetare:
- necesitatea asigurării cadrului juridic pentru
efectuarea plăţilor reprezentând prefinanţarea, cofinanţarea şi finanţarea
cheltuielilor neeligibile aferente Fondului European de Garantare pentru
Agricultură, Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurală şi Fondului
European de Pescuit;
- urgenţa efectuării plăţilor către beneficiarii
finali ai schemelor de sprijin direct şi măsuri (finanţate din) FEGA, ai Programului
Naţional de Dezvoltare Rurală şi ai Programului operaţional de pescuit;
- urgenţa deschiderii unui cont al Ministerului
Finanţelor Publice la Banca Naţională a României, prin care se vor derula
fondurile nerambursabile pentru a asigura o protecţie a fondurilor comunitare;
- urgenţa modificării cadrului juridic pentru
efectuarea plăţilor aferente derulării Programului operaţional de pescuit
finanţat din Fondul European de Pescuit, în sensul că din acest an Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale va efectua plăţile către
beneficiarii finali şi nu Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit;
- reglementarea unitară a fluxurilor financiare privind
gestionarea fondurilor provenite din Fondul European de Garantare Agricolă, Fondul
European Agricol pentru Dezvoltare Rurală şi Fondul European pentru Pescuit, în
conformitate cu prevederile bugetare naţionale, în vederea optimizării
fluxurilor financiare şi a creşterii capacităţii de absorbţie a fondurilor
comunitare,
luând în considerare:
- necesitatea asigurării cofinanţării de la bugetul de
stat a instituţiilor implicate în gestionarea fondurilor comunitare, pentru
implementarea programului de colectare şi gestionare a datelor necesare
desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului, a programului de
control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului, în baza
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 861/2006 al Consiliului din 22 mai 2006 de
stabilire a măsurilor financiare comunitare privind punerea în aplicare a politicii
comune în domeniul pescuitului şi în domeniul dreptului mării, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 160 din 14 iunie 2006, ale
Regulamentului (CE) nr. 1.543/2000 al Consiliului din 29 iunie 2000 privind
instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea şi gestionarea datelor
necesare conducerii politicii comune a pescuitului, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176 din 15 iulie 2000, ale
Regulamentului (CE) nr. 199/2008 al Consiliului din 25 februarie 2008 privind
instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea, gestionarea şi utilizarea
datelor din sectorul pescuitului şi sprijinirea consultanţei ştiinţifice cu
privire la politica comună în domeniul pescuitului, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 60 din 5 martie 2008, ale
Regulamentului (CEE) nr. 2.847/93 al Consiliului din 12 octombrie 1993 de
instituire a unui sistem de control aplicabil politicii comune din domeniul
pescuitului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 261
din 20 octombrie 1993, cu modificările şi completările ulterioare,
de asemenea, având în vedere că până în prezent au fost
executate de către băncile comerciale unele dintre garanţiile acordate de
fondurile de garantare din fondurile alocate de Ministerul Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale în condiţiile Legii nr. 218/2005 privind
stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru
dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricolă prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare,
republicată, rezultând creanţe bugetare ce nu pot fi executate în nume propriu
de fondurile de garantare, iar în Legea nr. 218/2005, republicată, nu sunt
prevăzute metodologia şi competenţele în acest domeniu al instituţiilor
specializate ale Ministerului Finanţelor Publice,
ţinând seama de faptul că în prezent s-a declanşat
procedura reglementată de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu
modificările şi completările ulterioare, cu privire la debitorii în cauză,
pentru a evita pierderea fondurilor alocate de la bugetul de stat din care s-au
constituit garanţiile respective, cu urmări grave asupra procesului de reformă
şi modernizare a spaţiului rural românesc, impunându-se cu necesitate
completarea, printr-un act normativ în regim de urgenţă, a prevederilor Legii
nr. 218/2005, republicată, - Lege notificată la Bruxelles prin Planul Naţional
de Dezvoltare Rurală - cu prevederi speciale privind modalitatea de desfăşurare
a executării silite de competenţa Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
având în vedere că toate aceste elemente vizează
interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu
poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
TITLUL I
Gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile
provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol
pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor
alocate de la bugetul de stat
CAPITOLUL I
Obiectul reglementat. Definiţii
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte
cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare
nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene,
precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în
vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite
din Fondul european de garantare agricolă, denumit în continuare FEGA, Fondul
european agricol pentru dezvoltare rurală, denumit în continuare FEADR, şi
Fondul european pentru pescuit, denumit în continuare FEP.
Art. 2. - (1) Termenii nereguli, creanţe bugetare
rezultate din nereguli, autorităţi cu competenţe în gestionarea fondurilor
comunitare au înţelesurile prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003
privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor
de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi în
regulamentele comunitare în materie.
(2) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) contribuţia financiară a Comunităţii Europene -
sumele care se transferă Guvernului României de către Comisia Europeană, cu
titlu de contribuţie financiară nerambursabilă acordată României de către
Comunitatea Europeană, în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut
prin Acordul interinstituţional şi alocările prevăzute pentru România de către
Comisia Europeană;
b) prefinanţare - sumele transferate de către
Comisia Europeană din FEADR şi FEP sub forma avansurilor pentru susţinerea
începerii şi/sau pe parcursul implementării proiectelor finanţate în cadrul
Programului Naţional pentru Dezvoltare Rurală şi Programul operaţional pentru
pescuit, în vederea derulării corespunzătoare a acestora;
c) sprijin financiar aferent FEGA - sumele
alocate temporar de la buget şi/sau din alte surse prevăzute de lege pentru
finanţarea cheltuielilor aferente schemelor de sprijin direct şi măsurilor
FEGA, potrivit art. 14 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.290/2005 al
Consiliului din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune, cu
modificările şi completările ulterioare, până la transferarea plăţilor lunare'
de la Comisia Europeană, inclusiv a avansurilor acordate beneficiarilor FEGA
pentru măsurile prevăzute de următoarele regulamente:
- Regulamentul (CEE) nr. 3.14/92 al
Comisiei din 29 octombrie 1992 de stabilire a normelor de punere în aplicare
a furnizării de alimente din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele
mai defavorizate din Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L, nr. 313 din 30 octombrie 1992, cu modificările si
completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului din 17
decembrie 2007 privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele
agricole pe piaţa internă şi în ţările terţe, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene,' seria L, nr. 3 din 5 ianuarie 2008, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 501/2008 al Comisiei din 5
iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare ale Regulamentului (CE) nr.
3/2008 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare pentru
produsele agricole pe piaţa internă şi în ţările terţe, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 147 din 6 iunie 2008, cu modificările
şi completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 800/1999 al Comisiei din 15
aprilie 1999 de stabilire a normelor comune de aplicare a sistemului de
restituiri la export pentru produsele agricole, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, seria L, nr. 102 din 17 aprilie 1999, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.146/2007 al Comisiei din 2
octombrie 2007 de adoptare a unui plan privind atribuirea statelor membre de
resurse imputabile exerciţiului 2008 pentru furnizarea de produse alimentare
provenind din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai defavorizate
din Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr.
257 din 3 octombrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 907/2000 al Comisiei din 2 mai
2000 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.254/1999
al Consiliului în ceea ce priveşte ajutoarele pentru depozitarea privată în
sectorul cărnii de vită şi mânzat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L, nr. 105 din 3 mai 2000, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 826/2008 al Comisiei din 20
august 2008 de stabilire a normelor comune de acordare a ajutorului pentru
depozitarea privată a anumitor produse agricole, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene, seria L, nr. 223 din 21 august 2008, cu modificările si
completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului din
17 mai 1999 privind organizarea comună a pieţei în sectorul laptelui şi
produselor lactate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L,
nr. 160 din 26 iunie 1999, cu modificările si completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 105/2008 al Comisiei din 5
februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului în ceea ce priveşte intervenţia pe piaţa
untului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 32 din
6 februarie 2008, cu modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 73/2009 al
Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru
sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune
şi de instituire a unor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a
regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 si de
abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, seria L, nr. 30 din 31 ianuarie 2009, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 657/2008 al Comisiei din 10
iulie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte acordarea de ajutoare comunitare
pentru furnizarea laptelui şi a anumitor produse lactate elevilor din
instituţii şcolare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L,
nr. 183 din 11 iulie 2008;
- Regulamentul (CE) nr. 1.898/2005 al Comisiei din 9
noiembrie 2005 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.255/1999 al Consiliului în ceea ce priveşte măsurile de comercializare a
smântânii, untului şi untului concentrat pe piaţa comunitară, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 308 din 25 noiembrie 2005,
cu modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentul'(CE) nr. 320/2006 al Consiliului
din 20 februarie 2006 de instituire a unui regim temporar de restructurare a
industriei zahărului în Comunitatea Europeană şi de modificare a Regulamentului
(CE) nr. 1.290/2005 privind finanţarea politicii agricole comune, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 58 din 28 februarie 2006, cu
modificările si completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.580/2007 al Comisiei
din 21 decembrie 2007 de stabilire a normelor de aplicare ale regulamentelor
(CE) nr. 2.200/96, (CE) nr. 2.201/96 şi (CE) nr. 1.182/2007 ale Consiliului în
sectorul fructelor şi legumelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L, nr. 350 din 31 decembrie 2007, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27
iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieţei vitivinicole în
ceea ce priveşte programele de sprijin, comerţul cu ţările terţe, potenţialul
de producţie şi privind controalele în sectorul vitivinicol, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 170 din 30 iunie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 507/2008 al Comisiei din 6
iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.673/2000 al Consiliului privind organizarea comună a pieţelor în sectorul
inului şi cânepei pentru fibre, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L, nr. 149 din 7 iunie 2008, cu modificările si completările
ulterioare;
- Regulamentul'(CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din
22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a pieţelor agricole şi
privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse agricole
(„Regulamentul unic OCP"), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L, nr. 299 din 16 noiembrie 2007, cu modificările si
completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.043/2005 al Comisiei din 30
iunie 2005 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 3.448/93 al
Consiliului în ceea ce priveşte regimul de acordare a restituirilor la export
pentru anumite produse agricole exportate sub formă de mărfuri care nu sunt
incluse în anexa I la tratat, precum şi criteriile de stabilire a cuantumurilor
sumelor respective, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L,
nr. 172 din 5 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 983/2008 al Comisiei din 3
octombrie 2008 de adoptare a planului de repartizare către statele membre a
resurselor imputabile exerciţiului financiar 2009 pentru furnizarea de produse
alimentare din stocurile de intervenţie persoanelor celor mai defavorizate din
Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 268
din 9 octombrie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi orice alte
regulamente care apar în perioada următoare;
d) cofinanţare publică - orice contribuţie
pentru finanţarea cheltuielilor eligibile, din sumele aprobate în bugetele
prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind
finanţele publice, cu modificările ulterioare, la art. 1 alin. (2) lit. a)-d)
din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare, inclusiv cofinanţarea acordată de la bugetul de stat
pentru alţi beneficiari decât cei prevăzuţi la art. 14 şi 24;
e) cofinanţare privată - orice contribuţie a
beneficiarului la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât cea prevăzută
la lit. d), aferentă proiectelor finanţate din FEGA, FEADRşi FEP;
f) cheltuieli eligibile - cheltuielile
efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finanţate din FEGA, FEADR şi FEP,
care pot fi finanţate atât din contribuţia financiară a Comunităţii Europene,
cât şi din cofinanţarea publică şi/sau cofinanţarea privată, conform
reglementărilor legale comunitare şi naţionale în vigoare privind
eligibilitatea cheltuielilor;
g) contribuţie publică naţională totală -
totalul fondurilor publice necesare implementării schemelor de sprijin direct
şi măsurilor finanţate din FEGA, a Programului Naţional pentru Dezvoltare
Rurală, denumit în continuare PNDR, şi a Programului operaţional pentru
pescuit, denumit în continuare POP, format din cofinanţarea publică şi
fondurile aferente cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile;
h) valoarea totală a proiectului - totalul
fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementării proiectelor aferente
schemelor de sprijin direct şi măsurilor finanţate din FEGA, a celor din PNDR
şi POP, la nivelul beneficiarului, format din contravaloarea contribuţiei
financiare a comunităţii europene, cofinanţarea publică şi/sau privată, precum
şi din cheltuieli publice/private, altele decât cele eligibile;
i) Acordul interinstituţional - este acordul
încheiat între Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia
Europeană, la data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetară şi
managementul financiar sănătos;
j) programe - documente de programare elaborate
de România şi aprobate de Comisia Europeană, respectiv: PNDR, finanţat din
FEADR, şi POP, finanţat din FEP;
k) structuri de implementare - autorităţile de
management, agenţiile de plată, precum şi alte entităţi prevăzute în
regulamentele comunitare şi în legislaţia naţională din domeniul politicii
agricole comune şi a politicii comune în domeniul pescuitului, aşa cum sunt
definite la lit. I)-r);
l) autorităţi de management - structuri
organizatorice din cadrul şi din subordinea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MAPDR, responsabile
pentru:
- managementul PNDR, caz în care Autoritatea de
management este Direcţia generală dezvoltare rurală din cadrul MAPDR;
- managementul POP, caz în care Autoritatea de
management este Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, denumită în
continuare ANPA;
m) agenţii de plată - structuri organizatorice
din cadrul şi din subordinea MAPDR, responsabile cu:
- plăţi aferente schemelor de sprijin direct şi
măsurilor finanţate din FEGA, caz în care agenţia de plată este Agenţia de
Plăti si Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA;
- plăţi aferente programului PNDR, caz în care agenţia
de plată este Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, denumită în
continuare APDRP;
- plăţi aferente programului POP, caz în care rolul
agenţiei de plată este îndeplinit de Direcţia generală buget finanţe şi fonduri
europene din cadrul MAPDR;
n) autoritatea de certificare pentru FEGA şi FEADR -
organism responsabil cu certificarea declaraţiilor de cheltuieli şi a cererilor
de plată, înaintea transmiterii acestora către Comisia Europeană, reprezentat
de organismul de coordonare a agenţiilor de plăţi, structură din subordinea
MAPDR;
o) autoritatea de certificare pentru FEP -
organism responsabil cu certificarea declaraţiilor de cheltuieli şi a cererilor
de plată, înaintea transmiterii acestora către Comisia Europeană, reprezentat
de Autoritatea de certificare şi plată, structură organizatorică din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice;
p) organismul de certificare - organismul
responsabil de certificarea realităţii, integralităţii şi acurateţei conturilor
agenţiilor de plăţi acreditate care derulează fonduri transferate României din
FEGA şi FEADR, reprezentat de Autoritatea de audit constituită pe lângă Curtea
de Conturi a României;
r) autoritatea de audit pentru FEP- organism
responsabil de verificarea bunei funcţionări a sistemului de management şi
control şi care funcţionează independent de autoritatea de management şi de
autoritatea de certificare, reprezentat de Autoritatea de audit constituită pe
lângă Curtea de Conturi a României;
s) beneficiari - cei prevăzuţi în PNDR, POP şi
în regulamentele comunitare care reglementează managementul fondurilor FEGA,
FEADR şi FEP.
CAPITOLUL II
Mecanismul de finanţare din fonduri externe
nerambursabile şi de la bugetul de stat aferente FEGA, FEADR şi FEP
SECŢIUNEA 1
Managementul financiar al FEGA, FEADR şi FEP
Art. 3. - Guvernul, prin MAPDR, garantează corecta
gestionare a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene şi asigură
respectarea utilizării acesteia, conform reglementărilor comunitare şi
naţionale în vigoare.
Art. 4. - (1) MAPDR este autorizat să gestioneze
contribuţia financiară a Comunităţii Europene, în limita plafoanelor anuale şi
alocărilor pentru România convenite între Comisia Europeană şi Guvernul
României.
(2) MAPDR asigură gestionarea contribuţiei financiare
a Comunităţii Europene prin conturi deschise la Trezoreria Statului sau
printr-un cont analitic deschis pe numele acestuia în cadrul contului de valută
al Ministerului Finanţelor Publice deschis la Banca Naţională a României.
(3) Conturile aferente gestionării contribuţiei
financiare a Comunităţii Europene şi a contribuţiei publice naţionale totale se
stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale, cu avizul ministrului finanţelor publice.
(4) Sumele aferente derulării proiectelor finanţate din
FEGA, FEADR şi FEP, existente în conturile beneficiarilor, nu sunt supuse
executării silite pe perioada de valabilitate a contractelor de finanţare.
Art. 5. - Contribuţia financiară a Comunităţii
Europene, aferentă FEGA, FEADR şi FEP, se alocă şi se derulează în baza
prevederilor regulamentelor comunitare în materie şi a deciziilor Comisiei
Europene.
SECŢIUNEA a 2-a
Sprijinul financiar aferent FEGA
Art. 6. -In bugetul MAPDR se cuprinde valoarea
integrală aferentă implementării schemelor de sprijin direct şi măsurilor
finanţate din FEGA, cu respectarea prevederilor art. 8, astfel:
a) sumele reprezentând sprijinul financiar aferent FEGA
asigurat de la bugetul de stat;
b) sumele reprezentând cofinanţare publică asigurată de
la bugetul de stat;
c) sumele necesare finanţării costurilor aferente
transferului de fonduri din conturile MAPDR în scopul efectuării plăţilor;
d) sumele pentru acoperirea plăţii taxei pe valoarea
adăugată, aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei
de lucrări, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară a Uniunii
Europene;
e) sumele aferente plăţii unor debite datorate
bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de
întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari;
f) sumele necesare finanţării diferenţelor nefavorabile
de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de MAPDR;
g) sumele aferente efectuării plăţilor cu întârziere
către beneficiari, conform art. 9 din Regulamentul (CE) nr. 883/2006 al
Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului în ceea ce priveşte ţinerea evidenţei
conturilor de către agenţiile de plăţi, declaraţiile de venituri şi cheltuieli
şi condiţiile de rambursare a cheltuielilor din FEGA şi FEADR, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 171 din 23 iunie 2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
h) sumele rezultate din punerea în aplicare a Deciziei
de lichidare a conturilor şi a Deciziei de lichidare referitoare la
conformitate;
i) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare
ale suspendării plăţilor de către Comisia Europeană în conformitate cu
prevederile regulamentelor comunitare.
Art. 7. - Sumele aferente fondurilor comunitare se
transferă de către MAPDR, prin intermediul APIA, către beneficiarii schemelor
de sprijin direct şi măsurilor finanţate din FEGA la termene prevăzute de
regulamentele Consiliului Uniunii Europene şi ale Comisiei Europene.
Art. 8. - Propunerile de credite de angajament şi de
credite bugetare necesare asigurării sumelor prevăzute ia art. 6 se stabilesc
de MAPDR în calitate de ordonator principal de credite pe baza estimării
valorii schemelor de sprijin direct şi măsurilor ce se vor finanţa din FEGA şi
se includ în bugetul de stat.
Art. 9. - Sumele lunare rambursate de Comisia Europeană
până în a 3-a zi lucrătoare din a doua lună care urmează celei în care s-a
efectuat plata de către APIA şi încasate de MAPDR se virează de către MAPDR în
contul de venituri ale bugetului de stat.
Art. 10. - (1) Beneficiarii publici şi privaţi ai
schemelor de sprijin direct şi măsurilor FEGA pot'solicita APIA plata unui
avans, potrivit'regulamentelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c).
(2) Cuantumul avansului acordat beneficiarului FEGA
este cel prevăzut în regulamentele Comisiei Europene prevăzute la art. 2 alin.
(2) lit. c) şi plata acestuia trebuie să fie subordonată constituirii unei
garanţii care corespunde procentului prevăzut în aceleaşi regulamente.
(3) Beneficiarii privaţi vor constitui garanţia sub
forma unei scrisori de garanţie bancară sau a unui depozit în numerar
constituit în contul APIA deschis la Trezoreria Statului.
(4) La efectuarea plăţilor către beneficiari,
reprezentând finanţarea schemelor de sprijin direct şi măsurilor finanţate din
FEGÂ, avansurile acordate vor fi deduse din sumele datorate.
(5) Sumele reprezentând avansuri acordate şi
nejustificate până la termenele specificate în regulamentele comunitare vor fi
recuperate de APIA prin executarea garanţiilor. Sumele astfel recuperate,
inclusiv sumele în numerar, constituite sub forma depozitelor în trezorerie
înainte de acordarea avansurilor, se vor restitui MAPDR, care la rândul său va
transfera sumele în contul de venituri ale bugetului de stat.
(6) In cazul nejustificării avansurilor la termenele
prevăzute în regulamentele comunitare, recuperarea sumelor de către APIA se
face cu perceperea dobânzilor şi penalităţilor de întârziere existente pentru
creanţe bugetare, calculate' pentru perioada de când s-au acordat şi până în
momentul recuperării. Sumele astfel încasate se vor vira de APIA la MAPDR, care
la rândul său le va transfera în contul de venituri ale bugetului de stat.
(7) Este interzisă acordarea avansurilor beneficiarilor
FEGA care au beneficiat anterior de avansuri pe care nu le-au justificat sau de
la care nu au fost recuperate în termenele stabilite în regulamentele europene.
Art. 11. - Plăţile aferente finanţării cheltuielilor de
înfiinţare şi susţinere a sistemelor informatice de contabilitate pentru
agricultură se efectuează de MAPDR.
Art. 12. - Disponibilităţile din fonduri externe
nerambursabile FEGA şi fonduri publice aferente sprijinului financiar şi a
cofinanţării'publice prevăzute la art. 6, rămase la sfârşitul anului bugetar în
contul MAPDR, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
SECŢIUNEA a 3-a
Mecanismul de finanţare din fonduri externe
nerambursabile şi de la bugetul de stat aferent FEADR
Art. 13. - In bugetul MAPDR în calitate de autoritate
de management se cuprind, cu respectarea prevederilor art. 19, următoarele:
a) sumele reprezentând cofinanţare publică asigurată de
la bugetul de stat pentru beneficiarii proiectelor cuprinse în PNDR, alţii
decât cei prevăzuţi la art. 14;
b) sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru
finanţarea componentei reprezentând fondurile externe nerambursabile, aferente
măsurilor din PNDR, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la
Comisia Europeană;
c) sumele necesare finanţării costurilor aferente
transferului de fonduri din conturile MAPDR în scopul efectuării plăţilor;
d) sumele necesare acoperirii plăţii taxei pe
valoarea adăugată, aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi
execuţiei de lucrări, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară
a Uniunii Europene şi/sau din cofinanţarea aferentă, ai căror beneficiari sunt
unităţi administrativ-teritoriale, asociaţii ale acestora legal constituite şi
organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate
juridică;
e) sumele necesare finanţării valorii totale a
cheltuielilor directe, aşa cum sunt definite la cap. 16 „Operaţiuni de
asistenţă tehnică" din PNDR;
f) sumele necesare finanţării diferenţelor nefavorabile
de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de MAPDR;
g) sumele aferente achitării unor debite datorate
bugetului Uniunii Europene pentru înregistrarea unor nereguli în procesul de
derulare a FEADR, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a
nerecuperării la timp de la beneficiari;
h) sumele rezultate din punerea în aplicare a
deciziilor Comisiei Europene de lichidare a conturilor şi cele referitoare la
conformitate;
i) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor
financiare ale suspendării plăţilor de către Comisia Europeană în conformitate
cu prevederile regulamentelor comunitare.
Art. 14. - In bugetele beneficiarilor care sunt
finanţaţi integral din bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale se
cuprind integral sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor
proprii, finanţate din FEADR.
Art. 15. -In bugetele instituţiilor publice finanţate
integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat
ori bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finanţării
valorii totale a proiectelor proprii finanţate din FEADR.
Art. 16. - (1) în bugetele beneficiarilor care au calitatea
de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral sumele necesare
finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai
căror beneficiari sunt entităţi finanţate integral din bugetele acestora.
(2) In bugetele beneficiarilor care sunt entităţi
publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial
de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementării proiectelor
proprii finanţate din FEADR.
(3) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru
asigurarea resurselor de finanţare prevăzute la alin. (1), beneficiarii care au
calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţări
rambursabile sau pot utiliza disponibilităţile fondului de rulment, prin
derogare de la prevederile art. 58 alin. (1)-(3) şi art. 61 alin. (1) din Legea
nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17. - Sumele aferente finanţării proiectelor
cuprinse în PNDR din FEADR se transferă de către MAPDR beneficiarilor prin
intermediul APDRP.
Art. 18. - (1) După încasarea contribuţiei financiare a
Comunităţii Europene, aferente plăţilor efectuate către beneficiari din sume
alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a
fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finanţare externă, MAPDR
virează sumele respective în contul de venituri ale bugetului de stat.
(2) După autorizarea plăţilor de către APDRP pentru
cheltuielile directe efectuate în cadrul măsurii de asistenţă tehnică, MAPDR
virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene în
contul de venituri ale bugetului de stat.
(3) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 14, APDRP
virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene în
conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele
respective.
(4) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 16 alin. (1),
APDRP virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene
aferentă proiectelor proprii în contul de venituri ale bugetelor locale.
(5) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 15 şi art. 16
alin. (2), APDRP virează sumele reprezentând contribuţia financiară a
Comunităţii Europene aferentă proiectelor proprii în contul de disponibil prin
care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
Art. 19. - Propunerile de credite de angajament şi de
credite bugetare necesare asigurării sumelor prevăzute la art. 13 se stabilesc
de MAPDR în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de
management pe baza valorii contractelor de finanţare aferente proiectelor din
cadrul măsurii de asistenţă tehnică aflate în implementare, a proiectelor
aprobate şi/sau a estimării valorii proiectelor ce urmează a fi finanţate în
cadrul PNDR şi se includ în bugetul de stat.
Art. 20. - (1) Beneficiarii publici şi privaţi ai unui
sprijin pentru investiţii, finanţat din FEADR, pot solicita APDRP plata unui
avans, în conformitate cu prevederile din PNDR.
(2) Cuantumul avansului nu poate depăşi 20% din
contribuţia financiară a Comunităţii Europene şi contribuţia publică naţională
pentru investiţii, iar plata acestuia trebuie să fie subordonată constituirii
unei garanţii bancare sau a unei garanţii eliberate de fondurile de garantare
care corespunde procentului de 110% din suma avansului. Suma avansului este
prevăzută în contractul de finanţare încheiat între beneficiar şi agenţia de plată.
(3) In conformitate cu prevederile art. 56 alin. (2)
din Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de
stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al
Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din Fondul
European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), cu modificările şi
completările ulterioare, în cazul investiţiilor pentru care se încheie
contracte de finanţare în perioada 2009-2010, cuantumul avansului este de 50%
din contribuţia financiară publică.
(4) Garanţia este eliberată în cazul în care APDRP
constată că suma cheltuielilor reale efectuate care corespund contribuţiei
financiare a Comunităţii Europene şi contribuţiei publice naţionale pentru
investiţii depăşeşte suma avansului.
(5) Suma avansului se justifică pe bază de documente
până la expirarea duratei iniţiale de execuţie a proiectului prevăzute la
momentul semnării contractului de finanţare.
(6) Beneficiarul poate primi avansul numai după
avizarea favorabilă de către APDRP a procedurii de achiziţii, conform
procedurilor de lucru ale acesteia.
(7) Sumele reprezentând avansuri acordate şi
nejustificate până la termenul prevăzut la alin. (5) vor fi recuperate de APDRP
prin executarea scrisorilor de garanţie. Sumele astfel recuperate se vor
restitui MAPDR, care la rândul său le va transfera în contul de venituri ale
bugetului de stat.
(8) In cazul nejustificării avansurilor la termenul
prevăzut la alin. (5), recuperarea sumelor de către APDRP se face cu perceperea
dobânzilor şi penalităţilor de întârziere existente pentru creanţe bugetare,
calculate pentru perioada de când s-au acordat şi până în momentul recuperării.
Sumele astfel încasate se vor vira de APDRP la MAPDR, care la rândul său le va
transfera în conturile prevăzute la art. 4 alin. (2) pentru componenta de
finanţare externă şi în contul de venituri ale bugetului de stat pentru
componenta de cofinanţare publică.
(9) Este interzisă acordarea unui avans către un
beneficiar FEADR care a beneficiat anterior de avans şi pe care nu l-a
justificat sau de la care nu a fost recuperat în termenele stabilite în
regulamentele europene.
Art. 21. - Disponibilităţile din fonduri nerambursabile
FEADR şi fonduri publice, aferente sumelor alocate temporar de la bugetul de
stat pe perioada de indisponibilitate a contribuţiei financiare a Comunităţii
Europene şi a cofinanţării publice prevăzute la art. 13, rămase la sfârşitul
anului bugetar în contul MAPDR, se reportează în anul următor cu aceeaşi
destinaţie.
SECŢIUNEA a 4-a
Mecanismul de finanţare din fonduri externe
nerambursabile şi de la bugetul de stat aferent FEP
Art. 22. - In bugetul MAPDR se cuprind, cu respectarea
prevederilor art. 29, următoarele:
a) sumele reprezentând cofinanţare publică asigurată de
la bugetul de stat pentru beneficiarii proiectelor finanţate din FEP, alţii
decât cei prevăzuţi la art. 24;
b) sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru
finanţarea componentei reprezentând fondurile externe nerambursabile, aferente
măsurilor din POP, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la
Comisia Europeană;
c) sumele necesare finanţării costurilor aferente
transferului de fonduri din conturile MAPDR în scopul efectuării plăţilor;
d) sumele pentru plata taxei pe valoarea adăugată,
aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări,
finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară a Uniunii Europene,
şi/sau din cofihanţarea aferentă, ai căror beneficiari sunt unităţi
admninistrativ-teritoriale, asociaţii ale acestora legal constituite şi
organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu'personalitate
juridică;
e) sumele necesare finanţării valorii totale a
proiectelor propuse în cadrul măsurii de Asistenţă tehnică din POP;
f) sumele necesare finanţării diferenţelor nefavorabile
de curs valutar aferente operaţiunilor efectuate de MAPDR;
g) sumele aferente plăţii unor debite datorate
bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de
întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari;
h) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor
financiare ale suspendării plăţilor de către Comisia Europeană, în conformitate
cu prevederile regulamentelor comunitare.
Art. 23. -In bugetul ANPAîn calitate de ordonator de
credite şi autoritate de management pentru POP se va include suma necesară
finanţării valorii totale a proiectelor propuse în cadrul măsurii de Asistenţă
tehnică.
Art. 24. - In bugetele beneficiarilor care sunt
finanţaţi integral din bugetul de stat sau bugetele fondurilor speciale'se
cuprind integral sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor
proprii, finanţate din FEP.
Art. 25. - In bugetele instituţiilor publice finanţate
integral din venituri proprii şi/sau finanţate'parţial de la bugetul de stat ori
bugetele fondurilor'speciale se cuprind integral sumele necesare finanţării
valorii totale a proiectelor proprii finanţate din FEP.
Art. 26. - (1) In bugetele beneficiarilor care au
calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind integral
sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a
proiectelor ai căror beneficiari sunt entităţi finanţate integraj din bugetele
acestora.
(2) In bugetele beneficiarilor care sunt entităţi
publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial
de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementării proiectelor
proprii finanţate din FEP.
(3) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru
asigurarea resurselor de finanţare prevăzute la alin. (1), beneficiarii care au
calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţări
rambursabile sau pot utiliza disponibilităţile fondului de rulment, prin
derogare de la prevederile art. 58 alin. (1)-(3) şi art. 61 alin. (1) din Legea
nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 27. - Sumele aferente finanţării proiectelor din
FEP se transferă de către MAPDR beneficiarilor, asa cum sunt definiţi în POP.
Art. 28. - (1) După încasarea contribuţiei financiare a
Comunităţii Europene aferente plăţilor efectuate către beneficiari din sume
alocate temporar de la bugetul de stat pe perioada de indisponibilitate a
fondurilor externe nerambursabile pentru componenta de finanţare externă, MAPDR
virează sumele respective în contul devenituri ale bugetului de stat.
(2) Lunar, după verificarea documentelor justificative
privind plăţile efectuate de către ANPA în cadrul măsurii de Asistenţă tehnică,
MAPDR virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene
în contul de venituri ale bugetului de stat.
(3) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 24, MAPDR
virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii Europene în
contul de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele
respective.
(4) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 26 alin.
(1), MAPDR virează sumele reprezentând contribuţia financiară a Comunităţii
Europene, aferentă proiectelor proprii în contul de venituri ale bugetelor
locale.
(5) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 25 şi art.
26 alin. (2), MAPDR virează sumele reprezentând contribuţia financiară a
Comunităţii Europene, aferentă proiectelor proprii în contul de disponibil'prin
care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
Art. 29. - Propunerile de credite de angajament şi de
credite bugetare necesare asigurării sumelor prevăzute la art. 22 se stabilesc
de MAPDR în calitate de ordonator principal de credite cu rol de organism de
plată şi cosemnatar al contractelor de finanţare, pe baza valorii contractelor
de finanţare şi a proiectelor aprobate şi/sau a estimării valorii proiectelor
ce urmează a fi finanţate în cadrul POP, comunicate de ANPA, în calitate de
autoritate de management, si se includ în bugetul de stat.
Art. 30. - Disponibilităţile din fonduri nerambursabile
FEP şi fonduri publice, aferente sumelor alocate temporar de la bugetul de stat
pe perioada de indisponibilitate a contribuţiei financiare a Comunităţii
Europene şi a cofinanţării publice prevăzute la art. 22, rămase la sfârşitul
anului bugetar în contul MAPDR, se reportează în anul următor cu aceeaşi
destinaţie.
SECŢIUNEA a 5-a
Alte dispoziţii privind mecanismul financiar al
FEGA, FEADRşi FEP
Art. 31. - (1) Fondurile prevăzute la art. 8, 19 şi 29,
cuprinse în bugetul MAPDR în calitate de ordonator principal de credite, sunt
exclusiv destinate proiectelor finanţate din FEGA, FEADR şi FEP şi nu pot fi
utilizate pentru finanţarea altor naturi de cheltuieli prin redistribuire cu
ocazia rectificărilor bugetare şi/sau prin virări de credite ori prin cedarea
la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului prevăzut în bugetul de
stat.
(2) Din fondurile prevăzute la alin. (1)se pot efectua
cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzătoare a proiectelor
finanţate din FEGA, FEADR şi FEP.
(3) Se autorizează MAPDR să efectueze pe tot parcursul
exerciţiului bugetar redistribuiri de fonduri între proiectele
finanţate/propuse la finanţare din FEGA, FEADR şi FEP, precum şi virări de
credite de la alte titluri sau capitole de cheltuieli, astfel încât să se
asigure implementarea corespunzătoare a acestor proiecte şi/sau să se asigure
finanţarea unor proiecte noi, prin derogare'de la prevederile art. 47 din Legea
nr. 500/2002, cu modificările ulterioare. Aceste modificări vor fi comunicate
lunar Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 32. - (1) Sumele prevăzute la art. 13 lit. d) şi
art. 22 lit. d) se acordă prin APDRP şi MAPDR următorilor beneficiari:
a) instituţii publice finanţate integral din venituri
proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat ori bugetele fondurilor
speciale;
b) autorităţi ale administraţiei publice locale sau
entităţi publice finanţate integral din bugetele acestora;
c) entităţi publice locale finanţate integral din
venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale;
d) organisme 'neguvernamentale nonprofit, de
utilitate publică, cu personalitate juridică, care funcţionează în domeniul
dezvoltării rurale şi de pescuit;
e) organisme neguvernamentale nonprofit, cu
personalitate juridică pentru activitatea desfăşurată fără scop patrimonial.
(2) Beneficiarii prevăzuţi la alin. (1), care, potrivit
prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea
adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor
finanţate din FEADR şi FEP, au obligaţia să restituie la bugetul de stat sumele
reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, a cărei contravaloare a fost
plătită beneficiarilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, în
condiţiile stabilite prin normele metodologice.
Art. 33. - Pentru derularea operaţiunilor financiare
aferente derulării schemelor de sprijin direct şi măsurilor finanţate din FEGA
şi a proiectelor finanţate din FEADR şi FEP, instituţiile publice] indiferent
de sistemul de finanţare şi'de subordonare, au obligaţia să deschidă conturi în
sistemul trezoreriei Statului, conform prevederilor legale în vigoare.
Celelalte categorii de beneficiari pot opta pentru deschiderea acestor conturi
în sistemul Trezoreriei Statului sau la instituţii financiar-bancare.
CAPITOLUL III
Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor
efectuate aferente schemelor de sprijin direct şi măsurilor FEGA şi celor de la
nivelul programelor PNDR si POP
Art. 34. - (1) Proiectele implementate în cadrul
programelor PNDR şi POP sunt considerate acţiuni multianuale.
(2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de
achiziţii publice, aferente proiectelor implementate în cadrul programelor PNDR
şi POP pot fi anuale sau multianuale.
(3) Creditele de angajament şi creditele bugetare
necesare implementării programelor PNDR şi POP se stabilesc având în vedere
deciziile Comisiei Europene de adoptare a acestora şi se reflectă în anexa la
bugetul MAPDR.
(4) In cazul plăţilor aferente schemelor de sprijin
direct şi măsurilor FEGA, APIA efectuează angajarea cheltuielilor, lichidarea,
ordonanţarea şi plata acestora.
(5) In cazul plăţilor aferente proiectelor
implementate în cadrul programului PNDR, APDRP efectuează angajarea
cheltuielilor, lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora.
(6) In cazul plăţilor aferente proiectelor
implementate în cadrul programului POP, MAPDR efectuează angajarea,
ordonanţarea şi plata cheltuielilor, iar ANPA lichidarea acestora, cu excepţia
cheltuielilor privind implementarea proiectelor aferente măsurii de Asistenţă
tehnică, situaţie în care angajarea, lichidarea, ordonanţarea si plata
cheltuielilor se efectuează de ANPA.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 35. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării'rurale, cu avizul ministrului finanţelor
publice, se aprobă normele metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 36. - Sumele neutilizate până la data de 31
decembrie 2008, rămase în contul de disponibil al MAPDR „Disponibil fonduri
externe nerambursabile FEGA" se utilizează în continuare pentru finanţarea
schemelor de sprijin direct şi a măsurilor finanţate din FEGA, până la
lichidarea lui.
Art. 37. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006
privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii
agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 18 septembrie 2006,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2008
privind gestionarea fondurilor 'nerambursabile alocate de la Comunitatea
Europeană din Fondul European pentru Pescuit şi a fondurilor de cofinanţare şi
prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 203 din 17 martie 2008, aprobată prin Legea nr.
168/2008.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, dispoziţiile contrare acesteia nu sunt aplicabile
derulării schemelor de sprijin direct, măsurilor finanţate din FEGA şi
proiectelor/propunerilor de proiecte finanţate din FEADR şi FEP
Art. 38. - Până la data intrării în vigoare a normelor
de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică în mod corespunzător,
în măsura în care acestea nu contravin prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă, prevederile:
a) Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerarribursabile
destinate finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la
bugetul de stat, aprobate prinHotărârea Guvernului nr. 293/2008, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 27/2008 privind gestionarea fondurilor
nerarribursabile alocate de la Comunitatea Europeană din Fondul European pentru
Pescuit şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de
stat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.014/2008;
c) Instrucţiunilor pentru stabilirea procedurii
privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii
agricole comune, alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare şi prefinanţare alocate de ia bugetul de stat, aprobate prin
Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 236/2008;
d) Instrucţiunile pentru stabilirea procedurii
privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea
Europeană din Fondul European pentru Pescuit şi a fondurilor de cofinanţare şi
prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobate prin Ordinul ministrului
agriculturii si dezvoltării rurale nr. 620/2008.
TITLUL II
Gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la
Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente
programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării
politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie
şi supraveghere în domeniul pescuitului
CAPITOLUL I
Obiectul reglementat. Definiţii
Art. 39. - Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte
cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare
nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene,
precum şi a cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui
management financiar eficient al fondurilor comunitare acordate pentru
implementarea programului de colectare şi gestionare a datelor necesare
desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de
control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului.
Art. 40. -In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie: '
a) fonduri externe nerambursabile - sume care se
transferă Guvernului României de către Comisia Comunităţii Europene, cu titlu
de contribuţie financiară nerambursabilă acordată României de către Comunitatea
Europeană, în conformitate cu deciziile Comisiei;
b) prefinanţare - sumele transferate de către
Comisia Europeană sub forma avansurilor pentru susţinerea începerii
implementării proiectelor finanţate în cadrul programului de colectare şi
gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul
pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul
pescuitului;
c) fonduri publice - aşa cum sunt definite de
Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare;
d) structuri de implementare - Agenţia
Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura, denumită în continuare ANPA;
e) cofinanţarea publică - suma alocată de la
bugetul de stat, pentru finanţarea contribuţiei naţionale, ca parte a
cheltuielilor publice totale eligibile alocate prin programul de colectare şi
gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul
pescuitului şi prin programul de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul
pescuitului, conform Regulamentului (CE) nr. 861/2006 al Consiliului din 22 mai
2006 de stabilire a măsurilor financiare comunitare privind punerea în aplicare
a politicii comune în domeniul pescuitului şi în domeniul dreptului mării,
Regulamentului (CE) nr. 1.543/2000 al Consiliului din 29 iunie 2000 privind
instituirea unui cadru comunitar pentru colectarea şi gestionarea datelor
necesare conducerii politicii comune a pescuitului, Regulamentului (CE) nr.
199/2008 al Consiliului din 25 februarie 2008 privind instituirea unui cadru
comunitar pentru colectarea, gestionarea şi utilizarea datelor din sectorul
pescuitului şi sprijinirea consultanţei ştiinţifice cu privire la politica
comună in domeniul pescuitului si Regulamentului (CEE) nr. 2.847/1993 al
Consiliului din 12 octombrie 1993 de instituire a unui sistem de control
aplicabil politicii comune din domeniul pescuitului, cu modificările şi
completările ulterioare;
f) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate
de ANPA pentru implementarea Programului de colectare şi gestionare a datelor
necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a Programului
de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului, care pot fi
finanţate atât din fonduri externe nerambursabile, cât şi din c'ofinanţarea
publică, conform reglementărilor legale comunitare şi naţionale în vigoare
privind eligibilitatea cheltuielilor;
g) contribuţie publică naţională totală -
totalul fondurilor publice necesare implementării Programului de colectare şi
gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul
pescuitului şi a Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul
pescuitului, format din cofinanţare a publică şi fondurile aferente
cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile;
h) programe - documente de programare elaborate
de ANPA şi aprobate de Comisia Europeană, respectiv Programul de colectare şi
gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul
pescuitului şi Programul de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul
pescuitului;
i) beneficiarul programelor - ANPA;
j) valoare totală a proiectului - totalul
cheltuielilor necesare implementării proiectelor aferente Programului de
colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în
domeniul pescuitului şi Programului' de control, inspecţie şi supraveghere în
domeniul pescuitului, format din contravaloarea contribuţiei financiare a
Comunităţii Europene, cofinanţarea publică, precum şi din cheltuieli publice,
altele decât cele eligibile;
k) Acordul interinstituţional - acordul încheiat
între Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia Europeană, la
data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetară şi managementul
financiar sănătos.
CAPITOLUL II
Managementul financiar al Programului de colectare
şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul
pescuitului şi al Programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul
pescuitului
Art. 41. - Guvernul, prin MAPDR, garantează corecta
gestionare a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene şi asigură
respectarea utilizării acesteia conform destinaţiei stabilite prin Programul de
colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în
domeniul pescuitului şi prin Programul de control, inspecţie şi supraveghere în
domeniul pescuitului.
Art. 42. - (1) MAPDR asigură gestionarea contribuţiei
financiare a Comunităţii Europene prin conturi deschise la instituţii
financiar-bancare, la Trezoreria Statului sau printr-un cont analitic deschis
pe numele acestuia în cadrul contului de valută al Ministerului Finanţelor Publice,
deschis la Banca Naţională a României.
(2) Conturile aferente gestionării contribuţiei
financiare a Comunităţii Europene şi a contribuţiei publice naţionale totale se
stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 43. -Alocarea fondurilor externe nerambursabile de
către Comunitatea Europeană se efectuează potrivit cerinţelor prevăzute în
cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional sau în alte
documente, încheiate ori convenite între Comisia Europeană şi Guvernul
României.
Art. 44. - (1) Fondurile externe nerambursabile
aferente implementării Programului de colectare şi gestionare a datelor
necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a Programului
de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului se alocă si se
derulează în baza prevederilor Regulamentului (CE)' nr. 1.543/2000 al
Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 199/2008 al Consiliului, ale
Regulamentului (CEE) nr. 2.847/1993 al Consiliului şi a programelor aprobate de
Comisia Europeană.
(2) Fondurile externe nerambursabile destinate
efectuării cheltuielilor Programului de colectare şi gestionare a datelor
necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului se virează de
câtre Comisia Europeană în două tranşe, astfel: o prefinanţare reprezentând
echivalentul a 50% din contribuţia comunitara stipulată în decizia de aprobare
a programului naţional şi o plată anuală a soldului după finalizarea
programului.
(3) Fondurile externe nerambursabile destinate
efectuării cheltuielilor Programului de control, inspecţie şi supraveghere în
domeniul pescuitului se virează de către Comisia Europeană astfel: o
prefinanţare reprezentând un avans de până la 50% din contribuţia financiară
prevăzută în decizia de aprobare a programului,' plăţi intermediare şi plata
finală a contribuţiei.
CAPITOLUL III
Contribuţia publică naţională
Art. 45. - Sumele necesare finanţării valorii totale a
proiectelor aferente Programului de colectare şi gestionare a datelor necesare
desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi Programului de
control, inspecţie şi supraveghere în domeniul' pescuitului se cuprind integral
în bugetul MAPDR, ca ordonator principal de credite.
Art. 46. - După autorizarea cheltuielilor, conform
prevederilor comunitare şi naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate din
fonduri externe nerambursabile se virează de MAPDR, în conturile de venituri
ale bugetului de stat.
Art. 47. - In limita creditelor bugetare aprobate,
MAPDR virează sumele cuvenite la ANPA.
Art. 48. - Disponibilităţile din fondurile aferente
derulării programelor, destinate finanţării acestora, rămase în conturile MAPDR
la sfârşitul anului bugetar, se reportează în anul următor cu aceeaşi
destinaţie.
Art. 49. - (1) Creditele de angajament şi creditele
bugetare necesare implementării fiecărui program se stabilesc având în vedere
deciziile anuale ale Comisiei Europene de adoptare a acestora şi se reflectă în
anexa la bugetul MAPDR, în calitate de ordonator principal de credite.
(2) Angajarea cheltuielilor în baza creditelor
prevăzute la alin. (1), precum şi lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora se
efectuează de ANPA.
Art. 50. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului finanţelor
publice, se aprobă normele metodologice de aplicare a acesteia.
TITLUL III
Modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind
stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru
dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare
Art. 51. - Art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind
stimularea absorbţiei Fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru
dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricolă, prin preluarea riscului de către fondurile de garantare, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 20 februarie 2008, se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Creanţele fondurilor de garantare
rezultate din contractele de garantare, executate de instituţiile de credit, au
regim de creanţă bugetară si sunt venituri ale bugetului de stat.
(2) Executarea silită a creanţelor bugetare prevăzute
la alin. (1) se efectuează potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, de către organele competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, în temeiul biletului la ordin emis de debitor, care reprezintă titlu
executoriu, potrivit legii, transmis de fondurile de garantare.
(3) In cazul debitorilor aflaţi în procedura
insolvenţei, înscrierea la masa credală pentru creanţele prevăzute la alin. (1)
se efectuează de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN - S.A. sau Fondul
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii IFN
- S.A., după caz.
(4) Sumele încasate potrivit alin. (2) şi (3) sunt
venituri ale bugetului de stat.
(5) In biletul la ordin prevăzut la alin. (2), suma pe
care debitorul se obligă să o plătească va fi înscrisă în moneda în care a fost
acordat creditul.
(6) Pentru neplata la scadenţa înscrisă în biletul la
ordin a sumei determinate prin acesta, debitorul datorează majorări de
întârziere, conform prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor
fiscale."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea