ORDONANTA
URGENTA Nr. 19 din 7 martie 2009
privind unele masuri in
domeniul legislatiei referitoare la achizitiile publice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 156 din 12 martie 2009
Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri
urgente pentru perfecţionarea şi flexibilizarea sistemului achiziţiilor publice
şi luând în considerare faptul că neadoptarea unor astfel de măsuri ar putea
avea ca efect o diminuare a gradului de cheltuire a fondurilor publice alocate,
inclusiv a fondurilor comunitare, consecinţa cea mai gravă în acest caz
reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiţii
majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local, cele mai
afectate fiind proiectele incluse în Programul operaţional regional, POS
Transporturi şi POS Mediu,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - La articolul 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2005 privind înfiinţarea Autorităţii
Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 572 din 4 iulie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr.
111/2006, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) de iniţiere, organizare şi susţinere, prin
personalul propriu, a cursurilor de perfecţionare şi instruire a personalului
autorităţilor şi instituţiilor publice care aplică dispoziţiile legale referitoare
la achiziţiile publice."
Art. II. - Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. La articolul 8,
partea introductivă a literei b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) oricare organism, altul decât unul dintre cele prevăzute la lit. a), cu personalitate juridică, care
a fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fără caracter
comercial sau industrial şi care se află cel puţin în una dintre următoarele
situaţii:".
2. După articolul 12
se introduce un nou articol, articolul 121,
cu următorul cuprins:
„Art. 121. - (1)
Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică pentru atribuirea contractului de
achiziţie publică de către structuri ale autorităţilor contractante care
funcţionează pe teritoriul altor state, atunci când valoarea contractului,
estimată potrivit prevederilor secţiunii a 2-a din cap. II, este egală sau mai mică decât pragurile
valorice prevăzute la art. 124.
(2) Pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică
care intră sub incidenţa prevederilor alin. (1) şi a căror valoare estimată
este mai mare decât cea prevăzută la art. 19 trebuie să se asigure aplicarea
principiilor generale prevăzute la art. 2 alin. (2), publicitatea la nivel
local şi respectarea prevederilor art. 35-38 reprezentând cerinţe minime în
acest sens."
3. La articolul 14
alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu
următorul cuprins:
,,d) aplicării unei proceduri specifice prevăzute de
legislaţia comunitară, în contextul programelor şi proiectelor de cooperare
teritorială."
4. Articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - Autoritatea contractantă are dreptul de a
achiziţiona direct produse, servicii sau lucrări, în măsura în care valoarea
achiziţiei, estimată conform prevederilor secţiunii a 2-a a prezentului
capitol, nu depăşeşte echivalentul în lei a 15.000 euro pentru fiecare
achiziţie de produse, servicii sau lucrări. Achiziţia se realizează pe bază de document justificativ,
care în acest caz se consideră a fi contract de achiziţie publică, iar
obligaţia respectării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se limitează
numai la prevederile art. 204 alin. (2)."
5. Articolul 40 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a asigura obţinerea documentaţiei de atribuire de către orice operator
economic prin asigurarea accesului direct, nerestricţionat şi deplin, prin
mijloace electronice, la conţinutul documentaţiei de atribuire.
(2) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), în
situaţia în care ataşarea documentaţiei de atribuire în SEAP nu este posibilă
din motive tehnice, autoritatea contractantă are obligaţia de a pune la
dispoziţia oricărui operator economic care a înaintat o solicitare în acest
sens sau, după caz, căruia i s-a transmis o invitaţie de participare a unui
exemplar din documentaţia de atribuire, pe suport hârtie ori pe suport
magnetic.
(3) In cazul prevăzut la alin. (2), autoritatea
contractantă are obligaţia de asigura obţinerea gratuită a documentaţiei de
atribuire pentru orice operator economic care o ridică direct de la sediul
autorităţii contractante sau de la altă adresă indicată de acesta. In cazul în
care documentaţia este transmisă prin poştă, autoritatea contractantă are
dreptul de a solicita operatorilor economici care vor să beneficieze de această
facilitate o plată care nu trebuie să depăşească însă costul aferent
transmiterii documentaţiei respective."
6. La articolul 58,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 58. - (1) In cazul
atribuirii contractelor de publicitate media, cu o valoare anuală cumulată,
fără TVA, estimată ca fiind mai mare decât echivalentul în lei a 20.000 euro,
autoritatea contractantă are obligaţia de a publica un anunţ de participare şi
un anunţ de atribuire, în sistemul informatic de utilitate publică disponibil
pe internet, la o adresă dedicată, precum şi pe pagina proprie de internet."
7. La articolul 76,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 76. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
71, în cazul în care valoarea estimată a contractului de achiziţie publică este
egală sau mai mică decât cea prevăzută la art. 55 alin. (2), autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite anunţul de participare, spre
publicare în SEAP, cu cel puţin 20 de zile înainte de data-limită de depunere a
ofertelor."
8. Articolul 84 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 84. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 71,
în cazul în care valoarea estimată a contractului de achiziţie publică este
egală sau mai mică decât cea prevăzută la art. 55 alin. (2), autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite anunţul de participare, spre publicare în SEAP, cu cel puţin 10
zile înainte de data-limită de depunere a candidaturilor."
9. La articolul 85,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Numărul minim al candidaţilor, indicat în anunţul
de participare prevăzut la alin. (3), trebuie să fie suficient pentru a asigura
o concurenţă reală şi, în orice situaţie, nu poate fi
mai mic de 5."
10. La articolul 86
alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) fie de a continua procedura de licitaţie restrânsă
numai cu acel/acei candidat/candidaţi care îndeplineşte/îndeplinesc criteriile
solicitate."
11. La articolul 89,
alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) In cazul în care, din motive de urgenţă, nu pot fi
respectate numărul de zile prevăzut la alin. (1) şi (2), precum şi cel rezultat
în urma aplicării prevederilor alin. (4), autoritatea contractantă are dreptul
de a accelera aplicarea procedurii prin reducerea perioadei respective, dar nu
la mai puţin de 10 zile."
12. La articolul 90,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 90. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
71, în cazul în care valoarea estimată a contractului de achiziţie publică este
egală sau mai mică decât cea prevăzută la art. 55 alin. (2), autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite invitaţia de participare cu cel puţin
15 zile înainte de data-limită de depunere a ofertelor."
13. La articolul 90,
alineatul (4) se abrogă.
14. Articolul 99 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 99. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 71,
în cazul în care valoarea estimată a contractului de achiziţie publică este
egală sau mai mică decât cea prevăzută la art. 55 alin. (2), autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite anunţul de participare, spre
publicare în SEAP, cu cel puţin 20 de zile înainte de data-limită de depunere a candidaturilor."
15. La articolul
101, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Numărul minim al candidaţilor, indicat în anunţul
de participare prevăzut la alin. (2), trebuie să fie suficient pentru a asigura
o concurenţă reală şi, în orice situaţie, nu poate fi mai mic de 3."
16. La articolul 102
alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) fie de a continua procedura de dialog competitiv
numai cu acel/acei candidat/candidaţi care îndeplineşte/îndeplinesc criteriile solicitate."
17. Articolul 114 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 114. - Fără a aduce atingere prevederilor art.
71, în cazul în care valoarea estimată a contractului de achiziţie publică este
egală sau mai mică decât cea prevăzută la art. 55 alin. (2), autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite anunţul de participare, spre
publicare în SEAP, cu cel puţin 10 zile înainte de data-limită de depunere a
candidaturilor."
18. La articolul
116, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Numărul minim al candidaţilor, indicat în anunţul
de participare prevăzut la alin. (3), trebuie să fie suficient pentru a asigura
o concurenţă reală şi, în orice situaţie, nu poate fi mai mic de 3."
19. La articolul 117 alineatul
(2), litera b)se modificaşi va avea următorul
cuprins:
,,b) fie de a continua procedura de negociere cu
publicarea prealabilă a unui anunţ de participare numai cu acel/acei
candidat/candidaţi care îndeplineşte/îndeplinesc criteriile solicitate."
20. La articolul
121, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Autoritatea contractantă derulează negocieri până
la identificarea şi stabilirea ofertei câştigătoare, având în vedere
prevederile art. 200."
21. La articolul 121, alineatele (3) şi (4) se abrogă.
22. Articolul 124 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 124. -Autoritatea contractantă are dreptul de a
aplica procedura de cerere de oferte numai în cazul în care valoarea estimată,
fără TVA, a contractului de achiziţie publică este egală sau mai mică decât
echivalentul în lei al următoarelor praguri:
a) pentru contractul de furnizare: 100.000 euro;
b) pentru contractul de servicii: 100.000 euro;
c) pentru contractul de lucrări: 750.000 euro."
23. La articolul 178, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 178. - (1) In cazul în care, pentru criteriile de
natura celor prevăzute la art. 176 lit. c) şi d), autoritatea contractantă
consideră că se justifică impunerea anumitor cerinţe minime pe care
ofertanţii/candidaţii trebuie să le îndeplinească pentru a fi consideraţi
calificaţi, atunci aceste cerinţe trebuie să fie precizate, conform
principiului transparenţei, în cadrul anunţului de participare."
24. Articolul 179 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 179. - Autoritatea contractantă are obligaţia de
a respecta principiul proporţionalităţii atunci când stabileşte criteriile de
calificare şi selecţie, iar aceste criterii trebuie să aibă o legătură concretă
cu obiectul contractului care urmează a fi atribuit. In acest sens, nivelul
cerinţelor minime solicitate prin documentaţia de atribuire, precum şi
documentele care probează îndeplinirea unor astfel de cerinţe trebuie să se
limiteze numai la cele strict necesare pentru a se asigura îndeplinirea în
condiţii optime a contractului respectiv, luând în considerare exigenţele
specifice impuse de valoarea, natura şi complexitatea acestuia."
25. La articolul
186, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care ofertantul/candidatul
îşi demonstrează situaţia economică şi financiară invocând şi susţinerea
acordată, în conformitate cu prevederile alin. (1), de către o altă persoană,
atunci acesta are obligaţia de a dovedi susţinerea de care beneficiază, de
regulă, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, încheiat
în formă autentică, prin care aceasta confirmă faptul că va pune la dispoziţia
ofertantului/candidatului resursele financiare invocate. Persoana care asigură
susţinerea financiară nu trebuie să se afle în situaţia care determină
excluderea din procedura de atribuire, conform prevederilor art. 180."
26. Articolul 200 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 200. - (1) In termen de 20 de zile de la data
deschiderii ofertelor, autoritatea contractantă are
obligaţia de a stabili oferta câştigătoare, pe baza criteriului de atribuire
precizat în anunţul de participare şi în documentaţia de atribuire, în
condiţiile în care ofertantul respectiv îndeplineşte criteriile de selecţie şi
calificare impuse.
(2) In cazuri temeinic motivate, autoritatea
contractantă poate prelungi perioada de evaluare cu cel mult 20 de zile.
(3) Motivele temeinice se prezintă într-o notă
justificativă, aprobată de ordonatorul de credite al autorităţii contractante,
şi este parte a dosarului achiziţiei publice."
27. Articolul 205 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 205. - (1) Autoritatea contractantă are dreptul
de a încheia contractul de achiziţie publică/acordul-cadru numai după
împlinirea termenelor de:
a) 11 zile de la data
transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii, în cazul în
care valoarea estimată, conform prevederilor cap. II secţiunea a 2-a a contractului de achiziţie
publică/acordului-cadru, este mai mare decât pragurile valorice prevăzute la
art. 55 alin. (2);
b) 6 zile de la data transmiterii comunicării privind
rezultatul aplicării procedurii, în cazul în care valoarea estimată, conform
prevederilor cap. II secţiunea
a 2-a a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru, este egală sau mai
mică decât pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin. (2).
(2) Contractul de achiziţie publică/acordul-cadru încheiat
înainte de împlinirea termenelor prevăzute la alin. (1) este lovit de nulitate.
(3) Autoritatea contractantă nu are obligaţia de a
respecta termenele prevăzute la alin. (1) în următoarele cazuri:
a) atunci când prezenta ordonanţă de urgenţă nu prevede
obligativitatea publicării unui anunţ sau a unei invitaţii de participare;
b) atunci când contractul de achiziţie
publică/acordul-cadru urmează să fie încheiat cu un operator economic care a
fost singurul ofertant la respectiva procedură de atribuire şi nu există alţi
operatori economici implicaţi în procedura de atribuire;
c) atunci când este atribuit un contract subsecvent unui acord-cadru sau ca urmare a utilizării unui sistem
dinamic de achiziţie.
(4) Prevederile prezentului articol se aplică în mod
corespunzător şi în cazul organizării unui concurs de soluţii, precum şi în
cazul atribuirii contractelor prevăzute la cap.
VII."
28. La articolul
206, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 206. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a informa operatorii economici implicaţi în procedura de atribuire despre
deciziile referitoare la rezultatul selecţiei, la rezultatul procedurii de
atribuire a contractului de achiziţie publică sau de încheiere a
acordului-cadru, la admiterea într-un sistem de achiziţie dinamic, la
rezultatul concursului de soluţii ori, după caz, la anularea procedurii de
atribuire şi eventuala iniţiere ulterioară a unei noi proceduri, în scris şi
cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la emiterea
acestora, înăuntrul termenului prevăzut la art. 200."
29. La articolul
206, după alineatul (1) se introduce un nou
alineat, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
„(11) In sensul
prevederilor alin. (1), se consideră operator
economic implicat în procedura de atribuire orice
candidat/ofertant pe care autoritatea contractantă nu l-a informat încă despre
decizii care îi vizează direct candidatura/oferta proprie sau orice
candidat/ofertant a cărui candidatură/ofertă nu a fost încă respinsă definitiv
de autoritatea contractantă. O respingere este considerată definitivă dacă a
fost comunicată operatorului economic în cauză şi fie a fost considerată legală
de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau de către
instanţa sesizată în legătură cu acest aspect, fie nu a făcut ori nu mai poate
face obiectul unei căi de atac."
30. La articolul 207 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) fiecărui operator economic dintre cei prevăzuţi la
lit. a)-c), data-limită până la care au dreptul de a depune contestaţie,
avându-se în vedere prevederile art. 2562 alin. (1)."
31. La articolul 209
alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) autoritatea contractantă se află în una dintre
situaţiile prevăzute la art. 86 alin. (2) lit. a), art. 102 alin. (2) lit. a)
sau art. 117 alin. (2) lit. a);".
32. Articolul 210 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 210. - Autoritatea contractantă are obligaţia de
a comunica în scris tuturor participanţilor la procedura de atribuire, în cel
mult 3 zile lucrătoare de la data anulării, atât încetarea obligaţiilor pe care
aceştia şi le-au creat prin depunerea de oferte, cât şi motivul concret care a
determinat decizia de anulare, înăuntrul termenului prevăzut la art. 200."
33. Articolul 2101 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2101. - Cu
excepţia negocierii fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, în
cel mult 48 de zile de la anularea procedurii de atribuire, autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite în SEAP informaţii referitoare la
motivele anulării."
34. Articolul 255 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 255. - (1) Orice persoană care se consideră
vătămată într-un drept ori într-un interes legitim printr-un act al autorităţii
contractante, prin încălcarea dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor
publice, poate solicita anularea actului, obligarea autorităţii contractante de
a emite un act, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe
cale administrativ-jurisdicţională sau în justiţie, în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), prin persoană vătămată se înţelege orice
operator economic implicat în procedura de atribuire, care:
a) are un interes legitim în legătură cu respectiva
procedură de atribuire; şi
b) a suferit, suferă sau riscă să sufere un prejudiciu
ca o consecinţă a unui act al autorităţii contractante, de natură să producă
efecte juridice, ori ca urmare a nesoluţionării în termenul legal a unei cereri
privind respectiva procedura de atribuire.
(3) In sensul prevederilor alin. (1), prin act al autorităţii contractante se
înţelege orice act administrativ, orice altă operaţiune administrativă care
produce sau poate produce efecte juridice, neîndeplinirea în termenul legal a
unei obligaţii prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, omisiunea ori
refuzul de a emite un act sau de a efectua o anumită operaţiune, în legătură cu
sau în cadrul procedurii de atribuire."
35. La articolul
256, alineatele (1) şi (11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 256. - (1) In vederea soluţionării contestaţiilor
pe cale administrativ-jurisdicţională, partea care se consideră vătămată are
dreptul să se adreseze Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu
respectarea prevederile art. 2562 şi 270-271.
(11) Prin excepţie
de la prevederile alin. (1), contestaţiile referitoare la procedurile de
atribuire de servicii şi/sau lucrări aferente infrastructurii de transport de
interes naţional se formulează şi se judecă în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, cu derogările prevăzute la alin. (12)-(14). Prin derogare de la prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, termenele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. h),
art. 7 alin. (1) şi art. 11 alin. (1) se reduc la 5 zile.
Prevederile art. 2878 alin. (1) sunt aplicabile."
36. Articolul 2561 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2561. - (1)
Inainte de a se adresa instanţei competente, persoana vătămată notifică
autoritatea contractantă cu privire la pretinsa încălcare a dispoziţiilor
legale în materia achiziţiilor publice şi la intenţia de a sesiza instanţa
judecătorească competentă. Dispoziţiile art. 205 şi 2562 rămân aplicabile.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) nu are ca efect
suspendarea de drept a procedurii de atribuire. După primirea notificării,
autoritatea contractantă poate adopta orice măsuri pe care le consideră
necesare pentru remedierea pretinsei încălcări, inclusiv suspendarea procedurii
de atribuire sau revocarea unui act emis în cadrul respectivei proceduri.
(3) Măsurile adoptate potrivit alin. (2) se comunică în
termen de o zi lucrătoare atât persoanei care a notificat autoritatea
contractantă, cât şi celorlalţi operatori economici implicaţi în procedura de
atribuire.
(4) Persoana vătămată care, primind comunicarea
prevăzută la alin. (2), consideră că măsurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea
pretinsei încălcări va transmite autorităţii contractante o notificare de
renunţare la dreptul de a formula acţiune în justiţie sau, după caz, de
renunţare la judecarea acţiunii.
(5) Lipsa notificării prevăzute la alin. (1) nu
împiedică introducerea cererii în faţa instanţei judecătoreşti competente.
(6) Dispoziţiile alin. (1)-(5) se aplică în mod
corespunzător în cazul prevăzut la art. 256 alin.
(1)."
37. După articolul
2561
se introduce un nou articol, articolul 2562, cu următorul cuprins:
„Art. 2562. - (1)
Persoana vătămată poate sesiza Consiliul Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor sau, după caz, instanţa judecătorească competentă în vederea
anulării actului şi/sau recunoaşterii dreptului pretins ori a interesului
legitim, în termen de:
a) 10 zile de la data luării la cunoştinţă, în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, despre un act al autorităţii
contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea contractului care
urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor cap. II secţiunea a 2-a, este mai mare decât
pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin. (2);
b) 5 zile de la data luării la cunoştinţă, în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, de un act al autorităţii
contractante considerat nelegal, în cazul în care valoarea contractului care
urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor cap. II secţiunea a 2-a, este egală sau mai mică
decât pragurile valorice prevăzute la art. 55 alin. (2).
(2) In cazul în care cererea prevăzută la alin. (1)
priveşte conţinutul documentaţiei de atribuire, publicată în SEAP în condiţiile
art. 75 alin. (5), art. 89 alin. (4) şi art. 127 alin. (2), data luării la
cunoştinţă este data publicării documentaţiei de atribuire.
(3) Partea nu se poate adresa, pentru soluţionarea
aceleiaşi cereri, concomitent Consiliului Naţional de Soluţionare a
Contestaţiilor şi instanţei judecătoreşti competente. In caz contrar, se
prezumă renunţarea la calea administrativ-jurisdicţională, partea având
obligaţia de a notifica Consiliului introducerea cererii la instanţa
judecătorească competentă."
38. La articolul
257, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 257. - (1) Consiliul Naţional
de Soluţionare a Contestaţiilor, denumit în continuare Consiliu, organism independent cu
activitate administrativ-jurisdicţională, funcţionează pe lângă Secretariatul
General al Guvernului."
39. La articolul
261, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Membrii Consiliului sunt selecţionaţi pe baza
aptitudinilor profesionale şi a bunei reputaţii. Candidaţii trebuie să aibă
studii universitare de lungă durată, o vechime de 9 ani în domeniul juridic,
economic sau tehnic, precum şi o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul
achiziţiilor publice."
40. La articolul 262,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
(3) Personalul auxiliar are calitatea de personal
contractual şi este asimilat din punctul de vedere al salarizării personalului
contractual al Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice."
41. La articolul 263,
alineatele (2)-(6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Evaluarea activităţii Consiliului se efectuează
bilunar de către o comisie.
(3) Comisia prevăzută la alin. (2) este alcătuită din 5
membri, după cum urmează:
a) un reprezentant al Guvernului, care îndeplineşte şi
funcţia de preşedinte al comisiei;
b) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
c) un reprezentant al Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici;
d) un reprezentant al Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice;
e) un reprezentant al Consiliului Concurenţei.
(4) In sensul prevederilor alin. (2), comisia întocmeşte un raport de evaluare care se înaintează
primului-ministru prin Secretariatul General al Guvernului. Pe baza
propunerilor din raportul de evaluare, primul-ministru poate să dispună, prin
decizie, eliberarea din funcţie a acelor consilieri de soluţionare a
contestaţiilor care au obţinut calificativul nesatisfăcător.
(5) Procedura de evaluare a activităţii Consiliului
şi a preşedintelui acestuia se stabileşte prin ordin al secretarului general al
Guvernului şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul
apariţiei unor situaţii deosebite, procedura de evaluare poate fi efectuată ori
de câte ori este necesar şi înainte de acest termen."
42. La articolul 270 alineatul (1), literele c1 şi c2 se abrogă.
43. La articolul 270 alineatul (1), litera d) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) obiectul contestaţiei;".
44. La articolul 271,
alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 271. - (1) Sub sancţiunea respingerii
contestaţiei ca tardivă, aceasta se înaintează atât Consiliului, cât şi
autorităţii contractante, nu mai târziu de expirarea termenelor prevăzute la
art. 2562. Contestatorul va ataşa la contestaţie şi copia actului atacat, în cazul
în care acesta a fost emis, precum şi copii ale înscrisurilor prevăzute la art.
270 alin. (1), dacă acestea sunt disponibile.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(4) In cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la
alin. (1), dispoziţiile art. 274 şi ale art. 277 alin. (3) nu sunt
aplicabile."
45. Articolul 272 se
abrogă.
46. La articolul 274, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 274. - (1) In vederea soluţionării contestaţiei/
contestaţiilor, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite
Consiliului, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data expirării
termenului prevăzut la art. 205 alin. (1), punctul său de vedere asupra acesteia/acestora,
însoţit de orice alte documente considerate edificatoare, precum şi, sub
sancţiunea amenzii prevăzute la art. 275 alin. (3), o copie a dosarului
achiziţiei publice. Lipsa punctului de vedere al autorităţii contractante nu
împiedică soluţionarea contestaţiei/ contestaţiilor, în măsura în care s-a
făcut dovada comunicării acesteia/acestora."
47. La articolul
274, alineatul (3) se abrogă.
48. Articolul 2761 se abrogă.
49. Denumirea
secţiunii a 5-a se modifică şi va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 5-a
Măsuri de remediere"
50. Articolul 277 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 277. - (1) După primirea unei contestaţii,
autoritatea contractantă are dreptul de a adopta măsurile de remediere pe care
le consideră necesare ca urmare a contestaţiei respective. Orice astfel de
măsuri trebuie comunicate contestatorului, celorlalţi operatori economici
implicaţi în procedura de atribuire, precum şi Consiliului, nu mai târziu de o
zi lucrătoare de la data adoptării acestora.
(2) In situaţia în care contestatorul consideră că
măsurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca fiind
nelegale, acesta va trimite Consiliului şi autorităţii contractante o
notificare de renunţare la contestaţie. In acest caz, autoritatea contractantă
nu mai are obligaţia de a comunica punctul său de vedere potrivit dispoziţiilor
art. 274.
(3) Primirea unei contestaţii de către autoritatea
contractantă, pentru care nu s-a luat act de renunţare conform prevederilor
alin. (2), suspendă de drept procedura de atribuire începând cu data expirării
termenului prevăzut la art. 205 alin. (1) şi până la data expirării termenului
prevăzut la art. 281 alin. (1), dacă partea interesată nu a introdus plângere
la instanţa judecătorească competentă. Dacă decizia Consiliului a fost atacată
cu plângere, dispoziţiile art. 2877 şi 2878 rămân aplicabile.
(4) Contractul încheiat în perioada de suspendare este
lovit de nulitate.
(5) In cazul în care, în cadrul
aceleiaşi proceduri de atribuire, autoritatea contractantă achiziţionează
produse, servicii sau lucrări defalcate pe loturi, prevederile alin. (3) sunt
aplicabile numai asupra loturilor pentru care s-a depus contestaţie."
51. La articolul 278, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) In cazul în care Consiliul admite contestaţia şi
dispune luarea unei măsuri de remediere a actului atacat, va preciza şi
termenul în care aceasta trebuie dusă la îndeplinire, care nu poate fi mai
scurt decât termenul de exercitare a căii de atac împotriva deciziei Consiliului,
aşa cum este prevăzut la art. 281 alin. (1)."
52. La articolul
279, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Decizia prin care Consiliul a dispus luarea unor măsuri de remediere va fi înaintată, în copie, în acelaşi
termen prevăzut la alin. (3), către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, care are obligaţia de a monitoriza
îndeplinirea măsurilor de remediere."
53. La articolul
280, alineatul (5) se abrogă.
54. La articolul 281, alineatele (1) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 281. - (1) Deciziile Consiliului privind
soluţionarea contestaţiei şi obligarea la plata amenzii pot fi atacate cu
plângere la instanţa judecătorească prevăzută la art. 283 alin. (1), în termen
de 10 zile de la comunicare, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de
netemeinicie.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(3) Partea care formulează plângerea are obligaţia să
comunice, în termenul prevăzut la alin. (1), o copie a acesteia, precum şi a
înscrisurilor doveditoare şi părţii adverse, depunând dovada de comunicare în
faţa instanţei până la primul termen de judecată."
55. Articolul 283 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 283. - (1) Instanţa competentă să soluţioneze
plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliu este curtea de
apel, secţia de contencios-administrativ şi fiscal în a cărei rază se află
sediul autorităţii contractante. Cu excepţia cazurilor în care plângerea are ca
obiect contestarea amenzii, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
nu are calitatea de parte în proces.
(2) Plângerea va fi soluţionată
în complet format din 3 judecători.
(3) Plângerea se soluţionează potrivit dispoziţiilor
art. 3041 din Codul
de procedură civilă. Prevederile secţiunii a 9-a se aplică în mod
corespunzător."
56. Articolul 284 se
abrogă.
57. La articolul 285,
alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 285. - (1) Instanţa, admiţând plângerea, modifică
decizia Consiliului, dispunând, după caz:
a) anularea în tot sau în parte a actului autorităţii
contractante;
b) obligarea la emiterea actului
de către autoritatea contractantă;
c) îndeplinirea unei obligaţii de către autoritatea
contractantă, inclusiv eliminarea oricăror specificaţii tehnice, economice sau
financiare discriminatorii din anunţul/invitaţia de participare, din
documentaţia de atribuire sau din alte documente emise în legătură cu procedura
de atribuire;
d) orice alte măsuri necesare remedierii încălcării
dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice.
(2) Instanţa, sesizată cu o plângere împotriva unei
decizii a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, prin care
acesta a soluţionat contestaţia pe excepţie, admiţând plângerea, va desfiinţa
decizia respectivă şi va reţine cauza spre judecare pe fond cu luarea în considerare
a motivelor care au determinat desfiinţarea deciziei.
(3) In situaţia în care instanţa admite plângerea,
modifică decizia Consiliului şi constată că actul autorităţii contractante a
încălcat prevederile legislaţiei în materia achiziţiilor publice, iar
contractul a fost încheiat înainte de pronunţare, dispoziţiile art. 28710 lit. b) se aplică în mod
corespunzător."
58. Articolul 286
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 286. - (1) Procesele şi cererile privind actele
autorităţilor contractante, acordarea despăgubirilor pentru repararea
prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum şi cele privind
executarea, nulitatea, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau denunţarea
unilaterală a contractelor de achiziţie publică se soluţionează în primă
instanţă de către secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului
în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante.
(2) Litigiile privind desfăşurarea procedurilor de
atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, precum şi cele
privind drepturile şi obligaţiile contractate în cadrul acestor proceduri se
soluţionează de urgenţă şi cu precădere, potrivit dispoziţiilor art. 7202-7207 şi art. 7209 din Codul de procedură civilă, care se
aplică în mod corespunzător."
59. Articolul 287
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 287. - (1) Despăgubirile pentru repararea
prejudiciului cauzat în cadrul procedurii de atribuire se solicită numai în
justiţie, în condiţiile prevederilor art. 2562 alin. (1) sau prin acţiune separată.
(2) Despăgubirile reprezentând prejudiciul cauzat
printr-un act al autorităţii contractante sau ca urmare a nesoluţionării în
termenul legal a unei cereri privind procedura de atribuire, prin încălcarea
dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice, se pot acorda numai după
anularea în prealabil, potrivit legii, a actului respectiv ori, după caz, după
revocarea actului sau luarea oricăror altor măsuri de remediere de către
autoritatea contractantă.
(3) In cazul în care se solicită plata de despăgubiri
pentru repararea prejudiciului reprezentând cheltuieli de elaborare a ofertei
sau de participare la procedura de atribuire, persoana vătămată trebuie sa facă
doar dovada încălcării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi a
faptului că ar fi avut o şansă reală de a câştiga contractul, iar aceasta a
fost compromisă ca urmare a încălcării respective."
60. După articolul
287 se introduc 18 noi articole, articolele 2871-28718, cu următorul cuprins:
„Art. 2871. - (1)
Judecătorul, de îndată ce constată că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de
lege pentru cererea de chemare în judecată, dispune prin rezoluţie comunicarea
acesteia, precum şi a înscrisurilor către pârât.
(2) Pârâtul este obligat să
depună întâmpinarea în termen de 3 zile de la comunicarea cererii de chemare în
judecată.
(3) Intâmpinarea se comunică de îndată reclamantului,
care este obligat să depună răspuns la întâmpinare în termen de 3 zile de la
comunicare. Pârâtul va lua cunoştinţă de răspunsul la întâmpinare de la dosarul
cauzei.
(4) Cererea reconvenţională se introduce în termenul
prevăzut la alin. (2).
Art. 2872. - (1)
Comunicarea citaţiilor şi a altor acte de procedură se poate face de grefa
instanţei şi prin telefax, poştă electronică sau prin alte mijloace ce asigură
transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia. Părţile, dacă
dispun de asemenea mijloace de comunicare, au obligaţia de a indica datele
corespunzătoare în cererea de chemare în judecată, respectiv în întâmpinare.
(2) Partea căreia, personal sau prin reprezentant ori
prin funcţionarul sau persoana însărcinată cu primirea corespondenţei, i s-a
înmânat citaţia pentru un termen de judecată nu va fi citată în tot cursul
judecării la acea instanţă, prezumându-se că ea cunoaşte termenele de judecată
ulterioare aceluia pentru care citaţia i-a fost înmânată.
Art. 2873. - In
termen de o zi lucrătoare de la primirea citaţiei, autoritatea contractantă are
obligaţia de a-i înştiinţa pe ceilalţi participanţi implicaţi în procedura de
atribuire despre existenţa unui litigiu privind procedura de atribuire
respectivă.
Art. 2874. - (1) La
data depunerii răspunsului la întâmpinare, judecătorul fixează prin rezoluţie
primul termen de judecată, care va fi de cel mult 20 zile de la data
înregistrării cererii de chemare în judecată, dispunând citarea părţilor.
(2) Termenele de judecată ulterioare nu pot fi mai mari
de 10 zile.
Art. 2875. - (1)
Lipsa părţii legal citate nu poate împiedica judecarea cauzei, dacă legea nu
dispune altfel.
(2) Dacă la orice termen fixat pentru judecată se
înfăţişează numai una dintre părţi, instanţa, după ce va cerceta toate
lucrările din dosar şi va asculta susţinerile părţii prezente, se va pronunţa
în temeiul dovezilor administrate, examinând şi excepţiile şi apărările părţii
care lipseşte.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul în care lipsesc ambele părţi, deşi au fost legal
citate, dacă cel puţin una dintre ele a cerut în scris judecarea cauzei în
lipsă.
Art. 2876. -
Instanţa va putea dispune o singură dată amânarea judecării cauzei numai în mod
excepţional, pentru motive temeinice şi care nu sunt imputabile părţii sau reprezentantului
ei.
Art. 2877. - (1) In cazuri temeinic justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, instanţa, până la
soluţionarea fondului cauzei, poate să dispună la cererea părţii interesate,
prin încheiere motivată dată cu citarea părţilor, măsuri cu caracter
provizoriu, cum ar fi:
a) măsuri de suspendare sau care să asigure suspendarea
procedurii de atribuire, în stadiul în care se află;
b) alte măsuri care să asigure oprirea implementării
anumitor decizii a autorităţii contractante.
(2) Instanţa soluţionează cererea de suspendare sau
privind o altă măsură provizorie, luând în considerare consecinţele probabile
ale acestei măsuri asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi
lezate, inclusiv asupra interesului public. Instanţa va putea să nu dispună
măsurile prevăzute la alin. (1), în cazul în care consecinţele negative ale
acestora ar putea fi mai mari decât beneficiile lor. Hotărârea de a nu dispune
măsuri provizorii nu trebuie să prejudicieze niciun alt drept al persoanei care
a înaintat cererea prevăzută la alin. (1).
(3) Incheierea prevăzută la alin. (1) poate fi atacată
cu recurs, în mod separat, în termen de 5 zile de la comunicare.
Art. 2878. - (1)
Indiferent de decizia instanţei cu privire la suspendarea procedurii de atribuire,
autoritatea contractantă nu are în nicio situaţie dreptul de a încheia
contractul înainte de soluţionarea cauzei de către instanţă.
(2) In cazul în care hotărârea prin care instanţa a
soluţionat cauza este comunicată înainte de expirarea termenelor prevăzute la
art. 205 din prezenta ordonanţă de urgenţă, autoritatea contractantă are
dreptul de a încheia contractul numai după împlinirea termenelor respective.
(3) In cazul în care, în cadrul aceleiaşi proceduri de
atribuire, autoritatea contractantă achiziţionează produse, servicii sau
lucrări defalcate pe loturi, prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai asupra
loturilor pentru care s-a formulat acţiune în justiţie.
Art. 2879. -
Instanţa, admiţând cererea, poate dispune anularea în tot sau în parte a actului
autorităţii contractante, obligarea la emiterea actului de către autoritatea
contractantă, îndeplinirea unei obligaţii de către autoritatea contractantă,
inclusiv eliminarea oricăror specificaţii tehnice, economice sau financiare
discriminatorii din anunţul/invitaţia de participare, din documentaţia de
atribuire ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire,
precum şi orice alte măsuri necesare
remedierii încălcării dispoziţiilor legale în materia achiziţiilor publice.
Art. 28710. -
Instanţa poate constata nulitatea contractului în următoarele cazuri:
a) autoritatea contractantă a atribuit contractul fără
să respecte obligaţiile referitoare la publicarea unui/unei anunţ/invitaţii de
participare conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) autoritatea contractantă nu a respectat prevederile art. 205 alin. (1) sau ale art. 2878 alin. (1) şi (2), prin aceasta privând un operator economic
interesat de posibilitatea de a se adresa instanţei înainte de încheierea
contractului, operatorul economic respectiv având şanse reale de a i se atribui
contractul, iar aceste şanse i-au fost compromise ca urmare a unei încălcări a
prevederilor în materie de achiziţii publice;
c) autoritatea contractantă nu a respectat prevederile
art. 150 sau ale art. 158-160.
Art. 28711. - (1) In cazul în care contractul de achiziţie publică a produs efecte juridice sau dacă măsura
prevăzută la art. 28710 ar avea efecte negative mai mari decât cele pozitive şi numai dacă
există motive imperative de interes general, instanţa poate dispune:
a) limitarea efectelor contractului,
prin reducerea termenului de execuţie al acestuia; şi/sau
b) aplicarea unei amenzi autorităţii contractante de
până la 2% din valoarea obiectului contractului, cuantumul acesteia fiind
invers proporţional cu posibilitatea de a limita efectele contractului conform
dispoziţiilor de la lit. a).
(2) Interesele economice în legătură directă cu
contractul respectiv, cum ar fi costurile generate de executarea contractului,
costurile generate de lansarea unei noi proceduri de atribuire, costurile cu
privire la obligaţiile legale generate de absenţa efectelor contractului, nu
constituie motive imperative de interes general.
Art. 28712 . (1)
Prevederile art. 28710 lit. a) nu sunt aplicabile atunci când autoritatea contractantă,
considerând că se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă în care are dreptul de a nu transmite spre publicare un/o
anunţ/invitaţie de participare, a procedat după cum urmează:
a) a publicat în mod voluntar în SEAP şi în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene un anunţ pentru asigurarea transparenţei, prin care
îşi exprimă intenţia de a încheia contractul respectiv; şi
b) a încheiat contractul respectând, din proprie
iniţiativă, prevederile art. 205 alin. (1) şi ale art. 206 alin. (3).
(2) In sensul prevederilor
alin. (1) lit. a), publicarea anunţului şi în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nu este necesară în următoarele situaţii:
a) autoritatea contractantă se încadrează în una
dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. a)-c), iar valoarea estimată a
contractului de furnizare ori de servicii care urmează să fie atribuit este
egală sau mai mică decât echivalentul în lei a 125.000 euro;
b) autoritatea contractantă se încadrează în una
dintre categoriile prevăzute la art. 8 lit. d) sau e), iar valoarea estimată a
contractului de furnizare ori de servicii care urmează să fie atribuit este
egală sau mai mică decât echivalentul în lei a 400.000 euro;
c) valoarea estimată a contractului de lucrări care
urmează să fie atribuit este egală sau mai mică decât echivalentul
în lei a 5.000.000 euro.
Art. 28713.Prevederile
art. 28710 lit. c)
nu sunt aplicabile atunci când autoritatea contractantă, considerând că a respectat
prevederile art. 150 sau, după caz, ale art. 158-160, a procedat după cum
urmează:
a) a comunicat ofertanţilor
implicaţi decizia de atribuire a contractului, cu respectarea prevederilor art.
206 alin. (1)-(2) şi ale art. 207; şi
b) a încheiat contractul respectând, din proprie
iniţiativă, prevederile art. 205 alin. (1) şi ale art. 206 alin. (3).
Art. 28714. - (1)
Constatarea nulităţii contractului în condiţiile prevăzute la art. 28710 se poate solicita şi prin acţiune
separată, în termen de cel mult 30 de zile de la data publicării anunţului de
atribuire prevăzut la art. 56 sau, după caz, de la data în care s-au îndeplinit
prevederile art. 28710 lit. a). In cazul în care nu a fost publicat un anunţ de atribuire
sau publicarea anunţului de atribuire nu s-a realizat în condiţiile prevăzute
la art. 47-48 şi la art. 56, cererea de constatare a nulităţii contractului se poate introduce în termen de cel mult de 6 luni de
la data încheierii acestuia.
(2) Cererea introdusă după expirarea termenelor
prevăzute la alin. (1) se soluţionează potrivit dispoziţiilor art. 28711.
Art. 28715. -
Hotărârea se pronunţă în termen de 3 zile de la închiderea dezbaterilor şi se
comunică părţilor în cel mult 5 zile de la pronunţare.
Art. 28716. - (1)
Hotărârea pronunţată în primă instanţă poate fi atacată cu recurs, în termen de
5 zile de la comunicare. Recursul se judecă de secţia de contencios
administrativ şi fiscal a curţii de apel.
(2) Recursul suspendă executarea şi se judecă de
urgenţă şi cu precădere.
(3) In cazul admiterii recursului, instanţa de recurs,
modificând sau casând sentinţa, va rejudeca în toate cazurile litigiul în fond.
Art. 28717. - (1)
Cererile introduse, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, la
instanţele judecătoreşti, având ca obiect contractele de achiziţie publică,
contractele de concesiune de lucrări publice şi contractele de concesiune de
servicii, se taxează cu 2% din valoarea contractului.
(2) Cererile pentru repararea prejudiciului cauzat în
cadrul procedurii de atribuire se taxează cu 2% din valoarea acestuia.
(3) Cererile privind anularea actului juridic
nepatrimonial, obligarea autorităţii de a emite un act
juridic nepatrimonial, recunoaşterea dreptului pretins şi alte asemenea cereri
neevaluabile în bani se taxează cu 2.000 lei. Dacă prin aceste cereri se
solicită şi repararea prejudiciului cauzat în cadrul procedurii de atribuire,
aceasta se taxează la valoare, potrivit prevederilor alin. (2).
Art. 28718. -
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se completează cu prevederile Legii
nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care nu
sunt contrare prezentei reglementări."
61. Articolul 291 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 291. - Regulamentul de organizare şi funcţionare
a Consiliului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea preşedintelui
Consiliului şi cu avizul Secretariatului General al
Guvernului."
62. Articolul 2961 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2961. - Fără a
aduce atingere prevederilor art. 294 şi în măsura în care un operator economic
nu a utilizat o cale de atac în acest sens, Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice are dreptul de a solicita
în instanţă constatarea nulităţii contractelor/acordurilor-cadru, pentru
următoarele motive:
a) autoritatea contractantă se află în unul dintre
cazurile prevăzute la art. 28710;
b) contractul de achiziţie publică, contractul de
concesiune de lucrări publice sau contractul de concesiune de servicii a fost
încheiat cu nerespectarea cerinţelor minime prevăzute de autoritatea contractantă în caietul de
sarcini sau, deşi sunt respectate cerinţele respective, contractul a fost
încheiat în condiţii mai puţin favorabile decât cele prevăzute în propunerile
tehnică şi financiară care au constituit oferta declarată câştigătoare;
c) atunci când autoritatea contractantă urmăreşte
dobândirea execuţiei unei lucrări, a unui serviciu sau a unui produs, fapt care
ar încadra contractul respectiv fie în categoria contractelor de achiziţie publică,
fie în categoria contractelor de concesiune de lucrări publice sau de
concesiune de servicii, însă autoritatea contractantă încheie un alt tip de
contract decât acestea, cu nerespectarea procedurilor de atribuire prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă."
63. La articolul 300,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Autoritatea
contractantă are obligaţia de a transmite Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, pentru cauzele în care a
fost parte, copia hotărârii judecătoreşti pronunţate conform art. 28715, în cel
mult 30 de zile de la data la care hotărârea a devenit definitivă şi
irevocabilă."
Art. III. - (1)
Dispoziţiile referitoare la soluţionarea litigiilor în instanţă prevăzute în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
astfel cum au fost modificate şi completate prin prezenta ordonanţă de urgenţă,
se aplică numai proceselor începute după intrarea în vigoare a acesteia din
urmă.
(2) Procesele în curs de
judecată la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor
continua să fie judecate de instanţele legal învestite, potrivit legii sub care
au început.
(3) Dispoziţiile referitoare la soluţionarea
contestaţiilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate şi completate prin
prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică numai contestaţiilor formulate după
intrarea în vigoare a acesteia din urmă. Contestaţiile introduse în faţa
Consiliului, în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, se soluţionează potrivit legii sub care au început.
Art. IV. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune Directiva
2007/66/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a
directivelor 89/665/CEE şi 92/13/CEE ale Consiliului în ceea ce priveşte
ameliorarea eficacităţii căilor de atac în materie de atribuire a contractelor
de achiziţii publice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE)
nr. L335 din 20 decembrie 2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Viceprim-ministru, ministrul
administraţiei şi internelor,
Dan Nica
p. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Corneliu Burada
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea